,Van Gogh was een vreselijke man' Hilversum: „Verkoop van Mondriaan niet in strijd met de wet" Henri Nannen schonk Emden een hal vol expressionisme KUNST CcidócGouiant bioscopen Gevarieerd, maar nog steeds kil zomerpodium m JEANNE CALMENT KENDE NEDERLANDSE MEESTER PERSOONLIJK Nalatenschap Magritte geveild KUNSTSCHAT AAN DUITSLANDS VOETENEIND VRIJDAG 3 JULI 1987 PAGINA DEN HAAG De schor sing door minister Brink man van welzijn, volksge zondheid en cultuur van de door de gemeente Hil versum voorgenomen ver koop van het Mondriaan- schilderij „Compositie met twee lijnen" is op onjuiste basis genomen en dient daarom te worden opge heven. Dat betoogde mr. E. van der Schans gisteren namens de ge meente Hilversum in kort ge ding voor de rechtbank in Den Haag. Hilversum wil het schil- Haagt Zomerpodium, Nieuwe Schoolstraat, donderdagavond, mat o.a. Shuaaku. Op de tweede avond van het extra Haags Zomerpodium op de parkeerplaats aan de Nieu we Schoolstraat trok iets meer Kubliek, althans wat betreft et dansgebeuren van de Shu- saku-groep, dan de eerste. De Moeras-band die de avond met veel plezier en kundigheid opende, hield het vooral op pa rodieën op het popmuziekge- beuren. Tegenover hun ont spannen en tot niets verplich tende knalharde muziek, stond de eenzame en serieuze act van Gunther Christman, die rond middernacht als hek kensluiter fungeerde. Zijn op treden tegen de achtergrond van een wit projectiedoek speelde zich afwisselend via de trombone en de cello af, die hij beide liet spreken en bewegen naar ziin eigen invallen. Dat gebeurde echter wel naar een bepaald schema, gezien de ge lijktijdige projecties op het doek van talloze draadcon structies bij de smalle snaarge luiden en meer ronde vormen bij de trombone-klanken. De vijf Shusaku-dansers be trokken het plein bij hun dans en bevonden zich regelmatig tussen het publiek, en zelfs als vliegen half tegen en langs de hoge zijmuur geplakt. Joop van Brakel voorzag hen van sterk aansprekende muziek die hij gedeeltelijk improvise rend creëerde, spelend met zijn hele kraam van ijzeren voorwerpen of strijkend op een lange om zijn lijf gewik kelde snaar, terwijl via een tape een basispatroon werd aangegeven. De Shusaku-dan sers blijven hun strenge bewe gingskunst trouw In langzame bewegingen vullen zij de ruimte als een soort onper soonlijke robots die elkaar slechts toevallig ontmoeten. In hun losse pakken - broek, jas je, overhemd en das - staan zij ver af van de gestroomlijnde danser die een esthetische be lijning zoekt. De ingehouden kracht van hun tegen het ein de steeds losser en groter wor dende bewegingen blijft fasci neren. De geheimzinnigheid en de verborgen symboliek waar hun dans vroeger associ aties mee opriep, hebben plaats gemaakt voor een min der geladen en meer zakelijke bewegingstaal. Als geheel was deze avond als geslaagd te beschouwen. Hope lijk neemt het toeschouwers hedenavond, als onder meer Perspekt een toneelstuk op voert, nog belangrijk toe. ERIK BESIER derij verkopen om met de op brengst de renovatie van het Gooiland-theatercomplex te fi nancieren. Volgens de minister is de ver koop van het schilderij in strijd met de wet en het alge meen belang. Er is namelijk een grote kans dat het schilde rij naar het buitenland ver dwijnt, waar het meer geld op brengt; naar verwachting zo n zeven miljoen gulden. De minister heeft het besluit tot schorsing genomen op grond van de Gemeentewet. Dit is volgens Van der Schans onjuist. „Hij had zich moeten beroepen op de Wet tot Be houd Cultuurbezit (WBC)." ARLES Ze ziet er zon der overdrijven uit als een krasse dame van rond de negentig. Uiterst vitaal, een heldere stem, ietwat dunne, maar toch nog veerkrachtige wit-grijze haren. „Ik houdt van het leven en geniet iedere dag", zegt ze met een bre de lach op haar rimpelige gezicht. Met een joyeus gebaar van haar handen zet ze haar woorden kracht bij. Ze loopt zelfs nog met het grootste gemak een aantal trappen op en af. De lift ne geert ze, want die geeft haar niet de lichaamsbeweging waar ze zo van houdt. Tóch is madame Jeanne Cal- ment geen negentig of daar omtrent, maar 112 jaar oud. Daarmee is ze de oudste in woonster van Frankrijk en de op één na oudste van Europa. Ze is geboren op 21 februari 1875 en heeft als enige nog le vende persoon Vincent van Gogh persoonlijk gekend, die in 1853, 35 jaar oud, naar Arles verhuisde. Jarenlang werkte zij in de winkel van de man met wie ze later trouwde en waar Van Gogh zijn schilders linnen kocht. „Ja, ik heb Vincent van Gogh tijdens zijn verblijf in Arles gekend", zegt ze met een trots, die niet alleen uit haar stem te horen is, maar ook is af te le zen aan de twinkeling in haar ogen. „Bah, een vreselijke man was het; een Hollander, dat zag je zo, dat zag iedereen". Tegenwoordig woont Jeanne Calment in het bejaardente huis Maison du Lac, even bui ten Arles. Ze brengt haar da gen door met luisteren naar de radio. De aan het kleine appa raat verbonden koptelefoon staat, keihard, want ze is flink hardhorend. Ze praat met de andere en veelal aanzienlijk minder fitte bewoners van het tehuis, wandelt door de tuin en haalt met groot plezier her inneringen op uit de vorige eeuw, toen de wereldberoem de Van Gogh in Arles een van zijn meest dramatische en te gelijkertijd produktiefste pe riodes uit zijn leven door maakte. Voor Madame Calment zijn het herinneringen aan een tijd die voor iedereen historie zijn, maar voor haar nog steeds blije realiteit. Ook al was ze in de periode dat Van Gogh in Arles verbleef nog maar een meisje van een jaar of dertien, haar geheugen is nog glashel der. Bovendien is verkoop volgens de gemeente Hilversum niet in strijd met de wet en het alge meen belang. „Het schilderij staat namelijk niet op de lijst met beschermde werken", al dus Van der Schans. „De minister heeft zelf ver zuimd het schilderij te be schermen door het niet op deze lijst te plaatsen. De minis ter wil het schilderij wel hou den, maar heeft er zelf geen geld voor over." De raadsman van de staat, mr. D. den Her tog, zei hierop dat de minister niet verplicht is alle bescherm waardige werken op de lijst te zetten. Van Gogh: raar lelijk en stug Vele miljoenen wor den betaald voor een olieverfschilderij van Vincent van Gogh. Eerder dit jaar 84 miljoen voor zijn „Zonnebloemen", af gelopen maandag ruim 42 miljoen voor een schilderij dat Van Gogh maakte van een ijzeren brug bij Arles. Deze Zuidfran se stad en omgeving hebben Van Gogh sterk geïnspireerd. Maar dat de in 1853 geboren schilder zo'n wereldbekende zou worden, werd toen niet voor mogelijk gehouden. Men vond Van Gogh een lelijke, stuurs kijkende vreemde snuiter. Dat vertelt de nu 112-jari- ge Frangaise Jeanne Calment, die Van Gogh persoonlijk heeft gekend. „We hadden in de buurt van de Place de Lamartine, waar ook Van Gogh woonde, een grote manifacturenwinkel waar we ook linnen verkoch ten. schilderslinnen. Hij kwam bij ons altijd zijn linnen kopen. Maar hij was wel een ontzet tend moeilijke man...". Jeanne Calment buigt zich wat voor over in haar stoel, knijpt haar ogen een beetje toe en trekt een gezicht alsof ze zojuist een uiterst smerig medicijn heeft moeten doorslikken. „Nooit was het goed. En dan liep Van Gogh maar door de winkel: wat is dit, wat is dat, wat is dit...dan weer was de korrel in het linnen niet grof genoeg, dan weer was het niet fijn ge noeg.. verschikkelijk, wat een moeilijke man". Toch betaalde Van Gogh altijd contant, waarschijnlijk omdat ziin in Parijs wonende broer Theo hem maandelijks zo'n 150 francs stuurde. „Ik heb mijn overleden man nooit over de betaling horen klagen, Van Gogh had ook geen openstaan- EMDEN Kunst van ex pressionisten uit de twin tigste eeuw verwacht je in Duitsland in een wereld stad of in een internatio naal ontmoetingscentrum als Berlijn, München, Hamburg of Keulen. Maar voor het puikje van Duits expressionisme van deze eeuw gaat de reis in een heel andere richting: naar Oost-Friesland. Aan het westelijke uiteinde van de snelweg, waar de Eems en de Dollart bij elkaar ko men, ligt Emden. 49.000 inwoners telt deze haven stad. Het gaat er econo misch niet goed: twintig procent van de beroepsbe volking is werkloos en dat percentage zal eerder toe- dan afnemen. In het centrum van Emden, zelfs voor de Duitsers een ver laten oord, staat de gloednieu we Kunsthalle, met daarin een verzameling schilder- en beeldhouwkunst waar menige kunstliefhebber graag de reis voor over heeft. Waarom uit gerekend in Emden, het voete neind van de Bondsrepubliek? Henri Nannen is in persoon het antwoord. Hij heeft Em den de kunsthal geschonken en er zijn privéverzameling (nog steeds zijn eigendom) in Volgens Van der Schans mag de gemeente zelf weten wat ze met het schilderij doet omdat ze het zonder beperkende be palingen van het Nederlands Kunstverbond heeft gekregen. Dit verbond heeft het in Parijs vervaardigde schilderij in 1931 gekocht. Vanaf 1951 is het schilderij in bruikleen bij het Stedelijk Museum in Amster dam. Hilversum kan de renovatie van het theatercomplex niet op een andere manier dan door het verkopen van het schilderij financieren aange zien er onvoldoende eigen middelen ziin en er seen riiks- de rekeningen. Nee, dat was dacht ik geen probleem". Ontmoeting De eerste ontmoeting met de Nederlandse schilder staat Ma dame Calment nog vers in het geheugen gegrift: „Op een ge geven moment", zo vertelt ze, „vroeg mijn man mij: Zeg, weet jij dat die Nederlandse schilder, die Van Gogh, altijd bij ons in de winkel komt? Nou, nee, dat wist ik niet. Maar de volgende keer als hij kwam, zou mijn man hem aan mij voorstellen. Goed, op een bepaald moment was het dan zover. Ik stelde me keurig, heel beleefd aan Van Gogh voor en wilde hem een hand geven....Maar hij keek me to taal niet aan". In de stem van Jeanne Cal ment is de verontwaardiging over die teleurstellende eerste ontmoeting nog duidelijk te horen. „Het enige dat hij zei was brommerig hhmm, hhmm...". Terwijl Madame Calment dat zegt kijkt ze met een boos gezicht schuin naar tentoongesteld. De gekapitali seerde waarde van het geheel: ongeveer vijftien miljoen mark ofwel een kleine zeven tien miljoen gulden. De bouw som voor de kunsthal was 6,9 milioen mark. De kunstverza meling is voor de vermogens belasting geschat op 7,8 mil joen. Maar hoe veel zouden al die unieke werken waard zijn als ze werden geveild? Waar schijnlijk een veelvoud. Student Op de eerste kerstdag van 1913 werd Henri Nannen in Emden geboren, als zoon van een on bemiddelde en hardwerkende politieman. Als student toog hij naar München. In de oor log werd hij ingedeeld bij de Luftwaffe en zag hij Frank rijk, Rusland en Italië. In Hamburg, als hoofdredac teur van het weekblad Stern, heeft hij na de oorlog zijn naam als publicist gevestigd. Waarom dan niet zijn kunsthal in de miljoenenstad Hamburg neergezet? Van vele kanten is hem dat idee gesuggereerd. Maar Nannen mag gerust sen timenteel worden genoemd: het moest in zijn geboortestad Emden gebeuren. Daar, in de Oostfriese klei. lagen nu een maal zijn wortels. „Honderd meter van hier, waar nu de Kunsthalle staat, woonde mijn joodse vriendin", legt hij uit. Ik had geen notie van kunst. Zij wel. Zij heeft in mij de liefde voor de kunst wakker gemaakt. Gelukkig is steun beschikbaar is, betoogde de raadsman. De restauratie is volgens hem dringend nodig om verpaupering te voorko men nu een deel van het com plex leeg staat. De kosten van dit project worden geschat op ongeveer dertien miljoen gul den. Volgens landsadvocaat Den Hertog zal de verkoop „een schok in de museumwereld tot gevolg hebben". Velen vrezen dat minder particulieren hun verzamelingen aan overheids instellingen zullen toevertrou wen als de overheid zo met cultuurbezit omspringt. Den Hertog: „Ik vrees dat lagere relativerend haar „veroorde ling" samen. beneden, precies zoals Vincent van Gogh dat honderd jaar ge leden moet hebben gedaan. „Nou, ja, dan geeft hij me maar geen hand, dacht ik toen. Ach", voegt ze er onmiddellijk aan toe, „het zal allemaal wel door die ziekte in zijn hoofd komen. Daar kon hij ook niets aan doen... Maar toch, het was een rare man, die eigenlijk wat ontspoord was". Lelijk als een luis „En hij was ook lelijk", zegt Madame Calment enthousiast. Zijn schildersvriend Paul Gau guin omschreef Vincent van Gogh eens als iemand die eruit zag als „een ossendrijver". Maar volgens Jeanne Calment was het nog erger: „Hij was zo lelijk als een luis, een echte boer. Nooit lachte hij, maar staarde altijd woest en nors voor zich uit, hooguit knikte hij eens. Maar altijd op een manier alsof hij niemand zag staan. Al met al was hij niet geweldig", zo vat ze enigszins ze in de jaren dertig op tijd vertrokken. Ze leeft nu in Haifa. Op dit grondstuk stond in de nazitijd de centrale van de Gestapo. Hier heeft die Ge stapo mij ooit nog in elkaar ge slagen." En op de plaats waar aan hij zo veel zowel dierbare als verschrikkelijke jeugdher inneringen heeft, staat sinds vorig jaar oktober zijn monu ment. Hinter dem Rahmen, heet de straat heel toepasselijk. Zuinig Hoe komt een eerzaam burger van een arm stadje nu aan een kapitaal van 15 miljoen mark? „Door hard werken en zuinig leven." Dat doen veel mensen, nochtans zonder miljonair te worden. Nannens toelichting verduidelijkt veel. „Ik ben drieëndertig jaar hoofdredac teur van het weekblad Stern geweest. Je mag gerust stellen, dat ik de Stern heb bedacht. Met niets ben ik destijds be gonnen, en nu is het het groot ste geillustreerde weekblad ter wereld, even afgezien van de radio- en tv-programmabla- den. Ik heb aan de Stern steeds veel geld verdiend. Maar ik heb ook altijd zuinig geleefd. Voor mijzelf heb ik niet veel nodig. Veel van het geld dat ik heb verdiend heb ik gebruikt om kunst te kopen. In de loop van de tientallen ja ren zijn die aankopen uitge- f;roeid tot een niet onaanzien- ijke verzameling." In 1980, 66 jaar oud, zette Nan nen een punt achter zijn actie- overheden de gemeenten zul len gaan chanteren: óf het rijk geeft een bijdrage óf de instel ling verkoopt het cultuurbe zit". Verder betoogde hij dat de ge meente niet ontvankelijk is omdat de rechtbankpresident niet de juiste persoon is om uitspraak te doen in deze zaak. De gemeente moet het advies van de Raad van State af wachten, want de gemeente heeft ttxjh geen spoedeisend belang bij deze zaak. De reno vatie is volgens hem niet drin gend en „de noodzakelijke in grepen zijn maar klein". De uitspraak is op 14 juli. Madame Calment was overi gens niet de enige inwoonster van Arles, die Vincent van Gogh maar een vreemde snui ter vond. In feite was iedereen die mening toegedaan. Nadat Vincent van Gogh in de nacht van 23 op 24 december 1888 een fikse ruzie had gehad met Paul Gauguin, sneed hij zich een stuk van zijn linker oor af en bracht dat naar de prostituee Rachel. In de plaat- elijke krant van Arles stond er de volgende dag een klein be richtje over te lezen. Van Gogh zelf werd de vol gende ochtend zwaar bloedend en vrijwel levenloos in zijn bed aangetroffen. Onmiddel lijk werd hij in het ziekenhuis L'Hötel-Dieu in Arles opgeno men. Op 7 januari was hij weer voldoende opgeknapt om naar huis te mogen. Maar een kleine maand later stelden tachtig inwoners van Arles een petitie op, op grond waar van hij opnieuw werd opgeno men. Kippenhok Opeens schiet madame Cal ment een anekdote te binnen: „In het ziekenhuis werd hij behandeld door dokter Rey. En uit dankbaarheid heeft Van Gogh op een zeker mo ment een portret van mon sieur le docteur gemaakt. Dat portret werd bij dokter Rey thuis afgeleverd. Die komt 's avonds thuis en vraagt zijn vrouw waar dat schilderij is dat Van Gogh gemaakt heeft. Dat portret..., vraag de vrouw van de dokter...", op het ge zicht van Jeanne Calment ver schijnt een brede grijns, „dat portret heb ik in het kippehok gehangen. Dat leek totaal niet. Je leek met die felrode wan gen wel een meisje...Zó lelijk is het...Ja, en later is dat schilde rij voor veel geld gekocht. Tóch vond ik dat dat portret wel goed op dokter Rey leek", voegt ze er nog een toe. Jeanne Calment kent zelf wei nig schilderijen van de grote Nederlandse meester. Niette min vindt ze dat hij een „groot schilder" was. „Hij is de groot ste geweest die we gehad heb ben', zegt uit de grond van haar hart. „De prijzen, die nu voor zijn schilderijen worden betaald zijn natuurlijk bela chelijk hoog. Maar als ik hem nog eens zou kunnen ontmoe ten, zou ik Van Gogh toch vooral mijn complimenten willen geven want zijn schil derijen zijn levendig en mooi van kleur". HENDRI BELTMAN ve Stern-loopbaan. Sindsdien zijn er met zijn levenswerk dingen gebeurd die hem met afgrijzen doen omkijken - zo als de affaire met de vervalste Hitler-dagboeken - maar dat is een ander verhaal. „De Stern is nog steeds een uitste kend en toonaangevend week blad," vat Nannen mild sa men. Balans Hij neemt de draad van het hoe en waarom van de Kunst halle weer op: „Toen ik zeven tig jaar werd heb ik de balans opgemaakt van mijn leven. Ik zag toen een rest, die ik niet wenste te vullen met simpel rentenieren. Zo is het idee bij mij opgekomen, een museum te stichten en de gemeenschap mee te laten genieten van al het moois dat ik in de loop der jaren verzameld heb. En nu dat museum er staat, heb ik het druk als nooit tevoren." De meeste tijd besteedt Nan nen aan het stad en land afbe delen om geld, nodig om het exploitatietekort van 250.000 mark per jaar te dekken. Hij maakt er een grapje van: „Zelf ben ik nog maar een doodgewone AOW-er, ik heb geen geld meer. Er moeten sponsors komen die bereid zijn' het voor Emden unieke object te financieel mee te dragen." Het lukt hem aardig. Maar hij moet er wel wat voor doen. Hij houdt lezingen en talkshows. Tiidens zo'n show heeft hij zelfs in het Oostfriese dialect ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel 01720-20800): Police academy IV (al); 18.45, 21.30. za. t/m wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EURO CINEMA II: Crocodile Dundee (al); 18.30, 21.00. za. t/m wo. ook 13.30. ZO. ook 16 00. e EUROCI NEMA III: The moaquito coast (al); 18.30. 21.15. za. t/m wo. 13.30. zo. ook 16.00. Peter Pan (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA IV: In de naam van de roos (12); 18.30, 21.15. zo. ook 16.00. Peter Pan (al); za. t/m wo. 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Starmaker (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Cro codile Dundee (al); za 24.00. EUROCINEMA III: The fly (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Ta boe IV (18); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Police academy IV (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): In de naam van de roos (12); 14.30. 18.45, 21.15. Black widow (al); The fourth protocol (16); Platoon (16); The color of money (16); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00. Hannah and her sisters (al); 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414); Bad girls III (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Stoeipoezen (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Geen opgave. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Club paradise (al); 14 45 Wise guys (al); 19.00, 21.15. CITY THEATER II: The fourth protocol (16); 19.00, 21.15. do. vr. zo. ma. dl. ook 14.45. Repelsteeltje (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Top gun (al); do. t/m wo. 19.00. Eleni (16); do. t/m wo. 21.15. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen; za. t/m wo. 14.00. Never ending story (al); vr t/m wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Pirates (al); do. t/m zo. 20.00. za. zo. wo. 14.00. Flod der (12); ma. t/m wo. 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Maximum overdrive (12); 1400, 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Raw deal (16); 14.00. 19.00, 21.30. zijn openbare zangdebuut ge maakt. Het leverde 3000 mark op. Ter verduidelijking: Oost- fries lijkt nauwelijks op het Fries dat in het Nederlandse Friesland wordt gesproken. „Het heeft veel weg van het Gronings," aldus Nannen. Sponsors alleen zijn een wat mager fundament onder een project als de Kunsthalle. Bij na vier jaar geleden stichtte Nannen de Oostfriese Kunst vereniging, die nu ongeveer 500 leden telt. Voorts heeft hij de 'Kring van Vrienden van de Kunsthal' opgericht. De le den leveren met hun lidmaat schap eveneens een financiële basis onder de Kunsthalle. Pal naast de Kunsthalle en or ganisatorisch daarmee nauw verbonden heeft Nannen een 'Malschule' laten bouwen, een vrijetijds-kunstschool voor kinderen vanaf 3 jaar tot tegen de volwassenheid. Rondgang Aan schilderijen, en in minde re mate aan beeldhouwkunst, valt in de Kunsthalle heel wat te bewonderen en te begrijpen. Een rondgang langs het ten toongestelde gedeelte van wat Nannen in zijn leven heeft vergaard (in het depot verblijft overigens meer dan er is geëx poseerd) is een belevenis. Veel wordt ook duidelijk over de persoon Nannen, die de kunst steeds heeft verzameld omdat hij er persoonlijk vreugde aan beleefde dan wel erdoor werd geroerd. ZO. 13.30, 16.00. 19.00, 21.30. ASTA 3: The French lieute nant'* woman (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): One flew over the cuckoo'a neat (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16 00. 18.45, 21.30. BABYLON 2: Black widow (at): 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Children of a letter god (al); 14.00, 18.45, 21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Police academy IV (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:- Platoon (16Y, 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Foreign body (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The aound of muaic (al); do. vr. 13.30, 20.00. v/a za. 14.00, 20.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): The morning after (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,- 21.30. METROPOLE 2: Blue vel vet (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30 «ME TROPOLE 3: De naam van de root (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Midzo- merfeatival 1987: 14.00. 18.45, 21.30. do. ma. alleen 14.00, 20.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Weat Side atory (al); do. Die blei- erne Zeit (16); vr. The world ac cording to Garp (12); za. Silkwood (16); zo. Waterloo (12); ma. Death in Venice (16); di. The meaning of life (16); wo. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Aaaaaaina- tion (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE ON 2: Police academy 4 (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3: Firewal- ker (iz); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODE ON 4: The golden child (12). 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402) Purple rain (al); do. t/m zo. 13.00, 15.00. 17.00, 19.00, 21.00. Under the cherry moon (al); ma. t/m wo. 13 00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00. LE PARIS 2: Luat on the Oriënt Expreaa (18); dag. v.a. 12.15. zo. v.a. 13 45. LE PARIS 3: Lover* Lane (18); dag. v.a. 12.30. zo. v.a. 1400. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC V Police academy 4 (16); za. 00.15. CINEAC 2: Pla toon (16); za. 00.15. CINEAC 3: Body girl* (18); za 00.15. EU- ROCINEMA: Tight delight (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: De troetelbeerlje* 2za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00. CINEAC 3: Bambi; za. wo. 14.00. zo. 13.15. 16.00. EUROCINEMA: Peter Pan; vanaf za. dagelijks 12.00. Volledigheid is nooit Nannen doel geweest. De enige over eenkomst tussen alle ruim 2(X olievérven, tekeningen, druk grafieken en plastieken is, da ze zonder uitzondering vai kunstenaars zijn die in dez eeuw hebben geleefd of no leven. Daar zijn kunstenaaf van grote naam bij, zoals Pau la Modersohn-Becker, Fran Marc, Ernst Ludwig Kirchner Emil Nolde, Oskar Kokoschka Max Beckmann, Franz Radzi will en Hans-Ludwig Katz Maar er zijn ook ontdekkingei van Henri Nannen zeil kunstenaars van wie de mees te bezoekers nooit gehoor zullen hebben. Veel werkei van al dan niet beroemd kunstenaars heeft Nannen o avontuurlijke wijze bemach tigd, soms voor een habbekral in een schuurtje, soms voo een miljoen, op een veilin] weggekaapt voor de neus vai gerenommeerde musea. Zo heeft hij een drieluik op d kop getikt van de volstrek onbekende oud-Berlijner er na de oorlog naar Aurich vers huisde Herbert Dunkel, dat de naam 'Deutsches Welttheater had meegekregen. De drama tisch expressieve werken zijl vermoedelijk kort na de bou* van de Muur in Berlijn to stand gekomen. Nannen vort de schilderijen, onder df slechtst denkbare omstandig heden bewaard, in een garag in Bremerhaven. RINK DROS1 Henri Nannen bij twee pronkstukken uit zijn privé-verzameling. FOTO: SP LONDEN De zwarte bolhoed van de Belgische sur realistische schilder René Magritte heeft gisteren o een veiling bij Sotheby's in Londen 16.500 pond (ruil 54.000 gulden) opgebracht. Dat was ruim 11 keer zoc veel als de hoogste schatting die voor de veiling ged maakt was, aldus een woordvoerster van Sotheby's. „De hoed werd gekocht door een Belgische man die zijn adn achterliet, maar verdwenen was voor we met hem konden prei ten. We vermoeden dat hij een particulier verzamelaar is," aldj Sotheby's woordvoerster Fiona Ford. Magritte, die in 1967 overleed, droeg meestal geen hoed, ma., als er fotografen in zijn buurt waren zette hij vaak een zwarl| bolhoed op. De bolhoed kwam ook op veel van zijn schilderije voor. Sotheby's had geraamd dat de hoed 1.000 tot 1.500 pond (3.4(1 tot 5.000 gulden) zou opbrengen. I Het meest waardevolle voorwerp dat onder de hamer kwanÉ een schilderij van twee gemaskerde appels met de mysterieuJ titel „Le Prêtre Marié" (De Gehuwde Priester) bracht 297.00f pond (990.000 gulden) op. Het doek werd gekocht door de Lom dense kunsthandelaar Leslie Waddington. De veilingzaal in Bond Street, waar de achtergebleven voorwerj pen uit Magritte's atelier te koop werden aangeboden, was tot d( laatste plaats bezet. De erfgenamen van Magritte besloten df voorwerpen te laten veilen, nadat Magritte's vrouw Georgettf vorig jaar overleden was. Het echtpaar had geen kinderen en dt opbrengsten van de veiling gaan naar 12 verre verwanten. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.0l en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avonc nabezorgd. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16