Reglement katholiek onderwijs met terugwerkende kracht in werking CcidócSomati kerk wereld Japanse christenen vechten nog steeds voor hun geloof brieven lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcicbcSoiwmvt MOEILIJKE SITUATIE VOOR BESTURENBOND Witte Pontiacs voorde paus Kardinaal Sin op bezoek in Sovjet-Unie Vragen rond ouderschapsverlof s WOENSDAG 8 JULI 1987 PAG® Geloofsbrieven 8 Mei Beweging ten toon gesteld in Amsterdam AMSTERDAM Onder de titel,,Geloofsbrieven van de 8 Mei Beweging" zijn van 8 juli tot en met 15 augustus in de Mozes en Aaronkerk in Amsterdam de geloofsdoeken te zien zoals die door groepen katholieken voor de laatst gehouden landelijke bijeenkomst, in Zwolle, werden gewmaakt wordt gehouden. trote, kleurige wandkleden uiting aan hun geloof en inspiratie. Ir zijn vijftig van de 150 „geloofsbrieven", waarin de makers uiting geven aan hun geloof en inspiratie tentoongesteld. De Acht Mei Beweging is in 1985 ontstaan naar aanleiding van het bezoek van de paus aan Nederland. Nieuwe rector voor groot-seminarie Rolduc ROERMOND Het groot-seminarie Rolduc in het bisdom Roermond krijgt met ingang van 1 augustus een nieuwe rector Bisschop Gijsen heeft de huidige rector, dr. H. van der Meer sj., ontheven van zijn functie en hem opdragen zich voor te berei den op overname van het officialaat van het bisdom. Van der Meer wordt opgevolgd door drs. Th.G.J. Willemssen, nu nog conrector van Rolduc. Van der Meer blijft bisschoppelijk vicaris van bisschop Gijsen en kanunnik van het kathedraal kapittel van Roermond. Ook zal hij doorgaan met het doceren van moraaltheologie aan het groot-seninarie. Plicht is wat men doorgaans van ande ren verwacht DEN HAAG Het nieuwe reglement voor het katho liek onderwijs gaat niet per 1 januari 1988 in, maar is met terugwerkende kracht tot 16 juni 1987 al van toe passing. Dat bleek op een bijzondere bestuursvergade ring van de Nederlands Ka tholieke Schoolraad (NKSR), het orgaan dat na mens de bisschoppen, uitge zonderd mgr. Gijsen, de bis schoppelijke verantwoorde lijkheid voor de katholici teit van scholen uitvoert. In het voorstel-Van der Grinten, dat leidde tot het nieuwe reglement, stond als datum van ingang 1 januari 1988. In het reglement wordt de verantwoordelijkheid van de bisschoppen voor de iden titeit van katholieke scholen omschreven. Door de vervroegde inwer kingtreding is een moeilijke situatie ontstaan voor de bond van schoolbesturen voortgezet onderwijs, de ka tholieke bond vwo-avo. De ledenvergadering van deze op een na grootste besturen bond in het katholiek onder wijs besloot op 12 juni het re glement niet te accepteren en verzocht de NKSR haar standpunt om mee te werken aan het nieuwe reglement te heroverwegen. Na de zomer vakanties zal de ledenverga dering van de bond vwo-avo zich bezinnen op de ontstane situatie. De bond vwo-avo heeft on der meer moeite met het uit gangspunt dat in het regle ment wordt gehanteerd, na melijk de bisschoppelijke be voegdheid te bepalen wat een katholieke school. In navol ging van drie kerkjuristen, de werkgroep Hirsch-Ballin, meent de bond dat er ook scholen kunnen zijn die zon der de bisschoppelijke erken ning aanspraak kunnen ma ken op de titel „katholiek". De heer L. Joosten, secretaris van het grote schoolbestuur Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) in Brabant en Lim burg, meent dat tussen de NKSR en de bisschoppen een gesprek moet plaatsvinden over de (juridische) vraag naar de bevoegdheid van de bisschoppen. In de NKSR zelf zal moeten worden beke ken welke de gevolgen zijn van de afwijzing van het re glement van een van de le den, de bond vwo-avo. „Een consequentie van de ontstane situatie kan zijn dat er een of meerdere leden uit de NKSR stappen", aldus de heer Joos ten. Een gevolg daarvan kan zijn dat huidige katholieke schollen „van kleur verschie ten" en bijvoorbeeld een bij zonder neutrale signatuur krijgen. Hij wijst nog op de grote eigen verantwoorde lijkheid die schoolbesturen voor de praktijk hebben: ac cepteren ze de bevoegdheden van de bisschoppen via het reglement of niet. De bisschop van Roermond, mgr. Gijsen, heeft gezegd dat er voor zijn bisdom een eigen reglement komt. Zoals be kend wil deze bisschop zijn verantwoordelijkheid voor katholieke scholen niet „uit besteden" aan de NKSR, maar beleid en uitvoering in eigen hand houden. Dat re glement krijgt geldigheid met ingang van het nieuwe schooljaar. De scholen in zijn bisdom krijgen dan tot 1 ja nuari 1992 de tijd hebben voor „bezinning, overleg en besluitvorming". Tot dan zul len de scholen het predikaat „katholiek" kunnen behou den, voor zover zij dit wen sen. De bisschop zal geduren de die periode uitsluitend in concrete situaties die hem daartoe dwingen, scholen het recht ontnemen zich katho liek te noemen. Woordvoerder Ad Jansen zei dat bisschop Gijsen ook komt met een model voor statuten van een katholieke school. Evenals het reglement zal ook dit model afwijken van het door de zes overige bis schoppen voorgestelde. Jansen verklaarde dat het bisdom Roermond veel tele foontjes krijgt van veront ruste leerkrachten in het ka tholiek onderwijs. Bijvoor beeld gescheiden onderwijs gevenden vrezen dat hun baan in gevaar komt als de regels waaraan bisschop Gij sen de katholiéke scholen wil binden, worden geëffec tueerd. „In de meeste geval len kunnen wij de mensen die bellen, gerust stellen. Het is de bisschop er niet om te doen mensen die bijvoor beeld door een scheiding zwak staan, uit te sluiten. Het gaat er juist om de zwakken te beschermen". Bovendien, aldus Jansen, kan een bisdom geen mensen ontslaan; be noemen en ontslaan is een recht van het bevoegd gezag (bestuur) van een school. LÜTSEN KOOISTRA WILLOW RUN (MICHIGAN) Terwijl de paus in Rome sprak met kardinaal Glemp van Polen over de effecten van het recente bezoek aan zijn vaderland, werd in de Verenigde Staten al gewerkt aan de voorbereidingen voor zijn reis naar dit land, in september. In Wilton Row, Michigan, werden honderd nieuwe witte Pontiacs die door de paus en zijn gevolg worden gebruikt tijdens diens verblijf in en om Detroit alvast klaar gemaakt voor gebruik. foto:ap Blanke Afrikaans gereformeerden worden Afrikaner-protestant JOHANNESBURG De nieuwe, uitsluitend voor blanken bestemde kerk in Zuid-Afrika heeft haar lach wekkend aandoende vergis sing van twee weken geleden hersteld. Zo'n tweeduizend leden van de Nederduitse Gereformeerde Kerk richt ten zaterdag 27 juni een nieu we kerk op: Afrikaans Gere formeerde Kerk. Er was on vrede over de synode die vo rig jaar de bijbelse fundering voor apartheid afwees en lid maatschap van de kerk in beginsel ook openstelde voor niet-blankeri. Alleen in de nieuwe kerk zou de erfenis van de Afrikaners immers goed bewaard blij ven. Ironisch genoeg bleek de naam, gekozen omdat al leen in de nieuwe kerk de erfenis van de Afrikaners goed bewaard zou blijven, al te worden te gebruikt en wel door een kerk voor zwarten en kleurlingen. Prof. Willie Lubbe, leider Prof. Lubbe foto: epa van de afgesplitste Zuidafri- kaanse gereformeerden, maakte de nieuwe naam be kend: Afrikaner-Protestantse Kerk. „We willen gee» er gernis veroorzaken", zei Lubbe. MANILLA De aartsbisschop van Manilla, kardinaal Sin, wordt komt vandaag in Moskou aan voor een bezoek van elf dagen aan de Sovjetunie. Sin is uitgenodigd door het patriar chaat van de Russisch-Orthodoxe kerk naar aanleiding van de viering van duizend jaar christendom in de Sovjetunie vol gend jaar. Kerkelijke waarnemers menen echter dat het bezoek van Sin vooral moet worden gezien als een gebaar van de Sovjet-Unie naar het Vatica^n. Het patriarchaat had de Fillipijnse kardi naal nooit kunnen uitnodigen zonder uitdrukkelijke toestem ming van het Kremlin. Sin is de belangrijkste rooms-katholieke geestelijke die sinds de Oktoberrevolutie de Sovjet-Unie bezoekt. Het bezoek is des te opmerkelijker omdat de paus, ondanks diens uitdruk kelijke wens, niet werd uitgenodigd voor het bijwonen van de viering van zeshonderd jaar christendom in de Sovjetrepu bliek Litouwen. De weigering aan de paus heeft te maken met diens sympathie voor het verboden Poolse vakverbond Solidariteit, zo meent de woordvoerder van Sin. Volgens hem wil het Kremlin met de ontvangst van de Fillipijnse kerklei der tonen dat het in de Sovjet-Unie niet zo slecht is als vaak wordt voorgesteld. De reis naar de Sovjet-Unie is niet de eerste bemiddelingspo ging van Sin tussen het Vaticaan en de communistische we reld. In 1984 bezocht Sin de volksrepubliek China. Dè officië le reden voor het bezoek luidde dat de kardinaal zijn familie wilde bezoeken. Sinds het bezoek zijn de contacten tussen China en het Vaticaan aanmerkelijk verbeterd. IKITSUKI, Japan Een sterfgeval op het winderige Japanse eiland Ikitsuki houdt vaak in dat er niet één, maar twee begrafenissen worden gehouden. De eerste begrafenis is de Boeddhistische standaardrite voor de doden in Japan; de andere is slechts bekend bij een klein aantal geïsoleerde leefgemeenschappen in wes telijk Japan, zoals Ikitsuki. Familie en vrienden van de overledene beschouwen deze als de „echte" begrafenis. Het ceremonieel vangt aan met een oudere man in een blauwe kimono die een loute- ringsbad neemt. Daarna bidt hij voor een houten altaar waarin een perkamentrol hangt met een afbeelding van een Japans uitziende Maria en Jezus. In het huis van de gestorve ne wordt een kaars aangesto ken en de man in het blauw brengt 30 of 40 minuten lang psalmen ten gehore die een mengelmoesje zijn van Ja pans en woorden die vaag te herkennen zijn als Latijn. Het eiland Ikitsuki is een bolwerk van „kakure Kuris- hitan", oftewel verborgen christenen; volgelingen van een merkwaardige religieuze mengvorm die zich ontwik kelde gedurende de christen vervolgingen van de zeven tiende tot aan de negentiende eeuw in Japan. Hun huidige geloofsvorm kent nog veel van de geheimzinnigheid en kunstgrepen die in het verle den van levensbelang waren voor de belijders. Zo namen zij bij voorbeeld ook gewoon deel aan het boeddhistische leven. „Alles wat ons geloof via overerving heeft verworven is heilig en van goddelijke waarde, zegt Hatsue Kita, hoofd van een vuilnisophaal dienst en „oyajisan" (priester) op het eiland. „Wij geloven er in en respecteren het. We hebben geen behoefte aan veranderingen." Deskundigen schatten het aantal geheime christenen in westelijk Japan op ongeveer 10.000. De katholieke noch de protestantse kerken erken nen hen als christenen. De mensen zelf beschouwen zich als de regelrechte vertegen woordigers van de leer die de jezuïtische missionarissen naar Japan brachten in 1549. De daaropvolgende eeuw nam het christendom een on gekende vlucht en meer dan 300.000 Japanners werden tot het christelijke geloof be keerd en lieten zich dopen. Buitenlandse priesters wer den de vertrouwelingen van het hof en er was zelfs spra ke van een totale bekering van Japan. Dat enthousiasme was maar van korte duur, want 's lands heersers begonnen het chris tendom langzaamaan als een bedreiging te ervaren. In 1597 werden op een heuvel in Nagasaki 26 buitenlandse en Japanse christenen aan het kruis genageld. In 1614 besloot de centrale regering dat alle buitenlandse missio narissen het land uitgegooid moesten worden. En in 1638 werden rond de 37.000 chris tenen afgeslacht na een mis lukte opstand op het eiland Kyushu. Daarmee meende Japan alle sporen van het christendom volledig te heb ben uitgewist en sloot zich vervolgens hermetisch af van de buitenwereld. Pas twee eeuwen later gin gen de poorten weer open en missionarissen richtten hun schreden opnieuw richting Japan. Een buitenlandse priester, die Nagasaki be zocht in 1865, stond stomver baasd toen hij werd benaderd door een groepje Japanners die verklaarden: „wij denken net als u." Zo werd bekend dat er al twee eeuwen lang christenen in Japan waren die in het volste geheim hun geloof be leden, net als de christenen in het heidense Rome die hun toevlucht zochten tot de catacombes. De Japanse christenen waren door de jaren heen naar ver afgelegen eilanden getrok ken, waar de spionnen hen niet op de vingers keken. En om verder geen argwaan te wekken sloten zii zich ge woon aan bij de boeddhisti sche tempels. Zij deden wat van hen ver wacht werd, zoals het ver trappen van religieuze af beeldingen ten overstaan van de autoriteiten om te bewij zen dat zij niets met het christendom te maken had den. Na deze afschuwelijke daad spoedden zij zich naar hun geheime bedeplaats, waar zij hun berouw toonden en boete deden. Sommigen hadden thuis een altaar en beeldjes van een vrouw met een kind. Voor buitenstaanders stelde dit de boeddhistische godin van de Senade voor, Kannon. Voor e christenen was dit uiter aard de maagd Maria en het kindje Jezus en uiteindelijk werd zij het onderwerp van hun religieuze verering. Zij organiseerden zich in cel len met aan het hoofd erfelij ke leiders. De oproepen tot gebed werden stiekem rond- gefluisterd in de dorpsstraten en de samenscholingen von den plaats bij de mensen thuis. Aangezien geschriften natuurlijk veel te gevaarlijk waren, werden de katholieke liturgiën woord voor woord van vader op zoon doorgege ven en uit het hoofd geleerd. Veel onderdelen van de ka tholieke leer; het Ave Maria, salve regina en pater noster zijn, weliswaar in een ietwat verwrongen vorm, tientallen jarenlang bewaard gebleven. Nu kunnen de christenen ge woon weer voor hun geloof uitkomen, maar het christen dom in Japan heeft zich nooit helemaal hersteld van de feodale christenvervolgin gen. Ondanks de verwoede pogingen van missionarissen heeft slechts 1 procent van de 120 miljoen Japanners zich laten dopen. Met de verborgen christenen van het eiland Ikitsuki gaat het niet veel beter. „Als de mensen hier op het eiland zouden blijven, is het geen probleem om het geloof in stand te houden," vertelt Ku- nihiro Ogawa, de voorzitter van het Culturele Genoot schap. „Maar het eiland heeft weinig te bieden; er is geen industrie en jonge mensen trekken weg." JOHN BURGESS Copyright The Guardian Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Levenslang Met verbazing en verontwaar diging las ik in onze krant de reactie van de voorlichter van de Nederlanse Orde van Ad vocaten, de heer Mr. L. Spigt, op een vonnis van de recht bank in Zutphen. De 21-jarige C. werd daar tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld wegens moord op twee perso neelsleden van de Bondsspaar bank in Deventer. Mr. Spigt vindt levenslang „een over dreven strenge maatregel, die geen enkele zin heeft Wel, wel, zou de heer Spigt ook tot deze conclusie zijn gekomen als zijn vrouw of verloofde, of broer dit gruwelijk lot had ge troffen? In de praktijk komt levens lang tegenwoordig neer op twaalf jaar gevangenisstraf. Twaalf jaar is naar mijn ge voel een koopje voor dit af zichtelijke misdrijf. Levens lang was vroeger twintig jaar. Nog een vraag aan de neer Spigt. Wat denkt hij van het levenslang van de nabestaan den van de slachtoffers? Zou het toch waar zijn dat aan de daders meer aandacht wordt besteed dan aan de slachtof fers en de nabestaanden? Ten slotte, de maatschappij is in ie der geval 12 jaar beveiligd te gen deze gevaarlijke misdadi ger. Naar mijn mening terecht. J. Boer, LEIDSCHENDAM. Mondriaan virus (2) Niet het gemeentebestuur, maar het Haags Gemeentemu seum is verantwoordelijk voor aankopen; die komen voor een groot deel tot stand door schenkingen, onder meer zes ton van de Rembrandt Stich ting voor de unieke Mondri- aan-collectie. Het schetsboek, dat een briefschrijver een wei nig zinvolle aanschaf vindt, wordt niet permanent, maar twee weken getoond, als on derdeel van een korte exposi tie van recente aanwinsten. Alle Nederlandse musea ruilen overigens voor korte tijd kunst met gesloten beurs met musea in andere landen waarbij alle mogelijke voorzorgen worden genomen om risico s te vermij den. J. Smit, VOORSCHOTEN. Aids Wij moeten aids niet bestrijden door „veilig" te zondigen, zoals ons geadviseerd wordt op fol ders, die in bibliotheken en fiostkantoren voor het grijpen iggen, maar door de zonden met wortel en tak uit te roei en, te beginnen bij ons zelf. Dat kunnen wij echter alleen met de hulp van God. Laten wij daarom, met elkaar en voor elkaar, dagelijks bidden. A. Sannen, VOORBURG. Amsterdam Als geboren Amsterdammer voel ik mij beschaamd over het diep-bedroevende geeste lijke en materiële verval van de hoofdstad. Amsterdam, cul turele hoofdstad van Europa? Integendeel, hoofdstad van de cocaïne-, heroïne- en drugs verslaving, kinderporno, ver vuiling, werkloosheid, kleine en grote misdaad, vernielingen van andermans eigendommen, diefstal van auto's en girobe taalkaarten, échec Olympische Spelen, financieel échec „sto pera" (weet U nog wel, de Ko ningin door de achterdeur!), veel te weinig en onderbetaal de politie en recherche. De schaarse culturele hoogtepun ten, waaronder het voetbalspel van Ajax, stammen uit net verleden. Hoe lang wordt de eerst-verantwoordelijke, de burgemeester nog getolereerd? H. Donker, DEN HAAG. ALS de Raad van State over naar schatting een half een positief advies uitbrengt over het kabinetsvoorstel een regeling van het ouderschapsverlof en vervolgens ooi n Tweede Kamer akkoord zal gaan, dan zal het wetsvooi irl ondertussen op heel wat onderdelen moeten zijn verdu lijkt n Wat zijn de gevolgen voor de pensioenregeling? Watjp beurt er wanneer er een ontslagkwestie ontstaat gedure Is het half jaar dat de werknemer vader of moeder zij J. haar werktijd heeft teruggebracht tot twintig uur? En vvi regeling wordt er getroffen voor de kosten van premies sociale verzekeringen? Al deze kwesties zullen ongetwij te zijner tijd aan de orde komen in de memorie van toel i ting bij het wetsvoorstel, maar daardoor bestaat op dit I ment over veel belangrijke punten nog grote onzekerhei DESONDANKS is er geen reden de wettelijke regeling v het ouderschapsverlof, waarover het kabinet deze wri overeenstemming heeft bereikt, nu al van de hand te wij Al vele jaren is er gediscussieerd over de voorwaan waaronder jonge ouders zich intensiever kunnen gaan be J honden met de opvoeding van hun kind, zonder daard ook meteen hun baan te moeten opzeggen. Het Christi Nationaal Vakverbond (CNV) vindt de voorgestelde regel weliswaar te mager, maar benadrukt tegelijkertijd dat vi El neer in de komende jaren de bevolking vergrijst, vrou\{ar hard nodig zullen zijn in het arbeidsproces. Naast het e< staande zwangerschapsverlof is een goede regeling van ff ouderschapsverlof daardoor ook van belang voor de ecoijpr mie van ons land. D. is NIET alleen voor de ouders die van zo'n verlofregeling bruik willen maken is het van belang dat alle nadelen ir veel mogelijk worden weggewerkt, maar ook voor de we gevers. Die staan voorlopig niet te juichen bij het voor 0 van het kabinet, want als#de praktische bezwaren van 13 beidstijdverkorting in sommige bedrijven en onderneminj nu al niet of nauwelijks te ondervangen zijn, dan is het 5j] grijpelijk dat de werkgevers nog meer moeilijkheden vmi! wachten als van tijd tot tijd een werknemer of werkneemi p een half jaar lang maar halve dagen komt werken. a" ich AlS de regeling eenmaal door het parlement is aanva ol mag daarom aan de ene kant van bedrijfsleven en overh i een zo groot mogelijke soepelheid worden verwacht, tenr0' aan de andere kant ook het belang van de ondernemingen zeker ook de kleine niet uit het oog mag worden ve >p ren. Er zal daarom een beroepsprocedure nodig zijn, die ro ders de mogelijkheid biedt een afwijzende beslissing van Ui werkgever aan het oordeel van een onafhankelijke instai811 te toetsen. WANNEER naast het zwangerschapsverlof, dat de vroiei recht geeft op twaalf weken verlof rond de geboorte, str *n ook gedurende een half jaar in deeltijd kan worden gewe 10( (door beide ouders), zullen jonge moeders die willen doj,ee werken daardoor tijd krijgen om samen met de partner )e het gezin orde op nieuwe zaken stellen. In de praktijk zu o) het vooral werkende vrouwen zijn die gebruik zullen ma) lie van de ouderschapsregeling. Het voornaamste bezwaar i de regeling zal wel blijven, dat die mogelijkheid niet of r. in( welijks zal zijn weggelegd voor ouders in gezinnen met i laag inkomen. Hollands zomerweer. DE BILT (KNMI) Na van- nacht is het een stuk koeler geworden. Alleen in het zuid oosten van het land viel een lokale onweersbui. In andere delen van het land bleef het droog of viel hooguit wat lich te regen. Een terugkeer van het warme zomerweer lijkt voor het begin van de volgen de week niet erg waarschijn lijk. Vanaf de Oceaan komt weliswaar een nieuw hoge- drukgebied dichterbij, maar echt goed doorzetten doet het niet. Daardoor blijft er in ons land een westelijke luchtstro ming staan die niet sterk is. De temperatuur komt dicht bij de 20 graden, bijna overal blijft het voorlopig droog en de zon krijgt nog voldoende kansen. Kortom, de komende dagen echt Hollands zomerweer. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en vrijdag: Zuid-Scandinavië en Dene markenPerioden met zon, morgen ook een enkele regen bui. Middagtemperatuur rond 19 graden. Britse eilanden: Zonnige perio den en droog. In Schotland wolkenvelden en mogelijk wat regen. Middagtemperatuur van 16 graden in het noorden tot 22 graden in het zuiden. Beneluxlanden, noord-Duits- land: Zonnige perioden en vrijwel overal droog. Middag temperatuur rond 22 graden. Midden- en zuid-Duitsland, Frankrijk: Zonnig en droog. Middagtemperatuur rond 25 graden, in het zuiden rom graden. Spanje, Portugal: Zonni) zeer warm met een mi< temperatuur van 30 tot 36 den. Alpenlanden: Zonnige ptlfl den, maar in de middag avond een onweersbui. 1 dagtemperatuur rond 27 den. de Italië, Joegoslavië, Grieï Pv land: Zonnig, afgezien van (dei lokale onweersbui. Midd [an temperatuur rond 30 grade Du WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Max Min xw.bew. 26 13 De Bilt iwbew. 27 14 Eelde zw.bew. 27 15 Eindhoven xw.bew 28 14 Den Helder xw.bew. 24 15 Rotterdam 26 13 27 15 Vlissingen 25 15 Zd. Limburg 29 15 Aberdeen h.bew 16 10 Athene onbew. 28 20 Barcelona zw.bew. 29 19 Berlijn zw.bew. 30 20 Bordeaux 27 17 Brussel 29 15 Dublin l.bew. 18 9 Frankfort regenbui 30 19 Genève regenbui 27 17 Helsinki xw.bew. 26 14 Innsbruck h.bew. 30 15 Klagenfurt onbew. 27 13 Kopenhagen Lissabon mist 23 15 onbew. 34 19 Locarno xw.bew. 27 20 Londen 25 13 Luxemburg 23 17 Madrid 33 16 Malaga 30 23 Mallorca l.bew. 33 20 Malta 31 20 Moskou l.bew. 23 12 Munchen h.bew 27 17 Nice xw.bew. 29 22 Oslo onbew. 22 12 Parijs h.bew. 29 17 Rome l.bew 29 21 Split onbew. 28 16 Stockholm l.bew 24 15 Warschau onbew. 27 15 Wenen l.bew. 27 14 Zurich 27 18 Casablanca 21 Cyprus onbew. 29 21 Istanbul niet ontv. Las Pal mas onbew 26 20 Beiroet niet ontv. Tel-Aviv niet ontv. laat lepra ook jóu een zorg zijn'. Nederlandse Stichting voor Lepra bestrijding/Amsterdam Mbautstraat 135.1097 DN Amsterdam. Tel 020-93 89 73

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2