"fassie en eerlijkheid van Coltrane nog steeds sterk MIJIMDERS PAKT Z'N OPRUIMING KLASSIEK AAN I w 495.- JNST £eidóc0omant O Jdt 295r MEUBELEN ZOEK JE WATANDERS, KOM JE NAAR Ml JNDERS Hannelore Schroth (65) overleden 3n» DONDERDAG 9 JULI 1967 PAGINA 13 W YORK Deze zo- twintig jaar geleden loor de wereld het flame, klagende geluid saxofonist John Col- De passie en eer- ad van dit genie van lerne jazz leeft ook jaren tachtig voort - de muziek die hij Hf [kte en de mensen op hij invloed uitoefende m r leverkanker op 17 1967 een eind maakte zijn leven. irane was een voorhoede strijder van de jazz wiens mu ziek urenlang kon duren. Met zijn onverbiddelijke repeteren maakte hij soms de 24 uur, en meer, vol. Soms viel hij in slaap met het mondstuk in de mond. Hij was een man van weinig woorden die zich liever uitte met zijn toeterende, bla tende rietinstrumenten. Maar zelden riep hij zijn bandleden op te gaan repeteren. Ze spra ken muzikale concepten door maar speelden ze liever tijdens een concert. De op 23 september 1926 gebo ren Coltrane groeide op in een zwart middenklasse-gezin in High Point, North Carolina. In de schoolband begon hij de E- mineur alttrompet te spelen, later swichte hij naar de klari net, en naar de alt-sax. Na de middelbare school trok hij in 1944 naar Philadelphia, waar hij een muziekschool bezocht en zich zijn strakke regime van 10 a 12 uur spelen per dag aanwende. Na een kort ver blijf bij de marine, kreeg hij zijn eerste baantjes bij een aan tal rhythm en bluesbands, on der leiding van Joe Webb en altsaxofonist Eddie „Cleanhe- ad" Vinson. Parker Door die ervaring richtte Col trane zich op de tenor-saxo foon - weg van de invloed van altsaxofonist Charlie Parker. De tenor werd spoedig Coltra- ne's voornaamste instrument, hoewel zijn werk op de sop raan-sax tot zijn beste behoort In 1949 ging Coltrane werken bij de Big Band van bebopper Dizzy Gillespie. De grote doorbraak kwam in 1955 toen trompettist Miles Davis Coltrane overhaalde te komen spelen in zijn grootse kwintet, met drummer Philly Joe Jones, pianist Red Garland en bassist Paul Chambers. Col- trane's sputterende en onvoor spelbare frasering vormde een contrast met Davis' schaarse, melodische trompetgeluid, dat afhing van weinige, goedge plaatste noten. Samen zetten zij de toon voor de jazz in de volgende vijf jaar. In 1957 nam Coltrane vrij van de verbintenis met Davis om te gaan spelen met bop-pianist Thelonius Monk en zijn eigen kleine bands te gaan leiden. Voor het einde van het jaar keerde hij terug bij Davis. Rond 1959 begon hij lange stukken te spelen met snelle. scherpe naast elkaar gespeelde tonen die jazz-kriticus Ira Git- Ier „stromen (sheets) van ge luid" noemde. Het was een omschrijving die beklijfde op Coltranes muzikale concept. Zijn doorbraak-plaat, „Giant stepts" die dat jaar werd uitge bracht, werd al snel een jazz- klassieker. Coltrane nam indi aanse concepten op in zijn ge luid, en zijn componeren. Eigen kwartet In 1960 verliet hij de Miles Da- visgroep en vormde hij zijn ei gen kwartet. De kern vormde hij met pianist McCoy Tyner en drummer £11 vin Jones, en het kwartet werd vol gemaakt met een reeks bassisten onder wie Steve Davis, Reggie Workman en Jimmy Garrison. Uit die samenwerking stamt Coltrane's bekendste werk „My favorite things", waarvan Zeer royale eiken salonkast met vitrine. Veel bergruimte. Afm. B150 x H197 x D43/3S cm. Klassieke, romantische bankjes in een ijzersterke nostalgische stof. 2-zits bank vanaf x-v r— Massief eiken 3-2 zitskombinatie in leather look. Nu slechts voor Als bankstel 3-1-1 voor slechts De 12-kantige (110 cm) eiken Slijtvast karpet (160 x 230 cm) salontafel op een solide kruis- uit 100% zuiver scheerwol, voet Een opgeruimd Eiken kastje met extra schap achter de fraai geprofileerde deuren (B100 x H 55 x D 50 cm). Ook zeer geschikt als Klassieke fauteuil, bekleed met sterke TV-kast. Kijkgeld nu: s«>f- Nu slechts BEVERWUK CAPEUE BEVERWIJK aan de Meubelboulevard, Parallelweg 98. Tel. 02S10-29062. Donderdag koopavond, maandagmorgen gesloten. Eigen parkeerterrein. CAPELLE A/D IJSSEL, Wooncity, Lylantse Baan 8. Tel. 0I0-4S08I44 Langs de Rijksweg Rotterdam-Utrecht. Vrijdag koopavond, maandagmorgen gesloten. DIEMEN Meubel promenade, Sn iep 10. Td. 020-901441. Langs de Rijksweg Amsterdam- Amerafoort. Vrijdag koopavond, maandagmorgen gesloten. Eigen parkeerterrein. LEIDERDORP, Meubelplein 9. Naast het Elisabeth Ziekenhuis. Td. 071-412701. Donderdag koopavond, maandagmorgen gesloten. Grote parkeerruimte. USSE, Kanaalstraat-Hcereweg. Tel 02521-14642. Donderdag koopavond, maandagmorgen gesloten. Volop parkeerruimte op de Wcsterdred. SUEDRECHT Mcubelstad, Leeghwaterstraat 2J7. Tel. 01840-19000. Langs de Rijksweg Gorinchem-Rotterdam. Afslag Wijngaarden. Donderdag koopavond, maandagmorgen gesloten. INTERIEUR WAARBORG IDrie jaar kwaliteitsgarantie. 2. Veilig aanbetalen. Onpartijdige behandeling van geschillen. fïge, raan-solo een klassieker werd. De volgende vijf jaar werd Coltrane's spel langzamerhand ruwer en klaaglijker. De mu ziek werd zelfbewuster en godsdienstiger en hij gaf zich over aan studie van kunst, muziek, geschiedenis, natuur kunde, godsdienst en oosterse en westerse muziektheorie. Coltrane's muziek vindt he- dentendage nog steeds nieuw publiek door een nieuwe gene ratie van door Coltrane beïn vloede spelers, zoals Branford Marsalis en de Britse Courtney Pine, en nieuwe uitgaven van platen die digitaal zijn gere produceerd. De beste begrip van de man en zijn muziek komt misschien wel van men sen die met hem hebben ge werkt Leiderschap „Hij was gemakkelijk om mee te werken, zeer rustig in zijn leiderschap. Hij was trots op je ontwikkeling. Hij was eigen lijk een grote broer voor me", zei Tyner. „John had een soe pel concept wat betreft mu ziek. Meestal had hij gelijk". „Hij was een harde werker, ij verig. Hij toonde dat als je hard voor iets werkt het wer kelijkheid gaat worden". „Ik wilde nooit dat muziek het enige belangrijke in mijn le ven zou zijn. Maar je kan alles belangrijk maken", aldus Ty ner. „Dat is een getuigenis voor zijn grootheid. Bird (Par ker) was ook zo. Theolonius kon ook een stapje terug doen. Dat is belangrijk, dat voel je, vooral bij die mensen die zo jong stierven". Elvin Jones, die het tempo bij hield in het grote kwartet tus sen 1960 en 1965, is bezig een herdenkingstoernee op te zet ten die in de herfst door Euro pa trekt. Onder de deelnemen de musici zijn, zégt Jones, Freddie Hubbard, Workman. Tyner, Sonny Fortune en mo gelijk Pine. „We hebben dank zij hem nu veel betere musici. Hij paarde zijn betrokkenheid aan uitnemendheid en bracht geestelijke diepgang in zijn muziek. Dat is duidelijk voor diegenen die dezelfde diepte nastreven in muziek. Een gro te voorraad spiritualiteit". „Zijn muziek en zijn voorbeeld biedt mensen hoop. Ze worden niet alleen betere musici, maar betere mensen - met zorg over de wereld, de gezondheid van anderen, beter optredend. Zijn invloed zal nog vele jaren gel den", zei Jones. Onderweg Jones herinnerde zich een tijd in 1960 toen hij, Coltrane en Steve Davis in drie dagen rechtstreeks van San Francis co naar New York reden voor een gig in de Half Note Club. Jones reed de meeste tijd want David kon niet rijden en Col trane zat te oefenen op een Ja panse houten fluit. „Ik kan me niet herinneren dat we onder weg praatten", zegt hij. „Als er niets te zeggen was, praatte hij gewoon niet". We kennen alle maal mensen die veel praten zonder iets te zeggen. Hij ver spilde geen tijd aan zinloos praten". Jazz-impresario George Wein organiseerde op een stormach tige avond in 1965 of 1966 in de Cobo-hall in Detroit een concert met bands van Coltra ne en Monk. „Trane arriveer de een dag eerder. Zijn band, die uit New York kwam, haal de het niet," aldus Wein. „Ik vroeg Coltrane die avond met Monks band te spelen, zodat mensen die voor hem kwam niet werden teleurgesteld". „Coltrane was op zijn top, in de „My favorite things"-perio- de, en die twee hadden in geen jaren samengespeeld. Het werd een van de opwindend ste muzikale dingen die ik ooit hoorde. Ze gingen terug naar hun begin. Ze sprongen erin alsof ze al 20 iaar samen zwommen", aldus Wein. Oud of nieuw „Ik ging naar ze toe en be dankte hem, zei dat hij de avond had gemaakt. John zei me: ik weet hoe je je voelt De waarheid is, ik weet echt niet hoe ik verder zal gaan, mijn oude stijl, of door te gaan op de nieuwe wegen". Zo'n intel lectueel was hij, altijd met iets bezig". Jones herinnerde zich ook een andere zijde van Coltrane. „Ik hoorde John spelen en één van de veren sprong los. Het piepte en krijste alleen maar - een ramp voor een saxofonist. Hij speelde de piepen en gillen een uur, en het klonk. Hii maakte van een ramp iets heel constructiefs; gewoon doorspe len. Dat gebeurde soms bij net opnemen van een plaat", zei Jones. „Het maakte geen ver schil". MÜNCHEN De Duitse actrice Hannelore Schroth, vooral buiten de Bondsrepubliek bekend van film en televisie, is op 65-jarige leeftijd in München overleden. Naar de familie meedeelde stierf zij aan hartstilstand. Han nelore Schroth speelde zeer uiteenlopende rollen. Zij was te zien in zowel luchtige vermaaksfilms als ook in de rol van Blanche in „A Streetcar Named Desire" van Tennessee Wil liams en als de Alte Dame in „Besuch der alten Dame" van Friedrich Dürren matt. In de nasynchronisatie van buiten landse speelfilms in Duitsland verduitste zij de stem van In- grid Bergman. Hannelore Schroth is o.a. getrouwd geweest met de acteur Carl Raddatz en de diepzeeonderzoeker Hans Hass. Na een gesukkel met de gezondheid in de jaren zeventig werd het wat stiller rond haar. Publieksprijs voor Nederlandse boek AMSTERDAM De CPNB heeft besloten tot het instellen van de Publieksprijs voor het Nederlandse boek, een oeuvre- prijs van 15.000 gulden. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een Nederlandse auteur, dichter of tekenaar, die door het publiek het meest wordt gewaardeerd. De peiling bij het publiek ge beurt door enquête-formulie ren te verspreiden via boek handels en bibliotheken. De Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Neder landse Boek) heeft dit vandaag bekend gemaakt De nieuwe prijs is niet per se een literaire onderscheiding, zoals de PC Hooft-prijs en de afgelopen voorjaar voor het eerst uitge reikte AKO-literatuurprijs. De publieksprijs voor het Ne derlandse boek wordt dit jaar uitgereikt in de categorie „ro mans en verhalen". Volgend jaar mag het publiek zijn me- over de categorie „gedichten en verzen", in 1989 gevolgd door de categorie „te keningen en illustraties". Van af 1990 herhaalt de volgorde zich. De CPNB wil met deze prijs de lezer de mogelijkheid bieden waardering te uiten voor een (geliefd) auteur. De winnaar 1987 wordt bekend in de eer ste week van november, aldus de stichting. Een nominatiecomité selec teert vooraf twaalf auteurs in verschillende genres. Die ge nomineerden worden vervol gens gepresenteerd aan het publiek dat wel de mogelijk heid houdt een auteur van ei gen keuze in te vullen. Het nominaüecomité - namen zijn nog niet bekend - bestaat volgens de CPNB uit deskun digen uit de sectoren uitgeve rij, boekhandel, bibliotheken en media. Het comité zal me dio augustus haar nominaties voor 1987 hebben bepaald, verwacht de CPNB. Het pu bliek wordt in september en oktober ingeschakeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 13