'Over de hele wereld bierviltjesmetmijn teksten erop'
A
LIDO/STUDIO
iney
Live in fiet LT Palace
DEBRA WINGER
THERESA RUSSELL
Ml
WDOW
FISH, ZANGER VAN DE SYMFONISCHE ROCKGROEP MARILLION:
iaMMiinirano
Alternatief
Filmcircuit:
Bioscopen
Filmhuizen
ILUXOR
l.v.m. de lengte van de hoofdfilm start „The Living Daylights" om 6.45 uur
Oscar
BESTE ACTEUR
PAUL NEWMAN
„Het geheim van een goede el
pee is dat hij niet meer van je
draaitafel komt, dat de behoefte
hem telkens opnieuw om te
draaien blijvend is. Om dat te
bewerkstelligen moet je de luis
teraar door een wervelwind
van emoties sturen, van angsti
ge tot heel vrolijke. Dat is een
niet altijd even gemakkelijke
taak, maar zolang ik niet elke
twee maanden een nieuwe
langspeler hoef af te leveren,
maar er twee jaar over mag
DOOR hans PIËT
doen, is het geen probleem",
zegt een vermoeid blikkende
Fish, de Schotse ex-houthakker
uit Dalkeith, zanger van de suc
cesvolle Engelse symfonische
rockgroep Marillion in Dtlssel-
dorf.
Even voor we in de hal van een
echt Duits hotel - alles is van
eikehout - tegenover elkaar zit
ten, heeft binnen de groep een
hevige woordenwisseling plaats
gehad. Fish was het geklaag
van zijn mede-muzikanten beu
en stond erop dat zij nu eens het
interview voor hun rekening
zouden nemen. Hij is moe, dus
het zou hem goed uitkomen. Ze
zijn echter in geen velden of
wegen te bekennen.
Fish (wat wanhopig): „Wat een
groep. Eigenlijk is het wel grap
pig. De rest klaagt constant dat
ik altijd de interviews doe en in
de krant terecht kom, maar als
ze de kans krijgen om mijn
werk over te nemen, zijn ze
nergens te vinden of ze zeggen:
nee, doe jij het maar".
Marillion zit midden in een
Duitse tournee. De reeks maakt
deel uit van een serie concerten,
die de groep in de komende ne
gen tot twaalf maanden over de
wereld zal voeren. Centraal tij
dens de optredens staan de
nummers van 'Clutching At
Straws', een van de krachtigste
concept-elpees uit de geschiede
nis van de popmuziek. Het is
een heel gecompliceerde, maar
ook een heel persoonlijke plaat,
hoewel Fish dat laatste niet di
rect wil toegeven. „Ik ben nogal
geschrokken van de reacties die
ik kreeg op het 'Kayleigh'-ma-
teriaal. Daarin heb ik mij mis
schien té veel in de kaart laten
kijken. Een groot aantal men
sen is er in elk geval behoorlijk
van streek door geraakt. Daar
om wordt op 'Clutching At
Straws' de hoofdrol gespeeld
door Torch, een fictief persona
ge. Op die manier kon ik een
aantal niet bestaande situaties
scheppen en mijn fantasie de
vrije loop laten. Terugkijkend
moet ik vaststellen dat een
groot deel van het materiaal
heel persoonlijk is geworden. Er
staan nummers op de elpee,
waarin ik mijn ziel volkomen
blootleg. Maar omdat ik in de
derde persoon enkelvoud en
niet in de ik-vorm schreef, was
het veel gemakkelijker om al
lerlei zaken toe te geven".
„Het is overigens veelal behoor
lijk angstig om een persoonlijke
tekst neer te pennen. Ik ga die
confrontatie met mijzelf liever
uit de weg. Aan de andere kant
is het goedkoper dan een be
zoek aan de psychiater. Dat
mijn teksten soms verkeerd
worden geïnterpreteerd, zoals
bij 'Forgotten Sons' is gebeurd,
werkt heel ontnuchterend. Het
eerste dat ik mij dan afvraag is
of ik wel de juiste woorden heb
gebruikt. Het blijft een pro
bleem, hoewel... heel veel
schrijvers zijn verkeerd begre
pen".
RUZIES
„Het schrijven van 'Clutching
At Straws heeft, vreemd ge
noeg, maanden in beslag geno
men. Na de laatste tournee, die
achttien maanden heeft ge
duurd, dacht ik dat het eenvou
dig zou zijn om de volgende el
pee op te nemen. Na twee
maanden kwamen we er achter
dat we een tweede 'Misplaced
Child' (de vorige langspeler)
hadden gecomponeerd en dat
wilden we niet. We zijn op
nieuw begonnen. Het bleek de
start van een aaneenschakeling
van moeilijkheden. Iedereen
wilde een andere muzikale
richting uit, terwijl ik een ba
lans probeerde te vinden tussen
de verschillende ideeën. Elke
week was er weer een ander die
aankondigde de groep te zullen
verlaten. De problemen werden
pas opgelost toen we besloten
een korte tournee van vijf da
gen te ondernemen. Na alle ru
zies was het heerlijk verfrissend
om weer met z'n vijven op het
podium te staan. Na die tournee
hebben we de elpee in twee we
ken geschreven. In januari zijn
we de studio ingegaan en half
april stonden de nummers op de
Fish (rechts: met bierglas en sigaret): „Het liefst speel ik zelf de hoofdrol van de dronkelap in de hoek".
8 J V L I
1 2) I want your sex
2 1)1 wanna dance with—
J 4) So st
5 5) Don't dream it's over
6 8) I still haven't found—
7 (11) Walking together-
8 3) You want love
7) Hold me now
10 (12)F.L.M
11 (15) When smokey sings
12 (18) Alone
13 9) Call me
14 (10) Watchdogs
15 (-) Who's that girl
16 (40)The living daylights
17 (16) If I was your girlfriend
18 (13) Can't be with you tonight -
19 -) It's a sin
20 (19) Just around the corner
21 (21) Love is in the air
22 (32) Helene
- George Michael
- Withney Houston
- Labi Siffre
- Herb Alpert Janet Jackson
- Crowded House
-U2
- Piet Veerman
- Mixed Emotions
- Johnny Logan
- Mel Kim
- Madonna
- Aha
- Prince
- Judy Boucher
- Pet Shop Boys
- Cock Robin
- Steve Allen
- Julien Clerc
i 25 (27) Viva America
a 26 (26)Luka
5 27 (25) Bingo
8 28 (20) Bitter fruit
29 (30) Arrivederci
3 30 (31) Shattered dreams-
1 31 (33) Incommunicado
I 32 -)Papa
- George Baker Selection
- Suzanne Vega
- André van Duin
- Little Steven
- Oberto Jacketti TTje Scooters
- Johhny Hates Jazz
- Marillion
- Tony Esposito
- Five Star
Gino Vanelli
I 33 (34) The slightest touch
1 34 (14) Wild horses
j 35 (22) Lass die Sonne in dein HerzWind
J 36 (17) Crockett's themeJan Hammer
1 37 (38) Tracks of my tearsSmoYey Robinson
I 38 -) No sleep till BrooklynBeasne Boys
B 39 (35) Goodbye strangerPepsi Shirlie,
8 40 (-)Jet airlinerModern Talking
I AlarmschJjf: Nothing's gonna stop me now - Samantha Fox
Samenstelling;
Stichting Nederlandse Top 40.
band. Dat de opnamen lange
tijd in beslag hebben genomen,
komt omdat we een hekel heb
ben aan studio's. Ik had het er
laatst met Chris Kimsey (produ
cer) nog over dat het misschien
beter is om de zang in een club
voor publiek op te nemen. Hoe
wel ik het niet zo moeilijk meer
vind als in het begin, is het nog
steeds een probleem om in de
stemming te komen als mijn vo
calen moeten worden vastge
legd. Op het podium ben ik mij
ervan bewust dat elke noot die
ik zing wordt meegevoerd door
de wind. Het is een eenmalig
gebeuren. Je laat je dus meesle
pen door het publiek en stuurt
op gepassioneerde wijze, zonder
je druk te maken over een valse
noot, de tekst de zaal in. In de
studio komt de eeuwigheids
waarde om de hoek kijken. Als
ik zing, ben ik mij er heel erg
van bewust dat de bandrecorder
mijn stem vastlegt. Dat werkt
beklemmend. Hierdoor ga ik al
snel heel berekenend zingen,
terwijl ik mij juist zou moeten
laten meeslepen door de emotie
van de tekst. Een paar whisky's
helpt meestal wel, maar je
drinkt al snel te veel. Gevolg is
dat je te dik wordt en dat heeft
ook gevolgen als we weer op
tournee gaan. Tegen de tijd dat
een concertreeks voor de deur
staat, begin ik mij meestal zor
gen te maken over zaken als
hartaanvallen. Om die te voor
komen, probeer ik mijn conditie
op peil te brengen maar dat is
mij deze keer niet meegevallen.
Ik heb echt ongelooflijk mijn
best moeten doen om de machi
ne weer optimaal te laten func
tioneren".
MENUKAARTEN
„Het excuus dat ik zou kunnen
aandragen voor de hoeveelheid
drank die ik achterover heb ge
slagen is dat ik voor 'Clutching
At Straws' veel tijd in bars heb
moeten doorbrengen om inspi
ratie op te doen. De waarheid is
natuurlijk dat ik veel in cafés
kom omdat ik graag drink. Het
grootste deel van de teksten
werd ook geschreven op bier
viltjes en menukaarten. Als ik
iemand ontmoette of in een si
tuatie verzeild raakte die bruik
baar was, trok ik de bovenste
laag van het viltje eraf en ge
bruikte de vrijgekomen ruimte
om het vast te leggen. Soms
■werd er later te veel bier over
gemorst om het nog te kunnen
lezen, maar vaak ook was ik zo
dronken, dat ik de viltjes vergat
mee te nemen. Er zijn heel wat
cafés in Europa en Amerika die
bierviltjes hebben met mijn tek
sten erop... Ik ben benieuwd
wat ermee is gebeurd".
„Er zijn dus heel wat overeen
komsten tussen de hoofdper
soon en mij. Hij is een schrijver,
een alcoholist en drugsverslaaf
de, die graag met vrouwen naar
bed gaat. Om een boek te schrij
ven, probeert hij alle slechte ge
woontes af te zweren. Op het
moment dat het hem lukt, lijkt
hij creatief opgebrand. Hij krijgt
geen behoorlijke zin meer op
papier. Om inspiratie op te doen
gaat hij naar bars en clubs en
merkt dat die mensen in het
zelfde schuitje zitten als hij.
Door hun problemen te analy
seren lost hij die van zichzelf op
en aan het einde van de elpee
begint hij weer te schrijven.
Maar met die schrijverij steken
zijn problemen weer de kop op,
waardoor hij weer begint te
drinken. Een vicieuze cirkel
dus, die blijft voortduren zolang
je de elpee blijft omdraaien. Ik
heb de langspeler geschreven
als een boek. De eerste twee
zinnen van 'Hotel Lobbies' en
'The Last Straw - het eerste en
laatste nummer - zijn hetzelfde.
Je moet het zien als de omslag.
De elpee begint ook met een in
troductie, terwijl de rest van de
nummers de pagina's vormen.
Ze worden gevuld met de ver
schillende verhalen die de
schrijver in cafés beleeft. Elk
nummer werd geïnspireerd
door een andere bar, kijk maar
op de binnenhoes".
FAVORIETE CAFÉ
,,'Slainte Mhath' werd geschre
ven in de Oyster Bar, mijn fa
voriete café in Edinburgh. Ik
stond wat te drinken en pro
beerde een tekst op zo'n viltje te
krijgen toen er een vent op mij
afstapte, die wilde weten wat ik
deed. Hij zei: laat maar, je werkt
in een groep en probeert een
tekst te schrijven. Vervolgens
heeft hij mij zijn hele levens
verhaal verteld en dat is uitein
delijk de tekst geworden, inclu
sief zijn verwachtingen en te
leurstellingen in het leven".
„Ik ben deze keer ook politiek
in de weer geweest. Een num
mer als 'White Russian' gaat
over het Oostenrijkse Wald-
heim-regiem en het anti-semi-
tisme dat in Europa weer de
kop op steekt. Ik probeer niet
om een politiek standpunt uit te
dragen, maar het onderwerp
van een menselijke kant te be
kijken. De mensen die zich
vroeger geen boeken konden
veroorloven of niet konden le
zen, kregen de belangrijkste
nieuwsfeiten en wijze lessen te
horen van troubadours. Ik denk
dat het nu weer het geval is.
Vietnam en Live Aid zijn mooie
voorbeelden van de invloed van
muzikanten. Ze hoeven de ver
anderingen niet te dicteren,
maar ze kunnen wel diverse
ogen openen. Heel veel mensen
weten niets over de Waldheim-
Oostenrijk-situatie en ik ben blij
dat ik daar wat aan kan doen,
want het heeft mij diep geraakt
Het is een van de voorbeelden
waarbij Torch en ik eigenlijk
dezelfde persoon zijn".
ZELFVERTROUWEN
„Het is overigens een tekst die
ik drie jaar geleden niet had
kunnen schrijven. Ik heb de
laatste paar jaar steeds meer
zelfvertrouwen gekregen. Voor
al na 'Misplaced Childhood'. Ik
heb een grotere woordenschat
tot mijn beschikking en heb in
middels mijn eigen schrijfstijl
ontwikkeld. Met de groei van
dat zelfvertrouwen ben ik ook
steeds meer gaan schrijven. Ik
heb twee echt briljante teksten,
die ik helaas voor deze elpee
niet heb kunnen gebruiken. De
ene song heet 'Tamara', de an
dere 'Perfect Stranger'. De laat
ste zou ik het liefst door een an
dere groep uitgevoerd zien,
want hij is niet echt geschikt
voor Marillion. Ik heb ook nog
een nummer geschreven voor
een soundtrack waarmee Tony
Banks in de weer is. Hij was
echt heel blij met de tekst voor
het nummer 'Shortcut To So
mewhere'. In mijn ogen een
weggooi-song; ik heb het snel
geschreven en er vooral naar
gestreefd dat ik de onderwer
pen voor 'Clutching At Straws'
onaangeroerd liet. 'Shortcut To
Somewhere' is eigenlijk een
nummer over John Belushi en
zijn cocaïne-probleem. Als on
derdeel van de film werkt het
uitstekend".
„Hopelijk krijgen we nog eens
de kans om van 'Clutching At
Straws' een film te maken. Ik
zie de bar met de verschillende
hoofdrolspelers, de confronta
ties en botsende persoonlijkhe
den al voor mij. Het liefst speel
ik zelf de hoofdrol van de dron
kelap in de hoek. Dat zou mij
echt heel goed afgaan".
(ADVERTENTIE)
Restaurant'
TOMMY GRAHAM, de befaamde Amerikaanse
entertainer die woensdag t/m zondag uw diner
extra glans geeft
Nightclub:
THE PINK PEARLS, de Filippijnse damesgroep met
een daverende show.
U bent van harte welkom voor een exquis diner met
uitzicht op het strand van Scheveningen of voor een
swingende avond.
Uw gastheer en -vrouw zijn de heer en mevrouw Kooy.
;t restaurant is alleen op dinsdag gesloten.
De club is open van donderdag t/m zondag.
40 Parkeerplaatsen.
Strandweg 155 159, Scheveningen. Tel 070-54.73.73.
/UI UOt-UjpCJJ
LIDO EN STUDIO
THE livino daylights (dag 14.30,
18.45 en 21.15) De nieuwste James
Bond. Timothy Dalton (als vervan
ger van Roger Moore) beleeft de
meest onwaarschijnlijk avonturen,
maar blijft uiteraard overeind. Met
verder Maryam d'Abo als Bondgirl
en Jeroen Krabbé als een Russisiche
generaal die een dubbel spel speelt
(alle leeftijden, tweede week).
color of money (dag 14.30, 19.00 en
21.15) Paul Newman speelt een
voormalige topbiljarter, die een
nieuw jong talent (Tom Cruise) naar
de top begeleidt. De verhouding tus
sen trainer en pupil laat echter nog
al te wensen over (alle leeftijden,
vijfde week).
de naam van de roos (dag 14.30,
18.45 en 21.15) Film naar het gelijk
namige boek van Umberto Eco. In
een middeleeuws klooster worden
verschillende moorden gepleegd.
Een scherpzinnige monnik tracht de
moordenaar te vinden. Met Sean
Connery en F Murray Abraham (12
jaar, elfde week).
black widow (dag 14.30, 19.00 en
21.15) Film over een vrouw die met
rijke mannen trouwt om ze vervol
gens voor de erfenis te vermoorden.
Een juriste komt haar op het spoor.
Met Debra Winger en Theresa Rus
sell (alle leeftijden, derde week).
platoon (dag 14.30, 19.00 en 21.15)
Met vier Oscars bekroonde film
over de oorlog in Vietnam. Een oud
strijder verhaalt zijn eigen, vaak
gruwelijke ervaringen. Met Tom Be-
renger, Willem Dafoe en Charlie
Sheen (16 jaar, veertiende week).
LUXOR
police academy iv (19.00 en 21.15,
za, zo, wo 14.30) Alweer de vierde
film met doldwaze avonturen van
de onstuimige leerlingen van de po-
litie-academie (alle leeftijden, zeven
de week).
TRIANON
joy (dag 14.30 en 19.00) Franse soft-
porno in Bilitis-traditie. (16 jaar, eer
ste week).
cat's eye (dag 21.15) Nieuwste grie
zelproduct van Stephan King over
een kat, die het op zijn heupen
krijgt (16 jaar, eerste week).
REX
maneaters (dag 14.30, 19.00, 21.15)
Sexfilm (18 jaar, eerste week).
begeerlijke onschuld (za 23.30)
Sexfilm (18 jaar, eerste week).
EURO CINEMA I
(Alphen aan den Rijn)
the living daylights (dag 13.30,
18.30 en 21.15, zo ook 16.00, za ook
24.00) Zie Lido/Studio (alle leeftij
den, eerste week)
EUROCINEMA II
(Alphen aan den Rijn) Paul Newman Is In The Color of Money' een voormalige topbiljarter. c
the living daylights (dag 18.30 en nieuw jong talent (Tom Cruise) naar de top begeleidt (Lido/Studio, L
21.15, zo ook 16.00) Zie Lido/Studio
(alle leeftijden, eerste week)
the erotic world op angel cash (za
24.00) Sexfilm (18 jaar, eerste week).
peter pan (dag 14.00) Beroemde te
kenfilm van Walt Disney over de
vliegende sprookjesfiguur Peter Pan
(alle leeftijden, vierde week).
EUROCINEMA lil
(Alphen aan den Rijn)
police academy iv (dag 13.45, 18.45
en 21.30, zo ook 16.15) Zie Luxor
(alle leeftijden, zevende week).
taboe iv (za 24.00) Pornofilm (18
jaar, tweede week).
EUROCINEMA IV
(Alphen aan den Rijn)
crocodile dundee (dag 13.30, 18.30
en 21.00, zo 16.00 za ook 24.00) Ko
medie rond de Australische komiek
Paul Hogan Hij speelt de Australi
sche inboorling Crocodile Dundee,
die zich uitstekend kan redden in de
wildernis van zijn land, maat in
New York toch wat moeite heeft
(alle leeftijden, vijfde week).
CITY THEATER I
(Katwijk)
wise guys (dag, 14.45, 19.00 en 21.15)
Twee mislukkelingen werken voor
een bendebaasje in New Jersey. Ze
willen hem oplichten, maar dat mis
lukt telkens. Daarop zet hun baas
hen tegen elkaar op en trachten ze
elkaar te vermoorden. De regie van
deze komedie met Danny Devito is
van Brian DePalma (alle leeftijden,
tweede week).
CITY THEATER II
(Katwijk)
silver BULLrr (dag. 19.00 en 21.15,
do, vr, zo, ma en di ook 14.45) Het
vervolg op de Weerwolf van Step
han King (alle leeftijden, eerste
week).
repelsteeltje (za en wo 14.45) Te
kenfilm naar het gelijknamige
sprookje (alle leeftijden, derde
week).
LIDO THEATER
(Noordwijk)
act of vengeance (za en ma 19.00,
zo 20.15) Charles Bronson gaat op de
van hem bekende manier tekeer (16
jaar, eerste week).
tiroler sex kliniek (za eri ma
21.15) Sexfilm (16 jaar, eerste week).
GREEN WAY THEATER
(Voorschoten)
the fly (dag 19.00) De nieuwe ver
filming van een science-fiction-ver-
haal uit de vijftiger jaren, waarin
een bezeten geleerde tracht levende
wezens over te seinen tussen twee
stations. De geleerde neemt zichzelf
als proefpersoon, maar zijn molecu
len raken verward met die van een
insect, waardoor hij in een monster
lijk grote vlieg verandert. Een jour
naliste tracht de ongelukkige weten
schapper te helpen (16 jaar, eerste
week).
betty blue (dag 21.15) Franse film
van Jean-Jacques Beineix met ver
rassende humoristische wendingen
over een schrijver en zijn vriendin,
die langzaam maar zeker haar nood
lot tegemoet gaat. (16 jaar, eerste
week).
de speurneuzen (dag 14.00) Teken
film over een scherpzinnige muis
detective en zijn domme hulpje (alle
leeftijden, zevende week).
ASTRA
(Wassenaar)
the color of money Paul Newman,
als prijsbiljarter jaren ouder, ziet
Tom Cruise als een jong talent,
maar moet hem in film van Martin
Scorsese nog veel leren (12); do. t/m
zo. 20 00. terug naar oegstgeest
Theo van Gogh verfilmde jeugdher
inneringen van Jan Wolkers. Te
rugblik op gereformeerd gezinsle
ven. Met Geert de Jonge, Cas En
klaar en anderen (12); ma. t/m wo.
20.00. de speurneuzen Nieuwste
Disney-kindertekenfilm volgt spoor
van muizen als privé-detectives, die
wel iets weg hebben van Sherlock
Holmes en ar. Watson (a.l.); za. t/m
wo. 14.00.
'Betty Blue' beschrijft de lotgevallen van een schrijver en zijn vriendin Betty (Greenway, Voorschoten).
8 JULI
kijkhuis 19.30 en 21.45: Terug naar
Oegstgeest' van Theo van Gogh.
20.00: 'Ran' van Akira Kurosawa.
9 JULI
filmhuis lvc 21.15: 'Desert Hearts'
van Donna Deitch.
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Opera do Malandro' van
Ruy Guerra.
10 JULI
filmhuis lvc 21.15: 'Desert Hearts'
van Donna Deitch.
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Opera do Malandro' van
Ruy Guerra.
11 JULI
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Opera do Malandro' van
Ruy Guerra.
13 JULI
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'La Traviatia' van Franco
Zefferelli.
14 JULI
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Abel' van Alex van War
merdam.
15 JULI
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Mon Oncle d'Amerique'
van Alain Resnais.
16 JULI
filmhuis lvc 21.15: Trip to Bounti
ful' van Peter Masterson.
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Betty Blue'
van Jean-Jacques Beineix. 20.00:
'Barry Lyndon' van Stanley Ku
brick.
17 JULI
filmhuis lvc 21.15: Trip to Bounti
ful' van Peter Masterson.
kijkhuis 20.00: 'Barry Lyndon' van
Stanley Kubrick. 19.30 en 21.45:
'Betty Blue' van Jean-Jacques Bei
neix.
18 JUL!
kijkhuis 20.00: 'Barry Lyndon' van
Stanley Kubrick. 19.30 en 21.45:
'Betty Blue' van Jean-Jacques Bei
neix.
lido i, ii, in. iv: Steenstraat 39, Lei
den, 071-124130 (dag 14.30, 19.00 en
21.15, zo ook 16.45).
studio-. Steenstraat 39, Leiden, 071-
133210 (zie Lido).
trianon: Breestraat 31, Leiden, 071-
123875.
rex: Haarlemmerstraat 52, Leiden,
071-125414.
luxor: Stationsweg 19, Leiden, 071-
121239 (dag 14.30. 19.00 en 21.15, zo
ook 16.30).
eurocinema i, 11. iii. iv: Raadhuis
straat, Alphen a/d Rijn 01720-20800.
lidotheater, Pr. Bernhardstraat 56,
Noordwijk, tel. 01719-12800; info
VVV-Noordwijk 01719-19321.
city theater, Badstraat 30, Katwijk,
01718-74075.bgg 74185.
lak-cinema: Theaterzaal Doelen
complex (Cleveringaplaats 1, Lei
den)
kijkhuis: Vrouwenkerkkoorsteeg
17, Leiden, 071-142895 of 133900.
filmhuis lvc: Breestraat 66, Leiden,
071-146448.
kapelzaal k&o-. Oude Vest 45 (in
gang Hazewindsteeg), Leiden, teL
141141.
greenway theater: Schoolstraat 69,
Voorschoten, 01717-4354.
filmliga voorschoten: zie Green-
way Theater.
skan filmhuis: De Vonk, Westeinde
94, Noordwijk, 01719-10813.
filmhuis lisse, (in Artopa) Greve-
lingstraat 50, Lisse, secr: 02522-
13458.
filmhuis katwijk, Zie City Theater.
fïlmwerkgroep muzenhof: Muzen-
hof, Cor Gordijnsingel Leiderdorp,
071-410957.
Sleenstraat - Leiden. Tel. 071-12.4i.30 - 13.32.10
Alle zalen dolby-stereo
airconditioned
Stationsweg 19a
Leiden - 121239
DE NIEUWE JAMES BOND
ZONDER GEVAAR
KAN HIJ NIET LEVEN
(IttRT R M0CQXI
TIMOTHY DALTON
De nieuwe film
van Bob
„The Postman
Always Rinss
Twice"
Rafelson.
SHE MATES AND
SHE KILLS.
TOM BERENOtR
WILLEM DAFOE CHARLIE SHEEN
Produced by ARNOLD KOPELSOS
Written and Directed by OLIVER STONE
Dag. 2.30-6.45-9.15 uur
Dag. 2.30-7.00
9.15 uur. - a.l.
a.l.
Dag. 2.30 - 6.45
9.15 uur
16 jaar
PAUL NEWMAN
TOM CRUISE
Dag. 2.30-7.00
9.15 uur
A.L.
De originele sterren
en een hele bende
gloednieuwe
dombo's vegen de
vloer aan met
de crimi's
Dag. 7.00-9.15 u.
Za.-zo.-wo. 2.30 u.
A.L.