„Martelaars van Brazilië zijn niet voor niets gestorven" Gesprek Lefèbvre en Vaticaan lijkt niet te hebben opgelost £cidóc SotiAon kerk wereld brieven )uan lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSowumt Moskou heeft een oogje op de grond van Witrussische kerk Israël MARIEKE MILDER NA STAGE IN BASISGEMEENSCHAPPEN BRAZILIË: Op de goede weg? EeN flink deel daaj-van bestaat uit boekhoudkum „trucs", waar het veelgesmade kabinet-Van Agt-1 ook sterk in was. Driekwart miljard wordt gevonden door WIR-premie aan het bedrijfsleven voortaan niet meer in keer doch in termijnen uit te betalen. Dat levert dus all volgend jaar een voord eel op. Hetzelfde geldt voor het I miljard dat wordt uitgespaard door de ambtenaren niet 1988 doch een jaar lata r onder de nieuwe werkloosheid te brengen. De bijbehorende storting in het nww-fonds dus ook met een jaar worden uitgesteld. WOENSDAG 15IUU 1987 PAGINA Middelburg krijgt weer een synagoge MIDDELBURG De Middelburgse synagoge, de eerste die buiten Amsterdam werd gesticht, zal herbouwd worden. De sy nagoge werd in december 1705 door de Joodse gemeente in Middelburg in gebruik genomen. Omdat de synagoge destijds niet aan de straatkant gebouwd mocht worden, maar achter huizen, wordt de Middelburgse synagoge ook wel een schuil kerk genoemd. De synagoge werd in de herfst van 1944 kort voor de bevrijding door een granaatscherf volledig verwoest. Het pand werd daarna niet meer herbouwd. Inmiddels is een aantal Middelburgers overgegaan tot de oprichting van een stichting die zich tot doel stelt de synagoge te herbouwen. (Van onze correspondent Ad Bloemendaal) TEL AVIV De Russi sche delegatie die in Is raël is aangekomen voor overelg, zal een belang rijk deel van de tijd wij den aan de kwestie van het grondbezit van de (wit-)Russische Kerk in Israël. De kerk in Rusland mag sinds de revolutie van 1917 geen bezittingen hebben en dat gold ook voor de gronden in het Heilige Land. Er ont stonden toen moeilijkheden over, verergerd door de claim in 1921, gedaan door de wit-Russische Kerk, gevormd door Russische ballingen in de VS. Onder het Britse mandaat, na de tweede we reldoorlog, werd een Britse administrateur over het Rus sische eigendom aangesteld, tot in 1948 de regering van. Ben-Goerion de bezittingen aan de Sovjets schonk. Het geschenk was een blijk van waardering aan de Sovjet, omdat zij als een van de eer sten het jonge land erkenden. Sindsdien is de vertegen woordiging van de rood-Rus- sische kerk in Jeruzalem vol gens welingelichte bron meer een politiek lichaam dan een kerkelijk. Na de verbreking van de diplomatieke betrek kingen tussen de Sovjet-Unie en Israëwl in 1967, zou de missie zelfs zijn gaan optre den als onofficiële ambassa de. De wit-Russsische kerk, die zichzelf als de wettige voort zetting beschouwt van de tsa ristische kerk, had op de Olijfberg in Oost-Jeruzalem bezittingen, met toestemming van Jordanië. Na de bezet ting door Israël van onder meer Oost-Jeruzalem, besloot de regering de eigendoms kwestie van bijvoorbeeld een kerk op de Olijfberg zo te la ten. Dus de wit-Russische kerk heeft deze bezittingen nog steeds. En het is op z'n zachtst ge zegd onwaarschijnlijk dat de Sovjet-delegatie die nu in Is raël is, daar verandering in kan aanbrengen. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te "s-Gravenmoer, part time J. van Beek kandidaat te Sprang Capelle; te Warga-Wartena- Warstiens mw. E.J. de Ridder kandi daat te Hattem; te Zwaagwesteinde J.K. Vlasblom te Ommen; te Holwerd en Waaxens-Brantgum en Bli)a mw. J.D. Kaper, kandidaat te Nuenen. Aangenomen: naar Heino, toezeg ging. G.C. Officer te Veldrijp-Bayum; naar Ouderkerk a.d. Amstel. F. Hou- wert te Pijnakker. Bedankt voor St. Anthoniepolder A. Vlietstra wonende te Voorburg. Dagvaarding tegen uitgever nietig verklaard UTRECHT De rechtbank in Utrecht heeft de dagvaarding tegen uitgever J.P. van den Tol uit Dordrecht en boekhande laar G.J. van Horssen uit Barneveld wegens hét uitgeven, res pectievelijk verkopen van het boek „Isaac Levinsohn" nietig verklaard. Op verzoek van de Stichting Bestrijding Anti-Semi- tisme (STIBA) ging officier van justitie mr. H.J.W. Droesen uit Utrecht in 1984 over tot vervolging van de uitgever en de boekhandelaar omdat het boek antisemitisch zou zijn. Het be vat de bekeringsgeschiedenis van de Russische Jood Levin sohn. De rechtbank oordeelde dat de tenlastelegging onvol doende duidelijk is. Alleen God is onze stuurman OLDENZAAL Twee jaar geleden zat ze nog in net „Paus-panel" van de KRO ter gelegenheid van het bezoek van Paus Johannes Paulus II aan ons land, waarin ze haar kritiek op de Rooms-Ka- tholieke kerk niet onder stoelen of banken stak. Vorige week keerde Ma rieke Milder terug van een jaar stagelopen in Brazilië, een jaar dat de kerkpolitieke zaken flink heeft gerelativeerd. „Tijdens mijn verblijf in Bra zilië ontving ik allemaal ver ontwaardigde brieven van vrienden uit Nederland over dingen die de bisschoppen hadden gezegd. Maar ik kon me er niet meer zo druk over maken. Ik wil mijn tijd meer steken in het volk, de gewo ne mensen. Die zijn belang rijker dan de kerkpolitiek". Marieke Milder (26) studeert aan de Katholieke Theologi sche Universiteit Utrecht (KTUU). De stage in Brazilië in het pastoraat was voor haar een droom die uitkwam. De bevrijdingstheologie was, naast de wens het dagelijks leven in een derde-wereld land eens aan den lijve te on dervinden, de voornaamste reden waarom Marieke Mil der zo graag naar Brazilië toewilde. Brazilië is per slot van rekening de bakermat van de bevrijdingstheologie. Het boeiende van de bevrij dingstheologie vindt ze „dat het geloof staat in het leven van alledag en dat het dage lijks leven te maken heeft met geloven". Ze benadrukt dat de bevrij dingstheologie niet „gedropt is van bovenaf, maar uit het Braziliaanse volk zelf komt". „Het nieuwe van de bevrij dingstheologie is, dat er ge theologiseerd wordt vanuit de arme mensen zelf. Het volk gaat nadenken over wat de bijbel te zeggen heeft voor de arme mens. Het is een theologie die door de mensen zelf gemaakt wordt, van on deraf. Ze worden zich bewust van het onrecht wat hun ge schied en van wat God met hen voorheeft Dan gaan ze zich verzetten tegen de situa tie waarin ze zitten. Ze be ginnen bijvoorbeeld een coöperatie die hangmatten maakt en verkoopt. En land loze boeren organiseren zich met behulp van de kerk om iets te doen aan hun ellendi ge situatie. De bevrijdings theologie is niet meer dan woordvoerder van het volk dat het onrecht aanklaagt. Als dat erin resulteert dat mensen in opstand komen, komt dat uit de mensen zelf voort, niet uit de bevrijdings theologie". Geen tegenstelling „Voordat ik naar Brazilië ging, dacht ik net als veel an deren dat er een tegenstel ling is tussen de basisge meenten en de gewone ka tholieke kerk", zegt Marieke Milder. „Dat is helemaal niet zo. De basisgemeenten ma ken deel uit van gewone pa rochies van de katholieke kerk. Het kenmerkende van de Braziliaanse situatie is juist dat er niet zo gepolari seerd wordt. Voor mijn ver trek naar Brazilië had ik ook de neiging te polariseren, nu heb ik gezien dat polarisatie helemaal niet nodig is". Ook in de gewone katholieke gebruiken zijn de basisge meenten niet anders dan de traditionele moederkerk. „Ik verwachtte dat de bevrij dingstheologie van de volks devotie was afgestapt. Maar in de basisgemeenten worden net zo hard processies gelo pen, rozenkransen gebeden en gebiecht. Misschien nog wel harder. In eerste instan tie vond ik dat teleurstellend. Maar dat zegt meer over mij als kind van na Vaticanum II dan over de bevrijdingstheo logie. Ik had bijvoorbeeld veel moeite met de plaats van Maria, een passieve en afhankelijke moederfiguur. Nou, in Brazilië wordt wat aan Maria-verering gedaan- Maar Maria is daar een strijd ster voor de armen, ze trekt met hen mee. Na een jaar Brazilië heeft Maria voor mij iets heel strijdbaars gekregen, doordat ik heb gezien hoe Maria voor de armen een metgezel is. Bij dat andere beeld dat ik van Maria ge kregen heb, heeft het Magni ficat een grote rol gespeeld. Ik ben mee gaan doen met het bidden van de rozen krans. In het begin voelde ik me daar afschuwelijk bij, maar op een gegeven mo ment geef je je gewoon over". Het hoogtepunt van het ker kelijk jaar is voor de Brazili aanse bevolking opvallend genoeg niet Paasnacht, maar de Goede Week. In die week zitten de kerken stampvol en wordt er enorm veel gevast en boete gedaan. Maar met Pasen blijven de kerken op vallend leeg. Marieke Milder: „Mensen pikken uit de biibel op wat herkenbaar voor hen is. Voor de bevolking van Brazilië is het lijden van Je zus herkenbaar: met iets heel Marieke met de poster van de bijeenkomst van Zuidamerikaanse basisgemeenten: „Met de dood van martelaars is het laatste woord niet gesproken". foto:PERS unie zwaars op je rug lopen, eraan onderdoor gaan. Voor veel Brazilianen is het kruis nog een juk, waar de vreugdevol le bevrijdende kracht van het kruis ontbreekt. De op standing moet voor hen nog plaatsvinden. Het kruis is het symbool dat het leven door gaat. Met Jezus' dood was het laatste woord niet gesproken. Dat gebeurt nu opnieuw in Brazilië. Vorig jaar werd op een bijeenkomst van basisge meenten uit heel Zuid-Ame- rika een priester herdacht die door de machthebbers vermoord was, omdat hij op kwam voor de armen. Bij de herdenking waren allerlei persoonlijke eigendommen van hem aanwezig, die het kruis symboliseerden. Want de martelaars zijn, net als Je zus, niet voor niets gestor ven..". Armoe Eind vorig jaar verhuisde naar een kommuniteit van Clarissen-zusters in Guarabi- ra in het armoedige binnen land van Brazilië. „In het be gin werd ik er heel moede loos en machteloos van en dacht ik: Wat kan ik hieraan veranderen. Maar langza merhand is dat veranderd. De basisgemeenschappen vormen tekenen van hoop in Brazilië en je leert langza merhand wat je zelf concreet aan de situatie kunt doen. Dat is afhankelijk van de plaats waar je woont. Als je in Brazilië zit, kun je mee bouwen in de basisgemeen schappen. In Nederland kun je werken aan bewustwor ding, mensen vertellen wat er aan de hand is". En die bewustwording is hard nodig. „Voor mijn reis was ik zelf ook iemand die zich christen noemde en de pretentie had een geënga geerd christendom voor te staan. Ik dacht dat ik op de hoogte was van de ellende in de derde wereld. Op een ge geven moment word je het gezeur over de armoede een beetje zat De verontwaardi ging in Nederland over de derde wereld is er een beetje van af. Misschien moet je er geweest zijn. Mijn veront waardiging is vertienvoudigd door mijn verblijf in Brazilië. Ik hoop dat ik die veront waardiging hier op de een of andere manier kwijt kan, zo dat andere mensen ook ver ontwaardigd worden en aan gezet worden tot handelen. Daarom heeft de bevrijdings theologie ook waarde in Ne derland. Als het gaat om po litieke bewustwording, moet je hier ook van onderaf be ginnen". „Misschien ga ik terug naar Brazilië, misschien ook niet. Ik denk dat ik naar Brazilië heb moeten gaan om te ont dekken dat je om radicaal te zijn niet naar Brazilië hoeft te gaan. Hier is net zo veel te doen. Geëngageerd- zijn is heel gemakkelijk als het gaat om iets dat heel ver weg is. Het is veel moeilijker om geëngageerd te zijn met de armen hier". Aan het slot van het gesprek zegt ze: „Wat mij opviel in de religiositeit in Brazilië is, dat de mensen daar enorm veel boete doen. Wij Nederlanders biechten al lang niet meer, dat zijn we verleerd. Maar wie er eigenlijk boete moeten doen, dat zijn wij. Het lijkt wel of de Brazilianen boete doen voor ons. Toen ik die boete-doening in Brazilië zag, reageerde ik ontzettend ver ontwaardigd. Wij ziin immers de schuldigen aan de situatie, zij niet". RUUD VAN HAASTRECHT De geschorste aartsbisschop in de auto na het gesprek met kardinaal Ratzinger foto:ap (Van onze correspondent Ge rard Kessels) ROME De tegenstellingen tussen de afvallige Franse bisschop Marcel Lefèbvre en het Vaticaan blijven bestaan. De ontmoeting tussen de in 1976 geschorste Lefèbvre en kardinaal Ratzinger, prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer, lijkt niets te heb ben opgelost Na afloop van het bijna een uur durende gesprek in het Vaticaan werd slechts meegedeeld dat er ge sproken is „in een sfeer van dialoog". De 82-jarige traditionalisti sche bisschop, die het tweede Vaticaanse concilie heeft be stempeld als „werk van de duivel", heeft gedreigd bin nen een jaar twee of drie vol gelingen tot bisschop te wij den. De bejaarde Lefèbvre ziet daarin de enige mogelijk heid zijn levenswerk veilig te stellen. Lefèbvre heeft eind 1985 op verzoek van Ratzinger zijn stellingen op papier gezet. Gistermorgen heeft hij het antwoord van Ratzinger in ontvangst genomen. De Bei erse kardinaal heeft bij het opstellen van zijn repliek en kele van de meest gezagheb bende theologen geraad pleegd. Het ziet er naar uit dat met de wederzijdse stel- lingnames de breuk, althans op het theologische vlak, of ficieel bezegeld is. Tot een openlijke volledige breuk, een schisma, komt het zonder twijfel wanneer Lefèbvre in derdaad bisschoppen gaat wijden. PREMIER Lubbers is ni>et ontevreden over de uitkomst ge het kabinetsberaad over de extra bezuinigingen voor 1 t „We zijn op de goede w«tg", zei hij op zijn nachtelijke p conferentie. Hij wees vooral op de verwachte daling van financieringstekort. Het nat tussen de inkomsten en uitga van het Rijk zal volgend jaar naar schatting teruglopen 7,3 procent. Dat is slechta; drie tiende procent méér dan afgesproken bij de form jitie van het kabinet. Goed ni« dus, gezien de snel verslechterende economie. d MAAR Lubbers „vergal" erbij te vertellen dat dit resul grotendeels te danken was aan een minder heuglijk feit heeft niet zo bar veel gesscheeld of hij was zijn minister financiën kwijt geweest. Dr. Onno Ruding weigerde akki te gaan met de 2,7 miljard bezuinigingen die Lubbers had voorgesteld. Hij meende dat 3 miljard gulden het mii was waartoe het kabinet, kon besluiten. En Ruding legde portefeuille ernaast. AlLeen op die manier konden val windslieden als Deetman (Onderwijs), Heerma (Volksh vesting) en De Korte ('Economische Zaken) tot voldoe medewerking worden gc.'dwongen. BLIJFT de vraag of h»et kabinet erin geslaagd is de ov heidsuitgaven weer in cle hand te krijgen. Daar was heti eindelijk allemaal om begonnen. Op papier ziet het er g uit. De begrotingsoversjchrijdingen door de departemen belopen 2,5 miljard gulden en die tegenvaller lijkt gecomp seerd te worden door de nu afgesproken maatrege „Lijkt", want wie het bezuinigingspakket van dichtbij kijkt, zal al gauw de we:nkbrauwen fronsen. VOORTS is het de vrsiag of het bedrag van vijfhonderd joen dat wordt uitgetrokken om de gevolgen voor de s< kist van de teruglopende economische groei op te van voldoende is. Uit dezt; pot moeten zowel de stijgende wt loosheidsuitgaven als «ook de extra scholing van de zwak ren op de arbeidsmarkt betaald worden. Een schier onnn| lijke. opgave. Niet zo verwonderlijk dus dat de vakbon woedend hebben gereageerd en dreigen met het eisen i forse loonsverhogingen. HET kabinet heeft mog één mogelijkheid om die voor de derlandse economie nadelige ontwikkeling af te wenden, het in augustus de laatste hand legt aan de begroting-lS kan het besluiten tot oen lastenverlichting. Daarmee zou verlies van koopkracht gecompenseerd worden, waarmee vooral de groepen meït de laagste inkomens worden bedrej Maar men behoeft güen helderziende te zijn om te kum voorspellen dat miniister Ruding ook daarover zijn veto uitspreken. Enkele buien DE BILT (KNMI) De ko mende dagen vallen e.r enkele regen- en onweersbuien. De buien die vanavond en van nacht zullen vallen hangen sa men met een onweeirsstoring die vanuit Frankrijk is komen aanzetten en morgenmiddag bij Denemarken arri veert. Een tweede storing trek* morgen over of langs het zuidoosten van Nederland naar Duitsland waarbij vooral in h>et zuiden en oosten op onweersbuien ge rekend moet worden- Een der de storing, die hedenmiddag nog halverwege de oceaan lag. komt in hoog tempo dichterbij en wordt vrijdagmiddag boven ons land verwacht, wat met een nieuwe opleving van de onweersaktiviteit gepaard gaat. Ook in het weekeinde vallen er buien, die samenhan gen met depressie nummer vier. Deze ligt al geruime tijd bij IJsland en trekt langzaam in betekenis afneme nd naar de Britse eilanden en het Noord zeegebied. Weersvooruitzichterii voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KWMI, geldig voor morgen en vrijjdag: Zuid-Scandinavie: Half tot zwaar bewolkt en vooral vrij dag kans op een regen-of on weersbui. Middagtemperatuur ongeveer 21 graden. Britse Eilanden: Wisselend be wolkt en enkele buien. Mid dagtemperatuur ongeveer 20 graden. Duitsland en Benelux: Af en toe zon en enkele regen-of on weersbuien. Middagtempera tuur van 20 tot 25 graden. Frankrijk: Af en toe zon en enkele onweersbuien. Middag- temperatuur van 18 grade het noordwesten tot 29 g in het zuiden. Spanje en Portugal: Af en zon en vooral in het nooi enkele onweersbuien, temperatuur rond 30 gra maar in het noordwesten Ier. Italië en Joegoslavië: Peril met zon en een enkele r of onweersbui. Middagte ratuur rond 30 graden. Alpengebied: Enkele rege onweersbuien. Middagtei ratuur van 25 graden i noordzijde tot 30 graden de zuidzijde. Amsterdam rwbew 25 17 De Bilt zw bew 25 18 Eelde regenbui 22 15 Eindhoven 26 19 Den Helder onweer 22 17 Rotterdam regenbui 25 17 Twente regenbui regen 23 17 Vlissingen 24 19 Zd. Limburg zw.bew. 26 19 Aberdeen zw bew 16 12 Athene 24 Barcelona h bew. 21 Berlijn onbew. 23 13 Bordeaux zw.bew. 23 17 Brussel regen regen 25 19 Dublin 20 14 Frankfort zw bew. 27 17 Genève l.bew. 32 17 Helsinki 19 12 Innsbruck 31 15 Klagenfurt 25 16 Kopenhagen 19 11 Lissabon zw.bew. 25 0 Locarno motregen 29 17 Londen zw.bew. 25 17 Luxemburg - 27 18 Madrid h bew. 30 16 Malaga Mallorca 35 23 Malta onbew. 31 20 Moskou zw bew. 21 10 MUnchen l.bew 26 14 Nice 28 22 Oslo 21 0 Parijs 27 18 Rome 29 18 Split onbew. 34 21 Stockholm onbew 21 10 Warschau onbew 9 Wenen onbew. 25 13 Zurich 30 18 Casablanca l.bew 26 20 Cyprus h bew. 29 22 Istanbul l.bew. 28 20 Las Palmes zw.bew 26 20 Beiroet niet ontv. Tel-Aviv onbew. 28 22 Provinciale leeuw De „apen" zijn weer „gaar" in het Zuidhollandse Provincie huis. Er is maar liefst een te kort van veertig miljoen, dat per 1990 (tien miljoen per jaar) moet zijn ingelopen. Een deel ervan, ongeveer vier miljoen (2 opcenten belastingverho ging voor bezitters van motor voertuigen) werd eind 1986 „binnengehaald" door de CDA- en vooral de PvdA-le- den, terwijl de VVD schoor voetend meeging. En wat zien we nu? Om de nieuwe huisstijl (na de reorganisatie!) wat be kendheid te geven, werden 50.000 kleurenposters van 1 X 0,5 meter fl. 8,80 per stuk (bijna een half miljoen) ge drukt met de fiere Zuidhol landse leeuw centraal. Terecht waren de ambtelijke mede werkers boos, want voor dat geld hou je vijf ambtenaren aan de praat. G A B. Lamsvelt, VOORBURG. (Naschrift: De ongeveer vier miljoen gulden zijn niet eind 1986 maar begin 1987 „binnen gehaald". Het gaat voorts niet om 50.000 maar om 5000 kleu renposters, die derhalve geen half miljoen maar 50.000 gul den kosten, zodat met dat geld niet vijf maar slechts een hal ve ambtenaar „aan de praat" gehouden had kunnen wor den. Redactie.) Kabinet Zowel in uw berichtgeving als in uw commentaar vestigt u er de aandacht op, dat de minis ters als gevolg van het uitlo pen van het begrotingsoverleg hun vakantie wat moesten uit stellen. Ik ga er graag van uit dat u van de lezer daarvoor geen gevoelens van mededo gen verwacht. Er zijn heel wat landgenoten die door allerlei omstandigheden vakantieplan nen moeten wijzigen. Sommi gen komen er door geldgebrek zelfs helemaal niet aan toe. Ministers kiezen zelf voor hun baan, ze kunnen althans voor de eer bedanken. Bovendien vormen hun salaris en verdere toekomstmogelijkheden ruim schoots voldoende compensatie voor de minder plezierige kan ten die aan hun bezigheden zijn verbonden. G. Dekker, LEIDSCHENDAM. Betaalkaarten De woordvoerder van Konsu- menten Kontakt heeft onge twijfeld gelijk als hij stelt, dat bij de Postbank en de PTT de diensten afnemen, terwijl ta rieven en winsten omhoog gaan. Ik denk echter dat de Postbank er toch wel verstan dig aan doet de girobetaal kaarten niet meer aan de re keninghouders toe te sturen, maar ze te laten afhalen op het postkantoor. Geen „typische actie van een monopolist" die zich denkt alles te kunnen permitteren, maar voor zover ik het kan bekijken de enige mogelijkheid om het grote aantal diefstallen van girobe taalkaarten te drukken. Ik heb me afgevraagd of er andere mogelijkheden zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld aangetekend verzenden, maar ook dat zal in veel gevallen betekenen dat ze op het postkantoor moeten worden afgehaald. Het pro bleem dat werkenden dikwijls niet in de gelegenheid zijn ze bij het postkantoor in hun buurt af te halen is naar mijn smaak uitstekend ondervan gen, doordat de mogelijkheid bestaat een regeling te treffen om de betaalkaarten af te ha len op een kantoor in de buurt van de werkplek. Het lijkt me uiteindelijk ook in het belang van de consument dat het eu vel van de diefstallen van gi robetaalkaarten de kop in wordt gedrukt P. Smit, RIJSWIJK. Vleespotten Met evenveel verbazing als be langstelling heb ik in onze krant het verhaal gelezen over „de vleespotten van de buiten landse dienst". Terwijl er op de meeste ministeries zo moet worden bezuinigd en de bur ger vervolgens de broekriem moet aanhalen, blijven op Bui tenlandse Zaken alle buiten sporige regelingen kennelijk buiten schot. Wat moet bij voorbeeld zo'n mevrouw Schoo, van wie de kwaliteiten zelfs door haar eigen VVD niet hoog worden ingeschat, op haar nieuwe post in India in hemelsnaam doen met een jaarinkomen van twee ton net to? W. Wigmans, VOORSCHOTEN. Parabel De toespraken op 14 juli van enkele leden van de commissie van het Amerikaanse Congres die zich bezighouden met het Iran-gate schandaal leken een parabel die op de R.K.-kerk kan worden toegepast. Een congreslid verklaarde dat het criterium voor de moraal van luitenant-kolonel North's da den niet kan worden gevon den in de opvattingen van pre sident Reagan of kolonel North, maar wel in die van het Amerikaanse volk. Een ander congreslid opperde dat, wanneer een Amerikaans staatsburger niet de zijde van Reagan of North Viest, dit nog geen bewijs is dat die staats burger een slechte patriot is. Hedendaagse rooms-katholie- ke gelovigen zien zichzelf soms voor soortgelijke proble men gesteld. Een begin van oplossing voor die problemen lijkt te liggen in ihet volgende. In geval van dissansus (onder linge tegenspraak, redactie) tussen het magisterium van de r.k.-kerk en gelovigen in ver band met godsdie nstige opvat tingen gaat het er niet op de eerste plaats om wat p; bisschoppen persoonlijk ken over zaken die geloof moraal betreffen, maar on» zienswijze van het volk G „Norm voor de kaholieke moet zijn de geloofszin van volk Gods, de ervaring gehuwden" (kardinaal Ran ger in de „Osservatore Ra no", 2 oktober 1980, pag Wanneer een lid van rooms-katholieke kerk niet eens is met opvattin van de paus of van een i schop op het punt van ge- of moraal, dan is hij of daarom nog geen slechte tholiek. De kerkgeschied leert anders. Zou God in |J van dissensus in de r.k.-* altijd staan aan de kant van paus of de bisschoppen? denk dat ze dit zelf niet g ven. J.F.J. Jansen, LEIDSCHENDAM.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2