Journalist keert terug naar Griekse burgeroorlog Forsyths bestseller
wordt doorsnee-film
chrissie hynde 'Beroemd zijn. Dst is alleen leuk als
(the pretenders) jg v(K)r »n Dyian-sessie wordt gevraagd'
Alternatief
Filmcircuit
Bioscopen
Filmhuizen
pop
1 JULI 1 I S 7
1 1)1 wanna dance
t 9) I want your sex
I 2) You want love
4 6) So strong
5 5) Don't dream it's over
6 7) Diamonds
7 3) Hold me now
I (10)1 still haven't found
I 4)dall me
II 8) Watchdogs
11 (15) Walking together
12 (17) F.L.M.
13 (13) Can't be with vou tonight
14 (11) Wild horses
15 (23) When Smokey sings
18 (18) If I was your girlfriend
17 (12)Crokett's theme
18 (38) Alone
19 (20) Just around the comer
21 (21) Bitter fruit
21 (25) Love is in the air
22 (19) Lass die Sonne in dein Hen
23 (14) Living in a box
24 (16) Lean on me
25 (31) Bingo
26 (32) Luka
27 (33) Viva America
28 (35)Gente di mare
29 (-)Serious
Whitney Houston
George Michael
Labi Siffre
Crowded House
Herb Alpert Janet Jackson
Johnny Logan
Piet Veerman
Mel Kim
Judy Boucher
Gino Vanelli
ABC
Prince
Jan Hammer
Cock Robin
Little Steven
Steve Allen
Wind
Living in a box
Club Nouveau
André van Duin
Suzanne Vega
George Baker Selection
Tozzi Raff
Donna Allen
Roberto Jacketti The Scooters
Johnny Hates Jazz
Julien Clere
31 (-) Shattered dreams
32 (-)Helene
33 Incommunicado
34 (-)The slightest touch -
35 (37) Goodbye Stranger
36 (24) La isla bonitaMaac
37 (22) Big love Fleet
38 (-)The tracks of my tears Smo)
39 (30) Gli impermeabiliPaolt
40 (-)The living daylightsA Hi
Alarmschijf Papa Chico Tony Esposito
Samenstelling:
Stichting Nederlandse Top 40.
- Marillion
- Five Star
- Pepsi Shirlie
Dubbelfestival
Torhout/Werchter, Belgie:
The Pretenders met Chrissie
Hynde (zang, gitaar), Robbie
Mcintosh (gitaar), Blair
Cunningham (drummer)
T.M. Stevens (bas). Op 4 juli
(18.10 uur). Ook in het
Feyenoord Stadion,
Rotterdam als
voorprogramma van U2. Op
10 en 11 juli
„Kun je mij wat gemene, vernij-
nige vragen stellen", vraagt
Chrissie Hynde. „Ik voel mij zo
ongelukkig als ik tegenover ie
mand kom te zitten die uitleg
vraagt over de nummers, die ik
heb geschreven of die wil we
ten welke snaren 'ik gebruik.
Het is toch veel leuker om al
lerlei pikante details te lezen
over iemand, die je interesseert.
Wat dat betreft ben ik net zo
nieuwsgierig als ieder ander".
Tegen de achtergrond van een
zonovergoten Montreux, dat
weliswaar een wat verschrikte,
maar toch gemoedelijke sfeer
uitademt, nu de hele rock
roll-wereld er is neergestreken,
heeft de broodmagere Chrissie
mij ongevraagd de mooiste ope
ning aangereikt tot een heel
openhartig gesprek. 'De ontboe
zemingen van een Pretender',
flitst er door mijn gedachten.
Het onzichtbare vragenlijstje
verdwijnt in de onzichtbare
prullenmand en terwijl ik lang
zaam in de ban raak van haar
uiterlijk, haar vriendelijke ac
cent en haar betoog, praat
Chrissie honderd uit. De zange
res, gitarist en tekstschrijfster
van The Pretenders trekt fel
van leer tegen de ecologische
problemen van deze wereld als
ik mij stilletjes afvraag waar die
verhalen over het manwijf
Hynde vandaan komen. Het
moet met haar beroep te maken
hebben... rock roll; de wereld
van sex en drugs, waarin iedere
voorbijganger zich keihard en
ambitieus moet opstellen om
erin te overleven. Wanneer
Chrissie even adem haalt om
haar betoog nog krachtiger dan
voorheen voort te kunnen zet
ten, kom ik bij mijn positieven
en vraag waarom iedereen haar
/raag
zo'n feeks vindt. Chrissie: „Veel
journalisten durven niet eens
met mij te praten omdat ze den
ken dat ik ze zal uitschelden
Velen hebben het idee dat ik
mii al bij voorbaat vijandig op
stel omdat ze geen hand van mi;
krijgen. Maar ik heb inmiddels
mijn lesje geleerd. Iedereen gal
mij altijd zo'n stevige hand, dat
ik 's avonds niet kon spelen. Ik
was een van de jongens hè.
Vrouw zijn en rock roll lijken
niet samen te kunnen gaan, wat
onzin is natuurlijk. Wat ik ove
rigens heel frappant vond, va*
dat na de dood van James Ho-
neyman-Scott en Pete Farndon
geen enkele vrouw reageerde
op onze advertentie waarin we
een bassist en een gitarist vroe
gen. Ik zou heel graag een
vrouw hebben gebruikt in de
nieuwe samenstelling. Mis
schien klinkt het wat ongeloof
waardig, maar mijn beste vrien
den zijn vrouwen. Ik ben echt
niet het type dat alleen maar
met mannen optrekt. Feministe
ben ik evenmin. Ik heb het ge
luk gehad dat ik ben opgegroeid
in Akron, Ohio. Hierdoor is
mijn vrouw-zijn nooit een pro
bleem geweest. Mannen hebben
mij altijd gerespecteerd. Hoewel
het van 1970 tot 1977 heeft ge
duurd voordat ik de iuiste groep
bij elkaar had, was het samen
stellen van die groepen nooit
een probleem. Je zult mij dus
niet zien strijden voor vrouwen
rechten. Ik geloof heel sterk in
het individu en in rechten voor
dieren".
VEGETARIËR
„Als de hele wereld vegetariër
zou zijn, zag diezelfde wereld er
een stuk gezonder uit Het is
toch niet goed te praten dat ion-
ge kalfjes of lammetjes bij hun
moeder worden weggehaald al
leen maar omdat er mensen zijn
die vlees zo lekker vinden. Als
je dat toestaat kun je alles wel
goed praten. De wereld kampt
met enorme ecologische proble
men. Ik geloof dat dertig pro
cent van de ozonlaag in de afge
lopen acht jaar is vernietigd en
we worden dagelijks geconfron
teerd met luchtverontreiniging
en zure regen. Daar kun je de
ogen toch niet voor sluiten en
denken het zal mijn tijd wel uit-
duren. Als je ongevoelig bent
voor alles wat leeft en je hebt
alleen maar interesse voor je ei
gen kleine wereldje, je nieuwe
auto en het feit dat je er het ko
mend weekeinde weer lustig op
los kan vrijen, dan is er wat mis
met je. Dan moet je ook niet
vreemd opkijken als straks de
wereld ten onder gaat aan een
nucleaire oorlog".
door hans pict
„Een politieke oplossing voor
die problemen hoef je niet te
verwachten. Politiek bedrijven
heeft niets te maken met het
echte leven. Ik heb dan ook
geen enkele interesse voor poli
tiek. De enige manier om het
systeem te veranderen, is door
ons individuele levenspatroon
te wijzigen. Alleen daarmee
krijg je het systeem op de knie
ën. Mensen die in de belangstel
ling staan, kunnen daartoe een'
eerste aanzet geven. Ze hebben
een zekere verantwoordelijk
heid omdat ze anderen beïn
vloeden. Daarom begrijp ik mu
zikanten zoals Michael Jackson
en Tina Turner ook niet. Die
hebben hun ziel verkocht voor
geld. Ze zetten waarschijnlijk
miljoenen kinderen aan tot het
drinken van Pejasi Cola, terwijl
voor een mens is. Je krijgt er
niet alleen slechte tanden van,
maar raakt door die drank ook
verslaafd aan suiker. Voor zul
ke artiesten kan ik nauwelijks
respect opbrengen".
„De muziek-industrie is een
geldverslindende machine ge
worden. Het heeft niets meer te
maken met de ideeën die leef
den toen ik als veertienjarige
een rock rollgroep wilde be
ginnen. In die dagen werd een
rock roll-artiest gezien als
een soort vogelvrij verklaarde.
Die magie is verdwenen. Er
wordt geen gevaarlijke muziek
meer gemaakt, de toekomst van
de rock roll ziet er echt heel
somber uit".
TRADITIE
„Ik probeer zo veel mogelijk
mijn eigen weg te gaan en de
traditie van de jaren zestig hoog
te houden. Als we in de studio
een elpee opnemen, denk ik
niet: er moeten drie hitsingles
op staan. Als de plaat een succes
wordt, is dat meegenomen, doet
hij niets dan is dat jammer. Ik
heb er ook geen idee van of we
geld verdienen tijdens tournees
en eigenlijk interesseert het mij
ook niet. Het is een beetje gê
nant om het te moeten zeggen,
maar voor mij zijn andere din
gen belangrijk. Natuurlijk moet
je het spel tot op zekere hoogte
iedereen weet hoe slecht dat meespelen. Dat ik tegenover je
zit, is ook voor mij belangrijk.
Het levert publiciteit op en dat
heeft iedere artiest broodnodig
om te kunnen blijven spelen.
Toch ben ik heel erg gesteld op
mijn vrijheid. Ik zou ook nooit
tot het clubje beroemdheden
willen behoren. Dat is alleen
maar leuk als je voor een Bob
Dylan-sessie wordt gevraagd.
Voor de rest is het uiterst ver
velend".
Chrissie Hynde is sinds drie jaar
getrouwd met Jim Kerr van
Simple Minds. Ze heeft twee
kinderen: een van Ray Davies
en een van Jim Kerr. Als ik wil
weten wie de baas is in huis,
zegt Chrissie: „Allebei, maar dat
doet er helemaal niet toe. Het is
zo geregeld dat ik het meest
met de kinderen optrek. Ik
weet niet of het goed is dat ze
altijd bij hun moeder zijn, maar
ik denk dat ze een goede leer
school krijgen. Ze reizen in elk
geval overal mee naar toe. De
manier waarop wij het hebben
georganiseerd, is dat ik op tour
nee altijd twee kindermeisjes
meeneem. Ze leiden een heel
regelmatig bestaan en dat kan
geen kwaad, want ze zijn twee
en drie jaar, eigenlijk nog babies
dus. 's Nachts reizen ze met de
bus mee en ze komen wel eens
kijken als wij een soundcheck
doen. Een show hebben ze nog
nooit meegemaakt, want dan
liggen ze te slapen. Ik probeer
ze zo veel mogelijk uit de be
langstelling te houden. Het bes
te zou natuurlijk zijn als Jim en
ik regelmatige banen hadden zo
een van negen tot vijf bijvoor
beeld. Of we dat langer dan
twee weken zouden uithouden,
betwijfel ik. Muzikant zijn is
een levensstijl die mij uitste
kend bevalt. Ik zou er geen af
stand van willen doen".
COMPETITIE
Maar je ziet Jim maar heel wei
nig. Houden jullie contact via de
telefoon Chrissie: „Dat is nog
al een persoonlijke vraag, vind
je niet... Ja, we bellen elkaar re-
Dat er* van enige competitie
sprake zou zijn tussen The Pre
tenders en Simple Minds gelooft
Chrissie niet. „Het zijn twee
heel verschillende groepen. We
proberen ieder op onze eigen
manier een boterham te verdie
nen".
Terwijl de zon achter een wol
kendek verdwijnt, laat Chrissie
weten het onbegrijpelijk te vin
den dat er zo veel aandacht
wordt besteed aan al die rock
roll-artiesten. „Het zou beter
zijn als iedereen zich eens zo
druk zou maken over de toe
stand in de wereld. Er zijn men
sen die nog geen kommetje rijst,
per dag te eten hebben. Aan die
misstand zou eerst eens gewerkt
moet worden".
Chrissie Hynde tweede van rechts): „Ik probeer mijn kinderen zoveel mogelijk uit de belangstelling te houden
VloSvopën
ïi
Greenway Theater,
Voorschoten: 'Eleni' met John
Malkovich, Kate Nelligan en
Linda Hunt Naar het boek
van Nicholas Gage. Regie:
Peter Yates (12 jaar, eerste
week). Do t/m wo 21.15 uur.
De Amerikaanse journalist en
schrijver Nicholas Gage ging
weg Dij de New York Times om
een onderzoek te plegen naar
de executie van zijn moeder tij
dens de Griekse burgeroorlog
(1948/49). Over zijn tocht terug
naar het land dat hij zelf op z'n
negende jaar verliet om zien bij
zijn vader in Amerika te voe
gen schreef hij een boek dat de
naam van zijn moeder draagt,
'Eleni', en dat in enkele landen
een bestseller werd. Peter Yates
verfilmde Gage's persoonlijke
verhaal: Het werd een speur
tocht naar een verloren moe
derliefde en tegelijk een poging
tot wraak van de hoofdpersoon
op de rechter die het vonnis in
dertijd liet voltrekken.
Die hoofdpersoon is Gage zelf,
gespeeld door John Malkovich.
Er onbreekt iets aan zijn leven
in New York, zijn verhouding
tot zijn kinderen wordt over
schaduwd door het feit dat zijn
eigen verhouding tot zijn moe
der nooit tot wasdom gekomen
is. Hij maakt interviews met in
Amerika wonende overleven
den van de burgeroorlog, met
'oorlogsmisdadigers', voor wie
na dertig jaar in Griekenland
amnestie geldt en die kunnen
terugkeren naar hun geboorte
land. Het is het sein voor hem
om een correspondentschap in
Athene op zich te nemen, waar
hij als voormalige Nicola Gat-
soyannis in een tv-programma
warm wordt ontvangen. Het
eerste wat hij doet is teruggaan
naar zijn geboortedorpje Lia en
uitvinden wat er gebeurd is. De
film wordt dan een alterneren
de ketting van flashbacks en te
genwoordige tijd, nogal ver
moeiend en voorspelbaar uit het
boek gedistilleerd door scena
rioschrijver Steve Tesich. Al
moet je jezelf daardoor dwingen
bij de les te blijven en te zelfder
tijd proberen over al te senti
mentele accenten heen te kij
ken, het gegeven blijft interes
sant. Want terwijl de meeste
films die gerechterlijke dwalin
gen en willekeur tijdens burge
roorlogen behandelen zich te
gen fascisten en hun handlan
gers richten, blijkt de werke
lijkheid van Gage anders. Zijn
dorpje werd veroverd door de
communisten, die onmiddellijk
huizen confisceerden, de voed
selvoorraad in beslag namen en
jongens en meisjes onder dwang
recruteerden voor hun gelede
ren.
door bert jansma
Veel van de communistische
Grieken zij na de verloren bur
geroorlog gevlucht en opgeno
men in socialistische landen, Al
banië en Tsjechoslowakije wor
den met name genoemd. In het
laatste land wonen nog steeds
Grieken. 28.000 Griekse kinde
ren, vermeldt de aftiteling van
'Eleni' zijn van hun ouders ge
scheiden en weggevoerd naar
wat de communisten 'een beter
toekomst' noemden. Ook de
rechter die zijn moeder liet fu
silleren, kwam daar terecht. Na
de amnestie ging hij weer naar
Griekenland terug om zijn pen
sioen op te eisen. Gage/Malko
vich komt - onder het mom van
een interview - bij hem thuis
om hem te vermoorden. Hij kan
dat niet „Mijn haat is niet groot
fjenoeg" bekent hij, maar tege-
ijkertijd ziet hij de kleinkinde
ren in het huis van de rechter
en beseft dat de geschiedenis
zich niet mag herhalen. Daar
maakt de film zich even los van
de persoonlijke problematiek en
dan breekt eindelijk enige echte
ontroering door.
Gage's moeder is gefusilleerd
omdat ze als vrouw van een
'Amerikaan' al verdacht was,
omdat ze met haar dochters en
dorpsgenoten wilde ontsnappen
aan de recrutering voor het
communistische leger. Al is
'Eleni' alleen een stuk persoon-
Lldo/Stadlo, Leiden en City,
Katwijk: The fourth
frotocol' met Michael Caine,
Ierce Bros nan en Joanna
Cassidy. Scenario van
7redenc
Frederick Forsyth naar rijn kend in de oren klinkt
lijke geschiedsschrijving, en laat
de film in tegenstelling tot het
boek (Gage ondervroeg honder
den Grieken in binnen- en bui
tenland) vaag hoe Gage zo'n
exact beeld van de burgeroorlog
kreeg, de film is opvallend door
het kamp waarin hij speelt. Als
een ding - terecht - duidelijk
wordt, dan is het dat er in (bur-
ger)oorlogen geen verschil is
tussen de twee kampen. Of het
nu communisten of fascisten
zijn, oorlog is oorlog en het indi
vidu delft het onderspit
eigen boek. Regie: John
Mackenzie (16 jaar, eerste
week).
Hoewel The fourth protocol' in
zijn soort best een redelijke
spionnage-thriller is, zal hij le
zers van Forsyths oorspronkelij
ke boek toch teleurstellen. Fre
deric Forsyth mag dan geen be
genadigd stilist zijn, hij bindt al
vijf boeken lang een miljoenen
publiek aan zich via haarfijn
uitgewerkte verhalen waaraan
zoveel research is vooraf gegaan
dat je de rauwe werkelijkheid
als het ware door de drukinkt
heen ruikt Er is eigenlijk maar
één manier om dat fascinerende
aspect van zijn werk in een film
terug te krijgen: of het - op de
Milos Forman-manier - met on
bekende acteurs verfilmen, of
er een miniserie voor tv van
maken (zoals met de boeken
van P.D. James gebeurde).
Forsyths keus voor (en finan
ciële partnerschap met) acteur
Michael Caine is dan ook eigen
lijk een verkeerd uitgangspunt
Caine is een prima acteur, de
beste van de film, maar zijn
aanwezigheid zadelt je al met
een met een Ster op en de sug
gestie van Hollywood. Iets dat je
niet had met de qua gezicht veel
onbekendere Edward Fox in de
hoofdrol van „The day of the
jackal". „Het vierde protocol" is
qua originaliteit toch al een
minder boek, want wat er na
hevig schrapwerk in de leukste
gedeeltes, overblijft is een door
snee spionnage-thriller, waar
van het plot (een Russische
KGB-agent moet in Engeland
een nucleaire bom tot ontplof
fing te brengen op een Ameri
kaanse basis en zo een wig drij
ven in de Navo) je redelijk be-
kïin'
De rolverdeling van de film,
ondanks op zichzelf goede ka
rakteracteurs in de bijrollen, is
wat slordig. Een Amerikaan ah
Ned Beatty samen met de Ier
Ray McAnally als twee 'goede'
Russen kunnen nog zo met hun
tong rollen maar worden na
tuurlijk nóóit geloofwaardig.
Dat geldt voor meer acteurs,
met een uitzondering van de
steile Ian Richardson als Brits
?>ionnage-chef. Nieuwkomer
ierce Brosnan (hij viel af in de
race om James Bond) is de niet
echt opvallende Russische (indi
recte) tegenspeler van Caine.
door bert jansma
Qua spanning wordt de film
van John Mackenzie naar het
slot toe steeds beter. Dan gaat
het om de aloude thriller-truc:
wie is het eerste bij de bal, een
race tegen de tijd tussen de Rus
en de Brit Voor wie het boek
niet kent blijft er genoeg te ge
nieten, met nelaas alleen in de
openingsscène (hij dringt zoge
naamd stomdronken de flat van
een verrader binnen) een glimp
van de laconieke humor die zo
kenmerkend is voor de acteur
Caine. The fourth protocol' op
z'n best heeft heel even iets van
de grimmige werkelijkheid van
Forsyth. Met aan het slot con
traspion Caine die zich mis
bruikt voelt en de vuisten
schudt tegen het systeem. Maar
dat kenden we al - en beter -
van John LeCarré.
LIDO EN STUDIO
color of money (dag 14.30, 19.00 en
21.15) Paul Newman speelt een
voormalige topbiljarter in deze film,
die een nieuw jong talent (Tom
Cruise) op weg naar de top gaat be
geleiden. De verhouding tussen trai
ner en pupil laat echter nogal te
wensen over (alle leeftijden, vierde
week).
de naam van de roos (dag 14.30,
18.45 en 21.15) Film naar het gelijk
namige boek van Umberto Eco. In
een middeleeuws klooster worden
verschillende moorden gepleegd.
Een scherpzinnige monnik tracht de
moordenaar te vinden. Met Sean
Connery en F. Murray Abraham (12
jaar, tiende week).
black widow (dag 14.30, 19.00 en
21.15) Film over een vrouw die met
rijke mannen trouwt om ze vervol
gens voor de erfenis te vermoorden.
Een juriste komt haar op het spoor.
Met Debra Winger en Theresa Rus
sell (alle leeftijden, tweede week).
platoon (dag 14.30, 19.00 en 21.15)
Met vier Oscars bekroonde film
over de oorlog in Vietnam. Een oud
strijder verhaalt zijn eigen, vaak
gruwelijke ervaringen. Met Tom Be-
renger, Willem Dafoe en Charlie
Sheen (16 jaar, dertiende week).
LUXOR
police academy iv (19.00 en 21.15,
za, zo, wo 14.30) Alweer de vierde
film met doldwaze avonturen van
de onstuimige leerlingen van de po-
litie-academie (alle leeftijden, zesde
week).
TRIANON
de aanslag (dag 14.30 en 19.00) Met
Oscar bekroonde film naar het boek
van Harry Mulisch (alle leeftijden,
zevende week).
hannah and her sisters (21.15) Film
over menselijke relaties van en met
Woody Allen. De evenwichtige
Hanna (Mia Farrow) staat centraal.
Haar twee onrustige zusters zorgen
voor de problemen. Verder met Mi
chael Caine en Max von Sydow (alle
leeftijden, zevende week).
REX
badgirls in (dag 14.30, 19.00, 21.15)
Sexfilm (18 jaar, eerste week).
stoeipoezen (za 23.30) Sexfilm (18
jaar, eerste week).
EUROCINEMA I
(Alphen aan den Rijn)
police academy iv (dag 18.45 en
21.30, za t/m wo ook 13.45, zo ook
16.15) Zie Luxor (alle leeftijden, zes
de week).
starmaker (za 24.00) Pornofilm (18
jaar, tweede week).
EUROCINEMA H
(Alphen aan den Rijn)
crocodile Dundee (dag 18.30 en
21.00, za t/m wo ook 13.30, zo ook
16.00, za ook 24.00) Komedie rond
de Australische komiek Paul Hogan.
Hij speelt de Australische inboorling
Crocodile Dundee, die zich uitste
kend kan redden in de wildernis
van zijn land, maar toch wel even
moet wennen als hij door een jour
naliste naar de stadswildernis van
New York wordt overgebracht (alle
leeftijden, vierde week).
EUROCINEMA III
(Alphen aan den Rijn)
the mosquito coast (18.30, 21.15, za
t/m wo ook 13.30, zo ook 16.00, za
ook 24.00) Harison Ford is een idea
list die met zijn gezin de rimboe in
trekt om daar een nieuw bestaan op
te bouwen (alle leeftijden, eerste
week).
EUROCINEMA IV
(Alphen aan den Rijn)
de naam van de roos (dag 18.30 en
21.15, zo ook 16.00) Zie Lido/Studio
(16 jaar, tweede week).
taboe iv (za 24.00) Pornofilm (18
jaar, eerste week).
peter pan (za t/m wo 14.00) Be
roemde tekenfilm van Walt Disney
over de vliegende sprookjesfiguur
Peter Pan (alle leertijden, derde
week).
CITY THEATER I
(Katwijk)
club paradise (dag. 14.45) Een revo
lutie op een Caraïbisch eiland zorgt
voor komische verwikkelingen. Met
Robin Williams, Peter OToole en
Twiggy (alle leeftijden, tweede
week).
wise guys (dag. 19.00 en 21.15) Twee
mislukkelingen werken voor een
bendebaasje in New Jersey. Ze wil
len hem oplichten, maar dat mislukt
telkens. Daarop zet hun baas hen te
gen elkaar op en trachten ze elkaar
te vermoorden. De regie van deze
komedie met Danny DeVito is van
Brian de Palma. (alle leeftijden, eer
ste week).
CITY THEATER II
(Katwijk)
the fourth protocol (14.45, 19.00,
21.15) Zie Lido/Studio (16 jaar, eer
ste week).
repelsteeltje (za en wo 14.45) Te
kenfilm naar het gelijknamige
sprookje (alle leeftijden, tweede
week).
LIDO THEATER
(Noordwijk)
Geen opgave
GREENWAY THEATER
(Voorschoten)
top gun (do t/m wo 19.00) Deze film
speelt zich at in een opleidings
school van het leger, waar de besten
van de jonge Amerikaanse jonge ge
vechtspiloten een supertraining krij
gen. Tom Cruise speelt het buiten
beentje dat er ondanks allerlei con
flicten en tegenwerking toch in
slaagt op te klimmen in de hiërar
chie. Ondertussen trekt een serie
vliegscènes en luchtgevechten aan
de toeschouwer voorbij, die uiterma
te spectaculair zijn. Met Tom Cruise
en Kelly McGillis. (alle leeftijden,
eerste week).
de speurneuzen (za t/m wo 14.00)
Tekenfilm over een scherpzinnige
muis-detective en zijn domme hulp
je (alle leeftijden, zesde week).
the neverending story (vr t/m wo
15.45) Sprookje (alle leeftijden eerste
week).
ASTRA
(Wassenaar)
piraten Walter Matthau als zeero
verkapitein Red op een vlot. Met
zijn maatie komt hij toch nog op
Spaans galjoen terecht. Typische Po-
lanski-humor in avontuurlijk epos
(a l.); do. t/m zo. 20.00 en za., zo. en
wo 14.00. flodder Asociaal gezin
kriigt huis toegewezen in dure villa
wijk. Dick Maas maakte spectaculai
re, on-Nederlandse komedie met o.a.
Huub Stapel, Nelly Friida en Apol-
lonia van Ravensteijn (al); ma., di.
en wo. 20.00.
1 JULI
KiJKHUis 19.30 en 21.45: 'Peggy Sue
Got Married' van Francis Coppola;
20.00 en 22.15: 'Missing' van Costa
Gravas.
2 JULI
filmhuis lvc 21.15: True Stories'
van David Byrne.
KiJKHUis 19.30 en 21.45: Terug naar
Oegstgeest' van Theo van Gogh.
20.00 en 22.15: 'After Hours' van
Martin Scorsese.
3 JULI
filmhuis lvc 21.15: True Stories'
van David Byrne.
KiJKHUis 19.30 en 21.45: Terug naar
Oegstgeest' van Theo van Gogh.
20.00 en 22,15: 'After Hours' van
Martin Scorsese.
4 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: Terug naar
Oegstgeest' van Theo van Gogh.
20.00 en 21.45: 'After Hours' van
Martin Scorsese.
msjuu
kijkhuis 19.30 en 21.45: Terug naar
Oegstgeest' van Theo van Gogh.
6 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: Terug naar
Oegstgeest' van Theo van Gogh.
20.00 en 22.15: 'Une Semaine de Va-
canees' van Bertrand Tavernier.
16 JUU
filmhuis lvc 21.15: Trip to Bounti
ful' van Peter Masterson.
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Betty Blue'
van Jean-Jacques Beineix. 20.00:
'Barry Lyndon' van Stanley Ku
brick.
17 JUU
filmhuis lvc 21.15: Trip to Bounti
ful' van Peter Masterson.
kijkhuis 20.00: "Barry Lyndon' van
Stanley Kubrick. 19.30 en 21.45:
'Betty Blue' van Jean-Jacques Bei
neix.
m 29 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: *Zelig' van
Woody Allen. 20.00 en 22.15: The
French Lieutenant's Woman' van
Karel Reisz.
*30 JUU
filmhuis lvc 21.15: Humble Fish'
van Francis Ford Coppola.
31JUU
filmhuis lvc 21.15: Humble Fish'
van Francis Ford Coppola.
7 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: Terug naar
Oegstgeest' van Theo van Gogh.
20 00 en 22.15: The Buddy Holly
Story' van Steve Rash.
8 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: Terug naar
Oegstgeest' van Theo van Gogh.
20.00: 'Ran' van Akira Kurosawa.
9 JUU
filmhuis lvc 21.15: 'Desert Hearts'
van Donna Deitch.
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Opera do Malandro' van
Ruy Guerra.
10 JUU
filmhuis lvc 21.15: 'Desert Hearts'
van Donna Deitch.
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Opera do Malandro' van
Ruy Guerra.
11 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: Hound Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Opera do Malandro' van
Ruy Guerra.
13 JUL!
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'La Traviatia' van Franco
Zefferelli
14 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: Hound Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Abel' van Alex van War
merdam.
15 JULI
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Round Mid
night' van Bertrand Tavernier. 20.00
en 22.15: 'Mon Oncle d'Amérique'
van Alain Resnais.
13 JUU
kijkhuis 20.00: "Barry Lyndon' van
Stanley Kubrick. 19.30 en 21.45:
'Betty Blue' van Jean-Jacques Bei
neix.
*20 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: "Betty Blue'
van Jean-Jacques Beineix. 20.00 en
22.15: 'Carmen' van Carlos Saura.
21 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Betty Blue'
van Jean-Jacques Beineix. 20.00 en
22.15: The Big Chill' van Lawrence
Kasdan.
*22 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: Hetty Blue'
van Jean-Jacques Beineix. 20.00 en
22.15: The Postman Always Rings
Twice' van Bob Rafelson.
*23 JUU
filmhuis lvc 21.15: 'Down by law'
van Jim Jarmusch.
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Zelig' van
Woody Allen. 20.00 en 22.15: 'Amar-
cord' van Federico Fellini.
24 JUU
filmhuis lvc 21.15: 'Down by law'
van Jim Jarmusch.
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Zelig' van
Woody Allen. 20.00 en 22.15: 'Amar-
cord' van Federico Fellini.
25 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Zelig' van
Woody Allen. 20.00 en 22.15: 'Amar-
cord' van Federico Fellini.
*27 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Zelig' van
Woody Allen. 20.00 en 22.15: Trois
Hommes et un Couffin' van Coline
Serreau.
23 JUU
kijkhuis 19.30 en 21.45: 'Zelig' van
Woody Allen. 20.00 en 22.15: Ginger
e Fred' van Federico Fellini.
lido i. n. m. m Steenstraat 39, Lei
den, 071-124130 (dag 14.30, 19.00 en
21.15, zo ook 16.45).
studio; Steenstraat 39, Leiden, 071-
133210 (zie Lido).
Trianon: Breestraat 31, Leiden, 071-
123875.
rex: Haarlemmerstraat 52, Leiden.
071-125414.
luxor: Stationsweg 19, Leiden, 071-
121239 (dag 14.30. 19.00 en 21.15, zo
ook 16.30).
eurocinema l il m. iv: Raadhuis
straat, Alphen a/d Rijn 01720-20800.
li doth eater. Pr. Bernhardstraat 56.
Noordwijk, tel. 01719-12800; info
VW-Noordwijk 01719-19321.
city theater. Badstraat 30, Katwijk,
01718-74075.bgg 74185.
lak-cinema: Theaterzaal Doelen
complex (Cleveringaplaats 1, Lei
den)
kijkhuis: Vrouwenkerkkoorsteeg
17, Leiden, 071-142895 of 133900.
filmhuis lvc Breestraat 66, Leiden,
071-146448.
kapelzaal k&o: Oude Vest 45 (in
gang Hazewindsteeg), Leiden, tel.
141141.
greenway theater: Schoolstraat 69.
Voorschoten, 01717-4354.
filmliga voorschoten: zie Green-
way Theater.
skan filmhuis: De Vonk, Westeinde
94, Noordwijk. 01719-10813.
filmhuis lisse, (in Artopa) Greve-
lingstraat 50, Lisse, secr 02522-
13458.
filmhuis katwijk. Zie City Theater.
filmwerkgroep muzenhof: Muzen-
hof, Cor Gordijnsingel Leiderdorp,
071-410957.