Amerikaanse RK Kerk wijst
militaire steun contra's af
Ccidoc Soman
kerk
wereld
ARGENTIJNSE PRIESTERS
VERENIGEN ZICH
Een tussenstand van een controversiële schoonmaak
brieven
lezers
weer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Zelfs
Billy
Graham
vindt
preken
moeilijk
Bezinning op tolerantie
GaidóaQowuvnt
WOENSDAG 29IULI1987 PAGINA
Moskou laat 89 joden naar Australië vertrekken
>viet-L
familie in Australië hebben toestemming gegeven het land te
verlaten. Zij mogen zich in het kader van familiehereniging
in Australië vestigen. Premier Robert Hawke heeft de Sovjet-
minister van buitenlandse zaken. Edoeard Sjevardnadze, tij
dens diens bezoek in maart een lijst overhandigd met daarop
124 namen van Russische joden die naar Australië wilden
emigreren. Canberra wil zich nu ook inzetten voor de reste
rende personen van die lijst. De Australische regering toonde
zich verrast door de snelheid waarmee Moskou de lijst heeft
nagetrokken en de 89 joden een uitreisvergunning heeft gege-
Nederlandse gekozen tot presidente
internationale RK vrouwenorganisatie
LAGE MIERDE Mevr. M.Th. van Heteren-Hogenhuis (55)
uit Utrecht is tijdens de assemblee van de Wereldunie van
Katholieke Vrouwenorganisaties (WUCWO) in Londen geko
zen tot presidente van deze organisatie. Op dit moment maakt
zij onder meer deel uit van het bestuur van de katholieke me
definancieringsorganisatie Cebemo. Bij de WUCWO zijn
vrouwenorganisaties uit meer dan zestig landen uit alle delen
van de wereld aangesloten. Aan de assemblee namen 350
vrouwen deel. onder wie tien uit Nederland. De deelneem
sters hebben in een brief aan het Vaticaan gepleit voor meer
invloed van vrouwen op het beleid van de RK kerk.
Iedereen staat alleen, en
toch hebben we vrienden
om de illusie te hebben dat
we niet alleen staan.
Hugo Raes
WASHINGTON Leiders
van de Amerikaanse RK
Kerk blijven bij hun afwij
zing van militaire steun aan
de contra's, die streven naar
omverwerping van het sandi-
nistische regime in Nicara
gua. Dat blijkt uit een ge
meenschappelijke verklaring
van bisschoppen uit de Vere
nigde Staten en Midden-
Amerika na afloop van een
conferentie in Costa Rica. De
kerkleiders zeggen dat zij het
er allen over eens zijn dat al
leen met politieke middelen
een oplossing kan worden ge
vonden voor het conflict in
Midden-Amerika. „Dat ver
onderstelt een intensief en
volhardend zoeken naar een
vredesdialoog op nationaal,
regionaal en internationaal
niveau", aldus de verklaring.
Tot de bisschoppen die aan
de conferentie hebben deel
genomen, behoorde de aarts
bisschop van Managua, kar
dinaal Miguel Obando y Bra
vo. een tegenstander van het
sandinistische regime. De bis
schoppen waren voorts una
niem van mening dat de
Amerikaanse regering voor
rang moet geven aan econo
mische hulp in plaats van
militaire steun
Volgens kerkelijke functio
narissen in de Verenigde Sta
ten is de verklaring een be
vestiging van het beleid dat
de Amerikaanse bisschoppen
sinds 1981 voeren. Zij keer
den zich toen tegen militaire
steun aan de contra's en
drongen bij de regering aan
op een positievere houding
tegenover onderhandelingen
met het sandinistische regi
me.
De verklaring is de eerste
uitlating van kerkleiders
sinds de hoorzittingen over
het Iran-contra schandaal.
Sindsdien is er blijkens opi
niepeilingen sprake van een
omslag in de Amerikaanse
openbare mening ten gunste
van de contra's. Zij toont aan
dat de opvatting van de RK
Kerk niet gewijzigd is en dat
de Middenamerikaanse bis
schoppen niet de mening van
f de Amerikaanse regering de
len dat het sandinistische re
gime een gevaar is voor de
andere Middenamerikaanse
landen.
BUENOS AIRES De voor
uitstrevende Argentijnse
priesters zijn aarzelend be
gonnen zich weer te organi
seren. Met wantrouwen ga
degeslagen door vertegen
woordigers van het meest
conservatieve episcopaat in
Zuid-Amerika werd deze
maand gedurende vier dagen
in een seminarium in de pro
vincie Buenos Aires gediscus
sieerd over de „theologie van
de bevrijding en de cultuur".
De eerste organisatie van
vooruitstrevende priesters,
aanhangers van de bevrij
dingstheologie, in Argentinië
ontstond aan het eind van de
jaren zestig. In het decen
nium daarna verdween die
beweging, die bijna volledig
had gebroken met de behou
dende Argentijnse bisschop
pen. De priesters werden he
vig vervolgd, eerst door de
doodseskaders van de derde
Peronistische regering (1973-
1976) en daarna vooral onder
de militaire dictatuur (1976-
1983) Een bisschop en meer
dan vijftien vooruitstrevende
priesters werden in die perio
de vermoord.
Het Argentijnse episcopaat
heeft altijd geweigerd actief
op te komen voor de vervolg
de priesters en kijkt ook nu
met wantrouwen naar de
nieuwe organisatie van aan
hangers van de bevrijdings
theologie die zich voorzichtig
aan het vormen is.
Vorig jaar vond in het ge
heim de eerste bijeenkomst
plaats van Argentijnse gees
telijken die „de ervaringen
over de voorkeursoptie voor
de armen" met elkaar wilden
delen. De bijeenkomst van
deze maand, met vertegen
woordigers uit dertig bisdom
men, werd ook volledig bui
ten de publiciteit gehouden.
In het dagblad 'Clarin' werd
voor het eerst melding ge
maakt van de bijeenkomst.
Volgens een van de vier bis
schoppen die de bijeenkomst
gedeeltelijk bijwoonde, bis
schop Rodolfo Bufano van
San Justo, is de werkwijze
van de huidige beweging to
taal verschillend van die uit
de jaren zestig en zeventig.
„Toen kenmerkten de pries
ters zich door het niet respec
teren van de pastorale richt
lijnen en de door de hiërar
chie opgelegde discipline".
In hun slotverklaring legden
de deelnemers aan de bijeen
komst onder meer de nadruk
op de verdediging van de
prille democratie van Argen
tinië via actieve deelneming
van het volk en wordt de
amnestie van de militairen
die hebben gemoord en ge
marteld afgewezen. De pries
ters wijzen verder op de
groeiende buitenlandse
schuld van Argentinië en de
ernstige gevolgen die dat
heeft op „het leven en de
mogelijkheden van de arm-
sten van Zuid-Amerika".
DENVER Hoewel hij al meer dan veertig jaar preekt,
heeft Billy Graham soms nog moeite inspiratie te vinden.
„Soms voel ik me geïnspireerd als ik aan het preken ben en
andere keren voel ik me leeg en eenzaam", aldus Graham tij
dens een evangelisatiecampagne in Denver. „Soms voer ik
een vreselijke strijd. Mijn gedachten dwalen dan gemakkelijk
af. Ik probeer me dan in het onderwerp vast te bijten", aldus
Graham.
Billy Graham
FOTO: DIJKSTRA
Tijdens een persconferentie
sloot Graham (68) niet uit dat
hij op niet al te lange termijn
met zijn campagnes moet
stoppen omdat ze hem licha
melijk te zwaar worden. Hij
verklaarde dat hij zich op dit
moment goed voelt, afgezien
van problemen met de medi
cijnen die hij voor zijn te
hoge bloeddruk krijgt. Na
zijn campagne in Denver
gaat hij naar Helsinki en ver
volgens naar China. De reis
naar China maakte het hem
onmogelijk in te gaan op een
uitnodiging voor een ontmoe
ting met de paus tijdens diens
bezoek aan de Verenigde
Staten. Volgens Graham zou
hij de eerste protestant zijn
geweest die van hetzelfde
platform als de paus een
preek zou houden. Maar het
tijdsverschil tussen China en
de Verenigde Staten was een
onoverkomelijk probleem.
„Het zat te dicht op elkaar.
Mijn dokters hebben me ge
waarschuwd", aldus Graham.
Voordat zijn campagne begon
had Graham een gesprek met
dertig leiders van de joodse
gemeenschap in Denver. De
zen hadden eerder de vrees
geuit dat de campagne zich
er vooral op zou richten de
ioden tot het christendom te
bekeren. Graham wees er in
het gesprek op dat hij zich
nooit op de joden richt.
Voorts zei hij te geloven dat
Gods verbond met het joodse
volk eeuwig is en dat joden
het uitverkoren volk van
God zijn. Graham wees op
zijn goede relaties met joden
en op zijn inspanningen voor
joden in de Sovjet-Unie die
dat land wilden verlaten. De
leiders van de joodse ge
meenschap bleken na afloop
van het gesprek overtuigd
van Grahams goede bedoe
lingen. „Ik denk dat de ma
nier waarop hij de joodse ge
meenschap de hand heeft ge
reikt, prijzenswaardig was.
Ik ben er zeer blij mee", al
dus een der leiders. Een an
der zei dat hij waarschijnlijk
zou ingaan op Grahams uit
nodiging om naar hem te ko
men luisteren.
DE MUURSCHILDERINGEN VAN DE SIXTIJNSE KAPEL
HILVERSUM Het is on
derhand wel genoegzaam be
kend dat de restauratie van
de beroemde muurschilderin
gen van Michelangelo in de
Sixtijnse kapel felle kritiek
uitlokt bij bepaalde deskun
digen en kunstenaars. Aan
staande zaterdag (KRO, Ned.
I 23.15) kan iedereen met ei
gen ogen het (gedeeltelijke)
resultaat van die herstel
werkzaamheden zien aan de
hand van een Japanse docu
mentaire die een tussenstand
van de restauratie laat zien.
De restauratie, begonnen in
1980, zal op zijn minst twaalf
jaar in beslag nemen en daar
mee duren de werkzaamhe
den langer dan de tijd die
Michelangelo zelf werkte aan
de enorme fresco's in de Six
tijnse kapel. Michelangelo be
werkte in zijn eentje het
reusachtige plafond en de zij
wanden van 1508 tot 1512.
Veel later tussen 1534 en
1541 maakte hij het zo be
roemd geworden Laatste
Oordeel dat zich achter het
altaar bevindt.
De controverse die is ont
staan over de restauratie is
niet verwonderlijk gezien het
immense belang dat aan dit
werk van Michelangelo
wordt gehecht. De kunsthis
toricus prof. dr. J. Timmers
zegt van dit hoofdwerk van
Michelangelo op het gebied
der schilderkunst (behalve
schilder was hij ook beeld
houwer, architect en dichter)
dat het „alles achter zich laat
wat tot dan toe op soortgelijk
terrein is gepresteerd". Van
het Laatste Oordeel zegt
Timmers dat het „een der
meest dramatisch geladen
werken is van heel de wes
terse kunst".
De restauratie van de Sixtijn-
Een van de muurschilderingen vóór en na de schoonmaak.
se Kapel werd in 1980 nood
zakelijk geacht toen bleek
dat de stijfsellaag die bij vori
ge restauraties over de muur
schilderingen was aange
bracht los begon te raken en
gedeelten van het schilder
werk in zijn val dreigde mee
te sleuren. De restauratie is
dus in feite een grote schoon
maak van de schildering die
beoogt het vuil dat zich als
gevolg van de aanwezigheid
van kachels en kaarsen in de
Sixtijnse kapel in de loop der
eeuwen op de schilderingen
heeft opgehoopt, en de stijfs
ellaag te verwijderen. En
hiermee zijn de controverses
geboren. Want het staat niet
onomstotelijk vast wie die
stijfsellaag op de fresco's
heeft aangebracht. Is die laag
van Michelangelo zelf af
komstig of is dat het werk
van restaurateurs? Volgens
de chef restaurateur van het
project, Colalucci, kan dat
niet door Michelangelo ge
daan zijn, want die zou voor
zien hebben dat met gebruik
van deze lijm het effect van
zijn schilderingen bedorven
zou worden. Michelangelo'
wilde volgens hem juist lich
te schilderingen in de Sixtijn
se kapel die tamelijk duister
is door het kleine aantal
raampjes.
Gedestilleerd water
Voor de schoonmaak van de
fresco's wordt eerst gedestil
leerd water gebruikt, vervol
gens gaat daar een speciaal
FOTO'S: KRO
bereid schoonmaakmiddel
overheen. Dat schoonmaak
middel wordt er na enige mi
nuten weer afgehaald om te
voorkomen dat het middel te
veel in de verf doordringt en
voor onherstelbare beschadi
gingen zorgt.
Het resultaat is dat de fres
co's in vergelijking met hun
oude toestand hel oplichten.
Ze zijn behalve het vuil hun
diffuse, wat warme kleur
kwijt, dat voor sommigen er
nu juist de charme van uit
maakt.
De Amerikaanse kunsthisto
ricus James Beck die dit jaar
tot twee maal felle kritiek op
de schoonmaak heeft gele
verd en zelfs de paus (tot nu
toe vergeefs) gevraagd heeft
tussenbeide te komen
spreekt van een „radicale
reiniging". Volgens hem
heeft Michelangelo heel be
wust matte kleuren willen
gebruiken. Ook meent hij dat
de correcties die Michelange
lo later aanbracht door het
schoonmaken worden wegge
werkt. De Vaticaanse restau
rateurs ontkennen dat er ook
maar een haar wordt ge
krenkt aan het oeuvre van
Michelangelo. Toch blijkt uit
de documentaire zonneklaar
dat bepaalde onderdelen van
de schildering onherstelbaar
zijn beschadigd en opnieuw
geschilderd moeten worden.
Het moeilijkste deel van het
karwei moet bovendien nog
geklaard worden. Dat is het
Laatste Oordeel waarvoor de
laatste vier jaar zijn gereser
veerd.
De documentaire die de KRO
vertoont is het werk van een
Japanse produktiemaatschap-
pij die continu opnamen
maakt van de schoonmaak.
De maatschappij is een van
de voornaamste sponsors van
het schoonmaakwerk dat
zonder haar financiële bij
drage waarschijnlijk niet ge
realiseerd had kunnen wor
den. In ruil daarvoor heeft
de Japanse maatschappij
voor een aantal jaren de pro-
duktierechten verworven
van de afbeeldingen in de
Sixtijnse kapel. Met de verto
ning van de film levert de
KRO zijn steentje aan de be
kostiging van het schoon
maakproject.
PAUL VAN VELTHOVEN
Tl
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Hagacantare
Uit een interview van Adriaan
Hager met René Verhoeff
over het jubilerende gemengde
koor Hagacantare blijkt dat
het zijn sporen verdiend heeft
en dat gedurende 40 iaren. In
het artikel stond echter een
storende onjuistheid: „Op 21
november", aldus het bericht,
„gaat met het Matrozenkoor
van Sipke de Jong De Kinder
kruistocht van Bertold Brecht.
Dat is typisch het karakter
van een koor als Hagacantare:
niet een heel jaar studeren op
een oratorium, maar inzetbaar
zijn en keihard werken, bereid
om te vechten". Alles wat van
Hagacantare gezegd wordt is
waar, maar De Kinderkruis
tocht uitvoeren doet dit koor
niet. De Kinderkruistocht
wordt uitgevoerd door het
Haags Matrozenkoor en het
Koninklijk Mannenkoor Die
Haghe Sanghers, eveneens een
koor o.l.v. van René Verhoeff.
Een koor met een zelfde men
taliteit als Hagacantare. De
Kinderkruistocht kan ook niet
worden uitgevoerd door Haga
cantare, daar dit werk is ge
schreven voor jongenskoor en
mannenkoor, solisten en or
kest. De Kinderkruistocht
wordt door Die Haghe Sang
hers uitgevoerd ter gelegen
heid van het 70-jarig bestaan
van dit in binnen- en buiten
land bekende koor, dat tour
nees maakte naar Rusland,
Bulgarije, Rome, Athene,
Praag etc.
J O M. Tacx,
ZOETERWOUDE
Politionele actie
In het artikel onder de kop
„Koopman en dominee op oor
logspad" jover de eerste politio
nele actie in Indië veertig jaar
geleden, werd ik wat pijnlijk
getroffen door uitspraken als
Indië verloren alles verlo
ren een optocht van suiker
fabriek tot suikerfabriek, al
dus een ongenoemde soldaat
men wilde weer aan Indië
verdienende geldstroom
weer richting Holland Po
sitief kwam over de meerma
len genoemde bereidheid van
ons land om zich te houden
aan uitspraken van de Veilig
heidsraad. Negatief kwam
over de suggestie dat de gene
raals Spoor en Dürst Britt ge
speeld hebben met de gedachte
aan militair ingrijpen tegen de
wil van de regering, wat Wes
terling echter in Bandoeng tot
een realiteit zou hebben ge
maakt. Het was haast vanzelf-'
sprekend dat ons land na de
capitulatie van Japan aller
eerst de draad in Indië weer
wilde opnemen waar die was
gevallen en ook het ontstane
gezagsvacuüm wilde opvullen.
De Japanners waren er nog
steeds en hadden enige steun
van ietwat getrainde „heiho's
of peloppers of pemoeda's". De
burgers in de kampen waren
reëel in gevaar. De Dij de capi
tulatie aangekomen Britten
waren oorlogsmoe en hadden
weinig zin nog te sneuvelen
voor Nederlandse belangen.
Zij beperkten zich tot het
minst mogelijke. De met spoed
her en der verzamelde troepen
van Nederland werden opge
houden in Malakka en ook
daarna maar schoorvoetend
verder toegelaten. Dat gold
ook voor de KNIL-militairen
uit de krijgsgevangenkampen
(Andjing Nica en Gadjah Me-
rah) en de eerste oorlogsvrij
willigers. Nederlanders waren
voorheen, ondanks soms sma
lende opmerkingen van zeke
re zijde, niet alleen 333 iaren
„kooplieden en dominees' ge
weest in die streken, maar
wellicht had ook alleen dat
toch een te herkennen goede
invloed op het welzijn van de
bevolking.
Een inmiddels overleden je
zuïet, M. Ferouge sj, die zijn
hele leven werkte in het on
derwijs op Midden-Java, VOORBURl
schreef mij vorig jaar: „In te
genstelling tot wat ik nu ver
neem over Nederland vanuit
het Berchmanianum in Nijme
gen waar ik rustend ben, blijft
de katholieke bevolking op
Java trouw aan het kerkelijk
gezag en aan de authentieke
katholieke leer!! En het aantal
christenen groeit daar nog
steeds!" De dominees, of in dit
geval de priesters, hebben de
bevolking dus wel iets van
waarde gebracht en doen be
houden!
O ja, de soldaat op de krante
foto, in gevechtstenue, loopt
kennelijk niet te wandelen:
rechts zie ik enkele jeeps langs
de kant, ook een 3-tonner
GMC-truck en 3/4-tonners, en
er lopen meer soldaten te pa-
ifiei
trouilleren in twee richtingen
als bewaking van dat konvooi.
J. M. L. Nuijten,
:g.
NEDERLAND heeft de naam een tolerant land te zijn. Bj j
tenlandse journalisten tonen zich in reportages vaak v<
baasd over wat hier allemaal kan en mag. Toch is er wat a j>
het veranderen. Sommigen spreken van een burgerlijke n
tauratie: het normbesef keert langzaam terug, er komt e
eind aan de verloedering. Waarmee niet gezegd wil zijn C
tolerantie per definitie verloedering en vervaging van h v
normbesef betekent. Het tegendeel is waar: verdraagzaa: is
heid is een teken van beschaving. Mits men grenzen in at
neemt. 3
Ili
Tolerantie heeft twee kanten. Wie er aanspraak
maakt zich „afwijkend" te mogen gedragen, moet verdrag
dat anderen zich daaraan kunnen ergeren. Dat is niet alt
het geval, zoals pornobestrijder Dorenbos bijvoorbeeld
vaart. Hij wordt wegens zijn pogingen tot boekverbrandi
onverdraagzaam genoemd, terwijl hij in andere acties nj
verder gaat dan het signaleren van wat hij ervaart als
dreiging van de geestelijke volksgezondheid.
We zijn soms tolerant tot in het absurde. Burgemeester 1
van Thijn van Amsterdam heeft daarover in een intervi»
in Trouw zijn visie gegeven. Hij heeft diep over de probl
matiek nagedacht en ziet het niet meer zitten. Op eieren I
pen, noemt hij het zelf. Overleeft de tolerantie zichzelf? VI
drugsverslaafden betreft heeft Van Thijn zijn conclusie al g
trokken: We hebben hen beschouwd als zielepieten en d
mogen ze vanuit de optiek van de volksgezondheid zij
maar moeten we niet drempels opbouwen in de sfeer van i
openbare orde en de kleine criminaliteit? Anders komen
als vliegen op de stroop af.
De reden voor de herbezinning van de hoofdstedelijke bu
gervader is te vinden in zijn diepe zorg over de omvang e
de ziekte aids in Amsterdam aanneemt. Drugsgebruik!
(spuiters) en prostituées zijn niet alleen als risicogroep
voor zichzelf een gevaar, maar ook voor anderen. Het is ni
denkbeeldig dat zij doorgevers zijn van de ziekte en dat d
door hun toedoen een epidemische vorm gaat aannem*
Een te grote tolerantie jegens deze groepen kan anderen,
gevaar brengen. Drempels dus, een repressief beleid.
BURGEMEESTER Van Thijn is zich zijn verantwoordeljj
heid jegens alle burgers van zijn stad bewust. Het kan zi
dat dwangmaatregelen niet voorkomen kunnen worden,
ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van het indivii
moet de overheid uitermate voorzichtig zijn. Iedereen hei
het recht zijn of haar leven in te richten zoals hem of ha
goeddunkt en slechts in uiterste noodzaak mag daaraan g
tornd worden. Er zijn bovendien allerlei puur praktische i
denen om ten aanzien van bijvoorbeeld de meldingsplic
van aids-patiënten of het verplicht controleren van bepaali
risicogroepen voorzichtig te zijn. Het helpt namelijk nieti
werkt vaak zelfs averechts.
Het gevaar dat de Amsterdamse burgemeester signaleert!
dat een te laconieke (en dus ogenschijnlijk te tolerante) ho
ding van de overheid een klimaat van angst onder de burg
rij kan veroorzaken, waarin de druk om discrimineren!
maatregelen te treffen zo groot zou worden dat geen ovt
heid er meer onderuit kan. Om die reden is omzichtig opei
ren van overheidsinstanties geboden.
In de strijd tegen aids blijft voorlichting het belangrijkl
wapen, maar daarmee is de kous waarschijnlijk niet af. Voo
lichting heeft altijd het gevaar afstompend te werken na e<
eerste schokeffect. Als met de huidige aanpak de uitbreidij
van het aantal ziektegevallen niet is af te remmen en ai
een epidemisch karakter lijkt te krijgen, zal de publieke op
nie ongetwijfeld verdergaande maatregelen vragen. Het
zaak voor alle bestuurderen zich daarop nu reeds te bezii
nen. Om met Van Thijn te spreken: het is niet genoeg d
politieke leiders de tolerantie prediken, waar het om gaat
dat de samenleving tolerant blijft. Dat kan alleen als de pol
tiek zijn verantwoordelijkheid durft te nemen en zijn tok
rantie niet tot onachtzaamheid laat verworden.
Wisselvallig
DE BILT (KNMI) Een oce
aandepressie komt in de ko
mende nacht in de buurt van
ons land. De kern daarvan
trekt morgen in de loop van
de dag naar oost-Duitsland
weg. Gelijktijdig nadert een
uitloper van het zogenaamde
Azorenhoog vanuit Engeland
ons land. Hierdoor draait de
wind morgenochtend naar
noordwest tot noord en neemt
in de loop van de dag aan de
kust tot vrij krachtig of krach
tig toe. Vanaf de Noordzee
stroomt dan lucht binnen
waarin veel bewolking voor
komt. Plaatselijk valt uit deze
bewolking een bui, veel neer
slag wordt echter niet ver
wacht. De temperaturen lopen,
mede door een gebrek aan
zonnestraling, niet hoger op
dan zo'n graad of 18. Tijdens
het komende weekeinde kan
echter wat warmere lucht via
de Britse Eilanden over onze
omgeving gaan uitstromen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor morgen en vrijdag:
Zuid-Noorwegen en zuid-Zwe
den: Eerst perioden met zon,
vrijdag van het westen uit be
wolking en vooral langs de
Noorse kust wat regen. Mid-
dagtemperatuur circa 19 gra
den, aan de Noorse kust koe
ler.
Britse Eilanden: Perioden met
zon, vrijdag in Schotland meer
bewolking en af en toe regen.
Middagtemperaturen van 15
graden in Schotland, tot 21
graden in zuid-Engeland.
Benelux, noord- en west-
Frankrijk-. Morgen nog veel
bewolking en plaatselijk re
gen. vrijdag opklaringen en
vrijwel overal droog. Middag-
temperatuur rond 20 graden.
Denemarken, Duitsland en I
pengebiech Morgen veel
wolking en af en toe rege
vrijdag opklaringen en vooi
in het zuiden nog hier en da
een bui. Middagtemperatu
rond 20 graden.
Zuidoost-Frankrijk en noot
Italië: Half tot zwaar bewo
en enkele regen- of onwefl
buien. Middagtemperatu
rond 28 graden.
Zuid-Italië en Joegoslavist
kust: Perioden met zon, i
vrijdag plaatselijk een rege
of onweersbui. Middagtem)
ratuur circa 30 graden.
Spanje en Portugal. Period
met zon, maar in het zuid
tijdelijk meer bewolking. M«
dagtemperatuur van 22 grad
langs de noordkust tot 35 gr
den plaatselijk in het zuiden
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Amsterdam
De Bilt
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Twente
Vlissingen
Zd Limburg
Aberdeen
Athene
Barcelona
Berlijn
Bordeaux
Brussel
Dublin
Frankfort
Genève
Helsinki
Innsbruck
Klagenfurt
Kopenhagen
motregen 19 13
motregen 18 12
zw bew. 18 10
regen 17 13
motregen 16 12
regen 19 14
zw bew. 16 II
regen
onbew.
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorca
Malta
Moskou
Munchen
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Split
Stockholm
Warschau
Wenen
Zurich
Casablanca
Cyprus
Istanbul
Las Pal mas
Beiroet
Tel-Aviv
onbew.
zwbew.
X.
X.