Weer veel grote namen op North Sea Jazz Festival jazz Culinair Leiden op Pieterskerkplein Lodewijk Napoleon zet rijke theatertraditie Lakenfeesten voort 10 north sea, jazz PAUL ACKET: 'PROGRAMMA VALT NAUWELIJKS TE VERBETEREN' nORTHSEd 'Fesiivai lakenfeesten DE LEIDSE PEGEL NIEUW BETAALMIDDEL: Straatmuzikanten strijden om'De Gouden Pet' BB. King (Foto: Harm de Grijs). Congresgebouw, Den Haag: North Sea Jazz Festival. Op 10 en 11 juli (17.00-03.00 uur) en 12 juli (15.00-01.00 uur). „Zó'n programma hebben we nog nooit gehad. Dit valt nau welijks te verbeteren". Ander halve week voor het begin van het North Sea Jazz Festival denkt de geestelijke vader er van alweer aan de volgende editie. Paul Acket (64): „Hoe moet dat nou volgend jaar Ik hou m'n hart vast. Het is wel leuk zo'n prachtig programma, maar zoiets krijg je natuurlijk nooit meer bij elkaar". Het wordt dus genieten op 10, 11 en 12 juli, als het Congresge bouw weer fungeert als het walhalla voor de jazzliefheb bers. Dan voegt het starre ver gadercomplex zich naar de 'swing' van (alweer) het twaalf de North Sea Jazz Festival. Van boven tot onder, van kelder tot dakterras, geen gaatje van het gebouw zal ontsnappen aan de jazz of aanverwante zaken. TAPDANCE Dit jaar staan toppers op het programma als Miles Davis, The Crusaders, B.B. King, Manhat tan Transfer, de broers Marsa- lis, Chuck Berry en George Benson. En dat zijn nog lang niet alle frote namen. Oscar Peterson, arah Vaughan, Stan Getz, Diz zy Gillespie en Herbie Hancock zijn eveneens van de partij. Op vallende aanwezigen zijn ver der de 'oudjes' Dexter Gordon en Cab Calloway. Laatstge noemde voegt met zijn Cotton Club Review een element aan het festival toe, dat voorheen ontbrak: de tapdance. Muziek van eigen bodem ont breekt natuurlijk nooit. Bi; voorbeeld Rita Reys en het trie van Pim Jacobs, de Dutch Swing College Band, Greetje Kauffeld en het Rein de Graafl Trio. Naast deze traditionelt groepen staan dit jaar ook o.m geprogrammeerd de Gigantjes met als gast Hans Dulfer, de Turks/Nederlandse Hasar. Band, de groep Last Resort van Carl Schulze, Fra Fra Sound en het Willem Breuker Koliektief. GERSHWIN Het Metropole Orkest onder lei ding van Rogier van Otterloo speelt zaterdag 11 juli een spe- Cab Calloway (archieffoto). de Amerikaanse componist George Gershwin, die die dag {irecies vijftig jaar geleden over- eed. De Bird-onderscheidingen - ge noemd naar de legendarische altsaxofonist Charlie 'Bird' Par ker - gaan dit jaar naar Piet Noordijk (altsax), Benny Carter (altsax/trompet) en Niels Hen- ning Orsted Pedersen (bas). Sa men met.de prijswinnaars van vorig jaar, Rein de Graaff (pia no) en John Engels (drums), spelen deze drie een anderhalf uur durend concert op vrijdag. De bezoekers van het festival kunnen genieten van tien uur live muziek per dag, duizend musici, zo'n 150 groepen, meer dan 240 concerten op twaalf po dia, een jazz filmfestival, jazz vi deoshows, iazz-exposities en een jazz winkelcentrum. Paul Acket had sinds jaar en dag de gewoonte om na de voorbereidingen en het festival zélf zijn heil te zoeken bij een soortgelijk evenement in het buitenland. „Zo blijf ik in de sfeer, maar dan zonder de kop zorgen". Dit jaar wiikt hii van die gewoonte af en blijft hij in Nederland. „Wat wil je ook, na drie dagen alle jazzgroten van de aarde op je eigen festival te hebben gehad Dizzy Gillespie (archieffoto). Straatmuzikanten vullen op 19 juli het Leidse stadbeeld (Foto: PR). Voor de eerste keer wordt tij dens de Leidse Lakenfeesten een nationaal straatmuziekcon cours gehouden onder de naam 'De Gouden Pet'. Op de dag dat er zowel de Lakenmarkt als het culinaire festival plaats heeft, op zondag 19 juli, zullen straat muzikanten de gehele dag op talrijke plekken in de binnen stad zorgen voor een vrolijke noot om uiteindelijk tegen de avond op het Pieterskerkplein te strijden om 'De Gouden Pet' en bij&ehorende geldprijzen. Het concours voor straatmuziek is opgezet door de stichting 'De Gouden Pet'. Deze stichting stelt zich tot doel 'het levend houden en bevorderen van kunst- en cultuuruitingen op of aan de openbare weg'. Tot voor kort was straatmuziek in ons land veelal verboden en in elk geval weinig gewaardeerd. Daar is de laatste jaren verandering in gekomen en in tal van ge meenten verlevendigen straat muzikanten thans het stads beeld, vooral op zonnige en drukbezochte dagen. Zondag 19 iuli zullen tal van ar tiesten uit het gehele land naar Leiden komen om hun pet of vioolkist te vullen. De deelne mers zullen op hun presentaties juu» 'De Gouden Pet'. worden door een jury (met on der anderen striptekenaar Mar tin Lodewijk en de muzikante Coby Schrijer). Aan het einde van de middag, omstreeks 17.30 uur, zullen de door de jury geselecteerde straatmuzikanten deelnemen aan de finale van het concours, de strijd om 'De Gouden Pet'. Die finale speelt zich af op het Pieterskerkplein, waar tegelij kertijd de manifestatie Leiden Culinair wordt gehouden. Met 'De Gouden Pet' verdient de winnaar ook een hoofdprijs van 750 gulden. De tweede priis le vert 500 gulden op en de derde Het Leidse Pieterskerkplein is zaterdag 18 en zondag 19 juli herschapen in een culinair plein. Ruim twintig prominente Leidse restaurants zetten daar dan hun beste beentje voor om naar verwachting zeker tien duizend bezoekers te onthalen op de meest verfijnde gerechten uit hun keukens. Het moet een eetfestijn van allure worden, een ware presentatie van Culi nair Leiden. Op het Pieterskerkplein wordt ter gelegenheid van het festijn een nieuwe munt geïntrodu ceerd: de Leidse pegel. Het is een plastic munt met een waar de van één gulden, die bij drie kassa's gekocht kan worden. De pegel vormt het betaalmiddel van Leiden Culinair. De ope ning van de manifestatie wordt zaterdag 18 juli om 12 uur ver richt door de heer G.J. v.d. Veen, voorzitter van Horeca Nederland. Elk van de deelnemende res taurants presenteert een of meer kleinere gerechten. De be zoekers kunnen met deze ge rechten vanuit de verschillende keukens hun eigen maaltijd sa menstellen. De restaurants pre senteren de Hollandse en Fran se keuken, maar ook is gezorgd voor inbreng vanuit andere eet culturen. Zo kan men er bij voorbeeld Zwitsers en Frans ra clette eten, zijn er verse kreef ten, paté's, soep, crêpes, taco's, kiprollade, lasagne, spareribs, zalmtaartje, quiche, gevulde maiskip, kalfsragout, spiezen met vlees en mosselen en nog een keur aan andere gerechten. Op het Pieterskerkplein wor den de presentaties onderge- V.» i. Hollandse ambiance rondom ten wÜn gekocht kunnen wor- le van het Nationaal Concours een eetplein waar zeker 500 den. Het culinaire festijn wordt voor straatmuzikanten plaats, mensen een plaatsje kunnen omlijst door een programma Leiden Culinair is geopend op vinden. Tevens zijn er enkele van muziek en entertainment, zaterdag van 12.00 tot 22.00 uur bierstands van Heineken en een Zondag in de namiddag heeft ,e" zondag van 12.00 tot 20.00 gelegenheid waar diverse soor- °P Let Pieterskerkplein ae fina- uur- Een jaar geleden zijn de voorbe reidingen gestart voor een grote theaterproduktie over Lodewijk en tijdgenoten die in de Pieters kerk tijdens de Lakenfeesten wordt gespeeld. De produktie is de opvolger van de Elckerlyc .die twee Lakenfeesten lang in de Pieterskerk met veel succes werd opgevoerd. De bedoeling is dan ook dat Lodewijk Napo leon de rijke theatertraditie van de Lakenfeesten voortzet Al tijdens de Elckerlyc-voor- stellingen in 1985 werd gedacht aan een nieuwe produktie, maar met een historisch en zo veel mogelijk Leids thema. Ge kozen is voor een spel met als hoofdpersoon Lodewijk Napole on, de broer van de grote Fran se keizer, en zelf van 1805-1810 Koning van Holland. Rond hem zijn een aantal figuren en ge beurtenissen gegroepeerd, die tonen hoezeer de periode in ons nationale leven vormend heeft gewerkt in positieve en in nega tieve zin. De effecten van het nieuwe be wind voor de Leidse bevolking kinderen krijgen in het spel een extra zwaar accent. Grote lijn in het stuk is dat Lodewijk Napo leon - door ziin broer als zet baas in Holland neergezet - zich onder druk van de eigenheid van de samenleving en zijn lei ders gaat richten op een blijven de zelfstandige positie, met an dere woorden: er is een contro verse tussen de Franse dienst baarheid en de Hollandse zelf standigheid. Veel aandacht is er in het stuk voor de gevolgen van de ramp die Leiden trof toen in 1807 een kruitschip op het Rapenburg in de lucht vloog. Zoveel mogelijk aansluitend bij de historische bronnen is getracht een beeld van het leven van toen te ge ven. In het spel treden de vol gende hoofdfiguren op: Lode wijk Napoleon, zijn vrouw Hor- tense, zijn minister Verhuell, de oud-patriotten Kraayenhoff en Gogel, de dichter Bilderdijk en de moeder van de Bonapart es. Daarnaast vele kleine rollen, weeskinderen, dansers en figu ranten. Naast de authentieke teksten van Lodewijk Napole on, Napoleon, Gogel, Verhuell, Kraayenhoff, Hortense en Bil derdijk, zijn teksten geschreven door Wil Mannesse en Mieke Lelyveld. Het Toonkunstorkest Leiden zal de voorstelling muzikaal bege leiden. Hans Rosinga compo neerde de muziek voor symfo nie-orkest, slagwerk, orgel en synthesizers, Haga Cantara vormt de basis van het koor dat teksten zingt. Dirigent is René Verhoeff. De kleding (voor 90 personages) werd ontworpen door PG XXX. Het lichtontwerp is van Ad Schuring, het geluid van Rogier van Rossum. Historische advie zen: Wil Mannesse. Regie: Mieke Lelyveld. Regie assistent: Piet van der Pas. Produktie: Nora Arps. Het totaal aantal medewerken den zal meer dan 200 bedragen. De première is donderdag 9 juli om 22.30 uur. Daarna zijn er voorstellingen op 10 en 11 juli en van 14 t/m 18 iuli.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 17