Kerk leeft op in Litouwen Trouwdienst - 2 kerk wereld Katholieke dissidenten uit de emancipatie-tijd fickUe6otna/itf \l brieuen v 2 1 lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE beroepingen Veelbelovende bemiddeling SteidMOowiant ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1987 PAGINij1 door Marinus van der Berg „Trouwen is niet zomaar iets", heb ik vorige week geschreven. De voorbereiding voor een huwelijk vind ik een belangrijke dienst. Mis schien hebben sommigen wel ge dacht: „Hij besteedt er nogal veel tijd aan. Bij ons werden alleen maar formulieren ingevuld". „Be steed ik wel voldoende aandacht?" vroeg ik me af, toen ik een gesprek las met dr. Otto ter Reegen in Else vier. Dr. Otto ter Reegen is voorzit ter van de kerkelijke rechtbank en heeft bijzonder veel contact met gescheidenen. In dit interview zegt hij onder meer: „Het probleem zit hem dan ook wezenlijk niet in de echtscheiding maar in het ontstel lende gebrek aan verantwoorde huwelijksvoorbereiding in onze sa menleving. Dat blijkt dagelijks uit onze praktijk. Soms heeft men een of twee bezoeken bij de plaatselij ke pastor afgelegd, maar daar blijft het dan ook bij. Van een cursus is bijvoorbeeld zelden sprake". Mis schien schrikken jongeren - en ook pastores - wel van het idee „cur sus". Er is toch al zoveel te doen in de maanden voor een huwelijk: een huis bouwen, kopen, huren, ver bouwen, inrichten, meubels kopen, vloerbedekking, behang uitkiezen en gordijnen, gerei voor de keuken enzovoorts. Dan de zaal bespre ken, de muziek - die moet ook zeer tijdig gevraagd worden - en dan tenslotte nog de pastor en de kerk. Zo gaat het vaak. Voor een cursus lijkt nauwelijks tijd. En kun je een cursus volgen door trouwen? Een van de dingen waar ik zelf met „trouwlustigen" over probeer te praten, gaat over „zeggen wat je voelt". Het is nog niet zolang gele den dat pastores huwelijksvoorlich ting gaven in de zin van seksuele voorlichting. Nu beginnen we daar over te glimlachen. Dat weten we allemaal wel. Hoewel ik soms denk dat we meer van de techniek afwe ten dan van de waarde en de bete kenis van de seksualiteit binnen menselijke relaties. Er is wel meer en vroegere voorlichting, maar de vraag is of er ook minder geweld en macht is en meer eerbied voor eikaars persoon. In een cursus zou dit zeker ter sprake moeten ko men. Toen mijn oudste zus trouw de vijftien jaar geleden sprak de pastoor over „aandacht voor el kaar en de betekenis van het ge bed". Belangrijke waarden. Ik merk dat ik in de gesprekken en ook in een huwelijkspreek vaak het thema „zeggen wat je voelt" ter sprake breng. Met name meisjes heb ik nogal eens horen zeggen: „Ik moest zo aan hem trekken voordat hij zei wat hem dwars zat". Ik heb de indruk dat vooral vrouwen man nen hebben leren praten. Niet al leen de eerste taal: „Dag, mama, papa". Maar ook de tweede taal. De taal van de gevoelens, de taal van wat je bezighoudt aan de bin nenkant van jezelf. Vooral de vrou wen voelen vaak als eerste aan dat de ander iets dwars zit. Waarom hecht ik hieraan grote waarde? Omdat ik denk dat inslikken, groot houden, flink doen een bedreiging voor een relatie kunnen zijn. Din gen voor elkaar gaan verzwijgen of niet belangrijk vinden om te zeg gen. doen afbreuk aan de vertrou wensrelatie. Ze blokkeren de ver dieping van de relaties. Relaties verdiepen zich niet zomaar. Er moet voor gewerkt worden. Ze vra gen om lief én leed. Ik vind leren praten met elkaar, dat is zowel la ten merken dat je aandacht hebt voor het goede als voor wat tegen valt, je niet bevalt, van grote waar de. Natuurlijk besef ik ook wel dat je geen garanties kunt afsluiten, maar je kunt wel wat doen aan de voorwaarde opdat de relatie zo goed mogelijke kansen krijgt. Ik besef dat ik hiermee tegelijkertijd gevoelige zaken aanraak. De een heeft van huis uit op dit punt meer meegekregen dan de ander. In het ene gezin werd „omwille van de lie ve vree" nauwelijks gepraat en in een ander gezin kon het er wel fel aan toe gaan, maar een paar uur later was de lucht geklaard en was men weer goed met elkaar. Praten moet geleerd worden en niet alleen praten, maar ook luisteren naar el- kaars gevoelens. Wie trouwt, heeft de gedachte aan scheiding verre van zich. Ik heb ook het gevoel dat de meesten serieus trouwen. Toch praat ik liever over een huwelijk openen dan een huwelijk sluiten. Ik bedoel daarmee de uitdaging om open te blijven voor elkaar. Er zijn veel redenen om zorgen te hebben over scheidingen. Misschien is het ook een aanmoediging om de voor bereiding van trouwen serieus ter hand te nemen. Italiaanse socialisten willen herziening concordaat ROME De socialistische partij in Italië wil een sterke re scheiding tussen kerk en staat door een herziening van het concordaat, dat drie jaar geleden door Italië en het Vaticaan werd getekend. In een nota over de verhouding tussen kerk en staat oefent de partij kritiek uit op de steun die de Italiaanse bis schoppenconferentie bij de parlementsverkiezingen van juni aan de christen-demo cratische partij heeft gege ven. Ook de opheffing door het Hof van Cassatie van het arrestatiebevel tegen aarts bisschop Paul Marcinkus is bij de socialistische partij slecht gevallen. Volgens de partij moeten in het concor daat alle passages worden ge schrapt die „de souvereiniteit en onafhankelijkheid van de staat" schenden. Van een „politieke eenheid van de ka tholieken", waarover de bis schoppen in hun verklaring naar aanleiding van de parle mentsverkiezingen spraken, kan volgens de socialisten geen sprake zijn. „Zoiets is er in ons land nooit geweest", aldus de partij, die in juni ruim 14 procent van de stem men haaide. De liefde is sterk als de dood. Hooglied 8.6 VILNIUS De katholieke kerk in de Sovjetrepubliek Litouwen viert dit jaar zijn zeshonderdste verjaardag. En het mag een klein wonder worden genoemd dat zij de afgelopen 47 jaar onder het communistische bewind heeft overleefd. Na tientallen jaren van verdrukking en in timidatie hebben de katholie ken eigenlijk nog wat te vie ren. Geïnspireerd door de be grijpende paus uit het nabu rige Polen valt een religieuze opleving te signaleren, die onder partijleider Michail Gorbatsjov nog wordt ver sterkt door een lichte dooi in de ijskoude verhouding kerk staat. Vanaf de lage heuvels aan de rand van Vilnius is te zien dat het katholicisme ooit het leven van de Litouwse hoofdstad volledig heeft be heerst. De torens en kruisen van de rijk versierde 16e en 17e-eeuwse kerken zorgen voor een bijna mystieke 'sky line' die sterk contrasteert met de saaie betonnen bouw die zo typerend is voor de na oorlogse Sovjet-Unie. Een grote meerderheid van de ruim een half miljoen in woners van Vilnius is katho liek. Tijdens de vijf zondags missen en de drie doorde weekse diensten puilen de elf geopende kerken van de stad uit. Oude en gebogen ba- boesjka's, eens de karakteris tieke kerkbezoekers, moeten nu om een plaatsje dringen in een publiek van jonge ar beiders, schoolkinderen en tieners. Paus Johannes Paulus II legt een bijzondere belangstelling aan de dag voor Litouwen, dat zo'n rijke historie deelt met het geboorteland van de kerkvorst. De banden tussen Litouwen en Polen, dat van 1569 tot in de achttiende eeuw het buurland regeerde, zijn sterk, vooral tussen dé katholieke gemeenschappen. Zij delen het moeilijke* leven onder een communistisch be wind, en de standvastige paus heeft hun kracht gege ven. De paus - de eerste uit een communistische staat - wordt ronduit aanbeden en heeft de kerk nieuw leven ingeblazen. Het Vaticaan schat zelfs dat momenteel ne gen op de tien Litouwers lid van de katholieke kerk zijn. „Het kerkbezoek neemt toe, daar is geen twijfel over," zegt Alexander Kasziewicz, een etnische Pool en kape laan van de Kerk van de H. Geest in het centrum van Vilnius. „Er komen steeds meer jongeren en meer ge zinnen. Het feit dat er een Poolse paus is, heeft daar ze ker mee te maken", aldus Kasziewicz, die zijn sacristie De doorbraak wordt ver wacht van Gorbatsjovs be zoek aan Italië, dat mogelijk tegen het einde van dit jaar plaatsheeft. „Misschien gaat hij ook naar het Vaticaan", zegt een partijfunctionaris. „Misschien heeft hij dan een uitnodiging voor de paus, in diens hoedanigheid van staatshoofd, bij zich". Een modern plaatje van de hoofdstad Vilnius zoals het Russische persbueau Tass die verspreidt. De sky-line van Vilnius wordt echter gedomineerd door kerken. heeft behangen met krante knipsels van Johannes Pau lus II. Opleidingsinstituut Het seminarie in Kaunas, op zo'n honderd kilometer van de hoofdstad, is het enige op leidingsinstituut voor pries ters in de Sovjet-Unie. Het sterk gestegen aantal in schrijvingen onderstreept de katholieke opleving. De cij fers liggen dicht bij het na oorlogse record van 190, ter wijl dat aantal enkele jaren geleden nauwelijks boven de honderd kwam. Tot voor kort traden slechts 15 tot 20 nieuwe priesters in het voetspoor van de 25 a 30 die er jaarlijks stierven. Het aantal priesters in Litouwen ligt nu op 750, en de gemid delde leeftijd van hen daalt. Ondanks die dalende gemid delde leeftijd blijft het aantal priesters achter bij de be hoefte, aldus Kasziewicz, die zelf in 1976 priester werd ge wijd. De katholieke kerk profiteert van nog een aspect van de Litouwse werkelijkheid: het sterk nationalistische karak ter van de bevolking. Een Li touwer is katholiek. De be volking is erin geslaagd zich te verzetten tegen de Russifi cering van Litouwen sinds het land in 1940, samen met de Oostzee-republieken Let land en Estland, bij de Sov jet-Unie werd ingelijfd. Maar hoewel de betrekkingen tus sen kerk en staat verbeteren, blijft de situatie gespannen en ongemakkelijk. Toch ge ven zelfs de communistische autoriteiten tandenknarsend toe dat het katholicisme stand houdt tegen de inspan ningen van marxistische at heïsten. De kerkelijke leiders in Li touwen hopen nog steeds op het mooiste verjaarscadeau: een bezoek van de paus in 1987. Dit wellicht tegen beter weten in, daar de paus bij zijn bezoek aan Polen in juni geen toestemming kreeg het zesde eeuwfeest in Vilnius te bezoeken. Maar in een emo tionele preek sprak de kerk vorst volmondig zijn steun uit voor de Litouwse katho lieken. „Ik ben met hart en ziel bij jullie", zei de paus. Vervolging Een hoge partijfunctionaris in Litouwen verzet zich te gen opmerkingen van het Vaticaan over de vervolging van gelovigen in de Oostzee- republiek. „Ik wil de paus niet kritiseren, maar soms zegt hij dingen over de reli gie in Litouwen die gewoon niet waar zijn. „Er is hier sprake van godsdienstvrij heid en vrijheid van gewe ten. Het kerkbezoek is niet gedaald, het is constant ge bleven. Communisten zijn at heïsten, maar wij weerhou den mensen er niet van naar de kerk te gaan", aldus Me- cislovas Sadovskis, lid van het Centraal Comité in Li touwen. Toch staat de kerk wel dege lijk bloot aan tegenwerking. Zo staat de regering niet toe dat er op een regelmatige ba sis religieuze werken en mis salen worden gepubliceerd. Verder kan de kerk geen ei genaar zijn van onroerend goed en moet zij de bedehui zen huren van de lokale au toriteiten, waarbij de kerkge meente is overgeleverd aan de genade van de staat. Bo vendien zijn er katholieken veroordeeld wegens hun steun aan mensenrechtenbe wegingen. Volgens kerkelij ke functionarissen is discri minatie van gelovigen op de werkplek wijdverbreid. Maar in vergelijking met de Stalin- dictatuur, toen de volledige kerkleiding met opsluiting werd bedreigd en vele ker ken werden gesloten, is de verbetering aanzienlijk. „Ondanks dit alles mogen wij kinderen bijvoorbeeld geen catechismusonderricht geven. Dat moeten de ouders zelf thuis doen", aldus kapelaan Kasziewicz. „In het algemeen voelen wij echter de druk van de regering niet meer in die mate als in het verleden". Sinds januari hebben de au toriteiten de beperkingen bij het grensverkeer naar Polen wat verzacht, met als gevolg dat Poolse priesters in groten getale naar Litouwen komen om een bijdrage te leveren aan het parochiewerk, zegt Kasziewicz. De komst van de paus na dit jaar wordt noch door kerke lijke, noch door partijfunctio narissen uitgesloten. Zij den ken daarbij aan 1988 wan neer 1000 jaar christendom in 'Kiev-Roes', het historische Rusland, wordt gevierd. De komst van de Filipijnse pri maat, Jaime Sin, naar Vilni us en Kaunas in juli wordt gezien als een mogelijke voorbereiding op een pausbe zoek. Een ander teken ziet men in de toestemming voor de Litouwse kerk voor het voorlezen van een telegram van de paus bij het begin van de festiviteiten vorige maand. Bisschop Gijsen contra bezoek aan niet-erkende bedevaartsoorden ROERMOND De bisschop van Roermond, mgr. dr. J.M. Gijsen, heeft in een verkla ring rooms-katholieken afge raden Maria te vereren in de Italiaanse plaatsen Montichi- ari en San Damiano. Onze Lieve Vrouwe is daar niet verschenen, aldus de bis schop van Roermond. Hij verwijst naar verklaringen van de bisschoppen van Pia- cenza en van Brescia, volgens wie hernieuwd onderzoek heeft aangetoond dat Maria niet in Montichiari en San Damiano is verschenen. Een woordvoerder van het bis dom Roermond heeft dit gis termiddag meegedeeld. Vanuit Limburg gaan vrij veel katholieken op pelgrim stocht naar San Damiano om daar Maria te vereren onder de titel van „Rosa Mystica" (mystieke roos). Bisschop Gij sen zegt overigens wel begrip te hebben voor de goede be doelingen van de pelgrims, maar zij doen er toch beter aan om weg te blijven in niet kerkelijk erkende bedevaart soorden. Nederlands» Hervormde Kerk Aangenomen naar Buren H.J.H. Pap. kandidaat te Rhenen. Priesters in Vietnam onder arrest BANGKOK De politie in Vietnam heeft sinds mei een groep van 1600 „subversieve" katholieken ontbonden en een aantal rooms-katholieke priesters in Ho Chi Minh-stad gear resteerd. Dat heeft de Saigon Giai Phong, een krant van de communistische partij in Vietnam, gepubliceerd. De krant meldt dat de 83-jarige pater Tran Dinh Thu en een niet nader gespecificeerd aantal volgelingen in de buurt van Ho Chi Minh stad, het voormalige Saigon, zijn aangehouden. Voorts zouden duizenden kilo's „subversieve" lectuur in be slag zijn genomen. Daarmee zou een poging van de pater zijn verijdeld om zijn met sabels en knotsen zwaaiende volgelin gen tot oproer aan te zetten, aldus de krant in een artikel dat op 15 juli is verschenen en nu in Bangkok is ontvangen. Lei ders van de Vietnamese RK Kerk zeiden in juni tegen jour nalisten in Hanoi dat meer dan zestig katholieken waren ge arresteerd. Partijleider Nguyen Van Linh heeft de bisschop pen eind mei verzekerd dat de communistische partij het ge loof eerbiedigt, maar geen „handelingen in godsdienstige ver momming" zal toestaan. Nauwelijks meer te overzien is het aantal studies dat zich bezig houdt met wat wel ge noemd is de explodering van de katholieke zuil in Neder land in de jaren zestig. Het wijdse scala van katholieke organisaties dat in de eerste decennia van deze eeuw was opgebouwd verdween toen in korte tijd als sneeuw voor de zon. Discussies in de jaren zestig en zeventig in katholieke kring, maar soms ook naar buiten, leidden meestal tot de conclusie dat de katholieke emancipatie was voltooid en dat het daarom niet meer dan logisch was dat de katho lieken oude verbanden wil den afleggen. Met name de priester-sociloog W. Goddijn verdedigde de stelling dat de verzuiling aan het eind van de vorige eeuw door emanci patiedoeleinden was ingege ven. Die stelling wordt de laatste tijd steeds meer betwist. H. Righart wees er in zijn studie naar de katholieke zuil in een aantal Europese landen op dat de katholieke hiërar chie bij het begin van de ver zuiling erg huiverig stond te genover nieuwe organisaties. Met name in eigen organisa ties voor de arbeiders zagen ze niets. Pas toen socialisti sche voormannen de arbei ders gingen organiseren, wil den de Nederlandse bisschop pen niet langer achterblijven. Het hoofdmotief werd niet zozeer bepaald door sociale overwegingen. Het belang rijkste was dat de bisschop pen de arbeiders wilden be schermen voor kwalijke in vloeden van buitenaf. Toen na de nodige strubbelingen met voormannen uit de basis die wél op grond van sociale motieven handelden, de ar beiders hun eigen organisa ties gekregen hadden, volgde de rest van wat de katholieke zuil zou worden betrekkelijk snel. Daarbij viel nogal eens het machtswoord van de bis schoppen als betrokkenen zich anders wilden organise ren dan de bisschoppen voor ogen stond. Dat machtswoord hield meestal in: uitsluiting van de sacramenten. Voor veel dissidenten was dat vol doende om zich alsnog aan te sluiten bij de door de bis schoppen gewenste organisa tiepatronen. Diepere wortels Niet iedereen kon echter door de bisschoppen worden bereikt. Daar wijst Paul Luykx op in zijn artikel in het pas verschenen jaarboek van het Katholiek Documen tatiecentrum. Hij spreekt over de „andere" katholie ken uit de jaren tussen 1920 en 1960 en betwijfelt of de verzuiling wel zo succesvol was als altijd werd aangeno men. Hij meent dat het ver zet tegen de verzuiling waar aan in de jaren zestig zo ab rupt een eind kwam - voor al op grond van de conciliai re vernieuwingsbeweging diepere wortels had. Zijn be toog is niet altijd even ver helderend, maar feit is dat er in die veertig jaar de nodige „dissidenten" waren. Luykx; wijst met name op de verkie zingsresultaten van de Rooms-Katholieke Staatspar tij (RKSP) in de jaren dertig en de naoorlogse KVP. Zo'n vijftien tot twintig procent van de katholieken stemde niet op de door de bisschop- gen aanbevolen partij, lechts een gering antal van deze stemmen kwam bij en kele andere katholieke splin terpartijen terecht, de rest bij overige niet-katholieke par tijen, aldus Luykx. In de ja ren dertig scoorde de NSB relatief vrij hoog onder hen, maar er waren ook meer be redeneerde afwijzingen van de opvattingen van die RKSP en KVP. De afwijzing van de eigen katholieke partij was waar schijnlijk overigens niet altijd zozeer een bewuste opstand tegen het bisschoppelijk ge zag, dat wil zeggen geboren uit principiële overwegingen. Soms werd ze veroorzaakt door directe materiële belan gen. Een voorbeeld daarvan was de Actie-Bouwman, een rechts-radicale stroming on der de kleine boeren van het Gelders rivierengebied die zich verzetten tegen het be leid van de katholieke boe renbond en de RKSP. Een ander voorbeeld van verzet tegen de verzuiling ziet Luykx in de afwijzing van de seksuele moraal. Pe riodieke onthouding, het eni ge natuurlijke voorbehoeds middel werd door de kerk niet toegestaan, maar er zijn genoeg aanwijzingen dat die vorm en andere kunstmatige middelen veelvuldig werden toegepast. Overigens: kan men het niet voldoen aan de voorgeschreven katholieke moraal voorstellen als een gebrek aan succes van de verzuiling? Het behoeft geen betoog dat uitgerekend dit aspect van het leven nu een maal niet te verzuilen viel. In het jaarboek worden ver der artikelen gewijd aan de geschiedenis van de St. Jo zefs Gezellen verenigingen, de veranderde opvattingen bij de katholieken tegenover homoseksuelen en de secula risering van de katholieken sinds de jaren zestig in verge lijking met andere confessio nele bevolkingsgroepen. Jaarboek van het Katho liek Documentatie Cen trum. Prijs 27,50. Uitgave KDC, Eras- muslaan 36, 6525 GC Nij megen. PAUL VAN VELTHOVEN HeT heeft lang geduurd, maar eindelijk heeft het gei c verstand toch gezegevierd. De Landelijke Specialistenverj ging (LSV) en de Vereniging van Nederlandse Ziekenfq p sen (VNZ) hebben zich deze week kunnen vinden in voorstel van staatssecretaris Dees van volksgezondheid oud-topambtenaar L. Lamers van het ministerie van soq v zaken te laten bemiddelen in het al veel te lang durende flict over een nieuw contract tussen fondsen en specialis De partijen hebben ingezien dat het laten voortduren de onenigheid tegenover de patiënten volstrekt onverij- woord is. Gelukkig heeft de VNZ inmiddels haar „absoli voorwaarde om weer met de specialisten in gesprek te men laten vallen. De LSV hoeft niet meer eerst de mod vereenkomst te tekenen die door de Ziekenfondsraad is gesteld. Zonder voorwaarden vooraf gaan de twee part met elkaar rond de tafel zitten. Een goede uitgangspositie tot een oplossing van de problemen te komen. VOOR bemiddelaar Lamers is er veel werk te doen. De genstellingen zijn groot en de sfeer tussen de twee partne goed verziekt. Toen op 1 juli de contractloze periode beg, was daar al een jaar van kiften en bittere verwijten voorafgegaan. De vlam sloeg in de pan toen de VNZ beki maakte dat zij de vergoeding van praktijkkosten voor de cialisten drastisch wilde verlagen. VANAF die tijd heeft de LSV op alle mogelijke manie» geprobeerd het publiek van haar gelijk te overtuigen, ding is haar echter niet gelukt: in brede kring is het onbei gebleven voor het actiemiddel het presenteren van de kening aan de patiënten dat de specialisten hebben bruikt. Dat kwam doordat de patiënten, die in wezen nie maken hebben met de ruzie tussen de ziekenfondsen en cialisten, de maatregel van de specialisten het scherpst b ben gevoeld. DOOR het contact te verbreken met de VNZ heeft de L immers een situatie geschapen, die op zijn minst niet bew derlijk is voor de gezondheid van patiënten. De verzeken dat het rechtstreeks aan de patiënten presenteren van re ningen voor specialistische hulp hooguit enige administral ve rompslomp tot gevolg zou hebben, heeft het LSV-besti niet waar kunnen maken. HeT blijft een onverteerbare zaak dat wanneer twee nisaties als de LSV en de VNZ met elkaar ruzie hebbeif narigheid op andermans schouders wordt afgewenteld. Oi ja nisaties die zo machtig zijn en daardoor een grote ver r woordelijkheid dragen, moeten in staat worden geacht derlinge conflicten zelf op te lossen. En mocht dat een k niet lukken dan dient met spoed een onpartijdige „tn man" te worden gevonden zoals nu ook is gebeurd -j het vastgelopen overleg weer op gang te brengen. ONDANKS de gecompliceerdheid van het conflict etó starheid van de standpunten ziet de bemiddelingspoging Lamers er veelbelovend uit. Hij zal zich niet alleen houden met het uit de weg ruimen van materiële obsta tussen ziekenfondsen en specialisten, maar ook met de w. waarop twee hoogwaardige organisaties geschillen beh® op te lossen. Voor de lange termijn is vooral dét van gr i belang. Enkele buien Ook vandaag wordt het weer beheerst door een depressie op de Noordzee. Dit laag vult ge leidelijk op, maar het weer in ons land blijft onbestendig met af en toe zon en nu en dan re gen of een bui. Door het op vullen van de depressie neemt de wind, uit west tot zuidwest, geleidelijk af. Binnenslands tot matig, kracht 3 a 4, aan de kust kan hij af en toe nog krachtig zijn, windkracht 6. De temperatuur loopt in de middag tot circa 17 graden op. De depressie blijft voorlopig nog op de Noordzee liggen. Pas in de loop van de volgen de week trekt hij waarschijn lijk naar de Oostzee weg. Dan wordt het weer wat beter met geleidelijk hogere temperatu ren. De vooruitzichten tot en met woensdag: perioden met zon en geleidelijk aan minder bui en. Enige stijging van tempe ratuur. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavie: afnemend buiig en geleidelijk meer zon, in de middag rond 19 graden. Duitsland: perioden met zon, ook nu en dan een bui, rond 20 graden. Britse eilanden: vooral in het noorden en westen nu en dan buien. In zuid-Engeland vrij zonnig en merendeels droog. Van 15 graden in noord-Schot land tot 22 graden in zuidoost- Engeland. Benelux: perioden met zon, ook nog een enkele bui, rond 19 graden. Frankrijk: perioden met. zon. Vooral morgen ook een enkele bui, in het zuiden met onweer. Van 18 graden aan de kanaal- kust tot 30 graden aan de Mid- dellandse-zeekust. Portugal: perioden met zon en droog, rond 25 graden. Spanje: perioden met Voornamelijk in het bini* land mogelijk enkele onw« buien. Aan de noordkust rf 22 graden, elders 30 tot 35 den. Alpengebied: perioden i zon. Ook plaatselijk een i' mogelijk met onweer. Ten» ratuur in de dalen rond 231 den. Vorstgrens op 3000m. Italië en de kust van Joego^ vie: vrij zonnig, maar mort wel veel kans op onweer. sen 28 en 33 graden, in z Italië tot 37 graden. Griekse kusten: zonnig en warm. Maandag in de mi< en avond plaatselijk on' Temperatuur in de midd; tot 40 graden. Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Twente Vlissingen Zd Limburg Aberdeen Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Lissabon Locarno Londen Luxemburg Madrid Malaga Mallorca Malta Moskou München Nice Oslo Parijs Rome Split Stockholm Warschau Wenen Zürich Casablanca Cyprus Istanbul Las Pal mas Beiroet Tel-Aviv Kbew* regen zw.bew. regen zw.bew. zw.bew. ÓS l.béw. l.bew. onbew zw.bew. lbew zw.bew. zw.bew. regen zw.bew. hbe^ h.bew. zw.bew. zw.bew. l.bew. onbew. niet ontv. zw.bew. zwbew. zw.bew. zw.bew. zwbew. onbew. regenbui h bew. onbew. onbew. h.bew. lbew. l.bew S Max? M ïneven graag Kort en Juidelifk geschreven De edactie behoudt zich iet recht voor mgezon- len stukken te bekorten Strandten thouders Dikwijls heb ik medelijden met de strandtenthouders. Die lui hebben het om de drommel niet gemakkelijk. Nu hopen ze dat de gemeente hen finan cieel tegemoet wil komen. Neen, zegt de gemeente, dat doen we niet, want dan nemen we het risico over. Kijk, zo lust ik er nog wel een paar. Den Haag (Scheveningen) etaleert zich zo graag als een toeristen plaats voor alle seizoenen. Scheveningen leeft, vier sei zoenen lang, zo luidt de kreet. Met zo'n kreet kun je het vol gens mij niet maken om de strandtenthouders alleen te la ten leven als het weer gunstig is. Je moet er dan als gemeen te alles aan doen om exploi tanten te enthousiasmeren om juist ook met slecht weer iets te kunnen bieden. Het risico overnemen hoeft voor mij be slist niet. Wie op het strand een paviljoen wil uitbaten moet dat op eigen risico doen. Maar het moet toch mogelijk zijn om financieel soelaas te bieden voor strandtenthouders die het publiek ook bij slecht weer iets willen bieden. Bij- voorbeelkd kindermiddagen rnet spelletjes, bridgedrives, ta lentenjachten, playback- shows, optredens van clowns, goochelaars etc., tombola's, noem maar op. Als voor derge lijke activiteiten bijvoorbeeld een grote tent of een lap can vas nodig is om het openlucht deel van het paviljoen te over dekken, dan kan de gemeente daarvan bijvoorbeeld de helft betalen. Misschien een idee. O. Steensma, KATWIJK. Strandtenthouders (2) Dat de gemeente de strand tenthouders gewoon hun pacht wil laten betalen is heel lo gisch. Het zou toch werkelijk te dol worden wanneer de ge meente en dus de gemeen schap moet gaan opdraaien voor een risico dat zij zelf heb ben te dragen. Zou de gemeen te hen de pacht kwijtschelden of die verminderen, dat zou zij ook winkeliers met wie het niet best gaat op soortgelijke wijze moeten steunen. Het ein de zou dan zoek zijn. En dan: stel dat de gemeente de pacht inderdaad zou kwijtschelden. Stel vervolgens dat het vol gende seizoen een geweldig seizoen wordt, met prachtig weer en enorme omzetten. Zouden de heren strandtent houders dan alsnog de pacht van het slechte seizoen beta len? Met andere woorden: zou den zij dan indachtig de ge dachte „de gemeente draagt het verlies, dus heeft ook recht op (een deel van) eventuele winst consequent zijn? Ik betwijfel het. Overigens: de pacht hoeft door de strand tenthouders kennelijk niet vooruit te worden betaald, zo als bii mijn weten wel geldt voor kermisexploitanten. Mis schien zou het beter zijn wan neer dat systeem ook, voor de strandtenthouders zou gelden. P. Drukker, RIJSWIJK. Politie Dikwijls lees ik berichten met koppen als „Politie houdt ver- keersacties". Koppen als „Poli tie houdt anti-vandalisme-ac- ties" zie ik echter nooit eens. Ik vind dat zeer spijtig. Het zal wel niet zo eenvoudig zijn om zo'n actie te houden, maar met enig denkwerk moet er toch wel een modus te vinden zijn dunkt me. Ik hoop dat het er nog eens van komt, maar on dertussen maak ik me nog maar niet blij. T. Blom, LEIDEN. Koningin De hersenvliesontsteking van koningin Beatrix is natuurlijk het gesprek van de dag. Ik heb me verschrikkelijk geërgerd aan het feit dat er mensen zijn zo blijkt, als je hier en daar eens luistert die niet zozeer ontdaan zijn door de ziekte van Hare Majesteit, maar die geschokt lijken doordat zij met haar familie de gast was; de heer Heineken. Zoiets' dan niet mogen. Een konirf doet zoiets niet, hoor je sir zen. Die Heineken is schal en zoiets geeft te denken vind zulke mensen zieligl dereen, ook de koningin, omgaan met wie ze wil. een koningin daarbij ze) grenzen in acht heeft te V* den is een feit, maar die g kan zeker niet liggen op nï rieel gebied. Dat iemand I is, zoals Heineken, zegt h maal niets over hem. Later mensen toch niet zo snel t delen. G. Hielstra, DELFT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2