Nieuwe Bond is realistischer [aritiem Museum in Rotterdam >ont 100 jaar rederijaffiches George Lucas bouwt eigen F/X-studio m M/KUNST EeidoeSowiwit Piratenversie van nieuwe Bond Nederlandse bankier pleit voor films in het Engels Beach Boys zijn sluitstuk van grootste strandfeest Benelux Extra treinen voor U2 LEURIG OVERZICHT VAN HONDERD JAAR RECLAME bioscopen NIEUWE DIRECTEUR FILMMUSEUM VRIJDAG 10 JUU 1987 PAGINA 15 -.r, n /STUDIO (Leiden), )CINEMA (Alphen): Living Daylights" met ithy Dalton, Maryam Jeroen Krabbé, Joe Baker. Regie: John dat het nu meteen hoogtepunt in filma- iment is, maar de ircte Bond-versie living daylights" waardig genoeg om 25-jarig filmjubileum de schepping van Ian ling luister bij te zet- Na de pensionering Roger Moore hebben ucer Broccoli c.s. goed nagedacht de weg verder. Van een slimme veijon- en actualisering op fronten. krankzinnige fantasieën de vorige Bond-films ijks te verbeteren en de Amerikaanse con- ^titie op dat laatste gebied er een verstandige na- een wat realistischer Timothy Dalton als op e al. James Bond 007 samen met zijn Kara (Timothy Dalton en Maryam d'Abo) te paard aan het hoofd van een groep rebellen in Afghanistan. FOTO'S: DANJAQ S.A. EN UNITED ARTISTS PICTURES INC. zelf mag een beetje terug de oer-Bond, laat de door jnner jd m »en redelijk met rust, ok b#t minder en heeft uiter- minder grappen dan die al een soort Harry van de Geheime Dienst 21 geworden. Dalton begint r Jeen Echte Gevoelige Ro- met Maryam d'ABo, die Tsjechische celliste speelt, verhaal draait om een .generaal die zogenaamd jöverlopen (Jeroen Krab- maar een zaakje voor zich- blijkt begonnen waarbij edereen, inclusief landge- en Bond, tegen elkaar 'r11 eelt. Krabbé speelt die louche-charmante oppor- met veel flair, bijna op té huiselijke af (wanneer tong uitsteekt als hij bij is moet komen), staat ligend bedekt-gek een iscène lang met z'n schoen hand en ziet er aan het iigend genoeg uit. Hij deel uit van een boe- lanschap, met verder Baker (een met mini- oorlogstuig klungelende thandelaar) als de meest iragante en Andreas Wis- tki als de gemeenste. „The living daylights" (de titel komt van de uitdrukking „he scared the living daylights out of me") is bovendien aardig aangepast aan de nieuwe ver houding Rusland versus het Westen, want Bond en een (andere) KGB-generaal wer ken respectvol samen, al ein digt het geheel tussen de re bellen van Afganistan, als om meneer Gorbatsjov te zeggen wat z'n volgende stap moet zijn. De film is wat lang, het middendeel een tikje langdra dig, maar gekke vondsten ge noeg. Ergens in het begin een vechtpartij in een keuken waarbij allerlei keukenmate- rieel tot wapen gepromoveerd wordt, een ontsnapping (Krab bé) van Tsjechoslowakije naar Wenen via de Russische aard gasleiding, een mooie achter volging met Bonds Aston Mar tin over een besneeuwd berg landschap, de laserstralen in de wielen van Bonds auto die een Tsjechisch politieautootje van het onderstel branden en aan het knallende slot werke lijk adembenemend stunt- en montagewerk in en uit een transportvliegtuig in Afgha nistan. De 17e Bond-film in successie oogt weer als een reisfolder (Wenen, Marokko, Gibraltar, Italië en de VS), al zou bij zo'n internationale monsterproduk- tie best een taaisupervisor mo gen zitten. De (zogenaamde) Russische organisatie die zich o.m. tegen Bond keert heet ge schreven in beeld steeds „Smiert Spionom" (Dood aan de spionnen) terwijl voortdu rend „Smiert Spionem" (Dood dóór de spion) wordt gezegd. En Maryam d'Abo kan als Tsjechische nooit Kara Milovy heten, dat zou op z'n minst Mi- lova moeten zijn. De bekende „boobs", nu verbaal. Een ken ner liet me bovendien weten dat het Russische toestel in Af ghanistan duidelijk Ameri kaans is, met een vergeten En gelse tekst Timothy Dalton als de nieuwe Bond verdient alleen maar complimenten. In een enkele scène is hij nog wat stijfjes, maar hij is een meer menselij ke dan een mechanische held en doorstaat de vergelijking - zeker met Moore - glansrijk. Ik denk dat de wereld snel aan hem gewend is. BERT JANSMA Koskov (Jeroen Krabbé) moet in een Weense kelder In bedwang gehouden worden. FILM BLIK door Bert Jansma Uit Engeland komt het bericht overgewaaid als zou er een piratenversie van de nieuwe James Bond-film „The living daylights" in omloop zijn. De Nederlandse distributeur van de nieuwe Bond, U.I.P., zegt van het gerucht gehoord te hebben, maar in Nederland nog niet gefronteerd zijn met de resultaten van die piraterij. „Het schijnt trouwens Cure bluf te zijn" aldus Rein Schenk, chef-boeker van TP. „Wat aan elkaar geplakte stukjes, die in een vroeg stadium van de opnames gestolen zijn. Er zit geen enkele behoorlijke scène in". Het Britse gerucht wil echter dat de piratenversie drie kwartier zou duren. Dan zou er wel grof met losse eindjes gesmeten moeten zijn in de monta- f;ekamer. In elk geval: ook de prullebakken in de kluis, ijkt de enige oplossing voor dit soort ellende. De originele kopieën worden tegenwoordig in de filmindustrie trou wens bewaakt of ze van goud zijn (en dat kunnen ze ook zijn als de film een wereldsucces wqrdt). Bij filmdistribu teur Cannon Nederland schijnen ze de diverse filmblikken waarin een print van een film is opgeborgen, gescheiden te bewaren. Een paar blikken in het magazijn, een paar in de kluis. Nooit een film in z'n geheel op één plek. Het wordt er niet makkelijker op. Noch voor piraten, noch voor de filmeigenaren. Het door filmmaker George Lucas opgerichte Industrial Light and Magic voert in middels voor zoveel films de speciale effecten (verkort op z n Amerikaans F/X) uit, dat er een nieuwe eigen studio nodig is. Tot nu toe zaten de effectenmakelaars van Lucas onder leiding van John Dyk- stra in diverse pakhuizen in San Rafael in Californië. George Lucas heeft nu een voorstel gedaan aan de vroe de vaderen van het plaatsje Marin County om op land dat hij daar elders bezit een enorm nieuw complex te bouwen. Het zou niet ver ko men te liggen van zijn twee de filmcomplex dat naar de hoofdfiguur van zijn succes volle filmtrilogie „Starwars" de „Skywalker ranch" heet en het zou aan het oog van het publiek onttrokken wor den. Lucas krijgt tegenwer king van Ron Marinoff, de vroegere voorzitter van het Lucas Valley Homeowners Association. Marinoff vindt dat Lucas teveel „deals" met de autoriteiten maakt en dat de buurt er niet beter op George Lucas FOTO: ARCHIEF wordt. Aan de naam van die vereniging van huizeneige naars valt al te zien dat George Lucas zo langzamer hand aan het hoofd staat van een heel imperium. Nederlandse bankiers wor- dén steeds belangrijker in de internationale filmwe reld. Dat valt te conclude ren uit de aanwezigheid van twee sprekers uit de Nederlandse bankwereld op een seminarium dat tijdens het filmfestival van Mün- chen werd gehouden. Het waren Frans Afman, van Credit Lyonnais Nederland en Bart F.A. de Haas van Pierson, Heldring Pier- son. Wie op de kleine let tertjes in de aftiteling van films let zal hun naam veel vuldig zijn tegengekomen bij de produkties van o.m. Cannon-films, Dino de Laurentiis-films en Hemda- le Films (o.a. „Platoon"). Vooral De Haas pleitte voor een Europees filmfonds. Bovendien liet hij weten er van overtuigd te zijn dat filmproducers in hun films één gemeenschappelijke taal moesten gaan hanteren. Net als, aldus De Haas, in andere multiculturele sa menlevingen zoals de Vere nigde Staten en de Sowjet Unie. Dat zou dan Engels moeten zijn. Op z'n minst zou er van elke Europese film gelijktijdig een Engels talige versie moeten wor den opgenomen. Dan zou het van de aard en kwali teit van de film afhangen of die zijn geld terugverdient in eigen land of in het bui tenland. Aldus Bart De Haas. Een beetje in de geest van wat Nouchka van Bra- kel inmiddels gedaan heeft met „Een maand later". Die film werd vlak voordat de opnames zouden beginnen aangekocht door Warner Brothers en toen werd - na slechte ervaring met de na- synchronisatie van het ook door Warner aangekochte „Schaties" - besloten on middellijk naast de Neder landse versie met dezelfde acteurs een Engelse te ma ken. BRUSSEL De legendarische Amerikaanse groep The Beach Boys, in de jaren zestig verantwoordelijk voor de „surf-sound", komt voor een korte tournee naar Europa. De reeks begint óp 19 juli in het Londense Wembley Sta dion en brengt de groep verder in Hamburg en Nyon (bij Genève). Op 21 juli treedt het Californische vijftal op in het Belgische Knokke. Daar is het grootste strandfeest uit de Benelux georgani seerd en het concert vormt het sluitstuk van het vier da gen durende festijn (van 18 t/m 21 juli). Het feest begint om half drie met een optreden van Lou And The Holly wood Bananas, gevolgd door adembenemende luchtacro- batiek van een aantal stuntvliegers. Daarna is het de beurt aan The Beach Boys. Zij lieten weten, blij te zijn dat ze weer eens in Europa kunnen spelen. UTRECHT Vanavond en morgen avond rijden extra treinen naar het Rotterdamse Feijenoordstadion waar de popgroep U2 optreedt. Van Rotter dam CS vertrekken tussen 14.30 en 20.00 uur ieder kwartier extra trei nen naar De Kuip. Deze treinen stop pen ook op de halte Blaak. Na afloop van het concert vertrekken extra treinen van het stadion naar Roosen daal, Eindhoven, Hoek van Holland, Den Haag CS, Amsterdam CS en Utrecht CS. Deze treinen stoppen on derweg bij alle stations, behalve Rot terdam-Zuid. In Leiden en Amster dam CS kan worden overgestapt op nachttreinen naar Schiphol/Amster dam Lelylaan en Naarden-Bussum- /Hilversum. Verdergelegen stations kunnen die nacht niet meer per trein worden bereikt. Moluks Historisch Museum UTRECHT Voor de opbouw van het Moluks Historisch Museum heeft het bestuur de historici drs. H. Smeets (43) en drs. W. Manuhu- tu (28) aangesteld. Smeets was tot voor kort coördinator van het In spraakorgaan Welzijn Molukkers en adviseert thans minmister Deet- man van onderwijs over Molukse zaken. Manuhutu publiceerde over de uitbreiding van het Nederlands gezag op Ceram en bereidde de bronnenpublikatie „Chganging eco nomy in Indonesia" voor die het Koninklijk Instituut voor de Tro pen zal uitgeven. Beiden zijn al enige tijd bezig met het voorbereiden van het Moluks Historisch Archief dat in het mu seum wordt ondergebracht. li ITERDA iAM De win- >ui van het hoofdkan- van de Rotterdamse yd in Londen voert de oeker van de tentoon- ling „Schip en affiche" iet Maritieme museum Rotterdam terug naar hoogtijdagen van het sagiersvervoer per De pui is nage- wd in de toestand van 2. In de etalage staat groot model van het de Slamat tegen de 'grond van een hou- lambrizering. Tegen and hangen reclame- Les voor de scheep- I tentoonstelling omvat h honderdtwintig affi- l uit de Nederlandse re clame van 1880 tot L In die tijd werd de re- le nog niet gedomineerd F radio en televisie. On- tners richtten zich met nties, ansichtkaarten, 'bures, emailleborden en fhes tot de klanten. De "hes werden ingelijst op "ntoren van de rederijen langen. Ook werden zij fop stations aangeplakt, lakten vooral reclame voor de passagiersvaart op Amerika en Nederlands In- dië. „Schip en affiche" geeft een kleurig overzicht van hon derd jaar reclame. De evolu tie in de scheepsbouw komt scherp naar voren. De affi ches uit de jaren tachtig van de vorige eeuw tonen nog zeilschepen in woeste zeeën. Op een Duitstalige affiche van de Nederlandsch-Ameri- kaansche Stoomvaart Maat schappij zien wij een vrouw in klederdracht op het strand. Dezelfde kleder dracht komt voor op reclame voor een boottocht naar Vo- lendam en Marken. De Bata vier Line beeldt een Engels man met bolhoed, paraplu en snor af om de aandacht op haar lijndienst naar Londen te vestigen. Nostalgie In de jaren twintig worden de scheepvaartaffiches strak ker. Op sommigen ontwer pers zoals Willem Gispen is de invloed van de Stijl merk baar. Ook de wiskundige be nadering van de Fransman Cassandre, pseudoniem voor Adolphe Mouron, vond in Nederland veel navolging. Zijn affiches doen nog steeds modern aan. Scheepsboegen, schoorstenen en luchtpijpen verdelen de affiches in ge kleurde vlakken. Na de oor log wordt er in toenemende mate gebruik gemaakt van de fotografie. De bootcruise raakt in de verdrukking door de opkomst van het vliegtuig als vervoermiddel. Een affiche van de Holland Amerika Lijn uit 1984 met een man en vrouw in de stijl van de jaren dertig speelt in op de nostalgie van een voor bij tijdperk. De affiches op de tentoon stelling zijn gegroepeerd rond zes thema's zoals de reisbestemming en de ma nier waarop het schip is af gebeeld. De bestemming blijkt onder andere uit een plaat van Louis Raemaekers voor de Java-China-Japan Lijn. Zij toont een Aziaat, die tegen de achtergrond van een kade met schip op de kaart van Zuidoost-Azië de reisroute bekijkt De Hol- land-Amerika Lijn beeldt haar schip af voor het vrij heidsbeeld in New-York. Een reclame-affiches voor cruises op de Middellandse Zee laat arabieren op kame len zien. De afbeelding van het schip is een ander thema. Op de eerste affiches wordt het schip van opzij afgebeeld. Onder invloed van de foto grafie gaan de ontwerpers de schepen ook vanuit andere invalshoeken afbeelden. Soms worden alleen gedeel ten van het schip zoals de boeg of de schoorstenen in beeld gebracht. Op de ten toonstelling laat een kubus met een draaiend model van een schip erin de verschil lende invalshoeken zien. Door vertikale en horizonta le openingen kan het schip van onder de zeespiegel, ter hoogte van de top en in vo gelvlucht bekeken worden. Meesterkunstenaar Aparte thema's zijn ook de affiches van de Franse ont werper Cassandre en de Ne derlander Wim ten Broek, die sterk door hem beïnvloed werd. Cassandre geldt als de grote vernieuwer van het Scheepvaartaffiche. Hij had een strakke geometrische manier van werken. Door de inspanningen van directeur J. Piek van Nijgh Van Dit- mar raakte het werk van deze Franse meesterkunste naar in Nederland bekend. Hij ontwierp onder andere de bekende reclame van het mannetje op de dozen Droste pastilles. Cassandre maakte veel affi ches voor Franse rederijen en de spoorwegen. In een Voor haar nieuwe schip de Statendam liet de Holland-Amerika Lijn In 1928 dit affiche ontwerpen. Ontwerper was C. Jocker. FOTO: PR stekend verzorgde tentoon stelling. Elk thema is voor zien van een algemene inlei ding. Bij de affiches zijn ont werper, jaar van uitgifte en opdrachtgever vermeld. Een diaserie geeft inzicht in de rederij wereld, die de op drachten verstrekte. Voor degenen, die meer willen weten is er een goed geducu- menteerde katalogus be schikbaar (prijs ƒ35.00). De tentoonstelling loopt tot en met zondag 4 oktober 1987. FRANK DE KLERK 1928 kreeg hij van de Hol land Amerika Lhn een op dracht om een afbeelding te maken van het nieuwe schip de Statendam. De Franse ontwerper was een goed be taalde kunstenaar, die voor een affiche wel duizend gul den ontving. Wim ten Broek, de enige Nederlander die zich speciaal op scheepvaart- affiches toelegde moest met bedragen tussen honderdvijf tig en tweehonderd gulden tevreden zijn. „Schip en affiche" is een uit- Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RUN EURO CINEMA I en II (Van Boetzelaar- straat 6, tel. 01720-20800): The li ving daylight* (al); 13.30. 18.30, 21.15. zo. ook 16.00, Peter Pan (al); 14.00. EUROCINEMA III: Po lice Academy IV (al); 13.45. 18.35, 21.30. zo. ook 16.15. EUROCI NEMA IV: Crocodile Dundee (al); 13.30, 18.30, 21.00. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELUNGEN EUROCINEMA I: The living day lights (18y, za. 24.00. EUROCI NEMA II: Ailgel cash (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Th* fty (16); za. 24 00. EUROCINEMA IV: Taboe IV (18); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Police Academy IV (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo ook 14.30. UDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): The living daylights (al), In de naam van de roos (12); 14.30, 18.45, 21.15; Black Widow (al). Platoon (16). The color o» money (16); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- atraat 31, tel. 123875): Joy (al); 14.30, 19.00; Cat's eye (al); 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Maneatera (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELUNGEN REX: Begeerlijk* onschuld (18); vr. za. 23.30. NOORDWUK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tei. 01719- 12800): Act of Vangeance (16); za. ma. 19.00. zo. 20.15. Tirol er Sex- kliniek (16); za. ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Wise guys (al); 14.45, 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Silver Bullit (16); 19.00, 21.15. do. vr. zo. ma. di. ook 14.45. Repelsteeltje (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The fty (16); do. t/m wo. 19.00. Betty Blue (al); do. t/m wo. 21.15. KINOERVOORSTELUNG 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): The color of money (12); do. t/m zo. 20.00. Terug naar Oegatgeest (12); ma. t/m wo. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen; za. t/m wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): The living daylights; do. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. Cro codile Dundee; do. t/m wo. 14.00, 18.45, 21.30. Police Academy 4 (al); do. t/m wo. 18.45. Platoon; do. t/m wo. 21.30. Bambi; do. t/m wo. 14.00. DEN HAAG. ASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Maximum ovardriva (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Raw deal (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: The French lieute nant's woman (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): One flew over the cuckoo's nest (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Black widow (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. a BABYLON 3: Children of a lesser god (al); 14.00, 18.45, 21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Police academy IV (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Platoon (16); 14 00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Assassination (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The sound of music (al); 13.30. Beverty Hills cop (al); 20.00. METROPOLE 1 (Car- negtelaan, tel. 456756): The living daylights (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Blue vel vet (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. .ME TROPOLE 3: De naam van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Midzo merfestival 1987: 14.00, 18.45, 21.30. ma. dl. alleen 14.00, 20.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. A chorus line (12); do. Legal eaglea (12); vr. Raiders of the lost ark (12); za. Down by law (16); zo. Amadeus (al); ma. Barry Lyndon (16); di. Un amour de swann (16); wo. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The living daylights (al); 13 15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Police academy 4 (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3; Dh# morning after (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Firewal- ker (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402): Un American In Paris (al); 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00. zo va 15.00. LE PARIS 2: Sax zonder sluier (18); dag. v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Lust on the Orient express (18); dag. v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00. NACHTVOORSTELUNGEN CINEAC 1: Critters 4 (16); za. 00.15. CINEAC 2: Assassination (16); za. 00.15. CINEAC 3: D* perverse gravin (18); za. 00.15. e EUROCINEMA: Tight delighl (18); za. 00.02. EUROCINEMA: Whit* hot (18); za. 12.02. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: De troetelbeertfes 2\ za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00. CINEAC 3: Bambi; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EUROCINEMA: The sound of music; dag. 12.00. AMSTERDAM Mevrouw V. Blotkamp-De Roos (43) is benoemd tot directeur van het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam. De nieuwe directeur beantwoordt volgens het bestuur „in alle opzich ten" aan de gestelde eisen. Blotkamp werkte bij het Centraal Mu seum in Utrecht en was sinds 1980 hoofd van de afdeling beeldende kunsten en bouwkunst van wvc. Zij heeft in die functie „ingrij pende veranderingen en radicale beleidswijzigingen in de beelden- de-kunstsector begeleid en uitgevoerd", zegt het Filmmuseum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 15