„Blijdschap van geloof houdt
arme Mozambikanen op de been
Om het open karakter van de school
VI
V
,'fr i
>1
kerk
wereld
uueer
brieuen
lezers
GEESTELIJK LEVEN/ÓPINIE
CcidócOomotit
DR. K. BLEI ENTHOUSIAST OVER EEUWFEEST KERK IN MOZAMBIQUE:
kardinaal schotte: Synode over leken toont geheel nieuw gezicht
beroepingen
Schoolwijzer
Strafkortingen in bijstand
Koel weer.
VRIJDAG 24 JULI 1987 PAGINA
„Megafoon" bisdom Breda om snel actie te voeren
BREDA „Snel en efficiënt" in actie komen om te voorkomen
dat er onrecht geschiedt of zaken een verkeerde kant opgaan. Dat
is het doel van het samenwerkingsverband 'Megafoon' dat de
werkgroep kerk en samenleving van het bisdom Breda in het le
ven heeft geroepen. Door middel van een groot adressenbestand
van mensen die bij een eventueel geval van onrecht benaderd wil
len worden, denkt Megafoon snel grootscheeps protest te kunnen
aantekenen. Mensen die zich bij het samenwerkingsverband aan
melden verplichten zich snel en serieus te bekijken,of ze een actie
met hun handtekening willen ondersteunen. Als voorbeelden van
onrecht dat is te voorkomen, noemt het samenwerkingsverband de
uitwijzing van vluchtelingen wier zaak niet goed is bekeken.
Ethiopische autoriteiten houden bijbels vast
GENEVE De Ethiopische autoriteiten houden sinds drie jaar
ongeveer 40.000 bijbels in het Amharisch vast bij de douane.
De bijbels zijn bestemd voor de gemeenten van de 700.000 le
den tellende Evangelisch-Lutherse Kerk „Mekane Jesus" in
Ethiopië, zo meldde de Lutherse Wereldbond.
Zowel de kerkelijk leiders als de wereldbond hebben er de af
gelopen maanden meermalen bij de marxistische regering op
aangedrongen de bijbels door te sturen naar de lutherse gelovi
gen in het land. In de Ethiopische grondwet wordt behalve
godsdienstvrijheid ook de vrije beschikbaarheid van bijbels ge
garandeerd.
De beste waarnemer en
de diepste denker is altijd
de mildste rechter
H. Th. Buckle
LEIDSCHENDAM
„Waarin een kleine kerk
groot kan zijn". Dat zou
het motto kunnen zijn
van het verslag van dr.
K. Blei, de nieuwe secre
taris-generaal van de
Hervormde Kerk, na zijn
reis naar de jubilerende
Presbyteriaanse Kerk
van Mozambique. Hij, dr.
G. J. van Butselaar, se
cretaris van de Neder
landse Zendingsraad en
de gereformeerde Afrika-
secretaris drs. L.R. Krol
woonden de festiviteiten
bij ter gelegenheid van
het honderdjarig bestaan
van de kerk.
„Op mij is van toepassing:
waar het hart vol van is, loopt
de mond over", aldus een en
thousiaste dr. Blei. „Ik ben
erg onder de indruk gekomen
van de vitaliteit van de kleine
kerk, in bijzonder slechte om
standigheden. Want het land
wordt geteisterd door armoe,
honger en door terreur van
de verzetsbeweging Renamo.
Een derde van het antal in
woners zit op of onder de ar
moede grens, maar toch kon
den de mensen feestvieren.
De blijdschap van het geloof
houdt hen op de been".
De Presbyteriaanse Kerk van
Mozambique heeft ongeveer
50.000 leden en is daarmee te-
Links: De kerk
voelt zich mee
verantwoor
delijk voor de
opbouw van
het land,
waarvan
onderwijs een
wezenlijk
onderdeel is.
FOTO: AP
Rechts: Dr. K.
Blei
midden van de bevolking van
ruim dertien miljoen mensen
een zeer kleine kerk. Bijna de
helft van de Mozambikanen is
„traditioneel gelovig", ruim
dertig procent is katholiek.
Het percentage protestanten is
6,8.
Bijzonderheid van de jubile
rende kerk is dat zij werd ge
sticht na zending door stam
verwante christenen uit
Transvaal. Al snel nadien
kwamen Zwitserse zendelin
gen om de kerk haar struc
tuur te geven. In 1970 werden
de Mozambikaanse presbyte
rianen zelfstandig.
Dr. Blei heeft geconstateerd
dat de kerk, waarmee her
vormden en gereformeerden
een relatie onderhouden via
het werelddiakonaat, zich be
wust is van de taak bij de op
bouw van het land. Kort na
dat het land zelfstandig werd
waren de verhoudingen tus
sen het Frelimo-bewind en de
kerken slecht, maar nu laat
de marxistische regering blij
ken de kerk te zien als part
ner in de strijd voor de ont
wikkeling van de voormalige
Portugese kolonie. Dat goede
klimaat tussen deze kerk en
het regime vindt mee zijn
grond in de ondubbelzinnige
afwijzing door de presbyteria
nen van het apartheidsregime
in Zuid-Afrika. Dat land is de
grote macht achter de destabi
liserende krachten in Mozam
bique, aldus dr. Blei.
De R.K. Kerk leeft wat be
treft haar verhouding met het
regime in de schaduw van
haar verleden; altijd heeft zij
zich met het Portugese be
wind vereenzelvigd. En, aldus
•dr. Blei, recentelijk hebben de
bisschoppen de regering ge
suggereerd te gaan onderhan
delen met de verzetsorganisa
tie Renamo, die wordt ge
steund door Zuid-Afrika. Die
suggestie betekent opnieuw
een verwijdering tussen de
bisschoppen en de regering.
Tijdens het eeuwfeest, dat
volgens dr. Blei op „grootse
wijze" is gevierd, heeft de mi
nister-president het woord ge
voerd, naar aanleiding van
een gedeelte uit de profetie
van Jesaja. Ook ministers ga
ven er blijk van, aldus dr.
Blei, zich verbonden te voelen
met de presbyterianen. Dat
bleek ook toen de buitenlan
ders een bezoek brachten aan
de vrouw van de bij een
vliegtuiongeluk omgekomen
president Samora Machel. Zij
is nu minister van onderwijs.
De ontmoeting werd afgeslo
ten door een gezamenlijk ge
bed.
Indrukwekkend noemde dr.
Blei de wijze waarop tijdens
de festiviteiten het Evangelie
naar voren kwam als bevrij
dende macht: van knellende
gewoonten en zeden, maar
ook van politieke machten.
„Wat we hebben gezien en
meegemaakt heeft me erg be
moedigd", aldus dr. Blei. „Je
vergeet gewoon dat in eigen
land de kerk in de malaise zit,
zoals sommigen het noemen".
LÜTSEN KOOISTRA
(Van onze correspondent Ge
rard Kessels)
ROME „Een synode
met een geheel nieuw ge
zicht." Zo heeft de Belgi
sche curie-prelaat Jan
Schotte de bijzondere sy
node over de positie van
de leken in de kerk be
stempeld die in oktober
in Rome wordt gehouden.
Ongeveer de helft van de 230
deelnemende bisschoppen is
voor het eerst van de partij op
een synode. „Naar een synode
wordt meestal de voorzitter
van de bisschoppenconferen
tie afgevaardigd. Maar in dit
geval is de bisschop gestuurd
die de meeste ervaring heeft
in het werken met de leken
in de kerk", aldus Schotte. De
Belgische aartsbisschop is se
cretaris-generaal van de bis
schoppensynode. Hij presen
teerde gisteren in Rome de
voorlopige lijst van deelne
mers aan de synode. Voor Ne
derland zullen aanwezig zijn
de Roermondse bisschop J
Gijsen en de Haarlemse hulp
bisschop J Lescrauwet.
De deelnemerslijst weerspie
gelt de grote veranderingen
die zich in de wereldkerk
voordoen. Zoals de zaken er
nu voorstaan komen 95 syno
devaders uit Europa en
Noord-Amerika tegenover 135
uit niet-Westerse landen.
„Ook dat geeft", zo meent
Schotte, „de interne en exter
ne dynamiek van de kerk
weer". Volgens hem is het
„moeilijk te voorspellen hoe
de synode zal verlopen met
zoveel nieuwe deelnemers".
De paus heeft drie gedele
geerde voorzitters voor de sy
node benoemd. Dat zijn kardi
naal Eduardo Pironio, voor
zitter van de pauselijke raad
voor de leken, de Vietnamese
kardinaal Joseph Marie Trinh
van Can en de Rus kardinaal
Myroslav Lubachivscky. De
belangrijke taak van rappor
teur is door de paus toebe
dacht aan de Afrikaanse kar
dinaal Thiandoum, aartsbis
schop van Dakar.
De leken die aan de synode
meedoen kunnen hun inbreng
alleen leveren in de twaalf
werkgroepen. In de synode
zelf hebben ze geen stem- en
geen spreekrecht. Schotte:
„Maar hun bijdragen zullen
daar ter sprake komen. Bij de
synode voor de familie heb
ben op die manier ook 25
echtparen meegedaan." De
synode duurt van 1 tot 30 ok
tober. De synode begint en
eindigt met een gezamenlijke
mis van de synodevaders met
de paus. Tijdens de synode zal
er een aantal zalig- en heilig
verklaringen plaatsvinden.
Geen patroon
heilige voor
„revolverhelden
(Van onze correspondent Ge
rard Kessels)
ROME De Amerikaanse
revolverhelden willen een ei
gen patroonheilige. Ze hebben
daartoe een officieel verzoek
bij het Vaticaan ingediend.
Maar het antwoord was dui
delijk: „neen".
De Amerikaanse organisatie
waarbij de dragers van vuur
wapens zijn aangesloten, ge
looft dat met enige hulp van
boven de leden met nog vas
tere hand zullen vuren. De
voorzitter van de organisatie
John Snyder, een man die da
gelijks ter kerke gaat, had het
Vaticaan gevraagd „Gabriele
van de Smart" aan te wijzen
als de patroonheilige van de
Amerikaanse vuurwapendra
gers.
Pater Gabriele Possenti werd
in 1920 heilig verklaard. Toen
hij kinderen les aan het geven
was werd de groep met pisto
len bedreigd door enkele ge
deserteerde soldaten. De kor
date priester pakte een van de
soldaten het pistool af, mikte
op een hagedis en schoot het
diertje doormidden. De bende
had genoeg gezien en ging er
snel vandoor. „Deze man van
God", aldus Snyder, „wist van
het wapen het instrument te
maken om de kinderen te
redden
Geldactie voor
Visser 't Hooft-fonds
GENEVE Nog dit jaar begint
een actie om geld in te zamelen
voor het Visser 't Hooft-studie-
fonds. De actie zal vele jaren in
beslag nemen. Het studiefonds
is bedoeld als eerbewijs aan de
eerste secretaris-generaal van*
de Wereldraad van Kerken, dr.
W.A. Visser 't Hooft, die in juli
1985 overleed. Het fonds wil
jonge mensen in staat stellen
zich voor te bereiden op een lei
dende rol in de oecumenische
beweging. Een van de zonen
van Visser 't Hooft, Hans, hoog
leraar rechtsfilosofie en recht
smethodologie in Utrecht, is
voorzitter van het bestuur van
het fonds.
Nederlandse Hervormd* Kerk
Aangenomen naar Wierden. toezegging,
K. van Meyeren te Ooltgensplaat; naar
Baardwijk, part-time, J.F. Tanghè, kandi
daat te Waalwijk, pastoraal medewerker
te Baardwijk. Benoemd tot pastoraal me
dewerker te Cillaarshoek, C. Gieten, wo
nende aldaar. Beroepen te Nijeveen, part
time, mw. M.J. Wisse, kandidaat te Goes.
Beroepen te Rouveen, toezegging, H. Ver
meer te Achterberg.
Het is bekend, dat confessio
nele (rooms-katholieke en
protestants-christelijke) scho
len steeds meer bezocht wor
den door kinderen met nau
welijks of geen confessionele
achtergrond. Dat komt omdat
die scholen vaak een zoge
naamde „open karakter" heb
ben. Hoe zal het gaan met met
name rooms-katholieke scho
len met zo'n open karakter als
de ideeën van bisschop Gijsen
steeds meer veld gaan winnen
in dat onderwijs?
In het protestants-christelijk
onderwijs is meermalen uitge
sproken dat die „christelijke
school met een open karak
ter" één van de belangrijkste
uitdagingen vormt voor dat
onderwijs. Van oudsher heeft
men er zich tot doel gesteld
niet alleen de eigen groep te
bedienen, maar ook aposto-
lair, dienstbaar, beschikbaar
te zijn voor anderen.
Er zijn binnen het protes
tants-christelijk onderwijs ook
scholen die uitsluitend „de ei
gen groep" willen bedienen
en die we „gesloten scholen"
noemen (bijvoorbeeld de zo
genaamde reformatorische
scholen uit de uiterste rechter
hoek van het protestantisme).
Dat is natuurlijk een legale en
te respecteren doelstelling.
Het overgrote deel van de
portestants-christelijke scho
len heeft echter een open ka
rakter.
Naar mijn waarneming heeft
ook het overgrote deel van
het rooms-katholiek onder
wijs zo'n open karakter. Dat
brengt naast de uitdaging
(waarover straks) wel een
omvangrijke problematiek
mee.
Vele kinderen komen niet
naar de school omdat die ka
tholiek heet, maar om andere
redenen.
Vieringen en godsdienston
derwijs zijn problematische
zaken geworden. De vroeger
befaamde en bepleite eenheid
tussen kerk, school en gezin is
er vaak helemaal niet meer.
Trouwens, binnen het docen
tencorps is er vaak ook een
zeer grote pluriformiteit te
constateren.
Het voorgaande is erg alge
meen gesteld. Daarbij is de
werkelijkheid niet alleen veel
genuanceerder, maar draagt
ook vaak veel minder nega
tieve accenten dan uit het bo
venstaande naar voren zou
kunnen komen.
Het maakt bijvoorbeeld een
froot verschil of bijvoorbeeld
0% van de leerlingen katho
liek is of 20%. Zoiets heeft
grote invloed op met name de
aanpak van de godsdienstige
vorming. Verder is de ene
school (helaas) veel minder
actief wat acties voor de ont
wikkeling van de eigen iden
titeit betreft, dan de ander.
Ook het „confessionele gehal
te" van het docentencorps is
zeer verschillend.
Uitdaging
Een feit is dat er, juist door
die problematiek, ook een ge
weldige uitdaging ligt. Om het
eens breed te zeggen: men is
er niet alleen voor de eigen
groep, maar vooral ook voor
„de anderen". Algemeen ge
steld: in een tijd van ontker
stening lijkt het veiliger al
leen op „de eigen schaapjes"
te passen, maar uitdagender
en minstens zo noodzakelijk is
het deze wereld, deze samen
leving niet los te laten.
Maar, je haalt er de moeilijk
heden wel mee in huis. En
juist in zo'n tijd van seculari
satie is het extra moeilijk jon
ge mensen aan te spreken die
onder meer geteisterd worden
door het fenomeen van de in-
dividualistisch-materialisti-
sche samenleving. Gelukkig
beginnen ook steeds meer
rooms-katholieke scholen
deze uitdaging goed in het vi
zier te krijgen.
Daarbij gaat het zeker niet al
leen om de godsdienstige op
voeding, maar ook om de
waarden en normen die
schuilen in de leerstof. Ik
hoop, dat steeds meer mensen
bijvoorbeeld in de gaten zul
len krijgen dat veel wat in die
leerstof „neutraal" heet, het
beslist niet (meer) is.
Net als in het protestants-
christelijk onderwijs zien we
in het rooms-katholiek onder
wijs een toenemende bewe
ging ter ontwikkeling van de
eigen identiteit.
Wordt zoiets nu niet door
kruist door bijvoorbeeld de
acties van bisschop Gijsen?
Als ik het goed zie zal de
stringente actie van de bis
schop van Roermond (en in
de toekomst misschien ook in
andere diocesen?) tot gevolg
hebben dat een niet al te
groot aantal scholen zoge
naamde „gesloten" katholieke
scholen zal gaan worden. Dat
zullen er over het hele land
gemeten niet al te veel zijn,
omdat vele, thans rooms-ka
tholiek hetende scholen niet
aan de te stellen voorwaarden
zullen kunnen of willen vol
doen.
Sommige van hen zijn al zo
„van kleur verschoten", dat
ze zich, als ze hun katholiek
keurmerk verliezen, zullen
aansluiten bij het bijzonder-
neutraal onderwijs. Maar daar
word je alleen geaccepteerd,
als je je unieke katholieke ka
rakter opgeeft.
Vele scholen en ik schat
dat het om een zeer groot
aantal gaat zullen die laat
ste stap niet willen nemen en
zullen toch niet aan voor
waarden van bijvoorbeeld de
bisschop van Roermond kun
nen of willen voldoen.
Wat gaat er met die scholen
gebeuren? Belangrijker nog:
wat gebeurt er met hun uitda
ging, hun opdracht? Wordt
die niet doorkruist door de op
het eerste gezicht duidelijke
- en consequente lijn, die men
nu in Limburg gaat trekken?
Ik ben bang van wel. Een
grote verantwoordelijkheid
ligt hier met name bij de
schoolbesturen. Willen ze zich
verantwoordelijk blijven stel
len voor het open karakter
van hun scholen? Zien ze hun
opdracht, niet alleen voor de
katholieke groep in engere
door drs. K. de Jong Ozn.
zin, maar voor die vele ande
ren die een beroep doen op
hun scholen, om welke reden
dan ook? Ze vinden in deze
het protestants-christelijk on
derwijs aan hun zijde, dat
worstelt met dezelfde vragen.
Van élle Nederlandse bis
schoppen kan worden ge
vraagd bij het doordenken
van hun onderwijsbeleid met
de consequenties van het bo
venstaande terdege rekening
te houden. Men kan toch geen
scholen die zich oprecht ook
katholiek willen blijven noe
men, tussen kaai en schip la
ten vallen?
Ti
IEDERE Nederlander heeft gelijke rechten en plichten,
geldt ook voor mensen die, omdat zij niet over eigen ink
sten beschikken, op de bijstand zijn aangewezen. De sec33
dienst verschaft hun dan een uitkering die voorziet in
noodzakelijke kosten van bestaan. Tegenover dat recht d
uitkering staan een aantal plichten.
Zo wordt van de uitkeringsgerechtigde verwacht dat hq
rieuze pogingen doet een eigen inkomen te verkrijgen,
heeft de plicht te solliciteren en passend werk te acceptei
Staatssecretaris De Graaf van sociale zaken wil het toeii
van de sociale diensten op die sollicitatieplicht verscher
door het invoeren van strafkortingen.
De controle van de sociale diensten op hun cliënten
schilt op het ogenblik sterk. Vooral in de grotere steden u
veel inwoners op een uitkering zijn aangewezen, is de wt
druk groot. Daardoor blijft de controle vaak beperkt tot
jaarlijks gesprek waarbij inzage in de sollicitatiebrieven
vraagd wordt. Kortingen wegens te geringe inspanningen
werk te zoeken worden zelden toegepast.
Als een uitkeringsgerechtigde niet serieus werk zoek.l
zich niet aan de regels houdt, kan de betrokken soc
dienst een korting vaststellen. Veel steden hanteren een
ting van 5 Van stad tot stad zijn er echter grote versd
len in de bestraffing en de situatie is onduidelijk.
HET regeerakkoord stelt dat er door het tegengaan
fraude bij belastingen en sociale uitkeringen in deze ki
netsperiode twee miljard bezuinigd kan worden. Daar
moet de bestrijding van fraude en oneigenlijk gebruik
uitkeringen een miljard opleveren. Om dat te bereikei
volstrekte helderheid in de wetgeving nodig. Sociale di<
en uitkeringsgerechtigde moeten precies weten .waar zij
toe zijn.
Staatssecretaris De Graaf heeft met de nieuweL
gels voor strafkortingen een stap naar die noodzakelijke g
tere duidelijkheid gezet In de eerste plaats komt er een I
delijke uniformiteit in de strafkortingen. Bij een bepa
vergrijp volgt een vaste boete. Voor de sociale dienst bl
het mogelijk rekening te houden met de individuele omst
digheden van de cliënt. Voorts zijn de strafkortingen in
kele categorieën ingedeeld: licht, middelzwaar en zwaar. 1
weigeren van passende arbeid wordt zwaarder gestraft i
onzorgvuldigheid of het niet verlengen van de inschrijv
bij het arbeidsbureau. Daardoor is het mogelijk de uit
ringsgerechtigde een korting te geven die bij zijn gedrag p
Thuiswonende kinderen tot twintig jaar worden vl
gens de nieuwe regels het sterkst aangepakt. Jongeren
passend werk weigeren kunnen een korting tot 18 krijg
De maatregel van De Graaf lijkt dan ook vooral bedoeld i
druk uit te oefenen op jongeren die niet bereid zijn een ai
geboden plaats in een jeugdbanenplan aan te nemen. I
rechtvaardige beslissing, want tegenover het recht op uit!
ring staat nu eenmaal de plicht werk aan te nemen.
DE BILT (KNMI) Boven
Scandinavië daalde de lucht
druk de laatste dagen aanzien
lijk; er ontstond een depressie
waarvan het centrum het ko
mende etmaal boven de Botni-
sche golf ligt. Hierdoor werd
het warme weer uit midden-
en zuid-Scandinavië verdre
ven. Ook in ons land wordt de
komende dagen voor de tijd
van het jaar aanzienlijk te
koud weer verwacht. Tussen
het genoemde Scandinavische
lagedrukgebied en een krach
tig hogedrukgebied ten westen
van Ierland staat bij ons bet
komende weekeinde een
noordwestelijke stroming.
Deze zal morgen geleidelijk
nog wat in kracht toenemen.
Vanuit het zeegebied tussen
IJsland en noord-Noorwegen
gaat daarbij koele lucht met
veel bewolking en af en toe
een bui naar onze omgeving
stromen. De temperaturen ko
men dan nauwelijks of niet
boven de 17 graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zondag:
Britse eilandenWolkenvel
den, maar slechts sporadisch
een bui. Middagtemperatuur
van 15 graden in het noorden
tot 20 graden in het zuiden.
Benelux en noord-Duitsland.
Af en toe zon, maar ook enke
le buien. Middagtemperatuur
rond 17 graden.
Oost-Frankrijk, midden- en
zuid-Duitsland: Af en toe zon
en enkele buien. Middagtem
peratuur rond 19 graden.
West-Frankrijk: Perioden met
zon en vrijwel overal droog.
Middagtemperatuur 17 tot 23
graden.
Alpengebied: Geleidelijk ra
zon en zondag nagenoeg dro
Middagtemperatuur van
graden aan de Alpennoord
de tot 25 aan de zuidzijde. N
graden-grens dalend van 3!
naar 3000 meter.
Spanje en Portugal: Af ge:
van een enkele bui vrij zoni
Middagtemperatuur van
graden in het noordwesten
35 graden landinwaarts inl
zuiden.
Joegoslavische kust, noord-
midden-Italië: Perioden
zon, maar ook enkele reg
of onweersbuien. Middagti
peratuur 25 tot 30 graden.
Zuid-Italië: Zonnig en
warm. Temperatuur in
middag 30 tot 36 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer Max Min
Amsterdam motregen 19 13
De Bilt motregen 20 13
Eelde zw bew 22 12
Eindhoven zw.bew 20 14
Den Helder motregen 19 13
Rotterdam zw.bew 19 13
Twente zw bew 21 14
Vlissingen regen 20 14
Zd Limburg regen 22 14
Aberdeen regenbui 20 10
Athene onbew 42 26
Barcelona onbew. 25 18
Berlijn onbew. 23 15
Bordeaux zw bew 22 15
Brussel motregen 21 14
Dublin motregen 22 12
Frankfort 1 bew 23 11
Genève zw.bew 22 15
Helsinki 1 bew 28 13
Innsbruck onweer 25 15
Klagenfurt regenbui 30 13
Kopenhagen mist 21 13
Lissabon h bew 22 17
Locarno zw bew 25 16
Londen zw.bew. 15 11
Luxemburg mist 20 11
Madrid onbew. 31 15
Malaga onbew. 33 20
Mallorca onbew 31 19
Malta met ontv.
Moskou onbew. 27 16
Munchen regen 23 i3
Nice onbew 26 23
Oslo regen 28 17
Parijs zw.bew. 23 15
Rome niet ontv
Split onbew. 34 21
Stockholm zw.bew. 28 16
Warschau zw.bew. 26 15
Wenen l.bew 16 II
Zurich zw.bew. 21 15 1
Casablanca h bew 25 19 I
Cyprus zw.bew. 35 24
Istanbul onbew 34 23
Las Palmas onbew 25 21
Beiroet niet ontv.
Tel-Aviv l.bew 30 23
h
3rieven graag kort en
Juidelijk geschreven De
edactie behoudt zich
iet recht voor mgezon-
Jen stukken te bekorten
Echtscheiding
Op gevaar af personen die met
echtscheiding te maken heb
ben te kwetsen hetgeen
zeer uitdrukkelijk niet mijn
bedoeling is wil ik toch re
ageren op een bericht over een
artikel van pater dr. Ter Ree
gen, voorzitter van de kerke
lijke rechtbank van de bis
dommen Utrecht, Rotterdam
en Groningen, onder de kop
„Echtscheiding moedige en
soms profetische daad". Echt
scheiding moedig en „soms"
profetisch. Niet „soms" moedig
dus. Moeten wij daaruit con
cluderen, dat echtscheiding
steeds een moedige daad is (en
niet „soms" de weg van de
minste weerstand)? „Profe
tisch", aldus dr. Ter Reegen,
„omdat gescheiden mensen
o.a. de kerk aanklagen die hen
heeft laten worstelen zonder te
helpen". Indien men bij het
ontstaan van huwelijksproble
men, van welke aard ook, con
tact met de parochiegeestelij-
ke(n) opneemt, kan ik me niet
voorstellen dat men niet wordt
geholpen. Ik zou eigenlijk best
eens willen weten of dr. Ter
Reegen in de honderden ge
sprekken die hij heeft gevoerd
met mensen die hun huwelijk
door de r.-k. kerk wilden laten
ontbinden, hun ook heeft ge
vraagd of zij terzake contact
met een priester hebben opge
nomen. Ook noemt dr. Ter
Reegen het typisch, dat de
Kerk zich nooit afvraagt of zij
zelf niet schuldig is aan de
vele scheidingen, o.a. het nala
ten van goede voorbereiding
op het huwelijk. Is het niet
juist steeds de Kerk die dege
nen die zich op het huwelijk
voorbereiden heeft voorgehou
den zich bepaalde beperkingen
op te leggen om zodoende zich
te trainen voor later als het
nodig mocht zijn zich iets te
ontzeggen? Het is toch zeker
niet de Kerk die verliefden
aanspoort maar gelijk zoveel
mogelijk te „genieten" van al
les wat het leven heeft te bie
den? Dat echtscheiding pijn
doet zoals dr. Ter Reegen
schrijft, kan ik mij zeer goed
voorstellen; het is mij dan ook
een raadsel waarom hij er een
voorstander van is, dat de r.-k.
kerk een ritueel of ceremonie
ontwerpt die gescheiden men
sen de gelegenheid biedt de
scheiding ook kerkelijk „te
vieren"! De liefde, zo leert ons
de H. Schrift, zoekt zichzelf
niet en vergaat nimmer. Ik
ben dan ook van mening, dat
men bij het sacrament van het
huwelijk een bron van genade
meekrijgt met een eeuwigdu
rende garantie. Maar zoals met
alles: je moet de garantiebepa
lingen wel nakomen en het
gegarandeerde voorwerp (hier
dus de liefde) goed onderhou
den. Als je onzorgvuldig met
de dingen omspringt en ze
verwaarloost, moet je niet
vreemd opkijken als ze stuk
gaan! Ik wil hiermee niet be
weren dat er nooit eens iets
mis kan gaan: wij zijn immers
onvolmaakte mensen, maar de
stellingen van dr. Ter Reegen,
zoals die uit het artikel op mij
overkomen, kan ik met de
beste wil van de wereld niet
begrijpen.
Th. Wempe,
DEN HAAG.
Rolluiken
Terwijl de gemeente Amers
foort de rolluiken voor win
kels wil gaan verbieden omdat
ze niet in het historisch straat
beeld passen, heeft het linkse
stadsbestuur van Den Haag
zich gehaast ook een rolluik-
verbod uit te vaardigen. Dat
winkeliers hiervoor maar wei
nig voelen, laat zich raden.
Immers: zij zijn er ook niet
voor hun lol toe overgegaan
hun etalages 's avonds door
een stalen luik aan het oog te
onttrekken. De terreur van
het gajes laten we het bees
tje?) maar bij de naam noe
men is hiervan de oorzaak.
Mijn mening is, dat de ge
meenten Amersfoort en Den
Haag pas aan het beeld van
een straat kunnen denken,
wanneer eerst aan de nering
doenden in die straat is ge
dacht. Wanneer er dus is ge
zorgd voor een goed alterna
tief voor het inderdaad zeer
lelijke rolluik. Een oplossing
zou zijn elke straat van een of
meer eigen agenten te voor
zien. Het is voorwaar te hopen,
dat men in Amersfoort en Den
Haag voor wijsheid kiest en
het goed van de neringdoen
den verkiest boven de aanblik
van een straat. Een mooi
straatbeeld is veel waard,
maar wanneer dit vooral cri
minelen trekt, mag het ook
best wat minder mooi. Wat
een geluk dat CDA en VVD in
Den Haag krachtig stelling ne
men tegen de dwaze plannen
van het linkse college.
Th. Roosendaal,
VOORBURG.
Koopkracht
CDA-fractieleider Bert de
Vries ziet de koopkracht in
1988 dalen, maar dat is niet zo
erg, want in 1987 was hij ge
stegen. Dus: geen pijn! Beseft
hij en de betreffende ministers
en Kamerleden, dat met name
de pensioenen niet alleen
kort zijn, maar daarna al ji
netto hetzelfde zijn. De v
lasten stegen echter: brand*
zekering, huren, ziektevei
kering, enz. Deze hogere 1
ten moeten van het maan
lijkse pensioen af, zodat
minder overblijft. Hoe I
men dan spreken van ktf
krachtverhoging, c.q. geli
koopkracht? Hoe is de ko
kracht van ministers, Kam
leden en de Buitenlan
Dienst? Leveren zij ook
Misschien, dat de minister
Financiën, die zo overal
weet vandaan te halen
vooral bij de laagstbet*
den daar wat kan gaan hl
fen. Waarom moet de een
en de ander niet worden
kort? Draagt elkanders laste
J.J.D.A. Heemstra,
DEN HAAG.