Dit is het enig juiste
iioment om te stoppen"
Verliefd op etalagepop
GeidócSouoant
.NGERES ZONDER NAAM OVER AFSCHEID:
'B
iette Midler en
Shelley Long:
komisch damesduo
Paul Verhoeven maakt „hit" in Amerika
nr
Alles al een
keer gezien
JNST
KUNST VAN ALLURE
VOOR ATTRACTIEVE
bioscopen
OUTRAGEOUS FORTUNE"
„MANNEQUIN'
RoboCopnieuwe Amerikaanse superheld
VRIJDAG 31JUU 1987 PAGINA 13
aai
'S
12.0
spre»
ei. 14|
iP'N
•lg«"
Ir kt)
AMPROY „Ik heb
i,raa,h schitterende carrière
ter de rug. En ik vind
'130<t ik nu op een leeftijd
n gekomen dat ik wel-
V(hs mag stoppen. Mijn
"oVlces is overweldigend,
r ik word een dagje
Ier. Dit is eigenlijk het
ite moment om op te
iden, nu ik nog op het
•punt van mijn roem
Dat is toch veel beter
wanneer je stopt op
ogenblik waarop nie-
SinJVid meer naar je luis-
•rdt lft?
voel me nu nog gezond, stel
Ivoor dat ik straks als een
4l oud vrouwtje op het podi-
'i sta te stuntelen. Jongen,
tgên. het ging de laatste tijd
[goed met mij. Overal werk,
•ral volle zalen. Duizenden
duizenden mensen. Ja, het
■d me op een gegeven mo-
int toch teveel. Ik ben nu
gagii maar ik hoef niet op te
ist («uden om gezondheidsrede-
|v De dokter zei vorige
?ek nog: Alles is prima met
1 in orde".
jrder deze week maakte
Bry Servaes, beter bekend
I de Zangeres zonder Naam,
tkend dat ze een punt achter
lar carrière had gezet. Het
ëuws sloeg in als een bom
ary: „Het is bij mij thuis al
ree dagen lang een gekken-
lel. Ik had dit niet verwacht.
In de dertig jaar dat ik zing is
er nogal eens denigrerend
over mij geschreven en ge
praat. Als je dan stopt denk je:
Ze zullen wel blij zijn. Maar
dat is niet het geval. Het is een
en al droefheid nu ik niet
meer zing. Allemaal mensen,
allemaal telefoontjes. Ja, er
komen ook heel wat traantjes
los".
De carrière van Neerlands
meest gevierde en verguisde
vertolkster van het levenslied
kwam laat op gang. Mary Ser
vaes was al 38 jaar toen ze
werd ontdekt door Johnny
Hoes. De platenbaas van Tel
star liet haar „Het Kinderge
bed" opnemen, omdat Mary's
stem zo apart klonk. „Iedereen
zei: Dat is de stem van een
meisje van 13", aldus de zange
res uit het Limburgse Stram-
proy. „Die stem had iets onde
finieerbaars. Daar paste geen
naam bij. Daarom bedachten
ze de Zangeres zonder Naam".
Dertig jaar lang heeft Mary
Servaes met haar ongekunstel
de smartlappen de aandacht
van het Nederlandse publiek
weten vast te houden. Ze koos
vaak op een ontwapenend naï
eve manier voor minderheids
groepen. „Ik heb er in mijn
liedjes steeds voor geknokt dat
mensen niet mogen worden
verstoten". Het enige liedje
wat ze zelf ooit schreef was
een fel protest tegen de kruis
tocht van de Amerikaanse
Anita Bryant tegen de homo-
sexuelen
De laatste jaren wist de Zange
res zonder Naam ook de jeugd
(ADVERTENTIE)
p» a 9 |k Art. galerie Lange Poten De nieuwe maner
I—J I I f I-" IXI om kunst te kopen Momenteel met
I L__l ^1 vverk van Fon (Clement Gullaume
e Rov. Ger Lacaster.
op haar hand te krijgen. Ze
trad op in Paradiso en nam
met Normaal „Rock around
the clock" op. Daarvoor was
de zangeres ruim twee jaar uit
de running geweest door een
operatie aan heup en knieën.
Groots afscheid
Mary Servaes kan er niet over
uit. De telefoon en deurbel
van haar riante onderkomen
vervelen zich geen moment
„In feite krijg ik nu het groot
ste afscheid wat ik me altijd
gewenst heb", verzucht ze.
„Van alle kanten komt er post
binnen, allemaal bloemen en
cadeaus. Toevallig loopt mijn
platencontract op 1 september
af Dat Phonogram het niet
wilde verlengen, heeft niets te
maken met mijn besluit om te
stoppen. Ach, ik maak al der
tig jaar platen, ik heb de Edi
son nog gekregen, ik heb alles
wel zo'n beetje beleefd. Nee,
dat Phonogram niet meer wil
de, zegt niets. Er zijn genoeg
andere platenmaatschappijen
die nog wel met mij willen
werken. Phonogram wilde dat
ik maar promoties voor mijn
platen bleef doen. Het was
verschrikkelijk, ik werd over
al heen gesleept, van de ene
auto naar de andere, van het
ene interview naar het andere.
Als je jong bent kan je dat al
lemaal niet schelen, maar op
mijn leeftijd kon ik dat alle
maal niet meer aan. Ik moest
naar Groningen en Coevorden
en weet ik waar. Toen heb ik
gezegd: Ik wil nog wel platen
blijven mak^n, maar al die
promotie kan ik niet meer
aan. Maar ia, doe je die promo
tie niet dan willen ze niet
meer met je werken. Al ver
koop je 118.000 platen, dan
willen ze nog dat je promotie
doet. Ik zeg altijd maar zo: Je
hoeft toch zeker zelf niet naar
de radio te gaan om over je
plaat te praten? Ze kunnen dat
ding toch beter draaien? Of
niet dan. Die hele jonge, opko
mende artiestjes moeten alles
nog waarmaken. En die doen
dat natuurlijk allemaal graag.
Ook al is het allemaal voor
niks. Die willen overal wel
naar toe, als hun plaat maar
gepromoot wordt. Maar dat
heb ik allemaal niet meer no
dig. Ik neem het Phonogram
niet kwalijk hoor; zoiets doet
iedere platenmaatschappij".
Heintje Davids
„Nee, het besluit wat ik heb
genomen vind ik prima. Als ik
als een Heintje Davids had
moeten eindigen, had ik mede
lijden met mezelf gekregen. Ik
hoop nu nog wat fijne jaren
met mijn man te mogen heb
ben. Ik heb nog geen plannen
gemaakt, maar we kunnen het
samen fijn hebben: We hebben
een mooi huis en we hoeven
niet elke dag in de publiciteit
te staan en ons overal te laten
zien. We zitten graag thuis en
als we straks ergens naar toe
gaan zijn dat alleen nog maar
plaatsen waar we zelf naar toe
willen. We doen het rustig
aan".
„Ik was de laatste tiid zo ver
schrikkelijk veel onderweg, ik
had soms twee, drie voorstel
lingen per dag. En dan die
promotie van de platenmaat
schappij er nog eens bij. Op
één dag moest ik soms in twee
steden optreden die heel ver
uit elkaar lagen en daar tus
sendoor moest ik ook nog naar
de televisie om mijn plaat te
brengen. Dat was teveel. Door
het succes van „Mexico" was
de drempelvrees van de jeugd
ook weg. Ik heb het laatste
jaar voor vreselijk veel jeugd
gestaan. De discotheekhouders
zeiden: U brengt publiek in
onze disco dat we normaal
nooit zien. Er kwamen echtpa
ren, oudere mensen en die za
ten allemaal tussen de jongelui
in. Tussen al die flikkerlichten
en al die dingen meer. Maar
de mensen genoten. Er was
zelfs een keer een mevrouwtje
van 91 jaar bij. Die wilde daar
gewoon naar toe om mij te
zien. Ze kwam dus in een hele
vreemde wereld terecht De
Mary Servaes: „Ik heb er in mijn liedjes steeds voor geknokt dat
mensen niet verstoten mogen worden".
discotheekhouders zeiden al
tijd: Mevrouw Servaes, we
hebben zo'n fantastisch pu
bliek met u. Altijd uitver
kocht. Altijd bom- en bomvol.
Dat hebben heel veel jonge ar
tiesten niet eens".
„Vroeger stond ik altijd in
schouwburgen en grote zalen.
Ja, je komt overal als je popu
lair bent. In feite waren die
discotheken helemaal niet
vreemd voor mij. Als je daar
komt en hoort dat het hele
maal uitverkocht is, al weken
van tevoren, nou, dat is toch
het mooiste schouderklopje
wat je kunt krijgen? Ook al
ben je geen 18 jaar meer. De
hele avond scandeerden ze:
Mary, Mary, Mary. De jeugd
zag denk ik toch nog een of
andere jonge vrouw in mij. Ik
weet me toch nog wel te pre
senteren, ik kom niet als een
68-jarige over. Ik weet niet of
ik dat kan missen".
Bom
Ook bij platenmaatschappij
FOTO: SP
Phonogram is het nieuws van
Mary's afscheid ingeslagen als
een bom. „Wij hebben het uit
de kranten moeten verne
men", aldus Margot Colé van
de afdeling pers en public re
lations. „Ze heeft ons niet in
gelicht, maar ik denk dat ze
dat nagelaten heeft omdat ze
van ons een brief heeft gekre
gen, dat wij haar contract niet
gingen verlengen. Ze had ons
al eerder laten weten geen
promotie meer te willen doen
voor nieuwe singles en elpees.
En dat is dodelijk. Als je als
Nederlandse artiest een plaat
uitbrengt is promotie bittere
noodzaak. En die hele „Mexi-
co"-affaire is natuurlijk een
gimmick die nooit meer over
troffen kan worden. We heb
ben haar een brief gestuurd en
ons standpunt uiteengezet. En
daar is nooit een reactie op ge
komen. Maar ik denk dat dit
afscheid achteraf haar reactie
op die brief is. Zo van: Laat ik
dan maar helemaal stoppen".
HARRY DE JONG
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN OEN RUN EURO
CINEMA I en II (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): The li
ving daylight* (al); 13.30, 18.30.
21 15. zo ook 16.00; Een avontuur
met een etaartje (al); 14.00, 19.00.
zo. ook 16 15 EUROCINEMA III:
Police Academy IV (al); 13.45,
18.35, 21.30. zo. ook 16.15. e EU
ROCINEMA IV: Crocodile Dundee
(al); 13.30. 18.30. 21.00 zo. ook
16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I The living day
light* (18); za. 24.00 EUROCI
NEMA II: Eaten Alive (18); za.
24.00. EUROCINEMA III. Playing
with fire (18); za 24.00. EUROCI
NEMA IV: Crocodile Dundee (18Y,
za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Lethal Weapon
(12 jaar); 19.00. 21.15. a LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Een avontuur met een
staartje (al); 14.30; The living day
light* (al), In de naam van de roos
(12); 14.30. 18.45, 21.15; Platoon
(16), Outrsgeoua Fortune (al);
14.30, 19 00, 21.15. Police Acade
my IV (al). 19.00, 21.15. TRIA
NON (Breestraat 31. tel. 123875):
Joy (al); 14.30; Subway (al); 19.00.
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414); Sex zonder
sluiers (16Y. 14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Body Girl* (18); vr. za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Private detective (al); za.
ma. 19.00. zo. 20.15. Drie Tiroler*
in San Tropez (16); ma. 21.15. Aa-
terix contra Caesar (al); za. wo.
15 00.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Police Academy IV (al); 14.45,
19.00. do. vr. za. ook 21.15. Color
of Money (al); zo. ma. di. wo.
21.15. CITY THEATER II: The
Mosquito Coast (12); 19.00. Pla
toon (16); 21.15. Twee Dartelende
Nichten Tirol (al); do. vr. zo. ma.
di. 14.45 Troetelbeertje* II (al); za.
wo 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel
01717-4354): Police Academie IV
(al); 19.00. Clockwise (al); 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Peter Pan; 14.00. Startrek IV;
15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Police Academie IV
(al); do. t/m zo. 20.00. Clockwise
(al); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Peter Pan; za. zo. ma. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2.3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): The living daylights; do.
t/m wo 14 00. 18.45. 21.30. Cro
codile Dundee: do. t/m wo. 18.45,
21.30. Platoon, do. t/m wo. 21.30.
Avontuur met een staartje; do.
t/m wo 14.00. 19.30.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel
463500): Outrageous fortune (al),
1400. 19.00, 21.30. zo. 13.30.
16.00. 19.00, 21.30. ASTA 2:
Burglar (al); 14.00. 19.00, 21.30.
zo. 13 30. 16.00. 19.00. 21.30.
ASTA 3: Salvador (12); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15. 16 00,
18.45, 21.30. e BABYLON 1 (Win
kelcentrum Babyion. tel. 471656):
Een avontuur met een staartje
(al); 14.00 zo. 13.30, 15.30 Out of
Africa (al); 20.00. BABYLON 2:
Oxford blue* (al); 14.00. 19 00.
21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00.
21.30. BABYLON 3: Out of Afri
ka (al); 13.30.An American tail (al);
18 45, 21.15. CINEAC 1 (Buiten
hof 20, tel. 630637): Lethal wea
pon (16); 14.00. 18.45, 21.30 zo.
13.15, 16.00. 18.45. 21.30. e CINE
AC 2: Mannequin (al); 14.00, 18.45.
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45.
21.30. CINEAC 3: Police acade
my 4 (al); 18.45. 21.30. EUROCI
NEMA (Leyweg 910. tel. 667066):
The sound of music (al); 13.30.
Raiders of the lost ark (al). 19.00.
21.30. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756f. The living
daylights (al); 13 15. 16.00. 18 45.
21.30. METROPOLE 2: Manne
quin (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30. «ME
TROPOLE 3: Blue velvet(16);
14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15.
16.00. 18.45. 21.30. METROPO
LE 4: De naam van de roos (16);
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. METROPO
LE 5: Filmzomerfestival 1987: dag.
(beh. do ma) 14.00. 18.45. 21 30.
zo. 13.15. 16.00 18.45. 21.30. do.
14.00. 20.30. ma. 12.30. 18.30. Les
una et les autre* (al); do. When
the wind blows (12); vr. Trois
hommes et un couffin (al); za. A
clockwork orange (16); zo Nove-
cento I en II (16); ma. The killing
(16); di. Th* outsiders (16); wo.
ODEON 1 (Herengracht 13. tel.
462400): Th* living daylights (al);
13.15, 16.00. 18.45. 21.30 ODE
ON 2: Number one with a bullet
(16); 13.45. 18.45, 21.30 zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. ODEON 3:
Police academy 4 (al); 13.45,
1845. 21.30. zo. 13.15. 16.00.
18.45. 21.30. ODEON 4 Platoon
(16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. LE PARIS
1(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Ferris Boeder's day off (al); 14.00.
16.30. 19.00. 21.30. LE PARIS 2:
Hot lips (18); dag. v.a. 12.15. zo.
v.a. 13.45. LE PARIS 3: First
time at cherry high (18); dag. v.a.
12.30. zo v.a. 14.00. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1: Opera do Maland-
ro; 19.30. 21.45. Zaal 2: Carnal
knowledge; 19.30. Prizzi's Honor;
21.45. Zaal 3: dag. (beh. ma. di.)
19.30. 21.45. ma. di 19.30, 22.00.
Dark chrystal; do. Ghostbusters;
vr. Mona Lisa; za. Tema; zo. Tan
gos - I'Exile d* gardel; ma. A fare
well to the ark; di. Frida: naturale-
za viva: wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
ASTA 1: The secret of my suc
cess (16); za. 00 15 CINEAC 1:
Lethal weapon (16); za. 00.15.
CINEAC 2: Mannequin (16); za.
00.15. CINEAC 3: Police acade
my 4 (16); za. 00.15 EUROCINE-
MA: Daisy chain (18); za. 00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 1: Een avontuur met
een staartje; 14.00. zo. 13.30,
15.30. CINEAC 3: Bambi; 14.00.
zo. 13.15. 16.00. EUROCINEMA:
The sound of music; dag. 12.00.
Geen krant ontvangen Bei tussen 18.00 en 19 00 uur. zaterdags tussen 14 00 en 15.00 uur.
tetefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd
DO/STUDIO: „Outra-
ous fortune" met Shel-
Long, Bette Midler en
ter Coyote, Scenario:
ilie Dixon. Regie: Arthur
ywood heeft een oud prin-
herontdekt. Dat van de
ldy"-film. Niet één hoofd-
dus, maar twee. En dan
t twee aan elkaar gewaag-
leren, die in geen enkel
cht maar een spatje op el-
lijken, elkaar op weg
een en hetzelfde doel he
in de haren zitten, maar al
nspartelend steeds dichter
elkaar toe groeien. Het
it een groot voordeel: als
chouwer zie je dat hechte
ontstaan, je bent er zelf
en dat geeft iets van een
itionele binding. Nooit
„Outrageous fortune" is
i „buddy-film". Het extra
iige van deze actie-kome-
is dat de kerels die je nor-
iter in de hoofdrollen ziet
a „48 Hours" tot het recen-
„Lethal weapon") vervan-
zijn door dames. En wat
r dames; Shelley Long, dat
ndje met dat aardig prui-
de bekkie uit de tv-serie
leers" en Bette Midler, de
jd wat dellerig ogende en
tertainster, die nu - zeker in
Amerika - volle zalen trekt als
comédienne („Down and out
in Beverly Hills", „Ruthless
people").
Shelley Long is een verwend
New Yorks meisie dat van Pa
steeds weer geld weet los te
krijgen (erg aardige scene aan
het begin van de film) om al
lerlei artistieke lessen te vol
gen, die nooit in praktijk ver
taald worden. Midler is een or
dinaire tante, die praat als
twee vreachtwagenchauffeurs,
en ooit een rolletje in een vijf-
derangsfilm heeft gespeeld. Ze
ontmoeten elkaar in de work
shop van een Russische toneel-
leraar, maar belangrijker: ze
hebben dezelfde minnaar. Pas
als die bij een mystyerieuze
bomaanslag overlijdt, zien de
dames elkaar in de „morgue",
vliegen elkaar in de haren,
maar constateren en passant
aan het onderlijf van meneer
dat die nooit hun gewezen
vriend kan zijn. Waar is die
vriend dan wel? De dames
gaan op zoek, al was het alleen
maar om te bewijzen dat een
van hen de Ware Jacoba mag
ziin.
wat er dan volgt moet u maar
zien: een gekke opeenvolging
van achtervolgingen, ontsnap
pingen en stunts van de da-
Shelley Long
en Bette Midler
volgen een
(dronken)
psuedo-
Indiaanse
spoorzoeker.
FOTO:PR
mes, waarbij alle pogingen om
waarschijnlijk te blijven over
boord zijn gegooid en waarbij
je je als toeschouwer gewoon
tussen grijns- en schaterlach in
moet laten uitdrijven. Ex-
vriend blijkt namelijk gezocht
door Russen en Amerikanen.
Spionnen, gangsters, FBI? Nie
mand weet op een gegeven
moment meer wie waar bij
hoort, maar dat doet er niet
toe. De dames acteren zich
dwars door de meest ongebrui
kelijke situaties heen: de nette
Shelley Long draait de rollen -
erg leuk - om door in onder
wereldslang twee drugsdealers
in een hoek te praten, Bette
Midler rent maar driftig in die
maillot en op die te hoge hak
ken hoge hakken door het
beeld en verkleed als jonge
mannen mogen beide dames
ook nog een bordeel in.
Vooral de woordgrappen van
Bette Midler hebben een nei
ging naar het wat al te grove
(haar handelsmerk blijkbaar).
Als comédienne verliest ze het
bovendien van Shelley Long,
die precies dat goede stijlge
voel heeft dat haar ooit nog
eens met een manlijke komiek
in een echt dolle komedie
moet brengen (samen met
Tom Hanks in „The money
pit" was haar rol te weinig uit
geschreven). Ondanks laaien
de berichten uit Amerika, kan
ik niet vinden dat „Outrageous
fortune" een echte komedie
topper is. Het is gek, onder
houdend, bii vlagen spits, maar
het leuke blijven de „buddy's"
zelf, de nieuwbakken vrien
dinnen die aan het slot van de
film het klassieke toneel be
reikt blijken te hebben: Long
als een travesti-Hamlet, Bette
Midler, ja als wie eigenlijk,
Ophelia, Gertrude?
BERT JANSMA
Kim Catrall als de tot leven ge-
wekte etalagepop met haar
vriend en schepper Andrew
McCarthy.
FOTO: PH
„Mannequin" met
Andrew McCarthy, Kim
Catrall en G.W. Bailey.
Scenario: Edward Rugoff
en Michael Gottlieb. Regie:
Michael Gottlieb.
„Mannequin" is een pretentie
loos, komisch filmsprookje, be
stemd voor een jeugdig film
publiek. We beginnen ergens
in de Egyptische tijd, wanneer
de dochter van een farao de
goden hulp vraagt om een op
gedrongen huwelijk te ontko
men. En zowaar hulp krijgt.
Ze verdwijnt. Anno nu leeft
een jongeman in een atelier
z'n artistieke gaven uit op een
etalagepop (de „mannequin"
uit de titel). Hij wordt verliefd
op zijn eigen schepping, maar
die wordt hem uit handen ge
nomen. Hij ziet haar in een
etalage terug en meldt zich
aan bij het betreffende waren
huis. Daar komt ze in zijn ar
men tot leven en blijkt het
meisje uit Egypte. Niemand
anders kan haar echter zien en
dat levert rare situaties op,
waarin de jongeman voorna
melijk steun krijgt van de
zwarte nichterige etaleur
(Christopher Maher).
Het verliefde duo gaat voort
aan samen 's nachts de waren
huisetalages aankleden en doet
dat zo goed, dat het warenhuis
tot nieuwe bloei en hij hogerop
komt, en een concurrentie
strijd ontstaat met de boze baas
van een belendend winkelbe
drijf.
Allemaal lief en aardig, niet al
te origineel verfilmd, met een
humor die te vaak op kleuter
niveau blijft, maar als zomers
vermaak, ach. doe maar. An
drew McCarthy en de mooie
Kim Catrall spelen hun rollen
prima. G.W.Bailey mocht z'n
pak uit „Police Academy"
aanhouden voor z'n rol als een
nare nachtwaker.
BERT JANSMA
WASHINGTON - Detroit
heet de meest criminele
stad van Amerika te zijn.
Als we de Nederlandse
filmregisseur Paul Ver
hoeven mogen geloven,
zal dat in de toekomst
niet anders zijn. Want in
futuristisch Detroit speelt
Verhoeven's nieuwste,
Amerikaanse, film „Ro
boCop". Een produktie
van 13 miljoep dollar, die
in de VS een zeer snelle
opmars maakt, ook
dankzij een enorme pu
bliciteitscampagne.
Verhoevens geesteskind Ro
boCop is een „cyborg", een
robot gebouwd op menselijke
rudimenten. Een machine
gebouwd op de restanten van
politieagent Murphy, een
doorgewinterde „cop" die
door een gangsterbende ver
moord is. Een privé-firma die
zich in de technologische be
strijding van de misdaad
heeft gespecialiseerd, stopt de
dode Murphy in een met
high-tech-snufjes volgepropt
ijzeren harnas en wekt hem
vervolgens tot leven. Het re
sultaat is de Robocop, die op
strikt commerciële basis
wordt losgelaten op de on
derwereld van Detroit. In het
menselijke restje van de su
perheld leeft echter nog
steeds iets van agent Murp
hy, die nog een appeltje te
schillen heeft met de bende
die hem vermoordde. Robo
Cop heeft bovendien één
zwakte: zijn geheime compu-,
tercode. Wie die achterhaalt,
kan ziin superkrachten uit
schakelen.
Satirisch
„RoboCop" heeft, dankzij zijn
regisseur, net iets meer dan
vergelijkbare films in het
genre De film is weliswaar
gemaakt met alle technische
foefjes waarin juist de Ame
rikanen zijn gespecialiseerd,
maar heeft - als een soort
toegevoegde waarde - ook
humor en vooral satirische
elementen. Verhoevens gees
teskind neemt in feite de
misdaadbestrijding in de toe
komst op de hak. De film is
een genadeloze afrekening
met de typisch Amerikaanse
bedrijven, die onder alle om
standigheden het grote geld
willen maken. Want Security
Concepts Inc. is een twijfel
achtige onderneming die -
het moest er althans in de VS
ooit van komen - de mis
daadbestrijding als een soort
„gat in de markt" ziet. Het is
het geprivatiseerde antwoord
op het vraagstuk van goed en
kwaad.
Er bestaat geen twijfel over:
Verhoevens film staat op het
punt een onvervalste "hit" in
de VS te worden. De film
draait in vele honderden
theaters over geheel Ameri
ca. Alleen al in Washington
is „RoboCop" in 22 bioscopen
te zien. In de boekhandels
ligt „RoboCop" al als strip
boek en er zijn poppen, en
speelgoedwapens a la „Robo
Cop" in de maak.
Paul Verhoeven heeft zich in
de VS volkomen in de kijker
gespeeld. Hij wordt als een
zeer begaafd, fantasierijk en
origineel filmmaker be
schouwd. De nu 48-jarige fil
mer verschafte zich toegang
tot Hollywood met films als
„Soldaat van Oranje", „Spet
ters" en „De Vierde Man".
„RoboCop" is een typische
actiefilm met veel kabaal,
„special effects" en vooral
veel geweld. Waarschijnlijk
is Paul Verhoeven de eerste
Nederlandse filmregisseur
die volkomen heeft begrepen
dat de Amerikaanse markt
alleen maar met een onver
valst Amerikaanse film te
veroveren is. En „RoboCop"
is inderdaad oer-Amerikaans.
JO WIJNEN
„Number one with a
bullet"
„Number one
with a bullet" met Robert
Carradine, Billy Dee Willi
ams en Valerie Bertinelli.
Verhaal: Gail Morgan
Hickman. Regie: Jack
Smight.
De gemiddelde Hollywood-
film heeft nooit echt uitge
blonken door grote originali
teit, maar er zijn van die films
waarbij je bijna èlk moment
denkt: dit heb ik al een, wat
zeg ik, twee, drie, vier keer
gezien. „Number one with a
bullet" is zo'n film. Alweer
een blank-zwart politieduo -
de als een popster geklede
mooie jongen Biilie Dee Willi
ams en de felle Robert Carra
dine. Een leven buiten het
corps hebben ze niet. Billie
Dee scharrelt maar wat aan
(en „speelt" trompet, o.a. het
nummer „Round Midnight")
en Robert Carradine probeert
nog altijd z'n ex terug te krij
gen, maar die ziet die politie-
ellende niet zitten. In hun vak
zijn ze keiharde jongens,
straatvechters die de methodes
van de misdaad de hunne heb
ben gemaakt. Ze hebben te
maken met een chef die hen
tegenwerkt en een onderchef
die ze steeds weer redt Als we
dat allemaal al niet gezien
hebbben..
Het duo probeert een hele film
lang te bewijzen dat een dure
jongen in Los Angeles een
drugssmokkelaar is. Het lukt
niet, want elke keer als ze een
spoor hebben, wordt dat uitge
wist. Tot ze ontdekken dat een
corrupte politieman aan de top
voor stoorzender speelt. De
film rammelt qua structuur
behoorlijk, echt spannend
wordt het nooit, en dan gooit
oude regie-rot Smight er maar
een plens geweld tegen aan:
een junkie wordt .gemarteld"
door hem z'n drug te onthou
den, een killer wordt onder
steboven in een hoge bouw-
stelling gehangen en op een
autokerkhof proberen kranen
en bulldozers Billie Dee Willi
ams te verpletteren. Een beetie
modieuze hardheid, die de
film op meer illustere voor
gangers moet doen lijken. Wil
liams en Carradine spelen
goed. Zij kunnen er niets aan
doen dat je je blijft afvragen
waarom ze niet allang ander
werk hebben genomen.
BERT JANSMA