te?
Op
avontuur
vanuit de
leunstoel
IGA ZOEKT PROGRAMMEURS
EN ANALISTEN TEN BEHOEVE VAN
GEMEENTELIJKE AUTOMATISERING
HAAGSE
HOGESCHOOL
Hoger en Middelbare
Laboratoriumopleidingen
Tesselsestraat 57, 2583 JH 's-Gravenhage (eindpunt lijn 23). Telefoon 070-514701
Een laboratoriumopleiding studeren aan de
Haagse Hogeschool. Dat is kiezen voor een
kwaliteitsopleiding die maatschappelijk hoog
in aanzien staat. Een solide basis voor
persoonlijke ontplooiing en beroepsbeoefe-
ning op het hoogste niveau.
Dag- en avondopleidingen:
- Chemie
- Klinische (Bio-)chemie
- Micro-biologie
- Laboratorium-informatica
- Laboratorium-techniek
- Histologie/Cytologie
Verder de volgende avondcursussen:
CUR8U8SEN OP MBO-NIVEAU
M. 1. Informatica
M. 2. Audiovisuele technieken
M. 3. Medische microbiologie
M. 4. Electronics in de praktijk
M. 5. Basis laboratoriumvaardigheden
M. 6. Biologie voor laboratoriumtechnici
CURSUSSEN OP (POST) HBO-NIVEAU
H 1. Basiscursus analytische chemie
H. 2. Basiscursus analytische spektrometrie
H. 3. Basiscursus elektrochemische
analysemethoden
H. 4. Basiscursus analytische scheidingsmethoden
H. 5. Cursus instrumentale analyse
H. 6. Struktuuroplheldering van organische molekulen
H. 7. Organische reactiemechanismen
H 8. Optimalisering in het laboratorium; chemometrie
H. 9. Basiscursus wiskunde
H. 10. Laboratorium-statistiek
H. 11. Informatica
H. 12. Aansluiting computers aan
laboratoriumapparatuur
H. 13. Ontwerpen van interfaces
H. 14. Electronlca
H. 15. Optica en microscopie
H. 16. Basiscursus biologie
H. 17. Biotechnologie/moleculaire biologie
H. 18. lmmunologie-1
H. 19. lmmunologie-2
H. 20. Immunohisto- en cytochemie
H. 21. Haematologische morfologie
H. 22. Medische bacteriologie
H. 23. Medische chemie (1 2)
H. 24. HLO na HBO A/B
De cursusduur bedraagt meestal 1/2 a 1 jaar.
1 avond per week.
Wilt u meer in formatie
Vraag dan de proapectua aan: tel. 514701
U heeft een
telecommunicatieprobleem?
Wij hebben dé oplossing
Bedrijfstelefooncentrales
Wij vervangen of breiden uw oude
centrale uit.
Waarom zou u genoegen nemen met 'n
standaard telefooninstallatie als voor
minder geld él uw wensen vervuld kunnen
worden.
Komplete lokale datanetwerken (LAN)
Wij garanderen u:
- zeer korte levertijd
- service binnen 24 uur
- assistentie bij het implementeren van de
modernste technische wensen.
WHM - telecommunicatie
Antwoordnummer 10.015
2700 VB Zoetermeer
Tel. 079-419594
Telefax: 079-418474
IGA verzorgt standaardpakketten
t.b.v. gemeentelijke automatisering,
vanaf ontwerp tot en met
implementatie. Naast deze pakketten
voor comptabele systemen zijn er
ontwikkelingen gaande naar
geïntegreerde systemen voor
kantoorautomatisering en naar
maatwerk'-software.
Het succes van IGA in haar markt en
de genoemde ontwikkelingen maken,
dat wij onze technische staf met zes
medewerkers willen uitbreiden.
Het Instituut voor Gemeentelijke Automa
tisering (IGA) kan in Nederland worden
beschouwd als autoriteit m haar specialis
me. Meer dan 150 van de grotere Neder
landse gemeenten hebben in de afgelo
pen 2 jaar onze comptabele systemen in
gebruik genomen.
Werkomgeving
Als programmeur of analist vindt u bij
IGA een interessante werkkring. Wij
bieden de mogelijkheid bij te blijven in
de nieuwste ontwikkelingen en u vindt
er vrijwel onbeperkte
doorgroeimogelijkheden in een
prettige werkomgeving.
Werk en werksfeer worden
gekenmerkt door een hoog
professioneel niveau en tevens door
een informele en collegiale
samenwerking.
IGA streeft er naar zijn produkten met
moderne hulpmiddelen te ontwikkelen,
waarbij gebruik gemaakt wordt van toe
passing met behulp van 4e generatietalen.
Wij beschikken over een uitgebreid pak
ket opleidingen, met name op het gebied
van werkmethode, maar ook voor (bij-)
scholing van medewerkers ten behoeve
van hun professionele carrière.
Bijblijven in de nieuwste
ontwikkelingen
De teams (2 tot 4 mensen), die per
project worden samengesteld zijn
verantwoordelijk voor het gehele
traject, dus tot en met de
implementatie. Een team zorgt er voor
dat de systemen optimaal zijn
afgestemd op de praktijksituatie en
beantwoorden aan de wensen van de
gebruiker. Door deze nauwe contacten
met de cliënt kunnen onze
medewerkers optimaal op nieuwe
ontwikkelingen inspelen en de
informatie opdoen van waaruit weer
andere produkten ontstaan.
Uitbreiding van kennis en verantwoorde
lijkheden heeft z'n consequenties voor uw
prestaties. Uw salaris wordt in eerste in
stantie bepaald door die prestaties en in
mindere mate door leeftijd of dienstjaren.
Doorgroeimogelijkheden
Uitbreiding van theoretische en
praktische kennis betekent bij IGA,
automatisch uitbreiding van
verantwoordelijkheden: een volgende
stap in de loopbaan.
De gezonde doorstroming die hierdoor
ontstaat, de omvang van de projecten
èn het steeds stijgende aantal, maken
de doorgroeimogelijkheden vrijwel
onbeperkt.
Naast een goed salaris biedt IGA u uitste
kende secundaire arbeidsvoorwaarden.
Bijvoorbeeld de al genoemde opleidings
faciliteiten, maar ook een goede pensi
oenvoorziening (inclusief weduwen- en
wezenpensioen), reiskostenvergoeding of
afhankelijk van de functie een bedrijfsau
to, een uitstekende verhuiskostenregeling,
100% studiekostenvergoeding e.d.
Tot zover ons aanbod. Om ervoor in aan
merking te komen, zult u aan een aantal
vereisten moeten voldoen.
De functie waarin u ons team zult verster
ken, is afhankelijk van de prestaties, die u
tot nu toe heeft geleverd, dus van uw op
leiding en ervaring.
De minimum-eisen zijn:
- 2 jaar ervaring met het ontwikkelen van
software ten behoeve van applicaties op
administratief gebied
- Cobol ervaring (minimaal 2 jaar voor
programmeurs en 4 jaar voor analisten)
en het bezit van of studerend voor
AMBI-modules, 11, 12, T2, S3
- boekhoudkundige kennis op tenminste
PD-niveau
- in staat zijn om zelfstandig (waar nodig
bij cliënten) èn in teamverband te wer
ken.
Kenmerkend voor de IGA-organisatie is
de professionaliteit èn de informele en
collegiale werksfeer. Een sfeer die men
het beste „aan den lijve" kan ondervin
den. Wij zullen daarom graag met u ken
nis maken in een informeel, wederzijds
oriënterend gesprek, waarbij u ook de ge
legenheid heeft om met één of meerdere
toekomstige collega's te spreken. Deze
gesprekken kunnen waar nodig 's avonds
worden gevoerd.
Voordat wij u hiervoor uitnodigen, ontvan
gen wij graag van u een ervaringsover
zicht. Binnen een week na ontvangst hier
van, nemen wij contact met u op.
Wilt u eerst meer weten, dan kunt u on
derstaande bon Invullen voor ons infor
matiepakket.
Richt uw ervaringsoverzicht of de bon aan
IGA, t.a.v. de heer H. van Eek, directeur,
Stationsplein 3, 2801 AK Gouda of bel
met mevrouw L. Ooms 01820-41955 voor
het maken van een afspraak.
GC
Stuur mij het IGA-informatiepakket.
Naam:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoon:
I -ndujoo SONIÜdS oavuoioo
DEN HAAG Wie voelt op een
gure herfstavond, na een dag van
hard werken, nooit eens de be
hoefte om te dagdromen over een
schilderachtig strandje in Grieken
land, het vrolijke terras in Frankrijk
of een lange wandeling over de
Brabantse heide? Volgens de Rot
terdamse prof. dr. J. Verhoeff zal
het niet lang meer duren voordat
dergelijke dromen werkelijkheid
worden en je, onderuitgezakt in de
een leunstoel, elk avontuur kunt
beleven dat je maar wilt.
Een safari in Kenia? Een ontdek
kingstocht door het Amazone-ge
bied? Maar ook een avondje als
een ware Rambo een guerrilla-oor
log uitvechten? Geen enkel pro
bleem; het Is een kwestie van het
juiste schijfje. De computer doet
de rest, aldus de toekomstvisie van
prof. Verhoeff (60), verbonden aan
de Rotterdamse Erasmus Universi
teit. Hij houdt zich daar bezig met
de toepassing van de computer in
de recreatie in de meest uitgebrei
de betekenis van het woord.
Het staat voor hem als een paal
boven water dat dit apparaat
steeds belangrijker wordt bij het
verdrijven van de verveling die
hand in hand gaat met de toename
van vrije tijd. De computer gaat zo
niet alleen ons werk, maar ook
onze vrije tijd overheersen. De
vraag of we daar wel mee gediend
zijn en wat we ermee opschieten,
blijft onbeantwoord.
OPMARS
Volgens prof. Verhoef kan de op
mars van de computer in onze vrije
tijd niet meer worden gestopt. Be
ginpunt van de marsroute: het een
voudige computerspelletje dat van
„buitenaf" bediend wordt. Het
eindpunt: een uiterst gecompli
ceerd computerspel waarin de
mens zelf meespeelt. Prof. Ver
hoeff: „Bij de presentatie van ma
quettes van grote bouwprojecten
zie je tegenwoordig vaak dat er
een miniatuurcamera doorheen
wordt bewogen. Op een tv-scherm
is het dan net alsof iemand met
een camera op z'n schouder door
de maquette loopt. Stel je nu eens
voor dat je dat beeld niet op een
scherm ziet, maar met behulp van
een oogvideo. Dat is een soort bril,
die het beeld van buiten „oogvul-
lend" op je netvlies projecteert.
Proeven hebben uitgewezen dat de
mens gelooft wat hij ziet. Dus denk
je met de oogvideo op, dat je zelf
door de maquette loopt, ook al
kun je bijvoorbeeld aan gebouwen
zien dat ze niet echt zijn".
Door de enorme uitbreiding van
computergeheugens is het volgens
professor Verhoeff tegenwoordig al
mogelijk om ruimtelijke beelden in
de computer op te slaan. Dat gaat
als volgt: Je fotografeert een be
paalde ruimte of een gebouw van
uit verschillende hoeken. Die plaat
jes stop je in het geheugen van de
computer, die vervolgens in staat
is uit te rekenen hoe het beeld er
uitziet vanuit een hoek van waaruit
géén foto is genomen. Deze tech
niek biedt ongekende mogelijkhe
den, zeker wanneer de geheugen
capaciteit zo groot is dat je hele
landstreken in de computer kunt
stoppen èn de natuurgetrouwe
beelden vervolgens driedimensio
naal (met dieptewerking) kunt pro
jecteren. Een toppunt van tech
nisch vernuft wordt bereikt, aldus
Verhoeff, zodra het mogelijk blijkt
deze computerbeelden met behulp
van een oog-video ook op het net
vlies te projecteren.
ER ZELF BIJ
Verhoeff: „Een dergelijke techniek
biedt talrijke toepassingen. Neem
nou een luguber voorbeeld als een
ramp met een veerboot. Als je van
uit verschillende posities foto's van
zo'n boot maakt, dan kan de com
puter later vanuit alle mogelijke
hoeken beelden uitrekenen én to
nen. Dan kun je, met de joystick in
de hand, over het schip dwalen en
zien waar mensen wel en waar
mensen niet aan het water konden
ontnappen. Met de oog-video op is
het net alsof je er zelf bij bent. Er
zijn ook militaire toepassingen mo
gelijk voor zover ze al niet be
staan. Als je een oefenterrein voor
tanks „inblikt" kun je naar harte
lust tankoorlogje spelen. Of je
stopt een autorace op Zandvoort in
het geheugen. Met de moderne
technieken wordt het mogelijk een
programma te maken, waarmee je
„meerijdt" In een echte race".
Ook voor mensen die graag (verre)
reizen maken, biedt de techniek
van prof. Verhoeff ongekende mo
gelijkheden. Want stel je nu eens
voor dat het in de toekomst niet
meer mogelijk is om over de Hoge
Veluwe te wandelen. Dat is geen
enkel probleem, als we dit natuur
reservaat maar tijdig in de compu
ter hebben gestopt. De oog-video
en aan het lichaam verbonden sen
soren (die de bewegingen van de
ledematen „vertalen") zorgen er
dan voor dat je eindeloos door het
computer-landschap kunt dwalen.
Vervang het programma met De
Hoge Veluwe door een met een Al
penwandeling, een Grieks eilandje,
een safari in Kenia of Indonesië, en
je reist vanuit je leunstoel de hele
wereld rond. En wat te denken van
een erotisch computer-avontuur?
DOPERWTEN
Prof. Verhoeff twijfelt er niet aan
dat dit scenario binnen afzienbare
tijd werkelijkheid wordt. „Het werk
biedt steeds minder uitdagingen.
Daardoor wordt de behoefte aan
avontuurlijke recreatie steeds gro
ter. Ik maak daarbij altijd een ver
gelijking met doperwten. Het Is niet
mogelijk dat iedereen voor zichzelf
erwten teelt. Dus eten we ze uit
blik. Aangezien het gewone leven
steeds minder avontuur biedt, zal
de mens terugvallen op avontuur
via de chip. Dat is beter dan
niets".
„Zo'n computerspel moet steeds
iets nieuws, iets verrassends bie
den. Het is een duidelijk mode-arti
kel. In Amerika is het al zo dat een
nieuw spel binnen zes weken zijn
geld moet hebben opgebracht. Als
het daarna nog gebruikt wordt is
dat mooi meegenomen, maar geen
must. Niet zo gek eigenlijk, want
een spannend boek lees je toch
ook niet elke dag opnieuw? En wat
is er mooier dan dat je, dank zij de
oog-video, mee kunt spelen in je
eigen computerspel? Daarbij moet
ik wel een kanttekening plaatsen.
In bijvoorbeeld een Rambo-spel
kun je op één avond honderden
mensen vermoorden, zonder dat
jezelf één haar wordt gekrenkt.
Maar naarmate het spel geperfec-
tioneerder is, kun je als speler
steeds moeilijker onderscheid ma
ken tussen wat spel en wat werke
lijkheid is. Vroeger had je fantasie
nodig om je in een fictieve wereld
in te leven. In de toekomst moet je
fantasie hebben om te beseffen
wat je in werkelijkheid doet. Je ge
looft immers wat je ziet.aldus
prof. Verhoeff. Een gedeeltelijk be
wijs van zijn stelling lijkt hij intus
sen vanuit het Engelse Hungerford
te hebben gekregen, waar een
Rambo-fanaat eind augustus een
bloedbad aanrichtte op dezelfde
wijze als Rambo in een van zijn
films doet.
TWEEDE IK
Een nog verdere vervaging tussen
fictie en werkelijkheid voorziet de
Rotterdamse prof zodra het moge
lijk wordt om met behulp van ov>g-
video en computers op afstand een
„tweede ik" te bedienen: een soort
robot in een menselijk omhulsel.
Met behulp van de oog-video kijk
je vanuit je stoel door de camera
ogen van de robot de wereld in. Je
luistert met de oren van de robot
en door middel van sensoren op je
eigen lichaam geef je de ledematen
van de robot intructies.
Op zo'n manier zou bijvoorbeeld
een gedeeltelijk verlamde minder
hulpeloos zijn. Dank zij zijn „kunst-
ik" kan hij heerlijk in het bos wan
delen, bergen beklimmen of verre
reizen maken. Maar waarom zou
zo'n techniek niet voort iedereen
beschikbaar komen?
Na afloop van het gesprek, in de
lift naar beneden, vraag je je af
met wie je hebt gesproken. Was
het echt professor Verhoeff? Of
was het zijn in menselijk omhulsel
gestoken „tweede ik" en zat de
echte professor, voorzien van oog
video, computer-oor en afstands
microfoon vanuit een prettiger
oord dan het universiteitscomplex
antwoord te geven op de vragen?
JOS TIMMERS