JohnHiatt
is muziek
John Cleese: absurd
als man van de klok
Alternatief
Filmcircuit
Bioscopen
Filmhuizen
We leven in een tijd waarin
niet de beste, maar de mooiste
wint. Zich muzikanten noemen
de handige publiciteitsmannen
als Duran Duran en Aha maken
de dienst uit in de hitparades.
Het hitvolk neemt genoegen
met deze muzikale aalmoezen.
Door de video-cultuur is het ac
cent verlegd van het hart en de
hersens naar de kapsels en de
kostuums. Het is het absolute
niets in luxe verpakking. In een
dergelijk muziek-onvriendelijk
klimaat moet de Amerikaanse
zanger John Hiatt zich staande
zien te houden.
Desnoods trekt hij er slechts ge
wapend met één schamele gi
taar op uit, om het publiek van
zijn grote kwaliteiten te over
tuigen. De zaaleigenaren hoe
ven dan nog slechts een vleugel
gereed te zetten. Onlangs in het
hoofdstedelijke Carré vormde
een heel intens solo-optreden
van John Hiatt het absolute
hoogtepunt in een programma,
dat verder grote namen als
Randy Newman en Suzan Vega
omvatte. John Hiatt maakt niet
alleen muziek, hij is muziek.
Trad hij hier op als solist, op
zijn nieuwste alweer achtste
studio-elpee 'Bring The Family',
laat hij zich bijstaan door het
puikje van de popmuziek. Met
mannen als Ry Cooder (gitaar),
Nick Lowe (bas) en Jim Keltner
(drums) is er niets aan het toe
val overgelaten. 'Bring The Fa
mily' is een briljante elpee ge
worden, met een heerlijk sober
gehouden geluid. Een ware ver
ademing na de overkill op zijn
voorganger 'Warming Up To
The Ice Age'. Beschouw het als
de terugkeer naar een elemen
taire rock roll-geluid.
John Hiatt doet uit de doeken,
hoe hij de groep van de elpee
bijeen heeft gekregen. Met alle
drie zijn begeleiders heeft Hiatt
in het verleden al eerder ge
werkt, zij het niet tegelijkertijd.
Hiatt: „Eigenlijk was net een
idee van producer John Che-
lew, al jaren lang een goede
vriend van mij. Hij bezit een
club in Santa Monica, waar ik
regelmatig speel. Hij vroeg mij
na een optreden of ik een plaat
wilde opnemen met Ry Cooder
en Jim Keltner. Ik antwoordde
natuurlijk bevestigend, wat
dacht je. Twee dagen later ging
de telefoon. Het was Chelew.
Met Cooder en Keltner was hij
rond, of ik even met een naam
van een bassist op de proppen
wilde komen. Zonder te aarze
len noemde ik meteen maar de
beste, Nick Lowe dus. Binnen
de kortste keren zaten we in de
studio. In vier dagen tijd heb
ben we het hele album opgeno-
ZELFMOORD
Bring The Family' is de weer
slag geworden van een zwarte
periode in Hiatt's privé-leven.
Zijn vrouw overleed en liet
hem en het nu driejarig doch
tertje Lilly achter. Behalve van
de muzikaliteit staat de plaat
bol van de oprechte schuldge
voelens. Titels als 'Alone In The
Dark' en 'Have A Little Faith
In Me' spreken wat dat betreft
boekdelen. Met 'Stood Up' ver
telt hij altijd de kracht te heb
ben kunnen opbrengen, om na
tegenslag weer overeind te
krabbelen. Wat hij als elf maan
den oud jochie dat voor het
eerst gaat staan al kon, kan hij
nu als volwassen man van vier
endertig ook nog.
Een song die de elpee niet heeft
gehaald is 'Where's The Next
One Coming From'. Daarin de
monstreert Hiatt zijn gevoel
voor humor waarmee hij zijn
momenten van groot verdriet te
lijf gaat. Er komt de volgende
regel in voor: 'Ik had een
vrouw, maar mijn vrouw is
dood. Waar zal de volgende
vandaan komen'. Hiatt: „Als je
blijft lachen, heb je geen tijd om
te huilen" (You have to laugh to
keep from crying), een uit
spraak om in te lijsten en te
koesteren. Hij blijkt overigens
op de hoogte te zijn van de co
ver-versie van dit eigenaardige
nummer door de Britse rhythm
blues-groep Dr. Feelgood.
Hun versie geniet de instem
ming van de auteur. Als bewijs
hiervan draait Hiatt de volu
meknop van de meegenomen
walkman helemaal open.
Hiatt: „Erg goed dit. We zaten
samen in de Duitse televisie
show 'Ohne Filter'. De Feel-
goods vroegen mij om wat song
materiaal voor hun elpee 'Bril-
leaux'. Het is best mogelijk, dat
onze gezamenlijke vriend Nick
Lowe de uiteindelijke over
dracht heeft geregeld. Zelf heb
ik het niet gedaan. Dr Feelgood
heeft mij overigens keurig een
exemplaar van nun elpee toege
zonden"'.
Op die plaat staat nog een John
Hiatt-cover, namelijk 'I'm A
Real Man'. Ook Mitch Ryder
heeft dat nummer zich al eens
toegeëigend.
COVER
De mooiste cover van een John
Hiatt-song blijft echter onbe
twist 'Washable Ink' door de
trots van New Orleans The Ne
ville Brothers. Hun meest re
cente elpee 'Uptown' is echter
ook voor de fan Hiatt een af
knapper van jewelste. Hiatt:
„Uitgerekend op het moment
dat je weer kunt komen met
een echte r&b-elpee, komen zij
met een slappe popplaat aanzet
ten. Doodzonde met al hun
klasse".
Voor New Orleans Soulvedette
Irma Thomas zou hij nog wei
eens graag een song willen
schrijven. Van het bestaande
materiaal voldoet in zijn ogen
'When We Ran' het meest. Hiatt
is populair onder de New Orle
ans-top. Zo adopteerde de uit
die stad afkomstige Johnny
Adams diens prachtige 'She
Said The Same Things To Me'.
In feite speelt John Hiatt ook
een variant op soul en blues. Je
zou hem de enige kunnen noe
men, die vandaag de dag nog
creatief met blues bezig is. Zijn
gitaarspel is bluesy zonder de
gebruikelijke cliché's. Hiatt:
Dat hoor ik niet vaak, maar het
is absoluut waar. Het is zaak om
origineel te blijven. Daarom
tracht ik zoveel mogelijk de sja-
blones te vermijden, wat mij
niet altijd in dank wordt afge
nomen door de blanke 'blues
snobs'. Die denken dat je de
oude zwarte meesters zo ge
trouw mogelijk moet copiëren.
Onzin natuurlijk!".
HERLEVEN
Ook de zogenaamde Memphis
Soul is niet ongemerkt aan Hi
att voorbij gegaan. Op het titel
nummer van zijn 'Riding With
The King' lijken de tijden van
het onvolprezen Hl-label -waar-
voor grootheden als Al Green,
Ann Peebles' en Syl Johnson
onder leiding van huisproducer
Willie Mitchell hun platen op
namen - te herleven. Met de-
John Hiatt: „Ik zou best nog meer kinderen willen hebben
foto: cbs
vroeger, maar ze inspireren mij
zelfs tijdens mijn werk".
zelfde soepele swing als Al
Green zingt Hiatt, terwijl de be
geleidingsgroep hem voorziet
van de perfecte Willie Mitchel-
beat. In die groep speelde ook
toen al bassist Nick Lowe, die -
tevens een plaatkant produceer- aandoen, wellicht zelfs met ge-
nruamne eiinpror.ipn llai 7nl flan
de. Hiatt: „Al Green is voor mij
de allergrootste. Ik heb hem on
langs voor het eerst ontmoet.
We zitten tegenwoordig op het
zelfde platenlabel (A&M). Dat
gesprek met Al Green was een
fantastische ervaring voor mij.
Het is inderdaad zo, dat ik zijn
geluid heb willen benaderen op
'Riding With The King'. Nick
Lowe heeft dat perfect aange
voeld".
In Nederland, al sinds jaar en
dag de proeftuin van de grote
internationale platenmaatschap
pijen, geniet John Hiatt veel
meer aanzien dan in zijn vader
land de Verenigde Staten. Maar
ook hier zijn de verkoopcijfers
van zijn platen nog steeds om
gekeerd evenredig aan zijn ta
lenten. Het publiek dat hem een
aantal weken geleden aan het
werk zag in Carré, kon boven
dien getuige zijn van de ge
groeide 'vaderfiguur' Hiatt. De
inmiddels hertrouwde Hiatt
heeft alles over voor zijn doch
tertje Lilly en zijn stiefzoon van
negen. Daar maakt hij geen ge
heim van. De elpee 'Bring The
Family' - de titel zegt het eigen-
kijk ai - is opgedragen aan zijn
gezin. Hiatt: „Ik zou best nog
meer kinderen willen hebben.
Ik ben er gek op. Nooit gedacht
NAJAAR
Het is mogelijk dat Hiatt in het
najaar Nederland opnieuw zal
aandoen, wellicht zelfs met
noemde supergroep. Dat zal dan
de enige verzameling muzikan
ten zijn, waarin maar liefst drie
kapiteins, Hiatt, Cooder en
Lowe, aan het roer staan. Al
leen drummer Jim Keltner
zingt niet. Hiatt: „Het weder
zijds respect is te groot om el
kaar in de weg te gaan zitten.
Het is de bedoeling dat Nick, Ry
en ik de credits verdelen, mocht
het er ooit van komen. Alle drie
een even groot aandeel lijkt mij
het beste. Maar ik houd de no
dige slagen om de arm. Ik kan
slechts hopen. Ik- durf niets te
agaranderen omtrent een derge-
"k optreden. Daarvoor zijn we
lemaal te druk bezette men
sen, en ik ken de agenda's van
de anderen niet".
Niemand zou de confrontatie
met zo een uitgelezen stel muzi
kanten uit de weg mogen gaan.
De strakke teamdiscipline
wordt daarbij als vanzelfspre
kend in acht genomen. Het
moet een droom zijn voor de
rechtgeaarde liefhebber. Op een
laatste vraag wat hij verkiest,
een solo-optreden of een met
groep, antwoordt hij met de
hem zo kenmerkende humor en
zelfspot: 'Het liefst zie ik alle
lampen op mij gericht" en gelijk
heelt hij!
Greenway, Voorschoten (dag
21.15): 'Clockwise' met John
Cleese, Penelope Wilton en
Alison Steadman. Scenario:
Michael Frayn. Regie:
Christopher Morahan.
Cleese vraagt: „Right?", (bedoelt
„rechts?", maar de man hoort
„okay zo?") en antwoordt
„Right" (bedoelt „inderdaad",
maar Cleese hoort "rechts"). De
verkeerde trein dus.
'Clockwise' is gebaseerd op in ^n an begint de ellende: De
feite één enkele grap, maar die g°ede trein vertrekt, Cleese
is dan ook met een krankzinni
ge absurditeit doorgevoerd.
John Cleese is als hoofd ener
rent uit de verkeerde vandaan,
maar laat z'n toespraak liggen
en mist allebei, trein en toe-
school een man van de klok. De spraak. Vanaf dat moment gaat
lesroosters, de bel voor de pau- «ules falikant fout. Hij mist z n
pau
ze, het moment voor de geza
menlijke zang in de aula, het zit
allemaal met een precisie-uur-
werk in z'n hoofd opgeslagen en
o wee, als iemand het minder
nauw neemt met de tijd.
Juist die man, op weg naar de
trein naar Norwich om als pro
vrouw (die de auto heeft) steeds
op een haar na, het buurmeisje
bert jansma
dat hij chartert blijkt onderweg
geen rijbewijs te hebben, de re-
;ening bij de benzinepomp ver-
vinciaalje een toespraak te hou- geten ze te betalen, de politie
den tot de nationale vergade- achter hen aan, z'n vrouw ziet
ring van schoolhoofden, waar
onder dure jongens van Eaton,
Cambridge en Oxford, dreigt te
laat te komen. Eén enkel Sen woedend op weg is naar
woordje ligt aan de basis voor Norwich. Onderweg wordt een
die blunder: Het Engelse mmi
„right", in de betekenis van
hem bij de pomp en denkt dat
hij een verhouding heeft, zodat
uiteindelijk een hele stoet men-
woed<
pol
lef
;oed zo, okay. De dialoog met de blubber van een weiland,
stationsbeambte gaat aldus: een klooster op stelten gezet en
automobilisi
ilitie-auto aangereden, een te
lefooncel vernield, weggezakt in John Cleese is als hoofd van een school een man van de klok (archieffoto).
„Is dat de trein naar Norwich?"
De man roept „Right" (bedoelt
.juist", Cleese hoort „rechts"),
een automobilist beroofd. Te
gek om na te vertellen.
De ijzeren consequentie van
scenarioschrijver Michael Frayn de film en levert aardig wat
(die zijn aburde omdraaiingen schaterlachen op voor wie voor
ook al op de toneelplanken liet zulke absurditeiten gevoelig is.
woeden) is het allerleukste aan De basis blijft echter een beetje
smal, en dat merk je op den is natuurlijk perfect in de tol
duur, ook al omdat regisseur van bullebakkende schoolmees-
Morahan het tempo niet flitsend ter in strijd met zichzelf en de
kan houden. Maar John Cleese tijd.
EUROCINEMA II
(Alphen aan den Rijn)
een avontuur met een staartje
(dag 14.00 en 19.00, zo ook 16.15) Zie
Lido/Studio (alle ieeftyden, tweede
week)
eaten alive (za 24.00) Sexfilm (18
jaar, eerste week).
en 21.00, zo 16.00 za ook 24.00) Ko- tudio (16 jaar, eerste week)
medie rond de Australische komiek de vrolijke tiroler sexkliniek
Paul Hogan. Hij speelt de Australi- (ma, di en wo 21.15) Sexfilm (16
sche inboorling Crocodile Dundee, jaar, eerste week),
die zich uitstekend kan redden in de
wildernis van zijh land, maat in troctelbeertjes ii (za en wo 14.45)
New York toch wat moeite heeft Tekenfilm (alle leeftijden, eerste
(alle leeftijden, zevende week). week).
EUROCINEMA III
(Alphen aan den Rijn)
police academy iv (dag 13.45, 18.45
en 21.30, zo ook 16.15) Zie Lido/Stu
dio (alle leeftijden, negende week).
een meisje met stijl (za 24.00) Por
nofilm (18 jaar, tweede week).
EUROCINEMA IV
(Alphen aan den Rijn)
crocodile dundee (dag 13.30, 18.30
CITY THEATER I
(Katwijk)
police academy iv (dag 14.45. 19.00
en 21.15) Zie Lido/Studio (alle leef
tijden, derde week).
CITY THEATER II
(Katwijk)
platoon (do, vr en zo 14.45, 19.00 en
21.15, za 19.00 en 21.15, ma en di
14.45 en 19.00, wo 19.00) Zie Lido/S-
LI DO THEATER
(Noordwijk)
color of money (za en ma 19.00, zo
20.15) Zie Lido/Studio
(alle leeftijden, eerste week).
drie tirolers in san tropez (za en
ma 21.15) Sexfilm (16 jaar, eerste
week).
GREENWAY THEATER
(Voorschoten)
police academy iv (dag 15.45 en
LIDO EN STUDIO
een avontuur met een staartje
(dag 14 30, 19 00) Een Nederlands en
gesproken en gezongen tekenfilm
van Steven Spielberg. Het muisje
Fivel vaart mee op een schip en
slaat onderweg van boord. Hij spoelt
aan en de grootste dreiging blijkt
een aantal katten. Een grote angora
poes helpt hem uiteindelijk (alle
leeftijden, tweede week).
the living daylights (dag 14.30,
18.45 en 21.15) De nieuwste James
Bond. Timothy Dalton (als vervan
ger van Roger Moore) beleeft de
meest onwaarschijnlijk avonturen,
maar blijft uiteraard overeind. Met
verder Maryam d'Abo als bondgirl
en Jeroen Krabbé als een Russisiche
generaal die een dubbel spel speelt
(alle leeftijden, derde week).
color of money (dag 21.15) Paul
Newman speelt een voormalige top-
biljarter, die een nieuw jong talent
(Tom Cruise) naar de top begeleidt.
De verhouding tussen trainer en pu
pil laat echter nogal te wensen over
(alle leeftijden, zevende week).
in de naam van de roos (dag 14.30,
18.45 en 21.15) Film naar het gelijk
namige boek van Umberto Eco. In
een middeleeuws klooster worden
verschillende moorden gepleegd.
Een scherpzinnige monnik tracht de
moordenaar te vinden. Met Sean
Connery en F. Murray Abraham (12
jaar, dertiende week).
platoon (dag 14.30, 19.00 en 21.15)
Met vier Oscars bekroonde film
over de oorlog in Vietnam. Een oud
strijder verhaalt zijn eigen, vaak
gruwelijke ervaringen. Met Tom Be-
renger, Willem Dafoe en Charlie
Sheen (16 jaar, zestiende week).
police academy iv (14.30, 19.00 en
21.15) Alweer de vierde film met
doldwaze avonturen van de onstui
mige leerlingen van de politie-aca-
demie (alle leeftijden, eerste week).
LUXOR
lethal weapon (dag 14.30, 19.00,
21.15) Spannende thriller met de
twee agenten Mel Gibson en Danny
Glover, die als Nederlandse titel Do
delijk Wapen meekreeg. (12 jaar,
première).
TRIANON
joy (dag 14.30 en 19.00) Franse soft-
porno in Bilitis-traditie. (16 jaar,
derde week).
black moon rising (dag 21.15) Een
degelijke zij het weinig originele ac
tiefilm van Harley Cokliss met Lin
da Hamilton en Robert Vaughn
over de jacht op geheime documen
ten. (12 jaar, eerste week).
REX
lovers lane (dag 14.30, 19.00, 21.15)
Sexfilm (18 jaar, eerste week).
taboe ui (za 23.30) Sexfilm (18 jaar,
eerste week).
EUROCINEMA I
(Alphen aan den Rijn)
the living daylights (dag 13.30,
24 00)CZie ^ido/Stuchofalie leeftijd Een Avontuur met Is een Nederlands en gesproken en gezongen tekenlllm van Steven Spielberg. (Udo/Studlo (Leiden) en
den, derde week) Eurocinema (Alphen).
19.00) Zie Lido/Studio (alle leeftij
den, eerste week).
clockwise monty (16 jaar, tweede
week).
peter pan (dag 14.00) De tekenfilm
naar het bekende boek van Sir Ja
mes M. Barie, bewerkt door Walt
Disney, (alle leeftijden, tweede
week).
ASTRA
(Wassenaar)
police academy 4 Komisch vervolg
op deel 3, waarin leerlingen van een
politieschool flaters en blunders op
elkaar stapelen. Jerry Paris regis
seerde o a. Steven Guttenberg en
Bubba Smith (a.l.): 20.00. de speur
neuzen Nieuwste Disney-kinderte-
kenfilm volgt spoor van muizen als
Snvé-detectives, die wel iets weg
ebben van Sherlock Holmes en dr.
Watson (a.l.) za. t/m wo. 14.00.
29 JULI
kukhuis 19.30 en 21.45: 'Zelig' van
Woody Allen. 20.00 en 22.15: The
French Lieutenant's Woman' van
Karei Reisz.
30 JULI
filmhuis lvc 21.15: 'Rumble Fish'
van Francis Ford Coppola.
31 JULI
filmhuis lvc 21.15: 'Rumble Fish'
van Francis Ford Coppola.
6 AUGUSTUS
filmhuis lvc 21.15: 'She's gotta have
it' van Spike Lee.
7 AUGUSTUS
filmhuis lvc 21.15: 'She's gotta have
it' van Spike Lee.
lido i. ii. hi, iv: Steenstraat 39, Lei
den, 071-124130 (dag 14.30, 19 00 en
21.15, zo ook 16.45).
studio Steenstraat 39, Leiden, 071-
133210 (zie Lido).
Trianon. Breestraat 31, Leiden, 071-
123875.
rex: Haarlemmerstraat 52, Leiden.
071-125414.
luxor Stationsweg 19, Leiden, 071-
121239 (dag 14.30. 19.00 en 21.15. zo
ook 16.30).
eurocinema i. ii. ui. iv: Raadhuis
straat, Alphen a/d Rijn 01720-20800.
lidotheater. Pr. Bernhardstraat 56.
Noordwijk, tel. 01719-12800; info
VVV-Noordwijk 01719-19321.
city theater. Badstraat 30, Katwijk,
01718-74075.bgg 74185.
lak-cinema: Theaterzaal Doelen
complex (Cleveringaplaats 1, Lei
den)
kijkhuis: Vrouwenkerkkoorsteeg
17. Leiden, 071-142895 of 133900
filmhuis lvc: Breestraat 66, Leiden,
071-146448
kapelzaal k40: Oude Vest 45 (in
gang Hazewindsteeg), Leiden, tel.
141141.
greenway theater Schoolstraat 69,
Voorschoten, 01717-4354.
filmliga voorschoten: zie Green-
way Theater.
skan filmhuis De Vonk, Westeinde
94, Noordwyk, 01719-10813.
filmhuis lisse. (in Artopa) Greve-
lingstraat 50, Lisse, secr: 02522-
13458.
filmhuis katwijk. Zie City Theater.
filmwerkgroep muzenhof: Muzen-
hof, Cor Gordijnsingel Leiderdorp,
071-410957.