Kerk van Ethiopië ontwaakt
uit eeuwenoude tradities
CcidocGouocun
kerk
wereld
Friese hervormden
gewaarschuwd
voor occultisme
Bisschoppelijk blad
sterkst groeiende
krant Zuid-Afrika
1 f
i
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE"
Regen komt Dorenbos
tegemoet in strijd
tegen topless zonnen
Pelgrimstocht naar Banneux
Bonn en Europa
EeidóeOowiarit
WOENSDAG 22 JULI 1987 PAGINA
JIM EN TAMMY BAKKER BESCHULDIGD VAN FRAUDE
CHARLOTTE (N- Carolina) Een
Amerikaans echtpaar heeft een aan
klacht ingediend wegens fraude en op
lichting tegen het evangelistenechtpaar
Jim en Tammy Bakker van de televisie-
kerk PTL. Het echtpaar Combs gaf in
mei 1984 duizend dollar aan het genoot
schap van Jim en Tammy Bakker, als
aandeel in Heritage USA, het Bijbelse
pretpark van PTL in Fort Mill, South
Carolina. Voor die duizend dollar zou
het echtpapr levenslang recht hebben op
drie overnachtingen per jaar in fiet Heri
tage Grand Hotel in het pretpark.
Pogingen om voor die overnachtingen te
reserveren werden echter steevast afge
wezen wegens plaatsgebrek, hoewel
bleek dat betalende bezoekers wel. kon
den reserveren. Gebleken is dat in totaal
120.000 mensen een dergelijk aandeel
van duizend dollar in het park kochten.
De affaire rommelde al voor Jim Bakker
in maart zijn voorzitterschap van de
kerk moest neerleggen, toen bleek dat
hij ooit was vreemd gegaan. De FBI
heeft de zaak in onderzoek. Advocaten
van de kerk hebben steeds gezegd dat de
aandelen gewone schenkingen waren en
dat er geen juridische aanspraken uit
voortvloeiden. Jerry Falwell, de tv-do
minee die het bestuur over PTL in
maart van Bakker overnam, erkende dat
de kerk van het echtpaar Bakker onder
hun leiding was verworden tot een in
stelling voor belastingfraude, hetgeen er
uiteindelijk toe zou kunnen leiden dat
alle tv-dominees doelwit zullen worden
van een onderzoek. Falwell en andere
elektronische kerkleiders hadden maan
dag in Washington een ontmoeting met
J.J. r
afgevaardigde
Pickle, die plannen
heeft voor een openbaar, parlementair
onderzoek naar de activiteiten van de
beeldbuispredikers.
In de strijd om de
waarheid is vaak de
strijd de enige
waarheid
R. Tagore
ADDIS ABEBA Op de
akkers van het Sebeta-
klooster staan nonnen in
blauw habijt samen met
enkele mannen uit het
dorp koolplantjes uit te
poten. Anderen zijn bezig
met het wannen van teff
(een graansoort), waarbij
het kaf van het koren
wordt gescheiden; ze ver
zorgen de bijen, bakken
brood of geven les aan de
kostschool. Drie nonnen
volgen een opleiding tot
gezondheidswerker.
Op het eerste gezicht alle
daagse werkzaamheden, maar
het nonnenklooster van Sebe-
ta, 25 km ten westen van Ad
dis Abeba, is uniek in Ethio
pië. De Orthodoxe Kerk van
Ethiopië heeft een lange, eer
biedwaardige traditie, maar
maatschappelijke activiteiten
en ontwikkelingswerk passen
daar niet in.
Vanouds trokken monniken
en nonnen zich terug in
kloosters om een contempla
tief bestaan te leiden, niet om
de hand aan de ploeg te slaan
of in de gezondheidszorg te
werken. Ze bedelden om
voedsel, of bewerkten als
priester-boer een klein lapje
voor eigen gebruik.
Vooral de rampzalige hon
gersnood van 1984 heeft deze
sterk traditiegebonden kerk
wakker geschud. Bij de mas
sale hulpstromen uit het bui
tenland, ook van buitenlandse
kerkelijke organisaties, kon
de eigen kerk toch niet ach
terblijven. Met hulp van de
Wereldraad van Kerken en
christelijke hulporganisaties
verzorgde de Orthodoxe Kerk
14 centra voor voedseldistri
butie. Vanuit Nederland is de
Nederlandse Hervormde
Kerk betrokken bij de „ver
nieuwing" van het land in so
ciaal en economisch opzicht.
Er zijn onder meer contacten
met de vissers van Urk, om
de Ethiopiërs te leren op effi
ciënte wijze de visrijke meren
de exploiteren. Kort geleden
bracht een Ethiopische dele
gatie een bezoek aan Urk.
Nu de ergste nood geleden is
kan de aandacht gericht op
meer structurele projecten op
Elly Boon
FOTO: PR
het gebied van landbouw,
veeteelt, herbebossing, aan-
voerwegen, bruggetjes.
Met 250.000 geestelijken be
schikt de Orthodoxe Kerk
over een enorm potentieel, in
"mankracht" vergelijkbaar
met het Etiopische leger.
De 40 nonnen van het Sebeta-
klooster zijn min of meer bij
toeval in hun voorhoederol
beland. Zoals sommige van
hen ook min of meer bij toe
val in het klooster zijn getre
den. Zuster Wolette Berhan
bijvoorbeeld. Als kind werd
ze tijdens een ernstige ziekte
behandeld door een priester,
die na het uitdrijven van de
duivels besloot dat ze maar
het beste in het klooster kon
gaan. En dus was zuster Wo
lette Berhan haar naam be
tekent "dochter van het licht"
22 jaar geleden ingetreden.
Het klooster van Sebeta,
dankt zijn modelfunctie aan
een actieve abt, zegt de Ne
derlandse oud-lerares Elly
Boon. Zij is sinds vijf jaar ver
bonden aan DICAD (Develop
ment en Interchurch Aid De
partment), het bureau voor
ontwikkelingswerk van de
Orthodoxe Kerk, uitgezonden
door de Nederlandse Her
vormde Kerk. DICAD stimu
leert een betere opleiding van
de geestelijkheid, jeugdwerk
en sociaal-economische pro
jecten. Geldelijke steun komt
onder meer van de Hervorm
de Kerk en de Nederlandse
medefinancieringsorganisatie
ICCO. „De meeste priesters,
diakenen en nonnen hebben
maar een heel beperkte oplei
ding. We proberen het spiri
tueel peil te verhogen, maar
ook de geestelijken in te scha
kelen bij gemeenschapsont
wikkeling, gezondheidszorg
bijvoorbeeld of landbouw".
Met 20.000 kerken in het land
beschikt de Orthodoxe Kerk
in principe over een uitge
breid netwerk voor ontwik
kelingswerk. Via de parochie
raden worden ook de gelovi
gen bij het werk betrokken.
Vanouds heeft de kerk wel
hulp verstrekt aan armen en
zieken. Maar het uitdelen van
aalmoezen, in de sfeer van
charitas en goede werken,
herinnert eerder aan de Euro
pese middeleeuwen dan aan
eigentijds ontwikkelingswerk.
Sinds een jaar of vijf probeert
de Orthodoxe Kerk de achter
stand in te lopen op de bui
tenlandse kerkgenootschap
pen die vanwege hun ruime
middelen en goedgeorgani
seerde apparaten ook wel een
beetje als oneerlijke concur
renten worden beschouwd.
Eigenlijk is de Ethiopische
kerk altijd een centrum van
ontwikkeling geweest, meent
Zemedhun Bezuwork, de se
cretaris van DICAD. „De
kerk heeft het Amhaarse al
fabet ontwikkeld. In de ge
schiedenis van Ethiopië was
de kerk het centrum van we
tenschap en cultuur. "Maar de
kerk is wel in die oude glorie
blijven steken. „Onze kerk is
vanouds wat in zichzelf ge
keerd", geeft Bezuwork toe.
„De kerk raakte achter bij de
ontwikkelingen toen het wes
terse onderwijs in Ethiopië
werd geintroduceerd". Die
naar binnen gerichte traditie
van vroomheid en zich af
schermen van nieuwe ont
wikkelingen verklaart hij uit
pijnlijke ervaringen die de
Etiopische kerk in het verle
den heeft opgedaan met wes
terse missionarissen.
Steeds verschenen er uit Eu
ropa missionarissen die de
Ethiopiërs wilden bekeren tot
het ware geloof. „Ze zeiden
dat ze de bijbel kwamen bren
gen, maar die hadden we al.
Toen Ethiopië hulp vroeg aan
Portugal voor de strijd tegen
het oprukkende Ottomaanse
rijk, vroegen de Portugezen
aan de paus of de Etiopische
gelovigen die steun waard
waren. De paus stemde toe, op
voorwaarde dat er behalve
soldaten ook missionarissen
gestuurd zouden worden. De
missionarissen bekeerden
toen de koning, en dat heeft
tot godsdiensttwisten met veel
bloedvergieten geleid".
Daarom, zo betoogt Bezu
work, staan de geestelijken
van de Etiopische kerk nog
steeds argwanend tegenover
de bekeringsdrift uit het wes
ten. Helemaal verdwenen is
dat oude zeer nog niet. Bui
tenlandse kerken vertrouwen
er volgens de secretaris niet
helemaal op dat de Etiopische
kerk haar nieuwe rol als cen
trum van spirituele én mate
riële hulp wel aankan. „Ze
willen voortdurend hun eigen
mensen sturen om de ontwik
kelingsprojecten te leiden".
Ontwikkeling via de Etiopi
sche kerk is inderdaad een
langzaam proces, zegt Elly
Boon. „De mensen steken hier
veel geld in de bouw van ker
ken, dat staat hoger aange
schreven dan maatschappelijk
werk". Maar als sociaal-eco
nomische ontwikkeling aan
sluiting moet vinden bij de ei
gen waarden en tradities van
een volk is de Etiopische kerk
wel een geschikte partner, die
de meeste kans biedt op conti-
nuiteit in het ontwikkelings
werk.
De verhouding tussen de kerk
en de marxistische overheid
levert volgens Bezuwork wei
nig problemen op. De kerk
wordt ongemoeid gelaten, het
drukken van bijbels is toege
staan en de zondagschool voor
de jeugd wordt niet tegenge
werkt.
Die vreedzame coëxistentie is
ook mogelijk omdat de Etiopi
sche kerk geen eigen maat
schappijvisie uitdraagt. Kerk
en staat vielen onder het kei
zerrijk goeddeels samen, maar
nu werkt elk in zijn eigen le
venssfeer. Ze beconcurreren
elkaar niet openlijk, al zijn de
zondagsscholen wel mede op
gericht als tegenhanger van
de communistische jeugdbe
weging. Zo biedt de kerk de
jeugd nu ook cursussen en re
creatie, maar dankzij de di
plomatiek gekozen naam
„Ontwikkeling van de Koptische Kerk is een langzaam proces"
FOTO: PR
"zondagschool" wordt de in
druk vermeden dat de kerk
een concurrerende jeugdbe
weging heeft gesticht.
Dat de kerk na de revolutie
haar grootgrondbezit heeft
verloren, is voor Bezuwork
geen groot probleem. „De
kerk was en is de kerk der
armen. En als een priester wil
boeren, krijgt hij net als ie
dereen een stukje grond".
„De kerken moeten leren le
ven onder een communisti
sche regime. In dat opzicht
kunnen ze iets leren van de
kerken in Oost-Europa".
Meer dan over de communis
tische overheid lijkt Bezu
work zich zorgen te maken
over de bekeringsarbeid van
buitenlandse kerken en de
oprukkende Islam. "We staan
open voor oecumenische be
trekkingen met andere ker
ken, zolang die maar niet zeg
gen dat zij de wijsheid in
pacht hebben omdat ze rijk
zijn". Maar de relatie met an
dere christelijke kerken is
naar zijn mening de laatste
tijd sterk verbeterd.
Ondanks zijn stelling dat de
Orthodoxe Kerk voorstander
is van vrijheid van gods
dienst, blijkt de oude vrees
dat dit eiland van christen
dom zal worden overspoeld
door de Islamitische zee nog
springlevend. „Kijk maar wat
er gebeurd is met de Kopti
sche Kerk van Egypte, die is
vrijwel verdwenen".
Het westen heeft een te nega
tief beeld van Ethiopië. Ook
de kerk lijdt daaronder omdat
het moeilijk blijkt fondsen te
werven. Als Bezuwork klaagt
over die negatieve beeldvor
ming liikt niet alleen de ker
kelijk functionaris, maar ook
de Etiopische nationalist aan
het woord. „Dat onbegrip be
staat omdat wij nooit gekolo
niseerd zijn geweest. Wij heb
ben onze eigen opvattingen
en tradities. Omdat we geen
kolonie zijn geweest, is er
nooit een gemeenschappelijke
communicatie ontstaan, zoals
in de rest van Afrika. Mis
schien kost het jullie daarom
zoveel moeite om Ethiopië te
begrijpen".
NIJKERK Het slechte weer heeft de delegatie van drs. L.P.
Dorenbos er van weerhouden om vandaag lappen stof uit te
reiken aan top-less zonnende vrouwen op het Scheveningse
strand. „Nederland is vandaag behoed voor nog een dag naakt-
loperij op de stranden", zei Dorenbos nu zijn aktie door de zwa
re regenval overbodig werd. Zijn organisatie, het Rainbow In
stituut voor nonnen en waarden kondigde vandaag aan in au
gustus een nieuwe aktie te starten. Dan zullen alle geestelijke
en andere leiders in Nederland worden opgeroepen een appèl
op het Nederlandse volk te doen om terug te keren tot de bij
belse normen en waarden.
LEEUWARDEN „Oc
cultisme is het restant
van de primitieve cul
tuur. Het is in strijd met
de bevrijding waarvan
het Evangelie spreekt en
daarom kan de kerk niet
meegaan met deze prak
tijken".
Dat schrijft de provinciale
kerkvergadering in Friesland
van de Nederlandse Her
vormde Kerk in een brief aan
de predikanten en kerkera
den in de provincie. Aanlei
ding tot de brief is het optre
den van het „instrument van
de Engelen Gods", zoals gene-
zeres Sonja de Vries uit het
Noordhollandse dorpje De
Rijp zichzelf noemt. Volgens
de kerkvergadering is bij De
Vries sprake van „occultisme,
magie en ontheologisch bijbel-
misbruik".
Vooral in christelijke kringen
zaaide De Vries de afgelopen
jaren grote onrust. Ze is al bij
na drie jaar werkzaam als re
ligieus genezeres in Dokkum
en omgeving. Haar lichaam is
bijna vier jaar geleden in „be
slag genomen" door de enge
len Elendras, Roravyanus en
de apostel Andreas, zo ver
kondigt ze zelf. Een aantal
van haar patiënten met ziek
ten als suikerziekte en reuma
zegt enorm vooruit te zijn ge
gaan door de behandeling van
De Vries en heeft zich sinds
een jaar verenigd in de Apo
stel Andreas Stichting.
De gemeenten is geadviseerd
hun leden andere genezings
methoden dan de behandeling
van De Vries te wijzen. „Via
bijbelse symbolen en liturgi
sche handelingen kan de kerk
een belangrijke bijdrage leve
ren in de genezing van men
sen", aldus de provinciale
kerkvergadering in haar
brief, die in dat verband „ge
sprek, handoplegging, zege
ning, gebed en aanraking"
noemt In het pastoraat zou
hier meer aandacht aan moe
ten worden besteed.
De kerkvergadering laat in
haar brief met nadruk ruimte
voor het leggen van verschil
lende accenten in de concrete
uitwerking van de aanbeve
lingen.
De bron van Banneux
FOTO: PR
NOOTDORP Het diocesaan Banneuxsecretariaat van het
bisdom Rotterdam organiseert op 15 augustus een pelgrim
stocht naar Banneux, ter gelegenheid van het hoogfeest van
Maria Hemelvaart.
De eendagstocht start vanuit verschillende plaatsen: Noord-
wijk, Leiden, Oudeater, Haastrecht, Gouda, Delft, Den Haag en
Rotterdam. De tocht, die 70,- kost, wordt geleid door pastoor
J. Horsthuis, het thema is: „Deze is mijn zoon, luister naar
Hem".
Opgave mogelijk onder de volgende telefoonnummers: Den
Haag: 684336; 651321; 681129. Voorburg: 864104; Leidschendam:
273003; Pijnacker: 2618; Kwintsheul: 2756; Leiden: 893621;
Noordwijk: 75218; Delft: 568776; 130179; Honselersdijk: 27579;
Wateringen: 6561; Zoetermeer: 163110; Schipluiden: 9163; Poel
dijk: 45669; Hazerswoude: 1229; Hillegom: 17894; Naaldwijk:
24025; Rijnsaterwoude: 8297.
KAAPSTAD „De 'New na
tion' (nieuwe natie), een krant
die door de RK bisschoppen
conferentie van Zuiaelijk-
Afrika wordt uitgegeven, is
de sterkst groeiende en meest
omstreden krant van Zuid-
Afrika. De oplage is in twee
jaar tijd met 60.000 exempla
ren gestegen tot 75.000", zo
verklaarde zuster Cecilia
Smit, .medewerkster van het
secretariaat van de bisschop
penconferentie.
Smit is de naaste medewerk
ster van pater Smalangiso
Mkhatshwa, die lange tijd
heeft vastgezeten op grond
van de noodtoestand.
„Hoe ze er komt weten we
niet", aldus Smit, „maar de
krant wordt zelfs in kleine
dorpjes in heel afgelegen ge
bieden gelezen". De Zuidafri-
kaanse bisschoppen besloten
in augustus 1985 tot de uitga
ve van de krant, nadat ze
hadden ontdekt dat er behoef
te bestond aan een „minder
bevooroordeelde" krant in het
door de apartheid verscheur
de land. „De bisschoppen wil
len met de 'New nation' de
zorgwekkende ontwikkelin
gen onder de aandacht van
het volk blijven brengen, nu
de pers met zulke strenge
censuurbepalingen heeft te
maken", aldus Smit.
Voordat een nummer van het
blad de deur uitgaat wordt het
door drie juristen doorgeke
ken: die van de krant zelf,
van de uitgeverij en van de
vakbond. Volgens Smit staan
in de krant artikelen die geen
enkele andere krant zouden
halen. Zo werden er onlangs
details over de behandeling
van gevangen kinderen en
verhalen over de demonstra
ties van studenten tijdens de
noodtoestand gepubliceerd.
Ook worden er grote adver
tenties in geplaatst van RK
vakbonden met de tekst: „De
Heer vergeet zijn mensen in
de gevangenis niet" en „We
zijn erg geschokt over de
voortdurende schending van
mensenrechten in Zuid-Afri-
ka".
Volgens Smit verklaarde pre
sident Botha vorig najaar tij
dens een ontmoeting met de
bisschoppen dat er niets dan
leugens in de 'New nation'
staan. De krant is tot nu toe
echter slechts een keer niet
verschenen. In februari dit
jaar werd een nummer tegen
gehouden op grond van de
censuurbepalingen. De krant
opende met een artikel over
een pas geboren kind van een
gedetineerde dat enkele da
gen na -de geboorte werd
overgebracht naar de gevan
genis. „Als nog een nummer
wordt verboden kan dat het
einde van de krant beteke
nen", verklaarde Smit. „Het is
een wonder dat ze al zo lang
gewoon heeft kunnen door
gaan".
In een aantal blanke kerken
zijn exemplaren van de krant
weggehaald door de kerkgan-
fers die geen politieke publi-
aties in hun kerk wilden.
Nederland»* Hervormd* Kerk
Beroepen: te streekgemeente Frles-
lands-End P. Bljlefeld, predikant
voor buitengewone werkzaamheden
te Amsterdam, die dit beroep heeft
aangenomen; te Nieuw-Stadskanaal
G.P. den Hollander te Stavoren; te
Maasdijk J.K. Verbree, kandidaat te
Den Haag, die dit beroep heeft aan
genomen. Bedankt voor Loon op
Zand (toezegging) A. Vlietstra Jr. te
Melissant.
Aangenomen naar Holwerd en
Waaxens, Brantgum en Blija mw.
J.D. Kaper, kandidaat te Nuenen.
Bedankt voor Haarlem H.M. Boogert
te Amersfoort.
De Geneefse onderhandelingen over verwijdering uit Eiljj
pa van alle Russische en Amerikaanse kernraketten vooi
middellange afstand naderen een beslissend stadium, ooi
lijkt er momenteel even geen vooruitgang te worden re
boekt. Met name in Bonn wordt met angst en beven gewj el
op het moment waarop realisering van de dubbele nul-o
een feit zal zijn. Wat de kroon op het werk moet worden
Ronald Reagan, is voor Helmut Kohl weinig minder dan
nachtmerrie. De bondskanselier is indertijd schoorvoet re
akkoord gegaan met een positief NAVO-antwoord op de g
wapeningsvoorstellen van Gorbatsjov en inmiddels
druk doende met het treffen van maatregelen voor de
tie die ontstaat na een eventueel Geneefs akkoord.
In Westduitse ogen is kenmerkend voor die situatie dat
rechtstreekse koppeling ontbreekt tussen de Amerikaa
atoomstrijdmacht en wat in het militaire jargon het „Euri 0
se theater" heet. Die lacune baart de Westduitsers n
niet aleen hen ernstige zorgen. Men vreest dat als pu
bij paaltje komt, de VS zullen toelaten dat een militaire
frontatie tussen NAVO en Warschau Pact zich beperkt
het Westeuropese grondgebied, met als gevolg dat zekt:
West-Duitsland geen steen op de andere zal blijven staa R
In het theoretische (en momenteel onwaarschijnlijk lijl ei
de) geval van een aanval van het Warschau Pact op W ai
Europa, en dus allereerst op het grondgebied van V li
Duitsland, zou thans nog onmiddellijk het Amerikaanse I! <x
arsenaal in beeld komen. Niet toevallig staan die kernn
ten, tot ongenoegen van de VS, zeer dicht bij de grens!
Oost-Duitsland opgesteld vlak achter een eerste verd
gingslinie van NAVO-troepen. De NAVO-strategen we e_
dat de Russische legers in dat gebied waarschijnlijk als
mes door de boter zullen snijden en binnen de kortste ki jj
de Amerikaanse raketbases in West-Duitsland kunnen be: tr
ken. De Amerikanen hebben dan de keuze uit twee mt u
lijkheden: de raketten afschieten en derhalve automal
hun atoompotentieel in de strijd werpen, ofwel het Rode
ger zijn gang laten gaan.
TERWIJL de Europese NAVO-partners dat een gerusts
lende gedachte vinden, hebben de Amerikanen het daar
tijd al moeilijk mee gehad. Terugtrekking van de INF-
pens betekent dat zij in dit opzicht hun handen vrij krijj
Een militaire confrontatie in Europa hoeft dan immers i
langer te betekenen dat onvermijdelijk de weg naar atom
escalatie wordt ingeslagen die makkelijk kan eindigen in i
apocalyps waarbij de VS en de Sovjet-Unie hun strategii
atoomraketten op elkaar loslaten. Aan dit soort scenai
wordt immers gedacht in een wereld die is volgestouwd
massavernietigingswapens. Wat dat betreft is elke raket
men in Genève van tafel weet te praten natuurlijk p
winst. Maar Helmuth Kohl moet in alle nuchterheid alle i
gelijke gruwelscenario's doordenken.
r
DAT heeft de bondskanselier gebracht tot zijn voorstel v
de oprichting van een Frans-Duitse legerbrigade. De Nd
landse minister van defensie Van Eekelen heeft onlangs
zegd dat zo'n brigade geen bilaterale zaak hoeft te blijven
dat Nederland er wat hem persoonlijk betreft best aan
zou kunnen doen. Het is Kohl in eerste aanleg uiteraai
doen om de Franse atoomraketten. De Franse „force de
pe", die niet onder NAVO-commando staat, zou de pl
moeten innemen van Amerikaanse kruisraketten en F
hings. Parijs staat niet onwelwillend tegenover militaire u
menwerking, maar zal daar ongetwijfeld zijn kernarsen
zorgvuldig buiten willen houden. Kohl hoopt dat van heti
op den duur toch het ander zal komen en probeert op
manier een nieuwe, of extra, verzekeringspolis af te sluil
Geen onlogische gedachte. Ook het commentaar van
Eekelen is, zij het rijkelijk voorbarig, niet onredelijk,
stevige as Bonn-Parijs kan niet alleen het uitgangspunt w
den voor nauwere militaire samenwerking in West-Eum
maar tevens stimulerend werken op de politieke en econo
sche integratie in EG-verband, die de laatste jaren zo zo
wekkend in het slop is geraakt.
VOLGENS luitenant-generaal buiten dienst G.C. Berk)
tot voor kort tweede man op het NAVO-hoofdkwartier v
Centraal-Europa, heeft het er alle schijn van dat het pl
voor een Frans-Duitse legerbrigade vooral moet worden
gevat als een waarschuwing: een signaal aan Washing!
meer aandacht te besteden aan de transatlantische betn
kingen. Hij ziet er bovendien een goede mogelijkheid in
de NAVO-bondgenoten te voorkomen dat Bonn nog meel
een isolement wordt gedrongen. Ook voor die stelling
veel te zeggen.
Nog plaatselijk
buien.
DE BILT (KNMI) Een de-
pressie,die vooral in de hogere
niveaus goed is ontwikkeld,
bepaalt ook morgen nog ons
weer. De depressie hangt sa
men met een hoeveelheid kou
de en vochtige lucht in de ho
gere luchtlagen. Daardoor is
de atmosfeer onstabiel van op
bouw. Vooral in de middagu
ren vormen zich onder in
vloed van de zonnewarmte
soms zware regen- of onweers
buien. Doordat er weinig wind
is, verplaatsen deze buien zich
langzaam en kunnen plaatse
lijk zeer grote neerslaghoe
veelheden brengen. Het ko
mende etmaal verandert er
weinig. De meeste buien wor
den morgen in het oosten ver
wacht. De temperaturen blij
ven aan de lage kant en er is
weinig wind. Op langere ter
mijn wordt het koel weer en
neemt de kans op veel neer
slag af.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en vrijdag:
Denemarken, noord-Duitsland
en Benelux: Morgen nog een
lokale regen- of onweersbui,
vrijdag zonnige perioden en
overwegend droog. Middag-
temperatuur van 19 graden
aan zee tot 23 graden landin
waarts.
Britse Eilanden: Zonnige pe
rioden en overwegend droog.
Middagtemperatuur van 17
graden in het noorden tot 22
graden in het zuiden.
Midden- en zuid-Duits!
Alpenlanden, noord-Italiè
oost-Frankrijk-. Enkele reg
of onweersbuien. Middagl
peratuur rond 25 graden.
West-Frankrijk. Zon n ige
rioden en overwegend dii
Middagtemperatuur rond
graden.
Spanje, Portugal, zuid-Di
land en Griekenland. Zo*
en droog, op een lokale
weersbui na. Middagtemp
tuur 30 tot 35 graden.
Joegoslavië: In het noon
kans op onweer, elders dï
en zonnig. MiddagtemperaJ
30 tot 35 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN I
Weer Max Min
Amsterdam regenbui 20 13
De Bilt regenbui 21 13
Eelde zw.bew. 22 13
Eindhoven regen 19 13
Den Helder rw.bew. 20 17
Rotterdam regen 20 13
Twente zwbew. 20 14
Vlissingen rw bew. 2° 15
Zd Limburg rw bew. 18 14
Aberdeen motregen 15 10
Athene met ontv
Barcelona zwbew 18
Berlijn 1 bew 20 13
Bordeaux zwbew. 22 14
Brussel zwbew. 21 13
Dublin rw.bew. 21 12
Frankfort zwbew. 20 14
Genève zwbew. 21 10
Helsinki onbew. 26 12
Innsbruck rw.bew. 10
Klagenfurt onbew. 10
Kopenhagen rw.bew. 20 14
Lissabon onbew. 28 16
Locamo regen 24 14
Londen regen 15 14
Luxemburg mist 16 10
Madrid onbew. 33 17
Malaga l.bew. 26 19
Mallorca h bew. 30 17
Malta niet ontv.
Moskou onbew. 19 14
MUncben rw.bew. 19 12
Nice onbew. 27 18
Oslo onbew. 27 14
Parijs rw.bew. 18 13
Rome h.bew. 19
Split onbew. 20
Stockholm onbew. 23 11
Warschau rw.bew. 25 0
Wenen l.bew. 25 12
Zurich rw.bew. 21 11
Casablanca rw bew. 25 20
Cyprus l.bew. 33 23
Istanbul niet ontv
Las Palmas zw bew. 26 20
Beiroet niet onf
Tel-Aviv h.bew.
29 24