Katholikentreffen 87" teken
toenadering kerk en staat in DDR
Tegen de tijdgeest
fieidoeSotwa/n
„Kleine, levendige
kerken in Noord-Korea"
kerk
wereld
Meer joden weg
uit Sovjet-Unie
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
beroepingen
MOTTO: „GODS MACHT - ONZE HOOP
Joden in Panama
voelen zich bedreigd
Schoolwijzer
Winkelsluitingswet
Half tot
zwaarbewolkt
SaidóaQowumt
VRIJDAG 10 JULI 1987 PAGft
Hanselmann voorzitter Lutherse Wereldbond
VIBORG De evangelisch-lutherse bisschop van Beieren, dr.
Johannes Hanselmann, is gisteren in de Deense plaats Viborg
gekozen tot voorzitter van de Lutherse Wereldbond. Het uitvoe
rend comité van de Wereldbond, waarbij 104 kerken zijn aange
sloten, koos Hanselmann (60) tot opvolger van de Hongaarse bis
schop Zoltan Kaldy die eerder dit jaar is overleden. Hanselmann
is reeds twaalf jaar bisschop van Beieren. Hij gaat door voor een
kerkleider die telkens probeert te bemiddelen tussen de ver
schillende theologische en politieke richtingen binnen de luther
se kerken.
H.A.J. Dürr vicaris in bisdom Haarlem
HAARLEM Bisschop H.J.A. Bomers van Haarlem heeft
H.A.J. Dtlrr (61), tot nu toe assistent-deken van het deke
naat Amsterdam en pastor van de parochie „De Graankor
rel" in de Bijlmermeer, benoemd tot vicaris.
Dürr volgt mgr. W.J. de Graaff (67) op, die sinds 1978 vica
ris was voor Amsterdam en Almere en voorts belast was
met de ambtsopleiding, onderwijs en catechese, geloofsge
meenschap en catechese alsmede migranten-en toeristen-
.pastoraat.
Als je naar een
oecumenische
bijeenkomst gaat is de
eerste vraag nog altijd
deze: van wie gaat het
uit?
Priester tijdens
afnemen biecht
bestolen
ROME De priester dacht
bezig te zijn met leniging van
nood, toen hij de jongeman de
biecht afnam die zich even te
voren met een van wroeging
vertrokken gezicht bij hem
had gemeld, maar het bleek
anders te zijn. Terwijl de jon-
fen vast de biechtstoel in een
erk in Rome inging, zette
priester Evangelisti zijn tas
met daarin ruim 15 gulden en
de sleutel van de kerk bevon
den even op een stoel. Een
vriend die de jongeman ver
gezelde, wachtte in de kerk.
Na de biecht waren zowel de
tas als de vriend verdwenen.
Toen Evangelisti dat ontdekte
rende hij de kerk uit waar hij
een toevallig passerende poli
tieman waarschuwde. Even
later kwamen ook de „be
rouwvolle zondaar" en zijn
vriend met tas in de hand de
kerk uit. Ze werden ter plek
ke gearresteerd.
Zuster Benedicte
de Vries voorzitter
Konferentie
Nederlandse
Religieuzen
HEERLEN Zuster Be-
nedicte de Vries is be
noemd tot voorzitter van
de Konferentie Neder
landse Religieuzen
(KNR), waarin de vier or
ganisaties van mannelijke
en vrouwelijke religieu
zen in Nederland samen
werken.
De Vries, de eerste vrouwe
lijke voorzitter van de KNR,
volgt pater J.W. Saelman op
die zijn functie van voorzit
ter in juni heeft neergelegd.
De Vries (57) trad in 1955 in
bij de congregatie van de
zusters Franciscanessen van
Heythuysen. Zij was onder
meer 14 jaar directrice van
een kindertehuis. Van 1975
tot 1985 was zij provinciaal
overste van haar congrega
tie, die op dit moment onge
veer 440 leden heeft.
De Vries is bestuurslid van
het Centraal Missiecommis
sariaat (CMC), het Missio
nair Centrum in haar woon
plaats Heerlen en het baan-
lozencentrum in dezelfde
stad. Voorts is zij lid van het
stichtingsbestuur van het
progressieve rooms-katho-
lieke weekblad De Bazuin
en van het curatorium van
de Universiteit voor Theolo
gie en Pastoraat in Heerlen.
In haar congregatie heeft De
Vries zich de laatste jaren
veel beziggehouden met ac
tiviteiten op het gebied van
gerechtigheid en vrede.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Valkenburg-Meerssen
A.J.K. Witte te Bellingwolde en Blij-
ham. Aangenomen naar Terborg
W.P. Ferguson te Spannum en Kub-
aard.
Vrije evangelische gemeente: be
roepen te Wemeldinge J.W. Delwig
te Kampen.
Kardinaal Ratzinger
DRESDEN Vandaag is
in het Oostduitse Dresden
het „Katholikentreffen
'87" begonnen, de eerste
grote centraal voorberei
de katholieke bijeen
komst sinds de oprichting
van de DDR.
De drie dagen durende bij
eenkomst, die is georgani
seerd door de Oostduitse bis
schoppenconferentie, heeft
het motto „Gods macht
onze hoop" meegekregen. Het
hoogtepunt moet de eucharis
tieviering zondag worden,
waarin de bisschop van Ber
lijn, kardinaal Joachim Meis-
ner, voorgaat. Ongeveer
60.000 mensen worden dan
verwacht in het volkspark
aan de rand van het centrum
van Dresden.
In de DDR zijn al eerder ka
tholieke bijeenkomsten ge
houden, zoals het Elisabeth-
feest in 1981. Nieuw aan het
Katholikentreffen is echter
dat het door een comité, be
staande uit mensen uit alle
geledingen van de kerk, is
voorbereid en dat het onder
de verantwoordelijkheid van
de bisschoppenconferentie
valt.
Het Katholikentreffen kan in
dit licht ook worden gezien
als een symptoom van de lich
te toenadering tussen de staat
en de kerk de afgelopen ja
ren. Andere voorbeelden
daarvan zijn het gesprek tus
sen de Oostduitse leider Erich
Honecker en de paus in april
1985 en het gebruik door re
geringsvertegenwoordigers
van de term 'katholieke bur
gers'. Met dat laatste bevestigt
en erkent de staat de verkla
ring van de bisschoppen dat
de Oostduitse rooms-katholie-
ken bereid zijn in de DDR te
leven en te werken. De bis
schoppen hebben op allerlei
manieren wel duidelijk ge
maakt dat door die toenade
ring de problemen voor chris
tenen in de DDR nog niet de
wereld zijn uitgeholpen. Zo
verklaarde de apostolische ad
ministrator in Erfurt en Mei-
ningen, bisschop Joachim
Wanke, kort na de ontmoe
ting tussen Honecker en de
paus dat het een teken van
respect voor de christenen in
het land zou zijn, als zij niet
langer hun lidmaatschap van
de kerk zouden hoeven op te
geven om een hogere functie
in hun werk te krijgen.
Thema's
Elke dag van het Katholiken
treffen heeft een apart thema.
Zo is er een pastorale dag, een
ontmoetingsdag en een bede
vaartsdag. De laatste twee zijn
voor iedereen toegankelijk.
Dat geldt niet voor de pasto
rale dag, waarvoor vrijdag
duizend priesters, pastorale
werkers en andere kerkelijke
vertegenwoordigers in Dres
den worden verwacht, en het
zogeheten „kleine Katholi
kentreffen" zaterdagavond
die drieduizend vertegen
woordigers in staat stelt zich
in tien themagroepen te bera
den over alle brandende
kwesties die de Oostduitse ka
tholieken bezighouden. De
voorzitter van de pastorale
dag is kardinaal Joseph Rat
zinger, prefekt van de congre
gatie voor de geloofsleer van
het Vaticaan.
Het programma van het Ka
tholikentreffen is nogal bekri
tiseerd. Onder druk van de
bisschoppen is het aantal voor
iedereen toegankelijke onder
delen beperkt en is er grotere
nadruk gekomen op de bede
vaartsgedachte. Velen hadden
meer een Katholikentag zoals
in Oostenrijk en de Bondsre
publiek in gedachten.
Diverse Europese bisschoppen
zijn uitgenodigd deel te ne
men aan het Katholikentref
fen. Zo gaat ook bisschop
Bomers van Haarlem dit
weekeinde naar de DDR.
NEW YORK Met be
richten over „kleine, le
vendige christelijke ge
meenten in Noord-Ko
rea" is de eerste officiële
Amerikaanse kerkelijke
delegatie teruggekeerd
uit de Democratische
Volksrepubliek Korea.
Tot nu toe was heel wei
nig bekend over de chris
tenen in het land, omdat
er geen contacten bestaan
tussen de kerken in
Noord- en Zuid-Korea.
De delegatie heeft op uitnodi
ging van de niet-regeringsge-
bonden „Koreaanse Christelij
ke Raad" een week doorge
bracht in het land. De Kore
aanse christelijke raad verte
genwoordigt ongeveer 10.000
christenen. De Amerikanen,
die werden aangevoerd door
de secretaris-generaal van de
Raad van Kerken, ds. Arie
Brouwer, voerden gesprekken
met regeringsvertegenwoordi
gers en bezochten vijf ge
meenten die in huiskamers
diensten houden. Een delega
tielid vergeleek de Noordko-
reaanse kerkjes met de La-
tijnsamerikaanse basisge
meenten.
Bij de Amerikaanse Raad van
Kerken zijn 32 protestantse
en orthodoxe kerken aange
sloten, die samen in totaal on
geveer veertig miljoen leden
tellen.
HK.
Ds. Arie Brouwer
FOTO: PERSUNIE
PANAMA De kleine joodse
gemeenschap in het roerige
Panama zegt dat de huidige
politieke crisis een golf van
antisemitisme heeft losge
maakt, met bedreigingen en
leuzen die herinneren aan
Nazi-Duitsland. Volgens een
communique van de joodse
organisatie B'nai B'rith zijn de
joden in Panama diep ge
schokt door tal van uitingen
van antisemitisme,- Sinds het
uitbreken van de politieke
crisis rond de omstreden
"sterke man" van Panama,
generaal Antonio Noriega,
zijn zowel van links als van
rechts argumenten in stelling
gebracht waarin joden wer
den betrokken en waarin
schandelijke antisemitische
leuzen en clichés worden ge
bruikt, aldus B'nai B'rith.
De afgelopen weken circu
leerden in Panama tal van
pamfletten waarin Panamese
joden ervan worden beschul
digd dat ze persoonlijk gewin
boven het nationaal belang
stellen. In een stuk in een
toonaangevende krant werd
opgeroepen tot een boycot
van joodse winkels die open
bleven tijdens een nationale
staking. Volgens de verkla
ring van de joodse gemeen
schappen zijn er "beschuldi
gingen, kritiek en intimide
rende bedreigingen geuit die
een buitengewone gelijkenis
vertonen met die in nazi-
Duitsland".
Panama is buiten Israel
het enige land ter wereld met
een joods staatshoofd, maar
tot dusver is president Eric
Arturo Delvalle niet in de
controverse betrokken. De
joodse gemeenschap in Pana
ma telt ongeveer 4.000 zielen.
„Wat hier gebeurt is het oude
verhaal. Als er problemen zijn
gaan de mensen een zondebok
zoeken, en vaak zijn wij de
zondebok", aldus een woord
voerder van B'nai B'rith.
MOSKOU Vierduizend joden in de Sovjet-Unie hebben
dit jaar een uitreisvisum bekregen. Zesduizend joden wach
ten nog op een beslissing. Aldus Samoeël Zjivs, voorzitter
van het „Anti-zionistische comité" in de Sovjetunie.
Sinds op 1 januari een nieuwe emigratie wet van kracht werd,
is de joodse emigratie sterk gestegen. Volgens een organisatie
in Genève die de emigratie reigstreert, hebben dit jaar 3092 jo
den de Sovjet-Unie hebben verlaten. Dit is het grootste aantal
sinds de piek van 1979 toen ruim 50.000 Russische joden moch
ten vertrekken. Joodse kringen menen dat veel meer Russi
sche joden weg willen. Russische joden die op een uitreisver
gunning wachten, vrezen dat de nieuwe bepalingen de emigra
tie zullen beperken tot diegenen die al naaste verwanten in het
buitenland hebben.
Ongetwijfeld zal er zoiets al
een tijdgeest bestaan. Daartoe
behoren een groot aantal op
vattingen, gedachten die ken
merkend zijn voor een be
paalde tijd. Waar elke tijd uit
eindelijk het onderwijs krijgt
dat hij verdient, dat bij hem
past, omdat het gegeven
wordt door mensen van die
tijd, zal die tijdgeest zich ook
in dat onderwijs manifeste
ren.
„De tijdgeest wil ons tronen
naar Mammons hoogaltaar.
Het liefst zag hij 's lands zo
nen
de bloem der natie daar.
Deze regels uit een lied uit de
gereformeerde jeugdbeweging
van zo'n vijftig jaar geleden
schoten mij te binnen, toen ik
nadacht over het begrip tijd
geest. Men kende ook toen al
de tijdgeest eén macht toe om
dat hij vaak zo ongemerkt zijn
gang ging. Niemand ontkomt
er aan, maar het is wel zaak
hem steeds weer proberen op
te sporen, te ontmaskeren
ook. Zo werkt die tijdgeest
ook in het onderwijs en dan
wel in de eerste plaats bij de
onderwijsgevenden, de man
en de vrouw in en voor de
klas.
Immers: „de eeuw is ook in
hun hart gelegd", in grote en
kleine dingen. Ze zijn kinde
ren van deze tijd, ze kijken
naar de televisie, worden van
alle kanten beïnvloed door de
tijdgeest, vaak veel meer dan
ze zelf in de gaten hebben.
Om een klein voorbeeld te
noemen: let maar eens op de
manier waarop vele onder
wijsgevenden op school ge
kleed gaan, vergelijk dat
maar eens met de situatie van
zo'n 20 25 jaar geleden. Ook
daarin is een heel stuk non-
conformisme van de jaren
zestig en zeventig terug te
vinden (hoewel dat duidelijk
op z'n retour is!). Die onder
wijsgevenden worden tegen
woordig regelmatig opge
schrikt door opmerkingen
over de kwaliteit van het on
derwijs. Daar zou het niet best
mee zijn gesteld. Nu is kwali
teit hier een zeer rekbaar be-
frip, waarvan de duiding ze
er mee bepaald wordt door
de tijdgeest.
Zo leest men momenteel re
gelmatig verhalen over leer
lingen, die na het verlaten
van het basisonderwijs nog
verre van foutloos, zonder
spellingsfouten, zouden kun
nen schrijven. Ook zouden ze
nog geen eenvoudig briefje
kunnen opstellen. Daarnaast
doen er verhalen de ronde
over Pabo-studenten, de on
derwijsgevenden van de toe
komst, die zo slecht zouden
kunnen rekenen, dat ze de
sommen van dé hoogste klas
van de basisschool niet zou
den kunnen maken. Een tus-
senopmerking: men zij voor
zichtig met opmerkingen, dat
het met al deze zaken vroeger
zoveel beter gesteld was. Er
zijn namelijk geen resultaten
van onderzoeken bekend, die
daarvoor de harde bewijzen
kunnen leveren.
Als je als onderwijsgevende
deze verhalen over de kwali
teit van het onderwijs hoort,
ga je onwillekeurig eens bij je
zelf te rade en vraag je je mis
schien af, of je aan bepaalde
zaken niet nog meer aandacht
zou moeten besteden. Ook de
overheid doet dat, voor wie
het onderwijs „een voorwerp
van aanhoudende zorg" moet
zijn ingevolge de Grondwet.
Ziedaar de tijdgeest van het
werk.
Tijdgeest
Je zou de achtergrond van de
huidige zorg om kwaliteit als
volgt kunnen omschrijven. In
het onderwijs zou het er om
gaan, ten behoeve van de
welvaart van het land en de
mensen, jonge mensen van
topkwaliteit te leveren, spe
cialisten ook.
Een citaat: „Wie (vooral intel
lectueel) getalenteerd is, moet
reeds op school vlot carrière
kunnen maken. Voor vele,
vele leerlingen zal het blijven
bij een typevorming die men
algemeen zakelijk en commu
nicatief kan noemen, slechts
weinigen krijgen de hoog
waardige specialistische oplei
ding die noodzakelijk is om
toegang te krijgen tot de
machtscentra van de ultra
moderne maatschappij". Als
er van de kant van de over
heid en van de kant van het
bedrijfsleven (en van de
WRR) een steeds dringender
roep is om „meer kwaliteit in
het onderwijs", dan is m.n. in
bovenstaand citaat de achter
grond mede geschetst. Daar
zit een stuk materialisme in,
pragmatisme en ook indivi
dualisme. Populairder gezegd:
je herkent er iets in van de
slogan: je bent jong en je wilt
wat (voor jezelf!). Natuurlijk
heeft het onderwijs mede ten
doel ook hoogwaardige speci
alistische opleidingen te ver
zorgen. Daarbij heeft de over
heid er o.a. op toe te zien, dat
iedereen behoorlijk leert re
kenen en schrijven etc. etc.
Een heel essentieel punt is
echter: waar ga je bij dit alles
van uit? Daar kan de tijdgeest
van grote invloed op zijn.
Is b.v. de maatschappij, wat zij
vraagt, norm voor het onder
wijs? Naar mijn mening ligt
het zo niet. Het onderwijs (dit
is de generatie van volwasse
nen die als taak heeft de op
voeding van een volgende ge
neratie) heeft in dezen een ei
gen verantwoordelijkheid. En
daarbij gaat het er om wat zij
ziet als de toekomst van de
mens, onze cultuur, onze sa
menleving. Wat wil zij aan
cultuur en traditie overdra-
door drs. K. de Jong Ozn.
gen, welke perspectieven
heeft zij de jeugd te bieden
vanuit haar overtuiging. En
daarbij speelt niet alleen de
tijdgeest een rol, die wisselt,
maar vooral: van welke le
vens- en wereldbeschouwing
gaat men uit
Aan de christen geeft de Bij
bel op dit punt allerlei han
dreikingen. Om eens een lijn
aan te geven: de leerlingen te
leren de heenreis naar God,
en de terugreis naar de we
reld.
De grote vraag is: wat kun je,
moet je met zo'n notie, als je
onze tijdgeest eens wat nader
gaat analyseren? Zeker is, dat
zij er één is van een steeds
verder seculariserende cul
tuur, die steeds minder chris
telijke noties bevat. In die
cultuur staat ook het confes
sioneel onderwijs. Zij heeft
aan eisen van de overheid te
voldoen. Maar zij heeft-in de
eerste plaats de taak, gebruik
makend van haar vrijheid, in
dezen steeds meer haar eigen
weg te gaan. Tegen de tijd
geest in? Zeker weten.
De reacties op het voorstel van staatssecretaris Evenl
winkeliers de vrijheid te geven hun zaak tot negen m
avonds geopenti te houden, zijn tot nu toe uitsluitend af
zend. De argumenten die worden aangevoerd snijden boi
dien hout. Vooral de bezwaren die de voorzitter van de a
ling detailhandel van het Nederlands Christelijk Ondei
mersverbond (NCOV) aanvoert, zijn steekhoudend.
WINKELDIEFSTALLEN en gewelddadigheden tegen i
kelpersoneel zullen zeker in de kleinere winkelcentra tq
men, indien een deel van de middenstanders tot 's avj
negen uur geopend blijft en de rest normaal om zes uur s
De sociale controle is natuurlijk veel groter, wanneer
winkels dezelfde openingstijd hebben. In de winter, als
om vier uur, half vijf al aardig donker wordt, vormi
drukte op straat en de verlichting van alle winkels nog ei
bescherming tegen geweld en vandalisme. Indien in
avonduren slechts één enkele winkel open is, dan is die e
kwetsbaar als een benzinepompstation.
Het voorstel van staatssecretaris Evenhuis, waarmee i
kabinet inmiddels heeft ingestemd, negeert volledig
standpunt van de overgrote meerderheid van de winkeli
Uit een enquête van het hoofdbedrijfschap detailhande
enige tijd geleden gebleken, dat 96 procent van de winkel
geen wijziging van de openingstijden wil. Indien onder
voorgestelde regeling echter één winkelier besluit tot ne
uur open te blijven dan zullen sommige middenstanders
concurrentieoverwegingen wel moeten volgen.
NAAST de ondernemers zijn ook de dienstenbonden in
midden- en kleinbedrijf die opkomen voor de belangen
het winkelpersoneel, fel gekant tegen het voorstel. De stai
secretaris is een belofte aan de bonden, overleg te plegen
vorens een besluit te nemen, niet nagekomen. Als gev
daarvan rept de staatssecretaris met geen woord over bep
kende bepalingen die moeten voorkomen dat een zaak
ene ogenblik avondwinkel is en een week later 's morg
opengaat. De werktijden van het personeel zouden zich i
van de ene op de andere dag kunnen wijzigen.
Voordeel van de voorgestelde regeling is dat de klJ
van 's morgens tot 's avonds zij het niet in elke zaak
kan winkelen zodat bijvoorbeeld werkende vrouwen ook
zes uur 's avonds boodschappen kunnen doen. Maar om
klanten op dat punt terwille te zijn is indertijd de vaste ka
avond ingevoerd, terwijl het winkelpersoneel bovendien
op zaterdag werkt om de klanten die wel een vrije dag hi
ben volop gelegenheid te geven inkopen te doen.
Of het voorstel ooit wet zal worden valt nog te beh
Wanneer de Tweede Kamer het in behandeling neemt zal
staatssecetaris er zeker aan worden herinnerd dat het plan
strijd is met het regeerakkkoord. Daarin is afgesproken
de betrokken bedrijfssectoren eerst de gelegenheid moei
hebben gehad hun standpunt naar voren te brengen alvon
een definitief voorstel wordt geformuleerd. Van het CD
dat niet wil dat aan de bestaande winkelsluitJngstijden wa
getornd, heeft het Tweede-Kamerlid Schartman inmiddek
op deze omissie gewezen.
DE BILT (KNMI) Het weer
staat het komende etmaal in
het teken van een storing, die
van midden-Engeland via de
Noordzee naar Denemarken
gaat trekken. Voor het zover
is, passeert vannacht nog een
zwakke rug van hogedruk. De
wind draait dan naar zuidwest
en neemt morgen toe. In eer
ste instantie wordt dan tame
lijk warme lucht aangevoerd.
De temperatuur in het zuiden
kan tot rond 24 graden oplo
pen. De met de genoemde sto
ring samenhangende bewol
king bereikt morgen in de
loop van de dag ons land.
Vooral in het noorden kan
daaruit wat regen vallen. Na
het passeren van de storing
draait de wind naar west tot
noordwest en neemt in de
nacht van zaterdag op zondag
tot vrij krachtig toe.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zondag:
Zuid-Scandinavië en Dene
marken: Morgen perioden met
zon, zondag van tijd tot tijd re
gen. Middagtemperatuur van
15 graden aan de westkust tot
18 graden elders.
Britse Eilanden: Perioden met
zon, maar ook kans op een bui.
Middagtemperatuur van 16
graden in het noorden tot 22
graden in het zuiden.
Benelux: Perioden met zon,
maar in Nederland ook een
enkele bui. Middagtempera
tuur omstreeks 22 graden.
Duitsland. Zonnig, maar in het
noorden meer bewolking en
kans op een bui. Middagtem
peratuur van 20 graden in het
noorden tot 26 graden in
zuiden.
Frankrijk: Zonnige perio
en vrijwel overal droog. 1
dagtemperatuur van 20 gra
aan de noordwestkust tot
graden aan de Franse Rivie
Spanje en Portugal: Zoni
maar in het noorden i
Spanje kans op een bui. U
dagtemperatuur rond 30 g
den, in het binnenland op
pend tot 35 graden.
Italië, Griekenland, Joega
vid. Zonnig en droog. Midd
temperatuur rond 30 gradei
Alpenlanden: Droog en a
nig. Middagtemperatuur i
streeks 28 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer Max Min
Amsterdam motregen 17 8
De Bilt regen 19 8
Eelde zw.bew. 17 8
Eindhoven zw.bew. 20 8
Den Helder regen 18 11
Rotterdam regen 17 9
Twente zw.bew. 19 8
Vlissingen zw.bew. 18 13
Zd. Limburg zw.bew. 21 8
Aberdeen regen 15 10
Athene Lbew. 29 16
Barcelona zw.bew. 28 21
Berlijn h.bew. 20 11
Bordeaux onbew. 28 14
Brussel zw.bew. 20 9
Dublin zw.bew. 17 17
Frankfort onbew. 23 10
Genève onbew. 25 12
Helsinki h.bew. 20 10
Innsbruck zw.bew. 21 14
Klagenfurt zw.bew. 18 13
Kopenhagen l bew 18 10
Lissabon onbew. 34 22
Locarno h.bew. 31 15
Londen zw.bew. 22 16
Luxemburg onbew. 20 8
Madrid Lbew 35 21
Malaga zw.bew 29 23
Mallorca niet ontv.
Malta lbew. 29 21
Moskou h.bew. 27 19
MUnchen h.bew. 21 12
Nice Lbew 27 22
Oslo niet ontv.
Parijs onbew. 25 12
Rome onbew. 28 19
Split zw.bew. 29 20
Stockholm zw.bew. 18 12
Warschau h.bew 19 10
Wenen zw.bew. 21 12
Zurich l.bew. 23 12
Casablanca zw.bew. 28 19
Cyprus onbew. 29 20
Istanbul onbew. 26 17
Las Palmas h.bew. 27 20
Beiroet niet ontv.
Tel-Aviv h.bew. 29 22
'Laat lepra ook jóu een zorg zijn'.
uriaepc*Stort uw bijdrage op
ik postgiro 50500 of
bankgiro 70.70.70.929
Nederlandse Stichting voor
Leprabestrijding/Amsterdam
Mbautstraat 135,1097 DN Amsterdam. Tel. 020-938973