jazz Marga Adama veelzijdig Zwemmen of verzuipen Foto-grafisch werk in De Twee Wezen Coyote and The Lost Dakotas vc mz&Nvenr zeehondencrèche TIORTH SECI 'Festival A.S. WEEKEND! KAARTVERKOOP CONGRESGEBOUW A.S. WEEKEND 10,11,12 JULI OMNIVERSUM PIETERBUREN BON Ja ik red een zeehondeleven! JVC^ VRIJDAG 10 JULI 17.00-03.00 UUR DONDERDAG 10.00-21.00 UUR VRIJDAG-ZATERDAG-ZONDAQ vanaf 10.00 UUR DOORLOPEND COUNT BASIE ORCHESTRA DEXTERGORDON MILES DAVIS MONTYALEXANDER BRANFORD MAR8ALIS B.B.KING CAB CALLOWAY THE CRUSADERS ART ENSEMBLE OF CHICAGO ROBERTCRAY COURTNEY PINE BENNYCARTER RITA REY8/PIM JACOBS ARTURO SANDOVAL FREDDIE HUBBARD 29TH8TR. SAXOPHONE QUARTET DEEP RIVER QUARTET BOCKIN' D0P8IE EARLCOLEMAN WILD BILL DAVISON RUBYBRAFF DOC CHEATHAM JACKDEJOHNETTE EN35ANDERE GROEPEN ZATERDAG 11 JULI 17.00-03.00 UUR MANHATTAN TRANSFER OSCAR PETERSON WYNTON MAR8ALI8 LAST EXIT (BILL LAS WELL) CHARLIE BYRD HERBELUS BARNEYKESSEL GREETJEKAUFFELD MODERNJAZZQUARTET MICHAELBRECKER ASTRUDGILBERTO ONE O'CLOCK JUMP BAND WOODYSHAW GEORGE GERSHWIN CONCERT DIANE SCHUUR JEFFREYGARTH STANLEY JORDAN WILLEM BREUKER 7 BLUES GROEPEN EN35ANDEREGROEPEN ZONDAG 12 JUL115 .00-01.00 UUR SARAHVAUGHAN GE0RQEBENSON DIZZY OILLESPIE BIGBAND STANGETZ HERBIE HANCOCK IRAKERE 0RNETTE COLEMAN RICHIE C0LE GARYBURTON SCOn HAMILTON DUTCH SWING COLLEGE JAMES NEWTON AIRT0-F FLORA PURIM LARRYCORYELL JOHN C0LTRANE LEGACY (Mi AUCIC0LTRANI0R0UP WOODYSHAW JACK REDLER RHYTHM CLUB MILLY SCOTT EDDIE D00RENB0S JOE PASS CHUCK BERRY THE AMERICAN JAZZTAP FESTIVAL KENNY0 QRUPOPROYECTO L0EK DIKKER RANDY BRECXER/BENWE WALLACE HARLEM BLUES A JAZZ BAND CECIL TAYLOR EN35ANDERE GROEPEN -lYVi 1 iiuvj/v. QLiuauziJUtt tin JMNUdms UCINVA ÏÏ30NVZ 'HSIJ rr.-vfrt.'ïOrt m 'n béétje partij geet je in «leervoUe talen barhikbaar voor 10-100 pen. middelweg 7 leiden O 133720 KINDERFUIF in 6 kinderen I 7.50 p p mat 2 begel f 10.- p p dgl 11.12 en 13 uur wo 14.15 en 16 uur. 070-545454 Reserveer GRATIS NU elke dag 9-12u. I- Dag 13.15.17.19 en 21 u. gezin. NS dagtocht BB Het aantal zeehonden dat volslagen uitgeput op de stranden van ons Waddengebied wordt aan getroffen stijgt met de dag. Ziek, ondervoed en absoluut niet meer in staat om op eigen krocht in leven te blijven, schreeuwen zij letterlijk om een laatste redmiddel De zeehondencrèche in Pieterburen weet per jaar vele tientallen van deze ten dode opgeschreven zeehonden met de juiste verzorging, voeding en medicijnen weer op krachten te helpen Die inspanning kost tijd en geld. Donateur worden van de zeehondencrèche in Pieterburen betekent een daadwerkelijke bijdrage leveren oan het wel en wee van het zeehonden- bestaan Door het insturen van de bon of een rechtstreekse overboeking op giro 36.73.095 t.n.v. zeehondencrèche Pieterburen zet u een eerste stap "in de goede richting. Maak mij donateur en stuur een acceptgiro terwoardevant Noam: Adres: Kode: Plaats: Stichting Zeehondencrèche Antwoordnummer950 9950 WL Pieterburen (Postzegel nieinodig}^ co-ipontor«dby GRATIS BROCHURE verkrijgbaar aan de zaal. o.«. CLARK T1BRY. BUDDY TAT1 featuring METROPOLE ORKEST Lonnie Brooks Taj Mahal Rockin' Dopsie a Joe Houston James Cotton Albert Collins Roomful ol Blues Earl King De Twee Wezen (Sassenheim): mini-expositie van foto-grafisch werk van Jan Slottje. Tot en met 31 Juli. Geopend: maandag tot en met zondag 12.00-22.00 uur. Jos Slottje uit Nieuw-Vennep heeft zich na een grafische op leiding tot illustrateur ontwik keld. In binnen- en buitenland, onder meer in Duitsland en >anje, heeft hij veel inspiratie opgedaan voor z'n illustraties. Hij omschrijft z'n werk als puur foto-grafisch. De basis hiervoor vindt hij in foto's, waarvan vele zelf gemaakt. Met precisie brengt hij een sterk vergrote rastering daarvan over op aqua rel-papier, waarna hij de con touren grafisch gaat invullen. Voor zijn illustraties kiest hij voornamelijk mensen, die hem op een bepaald moment boeien. In mindere mate kunnen het ook dieren zijn die hem inspire ren. De expositie is te zien tot begin augustus. Er is voor het publiek een reactie-boek, terwijl zij die behoefte hebben met Jos Slottje over één en ander van gedach ten te wisselen, hem kunnen bellen: 02526 - 87 264, 's maan dags en dinsdagsavonds. Blues-gitarist. Een werk van Jan Slottje. Holiday Inn (Haagse Schouwweg 10, Leiden): Abstracten van Marga Adama. T/m 30 juli. Geopend. 10.00-22.00. Het oeuvre van de op Java ge boren kunstenares Marga Ada ma heeft een zeer verschillend karakter en laat zich moeilijk in een aantal kernachtige woorden samenvatten. Ten eerste is de beeldende kunst slechts een van de diverse disciplines, waarbin nen zij haar ideeën tot uiting brengt; ten tweede beperkt zij zich in haar schilderijen niet tot één specifieke, herkenbare stijl. Vormen, kleuren en stilistische benadering zijn afhankelijk van het onderwerp, waarop zij zich concentreert en de emotie die zij daarbij ondergaat. Zelf noemt Marga haar creatie ve uitingen 'Art of Selfrealisa- tion'. Men zou het psychische kunst kunnen noemen, waarin zij het wezenlijke van haar (het) mens-zijn tot uitdrukking brengt. Met betrekking tot Mar ga betekent dit concreet dat zij pogingen doet zowel Westerse als niet-Westerse invloeden tot een nieuwe synthese samen te brengen. Inderdaad gaan achter de schilderijen van Marga Ada ma gedachten-associaties en in tuïtieve verwijzingen schuil, die hun oorsprong hebben in tal van ontstaanmythen en rituelen uit verschillende culturen. Deze grensoverschrijdende interesse is een gevolg van haar niet- Westerse afkomst. Doordat zij haar artistieke opleiding in Ne derland heeft gevolgd, is zij zich zeer bewust van de positivisti sche en rationele benadering van kunst en leven in het Wes ten. Aangezien zij de meer in tuïtieve, mystieke en fantasti sche niet-Westerse levensbe schouwing niet kan verlooche nen poogt zij de twee polen (Westers en niet-Westers) in haar werk op te heffen. In haar streven naar een kunst, die een universele uitdruk kingskracht heeft, werd zij eveneens geïnspireerd door Eu ropese en Nederlandse avant- garde kunstenaars uit het begin van deze eeuw, onder wie Was- sily Kandinsky en Piet Mondri aan. Zowel Mondriaan als Kan dinsky putten hun ideeën en theorieën uit de leer van de Theosofie (goddelijke wijsheid), een levensbeschouwing die rond de eeuwwisseling in de Westerse kunstwereld zeer po pulair was en waarmee ook Marga Adama zich verwant voelt. Zo is Mondriaan, wiens primai re kleurgebruik in Marga's se- rie-schilderijnen 'bomen' terug als pionier van de abstracte kunst, maar juist als spiritueel schilder. Evenals deze schilders van 'de idee' gaat Marga Adama uit van de veronderstelling dat alle materie - inclusief mensen - een afgeleide is van één en dezelfde geestelijke oorsprong. In haar kunst is zij constant op zoek naar deze oorsprong, het wezenlijke dat alle mensen - uit welke cultuur dan ook - aan el kaar verbindt. Leids Vrijetijdscentrum (Breestraat 66, Leiden): Coyote and The Lost Dakotas. Op 10 juli (23.00 uur). Stromingen komen en gaan sneller dan ooit in de popmu ziek. Zo'n jaar of drie geleden zwoor men bij de cowpunk en trash. In deze muziekstijlen, die niet zo gek veel van elkaar af weken, gaf de energie van de punk de traditie van de Coun try Western eens flink de sporen. Van de snelheid zou zelfs een 78-toerenplaat dol zijn gedraaid. Maar hardlopers zijn doodlopers, ook al zijn het zwaargewapende cowboys met fuzzgitaren. De opgevoerde schimmels van The Gun Club en Tex and The Horseheads - één heks en drie paardekoppen - trekken er zo nu en dan nog wel op uit, maar het echte vuur is verdwenen. Een groep als Blood On The Saddle rijdt al geruime tijd, zon der er erg in te hebben, rond op een hobbelpaard met bloedkor sten aan het zadel. Het genre van de cowpunk en trash is ho- fBloos leeggebloed. Als bewijs iervan mag gelden een recente lp 'Some People' van 'rodeo-fa kes' Kristi Rose The Mid-' night Walkers. Die plaat is te laat gekomen om nog au sérieux te nemen. In als die bij de trend past. Inte gendeel, maar dit is allemaal al veel eerder en vooral ook veel beter gedaan. Zoals Kristi Rose verschrikkelijk ordinair als een viswijf de klassieker 'Love Hurts' van Gram Parsons naar de eeuwige jachtvelden jengelt, is onvergeeflijk. Jammer, want Kristi zou meer moeten kunnen met haar stem. De Belgische trashband Coyote and The Lost Dakotas staat een heel andere aanpak voor. De stamgasten uit de saloon van Bobbejaanland hebben al hun buitenlandse voorbeelden op een hoop geveegd. Bij het uitze ven van al het vuilnis bleef er DOOR ROBBERT TI LU iets over wat je met een beetje goede wil een eigen stijl zou kunnen noemen. Naast het be kende trash-lawaai duiken er synthesizers op die aan Suicide en Wiseblood refereren. Eigenlijk zou de groepsnaam Lost Coyote and The Dakotas moeten zijn in plaats van Coyo te and The Lost Dakotas, want oprichter en zanger Killer Coy ote is niet meer. Zijn plaats ach ter de microfoon is ingenomen 1984 zou je deze ongecontroleer de herrie nog hebben kunnen waarderen. De onbeholpenheid zou met de onmiskenbaar aan wezige goede wil zijn gecom penseerd Daarmee is niet ge zegd, dat een plaat pas goed is door schreeuwlelijk T.W. Psychman. Met hem heeft de band onlangs alle munitie ver schoten op een mini-lp, getiteld 'Psychman'. Vooral in het prijs- nummer 'Unchained' worden de paarden woest opgezweept. Cowboys aan deze kant van de oceaan, het bliift uiteraard een probleem met de couleur locale. kleuretsen en aquatinten van Saskia SplinterOosL Van 10 juli tot en met 6 augustus: Geopend: dinsdag en vrijdag 19.00-21.00, woensdag, donderdag en zondag 14.00- 16.00 uur en zaterdag 11.00- 16.00 uur. Het werk van Saskia Splinter- Oost, dat is te zien in Het Oude Raadhuis, heeft één thema: landschap. Dit thema is op drie verschillende manieren uitge werkt. In de aquatinten is de weergave bijna abstract en wordt door middel van het kleurgebruik een ruimte ge schapen. De lijnetsen geven een Een ets van Saskia Splinter. gedetailleerd beeld van een be staande plek, waarbij vooral bo men het hoofdmotief vormen. De laatste groep werken combi neert beide technieken en hier in speelt vooral de wisseling van sfeer door licht en weers omstandigheden in de natuur een rol. Saskia Splinter volgde van 1974 tot 1979 een opleiding aan de Rietveld Academie in Amster dam. Sinds 1979 woont en werkt zij in Leiden. Zij is lera res tekenen en kunstgeschiede nis aan het Cristelijk Lyceum Dr. W A. Visser 't Hooft Haar atelier aan de Cobetstraat 81 is op donderdag en zaterdag van vier uur tot half zes open voor belangstellenden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 15