PAUS BENOEMT VOORZITTER OPUS DEI
TOT DEELNEMER BISSCHOPPENSYNODE
CcidócSomaMt
BILLY GRAHAM-CONGRES
WAS HEMELSE ERVARING
Israëlisch schoolboek wil eerlijk beeld van Arabieren geven
brieven van lezers
kerk
wereld
terre des hOmmes
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
EcidócSomatit
Dagjesmens
Oproep: dialoog met Doopsgezind Wereldcongres
Indianenorganisatie: moord op bisschop is „ongeval'
O
Rolluiken en oogkleppen
Blijvend koel
GIRO 100900
ZATERDAG 25 JULI 1987 PAGIN
door Marinus van der Berg
Mens van de dag, wordt iemand
wel eens genoemd. Het slaat
meestal op oude mensen, broos
en breekbaar, die niet lang meer
hebben te gaan. Vroeger stond
het meer in het bewustzijn van
mensen gegrift, dat we allemaal
mensen van de dag zijn „Vandaag
ik en morgen gij", stond er bij de
ingang van de kerkhoven. Ziekte
en sterven stonden toen meer in
-het leven. „Er zijn middeleeuwse
prenten en schilderijen van een
sterfkamer. Het eerste wat daarbij
opvalt, is dat vaak de deur of het
raam openstaat. Deze openheid
betekent dat iedereen erbij mag.
Sterven doe je midden in het le
ven. Het is van de mensen zelf en
niet van de dokter of het zieken
huis", schrijft Paul Bruggeman in
zijn boekje „Gebroken verhaal",
uitgeverij Lannoo (1987).
Bij „dagjesmens" denken we nü
niet op de eerste plaats aan de
dood. Het slaat nu meer op men
sen die in de vakantietijd zo af en
toe een dagje uitgaan. Soms heeft
dat wel iets met ziekte en sterven
te maken. Je weet niet of je nog
zo'n dag-uit aankunt. Of er zit al
leen nog maar de mogelijkheid
van èèn dagje in voor de mensen
die de dag- en nacht zorg hebben
voor een hulpbehoevende of zieke
thuis. Soms genieten ze volop van
zo n vakantiedag, maar vaker den
ken ze op zo'n dag toch voortdu
rend aan huis.
Bij dagjesmensen denk ik vaak
aan éénvoudige mensen in de
goede zin van het woord. Ze zijn
niet ingewikkeld. Ze nemen hun
brood zelf mee en een thermoskan
met koffie en fris. Op zo'n stil
plekje aan een bosrand of bij een
spoordijk, genieten ze van hun
zelfgesmeerde boterham en mis
schien is er zelfs een krentenbol.
„Wat hebben we het toch goed
met elkaar", zeggen ze.
Bij de horeca zijn deze dagjes
mensen niet erg populair. Ze ver
bruiken niet veel. Tegen het eind
van de middag veroorloven ze zich
een ijsje of een frisdrankje en kun
nen daar dan wel een uur opzitten,
kijkend naar andere dagjesmen
sen.
Bestaan de dagjesmensen nog?
Ze lijken uit te sterven, de echte
dagjesmensen. Met horden stap
pen ze nu in fietsbussen, skibus
sen en slaapbussen. Komen dood
moe aan en keren doodmoe terug.
Jk vermoed dat er nog heel wat
dagjesmensen zijn, maar ze hou
den zich meer verborgen. Vanuit
een soort vals schaamtegevoel.
Zich bij voorbaat al verontschuldi
gend: „We gaan alleen maar af en
toe een dagje uit".
Alhoewel uit-in-eigen-land meer in
is en in sommige kringen zelfs mo
dern, ben je toch eigenlijk alleen
op vakantie geweest als je verre
kusten hebt aanschouwd. Met je
hand voor de mond kun je nog
aan enkele vertrouwelingen vertel
len dat je naar België bent ge
weest. Liever niet doorvertellen.
Het klinkt zo zuinig. Hoewel een
dagje Brugge niet te versmaden is,
kan ik u zeggen.
Nu moet u niet denken dat ik ja
loers ben, want ik heb ook niet te
klagen. Een uitnodiging om de Ne
derlandse Antillen te bezoeken,
ook al moest ik er dan wel wat
doen, deed me watertanden. En
het was prachtig.
Toch kan ik ook erg genieten van
een dagje of een half dagje tus
sendoor, wanneer ik niet beschik
over een zee van tijd. Daarom
draag ik de dagjesmensen ook
een warm hart toe. Zo komt dit
stukje tot stand, terwijl ik geniet
van een half dagje Deventer. In de
Bergkerk laten amateurs hun
kunstwerk zien. En bij Kunst en
Keramiek aan de Assenstraat zijn
prachtige werken van de potten
bakkers uit Oosterhout, de Bene
dictijnen. te zien. De beheerders
hebben pas een aanmoedigings
prijs van de stad Deventer gekre
gen omdat ze dp zo'n bijzondere
manier de keramiek-kunst onder
de aandacht hebben gebracht.
Zo'n middag is me kostbaar.
Dagjesmensen zijn volgens mij
mensen die de kunst van genieten
kennen. Ze weten dat overvloed
nog niet gelukkig maakt. Intussen
komen er ook weer steeds meer
dagjesmensen die uit armoede
zelfs nauwelijks 'n dagje uit kun
nen. Dat is nog een ander verhaal.
Ik groet de dagjesmensen vanaf 'n
binnenplaatsje.
LEIDSCHENDAM De Wereldbond van
Hervormde en Gereformeerde Kerken
(WARC) en het Doopsgezind Wereldcongres
hebben de aangesloten kerken opgeroepen
tot een intensieve dialoog op plaatselijk en
regionaal niveau. Beide organisaties hopen
in 1988 de ontwikkelingen en resultaten van
deze gesprekken te beoordelen. Dat blijkt
uit het voorwoord op een studiedocument
van de WARC, getiteld „Doopsgezinden en
hervormden/gereformeerden in dialoog".
De oproep tot een dialoog ontstond tijdens
een tweedaagse consultatie van doopsgezin
den en hervormden/gereformeerden in juli
1984 in Straatsburg. De WARC heeft eerder
al gedurende tien jaar gesprekken gevoerd
met de Wereldbond van Baptisten.
Slecht nieuws ijlt voor,
goed nieuws toeft
VATICAANSTAD De
voorzitter van Opus Dei,
Alvaro del Portillo, en de
oprichter en geestelijke
leider van de eveneens als
behoudend bekend staan
de Italiaanse beweging
'Comunione e Liberazio-
ne', prelaat Luigi Giussa-
ni, behoren tot de dertig
personen die paus Johan
nes Paulus II heeft be
noemd tot deelnemer aan
de bisschoppensynode
over de plaats van de le
ken in de RK Kerk. De
bisschoppensynode wordt
van 1 tot 30 oktober in het
Vaticaan gehouden.
Eerder deze week maakte het
secretariaat van de synode al
bekend dat 231 stemgerechtig
de personen aan de synode
zullen deelnemen. De namen
van de dertig deelnemers die
door de paus zijn benoemd,
zijn vrijdag door de Osserva-
tore Romano gepubliceerd.
Alvaro del Portillo en Giussa-
ni zijn met prelaat Jan Hirka
van de katholieken van de
byzantijnse ritus in Tsjecho-
Slowakije de enige deelne
mers zonder de titel van bis
schop. Tot de overigen die
door de paus ziin benoemd,
behoren de aartsbisschop van
Managua, kardinaal Miguel
Obando y Bravo, de aartsbis
schop van Madrid, kardinaal
Angel Suquia Goicoechea, en
de aartsbisschop van Mün-
chen, kardinaal Friedrich
Wetter.
De paus heeft drie kardinalen
benoemd tot voorzitter van de
bisschoppensynode. Het gaat
om de voorzitter van de pau
selijke lekenraad, kardinaal
Eduardo Pironio, de aartsbis
schop van Hanoi, kardinaal
Joseph Mane Trinh Van Can,
en het hoofd van de Oek-
raïns-katholieke kerk, kardi
naal Myroslav Ivan Luba-
chivsky. Dezen zullen bij
toerbeurt de vergaderingen
leiden. De aartsbisschop van
de Senegalese hoofdstad Da
kar, kardinaal Hyacinthe Thi-
andoum, is benoemd tot rela
tor. Hij heeft de taak een in
leiding over het thema van de
synode te houden en een sa
menvatting te maken van de
interventies van de deelne
mers.
QUITO Leiders van de
vereniging van inheemse vol
keren in Ecuador (COFE-
NAIE) hebben de moord op
bisschop Alejandro Labaca
Ugarte en de non Ines Arango
een „betreurenswaardig onge
val" genoemd. Labaca, sinds
1984 hoofd van het apostolisch
vicariaat Aguarico, en de zus
ter werden maandag door le-
den van de Tagairi-stam met
giftige pijlen gedood. Volgens
de bisschoppenconferentie
van Ecuador had Labaca, tij
dens een vlucht boven het
Amazonegebied een groep in
dianen ontdekt met wie hij in
contact wilde komen. De bis
schop beschikte over uitste
kende contacten met de Auca-
indianen, waartoe de Tagairi-
stam behoort, omdat hij er ja
ren als missionaris heeft ge
werkt. Voordat het vliegtuig
landde heeft Labaca zoals ge
bruikelijk geschenken omlaag
geworpen om aan te geven
dat hij vreedzame bedoelin
gen had, maar direct na de
landing van zijn vliegtuig
werd hij om het leven ge
bracht.
Volgens de vereniging van in
heemse volkeren zijn de bis
schop en de zuster slachtoffer
van een misverstand gewor
den. In de regio waarin het
incident plaatshad zijn er re
gelmatig conflicten tussen de
indianen en medewerkers
van de oliemaatschappijen die
daar werkzaam zijn. De india
nen vrezen dat hun cultuur
door de olieindustrie wordt
vernietigd.
Terugblik op Amsterdam '86
AMSTERDAM Het in
ternationale congres voor
rondreizende evangelis
ten, dat verleden jaar
door Billy Graham in
Amsterdam georgani
seerd werd, heeft in elk
geval een nieuwe wen
ding gegegen aan het le
ven van de uitvoerend di
recteur ervan, de Duitser
Werner Btlrklin. In het
zojuist verschenen boek
„Amsterdam '86" schrijft
hij dat hij na het congres
is teruggekeerd tot de
„frontlijn" van de ver
kondiging.
Volgens dr. W. Smyth, die
voorzitter was van het con
gres, zijn vele van de tiendui
zend evangelisten die naar
Amsterdam kwamen, „beter
toegerust teruggekeerd van
wege het onderricht dat ze
kregen in de bijbel". Uit vele
citaten van deelnemers, van
wie tweederde uit de Derde
Wereld afkomstig was, blijkt
dat zij zich inderdaad door
„Amsterdam '86" gesterkt
voelen. Niet alleen door de
training die ze ontvingen,
maar ook door het samen-zijn.
Over de sluitingsceremonie
schrijft een Afrikaanse evan
gelist: „Niet voor ik in de he
mel ben zal ik zulke liefde en
broederschap weer ervaren!"
Hij doelt daarmee op de blan
ke Zuid-Afrikaan die zijn
zwarte landgenoot omhelsde.
De cameraman die deze im
pliciete afwijzing van de
apartheidspolitiek vastlegde,
klaagt achteraf: „Het pro
bleem is dat niemand buiten
dit congres zal geloven dat de
omhelzing spontaan was".
Graham zelf zegt dat het con
gres bewezen heeft dat het
evangelie alle culturele en so
ciale barrières overstijgt. „De
christelijke boodschap spreekt
tot alle soorten mensen in alle
mogelijke situaties, of het nu
op een universiteitscampus in
Amerika, een straathoek in
Singapore, een dorp in Nige
ria of een cathedraal in Enge
land is. Want de basisbehoef
ten van het hart van een
mens zijn over de hele wereld
dezelfde", aldus Graham.
JERUZALEM Het Is
raëlische ministerie van
onderwijs heeft een
schoolboek gepubliceerd
waarmee een bijdrage
moet worden geleverd
aan het afbreken van de
vooroordelen en stereoty
pen die bestaan bij veel
joodse kinderen, als zou
den Israëlische Arabieren
wreed, gevaarlijk en sme
rig zijn.
De bundel met 12 korte ver
halen, getiteld „Sabras" is het
eerste boek dat in Israël is
verschenen voor leerlingen
van de basisschool, waarin het
leven van de Arabieren wordt
beschreven en de ingewikkel
de verhouding tussen joden
en Arabieren uit de doeken
wordt gedaan. „Sabras" is het
Hebreeuwse woord voor in
heemsen.
„In het verleden werd ont
kend dat er Arabieren in Is
raël zijn," zei Ora Ben-Yosef
van het ministerie van onder
wijs. „Het onderwerp kwam
sporadisch aan de orde maar
werd niet systematisch behan
deld."
Op een aantal middelbare
scholen voerden leraren, vier
jaar geleden een cursus in
over net leven van Palestij-
nen met een Israëlisch pas
poort. Sindsdien wordt meer
dan de helft van de middelba
re scholieren met het onder
werp geconfronteerd.
Maar een belangrijke vraag
die wordt opgeworpen is hoe
veel er wordt opgelost met
een dergelijke aanpak, als de
staat de Arabische landgeno
ten blijft behandelen als twee
derangs burgers.
Binnen de Israëlische grenzen
van voor 1967 wonen 700.000
Arabieren tussen 3,5 miljoen
joden. De scholen worden be
volkt door 800.000 joodse kin
deren en 216.000 Arabische
kinderen.
Sociale controle zorgt er voor dat joodse kinderen apart spelen.
In de Israëlische media wordt
vrijwel dagelijks melding ge
maakt van gewelddaden die
aan Arabieren worden toege
schreven. De overheid noemt
hen „terroristen" en de PLO
wordt beschouwd als „terro
ristische organisatie". En dus
groeit de joodse jeugd op in
angst voor „de Arabier", een
angst die eenvoudig racisti
sche kernmerken kan aanne
men.
De meeste Arabieren en joden
wonen in aparte steden en
gaan naar aparte scholen. De
sociale controle maakt vriend
schappen tussen de beide be
volkingsgroepen vrijwel on
mogelijk. Van beide kanten
wordt de omgang ontmoedigd.
De vooroordelen en stereoty
pen worden vesterkt door het
internationale conflict tussen
de Arabische landen en Israël.
„Als ik denk aan het woord
Arabier, dan denk ik aan ie
mand die gevaarlijk is," zei
Israel Cohen, een zesde-klas-
ser. „Je kunt ze niet vertrou
wen. Je weet nooit of hij je
vriend of je vijand is."
Zijn klasgenoot Michal Cohen
(geen familie): „Arabieren
zijn vies en eng. Ze dragen
kaffiyehs (hoofddoeken)."
De twee 12-jarige jongens
kwamen uit Iryat Hayovel,
een middenklasse wijk in Je
ruzalem. Zij hoorden bij een
testgroep voor het boek „Sa
bras".
Hun lerares Mira Weitz zei
dat zij een jaar geleden begon
met het vertellen van de ver
halen uit het boek. Op dat
moment wisten de leerlingen
nog niets over Arabieren en
waren stomverbaasd te horen
dat Palestijnen Israëlische
staatsburgers zijn.
In de loop van het jaar „be
gonnen ze te ontdekken hoe
ingewikkeld de verhoudingen
tussen Arabieren en joden
zijn," zei ze. Maar aan het
eind van het schooljaar, had
den de meeste leerlingen nog
steeds een negatief beeld van
Arabieren, ook al leek in
sommige gevallen plaats te
zijn ontstaan voor enige nuan
ce.
„Als ik een grote groep Ara
bieren zie, ben ik nog steeds
bang," zei de 12-jarige Gadi
Landau. „Maar ik denk dat de
meeste Arabieren ook bang
zijn voor ons."
Alouph Hareven van het Van
Leer Instituut, waar het boek
werd samengesteld, zei dat
naar schatting 20 procent van
alle joodse kinderen een vol
komen negatief beeld van
Arabieren heeft. Dertig pro
cent „denkt wel dat het men
sen zijn" en de rest is onver
schillig.
Een van de verhalen in „Sa
bras" speelt kort voor de Is
raëlische onafhankelijkheids
oorlog van 1948. Een Arabi
sche jongen, Abdul Hamid,
raakt bevriend met kinderen
uit een joodse nederzetting in
de buurt, maar verbreekt het
contact als de oorlog uit
breekt.
Tijdens de oorlog kijkt een
van de joodse vrienden van
Hamid vanuit een wachtpost
door zijn verrekijker naar het
Arabische dorp. „Ik wist dat
dit de vijand was. Maar ik
wist ook dat in een van die
huizen Abdul Hamid zat.
Keek hij ook naar mij door
een verrekijker?"
De verhalen moeten duidelijk
maken dat „zelfs wanneer een
Arabier met ons in conflict is,
hij een menselijk wezen is dat
zich kan identificeren met
zijn volk," zei mevrouw Ben-
Yosef.
In de meeste boekjes voor de
basisschool worden Arabische
Israëliërs genegeerd en wor
den alle Arabieren als vijan
den afgeschilderd. „Joden zijn
puur goed, zonder persoonlij
ke eigenschappen, en Arabie
ren zijn puur slecht, zonder
persoonlijke eigenschappen,"
zei zij.
Omgekeerd worden soortgelij
ke vooroordelen aangetroffen
bij Arabische kinderen, die jo
den agressief, wreed en arro
gant vinden.
Maar de Arabische pedagoog
Mahmoud Abu Fanne zei dat
de Arabische leerlingen zich
noodgedwongen meer open
moeten stellen voor joden dan
andersom, eenvoudig omdat
zij een minderheid zijn en
door de joodse cultuur worden
omringd en overheerst. Zo is
de Hebreeuwse les verplicht
op Arabische scholen, maar is
Arabisch niet verplicht op
joodse scholen.
Arabische scholieren in de
Noordisraëlische plaats Kfar
Qareh vormden ook een test
groep voor „Sabras". Zij lazen
de verhalen in de klas en be
spraken ze met joodse scholie
ren uit de zuidelijke stad
Beersheba, tijdens bezoekjes
over en weer.
KARIN LAUB
ONTEGENZEGGELIJK geven dichte rolluiken de winl sa
straten 's avonds en 's nachts een onbehaaglijke aanblik n
een agressieve sfeer oproept. Maar vóór de komst van dt
luiken liet die sfeer ook al te wensen over. Uitsluitend a
bescherming van have en goed voelden vele winkelier
den lande zich immers genoodzaakt hun zaken met rollui
te beschermen. De bedreigende sfeer en de diefstallen nai
zelfs zulke vormen aan dat verzekeringsmaatschappijen
de middenstanders eisten dat zij rolluiken lieten aanbren)
De stadsbesturen van Amersfoort, Den Haag en Amsten
willen dat de gesloten stalen rolluiken verdwijnen en i
den vervangen door doorzichtige, achter de winkelruit i
gebrachte exemplaren. Daarbij blijven de artikelen zicht:
en raken de winkelstraten hun sombere karakter kwijt, j 7
sterdam overweegt tenminste nog de vervanging te subsi
ren, maar de Haagse wethouder Duivesteijn, die al die ren
ken maar „een overdreven reactie" vindt, voert met
linkse college een krachtiger beleid. Van hem moeten de
luiken eenvoudig weg en de winkeliers moeten maar i
draaien voor de kosten van de vervanging door doorziek
beveiligingen.
De reactie was voorspelbaar. Woedende winkeliers hel f
verontwaardigd gereageerd. Onthutste kamerleden st4
vragen aan de staatssecretaris van economische zaken ei 1
minister van justitie. En de fracties van CDA en VVD in
Haagse gemeenteraad hebben geëist dat het verbod op de
luiken even snel wordt ingetrokken als het is uitgevaard
Het gemeentebestuur moet eerst maar eens gaan praten
de winkeliers, aldus CDA en VVD.
I
DAT laatste is een verstandig advies aan wethouder d|
steijn, die de Haagse rolluiken te lijf is gegaan met een vo j
varendheid alsof hij zelf oogkleppen droeg. Het Nederla
Christelijk Ondernemers Verbond (NCOV) dat wat meer
heeft voor de onredelijke situatie waarin de winkeliers d
gen te geraken, heeft de staatssecretaris van economische
ken inmiddels gevraagd geld beschikbaar te stellen voor
onderzoek naar de mogelijkheid van doorzichtige rolluil£
OOK die aanpak is niet onredelijk. Het is immers geens:
utigesloten dat middenstandsorganisaties, gemeenten, v»
keringsmaatschappijen en de rijksoverheid in gezamen
overleg wegen bedenken waarlangs het gesloten rolluik
leidelijkaan uit het stadsbeeld gaat verdwijnen en pi:
maakt voor doorzichtige oplossingen. Want ook de midd
stander wil immers niets liever dan dat hij zijn koopv
zichtbaar, maar veilig kan uitstallen.
DE BILT Een zone met re
gen trok gisteravond over ons
land .naar het zuidoosten. Deze
vormde de voorste begrenzing
van koele lucht. Tussen een
hogedrukgebied boven de
oceaan en een depressie boven
Skandinavië wordt met een
noordwestelijke stroming lucht
uit het zeegebied tussen IJs
land en Noorwegen naar het
vasteland van Europa getrans
porteerd. In deze lucht komt
dit weekeinde de temperatuur
niet hoger dan 20 gradën.
Meestal zal het niet warmer
zijn dan 16 a 17 graden. Er
kunnen enkele buien voorko
men, echter geen zware. Ook
na het weekeinde blijft het
koel, is hethalf- tot zwaar be
wolkt en valthier en daar een
bui. In Midden-Europa komen
ook in het weekeinde nog flin
ke onweersbuien voor. Zeer
warm is het op de Balkan met
middagtemperaturen hoger
dan 35 graden, in Spanje en
Portugal is het 's middags on
geveer 30 graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en maandag:
Zuid-Skandinavie: Af en toe
zon en op veel plaatsen enkele
buien. Middagtemperatuur
van 12 graden langs de west
kust tot 18 graden in het bin
nenland.
Noord-Duitsland, Denemar
ken: Veel bewolking en af en
toe regen, vooral op zondag.
Middagtemperatuur ongeveer
16 graden.
Britse eilanden: In het zuiden
en zuid-Ierland perioden met
zon en droog, elders half tot
zwaar bewolkt en vooral op
maandag af en toe regen. Mid
dagtemperatuur van 16 graden
in het noorden tot 20 in het
zuiden.
Benelux, noord- en west-
Frankrijk: Wolkenvelden,
vooral in Frankrijk ook zon.
Plaatselijk een bui, vooral in
noord-Nederland. Middagtem
peratuur van 16 tot 19 graden.
Midden- en zuid-Duitsland,
noordoost-Frankrijk: Af en toe
zon, hier en daar enkele buien.
Middagtemperatuur 17 tot
graden.
Zuidwest- en zuid-Frankri
Droog en overwegend zon»
Middagtemperatuur van
graden bij de oceaankust tol
aan de Middellandse zeeku
Alpengebied: Aan de noord
de veel bewolking en af en
enige regen. Aan de zuidzj
veranderlijk bewolkt en pla
selijk regenof onweersbu
vooral in de middag en avo
Middagtemperatuur in
noord-dalen rond 20 graden
in de zuid-dalen tot 28 grad
Spanje en Portugal: Vrij
overal zonnig. Middagtem
ratuur tussen 22 graden in
noordwesten tot 35 lam
waarts.
Italië Joegoslavische kust:
rioden met zon, vooral in
middag en avond lokale
gen- of onweersbuien,
name meer naar het noord
Middagtemperatuur rond
graden in het noorden tot
in zuid-Italie.
WeetTapporten 24 juli 20 uur.
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Twente
Vlissingen
Zd. Limburg
Athene
Barcelona
Berlijn
Bordeaux
Brussel
Dublin
Frankfort
Gentve
Helsinki
Innsbruck
Klagenfurt
Kopenhagen
Lissabon
Locarno
Londen
Madrid
Malaga
Mallorca
Malta
Moskou
MUnchen
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Split
Stockholm
Warschau
Wenen
Zurich
Casablanca
Cyprus
Istanbul
Weer
Max.
temp
regen
17
motregen
19
16
regen
17
regen
16
regen
IS
regen
18
zwbew.
IS
onbew.
39
onbew.
26
zwbew
22
Ibew.
23
rwbew*'
19
h.bew.
25
zwbew
26
regenbui
23
onweer
27
l.bew.
30
regen
20
zwbew.
24
I.bew
26
20
h.bew.
20
h.bew.
30
onbew.
32
l.bew.
30
onbew.
40
Ibew
28
zwbew.
24
onbew.
31
onbew.
22
Ibew.
22
Ibew.
36
22
h.bew.
26
onweer
26
zwbew.
25
Lbew.
25
onbew.
36
onbew.
33
onbew.
25
niet ontv.
onbew.
30
voor
kinderen in nood
BEEKLAAN 414 - 2562 BJ - DEN HAAG
TELEFOON 070-637940*
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden
stukken te bekorten.
Zinnig?
Kop uit de krant: „Regen
komt Dorenbos tegemoet in
strijd tegen topless zonnen." 't
Valt me nog mee dat deze heer
niet zegt dat „de Heere de
stormvloed heeft gezonden om
zijn toorn rond het bloot te to
nen en Zijn goedkeuring te
hechten aan Dorenbos Rain
bow Instituut!" Ik denk dat de
Heere smakelijk achter de
wolken in z'n vuistje lacht.
Daar schijnt te zon, meneer
Dorenbos. Uw regen brengt
ons alleen maar in de drup en
als U de zonnige kant nooit
ziet (want daar lijkt het op als
U op onze lieve aarde zó rond
wandelt) dan kunt u die mooie
regenboog wel vergeten. Als u
die met z n veelkleurigheid nu
maar aan de Heer overlaat,
dan valt er op aarde nog wel
iets zinnigers te doen.
P. Nadorp,
DEN HAAG.
Marokko
Merkwaardig is het, dat de EG
al bij voorbaat eigenlijk
heeft besloten Marokko niet
als lid toe te laten. Het land
voldoet niet aan de eisen, om
dat het niet tot Europa be
hoort. Zoiets lijkt een beetje op
de zangvereniging van wijk A,
die een zanger uit de aangren
zende wijk B niet wil toelaten
omdat hij niet uit wijk A
dan als reden op. De werkelij
ke reden: de voorzitter van het
zangcollege heeft de zanger als
eens horen zingen; hij zingt
enige tonen te hoog. Én bo
vendien woont de zanger in
een huisje dat een zeer smalle
beurs doet vermoeden, zodat
voor tijdige afdracht der con
tributie gevreesd kan worden,
terwijl de man wie weet ook
nog wel geld van de leden wil
lenen als de nood aan de man
komt. Zo zal het met Marokko
ook wel zijn. Turkije wil men
er ook niet graag in en dat is
wèl een Europees land. Het
lijdt geen twijfel of de EG
denkt heel simpel: dat gaat ons
centen èn een stukje van de
macht kosten.
G. Koopman,
LEIDSCHENDAM.
Rolluiken (2)
„De PvdA onvriendelijk voor
ondernemers? Welnee, we me
nen het juist heel goed met
ze", riepen de Haagse socialis
ten in de campagne voor de
gemeenteraadsverkiezingen.
Wat ze daaronder verstaan, is
deze week gebleken. Het is
winkeliers voortaan verboden
gebruik te maken van stalen
rolluiken die nog een klein
beetje bescherming bieden te
gen lieden die met hun vin
gers niet van andermans spul
len kunnen afblijven. Een be
lachelijk verbod. Want als de
politie in gebreke blijft bij het
beschermen van het eigendom
van Haagse burgers, mogen
die burgers dan zelf maatrege
len treffen? Of moeten d®
winkeliers onder hen hun za
ken maar keer op keer laten
leegroven? De gemeente mag
nog blij zijn dat de winkeliers
verenigingen het niet hebben
gezocht in bijvoorbeeld bur
gerwachten. Welke financiële
gevolgen het verbod voor de
winkeliers heeft, is „onze zorg
niet", zegt PvdA-wethouder
Duivesteijn namens het fantas
tische linkse college van bur
gemeester en wethouders. Dui
vesteijn wil een leuk ogende
binnenstad en niet een „ves
ting", zoals hij het noemt. Wel-'
nu, die leuke binnenstad krijgt
'ie als de winkeliers financieel
niet in staat blijken te zijn li
etalages van het alternil
(peperdure plexiglas-luiken)
voorzien. Dan krijgt hij t
binnenstad met prachtig v
lichte, maar leeggeroofde w
kels die ook niet meer gevi
zullen worden omdat de vef
kering niet uitbetaalt. Eén J
sitief kantje zit er aan deze
schiedenis. De Hagenaars
zich nu nog winkelier kunn
noemen weten op welke pa
ze bij de volgende verkiel
gen zeker niet moeten i*
men.
A.M.van Goudzwaard,
DEN HAAG.