Dexter Gordon: held van eerste dag North Sea Jazz Burt Lancaster in film naar toneelstuk van paus Bewijs gezocht voor Von Karajans vaderschap KUNST - - '"jflHH SALZBURG De dirigent Herbert von Karajan is opgeroepen voor een test om vast te stellen of hij inderdaad de vader is van de 43-jarige Britse vrouw van Duitse afkomst Ute de Doncker. Mevrouw De Doncker beweert dat Von Karajan haar vader is. De voorzitter van de rechtbank in Salzburg, Paul Veits, zei dat als Von Karajan weigert gevolg te geven aan de oproep de zaak weer voor de rechter zal komen en er mogelijk gerechtelijke maatregelen zullen volgen. Ute de Doncker zegt dat zij jarenlang heeft geprobeerd haar na tuurlijke ouders te achterhalen. Zij heeft haar moeder uiteinde lijk in Berlijn gevonden en hoorde van haar dat Von Karajan de vader zou zijn. Dinsdag vond een hoorzitting plaats in Salzburg waar De Donc ker aanwezig was maar de 79-jarige dirigent niet. Hij heeft al enige tijd gezondheidsproblemen. De advocaat van Von Karajan was niet bereikbaar voor commentaar. Europees Parlement wil literatuurprijs STRAATSBURG Het Euro- pees Parlement heeft gisteren voorgesteld een „grote prijs voor literair werk" in te stel len. De prijs zou elk jaar moe ten worden verleend voor een literair werk dat is gepubli ceerd in een van de lidstaten van de Europese Gemeen schap en dat is geschreven in een van de talen van de EG. Het prijzengeld zou in de buurt moeten liggen van de Nobelprijs voor de literatuur, aldus een rapport van de Spaanse socialistische afge vaardigde Carlos Barral Ages- ta. DEN HAAG Dex ter Gordon: Zonder meer de ster van de eerste avond North Sea Jazz. Vijfenzestig jaar oud, diabeticus, vergeven van de alco hol. Aldus de gelui den bij voorbaat. Waar. Maar wat is waar in de jazz? Dex ter Gordon stond er als een huis. Wat oude man? Long Tall Dexter blies zoals-ie tijden niet geblazen heeft op z'n tenorsax. Goed, de timing van zijn binnenkomen was een beetje onge makkelijk tijdens het tweede concert in de PW A-zaal. Nadat pia nist Cedar Walton „the one and only Dexter Gordon" had geannonceerd - of woorden van gelijke strekking - kwam er niemand opdagen. Walton begon met z'n colle ga's aan een extra opwar- mingsnummer en jawel hoor, daar komt Dexter binnen wandelen. In een keurig vest en met z'n bekende muziek- adellijke schroom. Om daar na los te barsten alsof er niets aan de hand is. De film „'Round Midnight" heeft hem voor heel jazzminnend Nederland het aureool gege ven dat eigenlijk een hele generatie jazzmuzikanten toebehoort. Het aureool van de man die dankzij z'n mu ziek de noten van zijn eigen leven tot gruzelementen kraakt. Bovendien straalt Gordon in de film een waar digheid uit, waaraan ieder een - alcoholist of niet - een punt kan zuigen. Gordon trekt - vanaf het allereerste begin van de kaartverkoop is het duidelijk - na de film van Bertrand Tavernier opeens volle zalen. „Zijn con certen lopen beter dan die van Oscar Peterson" roept een verbaasde Paul Acket. .Het is duidelijk: het publiek heeft behoefte aan mythes, aan helden. Of ze nu positief of negatief gedefinieerd zijn. Dexter Gordon wordt in z'n eentje opeens de complete jazz. En wanneer hij het Thelonious Monk-nummer „'Round midnight" speelt, speelt de godganse jazz mee. Het zijn van die verrassingen waarvoor Paul Ackets North Sea Jazz Festival je elk jaar stelt. Kan het succes van zo'n festival doorgaan, vraag je je wel eens af. Blijft het pu bliek maar komen tijden die drie dagen in juli?. En elke keer vind je zelf het ant woord. Het North Sea Jazz is niet meer stuk te krijgen. Kranten, radio, televisie be steden steeds meer aandacht vooraf aan het Haagse ge beuren. Het is een „must" geworden. Wie ooit een jazz plaat gekocht heeft en niet naar het festival gaat, zit al in een verontschuldigingspo sitie: „Nee, ik ga dit jaar niet.". Of: „Ik ga alleen za terdag". Een eeuw vanaf nu zal - terugkijkend - het North Sea Jazz - net zoiets zijn als het WK voetbal, de Tour de France. Je moet op z'n minst een etappewinnaar kennen om mee te mogen doen. Dexter Gordon is zo'n etappewinnaar. Maar, wacht even, zijn knechten zijn ook meesters. Billy Higgins op drums, Pierre Michelot aan de bas, Billy Hutcherson op de vibrafoon en ploegleider Cedar Walton aan de piano. CiidaeSowuvnt ZATERDAG 11IULI1987 North Sea Jazz is uiterai niet compleet zonder z'n 1 bliek: van de huilende ba tijdens het concert van Be ny Carter tot en met Haa| jazzkenner en oprichter vi de Haagse Jazz Club Woul van Gooi die zich, geholp en gehinderd door een sta geen noot wilde laten oi gaan. Een ruwe schattii dertienduizend man moei er gisteren zeker gewet zijn. Misschien wel met Maandag weten we het all maal zeker. Maar vanaf b eerste moment dat ik gist* avond het Congresgeboi binnenkwam, aanleunend gen een geur van mense voedsel, en jazz, wist ik 1 al voor honderd procent: is de geur van succes. BERT JANSU KRAKOW - Op het ogenblik wordt een toneelstuk ver filmd, dat 28 jaar geleden werd geschreven door een onbekende Poolse priester. Dat het stuk nu een Ita liaans-Amerikaans-Poolse produktie wordt met een sterbezetting is te danken aan het feit dat die priester Karol Wojtyla heette, tegen woordig beter bekend als paus Johannes Paulus II. „Voor de juwelierszaak" heet het verhaal van drie echtpa ren verteld door een winke lier in de stad Krakow, waar deze week de opnamen be gonnen. De hoofdrol wordt vertolkt door Burt Lancaster. Verdere acteurs: Ben Cross, Olivia Hussey en Daniel 01- brychski, de lieveling van het Poolse publiek. De film wordt geregisseerd door de Canadees Michael Anderson. Na vier weken filmen in Krakow, verhuist de equipe naar Toronto, waar de film in vijf weken voltooid zou moeten worden De belang rijkste producent is de Itali aanse staatstelevisie RAI. De film wordt volgend jaar uit gebracht in Europa en de Verenigde Staten. De paus, die aartsbisschop van Krakow was voor hij in 1978 tot de Heilige Stoel werd geroepen, schreef het stuk in 1959. Hij doceerde toen ethiek aan de katholie ke universiteit van Lublin. Het stuk heeft als ondertitel „Gedachten over het huwe lijk die van tijd tot tijd uit monden in een toneelstuk". Het ging in Polen in 1982 in première in de hoogtijdagen van Solidariteit. Het huwe lijk wordt in het stuk gezien als iets heiligs, waarin de echtelieden hun beloften van trouw, liefde en eerlijkheid ook afleggen aan God. De jonge Wojtyla, die actief was in het ondergrondse to neel in Krakow tijdens de Tweede Wereldoorlog, schreef ziin eerste stuk in 1940, voor hij besloot te worden. Kort voor eind van de oorlog gewijd, maar hij bleef stukken en gedichten ven, vaak onder „Voor de speelt voor en na „Het zijn de geda één man over wat is in de menselijke zei Burt Lancaster, kan daaraan het erg goed is en overdacht." ning van buitenlandse gasten die jou ook maar een keer per jaar zien. En ook tussen de toeschouwers herken je: Aaah, die man was er vorig jaar ook. De in Nederland wonende Amerikaanse schil der Sam Middleton in de ar- tiestenbar naast de Carrou selzaal: „Ik hoef niet eens meer naar de concerten toe. Dit is een heerlijke atmos feer. Hier voel ik me lek ker". Het is het gevoel van zovele jazzfans. Het North Sea is het nog altijd Behou den Huis van hun muziek.' En al die andere, die veruit in de meerderheid zijn? Die genieten van het gevoel sa men maar een ding te willen: je lekker te voelen bij lekke re muziek. Jazzkenner zijn hoeft niet. Okay, niet-ken- ners zullen bij Dexter Gor don misschien vergeefs op een Henk van der Meydens tranenspektakel gewacht hebben. Ze zullen zich beter gevoeld hebben bij de Dirty Dozen Brass Band uit New Orleans. Een van spontani teit denderende groep die zelfs befaamde Beatles-songs van meer dan „twenty years ago today" in jazz omtover den. Of bij de salsa (Arturo Sandoval) aan het slot van de eerste avond, die onderge tekende niet meer mocht meemaken vanwege dit stukje. Jazz heeft tijdens het North Sea net zoveel gezich ten als de bezoekers. Vulkaan Miles Wie er deze openingsavond uit sprongen? Engelands hoop in bange jazzdagen: Courtney Pine. De jonge god van de blues: Robert Gray. En - u zit er op te wachten - Miles Davis. Natuurlijk, hij opende het festival. Met al weer zo'n hoogmodische cre- v-u Wie zanikt er over tekort aan zitplaatsen bij Miles Davis? Ligplaatsen genoeg. atie aan (leren broek, goud geborduurd jasje) en - hé - meer haar dan vorig jaar. Heeft de nu 61-jarige Miles nieuw haar laten inweven op z'n kalende hoge voorhoofd? Het lijkt er op. Maar de oude Meester Miles bindt nog al tijd een uit z'n voegend bar stend Tuinpaviljoen aan zich. Met - wat mij betreft - wei nig muzikale verschillen ten opzichte van vorig jaar. Miles blijft een vulkaan van wie je de uitbarsting steeds weer verwacht. Die komt niet al tijd. Maar de spanning is er. En wat over saxofonist Ben ny Carter, tachtig jaar oud en van het ene North Sea Jazz podium naar het andere overwippend. Een middelba re heer tijdens Carters con cert met een eigen kwartet in de Sweelinckzaal: „Hij zou m'n vader kunnen zijn. Gek gevoel toch, naar je eigen va der te luisteren". Weinig va derlijks verder aan Benny Carter. Hij swingt nog steeds als in z'n beste jaren. Hij is dan ook een van de winnaars van de jaarlijkse Bird, de door beeldhouwster Thea IJ- foto: tjerk herin i Miles Davis opent het festival in hoogmodisch pak en met ke vers ingeweven haar op het vroeger kalende hoofd. foto:< dens ontworpen jazzprijs van het North Sea. Zijn concert met medewinnaars van nu en toen (John Engels drums, Piet Noordijk altsax, Niels Pedersen bas, en Rein de Graaf piano) wordt een h« lijke aangelegenheid. En merkt weer eens wat vo perfect-stimulerende drui mer John Engels eigenlijk Benny Carterspeelt stukk beter tegen zijn ritme-pati nen dan tegen die van B Eydens uit zijn eigen kwi tet. En Piet Noordijk L weer horen dat hij met naam Pete Northdyke e internationale ster had ku nen zijn. En wat Rein Graaff op piano kan we« we inmiddels wel na al i uitstapjes met buitenland topmusici. Boven: Courtney Pine, Enge lands hoop in bange jazzda gen. Links: Saxofonist Dexter Gor don: een levend legende. foto's: tjerk heringa Jazzmuziek: luisteren in alle rangen en standen. foto: tjerk heringa Voor wie het North Sea Jazz maakt, is zo'n eerste avond den die je alleen die ene keer - zoals ondergetekende - een klein feestje der herken- in het jaar die hand geeft, je voor de zoveelste keer mee- ning. Je schudt mensen han- krijgt knikjes van herken-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16