Nederlandse priester werd succes-auteur in Amerika £eidóe@ommit! kerk wereld Bedevaart naar Mekka: plicht voor islamiet weer ACHTERGROND „Er is hoop' blijft Europees beroepingen Uitgelokt bloedbad Omstreden kandidaat 1 1 £cidóc Gom/int MAANDAG 3 AUGUSTUS 1987 PAGINA 21 Poolse pater in Iran veroordeeld wegens spionage VATICAANSTAD De Poolse pater Stanislaw Skusinski (36) is kort geleden in Iran tot drie jaar gevangenisstraf veroor deeld wegens „spionage", zo is zaterdag vernomen van functio narissen van de congregatie van lazaristen waartoe hij behoort. Skusinski verbleef sinds 1982 in Iran waar hij belast was met de zorg voor Poolse werknemers die vooral in de scheepsbouw, en dan met name in de stad Isfahan, werkzaam zijn. De pater werd in april 1986 opgepakt en enkele weken vastgehouden. In augustus belandde hij opnieuw achter slot en grendel toen hij op het punt stond uit Iran te vertrekken naar Rome, in het gezelschap van de Zwitserse ambassadeur in Iran. Nieuw document paus over moraaltheologie VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II zal op korte termijn een document over de funda menten van de moraal theologie (ethiek) uitge ven. Dit heeft de paus za terdag bekend gemaakt in een apostolisch schrij ven ter gelegenheid van de tweehonderdste sterf dag van de stichter van de orde der Redempto risten, de heilige Alfons van Liguori. Het moderne leven roept vragen op die niet gemakke lijk zijn op te lossen, zo schrijft de paus. Het onop- geefbare criterium voor een ethische levenswandel is het door het leerambt van de kerk (het pausschap) op au thentieke wijze uitgelegde Woord van God. De heilige Alfons heeft als moraaltheoloog vooral de na druk gelegd op de samen hang tussen waarheid, wel zijn en vrijheid. Die zienswij ze is in de moderne tijd bijna volledig verloren gegaan. De herontdekking hiervan is een van de belangrijkste taken van de kerk, aldus de paus. Uit betrouwbare kringen in het Vaticaan valt te verne men dat de Curie aanvanke lijk grote bezwaren tegen het nieuwe document had. Reeds tijdens het Tweede Vaticaan se Concilie werden plannen om een dergelijk document over moraaltheologie uit te geven, wegens praktische be zwaren in de ijskast gezet. Ook nu hebben bisschoppen conferenties uit Noord-Ame- rika, West-Europa en Afrika zich sceptisch over het nut van zo'n document uitgela ten. Zij vrezen dat regels en voorschriften systemematisch zullen worden vastgelegd, waarvan vantevoren valt te voorspellen dat die op lokaal niveau niet uniform kunnen worden nageleefd. DALFSEN De naam „Er is hoop" voor evan gelisatiecampagnes, die is bedacht door het Insti tuut voor Evangelisatie te Doorn, blijft voorbe houden aan campagnes in Europa. Gebleken is dat de vertaling van het woord hoop in veel Afri kaanse en Aziatische ta len op problemen stuit. In Afrika en Azië zullen de campagnes worden gehouden onder het mot to „nieuw leven". Dit heeft Kalevi Lethinen, aftredend directeur van de Europese afdeling van Cam pus Crusade for Christ, ge zegd over het geesteskind van zijn opvolger Leo Ha- bets. Hij deed deze medede ling tijdens de Europese staf conferentie van Campus Cru sade, die de afgelopen week in Dalfsen is gehouden. Tijdens de bijeenkomst in Dalfsen riep Habets zijn 630 medewerkers tot meer evan gelisatie op. „Niet werkloos heid, milieuvervuiling of aids vormen de grootste bedrei ging van het leven in West- Europa, maar de afwijzing van Jezus Christus door ^rote delen van de bevolking.De mensen denken dat ze Jezus kennen, maar ze vormen een beeld van hem op grond van vooroordelen, waarna ze dat beeld afwijzen. Habets kondigde aan dat Campus Crusade in 1989 een Europese studentenconferen tie zal houden. Een van zijn „onmogelijke dromen" is om op middelbare scholen met evangelisatiewerk te begin nen, zo zei hii. De beweging blijft jong zo lang er genoeg jonge mensen bijkomen. „Een revolutionaire jeugd houdt ons in contact met de samenleving en de realiteit."; Gehuwde Engelsman tot priester in RK Kerk gewijd LONDEN In aanwezigheid van zijn echtgenote, zijn beide zonen en zijn twee kleindochters is de 76-jarige David Mead Briggs zaterdag in Weybridge in het zuiden van Engeland tot rooms-katholiek priester gewijd. Mead Briggs, een voormalig anglicaans priester, ging in 1955 over tot de RK Kerk. Hij is de eerste man in Engeland die priester in de RK Kerk wordt on der de door paus Pius XII ingestelde regel dat gehuwde ambts dragers die uit een andere kerk zijn overgekomen, de priester wijding kunnen ontvangen. In 1951 was Rudolf Goethe in het Westduitse Mainz de eerste die wereldwijd onder deze regeling priester werd. Binnenkort zullen nog twee nog twee anglicaan se priesters tot rk priester worden gewijd. Wellicht bedreef de dief een zonde en de bestolene honderd. Armeens spreekwoord De 50-jarige priester en publicist Henri Nou wen, ooit werkzaam in het bis dom Utrecht, woont al jaren in de Verenigde Staten. Een man met een boeiende levensloop. Na studies in psychologie bleef hij „hangen in de Verenigde Staten, waar hij thans een succes-au teur is geworden met op lagen van boven de 100.000. In menig opzicht is hij een „opvolger" van de legendarische Thomas Merton. Een van onze re dacteuren sprak met hem. TIELT Zijn uitgever Lannoo in Tielt, België, heeft deze „clown voor de levende God", zoals Nouwen wel eens wordt genoemd, voor een korte periode teruggebracht naar de lage landen. Een zachtaardige, diepgelovi ge man die zijn „ziel" legt in al wat hij zegt. Nouwen heeft in zijn le ven de meest uiteenlo pende ervaringen opge daan, waarover hij in tal rijke boeken verslag heeft uitgebracht die vooral opvallen door hun oprechtheid en getuige niskarakter. Typisch voor Henri Nouwen is dat hij zich voor geen en kel karretje laat spannen en er steeds op uit is eenheid te scheppen. Eenheid tussen mensen, tussen gebed en ac tie, tussen traditie en ver nieuwing, tussen rijk en arm. Hij is een geëngageerde gelo vige, onder meer in de vre desbeweging maar gaat nooit zo ver dat hij zich laat „meezuigen" in de valkuilen van de politieke passie. Hij is zich trouwens scherp bewust van de realiteit van de „duis tere machten" in deze we reld. Na zijn priesterwijding stu deerde Henri Nouwen psy chologie in Nijmegen waarna hij zich vervolmaakte in psy chotherapie en psychiatrie in Topeka (Kansas). „Het was een intensieve vorming waarbij ook sterk in mijn ei gen problematiek gewoeld werd". Vervolgens doceerde Nou wen aan de beroemde Notre Dame-universiteit en aan de Yale Divinity School. In 1974 trekt hij zich voor zeven maanden terug in de Trap- Harry Nouwen pistenabdij Genesee (New York) waarover hij in het boek „Vreemdeling in het paradijs" op een openhartige en zeer fijngvoelige manier verslag heeft uitgebracht. Zijn geestelijke zoektocht brengt hem in 1981 in La- tijns-Amerika - Bolivia en Peru - waar hij zijn eigen westerse achtergrond con fronteert met de Latijnsame- rikaanse wereld van de ar men. Opwindend en verwar rend, dramatisch maar tege lijk hoopvol. In 1985 leert hij in Frankrijk de „Gemeen schap van de Ark" kennen van Jean Vanier: een christe lijke communiteit die zich over geestelijk gehandicapten ontfermt. Thans is hij als priester ver bonden aan de Gemeenschap van de Ark in Toronto, Ca nada. „Nergens in de acade mische wereld heb ik zoveel over spiritualiteit geleerd als bij deze geestelijk gehandi capten", aldus Hendri Nou wen. „Zij leren me wat liefde en vrijheid is en waar Chris tus zich laat vinden: niet in een overvloed van woorden, maar in het stille en verbor gene". Tegen wil en dank „Ik ben helemaal geen schrij ver en heb er ook nooit aan gedacht boeken te schrijven", aldus Nouwen. „Wel had ik de behoefte om mijn ervarin gen neer te schrijven om met de intensiviteit ervan om te kunnen gaan". Henri Nouwen vindt het erg dat veel religieuze mensen, priesters en predikanten zo veel uit de psychologie put ten en méér van Freud, Jung, Wilhelm Reich en Ro gers verwijzen dan naar het christelijke geestelijke er- goed, dat zoveel te zeggen heeft over intermenselijke relaties, verlossing en bevrij ding. „Het is een schat die al te vaak gesloten blijft". Dat er nochtans veel belangstelling voor bestaat blijkt bijvoor beeld uit de lezingencyclus die Nouwen heeft gegeven over de Woestijnvaders en wat die ons vandaag te zeg gen hebben. Zijn boek daar over, onder de titel „De woestijn zal bloeien" wordt herdrukt. Een andere zorg die Nouwen aan het hart gaat is de cyni sche onverschilligheid bij de jeugd, hier in Europa méér dan in de Verenigde Staten waar het religieuze element veel meer tot de spontane le venscultuur behoort. Hij legt thans de laatste hand aan een boek „Brieven aan mijn neef", waarin hii probeert de vragen en twijfels van een Nederlandse jongeman te be grijpen en hem over het evangelie te vertellen. Nederlandse kerk Nouwen toont zich uiterst ongelukkig over de ontwik kelingen in de Nederlandse kerk. Over het conflict bin nen de Nederlandse Kerk, waar de godsdienst slechts ter sprake komt in de vorm van problemen („issues") zegt hij: „Wanneer het geloof niet verankerd is in persoonsge richte spirtualiteit gaat het enorm verdelend werken". Over de bekoring van het ac tivisme: „Politiek kan een duistere macht zijn waar je in meegezogen wordt". Óver het „naadloze kleed van Christus" zegt hij: „Bescher ming van het leven in al zijn aspecten moet in het centrum van het christelijk leven staan". Over de moderne cul tuur die gefascineerd is door de dood: „We moeten de doodskrachten rechtstreeks in de ogen kunnen zien. Ziekte, lijden en handicaps zijn een bron van leven wan neer ik er niet meer bang voor ben". En over de dank baarheid als levenshouding:: „Al te lang hebben we ge worsteld met schuld, terwijl eigenlijk vreugde en lofprij zing onze eerste houding moet zijn". Boeken van Henri Nou wen: Vreemdeling in het paradijs; Moeder, een In Memoriam; Gracias, Dag boek uit Latijns-Amerika; De Woestijn zal bloeien; Open uw hart, de weg naar onszelf, de ander, God. Een brief van troost en bemoe diging. Uitg. Lannoo, Tielt. JOS VRANKCX Gereformeerde Kerken Vrijge maakt Beroepen te Brouwershaven en Lut- ten, drs.W.Wisselink kandidaat te Zwolle. Nederlandse Hervormde kerk Aangenomen naar Warga-Wartena- Warstiens. mevrouw E.J.de Ridder, kandidate te Hattem Aangenomen naar Nieuw Stadska naal, G.P.den Hollander te Stavo ren, die bedankte voor Bergentheim toezegging. Aangenomen naar Bleiswljk, toe zegging parttime, J.van der Meij- den, kandiaat te Bennekom Aangenomen naar Bergen op Zoom, H.M.Boogert te Amersfoort. Gereformeerd* Kerken Beroepen te Warffum. drs. W.Th.Knoeff, kandidaat te Kampen. Benoemd tot pastoraal assistent te Emmen, mevrouw J.IJkema-de Ko ning, wonende te Kampen, die deze benoeming heeft aangenomen. Christelijke Gereformeerde Ker ken Bedankt voor Mitchell, drs.LW.Bil- kes te Ermelo. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Goudswaard B. van der Heiden te Woerden. Bedankt voor Sprang-Capelle in combinatie met Dovenzorg, R.Boo gaard te Leiden. Bedankt voor Borssele, J.J.van Ec- keveld te Zeist. Bedankt voor Kapelle-Biezelinge, B van der Heiden te Woerden. Doopsgezinde Broederschap Beroepen te Wageningen en om streken, in samenwerking met de afdeling Nederlandse Protestanten bond te Wageningen. G.Tj.KIndt te Wieringen en Den Helder, die dit beroep heeft aangenomen. Aartsbisschop van Rio begint eigen vastenactie SAO PAULO De con- servatieve aartsbisschop van Rio de Janeiro, kar dinaal Eugenio Sales de Araujo, heeft besloten volgend jaar niet meer deel te nemen aan de „broederschapscampag ne", de vastenactie van de Braziliaanse bisschop penconferentie. Net als bisschop Gijsen van Roermond een tiental ja ren geleden in Neder land heeft hij besloten in zijn bisdom een alterna tieve actie te houden. Sales heeft al jaren grote problemen met de vaak kritische documenten van de vooruitstrevende leiding van de bisschoppenconfe rentie. Een voorbereidende tekst die namens de bis schoppenconferentie voor de komende broederschaps campagne is opgesteld, was voor Sales de druppel die de emmer deed overlopen. Deze tekst „Ik hoorde de stem van het zwarte volk" is opgesteld door zwarte priesterstudenten en pries ters. Er wordt forse kritiek geleverd op^de houding die de RK Kerk vroeger tegen over de slavernij heeft in genomen. Het document hekelt voorts enkele „natio nale helden" en de discri minatie van de zwarten in de samenleving en in de kerk. Sales heeft laten we ten dat hij eigen materiaal zal samenstellen alsmede een boodschap zal publice ren onder de titel „Vele rassen, één enkel volk". De bisschoppenconferentie wilde geen commentaar ge ven op de houding van Sa- les. De woordvoerder her innerde eraan dat bisschop pen volgens het kerkelijk wetboek in hun bisdom zelfstandig zijn. De broe derschapscampagne is in 1964 ontstaan op initiatief van Sales. De laatste tien jaar bevatten de brochures en andere publikaties die in verband met de actie wor den verspreid, veel kritiek op de sociale wantoestan den in Brazilië. RIJSWIJK De hadj, de grote bedevaart naar Mekka, is een van de vijf plichten die de islamiet ooit in zijn leven moet vervullen. Die komt overigens pas na de getuigenis (sjahada) dat er geen god is behalve God en dat Moham med Gods profeet is, vervol gens het rituele gebed (salat), dat de islamiet vijf maal per dag verricht met het gezicht naar Mekka, de religieuze be lasting (zakat) die is bestemd voor de in de Koran genoem de doelen en het vasten (sawm) van zonsopgang tot zonsondergang tijdens de vas tenmaand Ramadan. De hadj vindt plaats twee maanden na het eind van de ramadan. Aan de verplichting van de hadj moet elke moslim ten minste een maal in zijn leven voldoen, als hij dat kan. Mekka, waarnaar elke mos lim tijdens de vijf gebeden per dag het gelaat richt, Medina en Jeruzalem zijn de heiligste plaatsen van de islam. In Mekka werd veertien eeuwen geleden de profeet van de is lam, Mohammed, geboren. Het is nu een schitterende moderne stad. Felle lichten, vijf-sterrenhotels en flatge bouwen begroeten de ruim twee miljoen pelgrims van over de hele wereld die deze tijd van het jaar de jaarlijkse plechtigheden bijwonen. Het centrum van de aandacht van de islamieten is de Ka'ab- ah, een gebouw van een ku busachtige structuur van zwart brokaat in het hof van de Grote Moskee. Aan de oos telijke muur van het heilig dom herbergt de kubus de be roemde zwarte meteoriet steen, een in 683 uiteenge- sprongen en door een zilveren lint bijeengehouden blok ba salt of lava, die door de pel grims wordt gekust. De moslims geloven dat de zwarte steen hen van alle zonden verschoont als die wordt aangeraakt of gekust. Tijdens de bedevaart trekken de pelgrims zeven maal rond de Ka'abah als groet aan het huis van God. Elke keer ra ken ze de steen aan of kussen die terwijl gewapende wach ten de menigte aansporen door te lopen om iedereen een eerlijke kans te geven de ze gen te krijgen. Het ritueel komt van de pro feet Mohammed, maar vol gens de traditie sprak Omar Ibn al-Khattab, Mohammeds tweede opvolger, de steen als volgt toe: „Ik kus u volledig bewust dat u een steen bent en dat u noch goed noch kwaad kan doen. Als ik niet had gezien dat Allahs bood schapper (Mohammed) u kus te, had ik u niet gekust". De Saoedische regering heeft miljoenen uitgegeven om de Grote Moskou uit te breiden, en wegen en tunnels aan te leggen voor de pelgrims, die de stad van normaal 350.000 inwoners bezoeken. De Grote Moskee was tot kort geleden omgeven door lemen hutjes. Maar in de naburige straten verkopen nu winkels met air conditioning alles van voedsel tot kleurentelevisies en auto's. Van het huis van de profeet Mohammed tegenover de moskee is een zeven vediepin- gen grote bibliotheek gemaakt die duizenden boeken over religie en wetenschap omvat. De bibliotheek is over het al gemeen gesloten tijdens het bedevaartseizoen. Volgens de moslim-traditie werd de Grote Moskee ge sticht door Abraham, die in de Koran wordt omschreven als de vader van alle profeten en moslims. De bedevaart bereikt dit van daag zijn hoogtepunt aan de vooravond van het Eid al-Ad- hafeest, als de in witte kledij gestoken pelgrims zich verza melen op de vlakte van Ara fat, 25 km van Mekka, waar de profeet zijn laatste gebeds dienst hield. Islamitische pelgrims in gebed rond de Ka'abah, het kubu sachtige gebouw op het plein van de moskee van Mekka. vor hi A.L jaren lang doen zich tijdens de jaarlijkse bedevaart naar Mekka vrij ernstige incidenten voor, maar zelden is de heili»v; ge stad van de moslims in Saoedi-Arabië het toneel geweestrii van zulke bloedige gewelddadigheden als er zich vrijdagpf hebben voorgedaan. En nooit eerder bestond de dreiging dat£r botsingen in Mekka zo ernstige, internationale gevolgen zou-^' den kunnen hebben als nu het geval is. fe ALLES wijst erop dat Khomeiny zijn volgelingen tot de de-^f monstraties heeft opgeroepen alvorens zij op weg gingen voor de Hadj, de grote bedevaart naar Mekka, die elke mos:""" lim ten minste eenmaal in zijn leven moet maken. Weliswaar maakt Teheran veel misbaar over de bloedige onlusten die uit die demonstraties voortvloeiden, maar ongetwijfeld wa ren zij nu net het resultaat waarop het bewind van Khomei ny had gehoopt. Na de talloze moorden en ontvoeringen in binnen- en bui tenland die onder het huidige Iraanse bewind zijn uitge voerd, vormen de kennelijk uitgelokte onlusten in Mekka een nieuw bewijs dat Khomeiny en zijn volgelingen nergens voor terugdeinzen. Zij trachten op deze manier via religieuze beïnvloeding hun politieke macht in en rond de Perzische Golf te vergroten. Na de oproep tot de demonstraties in Mekka die het bloed bad tot gevolg hadden, heeft Teheran gezorgd voor de ge bruikelijke, groots opgezette demonstraties in eigen land te gen diplomatieke vertegenwoordigingen van de gematigde landen in het Midden-Oosten, tegen Westerse landen als Frankrijk en de VS en natuurlijk ook tegen Israël. Daarmee hoopt Khomeiny kennelijk te bewerkstelligen dat religieuze emoties de licht ontvlambare sji'itische minderheden in de omringende Arabische landen ook in beweging zullen bren gen. IRAN heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt wraakac ties in het vooruitzicht te stellen, die ook tegen de VS en Amerikaanse instellingen zijn gericht. Dat kan alleen maar leiden tot een vergroting van de spanning in de Perzische Golf, in welk gebied Iran voor de komende dagen ook uitge breide marine-oefeningen heeft aangekondigd. Op deze ma nier tracht het bewind in Teheran van een ogenschijnlijk Is lamitische kwestie een internationaal conflict te maken. In dat verband is het van belang dat ook de Sovjet-Unie een van de landen is die de houding van Iran inmiddels hebben, veroordeeld. 1 MET dieven vangt men dieven. Dit spreekwoord moet een aantal afgevaardigden van Afrikaanse landen in het achter hoofd hebben gehad toen zij uitgerekend een Libiër kandi-> daat stelden als voorzitter van een VN-commissie die zich bezighoudt met de bestrijding van het internationale terroris me. ALS de Algemene Vergadering van de Verenigde Natie! overgaat tot de benoeming van de Libiër is dit volgens di Verenigde Staten „het ongelukkigste en meest ongepaste'* besluit dat de vergadering zou kunnen nemen. Elk welden-' kend mens zal de Amerikaanse redenering onderschrijven. Want Libië heeft er in het verleden nimmer een geheim van gemaakt het internationale terrorisme te steunen, er mee te dreigen en waar noodzakelijk toe te passen. f Weinig verandering DE BILT (KNMI) Koel weer en nog steeds buien. In dit weerbeeld komt ook mor gen vrijwel geen verandering. Een depressie waarvan het centrum boven Scandinavië ligt verandert nauwelijks van plaats. Om deze depressie heen wordt met een noordwestelijke bovenstroming koele lucht naar ons land gevoerd. Hierin ontstaan buien. Af en toe breekt de zon door, maar dit is niet voldoende om de tempe ratuur te laten oplopen tot normale waarden. Het blijft een graad of vijf te koud voor de tijd van het jaar. Ook op langere termijn komt er in dit weerbeeld geen verandering. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor dinsdag en woensdag: Zuid-Noorwegen: Wisselend bewolkt en vooral dinsdag nog buien. Middagtemperatuur van 15 graden aan de westkust tot 20 graden in het oosten. Zuid-Zweden, Denemarken, noord- en midden-Duitsland, Benelux: Nu en dan buien. Ook af en toe zon. Tempera tuur in de middag rond 17 gra den. Britse Eilanden: Wisselend be wolkt en vooral dinsdag enke le buien. Woensdag in het zui den van Engeland droog en vrij zonnig. Middagtempera tuur van 15 graden in noord- Schotland tot 20 graden in zuid-Engeland. Frankrijk: Enkele buien. Woensdag van het westen uit verbetering. Temperatuur in de middag uiteenlopend van 18 graden in het noorden tot 30 graden aan de Middellandse Zee. Spanje en Portugal: Zonnig en warm tot zeer warm. In de na middag plaatselijk een on weersbui, overigens van korte duur. Temperatuur in de mid dag aan de noordkust van ongeveer 22 graden, aan de Portugeese kust en aan de Middellandse zee rond 30 graden en in het binnenland i tussen 32 en 40 graden. Alpengebied en zuid-Duits- land: Buiig weer met een grote kans op onweer. Middagtem- peratuur in de dalen dinsdag rond 23 graden en woensdag i rond 18 graden. Vorstgren§ dinsdag tegen 3500 meter, woensdag dalend tot 2700 me ter. Italië en Joegoslavische kust In het noorden en midden ge- leidelijk meer bewolking en i flinke onweersbuien. In het zuiden zonnig en droog. Mid dagtemperatuur van 26 graden in het noorden tot 36 graden i plaatselijk in het zuiden. Griekse kusten: Zonnig en 1 warm tot zeer warm. Tempe ratuur in de middag tussen 32 en 37 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Max Min Regen Amsterdam zw.bew 19 9 0 De Bilt zwbew 19 10 0/1 Eelde zw.bew. 18 9 Eindhoven zw.bew. 18 10 0 Den Helder regenbui zw bew 17 12 01, Rotterdam 18 10 Twente zw.bew. 19 9 0 Vlissingen zw.bew. 19 14 0.1 Zd. Limburg zw.bew. 18 10 1 -1 Aberdeen h.bew. 16 9 4" •- Athene 30 23 0 Barcelona 27 17 0 Berlijn 17 11 0 Bordeaux zw.bew. 23 15 0 Brussel motregen 18 11 2 Dublin h.bew. 19 9 0.3 Frankfort zw.bew. 18 13 4 Genève onbew. 25 13 0 Helsinki h.bew 18 11 0.6 Innsbruck regen zwbew. 19 14 8 Klagenfurt 15 Kopenhagen h.bew 17 11 1 l.bew 39 23 0 29 15 0 21 13 2"" Luxemburg Madrid ;x"w 17 35 13 16 20-s 0 Malaga onbew 30 23 Mallorca onbew. 29 16 0 J Malta niet ontv. 1 Moskou l.bew. 26 15 0 I Munchen regen 17 13 4 1 Nice zwbew. 26 20 - I Oslo h.bew. 20 11 3 Parijs h.bew. 20 15 0.3 Rome onbew. 27 19 0 Split onbew 29 17 0 1 Stockholm h.bew 15 8 2 Warschau zw.bew 19 11 1 1 Wenen regen 18 li 17 Zurich zwbew 17 6 1 Casablanca zw.bew. 28 20 0 1 Cyprus onbew. 32 25 0 i Istanbul onbew. 26 19 0 Las Pal mas onbew. 27 19 fr -1 Beiroet niet ontv Tel-Aviv h.bew 29 24 vj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2