U2 op oorlogssterkte in naam van de liefde bioscopen Nouvelles Images met ontwikkeling in hedendaagse Italiaanse kunsten Reder-concours trekt 40 jonge pianisten NST CeidaeSoivuMit IS ;ER UITVOERINGEN: ENVEEL BEZOEKERS Gemeentemuseum Utrecht gedenkt Beuys Japan ziet Den Haag op foto-expositie I ulevard of oken Dreams f| at niet Is ar Antwerpen ilmdeal van I miljoen or baas van oud Gullit G!N] ZATERDAG 11 JULI 1987 PAGINA 17 HAAG Meer uitvoeringen van podi- pri« insten zoals toneel, zang, dans en cabaret jt seizoen '86/'87 hebben evenveel bezoe- 'getrokken als dezelfde soort voorstellin- n het seizoen daarvoor. In 511 zalen in het waar per seizoen minstens tien voorstel- 'u worden gegeven, werden in totaal onge- 41.000 uitvoeringen behaald, die samen jljoen bezoekers trokken. In de sector (concerten, zang) steeg het aantal uit- ten i ngen met 12,5 procent en het aantal be- '*anë< ers met 5,5 procent. Het aanbod in de sec- nalui anstheater nam toe met zes, van muziek- ..En [gr (opera, musical, cabaret) met twee en gen theater (toneel, mime) met drie procent, chrei muziektheater trok 7,5% minder bezoe- Beide andere sectoren begroetten even- bezoekers als in het voorgaande seizoen. roor werd f toni 11 n scl 'don« nx ersza ooi UTRECHT Het gemeente museum Hedendaagse Kunst in Utrecht toont tot 24 augus tus de 199 werken die even- zovele kunstenaars hebben gemaakt onder de titel „Zon der de roos doen wij het niet". Met deze werken had den zij op 12 mei vorig iaar de 65ste verjaardag willen vieren van de Westduitse kunstenaar Joseph Beuys. Deze overleed evenwel bijna vier maanden eerder, waar mee het project een groet is geworden aan Beuys. Deze kunstenaar wilde vol gens zijn vrienden als geen ander de verbinding tussen kunst en leven verwerkelij ken en wilde de kunstmatige scheiding tussen kunst en po litiek opheffen. De titel van de tentoonstel ling is een deel van de Beuys' programmatische uit spraak „Zonder de roos doen wij het niet, dan kunnen wij helemaal niet meer denken". Deze zin begeleidde zijn eer ste honderddagenactie in het bureau van Beuys' Organisa tie voor Rechtstreekse De mocratie door Volksraadple ging op de Documenta in Kassei in 1972. Hij discus sieerde daar over zijn denk beelden voor veranderingen van onze maatschappij. Stille getuige hiervan was steeds een verse rode roos in een maatglas op zijrt schrijftafel. Klaus Staeck nodigde beel dende kunstenaars en musici uit die Beuys als vriend, stu dent, of produktieve tegen stander hebben gekend, om aan het verjaardagsgeschenk mee te werken. De 199 kunstenaars en kunstenares sen kwamen met werken die zijn op te vatten als een boek van leuenden voor levenden, een verderwerken aan het verruimde kunstbegrip. DEN HAAG Den Haag gaat zich met een fototentoonstelling presenteren in Japan. De tentoonstelling sluit aan op de grote Mondri- aanexpositie uit de collectie van het Haags Gemeentemuseum die de komende maanden in diverse Japanse steden wordt gehouden. Het is de bedoeling dat de foto's na Japan in andere landen worden tentoongesteld, bij voorbeeld als ondersteuning van congressen. De fototentoonstelling toont de gemeente Den Haag in al haar facetten. Naast de historische bezienswaardigheden als de paleizen zijn ook de hedendaagse architectonische stadsver nieuwingsprojecten te zien. Verder zijn onder meer de musea, de monumenten, de haven, de stranden en andere toeristische attracties vastgelegd voor het buitenlandse publiek. angen luzikant Dizzy Gillespie leen hoop te vieren dezer Gisteren blies hij met bolle wangen als bij een petsolo de kaarsen uit van taart ter gelegenheid van 70ste verjaardag in het se Nice, zondag viert hij zijn „70th Anniversary Big ld" nog eens feest tijdens North Sea Jazz Festival in jB Haa9- FOTO: AP STERDAM Het fes- al Boulevard of Broken I earns dat van 24 juli tot met 2 augustus in Ant- 'f; rpen plaats zou vinden, fl t definitief niet door. H heeft de Stichting Rei- d Festival, de organisa- lan het festijn gisteren ?n weten. De gemeente werpen en Reizend tival konden het niet is worden over de )gte van het subsidie- Irag. AN Silvio Berlusconi, Italiaanse media-magnaat de baas van Ruud Gullit (ft zich inmiddels.ook op de gestort. Samen met de iische producer Tarak Ammar (die Polanskils financierde) en re- :ur Franco Zefirelli heeft een „deal" gemaakt van derd miljoen dollar voor produktie van twee speel- en uitgebreide, daarop fiseerde miniseries voor de fvisie. Elk van de films gaat e uur duren, de tv-series ■den acht uur. Het eerste 1 ijeet heet „De Florentijnen" speelt in het Florence van Renaissance dat mensen als Idekkingsreiziger Amerigo if spucci voortbracht. De eede film zal inspelen op de 'ihonderdste verjaardag de Franse revolutie (1989). Feyenoordstadion, Rot terdam. U2 met Bono (zang), The Edge (gi taar, piano), Larry Mul len Jr. (drums) en Adam Clayton (basgi taar), Voorprogramma: In Tua Nua en Preten ders. Gisteravond. Har- haling: vanavond. Er was geen uitgebalanceer de lichtshow, er waren geen videocamera's die het podi um-gebeuren feilloos regi streerden, en dus ook geen schermen aan beide zijden van het podium. Er was zelfs geen indrukwekkend decor. Het enige dat er wel was, waren de muzikale klanken waarmee U2 zich naar de top van de muzikale eredivisie vocht en die muziek werd met een intensie gebracht, die de koude rillingen regel matig over je rug deden lo pen. Daar is geen ondersteu nende theatershow voor no dig. U2 in de Rotterdamse Kuip was heel sober, maar o zo doeltreffend. „The Joshua Tree"-tournee, die het viertal momenteel over de wereld voert, is een feest dat kort duurt, maar dat in de herinnering nog heel lang zal blijven voortle ven. Bono en zijn kornuiten legden gisteravond hun ziel bloot in een gedenkwaardig concert. Voor velen was het U2-feest 's morgens vroeg al begonnen. Een groot deel van het publiek had, gewa pend met witte vlaggen en spandoeken met kreten als „U2, we love you", al in de ochtenduren de treinreis aanvaardt naar Rotterdam. In de buurt van het stadion hadden ze zich opgewarmd, niet helemaal zeker wat de groep die avond zou brengen. Zou Bono opnieuw de Messi as uithangen, zoals hij twee jaar geleden deed tijdens zijn „Live Aid"-optreden? Zou hij weer een meisje uit het pu bliek plukken om op het po dium een dansje mee te ma ken? Nee, dus. Volksmenner Bono is weer artiest gewor den en de theatrale uitspat tingen ter begeleiding van Bono's fratsen zijn weer te ruggebracht tot de essentie. Het publiek kreeg dan ook een strakke show voorge schoteld waarin weinig ruimte is gelaten voor impro visaties. Slechts hier en daar werden U2-songs verweven met materiaal van anderen. Zoals tijdens „Exit", waarin flarden van The Doors' „Ri ders On The Storm" waren verweven. „Laten we in dit grote voetbalstadion de intie me sfeer kweken van een Paradiso in Amsterdam", riep Bono nadat het concert even bezig was. En de groep ging er vervolgens tegenaan met het jeugdig enthousias me van de beginjaren. Het kwartet putte ook rijkelijk uit dat fantastische muzikale verleden met gedreven songs als „I Will Follow" en „Sun day Bloody Sunday". Het ge luid liet aan het begin wat te wensen over, maar dat her stelde zich snel. Toch klonk Volksmenner Bono is weer artiest gewor den FOTO: ANP Bono af en toe wat hol, maar die problemen moeten van daag volledig verholpen zijn. Het gitaarspel van The Edge klonk wat minder subtiel, was wat rauwer en wat bre der van opzet, maar impo neerde telkens weer. Toch was geen heldenrol voor The Edge weggelegd en drong hij zich met zijn pianospel in het sentimentele en heel gevoeli ge gebrachte „October" meer op de voorgrond, dan met zijn immer heerlijk klinken de, ruimtelijke gitaarpartijen. U2 wilde duidelijk laten zien dat het muzikaal zijn manne tje stond en dat lukte voor de volle honderd procent. Het concert speelde zich af op een wit verlicht podium. Slechts heel af en toe (nau welijks merkbaar) schenen er wat rode lampen om een nummer als „The Unforget table Fire" de juiste sfeer mee te geven, of werd het podium in een zacht groen licht gehuld. Het decor be stond uit een dorre Joshua tree zoals deze in de Ameri kaanse woestijn is te vinden. De boom was over drie doe ken verdeeld. „The Joshua Tree"-concert- reeks is een aaneenschake ling van muzikale hoogte punten. Bono preekt niet, houdt de teksten tussen de composities ook heel kort. Het publiek ...constant meezingen... Bijvoorbeeld: „Dit is een nummer over Martin Luther King" waarna de „4th Of July" de handen van het pu bliek omhoog deed gaan, daarna op de tonen van de muziek van links naar rechts uitwaaierend. U2 maakt oor logsmuziek met een vredes boodschap. Het kwartet gaat op volle kracht vooruit in de naam van de liefde. Er wordt niet overdreven geacteerd op het podium en wat in een kleinere zaal misschien tot overacting leidt, zorgt er in een voetbalstadion voor dat Bono's bewegingen goed te volgen zijn. Hij beweegt zich als een balletdanser, kiest af en toe de uitlopers, links en rechts voor het podium om het grote stadion die intieme sfeer van het kleine zaaltje mee te geven, maar Bono is vooral vlak in de buurt van zijn andere muzikanten te vinden. Larry Mullen Jr. zou zijn dru'mpartijen misschien wat meer ingetogen moeten spelen, maar de bas van Adam Clayton klinkt donker en doet het materiaal op zijn grondvesten trillen. Dat ge beurde overigens ook met de tribunes, die door het en thousiasme van het publiek zichtbaar millimeters op en neer deinden. Er werd door het publiek constant meege zongen. Soms heel ingetogen, soms uit volle borst zoals tij dens „Sunday Bloody Sun day". „New Years Day" en „Pride" kregen bloedstollen de uitvoeringen, terwijl voor „Running To Stand Still" de aanstekers uit de broekzak ken werden gehaald met als resultaat een fraai verlicht stadion. U2 sloot het concert af met „With Or Without You" om nog twee keer op het podium terug te keren en uiteinde lijk, na iets meer dan ander half uur, de menigte zingend achter te laten met hun com positie „40". In het voorprogramma de Ierse groep In Tua Nua en de Engelse Pretenders: De Ieren werkten hard, maar konden, door een slecht afgesteld ge luid, niet echt overtuigen. Hun Pinkpop-concert was beter. De Pretenders kwa men krachtiger uit de verf dan tijdens net vorig week gehouden Torhout/Werch- ter-festival. HANS PIËT Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I en II (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): The living daylight» (al); 13 30. 18.30. 21.15 zo. ook 16.00, Peter Pan (al), 14.00. EUROCINEMA III: Police Academy IV (al). 13.45. 18.35. 21.30. zo ook 16.15. EUROCINEMA IV: Crocodi le Dundee (al); 13.30, 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: The living daylight» (18); za. 24.00. e EUROCINEMA II: Angel ca»h (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: The fly (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Taboe IV (18) za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239) Police Academy IV (al) 19.00, 21.15. za. zo. wo ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39. tel. 124130): The living daylight» (al), In de naam van de rooa (12) 14.30. 18 45. 21.15; Bleek Widow (al). Platoon (16). The color of money (16); 14.30. 19.00, 21 15. e TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Joy (al) 14.30. 19.00; Cafe eye (al) 21.15. REX (Haarlem merstraat 52. tel. 071-125414); Maneaters (16); 14.30. 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Begeerlijke onschuld (18) vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr Bernhardstraat 56. tel 01719- 12800): Act of Vengeance (16); za. ma 19.00. zo. 20.15. Tiroler Sexkli- niek (16) za. ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 0171S-74075) Wi»e guy. (al); 14.45. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Silver Bullit (16) 19.00. 21.15. do. vr. zo. ma. di. ook 14.45. Repelsteeltje (al) za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The fly (16) do. t/m wo. 19.00. Betty Blue (al) do. t/m wo. 21.15. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen; za. t/m wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269) The color of money (12) do. t/m zo. 20.00. Terug naar Oegstgeest (12) ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen; za. t/m wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-511313) The living daylights: do. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. Crocodile Dun dee; do. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. Police Academy 4 (al); do. t/m wo. 18.45 Platoon; do. t/m wo. 21.30. Bambl: do. t/m wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Maximum overdrive (12) 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Raw deal (16); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. e ASTA 3: The French lieutenant's woman (16) 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): One flew over the cuckoo's nest (16) 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45. 21.30. BABYLON 2: Black widow (al) 14.00, 19.00, 21.30. zo 13.30. 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Children of a leaser god (al) 14.00. 18.45, 21.30. za. zo. wo. 18.45. 21.30. e CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Police academy IV (al) 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16 00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Platoon (16) 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18 45, 21.30. CINEAC 3: Assassination (16) 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The sound of music (al) 13.30 Beverly Hills cop (al); 20.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756) The living daylights (al) 13 15. 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Blue velvet (16); 14.00, 18 45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. .METROPOLE 3: De naam van de roos (16); 14 00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Platoon (16) 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 5: Midzomerfestival 1987: 14.00. 18 45. 21.30. ma. di. alleen 14.00. 20.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. A cho rus line (12) do. Legal eagles (12) vr. Raiders of the lost ark (12) za Down by law (16) zo Amadeus (al) ma. Barry Lyndon (16) di. Un amour de swann (16); wo. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The living daylights (al) 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 2: Police academy 4 (al) 13.45. 18 45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Dhe morning after (16) 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 4: Firewalker (12) 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettlngstraat 12b, tel. 656402): Un American in Paria (al) 13.00, 15.00. 17.00, 19.00. 21.00. zo. v.a. 15.00. LE PARIS 2: Sax zonder sluier (18): dag. v a. 12.15. zo. v a. 13.45. LE PARIS 3: Lust on the Orient express (18) dag. v.a 12.30. zo. v.a. 14.00. NACHTVOORSTELUNGEN CINEAC 1: Critters 4 (16); za. 00.15. s CINEAC 2: Assassination (16) za. 00.15. CINEAC 3: De perverse gravin (18) za. 00.15. e EUROCI NEMA: Tight delight (18) za. 00.02. EUROCINEMA: White hot (18) za. 12.02. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: De troetelbeertjes 2; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00. CINEAC 3 Bambl; za. wo 14.00. zo. 13.15, 16.00. EUROCINEMA: The sound of music; dag. 12.00. DEN BOSCH Veertig kinderen tot en met achttien jaar uit zeven Europese landen nemen van 3 tot 8 au gustus deel aan het pianofestival dat in het Casino in Den Bosch wordt gehouden. Het draagt de naam van de Britse pianist en pedagoog Philip Reder. Het is voor de derde keer georganiseerd. De deelnemers zijn jonge getalenteerde pianisten die een hoge graad van perfec tie hebben bereikt. Ze zijn bijeen om ervaring op te doen met spelen voor publiek zonder competitie-ele ment. Het festival is opgezet in samenwerking met de Europese Vere niging van Pianoleraren. Het idee voor het festival lanceerde Reder in 1981. Hij kwam voordat het eerste festival in juli 1983 werd georganiseerd te overlijden. Tevoren, in 1982, was hij in Den Bosch geweest om docenten zijn groepslessen te demonstre ren. Het festival werd in 1985 in Den Bosch gehouden tijdens de viering van het 800-jarig bestaan van de stad. Voor het derde festival zijn improvisatie, spelen op twee piano's en quatre mams de hoofdthema's. De meesterklassen worden ge leid door Alwin Bar en Herman Uhlhorn, beiden van het Utrechts conservatorium, Anne Turner van het Britse Suzuki Instituut, componist en docent improvisatie Charles Camilleri, sopraan en promotor van jong talent Marie-Cecile Moerdijk die ook de twee concerten presenteert, en Liliane Esser-Herchuelz van het Koninklijk Muziekconservatorium in Antwerpen. Galerie Nouvelles Images {Uj«aat in het teken van Italië. Beroemde en veelbelovende J°hge Italiaanse kunstenaars tonen er tot eind augustus hun werk. De tentoonstelling ..Arte Italiana" vindt plaats in het kader van de landenten- j. toonstellingen, die Nouvelles Images nu reeds verschillende jaren met veel succes organi seert. Eerder werd in dit ka- der kunst uit Japan, Zwitser- land, België, Spanje, Oosten- rijk en vorig jaar Polen ge- ui 'toond. ..Arte Italiana" is een veelzij dige en boeiende tentoonstel- 'ng. Door de grote hoeveel heid kunstenaars, waaronder veel die in Italië de toon aan geven en ook internationaal veel waardering genieten, is •een zeer gevarieerd beeld ont daan van de ontwikkelingen n de hedendaagse Italiaanse funst. .In de benedenruimte, waar Zich ook de entree van Nou velles Images bevindt, zijn uit de Pittura - zien. In deze speci fiek Italiaanse kunststroming wordt verwezen naar de klas yelles lm childerijei Colta te z „II testimone muto" van Emilio Farina is te zien bij Nouvelles Images. foto: pr sieke kunst van de renaissan ce. De realistische werken zijn ook volgens klassieke re gels gecomponeerd en hebben vaak dezelfde thematiek. De stroming Pittura Colta ont stond eind zeventiger jaren in Italië. Galerie Nouvelles Ima ges sprong destijds direct in op deze nieuwe ontwikkeling en besteedde er aandacht aan in de in 1979 gehouden ten toonstelling „Verwijzen naar". Zeer sensueel zijn de schilde rijen van Stefano di Stasio. Andere Pittura Colta expo santen zijn Alberto Abate en Paolo Borghi. Uiteraard mag op een ten toonstelling over Italiaanse kunst de disign niet vergeten worden. „Arte Italiana" heeft daar dan uiteraard ook aan dacht voor. Beroemde ont werpers als Memphis, Zeus en Alchimia tonen er hun meu belen en gebruiksvoorwerpen. Van Memphis, die ervoor zorgde dat zijn veelvormige ontwerpen trend werden in zowat heel de wereld, zijn prachtige zilveren gebruiks voorwerpen en een veelkleu rig bed, stoel en lamp te zien. In een wat zakelijker stijl zijn zwarte van kleine nopjes voorziene stoelen en een kruk van Zeus aanwezig en verder een veelvormige glazen tafel tje, een kast, stoel en spiegel van Alchimia. „Arts Italiana": Nouvellea Images, Westeirtd» 22 In Den Haag. T/m 30 augustus. Openingstijden di-za 11.00-17.00. „Debuut I" Pulchri Stu dio, Lange Voorhout 15 in Den Haeg. T/m 16 juli. Openingstijden di-za 11.00-17.00, zo 13.00-17.00 Behalve voor schilderkunst en disign, is er bij Nouvellès Images ook aandacht voor de Italiaanse edelsmeedkunst. Drie generaties van edelsme den uit Padua, vanouds een centrum van edelsmeedkunst, zijn op de tentoonstelling ver tegenwoordigd: professor Ma rio Pinton, zijn leerling Fran cesco Pavan en diens leerling Giampaolo Babetto. Zii tonen prachtige voornamelijk gou den sieraden, die opvallen door hun ingetogenheid en eenvoud en perfecte bewer king. In de andere zalen van Nou velles Images verder veel aandacht voor het Italiaanse expressionisme en conceptue le kunst. Opvallend zijn de kleurige en symbolisch gela den doeken van Principessa, de mytisch aandoende colla ge's van Marco Gastini, de gi gantische heftig geschilderde en erotisch geladen schilderij en van Sergio Ragalzi, de ro mantische naar de Griekse en Romeinse oudheid verwijzen de schilderijen van Fernando di Filippi en de indrukwek kende expressieve, ook weer aan de Italiaanse geschiedenis refererende, schilderijen van Emilio Farina. Verder zou ik de conceptuele kunst van Luca Maria Patella willen noemen, die een „Wrong bed" toont. Vanuit een bepaalde positie lijken alle verhoudingen aan een bed te kloppen. Van nabij blijkt echter dat de kijker is misleid omdat de verhoudin gen dus helemaal niet klop pen. Doordat de Italianen veel ver wijzen naar hun grote voor gangers in de schilder- of beeldhouwkunst, maar ook met verrassend vernieuwend werk aankomen, lijkt het als of bij „Arte Italiana" de Itali aanse geschiedenis en haar toekomst in elkaar versmel ten. Alsof tijd niet bestaat en alleen schoonheid overleeft Na deze veelzijdige en hoog kwalitatieve tentoonstelling bij Nouvelles Images naar een expositie waarbij beginnende kunstenaars nog een plaats in de kunstwereld moeten gaan veroveren. Afgestudeerden aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag tonen hun werk deze zomer bii Pulchri Studio. In drie achtereenvolgende tentoonstellingen krijgen de debuterende Kunstenaars bij Pulchri de kans om naar bui ten te treden. De tentoonstel lingen vinden plaats onder de noemer „Debuut I, II en III". De eerste tentoonstelling duurt nog tot 17 juli, de vol gende eindigt op 7 augustus en daarna vangt het derde Debuut aan. In twee zalen is nu het werk van 14 beginnende kunste naars te zien. Wat opvalt, zijn de over het algemeen sombe re kleurstellingen en de colla- ge-achtige technieken. Ook het gebruik van symbolen en de hoeveelheid materieschil derijen is opvallend. Symbolisch, heel ingetogen en subtiel zijn de papierobjecten van Anna Dekker. Lijnen zijn indrukken in het papier en de kleuren die ze gebruikt zijn zeer bescheiden. Door die in getogenheid krijgt haar werk grote spanning en weet het zeer te boeien. Haar subtiele, sensitieve werken hebben misschien zelfs meer zeg gingskracht dan de schreeu wende expressieve werken van haar collega Hoogervorst. De „Grote vuurschaal" van Birgitta ten Berge heeft ook indruk gemaakt. Haar houten schilderij roept associaties op met een gekruisigde Christus. In symbolische kleuren en vormen lijkt zij uiting te wil len geven aan een gevoel. Ook haar kleine collages in de tuingalerie van Pulchri Studie getuigen van een goed compo sitie- en kleurgevoel. Haar ge abstraheerde werk heeft daardoor iets monumentaals. Zeer mytisch en boeiend vond ik de etsen van Jenny Melis sen. Verder zou ik nog het ruimtelijk werk van Tonny Buis, Mary Geradts en Yke Prins willen noemen. Vooral Tonny Buis weet sterke beel dende objecten te maken, die lang blijven intrigeren. SYLVIA VAN LEEUWEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 17