kerk wereld „Zendingswerk betekent niet dat verantwoordelijkheid voor samenleving hier ophoudt" Ceidóe Soivtaufc GEESTELIJK LEVEN/OPINIE AFHANKELIJK Felle aanval Pinochet op geestelijken Dr. D.Bakker bij afscheid van Hendrik Kraemer Instituut: Vijftien maanden cel voor kerkdief Stel contacten met PLO ers niet strafbaar" Aartsbisschop Lefebvre wil buiten Vaticaan om bisschoppen wijden boekwijzer Festival voor heel Holland Ccidóc Gouttmt ZATERDAG 4 JULI 1987 PAG] door Marinus van der Berg Ouders lieten me eens een foto zien, die ze gemaakt had den van hun veel te vroeg ge boren kind. Een foto van een kind haast onzichtbaar, ver borgen onder slangetjes en draden in een couveuse. Nu is hetzelfde kind een stevig op zijn benen staand mensje van een jaar of drie. Het is bijna niet meer voor te stellen dat hij eens zo afhankelijk en broos was. De foto maakte niet alleen indruk op me van wege al die verfijnde techniek, maar het meest vanwege de kwetsbaarheid van het kindje. Dat maakte huiver en emotie in me los. Huiver en emotie die eerbied oproepen. De eer bied stelt een grens die je doet zeggen dat de ander zo eerwaardig is dat zijn of haar leven niet gemanipuleerd mag worden en er mag zijn in al zijn bijna niet-zijn. Wanneer 'n mens ziek wordt en zijn eigen levenseinde on der ogen moet gaan zien, treedt opnieuw die afhanke lijkheid het leven binnen. Steeds meer moet je loslaten en uit handen geven. Het ver schil met het kleine kind is dat de mens zich nu bewust is van zijn toenemende afhankelijk heid. Dit moeten loslaten om dat de krachten van het li chaam het begeven is een moeilijk en vaak ook eenzaam proces. Op vele momenten is de mens hierin alleen. Op en kele momenten kan de mens proberen om zijn ervaringen, zijn gevoelens te delen met een ander. Dit steeds meer af hankelijk worden, kan in de mens de vraag losmaken: „ben ik anderen niet slechts tot last, wie ben ik nog, tot hoever kan ik afhankelijkheid toelaten"? Dit zijn vragen van de ziel, de binnenkant van een mens die zich niet eenvoudig laten be antwoorden. We kunnen en mogen deze vragen, die ook gevoelens zijn, niet simpel wegpraten. Natuurlijk zouden we kunnen zeggen: „Maar jij hebt er ook niet zelf om ge vraagd: jij hebt niet zelf om je ziekte gevraagd". Toch lijkt dat geen bevredigend ant woord. Ik vraag me zelfs af of het antwoord wel door een ander gegeven kan worden. Een kenmerk van antwoorden is dat ze nogal eens voortijdig zijn. Het antwoord op deze vragen raakt de diepste zin van het leven: de vraag wie ben ik uiteindelijk en voor wie ben ik uiteindelijk de moeite waard, dat antwoord moet groeien. Een groei door twijfel en duister heen. In deze periode van innerlijke groei is het belangrijk dat de ander zoveel mogelijk in zijn eigen waarde wordt gelaten. Dat de ander betrokken blijft bij het leven. Dat er niet om de ander heen gelopen wordt of zelfs gemeden wordt. Het is in deze periode belangrijk dat de ander aangesproken blijft op zijn eigen mogelijkheden en zo het gevoel blijft houden serieus genomen te worden. Het gevaar dat mensen met een ernstige ziekte bedreigt, is het voortijdige afscheid dat anderen nemen. De bidpren tjes die al worden opgesteld voordat iemand gestorven is. Juist het blijvende gesprek, het blijvend betrekken, samen in gesprek blijven over de die pere vragen die nu zo intens beleefd worden, kan ertoe bij dragen dat een mens toe groeit naar het innerlijke be sef: ik mag er zijn om niet. Ik mag er zijn zonder tegenpres tatie. Dat is niet gemakkelijk in een samenleving waarin „het doen" hoger staat aan geschreven dan „het zijn". De ontmoeting met afhankelijk geworden mensen stelt mij de vraag naar de eerbied voor de ander scherper voor ogen. Waar de mens steeds minder zichzelf in handen heeft en steeds meer afhankelijk wordt van de handen van anderen, daar doet zich de noodzaak voor dat er ook handen zijn die ontvankelijk zijn, die zo de ander aanraken dat er beves tiging en warmte vanuit gaan, die zo de ander doen voelen: ook zó mag ik er zijn. Ik mag er ook zijn in mijn bijna niet meer zijn. Juist in deze uiterste grens van het leven kan ook het ver trouwen groeien dat een mens uiteindelijk valt in de handen van God die niet manipuleert maar slechts Liefde is. Het be gin van een mensenleven is belangrijk, maar het einde niet minder. De eenzijdigheid van deze tijd is dat het begin zo veel meer aandacht krijgt dan het einde. QUILLOTA De Chileense leider, generaal Augusto Pinochet heeft een felle aanval ge daan op katholieken die kritiek hadden op de officiële verklaring over de dood van twaalf mensen half juni dit jaar. De twaalf, die werden doodgeschoten door veiligheidstroepen, zouden behoren tot de linkse verzetsbeweging Patriottisch Front Manuel Rodriquez (FPMR). Volgens de auto riteiten was een van de slachtoffers betrok ken bij de mislukte moordaanslag op Pino chet vorig jaar september. Verder zouden veiligheidstroepen tijdens een van hun acties in de armenwijk van Santiago onder vuur zijn genomen, waarna ze terugschoten. „Onacceptabel", noemde Pinochet de reacties van diverse geestelijken, onder wie de aarts bisschop José Manuel Santos van Concepcion, die de verklaring van de autoriteiten sterk in twijfel trokken. Degenen die deze twaalf do den beklagen, vergeten de vijf mensen die om het leven kwamen bij de de aanslag in Cajon del Maipo, aldus Pinochet, verwijzend naar de mislukte aanslag op zijn leven. Laten we de zonde haten, niet de zondaar OEGSTGEEST „Toen ik begin jaren zeventig hier op het Hendrik Kraemer Instituut (HKI) begon, kregen we de zes tiger-jaren generatie zen dingswerkers binnen: heel bezielde, overtuigde jonge mensen, van het slag op sandalen en geite wollen sokken. Ze waren zelfbewust en zeker wat ze ginds te zeggen had den. Nu ligt het anders. Nog steeds zijn ze over tuigd en bezield, maar ook meer bezonnen. Ze hebben indringende vra gen. Bijvoorbeeld: zijn wij, westerlingen, wel de meest aangewezenen om in de Derde Wereld te gaan werken?" Dr. D. Bakker heeft als rector van het oecumenisch (her vormden en gereformeerden) opleidingscentrum voor wer kers in de Derde Wereld hon derden jonge mensen „voorbij zien gaan'. Deze week heeft hij na er bijna vijftien ge werkt te hebben, zijn werkka mer in Oegstgeest definitief verlaten; hij maakt gebruik van de vut-regeling. In spe- tember neemt hij officieel af scheid. „Dat we nu een andere gene ratie zendingswerkers hebben dan zo'n dertig jaar geleden, is wel te begrijpen. Het hangt samen met ontwikkelingen in onze samenleving, maar ook met de omstandigheden in de Derde Wereld. Daar zijn nu overal zelfstandige kerken; de verhoudingen zijn dus heel anders komen te liggen. Wij verlenen nu „assistentie" op verzoek van de kerken ginds. De eerste verantwoordelijk heid voor de verkondiging in woord en daad ligt bij de lo kale kerken, is het uitgangs punt van de zending, al jaren lang. Er is geen sprake meer van de blanke zendeling die min of meer werd vereerd en die als kerkelijk man autori teit had. In veel landen is dat laatste eerder omgekeerd. De kerk is vaak een bedreiging voor de heersende orde en wie in dienst van die kerk komt werken, wordt met arg waan bekeken. De houding van die zendingswerker moet dus ook heel anders zijn. Door al te snelle oordelen en me ningen over mensen en over het land kan hij de belangen van de lokale kerk schaden. De zending moest ook meer „politiek-gevoelig" geworden. Deze ontwikkeling is ook een van de redenen dat we tijdens de trainingen hier veel meer politieke en sociale informatie geven. Ik zeg niet: zending is een politiek of sociaal-maat schappelijk verhaal, maar wel dat een zendingswerker moet weten in welke omstandighe den hij komt te werken. Hoe de krachtsverhoudingen lig gen bijvoorbeeld en hoe de sq- ciale structuren zijn. De zendingswerkers van nu zijn ook minder „naïef". Het zendingswerk als zodanig wordt kritisch bevraagd. Vroeger wisten we het: wij zijn geroepen om in de arme Dr. D. Bakker landen het Evangelie te ver kondigen. Hoe we dat moes ten doen wisten we ook. Nu is dat allemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Hebben wij vanuit het gesculariseerde .westen nog wel iets te vertel len over God en geloven? We zijn ons bewust geworden van. de ingewikkelde politieke en economische relaties tussen het rijke westen en de arme derde wereld. Kun je als christen uit het rijke westen, dat profiteert van de armoede elders op de wereld, wel met het verhaal van Jezus naar die armen toe? Dergelijke vragen spelen bij veel mensen die worden uit gestuurd. Niet minder bezield dan generaties voor hen, wel in een zekere verlegenheid. Ik denk weieens aan Paulus die zei: „Ik kan niet anders dan de naam van de Heer verkondigen". Met zo'n ge voel gaat de huidige zendings man of -vrouw weg. Wederkerig Zending is niet meer een een zijdige verkondiging vanuit Europa en Amerika naar de derde wereld. Het zelfbewust zijn van christenen daar is ge groeid en de vanzelfspreken- heid van „de blanke weet het beter" is voorbij. In veel op zichten is een gelijkwaardige verhouding gegroeid, waarin wederkerigheid is ontstaan. De franssprekende kerken in Afrika bijvoorbeeld ontmoe ten de Europese franstalige kerken om elkaar ten dienste te staan bij de ene, gezamen lijke opdracht: de zending over de hele wereld. De Council for World Mission, waarin engelstalige kerken uit Europa en onder meer Azië samenwerken, is een an- FOTO: PERSUNIE der voorbeeld van die groei naar gemeenschappelijkheid. Ik ben erg blij met deze ont wikkeling en wat mij betreft wordt het allemaal nog con creter. Bijvoorbeeld het aan trekken van theologen uit de derde wereld naar theologi sche opleidingen in ons land. Het hier naar toe halen van christenen uit de derde we reld, verrijkt het theologisch leven hier. Waarom staan wij wel op de universitaire kathe ders ginds en zij niet hier? Er zijn genoeg voorbeelden van briljante mensen uit bijvoor beeld Azië die ons heel veel te vertellen hebben, maar ook te vragen. Verrijking Aan de andere kant kunnen Nederlandse theologen veel goeds doen déér en komen ze verrijkt terug. Alle grote zen dingsmensen in ons land heb ben zelf in de werkelijkheid van de derde wereld gestaan. Aan de grote prof. dr. J.H. Bavinck hebben we kunnen zien hoe waardevol dat is. Hij had iets meegekregen van de javaanse mystieke geloofsbe leving, met haar gevoel voor de totaliteit en de grote ver banden. Dat staat tegenover de individualistische trekken in onze samenleving en dus in onze geloofsbeleving. Als Ba vinck ergens kwam spreken, voelde je iets van die rust en innerlijkheid meekomen. Dat maakte op veel mensen grote indruk, ook op mij. De verrij king, door het leren zien hoe mensen in andere culturen in God geloven, maar ook de cri- tische vragen van die anderen zijn heel wezenlijk voor -de kerk hier. Ze helpen ons in de noodzakelijke beantwoording op de vragen over de kerk op weg naar 2000. Er is veel on zekerheid over het geloof in onze samenleving. De plaats van de kerk in de samenle ving wordt steeds marginaler en ik heb het gevoel dat bin nen de kerken er een grote behoefte is aan duidelijkheid. We weten van onszelf en van de ander in de gemeente vaak nauwelijks meer het simpele: „ik houd van Jezus". We dur ven het ook niet meer zo te zeggen. Geloof is een privé- zaak geworden. De voorbede groeit weg uit ons gemeente leven, ze wordt vaak gevoeld als een inbreuk op die priva cy. Ook wat dat betreft kun nen we veel leren van onze partners overzee. Ik denk aan die vrouw in Negeria, die ope ratie moest ondergaan. Ze zag er erg tegen op. Er zou voor bede voor haar worden ge daan in de kerk. Alle vrou wen gingen om die bange vrouw heen staan en raakten haar aan. Het gebed dat volg de was niet het gebed van de dominee, maar van de hele kerk, een nabijheid van de gemeente die zelfs lijfelijk was. Die manier van gemeen te zijn, dat samen zijn in het geloof en die duidelijkheid missen we hier". De zendingsrelatie kan hel pen ons die duidelijkheid weer te leren. Op verscnillen- de niveaus: uitwisseling van theologen en opleiders, maar ook door het contact via bij voorbeeld de zendingswer kers. We hebben nog niet de sleutel gevonden om die con tacten echt te benutten. Na tuurlijk, gemeenten en classes sturen mensen uit en de wer kers sturen brieven. Maar gek genoeg legt tijdens de uitzend- dienst vaak alleen de werker een belofte af over zijn toe komstig werk, de gemeente belooft niets dan „terug". Dat is eigenlijk niet eerlijk. Er zit iets in van: wat jij gaat doen is heel bijzonder, wij blijven „gewoon" hier. Dat is een ont kenning van de opdracht voor de kerk in Nederland. Want wij zijn toch ook zendingsge- bied geworden? In die „een zijdige belofte" zit ook iets van verantwoordelijkheid af schuiven; onze plicht om van God te getuigen in de wereld krijgt vorm in de uitzending van iemand naar de derde wereld. We bidden hem of haar kracht en wijsheid toe om in den vreemde de juiste antwoorden te vinden op de vele moeilijke problemen, maar we vergeten dan vaak dat het christen-zijn in onze verwereldlijkte samenleving ook ónze persoonlijke keuzen vraagt. Het geloof vraagt al tijd en overal om beslissingen, vaak tegen eigen wil en „mode" in. In mijn leven heb ik gezien hoe God door zijn Geest werkt in de wereld. In Indo nesië, waar we hebben ge woond, kwam soms plotseling de groei in gemeenten, zonder dat er een zendingswerker aan te pas kwam. Op onver wachte plaatsen en niet ge dachte wijze komen mensen tot geloof. En in China heb ben we gezien hoe ook geen machtstructuur die Geest kan tegenhouden; die waait waar heen Hij wil". LÜTSEN KOOISTRA Dader kroonluchter-die/stal Sassenheim UTRECHT De rechtbank in Utrecht heeft de 39-jarige Am sterdammer J.E. veroordeeld tot 15 maanden gevangenisstraf met aftrek wegens diefstal van 14 antieke kroonluchters uit her vormde kerkgebouwen, onder meer uit de kerk in Sassenheim. Tegen hem was het dubbele geëist. In de eerste drie maanden van dit iaar zijn bij diefstallen in 26 Nederlandse Hervormde Kerken 29 antieke kroonluchters ont vreemd ter waarde van 1,5 tot 2 miljoen gulden. Alleen de dief stal van 14 teruggevonden kroonluchters was E. ten laste gelegd. De rechtbank noemde de diefstallen in de kerken een ernstige zaak en een aantasting van het rechtsgevoel. Bij haar oordeel had zij er rekening mee gehouden dat E. een groot financieel voordeel had gehad. Ook ziin strafblad en het feit dat hij tijdens de rechtzaak geen blijk had gegeven doordrongen te zijn van de ernst van de zaak hadden meegespeeld. E. werd samen met zijn 41-jarige broer H.E. op 23 maart gepakt bij een inbraak in de Nederlands Hervormde Kerk in Sassen heim. Die kreeg daarvoor overeenkomstig de eis twee maanden cel. De rechtbank achtte niet bewezen dat hij iets te maken had gehad met de andere diefstallen. RAAD VAN KERKEN SCHRIJFT SHAMIR: LEIDSCHENDAM De Raad van Kerken in Nederland heeft de Israëlische premier Yitzchak Shamir schriftelijk ver zocht de contacten tussen joden en leden van de Palestijnse bevrijdingsorganisatie PLO niet langer strafbaar te stellen. De Knesset, het Israëlische parlement, ging vorig jaar augus tus akkoord met een wetswijziging waardoor met name poli tieke contacten van Israëlische staatsburgers met PLO'er strafbaar werden. Vólgens de Raad van Kerken, die ook in 1985 al protest aan tekende tegen de plannen voor de wetswijziging, dient de maatregel niet de zaak van „gerechtigheid, verzoening, vrede en veiligheid van zowel joden als palestijnen". Aanleiding voor het nieuwe protest zijn de arrestaties van de Israeli's, die in Roemenië contact hadden met PLO'ers. De Raad meent dat de veroordeling van de vier, Latif Dori, Elië- zer Feiler, Yael Lotan en Reuven Kaminer, afbreuk zal doen aan de goede naam van de joden en de belangen van Israel dus ook niet dient. ECONE De omstreden rooms-katholieke aartsbis schop Marcel Lefebvre wil een aantal bisschoppen wijden, die hem moeten opvolgen. „Ik denk aan drie of vier bis schoppen, die loyaal zijn aan de traditie en die priesters blij ven wijden", aldus Lefebvre tijdens de wijdingsplechtigheid ijden", aldus Lefebvre de wiji van 21, voornamelijk Franse priesters in het Zwitserse Eco- ne. Mocht Lefebvre zijn wil doorzetten en buiten het Vati caan om priesters bisschop wij den, kan hij worden geëxcom municeerd uit de kerk. De 82-jarige fundamentalisti sche aartbisschop, die van het Vaticaan sinds 1976 het pries terambt niet meer mag uitoe fenen, noemde paus Johannes Paulus verder „de paus van het liberalisme". Lefebvre is fel tegenstander van alle ver nieuwingen in de kerk, zoals die zijn verwoord in het Twee de Vaticaanse Concilie. Zijn afgescheiden orde, „de broe derschap van Pius X", viert dan ook nog de missen in het Latijn. Ruim 200 priesters uit 28 landen behoren tot Lefeb- vres orde. Zuidafrikaanse kerken gaan wat doen aan onderwijscrisis JOHANNESBRUG Om wat te doen aan de grote crisis in het onderwijs in Zuid-Afri- ka, heeft de Raad van kerken in het land besloten aan afde ling onderwijs in het leven te roepen. De kerk heeft gezien haar historische rol in het Zuidafri kaanse onderwijs een grote verantwoordelijkheid om ge sprekken op gang te brengen met die onderwijskundige in stellingen in het land die „echte hervormingen in het onderwijssysteem teweeg kunnen brengen", aldus oud- secretaris Beyers Naudé, die het voorstel indiende. In het verslag van de afdeling voor gerechtigheid en verzoe ning van de raad schrijft haar voorzitter dr. Wolfram Kist- ner: „Zo lang de door de rege ring veroordeelde eisen om „alternatief onderwijs" en „volksonderwijs" blijven be staan, is er hoop voor oplos sing van de crisis". Volgens Wolfram zijn naar schatting tussen de twee- en driehon derdduizend kinderen dit jaar niet naar school geweest. De raad heeft besloten verde re stappen te ondernemen de „kwalijke praktijken" van ge vangenschap van kinderen. In een resolutie zijn de lidker ken opgeroepen het werk van de organisatie „Free the chil- deren te ondersteunen. Oudere vrouwen en huwelijksleven Marga Kerklaan bundelde de vraaggesprekken die zij voor de KRO-televisie met oudere vrouwen had over hun huwe lijksleven. Toen zij voor dit jubileum-programma van de KRo op onderzoek uitging, bleek zij een grote behoefte te hebben aangeboord. Honder den vrouwen reageerden. Een aantal brieven zijn in dit boek afgedrukt. Zij verhalen van veel kommer en kwel: de vrouw was „maar een mens om kinderen te krijgen". Er zijn echter ook positieve ge tuigenissen opgenomen. „Zo doende was de vrouw maar een mens om kinderen te krijgen" telt 196 pagina's en is een uitgave: Ambo, Baarn. Prijs ƒ29,50. Op verhaal over komen in de Wester Ds. Nico ter Linden heeft voor de NCRV-televisie een aantal uitzendingen gehad met als onderwerp de verha len rond Abraham. De tek sten van het programma („op verhaal komen in de Wester") werden gedrukt en uitgege ven. Voor illustraties werd gebruik gemaakt, net als in de tv-uitzendingen, van tekenin gen van Rembrandt Uitgave Kok. HeT Holland Festival wil onmiddellijk naar Den Haag v huizen als het een wezenlijke grotere bijdrage van dezeg meente krijgt dan de ruim half miljoen gulden die An dam nu jaarlijks aan het festival bijdraagt. Dit heeft HF-k recteur 's-Gravesande verklaard, nadat hij van de Haai wethouder van cultuur, Jack Verduyn Lunel, een uitnJ' ging had ontvangen om over verhuizing naar de Reside! te komen praten. MET de invitatie aan het adres van 's Gravesande toonth bestuurder Verduyn Lunel aan, dat hij vooruit denkt. Sti krijgt de Hofstad er een paar theaters bij en het zou een j ruststellend vooruitzicht zijn te weten dat die zalen straks ij antwoorden aan hun doel. Dat er voorstellingen en uity ringen op niveau plaatshebben en uiteraard liefst in mate die bewerkstelligt dat de toch al enorm hoge explo tielasten niet nog verder de pan uit rijzen. WAAR Verduyn Lunel echter het geld vandaan wil ha|0^ om het Holland Festival van Amsterdam los te weken is MS vooralsnog een raadsel. De Haagse wethouder zal blijkens Post uitlatingen van 's-Gravesande namelijk veel forser in de bjeen del moeten tasten dan Amsterdam thans doet, maar aanrier| zien de portemonnee van de gemeente Den Haag zo goed leeg is zal dat weinig baten. En gezien de ervaringen uit I verleden zal de gemeenteraad er waarschijnlijk ook weitorie voor voelen andere voorzieningen en plannen er voor opynak offeren. verc aan< VEERTIG jaar geleden beleefde het Holland Festival in waa Residentie zijn eerste uitvoering. In de volgend decennreci groeide het uit tot een culturele manifestatie van were óet faam, die zich gaandeweg in alle grote en middelgrote sted in de Randstad afspeelde. Aan het eind van de jaren zeven en in het begin van de jaren tachtig ging de festivaldirec VJ echter steeds minder rekening houden met de culturele o standigheden in steden als Den Haag, Rotterdam en Utretj^. gedurende de rest van het jaar. De publieke belangstelli Jj bleef daardoor achter, met als gevolg dat de gemeentebes ren van deze grote steden uiteindelijk terecht een punt ten achter de subsidiering. De cirkel was toen rond: het H J] land Festival trok zich vrijwel helemaal terug op de hoolj stad. Verandering van de naam in Amsterdams Festival z 1 vervolgens op zijn plaats zijn geweest, maar dat terzijde, j r] DIT jaar kon het Holland Festival nog een redelijk pr. gramma realiseren dank zij steun uit het buitenland, ni "T name Duitsland, dat maar liefst twee miljoen gulden b schikbaar stelde. Het is niet de verwachting, dat onze ooste ar buren komende jaren nogmaals zo'n genereus gebaar mak<i' Amsterdam is per slot van rekening alleen dit jaar de Cultj» rele Hoofdstad van Europa. P01 [ziji HeT festival drijft verder op subsidies van het minis! van WVC en op sponsorinkomsten, samen bijna 2,5 milj gulden. Dat is echter veel te weinig om alle pretentieuze uitvoeringen te bekostigen. Het tekort loopt inmiddels in miljoenen. Dat zal komende jaren waarschijnlijk moet worden weggewerkt door bezuinigingen op de begroting want het ziet er niet naar uit dat de gemeente Amsterdam het ministerie van WVC, die onder grote bezuininj staan, de tekorten zullen aanzuiveren. Temeer niet, omi naar Het oordeel van minister Brinkman het managemi van het Holland Festival niet deugt. INTUSSEN is alle hoop van HF-directeur 's Gravesande gj richt op het bedrijfsleven. Hij heeft een aparte ploeg gefo» meerd die zich met sponsorwerving gaat bezighouden. I d< spoort daarmee overigens met zijn grote criticaster, ministj pi Brinkman. Die hield namelijk van de week nog in Winschj ra ten een pleidooi voor het modern mecenaat. De gemeen k' Den Haag heeft daar al een klein beetje ervaring mee. grote zaal van het muziektheater aan het Spui dat in septea ber wordt geopend gaat immers de dr. Anton Philipszaal hi 3 ten en dat niet vanwege de verdiensten van deze pioniej maar omdat het concern uit Eindhoven daar dik voor h taalt GELUKKIG zien langzamerhand steeds meer grote ond< nemingen heil in kunstsponsoring. Dat betekent dat ze kennelijk op de een of andere manier iets voor terugkrijg Ze zullen ongetwijfeld enthousiaster worden naarmate i voorstellingen en uitvoeringen in het kader van het Holland Festival zich richten op een groter publiek en wanneer r ook sprake is van spreiding in geografisch opzicht. In A licht bezien zou de HF-directie er verstandig aan doen Air sterdam en Den Haag niet tegen elkaar uit te spelen. Beid steden kunnen het zich eenvoudigweg niet permitteren V beginnen aan een spel van loven en bieden. Ze kunnen mi gelijk wel een bijdrage leveren aan pogingen het bedi leven warm te maken voor culturele manifestaties. Wanni het gevolg daarvan zou zijn dat naast Amsterdan ook Den Haag en de andere plaatsen in de Randstad van de ki sten kunnen gaan genieten, dan mag de jaarlijkse manifes tie weer met recht Holland Festival worden genoemd. Zonnig DE BILT (KNMI) De kern van een hogedrukgebied be weegt zich van de zuidelijke Noordzee naar zuid-Scandina- vië. Ons hele land ligt binnen de invloedssfeer van dit hoge drukgebied. Er is weinig of geen bewolking. Door de vrij wel ononderbroken zonnestra ling zal de temperatuur in het binnenland tot rond of iets bo ven de 25 graden oplopen. In het Waddengebied en plaatse lijk langs de westkust stroomt in de middaguren lucht van zee binnen en blijven de tem peraturen wat achter. De wind waait overwegend matig uit het noordoosten, vlak aan zee langs de westkust neemt de wind in de middag nu en dat tot vrij krachtig toe. Ook op zondag bepaalt net hogedruk gebied ons weer. Bij een mati ge oostenwind lopen de tempe raturen dan overal tot nog wat hogere waarden op. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: Af en toe zon, langs de Noorse Fjorden- kust mogelijk regen. Middag- temperatuur juist boven de 20 graden. Engeland en Wales: Eerst zon nig, later ook enkele wolken velden maar vrijwel overal droog. Maximumtemperatuur ongeveer 22 graden. Benelux, Noord en Midi Duitsland, Noord-Fran, Zonnig, Middagtemperat rond 25 graden. Zuid-Frankrijk, Spanje, Porto gal, Italië, Joegoslavische kus Griekenland: Zonnig, maar ii de middag en avond kans of een lokale onweersbui. Mid dagtemperatuur rond 30 gr» den. Ierland en Schotland: Af ér toe zon en mogelijk een bui Middagtemperatuur ongeveo 18 graden. Alpengebied, incl. Zuid-Duits land: Vrij zonnig, in de middai en avond enkele lokale om w eersbuien. Middagtempera tuur van 25 tot 30 graden. Weerrapporten 3Uili 20 u ar. Max. temp Eelde niet ontv. Eindhoven 1 bew. 23 Den Helder l.bew. 18 Rotterdam niet ontv. Twente l.bew. 22 Vlissingen onbew. 20 Zd. Limburg niet ontv. Aberdeen xw.bew. 20 Athene h.bew. 32 Barcelona 29 Berlijn 24 Bordeaux l.bew. 29 Brussel l.bew. 23 Dublin h.bew. 21 Frankfort l.bew. 27 Genève xw.bew. 29 Helsinki onbew. 21 Innsbruck xw.bew. 27 Klagenfurt h.bew. 29 Kopenhagen xw.bew. 18 Lissabon onbew. 32 Locarno xw.bew. 29 Londen onbew. 23 Luxemburg Lbew. 24 Madrid xw.bew. 36 Malaga onbew. 30 Mal lore a onbew. 33 Malta l.bew. 33 Moskou onbew. 23

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2