iedere millimeter heeft We hebben voor u drie lekkere nieuwtjes voor slechts 1?° Goedadverterengaatzo. Opoe De Wit kreeg elf kinderen in Museum van het Ambacht B BINNENLAND 071-122244 CcicLeSomrmt DINSDAG 14 JULI 1987 PAGINA DEN HAAG Hij heette De Wit en hij verdiende aan het begin van deze eeuw 10,80 per week. Daarvoor werkte hij zes dagen per week twaalf uur per dag. Samen met zijn gezin bewoonde hij een hofjeswoning aan de Oog in het Zeilstraat. Tot 1912, toen hij op 54-jarige leeftijd stierf aan de vlie gende tering. Zijn vrouw, later bekend als Opoe De Wit, kon dank zij onder steuning van de kerk 1,50 per week plus twee broden) in het huis je blijven wonen. Zij stierf, 71 jaar oud, in 1932. Het huisje van de familie De Wit bestaat nu nog. Het maakt deel uit van het Mu seum van het Ambacht, waar beheerder Johan Stahlecker op woensdagmiddagen rond leidingen geeft aan wie er maar interesse in heeft. „Kiik", wijst hij op de bedstee in het woninkje, dat bestaat uit één kamer plus een zolder. „Daar, in die bedstee, heeft Opoe De Wit aan elf kinderen het leven geschonken. En dit hier was haar wasstamper. De ondersteuning door de Kerk was onvoldoende om haar ge zin te kunnen voeden en kle den. Als bijverdienste deed ze voor andere gezinnen de was. De stamper die ze daarbij ge bruikte, werd trouwens niet alleen voor de was gebruikt. Vrouwen die ongewenst zwanger waren, namen er vaak hun toevlucht toe om een vruchtafdrijving te be werkstelligen. Het wasstam- pen was een zo inspannende beweging, dat dat heel vaak lukte". Slopershamer Het Museum van het Am bacht is ondergebracht in drie voor- en drie achterpanden die als enige de slopershamer in het gebied rond de Oog in het Zeilstraat hebben over leefd. Rondom is nu overal nieuwbouw verrezen, wat met de bedstee van Opoe De Wit een merkwaardig contrast op levert. „De sanering heeft ons behoorlijk wat overlast be zorgd", vertelt Johan Stahlec ker, leunend tegen het aan recht waar Opoe vroeger haar potje kookte. „De sloopkogels vlogen aan alle kanten rond. Aan de achterkant gingen de pandies verzakken, en traden er scheuren op. Intussen is er rond die achterzijde een sta len corset aangebracht en zijn de scheuren gerepareerd. De nieuwbouw is nu zover gevor derd dat we onze gasten hier weer in alle rust kunnen ont vangen". Dat de pandjes van het Mu seum van het Ambacht, plaat selijk bekend als Oog in het Johan Stahlecker: grote liefde voor de traditie. Binnen het museum vinden de bezoekers een ambachtelijke erfenis. Zeilstraat nr. 44 tot en met 54, niet ook aan de slopershamer ten offer zijn gevallen, is Jo han Stahleckers persoonlijke verdienste en heeft te maken met zijn grote liefde voor tra ditie. Zoals elke Hagenaar weet, is Johan Stahlecker ei genaar geweest van de verffa briek aan de Boekhorststraat die op 8 augustus 1984 door brand werd verwoest. Die verffabriek kende een ge schiedenis die teruggaat tot 1770. Hij was nog op traditio nele leest geschoeid en bevat te tal van ambachtelijke werktuigen uit de periode rond de eeuwwisseling. Al vóór de brand hadden Stah leckers zoons te kennen gege ven in voortzetting van de verffabriek volgens de oude produktiemethoden geen inte resse te hebben. „Maar ik", aldus Stahlecker sr., „ik was zo verknocht aan die werktuigen dat ik ze wil de behouden. Daaruit is het idee geboren om een Museum van het Ambacht op te rich ten. Al vóór de brand is een aantal antieke werktuigen overgebracht naar een pand in de Boekhorststraat, waar het museum aan het eind van de jaren zeventig van start is gegaan. Omdat de ruimte daar te krap was, heb ik vervol gens besloten de zes pandjes in de Oog in het Zeilstraat te restaureren en het museum hierin onder te brengen. Eén van die pandjes was de hofjes woning van Opoe De Wit. Een museumpje op zichzelf, kun je zeggen. Een monument van de voorbije sociale ellen de. Dat paste prima in de op zet van het Museum van het Ambacht en dat heb ik toen in de oorspronkelijke staat la ten herstellen". De heropening van het, in een stichting ondergebrachte, museum aan de Oog in het Zeilstraat is in 1982 verricht door de toenmalige burge meester Schols. Behalve het huisje van Opoe De Wit en een deel van de inventaris van de vroegere verffabriek van Stahlecker, zijn er nu tal van andere gereedschappen en gebruiksvoorwerpen te zien uit de laatste decennia van de vorige en de eerste de cennia van deze eeuw. Allemaal geschonken door mensen die het museum een warm hart toedragen. Zo is er de ambachtelijke erfenis uit gestald van drie overleden Haagse schoenmakers. In een ander hoekje staan de krui denlaatjes van de vroegere drogisterij Blokpoel aan het Noordeinde. Plus Blokpoels Eau de Cologne-vaatjes, waar uit aan het begin van deze eeuw de Haagse dames hun flesjes met vers reukwater kwamen vullen. In het pandje naast dat van Opoe De Wit treft de bezoeker een belang rijk deel van de smidse aan, Temidden van nieuwbouw staat het Museum van het Ambacht als een monument van de voorbije sociale ellende. FOTO'S: MILAN KONVALINKA die Scheveningse smid Dirk Hoogenraad in de vorige eeuw tot werkplaats diende Verwijlend bij de kist waarin hij als jochie van negen de stopverf voor zijn vader moest kneden, komt Johan Stahlec ker over de geschiedenis van de verffabriek te spreken, en zodoende over zijn familie. „U kent het volksdeuntje 'ran, ran, daar komen ze an, ze hebben geen kousen of schoenen meer an'? Dat slaat op de honderd Zwitsers die prins Willem V in 1770 uit Zurich liet overkomen om zich te beschermen tegen de Kezen of Patriotten. Eén van die Zwitsers was Ludwich Jo- hann Stahlecker. Een 'garde du corps du Prince d'Orange'. Op zijn Engels: bodyguard. Hij bleef in Den Haag wonen en is onze stamvader. Een na komeling van hem, Louis Stahlecker was getrouwd met een dame die Klees heette en een kleindochter was van Jo han Klees, oprichter van een verffabriekje aan de Assen- delftstraat. In 1875 erfde dit echtpaar de verffabriek en in 1879 is de naam van de fa briek veranderd in Stahlec ker. Deze Louis Stahlecker is mijn overgrootvader. Via mijn grootvader en vader is de fabriek in mijn handen ge komen, waarbij zich twee keer een verhuizing voor deed. Eerst van de Assen- delftstraat naar de Zuidwal- Doubletstraat en later, aan het eind van de jaren zestig, naar de Boekhorststraat- Hamerstraat. In de Ha merstraat maakt mijn zoon Louis nu nóg verf. Zij het op een veel kleinere schaal dan vóór de brand van '84 in de oude fabriek gebeurde". Traditioneel De produktie-methoden in die oude fabriek waren, zoals ge zegd, heel traditioneel. Johan Stahlecker rekent het zich tot een plicht om de kennis om trent die methoden niet verlo ren te laten gaan. Daarom be heert hij, naast zijn museum, een ambachtelijk centrum aan de Boekhorststraat 125 127 waar hij aan liefhebbers uit de hele wereld, de aanmaak van oude verven onderwijst. Verven zoals Rubens en Tin toretto die gebruikten en die over 500 jaar nóg goed zijn in tegenstelling tot de mo derne rommel die de schilden van de Cobragroep hanteer den en van wier werk je, al dus Stahlecker, „de helft nü al kunt wegdonderen". Maar dat is een ander ver haal. We dwalen verder door het privé-museum. Langs een koffie-brand-apparaat uit 1880, een speculaasmachientje uit diezelfde tijd en een com plete stucadoorsinrichting. Om uiteindelijk te belanden in de „Capel der timmerlie den", waar een rijke collectie religieuze kunstvoorwerpen te pronk staat. Waaronder een prachtig corpus van perehout en een 100 jaar oud Madonna beeld van carrare-marmer. Tip voor als het slechte weer weer toeslaat deze zomer breng eens een bezoek aan het Museum van het Ambacht van Johan Stahlecker. Voor individuele bezoekers is het museum uitsluitend op woensdagmiddagen toeganke lijk. Daartoe moet eerst een (gratis) kaartje worden ge haald bij de behangwinkel van de zoon van de heer Stahlecker aan de Boekhorst- straat 29. Per woensdagmid dag worden maximaal tien kaartjes afgegeven. Groepes kunnen bij de behangwinké een afspraak maken voor een ander tijdstip. WILLEM SCHEER Candybars in cocos-, hazel- ||ii 1 inTlMl noot- of caramelsmaak. Muesli repen. Appel/honing^ of vruchtenmix. Pakje a i iiedingen geldig t -m 18 |üïTT Echt WaarVoorJe GeldJ= Zoekt u wat bijzonders, of wilt u wat kwijt? Plaats dan een kleine advertentie in de Leidse Courant. Het kost weinig, maar de kans op succes is groot. Want U bereikt niet minder dan 24.600 lezers*) waaronder allicht iemand die heeft wat u zoekt, 01' wilt hebben wat u kwijt wilt. Het wordt u gemakkelijk gemaakt. Plaats uw tekst in onderstaande vakjes (één letter of letterteken per vakje) en in één oogopslag kunt u in de laatste kolom zien wat de advertentie gaat kosten. De prijzen zijn inclusief 6 BTW. Een extra meevallertje: Als u de advertentie op drie achtereenvolgende dagen laat plaatsen, hoeft maar voor 2x plaatsen betaald te worden. Bij plaat sing op zes achtereenvolgende dagen worden slechts drie plaatsingen in rekening gebracht. N.B. U kunt ons ook bellen: *)Bron: Media Scanner 3e kwartaal 1986. fieidóc Sou/ia/nt L177 1.4.77 f. 4.77 I. fr.72 I 7.16 I. 8.59 1.10.92 1.11.45 1.12.88 1.1431 f.15.74 1.17.17 i. 18.60 120.03 1.21.471 Deze advertentiex plaatsen op_ De rekening sturen naar: Naam Adres Postcode /woonplaats Telefoon. Brieven onder nummer (f 4,C7 extra) worden afgehaald. Brieven moeten worden doorgezonden. d Bewijsnummer toezenden (f 3,22). Aankruisen wat van toepassing is. Stuur deze bon in open envelop - een postzegel is niet nodig - naar: Leidse Courant, antwoordnummer 10070, 2300 VB, Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 14