Ik kan van Sean Connery verliezen én van Roger Moore" Jan van Munster wil geen drempels Gerard Reve wil geen goedkope uitgaven „En dan sta je toch als Hollander tussen al die beroemde namen" 'KUNST Erfenis van Turner geregeld; ruzie niet EcidócSowcwt WOENSDAG 8 JULI 1987 PAGINA LONDEN 'De oudste kunstcontroverse in Groot-Brittannië: wat te doen met de nalatenschap van de schilder Turner, is na 136 jaar beslecht, maar de ruzie niet. De roem ruchte nalatenschap is de grote hoeveelheid schilde rijen en aquarellen die de pre-impressionist de natie naliet. De Tate Gallery noemt haar „een schen king die haar weerga niet heeft in de geschiedenis van de kunst." Toch zwierven Turners schil derijen na zijn dood in 1851 rond en raakten her en der verspreid tot onlangs, toen ko ningin Elizabeth een nieuwe vleugel aan de Tate opende, speciaal voor de collectie-Tur ner gebouwd. Betogers hielden buiten een stil protest. Nog steeds is het debat niet verstomd over de verdiensten - of het ontbreken ervan - van de architectuur van het gebouw. De ruzie over de vraag of aan Turners laat ste wil recht is gedaan, woedt ook nog voort. „Het conflict over de bedoelin gen van Turner en hoe ze te verwezenlijken heeft 130 jaar geduurd," schreef een kun stexpert. „Er zijn geen aanwij zingen dat het ooit zal eindi gen." In elk geval lijkt de natie haar best te hebben gedaan. De nieuwe Turnervleugel is ontworpen door James Stir ling, naar alle waarschijnlijk heid Engelands bekendste he dendaagse bouwmeester. Kos ten noch moeite werden ge spaard en niemand minder dan de koningin zelf was goed genoeg voor de opening. Zijn testament vermaakte alles aan de natie, op voorwaarde dat het als één geheel getoond werd. „Alleen samen hebben ze zin," zei Turner over zijn werken. Hij moet over het hoofd gezien- hebben hoe vruchtbaar hij was. Toen deskundigen in zijn nala tenschap doken, telden zij 290 grote schilderijen en 19.331 aquarellen en tekeningen. Nog Steeds duiken onbekende Tur ners op. In 1939 vond een Brits museum 50 olieverven van Turner in het souterrain, op gerold omdat men dacht het oude zeildoeken waren. De omvang van de nalaten schap schiep problemen. Tur ners zijn altijd over een reeks musea verdeeld geweest. De Tate creëerde er aparte musea voor in 1910, maar moest na een overstroming in 1928 alle geregistreerde werk overbren gen naar het British Museum aan de andere kant van de stad. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. AMSTERDAM Schrijver Gerard Reve wil dat zijn boeken niet in goedkope edities worden uitgege ven. „De markt wordt overvoerd door goedkope uitgaven en Reve zal daardoor ontegenzeggelijk schade lijden die niet wordt goedgemaakt door de veel grotere verkoopcijfers van de goedkope uitgaven", aldus advocaat mr. O. Bakker gisteren na mens Gerard Reve in het kort ge ding dat door de schrijver was aan gespannen tegen uitgeversmaat schappij Van Oorschot. Deze maatschappij, waar Reve acht titels heeft ondergebracht, gaf zonder toestem ming van Reve twee van diens boeken „Op weg naar het einde" en „Nader tot U" in een goedkope editie voor een tientje uit. In het kort geding, dat in Amsterdam diende bij president mr. B.J. Asscher, eist Reve een verbod tot uitgave van nieuwe goedkope herdrukken van dezelfde titels die al op de markt zijn gebracht en de an dere titels die bij Van Oorschot zijn onder gebracht maar nog niet voor een tientje te krijgen zijn. Uitgeverij Van Oorschot begrijpt de druk te die Reve maakt niet helemaal. „De twee betrokken boeken waren tegen de oude prijs vrijwel onverkoopbaar. Het duurde bijna drie jaar voordat de ruim 3500 „normale" boeken „Nader tot U" en „Op weg naar het einde" uitverkocht wa ren. Van de huidige oplage van de goed kope edities voor een tientje zijn inmid dels meer dan twee maal 16.000 exempla ren verkocht, een fenomenale omzetstij ging waarover „de grote volksschrijver Gerard Reve" zoals hij zichzelf bij herha ling noemde bij uitstek tevreden kan zijn. Bovendien verdient hij aan deze uitgave 57.000 gulden aan royalties", aldus advo caat mr. J'. Spoor namens de uitgever. De „volksschrijver" is echter van mening dat hij geen kippen wil slachten, waarvan nog eieren zijn te verwachten. De uitspraak van het kort geding is 16 juli. Sierhuis exposeert in Beyerd Breda BREDA In het centrum voor beeldende kunst De Bey erd in Breda wordt tot 31 au gustus een overzichtstentoon stelling gehouden van Jan Sierhuis (58) met meer dan vijftig schilderijen. Het is voor het eerst dat zoveel werken uit de veertig jaar dat Sierhuis als kunstenaar werkt, bijeen zijn. Het Stedelijk Museum in Am sterdam heeft in zijn vaste col lectie een stuk of twintig wer ken van de Amsterdamse kun stenaar, maar meer werk be vindt zich in buitenlandse mu sea en in particulate collecties over de hele wereld. DE NIEUWE JAMES BOND TIMOTHY DALTON Op het terras Timothy Dalton als de nieuwe James Bond met „zijn girl" Jeroen Krabbé. AMSTERDAM „The li ving daylights" heeft alle première-records geslagen in de Londense Odeon bioscoop aan het Leicester Square. Dat nieuws over de laatste Bond-film ver oorzaakt ingehouden ge juich op het terras van het Amsterdamse Amstel-ho- tel. Logisch. Daar zitten twee van de belangheb benden. De nieuwe James Bond zelf, vergezeld van zijn „Bond-girl". Om zich aan de Nederlandse pers voor te stellen. Een betere introductie lijkt niet mo gelijk. Nieuwe Bond Ti mothy Dalton krijgt een lichte grijns van tevreden heid op zijn aardige, wat vosachtige gezicht: „Een goed teken. Een absoluut record voor een eerste week. Terwijl de bios- cooprijzen in Engeland niet verhoogd zijn. Voor mij is het voorlopig een pak van m'n hart". De 41-jarige acteur is na 20 jaar theater en film nauwelijks een nieuwkomer te noemen. Hij voelde zich in het verleden zowel thuis in stripachtige films als „Flash Gordon" als in Shakespeare-rollen op de Brit se planken. „Als deze Bond film een ramp zou worden, dan zou ik toch twee jaar lang een heel moeilijke tijd heb ben" bekent hij. „Je neemt een rol óver moet je niet vergeten. Sean Connery had z'n aan hang, Roger Moore heeft z'n fans. Jij moet ze vervangen. Dat betekent dat je op twee fronten kan verliezen. Van de Connery-fans en van de Moore-fans. Daar ben ik me heel erg van bewust geweest toen ik de rol aannam". De Bond-rol kwam voor hem niet uit de lucht vallen. Al eerder hadden de producenten met hem over James Bond gepraat. Dalton: „Al heel lang geleden zelfs. Toen Connery Bond nog. dééd. Maar toen was ik veel te jong. Bond moet toch ergens tussen de 35 en de 45 zijn. Toen Roger Moore er halver wege mee dreigde op te hou den, is Cubby Broccoli weer bij me langs gekomen. Moore speelde gewoon verder en onze gesprekken stopten. En nu ben ik 'm dan echt. Ik denk dat ik een andere Bond speel dan Connery en Moore. Het verhaal is anders. Niet meer zo extravagant. De Bond-films waren ongebrei delde fantasieën geworden, waarbij de verbale humor van Roger Moore mooi paste als te genwicht. Ons verhaal is veel realistischer. Meer in de geest van de oorspronkelijke boeken van Ian Fleming. Ik heb ze al lemaal nog 'ns gelezen en ben alle Bond-films gaan zien. Uit die boeken komt James Bond als een paradox te voorschijn. Een door de wol geverfde man, die bepaalde principes heeft maar weet dat principes je ook kunnen bedonderen. In de film moet ik Maryam d'Abo doodschieten, maar ik doe het niet. Ik ben ongehoorzaam te genover m'n superieuren. Zul ke dingen maken weer een echt karakter van James Bond. Ze maken hem geloof waardiger". Romantisch Timothy Dalton heeft kortge knipt, donkerblond haar en een lang, prettig gezicht. Met scherpe, donkergrijze ogen en een kuiltje in z'n kin. Een knappe vent. Vorig seizoen stal hij de harten van theater- gaand Londen met zijn Pe- trucchio in Shakespeare's „De getemde feeks". De rol van Bond lijkt hem ook gegoten te zitten. Dalton: „The living daylights" is een romantische mysterie-thriller. In de geest van Hitchcocks „North by North West". Dat is natuurlijk niet allemaal mijn verdienste. Het verhaal was al geschreven voordat ik er was. Maar als ac teur breng je toch jezelf mee en vul je een rol op jouw ma nier in. Ik ben daar volkomen vrij in gelaten". Blijft hij Bond ook spelen in de volgende film? Hij grijnst: „Misschien wel. Maar je moet niet vergeten dat er nooit sprake van een vervolg is ge weest zolang men niet wist of de lopende Bond-film het bij het publiek zou doen. Het is geen automatisme. Maar of ik zes keer achter elkaar Bond zou spelen, dat betwijfel ik". Toch bang voor z'n image? „Nee" lacht hij, „maar ik ben 41 en dan ben ik inmiddels ge woon te oud voor die rol". In de filmwereld liggen de ste reotypen op de loer. Eens een Bond altijd een Bond. Timothy Dalton is zich ervan bewust. „Maar" zegt hij „ik ga straks gewoon weer op de planken staan in Londen. In Eugene O'Neills „Touch of a poet". Heel iets anders. Maar ik ken het gevaar. Iedereen riep van Harrison Ford dat hij voor goed aan Indiana Jones vast zat. Eén anderssoortige film, „Witness", en hij is dat imago kwijt. Dus zó bang hoef je nu ook weer niet te zijn". Heerlijk relaxed Over naar Maryam d'Abo, een tafeltje verder op het zonover goten terras van het Amstel- hotel. „Heerlijk relaxed hier", zucht de 26-jarige actrice. Een meisje met een fijn, Natassja Kinski-achtig gezichtje en bruine ogen. Ze speelt een Tsjechische celliste die het te gen Bond op moet nemen maar door hem gered wordt en het van hem te pakken krijgt. „Ik moet contractueel zestig dagen publiciteit voor „The living daylights" doen. Als het allemaal gaat als hier, teken ik ervoor. Maar Amster dam is een heerlijke stad en Jeroen Krabbé zorgt ervoor dat we ons helemaal thuis voe len. Gisteren heeft-ie een maaltijd voor ons gekookt. Hij kookt niet alleen beter dan ik, hij schildert ook veel beter. Ik ben ooit begonnen aan een op leiding aan de kunstacademie van Londen. Maar het werd te technisch voor me. Tijdens de filmopnames in Marokko ben ik een beetje aan het schetsen gegaan. Toen bleek dat Jeroen Krabbé schilderde. En hoe! Ik heb nu net werk bij hem thuis gezien. Prachtig." Maryam d'Abo is een zeer be schaafd, tenger actricetje, dat volgens de persinformatie een Nederlandse vader heeft. Maar dat is niet waar, laat ze al snel weten. „Ik heb een tweetalige opvoeding gehad, Frans en Engels. Maar mijn naam is Fins. Mijn familie komt uit een plaatsje dat Abo heet. Maryam d'Abo en erfvijand FOTO: GER DUKSTRA Daarna zijn ze via allerlei hu welijken via Nederland naar Engeland gegaan. Ik heb dus wel een beetje Nederlands bloed". Op het Parijse toneel speelde ze inmiddels een aan tal rollen, maar de rol als „Bond-girl" is wel het grootste dat ze aangeboden kreeg. „Een enorme verrassing" zegt ze. „Ik had namelijk al een paar jaar eerder auditie gedaan. Toen was het nog niet zeker dat er een nieuwe Bond zou komen. Ik had toen heel lang haar, zag er jonger uit, had nog een beetje een baby face. Het ging in elk geval niet door. Tot ik. een jaar later de dochter van producent Cubby Broccoli op.straat tegenkom. „Wat ben jij veranderd" riep ze. „Je moet nog eens auditie komen doen". Dat heb ik ge daan. Zonder al te veel fiducie. En toen kwam dat telefoon tje". Jeroen Krabbé heeft het bij zijn buitenlandse collegae wel gemaakt. Bij Timothy Dalton krult een grijns van waarde ring om zijn mond wanneer hij aan de rol van Jeroen (KGB- generaal Koskov) denkt. „Hij speelt die charmante, corrupte KGB-man heel erg origineel en met veel humor". Maryam d'Abo valt hem nog eens bij: „Jullie mogen je handen dicht knijpen met zo'n acteur". BERT JANSMA Voor een uitgebreide j da, ook voor de kon dagen, raadplege ,,r „UIT", de gratis wekelijk bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EUR or' CINEMA I (Van Boetzelaerstraat tel. 01720-20800): Police acad IV (al); 18.45, 21.30. za t/m^i,, ook 13.45. EUROCINEMA Crocodile Dundee (al); 21.00. za. t/m wo. ook 13. >bl EUROCINEMA III: The moaqu^n coaet (al); 18.30, 21.15. za. t/m*.p' 13.30. Peter Pan (al); wo. 14! EUROCINEMA IV: In de van de roos (12); 18.30, 21.15. ter Pan (al); za. t/m wo. 14.00. u, LEIDEN# LUXOR(Stationsweg 1 tel. 071-121239); Police acadeJr IV (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14. LIDO en STUDIO (Ste< 39. tel. 124130): In de naam J de roos (12); 14.30, 18.45, 21.1 Black widow (al); The fourth p tocol (16); Platoon (16); The c of money (16); 14.30, 19.00, 21.1 TRIANON (Breestraat 31, f 123875): De aanslag (al); 19.00. Hannah and her sistera(^ 21.15. REX (Haarlemm 52. tel. 071-125414); Bad girltl (16); 14.30, 19.00, 21.15. r NOORDWIJK LIDO THEATÉ (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 017( 12800): Geen opgave. KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30, tel. 01718-74C Club paradise (al); 14.45. guys (al); 19.00, 21.15. THEATER II: The fourth (16); 19.00, 21.15. ma. di. 14.45. Repelsteeltje (al); za. i 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY 01717-4354): Top gun (al); do. wo. 19.00. Eleni (16); do. t/m 21.15. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen; za. t/m 14.00. Never ending story (al); t/m wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA 01751-13269): Pirates (al); 14.00. Flodder (12); ma. t/m 20.00. i: DEN HAAG. ASTA 1 (Spul 27,1 463500): Maximum overdrive (1 14.00, 19.00, 21.30. ASTA Raw deal (16); 14.00, 19.00, 213 ASTA 3: The French lietr nant's woman (16); 14.00, 18 21.30. BABYLON 1 (Winkeld trum Babylon, tel. 471656): flew over the cuckoo's nest (1! 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON Black widow (al); 14.00. 191 21.30. BABYLON 3: Childrenf a lesser god (al); 14.00, 18. 21.30. wo. 18.45, 21.30. CINE* 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): P ce academy IV (al); 14.00, 18* 21.30. CINEAC 2: Platoon (1 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC Foreign body (al); 18.45, 21. ma. di. ook 14.00. EUROCII MA (Leyweg 910, tel. 667066): 1 sound of music (al); v/a za. 14.0 20.00. METROPOLE 1 (Cam glelaan, tel. 456756): The momii after (16); 14.00, 18.45, 21. METROPOLE 2: Blue velvet (1 14.00, 18.45, 21.30. .METROPO 3: De naam van de roos (1 14.00, 18.45, 21.30. METROP LE 4: Platoon (16); 14.00, 1f 21.30. METROPOLE 5: merfestival 1987: 14.00, 11 21.30. ma. alleen 14.00, 20.30. terloo (12); ma. Death in V( (16); di. The meaning of life wo ODEON 1 (Herengracht tel. 462400): Assassination (1 13.45, 18.45, 21.30. ODEON Police academy 4 (al); 13.1 18.45, 21.30. ODEON 3: Firew ker (12); 13.45, 18.45, 21 ODEON 4. The golden ch (12); 13.45, 18.45, 21.30. LE Pi RIS 1(Kettingstraat 12b, tl 656402): Under the cherry moi (al); ma. t/m wo. 13.00, 15.0 17 00, 19.00, 21.00. LE PARIS Lust on the Oriënt Express (1 dag v.a. 12.15. LE PARIS 3: li, vers Lane (18); dag. v.a. 12.30.. f KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: De troetel 2; wo. 14.00. CINEAC 3: I wo. 14.00. EUROCINEMA: I Pan; vanaf za. dagelijks 12.00. John T. de Zwart, de jonge meester, zit rustig naast zijn sv/ingende „Saxofoon". Galeriehouder Jan van Munster staat ach ter het werk van zijn debuterende expo sant. FOTO: CEES VERKERK DEN HAAG De een schildert om rijk te wor den, de ander wordt juist arm van een kostbare hobby als schilderen. Dat kunst en commercie moe ten kunnen samengaan, is iets waarmee bijvoorbeeld galeriehouder Jan van Munster jr. geen moeite heeft. Het kunstmatig hoog houden van drem pelvrees waarmee sommi ge galeriehouders en kunstenaars het gewone publiek buiten houden, is er bij hem niet bij. Zijn pand aan de Haagse Ko ningin Emmakade 55 is bin nen drie jaar uitgegroeid tot een gezellige expositieruimte waar elke voorbijganger zo naar binnen kan lopen en kan rondkijken zonder direct door iemand te worden lastig geval len. Van 15 juli tot en met 23 augustus houdt Van Munster zijn eerste stocktentoonstelling met liefst dertig exposanten. „Hoe hoger het aanbod, hoe hoger het niveau", weet de pas 28-jarige Jan van Munster, die met zijn succes als galerijhou der voor figuratieve kunst dui delijk uit de schaduw van zijn bekende, schilderende vader is gestapt. „Ik exposeer alleen werk dat ik zelf ook mooi vind en alleen van kunstenaars die ik mag", merkt hij op. Zo kan hij des te meer en des te en thousiaster uitleg geven aan bezoekers die daar vrijblij vend om vragen. Er zijn via allerlei restaurants en gebouwen veel mogelijkhe den om te exposeren, maar die concurrentie vindt Jan van Munster niet erg. Het brengt meer mensen dichter bij de kunst. En dat levert weer meer kopers op. De 175 m2 expositieruimte van zijn galerij is verdeeld over zes ruimten op drie verdiepingen. De zithoek, de beeldentuin en het eveneens bezoekbare ate lier van vader Van Munster maken de gastvrije sfeer com pleet. John T. Zwart Nog tot en met zondag is de hoofdruimte bij Galerij Jan van Munster ingeruimd voor de schilder John T. de Zwart (36). De Haagse leraar reclame beleeft als exposant zijn de buut. Zijn eerste expositiefol der is duidelijk: „Het werk van De Zwart kenmerkt zich door energie en dynamiek, wat soms gepaard gaat met uitdagende brutaliteit in ex pressieve roden en gelen, en dan weer ingetoomd wordt door grijs". Zijn explosieve stijl en keuze van kleuren lenen zich bij uit stek voor populaire onderwer pen. Spannende vrouwebenen, snelle auto's, flitsende sport- momenten en swingende muziekinstrumenten. Fraai én opvallend. Hoewel ook John T. de Zwart commercieel kan denken, vindt hij het jammer dat ook zijn beste (en dus duurste) schilderij, „de saxo foon", voor de verkoop is aan geboden. Maar dat tekent de ware kunstenaar. HERMAN JANSEN ONDERSCHEIDEN SAXOFONIST PIET NOORDUK: HUIZEN „Met die gas ten heb ik heel erg veel gespeeld. Vorig jaar stond ik op het North Sea Jazz Festival met negen kra kers van alt-saxofonisten tegelijk. Dat was hardstik- ke leuk. Echt hele be roemde mensen hoor. Al lemaal Amerikanen en daar sta je dan als boeren- Hollander. Dan sta je d'r toch bij, dat geeft een ont zettend lekkere feeling." De 55-jarige Nederlandse alt saxofonist Piet Noordijk krijgt dit jaar op het North Sea Jazz Festival de Bird-trofee uitge reikt in de categorie Neder land. Een beeldje dat is ver noemd naar Noordijks grote voorbeeld, de alt-saxofonist Charlie 'Bird' Parker. „Een bekroning op m'n werk", zegt Piet Noordijk. „Ook een erkenning. Die naam die er aan verbonden is, is natuurlijk fantastisch. Dat is altijd m'n favoriete alt-saxofonist ge weest. Op het komende festi val speel ik vrijdag eerst met de Bird-winnaars uit 't buiten land, dus met de Deense bas sist Niels Henning Pedersen en de Amerikaanse alt-saxo£o- nist Benny Carter. Daar zijn ook de jongens bij die de vori ge keer de Bird voor Neder land kregen, drummer John Engels en pianist Rein de Graaff. Daar spelen we sowie so mee: het Bird-winnaars concert." Gershwin De volgende dag speel ik met het Metropole Orkest een Gershwin-programma, die is 50 jaar geleden gestorven. En de laatste dag speel ik met m'n kwartet, met Rob Madna, pia no, Harry Emmery op bas en Eric Ineke, drums. Dus ik moet er drie dagen naartoe. Het Gershwin Memorial con cert met het Metropole Orkest belooft een bijzonder spekta kel te worden, want zo'n groot orkest speelt natuurlijk haast nooit op zo'n festival hè, toe vallig hebben we dat vorig jaar voor de eerste keer ge daan. Maar dat was zo goed bevallen dat we er dit jaar ei genlijk dubbel tegenaan gaan." Sinds 1978 speelt Piet Noordijk als eerste alt-saxofonist bij het Metropole Orkest onder lei ding van Rogier van Otterloo. Noordijk: „Dat is natuurlijk een job. Dus dan gaan alle ver- lichtingen eerst daarin zitten, laarnaast heb ik dat kwartet. Saxofonist Piet Noordijk die het komende weekeinde op North Sea Jazz Festival wordt onderscheiden met de Bird-trot FOTO: ANP een fantastisch kwartet. Daar naast heb ik nog een bezig heid. Ik ben leraar op het con servatorium in Utrecht en daar gaat natuurlijk ook de nodige tijd in zitten. Hele dag jazz „Ik hoorde de hele dag jazz muziek en m'n broers hadden het er alleen maar over. D'r werd niet anders gedraaid dan Coleman Hawkins, een fantas tische tenor, Ben Webster, mensen uit die tijd natuurlijk. Ik wist ook niet anders, ik wist niet eens dat er nog ande re muziek bestond. Dat conser vatorium heb ik gehaald, di ploma klarinet, toen heb ik nog in het Rotterdams Kamer orkest gezeten. Ik had m'n diplomaatje ge haald, begon een beetje centjes te verdienen, m'n broer stond toen met een accordeon in een kroeg op de Diergaardesingel in Rotterdam. Dus ik ging daar m'n eerste centjes verdie nen, ik vergeet het nooit, 15 gulden voor een weekeind. Stond ik de hele avond met die klarinet in m'n handen en een glas limonade. Dat North Sea Jazz Festival is nu toch echt het grootste festi val van de hele wereld hoor. Dat vind je nergens meer. Op het Newport-festival heb ik leen met het kwartet gespet Het was heel moeilijk om d tussen te komen als Nederli ders. Daar kwam je zom niet aan de bak". „Vernieuwers heb je natui lijk nodig. Anders zouden nu nog steeds alleen maar xieland-muziek spelen. M d'r zijn zo weinig mensen kunnen onderscheiden: is nou bullshit of is dat echt. C 'trane was een vernieuwer de gratie gods, dat was i fantastisch Piet Noordijk vindt het No Sea Jazz Festival een waanz nige happening. „Acket hei dat allemaal goed georga seerd, maar die Amerikan die zitten heel anders in kaar dan wij, die gaan hun gen weg. Wij gaan naar terrasje, kopje koffie drink want zuipen kun je natuurl niet maken op zo'n festival zeg: nou moeten we maar gaan kijken of we die voj kunnen vinden. Nou om uur, geen hond. Hoe laat da je dat ze binnenkwamen P cies, Om één minuut voor Dus helemaal niks voorbere 't spul komt binnen, een a nuut paniek, en een mini later stond het spul te speK Het was iets fantastisch HENK SUURM01

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8