Euthanasie is niet nodig'
r ,i ii riMriMmn m hipt nnmcr"
Hogere inkomsten voor EDCS
Radikaal feminisme en levenshouding
Maria grootst mogelijke tegenstelling
CeidóeSoiwcmtli
3
kerk
wereld
>weer
brieven I
lezers
Zorgen over
voorzitterschap
parochiebesturen
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeübeSou/ifmt
Mgr. Bar leidt herdenking Martelaren van Gorcum
Verbranding
pornografie
verboden
h^ranmiiiiffEni
ENGELS VERPLEEGHUIS ONTVANGT NEDERLANDSE ARTSEN
Derksen begint
katholiek familieblad
KARDINAAL SIMONIS IN ARTIKEL:
Misbruik van macht
In de huidige strijd met de ziekenfondsen gaat het om e
deel van dit inkomen, dat volgens de ziekenfondsen to
jaarlijks op 200 miljoen uitkomt: de doorberekening van
praktijkkosten. Die maken zo'n veertig procent uit van el
rekening die een specialist uitschrijft. Dat leidt ertoe dat
een specialist veel verrichtingen doet en abnormaal lau
werkweken maakt, de praktijkkosten veel hoger uitvall
dan aannemelijk kan worden geacht. Volgens berekening
van de Landelijke Specialisten Vereniging komen die kost
op 130.000 gulden, volgens de fondsen zijn de werkelijke
ten 50.000 gulden per praktijk. Een verschil waarover b
een robbertje geknokt mag worden.
1
1
b il
VRIJDAG 3 JULI 1987PAGINj!
BRIELLE De herdenking van de Martelaren van Gorcum
in het bedevaartsoord Brielle zal dit jaar worden gelei'd door
mgr. R.Ph. Bar. bisschop van Rotterdam.
De herdenking vindt plaats op het Martelveld achter de bede
vaartskerk tijdens eucharistievieringen op zaterdag 4 juli en
donderdag 9 juli. Zaterdag is het de dag van de nationale bede
vaart. De eucharistieviering is dan om 11.00 uur. Op de eigen
lijke sterfdag, 9 juli, begint de viering om 19.30 uur.
Op het Martelveld vonden op 9 juli 1572 negentien priesters en
religieuzen door ophanging de dood nadat ze gemarteld waren
om hun geloof in de eucharistie en het primaatschap van de
paus, als zichtbaar hoofd van de Kerk. Alle slachtoffers, die
voor het merendeel werkzaam waren in Gorcum en omgeving,
werden in 1867 heilig verklaard door paus Pius IX. Behalve als
de Martelaren van Gorcum zijn zij ook bekend als de H.H. Ni-
colaas Pieck en Gezellen, omdat de meesten van hen francis
caanse ordebroeders waren van de plaatselijke kloosteroverste
Pieck.
Na een tijd van afnemende aantallen bedevaartsgangers is de
laatste jaren weer een groei waar te nemen, met name van
mensen uit plaatsen waar de martelaren vandaan kwamen, en
uit parochies in Nederland die naar hen zijn genoemd. De be
devaartskerk en het daarbij behorende Martelveld worden als
nationaal heiligdom in stand gehouden en beheerd door het
bisdom Rotterdam.
Men struikelt niet over
een berg, maar over
een steen
Indiaas spreekwoord
VEENENDAAL Op
grond van de Veenen
daalse Algemene Politie
Verordening (APV)
wordt het L.P. Dorenbos
verboden om zijn selectie
pornografische lectuur
komende zaterdag te
verbranden op de Markt.
Dat heeft hij gisteren te
verstaan gekregen in een
onderhoud op het ge
meentehuis met loco-
burgemeester Vrieling
en hoofdinspecteur Ver-
weij van het plaatselijke
politiekorps.
Dorenbos heeft onmiddellijk
een nieuwe actie aangekon
digd. In de loop van de vol
gende week wil hij een aan
tal pornobladen die door de
papierversnipperaar zijn ge
gaan bij de Veenendaalse
dienst gemeentewerken aan
bieden. Bedoeling is dat het
papier wordt afgevoerd naar
de Afvalverwerking Rijn
mond.
De christelijke actievoerder
heeft de loco-burgemeester
gevraagd om komende zater
dag op de Markt enkele hon
derden pamfletten uit te de
len met daarop de lijst met
winkels waar volgens Doren
bos in Veenendaal pornogra
fische lectuur wordt ver
kocht. Het college van B en
W heeft over dat verzoek
donderdagmiddag over ver
gaderd. Het ziet er naar uit
dat voor de uitdeelactie wel
toestemming wordt gegeven.
In de Veenendaalse APV
staat dat het verboden is om
op of aan de openbare weg
een vuurtje te stoken. Het
overleg tussen de plaatselijke
autoriteiten en Dorenbos
heeft een klein half uur in
beslag genomen.
Nederlandse Hervormde Kerk:
Beroepen te Ouderkerk aan den
Amstel F. Houwert te Pijnacker.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Heem se t.b.v. ver
pleeghuis Clara Feyoena te Harden-
berg, J. Popping te Heerde, die dit
beroep heeft aangenomen.
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt
Bedankt voor Drachten-Noord P.
Groenenberg te Amersfoort-West.
LONDEN Euthanasie
op aids- of kankerpatiën
ten is niet nodig en
wordt door de direct be
trokkenen ook niet ge
vraagd, wanneer er maar
voldoende aandacht
wordt gegeven aan ter
minale zorg en pijnbe
strijding.
Dat is de mening van dr.
J.F. Hanratty, medisch
directeur van het groot
ste verpleeghuis voor
stervensbegeleiding in
Engeland.
In september wordt in het St.
Joseph's Hospice in Hackney
(Londen) een „anti-euthana-
sie-conferentie" gehouden,
waar Hanratty zijn standpunt
zal uiteenzetten voor een
groep Nederlandse artsen.
Directe aanleiding voor de
conferentie was de uitlating
van de Rijswijkse anesthesist
dr. P. Admiraal dat in Neder
land per jaar 6000 gevallen
van euthanasie voorkomen.
Aanvankelijk zou de confe
rentie eind vorige maand
worden gehouden, maar de
Koninklijke Nederlandse
Maatschappij ter Bevordering
van de Geneeskunde, die ook
was uitgenodigd, vond de
voorbereidingstijd te kort. De
conferentie staat onder auspi
ciën van The Universe, het
grootste katholieke week
blad, en het Linacre Centre,
dat zich in opdracht van de
RK bisschoppenconferenite
van Engeland en Wales'be
zighoudt met de medische
ethiek.
Hanratty wil zijn Nederland
se collega's op het hart bin
den dat er voor het zijns in
ziens slechte middel euthana
sie voldoende alternatieven
bestaan. Terminale patiënten
worden in het St. Joseph's
Hospice vrijgehouden van
ondragelijke pijn. Dat ge
beurt met een speciaal appa
raat, waarmee de patiënt re
gelmatig kleine doses medi
cijn krijgt toegediend. Verder
ontvangt de patiënt intensie
ve aandacht van verpleeg
kundigen en sociale werkers.
Aan zijn wensen wordt zo
veel mogelijk tegemoet geko
men. Hij wordt niet alleen
verpleegd, maar ook geacti
veerd.
Dr. Hanratty: „We willen dat
de mensen leven tot ze ster
ven. Dat is iets anders dan
bestaan tot ze sterven. Een
stervende patiënt is nog een
levende persoon. Zijn tijd is
beperkt, maar dat geldt voor
ieder mens. Een patiënt met
een vorm van gevorderde
kanker kan, als je zijn pijn en
stress hebt weggenomen, ac
tief zijn met dingen waar hij
zijn hele leven nog niet aan
toegekomen is".
In het St Joseph's Hospice
wordt aan zo'n zeshonderd
personen per jaar terminale
hulp gegeven. Een speciale
afdeling houdt zich bezig met
thuiszorg, die 24 uur per dag
beschikbaar is.
In de huidige Nederlandse si
tuatie zou hospice-hulpverle-
ning niet kunnen functione
ren, meent Hanratty. Daar
voor is in de meeste zieken
huizen het personeelsbestand
te beperkt. De bezuinigingen
in de Nederlandse gezonds-
heidszorg zullen er zelfs toe
leiden, dat de vraag naar
euthanasie eerder toe- dan
afneemt.
Een hospice ontvangt van de
overheid vijftig a zestig pro
cent van het geld dat voor de
verzorging nodig is. Dat is
het bedrag dat de overheid
ook kwijt is voor een norma
le ziekenhuisopname. De
hospices werven de rest van
het benodigde geld via lief
dadigheidscomités, giften van
kerken en legaten. Het aan
tal patiënten is ongeveer ge
lijk aan het aantal perso
neelsleden.
EINDHOVEN De Stich
ting Getuigenis van Gods
Liefde gaat binnenkort een
nieuw katholiek familieblad
uitgeven. Dat heeft een
woordvoerder van de stich
ting vandaag bevestigd.
De behoudende rooms-katho-
lieke stichting geeft al jaren
het blad Getuigenis van Gods
Liefde uit, maar de woord
voerder omschreef dat als
„een intern bulletin en niet
te vergelijken met het nieu
we familieblad". De woord
voerder zei dat uit een
marktonderzoek is gebleken
dat er een markt is voor het
nieuwe familieblad.
Deze week riep de stichting
via een advertentie van het
personeelskeuzebureau Van
Overveld B.V. in Eindhoven
belangstellende journalisten
op te solliciteren.
In de advertentie staat dat
het familieblad „bestemd
voor iedereen die zich ver
bonden voelt met wat er
dichtbij en veraf in de we
reld gebeurt. De redactionele
inhoud zal getuigen van en
gagement. Het blad zal open
staan voor alle positieve
waarden. De mens en de
kwaliteit van het bestaan
worden centraal gesteld met
als grondslag de katholieke
levensbeschouwing."
Directeur van de Stichting
Getuigenis van Gods Liefde
is P. Derksen, in het dage-
Piet Derksen
Ink
Center-pares. Derksen baarde
in mei opzien toen hij bekend
maakte, uit onvrede met de
KRO een nieuwe Rooms-Ka-
tholieke Omroep op te willen
richten.
DEN HAAG In rooms-ka-
tholieke parochies is onrust
ontstaan over de toekomst
van het bestuur van de plaat
selijke geloofsgemeenschap.
Vooral in parochies waaraan
geen priester verbonden is, is
men bezorgd over de gevol
gen van de maatregel dat al
leen een priester voorzitter
kan zijn van het beleidsor
gaan van de parochie. Ge
vreesd wordt dat een priester
van buiten de pariochie de
voorzittershamer overneemt
van de leek die nu voorzitter
is van het parochiebestuur.
Dat bleek op de laatstgehou-
GENEVE De oecumeni
sche ontwikkelingscoöperatie
EDCS leed in 1986 door de
dalende koers van de dollar
een verlies van ruim 2 mil
joen gulden. De bedrijfsresul
taten waren echter positief
door hogere inkomsten en la
gere kosten. De EDCS leent
tegen gunstige rentatieven
geld aan kleinschalige ont-
wikkelingsprojekten in de
derde wereld.
In 1986 werden 19 nieuwe
projecten goedgekeurd voor
een totaal bedrag van bijna
10 miljoen gulden. In het eer
ste halfjaar van 1987 werden
daar nog 10 nieuwe projecten
aan toegevoegd. Bovendien
kregen drie projecten een
aanvullende lening. Daar
voor werd 6,5 miljoen gulden
uitgetrokken, waarmee het
totaal aan projecten toegewe
zen bedrag steeg tot boven de
50 procent van het ingelegde
kapitaal.
Het aantal steunverenigingen
voor EDCS in Europa groeit.
In België zijn de juridische
problemen opgelost. Ook in
Oostenrijk, Italië, Groot-Brit-
tannië en Ierland wordt ge
werkt aan de oprichtipg van
steunverenigingen. Het be
lang van het werk van de
steunverenigingen blijkt wel
uit het feit dat het in de eer
ste helft van 1987 bij EDCS
nieuw ingelegde kapitaal
voor 90 procent afkomstig
was van steunverenigingen.
UTRECHT Tussen ra
dikaal feministische stro
mingen en de levenshou
ding van Maria lijkt geen
grotere tegenstelling
denkbaar. Het sleutel
woord van Maria's le
venshouding is beschik
baarheid in geloofsge
hoorzaamheid. Radikaal
feminisme wordt geken
merkt door zelfbepaling
in eigenmachtigheid.
Dat schrijft kardinaal dr. A.J.
Simonis, aartsbisschop van
Utrecht, in de Duitstalige
weekeditie van de „Osserva-
tore Romano". De tekst van
het artikel, getiteld „Maria
en het feminisme", wordt
terzelfdertijd in het Neder
lands gepubliceerd in „1-2-1",
het informatiebulletin van
het R.K. Kerkgenootschap in
Nederland.
Simonis maakt in het artikel
onderscheid tussen emanci
patie en feminisme. Het eer
ste is noodzakelijk- „Toegege
ven moet worden dat in de
geschiedenis, ook in de kerk
geschiedenis, perioden zijn
aan te wijzen waarin de
vrouw werd achtergesteld,
zelfs geminacht. Een even
wichtig emancipatieproces is
dan ook positief te waarde
ren. Het is heilzaam in zover
re het de juiste ordening tus
sen man en vrouw beoogt te
bevorderen
Feminisme daarentegen be
staat wel degelijk ook als een
ideologie die geen genoegen
lijkt te nemen met het berei-
Kardinaal Simonis
ken van het evenwicht tus
sen man en vrouw. In die zin
lijkt feminisme te beginnen
waar emancipatie ophoudt.
Zonder twijfel, zo schrijft Si
monis, zijn er gematigde vor
men van feminisme te onder
kennen. „Radikale feminis
ten strijden voor bevrijding
van afhankelijkheidsrelaties
tussen man en vrouw, zowel
seksueel als financieel." Ra
dikaal feminisme draagt ken
merken in zich van een revo
lutionaire ideologie, verwant
aan andere actuele bevrij
dingsideologieën.
Vergoddelijking
De feministische theologie
kent tendenzen die met het
feminisme overeenkomen. Er
zijn gematigde feministische
theologische stromingen die
een aanvullende betekenis
hebben voor de theologie en
die bepaalde facetten van
FOTO:DIJKSTRA
Maria belichten die vroeger
minder benadrukt werden.
Er zijn in deze theologie ook
radikale stromingen die ten
deren naar onderwaardering
van het mannelijke en op
waardering van het vrouwe
lijke door feminisering van
God en zelfs vergoddelijking
van het vrouwelijke.
De innerlijke houding van de
radikaal feministische stro
ming en de levenshoudsing
van Maria zijn diametraal
verschillend. Maria is de ge
hoorzame: „Mii geschiede
naar Uw Woord". Deze be
schikbaarheid maakt haar tot
„instrument" bij de bevrij
ding van de mensheid uit de
slavernij van de zonde. Radi
kaal feminisme vecht voor
de bevrijding van de mens
heid uit de „slavernij van het
patriarchaat".
Maria is de zorgzame met
aandacht voor anderen. Ra
dikaal feminisme vecht voor
zelfontplooiing, zelfrealisatie
in een op eigen zaak betrok
ken zin. Evenwichtige eman
cipatie moet het hier afleg
gen tegen vrouwelijke ver
zelfstandiging waardoor
menselijke oer-relaties hu
welijks- en gezinsleven
dreigen te worden bescha
digd.
Maria is de dienende tot on
der het kruis toe. Zo wordt
zij de moeder van de „Kerk
in haar oorsprong" en is zij
gemeenschapsvormend. Ra
dikaal feminisme vecht voor
autonomie, strijdt tegen ge-
zagsnormen en wijst zo nodig
leiding van de overheid af als
beknottend, aldus het tegen
deel bewerkend van opbou
wende gemeenschapszin.
Op geen enkele wijze kan
worden ontkend, aldus Simo
nis, dat de onvrede van veel
vrouwen een signaal is, dat
een gezonde emancipatie een
noodzaak is en dat veel man
nen schuld treft door zucht
tot overheersing, minachting
of onderwaardering van de
vrouw. „Feminisme echter
als radikale ideologie, dat één
duivel tracht uit te drijven,
dreigt er zeven terug te bren
gen."
De geschiedenis van het heil
is die van een liefdesver-
bond. Deze relatie tussen
God en het uitverkoren volk
wordt in de bijbel omschre
ven met het beeld van het
huwelijk. God is de trouwe
Bruidegom, zijn uitverkoren
volk de bruid.
Het inzicht dat de gelovigen
tegenover God in een ant
woord gevende houding
staan komt in het Oude Tes
tament tot uiting in de figuur
van de „Vrouwe Zion" als de
verzinnebeelding van het uit
verkoren volk. Evenals de
kerk in het Nieuwe Testa
ment wordt zij gekarakteri
seerd als maagd, bruid en
moeder. Dit zijn essentiële as-
pekten voor de grondhou
ding van een geliefde t.a.v.
haar Minnaar: maagd in on
gerepte liefde, bruid in vurig
verlangen naar eenheid
maakt haar tot moeder in le
venschenkende vruchtbaar
heid.
Dit alles wordt in de volheid
der tijden gerealiseerd in Ma
ria van Nazareth. Over Maria
is weinig opgetekend, maar
de schaarse gegevens zijn
fundamenteel. Ze zijn gesi
tueerd op de cruciale heils-
momenten: het aanvangsuur
(Nazareth), het openbarende
beginuur (Kana) en het laat
ste uur (Golgotha) van Jezus'
verlossende leven. Alles wat
daarbij aan Maria is geschied,
heeft messiaanse en ecclesio-
logische betekenis.
Maria is niet slechts „sym
bool" van de menselijke
grondhouding; zij is niet
slechts „oerbeeld van de
Kerk, het universele heilssa
crament. Zij heeft in de con
crete situatie van haar leven
volledig ingestemd met de
wil van God, zo schrijft kar
dinaal Simonis.
Eind vorig jaar schreef kar
dinaal Simonis een artikel
over feministische theologie
waarvoor hij werd aange
klaagd bij de rechter. Het be
roep werd overigens niet ont
vankelijk verklaard.
den vergadering van de
Haagse Dekenale Vereniging.
De kwestie van het bestuur is
actueel geworden nadat een
commissie van juristen op
grond van het nieuwe Ker
kelijk Wetboek heeft gecon
cludeerd dat uitsluitend een
priester voorzitter kan zijn
van het beleidsorgaan van
een parochie. Sinds 1979 is er
in Nederland de mogelijk
heid dat het traditionele
kerkbestuur, met de priester
als voorzitter en een paro
chieraad als adviesorgaan,
wordt vervangen door een
parochiebestuur met een leek
als voorzitter en een paro
chievergadering als advise
rend lichaam. Deze laatste
bestuursvorm kan volgens
het Nieuwe Wetboek niet. De
Nederlandse bisschoppen
hebben besloten dat per 1 ja-
nauari 1988 de besturen van
de parochies volgens de nieu
we richtlijnen moeten zijn sa
mengesteld.
Behalve de teleurstelling
over het terugdraaien van
een vaak uitstekend lopende
praktijk, bestaat er in paro
chies bezorgdheid dat bij ge
brek aan een parochie-gees
telijke, een priester van bui
ten de parochie wordt be
noemd als voorzitter. In een
dergelijke constructie wordt
niet veel heil gezien; het ont
breekt de betreffende pries
ter aan de noodzakelijke ken
nis en vertrouwdheid met de
parochie om als voorzitter
goed te functioneren, aldus
leden van de dekenale vere
niging.
In het bisdom Rotterdam zal
de bestuursvorm in ongeveer
tweederde van het aantal pa
rochies moeten worden aan
gepast.
Tomasek wil
meer godsdienst
vrijheid
in Tsjecho-
Slowakije
PRAAG Het hoofd van
katholieke kerk in Tsjecho-
Slowakije, kardinaal Franti-
sek Tomasek, heeft de autori
teiten opgeroepen een einde
te maken aan de beperkin
gen op de vrije uitoefening
van de godsdienst. In een
memorandum aan de
Tsjechoslowaakse minister
voor religieuze aangelegehe-
den, Milan Klusak, eist de
kardinaal een officiële schei
ding tussen kerk en staat.
Daarnaast wil Tomasek een
radicale verandering in de
status van de priesters in
Tsjecho-Slowakije. De tekst
van het in april gestuurde
memorandum is openbaar
gemaakt door de dissidente
beweging Charta '77.
De 86-jarige kardinaal be
treurt de discriminatie waar
aan gelovigen blootstaan op
hun werk en op de scholen.
Hij kritiseert de in Tsjecho-
Slowakije benodigde toestem
ming van de staat voor de
uitoefening van het het
priesterambt en het verbod
op religieuze orden. Verder
uitte de kardinaal kritiek op
de beperking van het aantal
toelatingen tot de twee semi
naries in het land. Tenslotte
spreekt Tomasek van een
„catastrofale situatie" binnen
de religieuze, maar door de
staat gecontroleerde, pers.
Nij
BlJ de problemen die patiënten sinds enkele dagen
vinden met rekeningen van specialisten speelt op de achl
grond de strijd om de macht tussen die specialisten en de
kenfondsen. In eenvoudige woorden uitgedrukt gaat het
flict om de vraag: mogen ook de fondsen invloed uitoefei
op het inkomen van de specialist?
«JARENLANG al staan de specialisten onder druk. Hun
tus van vrije beroepsbeoefenaars is in het geding nu de
zondheidszorg een zaak is geworden die steeds meer milj
den opslokt, zowel van particulieren als van de overheid,
de pogingen de uit de hand lopende kosten te beteugel
gaat het om de ziekenhuisvoorzieningen, de steeds kostba
der apparatuur en de honoraria. Die honoraria waren v<
de specialisten eigenlijk niet bespreekbaar, maar door de
gering is nu een norminkomen vastgesteld en protestact
hebben niet mogen baten.
De fondsen hebben tot taak de belangen van de bij W
aangesloten verzekerden te behartigen. Daarbij behoort o
het bewaken van de kosten. Het is begrijpelijk dat de spec
listen wantrouwend zijn als fondsmedewerkers zich op h
specialistisch terrein aan beoordelingen wagen, maar da
valt toch niet aan te ontkomen. De specialisten zullen op h
maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten worden aa
gesproken en hun kosten moeten verduidelijken. Hun w
gerachtige houding snijdt nu pijnlijk in eigen vlees.
Nu het conflict ertoe heeft geleid dat specialisten en zieke
fondsen de rekeningen voor specialistische behandeling
nog slechts via de patiënt vereffenen in afwachting v
de definitieve vaststelling van de tarieven aan het eind v
het jaar is het noodzakelijk dat fondsen en specialist
zich aan de afspraken houden die over de betalingswijze z
gemaakt. Terecht verweren fondsen en patiënten zich
specialisten tegen die afspraken in contante betaling eisen
zelfs patiënten die niet over contant geld beschikken n<
huis sturen. Een dergelijk misbruik van macht tegeno\
mensen die medische hulp zoeken is verwerpelijk. Het
ook zeker het begrip voor de zaak van de specialisten n
vergroten.
KUb
van
Jcenh
afdel
olog
leef
irel
h
igir
eg<
Zonnig
DE BILT (KNMI) De ko
mende dagen doet het weer
zomers aan. Er is volop zon en
er staat niet al te veel wind.
De temperaturen, die morgen
plaatselijk in het binnenland
al tot 25 graden of iets hoger
oplopen, bereiken zondag op
veel plaatsen zomerse waar
den: tot 30 graden. Het droge
en zonnige weer hangt samen
met een hogedrukgebied bo
ven Denemarken en de
Noordzee. Het houdt zaterdag
boven onze omgeving een
noordoostelijke wind in stand.
In de loop van het weekeinde
draait de wind naar' oost,
waarna de temperaturen ver
der omhoog kunnen. Na het
weekeinde is er kans op een
enkele onweersbui. Na dins
dag zakt de temperatuur wat,
maar de maxima handhaven
zich boven normaal.
Weersvooruitzichten voor de
Europese landen, geldig voor
zaterdag en zondag:
Zuid-Scandinavië: Wolkenvel
den maar ook zonnige perio
den en in west-Noorwegen een
kleine kans op wat regen.
Middagtemperatuur van 15
graden in west-Noorwegen tot
ongeveer 22 graden elders.
Denemarken: Zonnige perio
den en droog. Middagtempera
tuur ongeveer 20 graden.
Benelux, Duitsland, Noord-
FrankrijkZonnig en droog.
Middagtemperaturen ongeveer
25 graden.
Zuid-FrankrijkZonnig en
droog. Middagtemperaturen
ongeveer 28 graden.
EngelandZonnig en droog.
Middagtemperaturen van 20
graden in het noorden tot 25
graden in het zuidoosten.
Ierland en Schotland: Wolken
velden maar ook perioden met
zon vooral in de westelijke ge
bieden kleine kans op wat re
gen. Middagtemperaturen on
geveer 18 graden.
Spanje en Portugal: Zonnig
maar vooral 's middags en
's avonds ook een kans op een
regen of onweersbui. Middag
temperaturen van 25 graden
in het noordwesten tot circa 35
graden plaatselijk in het bin
nenland.
Italië, Joegoslavische kust:
Zonnig maar vooral 's mid
dags en 's avonds ook kans op
een verspreide regen of on
weersbui. Middagtemperatu
ren ongeveer 30 graden.
Alpenlanden: Zonnige perio
den en een afnemende kans op
een regen of onweersbui. Mid
dagtemperaturen ongeveer 25
graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer
Max
Min
Amsterdam
l.bew
20
9
De Bilt
hbew.
21
10
Eelde
onbew
21
8
Eindhoven
onbew
21
11
Den Helder
zwbew
19
14
Rotterdam
19
9
Twente
21
10
Vlissingen
l.bew.
20
13
Zd Limburg
21
12
Aberdeen
l.bew
17
11
31
22
Barcelona
28
18
Berlijn
23
13
Bordeaux
30
20
Brussel
onbew.
22
12
Dublin
zwbew.
17
10
Frankfort
l.bew.
25
16
Genève
28
18
Helsinki
19
10
Innsbruck
28
16
Klagenfurt
30
18
Kopenhagen
20
10
Lissabon
33
18
Locarno
lbew
30
18
Londen
onbew.
22
13
Luxemburg
hbew
22
14
Madrid
onbew
35
17
Malaga
onbew.
28
19
Mallorca
32
16
Malta
31
22
Moskou
26
15
Munchen
zw.bew.
25
16
Nice
onbew
29
23
Oslo
regenbui
22
1
Parijs
onbew
24
13
Rome
onbew.
28
19
Split
onbew
30
19
Stockholm
onbew.
21
9
Warschau
hbew
21
14
Wenen
27
16
Zurich
zwbew
26
19
Casablanca
zw.bew.
29
21
Cyprus
onbew.
29
22
Istanbul
onbew
29
20
Las Pal mas
27
20
Beiroet
Tel-Aviv
lbew
29
0
3neven graag kort en
uidelijk geschreven. De
edactie behoudt zich
et" recht voor ingezon-
en stukken te bekorten
Mondriaan virus
Het Museumaankoopbeleid i k
voor een vakman al moeilijl
te begrijpen, laat staan dat ee t,
leek er iets van snapt. In mi;
ogen prevaleren daarbij poli
tieke overwegingen boven ai j
tistieke of zakelijke redenerid f
gen. Nu het Haags Gemeenti
museum van Mondriaan ond*
meer een schetsboek hee| e
aangekocht, kan de vraa
worden gesteld waarom de gf 1
meente Den Haag die ander.
half miljoen niet spendeer c
voor het vergroten van expos
tieruimten voor duizenden e
nog eens duizenden kunsl
ken, die nooit getoond woi
en in de kelders op zijn
figuurlijk vèrschimmeli
Trouwens: hoe exposeer je ee
daglichtgevoelig schetsboel
permanent voor het publiek
De enige, die zich profileert e
hierdoor op de voorgror»
treedt is de waarnemend c
recteur, die ook onvervangbi
re kunst de wereld rondstuur
als of er geen risico aan is ve:
bonden.
Hans M. Cramer,
DEN HAAG.