e schone schijn an valse wimpers fen echte kunst n terna tionaal m uzikaal estival rond De Fesch Brave modernisten in jubilerend Beaubourg bioscopen Limburg vraagt WVC om operavoorziening CcidócSouAuni Oscar-winnaar Huguenot Van der Linden overleden Boulevard of Broken Dreams volgende maand in Den Bosch ZATERDAG 25 JULI 1987 PAGINA 15 lieffoto uit 1973, toen Charles Huguenot van der Linden den) en zijn vrouw Martina uit handen van de Amerikaanse assadeur in ons land de Oscar kregen uitgereikt voor hun „die kleine wereld". FOTO: MILAN KONVALINKA JUBBEGA Naar eerst gisteren bekend is gewor den is maandag in het Friese Jubbega de cineast Charles Huguenot van der Linden op 78-jarige leef tijd overleden. Huguenot behaalde zijn grootste suc ces in 1973 toen zijn korte film „This tiny world" met een Oscar werd on derscheiden. „Die kleine wereld" werd ge maakt in opdracht van het toenmalige ministerie van CRM, en brengt op grappige wijze kinderspeelgoed uit de periode 1870-1920 tot leven. De Oscar voor deze korte docu mentaire werd voor Huguenot van der Linden in 1973 op zijn verzoek in ontvangst genomen door Nathalie Wood. Hij kreeg hem later in Den Haag over handigd door de Amerikaanse ambassadeur in ons land, sa men met zijn vrouw, die voor haar productiewerk eveneens een Oscar ontving. De korte film is altijd het spe cialisme van de Amsterdamse cineast geweest. Voor de oor log maakte hij de speelfilm „Jonge harten", over de bele venissen van een aantal jonge ren tijdens een vakantie in Texel, maar daarna waren het allemaal korte films. Audrey Hepburn maakte in 1948 bij hem haar cameradebuut voor de uit zeven filmpjes gemon teerde „Nederland in zeven lessen". Daarna volgden nog tientallen andere films, en evenzovele onderscheidingen. Behalve een Oscar won Huguenot ook een Gouden Beer op het film festival in Berlijn. Daar werd in 1963 zijn film „Building Game" onderscheiden. Dezelf de film verdiende ook nog een Oscarnominatie. In datzelfde jaar verwierf zijn ,3ig City Blues" in ons land een prijs. Charles Huguenot van der Linden werd op 24 maart 1909 in Amsterdam geboren als zoon van een kunsthandelaar. Na zijn schooltijd begon hij te werken bij het filmbedrijf Pa ramount, waar hij redacteur was van het bioscoopjournaal en het later bracht tot eindre dacteur van de Europese afde ling. In 1935 maakte hij van het geld van een erfenis zijn eerste film, het al eerder ge noemde „Jonge harten". Tot zijn bekendste films behoren verder nog „Bloem der natie" uit '56 en „Search for peace" uit 1968. '75 00. M (STERDAM In de ]af- rde expositie die Mu- im Overholland (Am- 76. irdam) brengt sinds ar opening in februari, st.1 )rdt een overzicht gege- 59ii n van tekeningen die l '71 iy Lichtenstein maakte o$ naf 1961. Van de Ame- 925. [aanse Pop Art-kunste- zijn 250 werken bij- ngebracht uit voorna- •lijk Amerikaanse col- ties van musea en par uiieren. De selectie ird gemaakt door Ber rie Rose, conservator n het Museum of Mo os rn Art in New York VJ ortweg MOMA) waar 3ji tentoonstelling tot juni is te zien. Het overgrote j el van de tekeningen ^'«pakte Lichtenstein als «■bereiding op schilde- 1962 schilderde Andy War- Coca Cola-flesjes en 25 op één doek het zelfde rtret van Marilyn Monroe. o) ini chtenstein schilderde het i. 6 ir daarvoor een tienermeisje badpak, spelend met een ^Jandbal. Daarmee bereikten wat jaren in de hoofdstro- ng van de Amerikaanse nst onmogelijk was: het fi- jtoJratieve, de afbeelding van iel omgeving, was terug. Na ia,i 5 had in de VS abstrakte B' inst gezegevierd. Maar niet geometrische abstractie n Mondriaan die sinds 1940 New York woonde, of van f^§t kubisme. Het was abstrac- r i kunst waarin de uitdruk- 41 ing van persoonlijke emoties oorop stond: de spontane be- - egingen van de hand en het [haam van de kunstenaar oesten bepalen waar de verf het doek terecht kwam. nieuwe kunst van Warhol, chtenstein en anderen, nkte de naam Pop Art aan j t afbeelden van alledaagse M lorwerpen die kenmerkend aren voor de opkomende assacultuur in Amerika. i^htenstein, geboren in 1923, 'as begin jaren zestig al tien actief als ontwerper en iinstenaar. In 1956 maakte een litho van een tien dol- - rbiljet in gestyleerde, cubis- che stijl. Maar hij liet dit m >ort onderwerpen verder lig- en werkte een tijd in ab- ract expressionistische trant. )t hij in aanraking kwam t een nieuw verschijnsel, happening. ada-kunstenaar Marcel Du- sp lamp had geprobeerd de K unst op losse schroeven te 'tten door gebruiksvoorwer- en tentoon te stellen als zijn de kunst: een urinoir, een flesserek, een kapstok, een schop. Met de happenings ont stond in het New Yorkse kunstleven een vrijgevochten ambiance die geilspireerd was door Duchamps aanwezigheid in de wereldstad. Maar al snel ging de kunst een meer natio naal, Amerikaans karakter dragen. Warhol en Lichten stein lieten kunstzinnig aan doende middelen zo veel mo gelijk weg. Ze schilderden ge bruiksvoorwerpen zonder ook maar een greintje aesthetisch aandoende gevoeligheid. Uit het areaal van eigentijdse consumptiewaar, kozen War hol en Lichtenstein ieder hun repertoire. Warhols specialis me bestond uit artikelen als Brillo-dozen (een merk schuursponsjes), Campbell- soepblikken en persfoto's, va riërend van portretten van Jackie Kennedy tot gruwelij ke auto-ongelukken. Lichtenstein koos de reclame en stripboeken. Uit zo'n strip verhaal isoleerde hij een plaatje, blies het op en schil derde het in nog meerver eenvoudigde cartoonstijl. Hoe banaler en goedkoper, hoe be ter, leek het wel. Een hele nieuwe wereld van America na kwam de kunst binnenzei len. Pop Art» voerde de pro ducten van de massa-cultuur zonder commentaar ten tone le. Warhol en Lichtenstein re gistreerden in gestyleerde vorm wat zij om zich heen za gen. Niet meer en niet min der. Lichtenstein: „Hoewel ik met een picnickmand nog steeds liever onder een boom ga zit ten dan naast een benzine pomp, vind ik uithangborden en stripboeken interessant als onderwerp. Sommige kanten van commerciële kunst zijn bruikbaar, krachtig en leven dig. Wij gebruiken die dingen. Maar we pleiten niet voor domheid, een internationale tienercultuur en terrorisme". (1963) Het geheim van Pop Art was dat het ook de gladde, com merciële technieken van re clamedrukwerk en cartoons tot kunst wist te maken. Niet alleen wat werd afgebeeld be tekende een breuk met de voorafgaande kunst, ook de manier waarop was revolutio nair. In zijn schilderijen van huilende tienermeisjes, com pleet met tekstballon („I'd ra ther sink..than call Brad for help!") en oorlogsgeweld („Whaam!"), wist Lichtenstein de eigenschappen van de car toon uit te buiten en te ver sterken. Hij nam de schematische te kenstijl, de primaire kleuren en geijkte composities over en zelfs het Benday-raster, het puntjesraster dat in drukwerk gebruikt wordt om kleurnu ances te verkrijgen. Zodoende had hij bovendien de eis van originaliteit opzij geschoven. Zijn voorstellingen zijn direc te vertalingen van werk van anderen. Hij mikt niet op het bijzondere, maar op het alge mene, stereotiepe. Naast het integreren van de cartoonstijl in de kunst, ging Lichtenstein het omgekeerde procédé volgen. Hij integreer de avantgarde-toppers van Cézanne, Matisse en Picasso in zijn cartoonstijl. Vervol gens onderwierp hij art déco, fauvisme en surrealisme aan zijn werkwijze. Hij liet zien dat alles onderwerp van de kunst kon zijn, ook de kunst zelf. De klassieke bouwkunst kon hij daarbij niet passeren: naar een vakantiefolder maakte hij zijn Temple of Apollo (1964). Hoewel kunstenaars in de vo rige eeuw al geput hadden uit de kunstgeschiedenis en eruit citeerden, vormden Lichten- steins toeëigeningen opnieuw een doorbraak. Het was aan de ene kant een bevestiging dat de weg van de vooroorlog se avantgarde definitief was afgesloten. Aan de andere kant schoof hij zo de toene mende oppervlakkigheid van de hedendaagse cultuur en dus ook van de hedendaagse kunst, op de voorgrond. In de jaren zeventig, zoals Lichtenstein al vroeg voorzag, zou de kunst steeds meer ge vangen raken in haar eigen oppervlakkigheid. De onmo gelijkheid tot vernieuwing dwong haar buiten de eigen grenzen nieuwe inhouden te verkennen (land art, body art etc.). Tot de kunst uitkwam bij haar eigen herhaling, het post-modernisme. Lichten stein stalde in zijn toeëigenin gen de leegheid van de mo derne kunst zonder gêne voor ons uit. Pop Art is de schijn van valse wimpers en echte kunst. Een schijn van ver nieuwing, eeuwigheid, kunst zinnigheid. Het is bij uitstek kunst van na 1945. Lichtensteins studie van stijl middelen kon tot niets anders leiden dan het vertrekpunt van het schilderen, de pen seelstreek. In 1965 begon hij de serie Brushstrokes: doeken waarop hij tegen de achter grond van een Benday-raster de penseelstreek ontleedde door deze sterk te vergroten en in cartoonstijl weer te ge ven. Zijn Big Painting No.6 (1965) toont een aantal pen- Roy Lichtenstein: Study for Cosmology. 1978. (Collectie Museum of Modern Art N.Y.). FOTO: PR seelstreken over elkaar heen op het formaat 233 x 328 cm. Het was tevens Lichtensteins openbare executie van zijn aostrakt expressionistisch ver leden, zoals hij later toegaf. Hij vervolgde met bewerkin gen van moderne meester werken; in de jaren zeventig steeds meer in composities waarin hij verschillende stij len combineerde. Een atelier naar een Matisse met daarin citaten uit eigen werk en een bank die lijkt meegenomen uit het huis van Charley Brown. In zijn Study for Re- clyning Nude (1977), citeert hj zijn eigen Brushstrokes. De composities worden steeds meer gesloten: eenzame ver ten of verlokkende hoogten zul je in zijn landschappen vergeefs zoeken. De vlakheid van de compositie en de on- Roy Lichtenstein: Study for Crying Girl. 1964. (Collectie Burton Tremaine). FOTO: PR barmhartige ontleding van stijlmiddelen, staan identifica tie met de personages in de landschappen niet toe. Het is allemaal het logische gevolg van wat hij begin jaren zestig maakte. In zijn Cosmology (1978) geeft Lichtenstein een samenvat ting van alles wat we onder de (kunst) zon kunnen vin den: de cirkel en het vierkant, zon en sterren, man en vrouw, de gatenvormen van Henry Moore's sculpturen, een haarlok van een teenager, de bouwkunst en het design. De gearceerde delen op de te kening geven aan waar op het uiteindelijke doek het pun- traster moet komen. Ook zijn recente werk De Zaaier (een bewerking van een schilderij van Millet naar een copie van Van Gogh) lag al in de eerdere ontwikkelin gen besloten. Hij herneemt het thema van de penseel streek, niet als totem maar als basis: alle voorwerpen bestaan uit vergrote penseelstreken, ze vallen er mee samen. Wie de rest van zijn werk niet kent, zal De Zaaier onbegrij pelijk vinden. Lachen Dat Lichtenstein niet afkoer ste op maatschappijkritiek wil nog niet zeggen dat het werk niet zijn satirische, humoristi sche kanten heeft. Dat iets wat leuk is geen kust kan zijn is onzin. Net zoals de angst dat Lichtensteins werk banaal zou zijn, omdat hij een banale wereld afbeeldt. Zijn kunst is niet minder banaal dan wij zelf en onze snel wisselende knieval voor dan weer deze kunstenaar en dan weer die stroming. noort bij sumptie en wordt ook steeds meer in formules aangeboden die veel weg hebben van een reuze-supermarkt. Of we dat allemaal erg moeten vinden is een andere vraag, maar het heeft geen zin om het te ont kennen of het tegendeel te beweren. Ik stel voor dat we gewoon doen waartoe Lich tensteins werk uitnodigt: ons laten verleiden door de scho ne schijn en lachen. ADELEI VAN DER VELDEN Kunst hoort bij massa-con- Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant ALPHEN AAN DEN RUN EUROCINEMA I en II (Van Boetzelaerstraal 6, tel. 01720-20800): The living daylighla (al); 13.30. 18.30, 21.15. zo. ook 16.00; Een avontuur met een etaarlje (al); 14.00, 19.00. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Police Academy IV (al);13.45, 18.35, 21.30. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Crocodile Dundee (al); 13.30, 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELLJNGEN EUROCINEMA I: The living daylights (18); za. 24.00. e EUROCINEMA II: Eaten Alive (187 za. 24.00. EUROCINEMA III: Een meisje met stijl (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Crocodie Dundee (187 za. 24.00. LEIOEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Lethal Weapon (12 jaar); 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tet. 124130): Een avontuur met een staartje (al); 14.30, 19.00; The living daylights (al), In de naam van de roos (127. 14.30, 18.45, 21.15; Ptstoon (16). Police Aca demy IV (al); 14.30, 19.00, 21.15. The color of money (16): 21.15. TRIA NON (Breestraat 31. tel. 1238757 Joy (al); 14.30. 19.00; Black Moon Ri sing (al); 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Lovers Lane (16); 14.30. 19.00, 21.15. NACHTVOOR8TELLMOEN REX: Taboe 19 (18); vr. za. 23.30. NOORDWUK e LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-128007 Color of money (167, za. ma. 19.00. zo. 20.15. Drie Tiroiers in San Tro- pez (167 ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-740757 Police Academy IV (al); 14.45, 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Platoon (167, do. vr. zo. 14.45. 19.00, 21.15. za. 19.00, 21.15. ma. dl. 14.45. 19.00. wo. 19.00. Drie Tiroiers in San Tropez (al); ma. dl. wo. 21.15. Troetel beert jee N (al7, za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-43547 Police Academie IV (a!7 15.45, 19.00. Clockwise (al7 21.15. KINDERVOORSTELLING Peter Pan; 14.00. WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-132697 Police Academie IV (a!7 20.00. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen; za. t/m wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel. 4635007 Burglar (aJ7. 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.00, 21.30. ASTA 2: Salvador (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Raw deal (16); (167 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.15. 16 00. 19.00. 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, te». 471656): Een avontuur met een staartje (al7. 14.30. zo. 13.30, 15.30. Out of Africa (al7 20.00. BABYLON 2: Oxford blues (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Black widow (al); 14.00. zo. 13.30, 16.00. An American tail (al7, 18.45, 21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Lethal weapon (167 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Police academy 4 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Heat (167 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 6670667 The sound of music (al7 13.30. Raiders of the lost ark (al7 19.00. 21.30. METROPOLE 1 (Camegietaan. tel. 4567567 The living daylights (al7 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Blue velvet (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. .METROPOLE 3: De naam van de roos (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Platoon (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Filmzomerteethral 1987: do. vr. wo. 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. zo. ma. di. 14.00, 20.30. AH that jazz (167 do. Brutti, Spore hi e Catthri (167 vr. The color purple (aJ7 za. Trip to bountiful (al7 zo. Teas (al); ma. La dolce vita (127 di. Lord of the rings (127 wo. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 4624007 The living daylights (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Police academy 4 (al7 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Critters (167 13-45. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e ODEON 4: The morning after (167 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402): Down and out in Beverly Hills (a!7 14.00. 16.30, 19.00, 21.30. LE PARIS First time at cherry high (187, dag. v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45. e LE PARIS 3: Temptation (18); dag. v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN ASTA 1 Outrageous fortune (167 za. 00.15 CINEAC 1: Mannequin (167 za. 00.15. CINEAC 2: Lethal weapon (167 za. 00.15. CINEAC 3: Heat (167 za. 00.15. e EUROCINEMA: The ecstasy girts, deel 2 (187 za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Bambi; 14.00. ZO. 13.15. 16.00. e EUROCINEMA: The sound of music; dag. 12.00. DEN BOSCH Van 7 tot en met 16 augustus slaat het reizende theatercircus „Boulevard of Broken Dreams" zijn tenten weer op in 'Vn Bosch. Lange tijd hing het doorgaan van het festival aui een zijden draadje omdat er niet ge noeg geld voor was. Er is nu een bedrag bijeen dat het doorgaan van het festival garandeert De definitieve pro grammering is nog niet rond. Men denkt aan theaterpro- grammas met een Zuidnederlands/Vlaams karakter. Vorig jaar was de Boulevard in Den Bosch een groot succes. Meer dan 50.000 mensen bezochten het festival. MAASTRICHT Gede puteerde Staten van Lim burg hebben in een brief aan de minister van Cul tuur gisteren met klem aangedrongen op het tot stand brengen van een ei gen operavoorziening in hun provincie. Bij voor keur moet die gevestigd worden in Venlo. Lim burg, aldus GS, is erg „opera minded". Het ver dient een dergelijke voor ziening temeer omdat vol doende accommodaties voor een operagezelschap aanwezig zijn. Het Limburg symfonieorkest is bereid zijn symfonische ac tiviteiten enigermate te be perken om operabegeleidin gen te kunnen verzorgen, zo wel in Limburg als in Noord- Brabant. Verder pleiten Ge deputeerde Staten ervoor aan het conservatorium in Maastricht een operaoplei ding te verbinden, mede met het oog op de gewenste ope ravoorziening. Op het wensenlijstje van Ge deputeerde Staten staan ver der nog een multidisciplinai re werkplaats voor podium kunsten, te verbinden aan de toneelacademie in Maastricht en verruiming van de rijks subsidie, die nu slechts vijf tigduizend gulden bedraagt voor het Limburgs toneelge zelschap „Het Vervolg". ■KMAAR Ter gele- nheid van zijn drienon- rdste geboortedag zal n 10 tot en met 20 sep- nber in Alkmaar een ernationaal muzikaal tival plaats vinden Ad de violist en compo- Willem de Fesch on- de titel FESCHtival. Fesch werd in augustus 1 in Alkmaar geboren, fkte aanvankelijk in Am- fdam als violist en muziek- Bter bij de opera, trok in 5 naar Antwerpen, waar hij rkte als zangmeester van de Kathedraal, en vestigde zich in 1731 in Londen, waar hij bleef tot zijn dood in 1761. Hoogtepunt van het FESCHti val zal zijn de uitvoering van de wereldpremière op 10 sep tember van de „Missa Pascha- lis", een onlangs in Antwerpen teruggevonden paasmis, waar van tot dusver werd aangeno men dat die verloren was ge- Êaan. Aan de uitvoering wer en mee Het Noordhollands Jongenskoor en het Orkest van het Koninklijk Conserva torium Den Haag. Over de uit voering van een ander onlangs teruggevonden werk, het ora torium „Joseph", dat reeds in België werd uitgevoerd, zijn nog besprekingen gaande. Verder zal tijdens het festival een selectie van overige mu ziek van De Fesch tot klinken worden gebracht door een keur van nationaal en interna tionaal bekende artiesten. De uitvoeringen vinden plaats in de Grote Kerk, Cultureel Cen trum De Vest, Conservatorium Alkmaar, en Waaggebouw. Op 15 en 16 september is er ook nog een symposium over Willem de Fesch en de stijlen van zijn tijd, met inleiders uit binnen- en buitenland. De organisatie van het dit cul turele evenement is in handen van de Stichting FESCH-tival. (Door onze correspondent Bob van Huët) PARIJS Is moderne kunst nog wel offensief en uitda gend? Je kunt het je afvra gen na een bezoek aan „L'E- poque, la mode, la morale, la passion", de grote jubileum tentoonstelling van het Cen tre Georges Pompidou in Pa rijs. Ter gelegenheid van de tiende verjaardag is het werk van 60 vooraanstaande modernisten samengebracht voor een over zicht van de ontwikkeling sinds 1976. Veel bekende na men dus in de beroemde kunstfabriek. De oude garde wordt vertegenwoordigd door onder andere Jean Dubuffet, Willem de Kooning en de vo rig jaar overleden Joseph Beuys. Onder jongeren Jack Goldstein (Canada), Thomas Schütte (Duitsland), Enzo Cue- chi (Italië), Ger van Elk uit Amsterdam en de in Parijs op handen gedragen Keith Ha ring, de Amerikaanse graffiti artiest. Dubuffet Dubuffet bijt het spits af. „Site avec 4 personages is een heel bont en uitbundig doek. Een van de laatste van de twee jaar geleden overleden Fransman voor wie kindertekeningen een bron van inspiratie waren. Rond vier simpele figuurtjes spettert een fabuleus graffiti- vuurwerk, waarin - volgens de schilder zelf - „geen herkenba re vormen aanwezig zijn". De cilindercomposities van de Amerikaan Frank Stella doen denken aan een uitgelaten blaasorkest. De felle kleuren contrasteren sterk met het bij na plechtige werk van Pierre Soulages. Grote zwarte vlak ken met ingekerfd lijnenspel. Jean-Pierre Rainaud maakte zeven in badkamerstegels uit gevoerde autoportretten. Juli an Schnabel geeft vorm aan „de dood van de mode". Een kapotgeslagen servies heeft hij hiervoor met sombere kleuren en grove kwast bewerkt De sinds zijn omstreden pila ren weer actuele Daniel Buren ontbreekt natuurlijk niet. Zijn uit 1984 daterende 'Cabane eclatee' is een letterlijk uit el kaar gespatte hut. De verticaal gelijnde spetters zijn terug te vinden op de muren rondom. Humor ook bij de Duitser Reinhard Mucha. Van TL-bui- zen, keukentrappen en plak band maakte hij een bizarre satelliet. Zijn ladders leidden nergens heen. Een optimist lijkt Mucha niet, evenwel als Cucchi, die met heel primitie ve vormen naar de bronnen van de beschaving zoekt. Ger van Elk heeft een niet te iden tificeren voorwerp in een foto grafisch bewerkt doek inge pakt Elegant is de houding van het bronzen „Nijinsky-ko- nijn" van de Engelsman Barry Flanagan. Jammer is dat elke artiest in een eigen ruimte zit opgesloten. Directe confronta ties zijn er hoegenaamd niet. Lang heb ik gezocht naar de „provocaties" die de samen stellers van de expositie op een voorafgaande persconferentie hadden beloofd. Gevonden heb ik ze niet of het zou mis schien de oplopende verzame ling kleerhangers, deegrollen en sinaasappelkistjes moeten zijn van Tom Cragg. Te oorde len naar wat Beaubourg laat zien is de moderne kunst anno 1987 zeker origineel, soms ver rassend, maar over het alge meen toch ook heel braaf. De Franse filosoof Luc Ferry zag hierin onlangs de bevestiging dat de culturele avantgarde sinds het einde van de jaren '70 in een onomkeerbare crisis verkeert. Anderen houden het echter op een indutten van het ooit spraakmakende museum. Misschien is het wel de prijs voor de door wijlen Georges Pompidou nagestreefde popu larisering van de moderne kunst. „L'Epoque, la mode, la morale, la passion" duurt nog tot 17 augustus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 15