Opnieuw miljoenen
verwacht voor een
kostbare Van Gogh
Parkpop overrompelt
in swingend jasje
Traditionele «La Rondine"
'KUNST
CeidóeSomxuit
UZEREN BRUG BU CHRISTIE'S LONDEN
bioscopen
Rossini's Mis een echte tegenvaller
Perfecte uitvoering „Finta Giardinira"
R
200.000 MENSEN! HET WAS DRUK, HEEL DRUK
MAANDAG 29 JUNI 1987 PAG]
AMSTERDAM Bij Chris
tie's in Londen wordt van
avond opnieuw een kostbare
Van Gogh geveild: na diens
„Zonnebloemen" die op 30
maart van dit jaar 82 miljoen
gulden opbrachten, is nu aan
de beurt „Le Pont de Trinque-
taille" dat de ijzeren brug over
de Rhóne als onderwerp heeft
Hoewel dit schilderij een nog
grotere uitstraling heeft dan
de zonnebloemen, verwacht
James Roundell, hoofd van de
schilderijenafdeling van Chris-
ties's in Londen niet meer dan
25 miljoen voor dit werk te
kunnen maken.
„Wie aan Van Gogh denkt,
denkt aan zonnebloemen", is
zijn mening. Dat schilderij zit
tn ieders hoofd, je hebt er al
een beeld van, nog vóór je het
hebt gezien. Dat element was
verantwoordelijk voor het gi
gantische bedrag dat uiteinde
lijk werd geboden. Met die
Pont de Trinquetaille ligt dat
heel anders, het is relatief on
bekend. Daarom verwacht ik
wel een hoge veilingprijs,
maar niet meer zo'n uitzonder
lijke".
Toch weet ook deze deskundi
ge, dat het raar kan gaan op
veilingen, waar vooral de top
stukken die steeds zeldzamer
worden, recordbedragen ople
veren. En als is deze ijzeren
brug minder bekend dan de
zonnebloemen, het is onmis
kenbaar een Van Gogh en wat
meer zegt, een werk uit een
van zijn meest creatieve perio-
Aantrekkelijker
Als schilderij is het voor een
kunstkenner wellicht nog aan
trekkelijker dan de zonnebloe
men, er valt meer aan te bele
ven. Daarom zal het kunstin
stinct van de toekomstige ko
per bepalend zijn voor het
laatste bod, dat de verwachte
25 miljoen wel eens ruim
schoots te boven kan gaan.
Christie's verwacht dat niet,
maar houdt het toch op „waar
schijnlijk het op één na (zon
nebloemen) duurste impressio
nistische schilderij, ooit op een
veiling verkocht
Zaterdag was het werk te zien
bij Christie's in Amsterdam,
één dag maar. De belangstel
ling ervoor was groot, maar
niet overstelpend. Van tien
uur 's morgens tot vier uur 's
middags trok een dunne, maar
gestage stroom van bezoekers
de trap op en af, naar en van
de etage waar dit schilderij te
bewonderen viel. Een enke
ling trok er een flinke tijd
voor uit, de meesten kwamen,
zagen enkele seconden en ver-
Le Pont de Trinquetaille van Vincent van Gogh.
trokken. Moest dit werk zo'n
kapitaal opbrengen?
De enkeling die er wat meer
tijd voor uittrok, kreeg voor
dat bedrag steeds meer begrip,
hoe groot de verzamel- en
zeldzaamheidswaarde van in
vloed is.
Gauguin
ming, dat hij in een zeer crea
tieve stemming kwam.
Dat is in dit schilderij te zien.
Geen spoor van de angstaanja
gende dreiging van zijn laatste
werken, geen sombere invloe
den uit de perioden daarvoor,
maar een Van Gogh in een
Le Pont de Trinquetaille is
ontstaan in de week van 6 tot
13 oktober 1888, kort voor de
schilder en vriend van Vin
cent, Paul Gauguin bij hem
kwam logeren. De komende
samenwerking bracht Van
Gogh in zo'n uitbundige stern-
zeer vredige, rustige bui. Alle
gebruikte kleuren zijn typisch
van Gogh, maar het lijkt, alsof
hij van alle tot dusver ge
bruikte kleuren steeds maar
kleine beetjes gebruikte. Het
werk is tot in details stevig
doordacht, maar juist de tere
stemming die de kleuren ople
veren, maakt dit schilderij zo
FOTO: SP
boeiend: er valt steeds meer op
te zien, steeds meer aan te be
leven. Gedeeltelijk wordt dat
ook veroorzaakt door de ster
ke dieptewerking, zowel naar
achteren toe als naar voren,
naar links en naar rechts, met
een voorzichtige penseel neer
gezet.
„Le Pont de Trinquetaille" is
aanvankelijk in bezit geweest
van Vinbeents schoonmzuster,
Johanna van Gogh-Bonger,
die het in 1905 uitleende aan
het Stedelijk Museum in Am
sterdam voor de eerste grote
Van Gogh-tentoonstelling.
FRITS BROMBERG
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Police Academy
IV (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45.
EUROCINEMA II: Crocodile
Dundee (al); 18.30, 21.00. wo. ook
13.30. EUROCINEMA III: The Fly
(16); 18.45, 21.15. Peter Pan (al);
wo. 14.00. EUROCINEMA IV:
Name of the rose (16); 18.30,
21.15. wo. ook 13.30. zo. ook
16.00.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Police Academy
IV (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30.
e LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): In de naam van
de roos (12); 14.30. 18.45, 21.15;
Black Widow (al), Wanted dead or
alive (16), Platoon (16), The color
of money (16); 14.30, 19.00, 21.15.
e TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): De aanslag (al); 14.30.
19.00; Hannah and her sistera (al),
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52, tel. 071-125414); Stimulator
(16Y, 14.30. 19.00. 21.15.
NOORDWUK e LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Geen opgave.
KATWUK a CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Act of Vengeance (12); wo. 14.45.
19.00, 21.30. ma. dl. 21.15. Perver
se Gravin (18); ma. di. 19.00.
e CITY THEATER II: Club Paradise
(al); ma. dl. wo. 19.00, 21.15. Re
pelsteeltje (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): The golden child (al);
do. t/m wo. 19.00. Terug naar
Oegstgeest (12Y, ma. di. wo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Dunderklumpen; wo. 14.00. De
speurneuzen (alj; wo. 15.45.
WASSENAAR a ASTRA (tel.
01751-13269): Betty Blue (12Y, ma.
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
wo. 14.00.
ZOETERMEER a
1,2,3 (Promenade
511313): Police Academy 4
ma. dl. 20.00. wo. 14.00,
Crocodile Dundee* ma. di.
wo. 14.00, 20.00. Bae
(al); ma. dl. wo. 20.00.
14.00.
DEN HAAGe ASTA 1 (Spul 27
463500): Raw deal (16); 1 f|fj||
19.00, 21.30. a ASTA 2: Del
of the realm (16); 14.00,
t 3: The French I
21.30. a ASTA
tenant's woman (16); 14.00, 1|
21.30. a BABYLON 1 (Winkel
trum Babylon, tel. 471656):
flew over the cuckoo's nest
14.00, 18.45, 21.30. a BABYLC
Black widow (aly. 14.00. t
21.30. a BABYLON 3: Childre
a lesser god (al); 14.00, u
21.30. wo. 18.45, 21.30. a ClN
1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
ce academy IV (aly. 14.00, 1|
21.30. a CINEAC 2: Platoon
14.00, 18.45, 21.30. a CINEA
Dangerously does (16);
21.30. ma. dl. ook 14.00. a
CINEMA (Leyweg 910, tel. 6670
The color purple (al); wo. 20
over. dag. 13.30, 20.00. a MET
POLE 1 (Carneglelaan,
456756): The morning after
14.00, 18.45, 21.30. a METRÖI
LE 2: 14.00, 18.45, 21.30.
14.00, 20.30. Filmzomerfsa
87. A passage to India (12Y,
1 (al); di. Ruthless
wo. a METROPOLE 3: Da nd.,
de rooe (16); 14.00, upK LJ
21.30. a METROPOLE 4: I
(16); 14.00. 18.45, 21.30. a I lijst
TROPOLE 5: A room with a
TROPOLE 5: A room with a i
(16); 14.00, 18.45, 21.30. a I
1 (Herengracht 13, tel. 4624<
rewalker (12); 13.45. 18.45, 21
a ODEON 2: Police
(al); 13.45, 18.45, 21.30. a ODE| als
3: Black moon sising (16); 13 iVa<
18.45, 21.30. a ODEON 4: The V
1 child (12); 13.45, 18.45, 21
LE PARIS l(Kettlngstraat i gere
tel. 656402): 8periamo che i - d'
femmina (aly, 12.15, 14.30, 18, j D
cijfe:
19.00, 21.15. a LE PARIS 2: I
vers lane (18); dag. v.a. 12 c
a LE PARIS 3: Every woman hi W 6'
r (18); dag. v.a. 12.30.
rwijl
KINDERVOORSTELLINGEN "7
BABYLON 3: Da IroaMba* gel
2; wo. 14.00. a CINEAC 3: BM mm
wo. 14.00. EUROCINEMA: R L,
Ram wo. 14.00. lph
nieu'
de
ag
:at
leker
VA
Jgran
Holland Festivalconcert met de uitvoering van
de Massa Solan na van Roesini door het Teatro
Comunale di Bologna mjn.v. Susan Dunn,
Margarita ZJmmermann, Chris Msrritt an Hel
mut Berger-Tune. Dirigent Riccardo Chsilly.
Herhaling hedenavond in de Nieuwe Kerk te
Voor vele koorzangliefhebbers zal de
'uitvoering van de Messa §olenne van
Rossini tegen het einde van het Hol
land Festival het effect hebben gehad
van het aloude snoepje als beloning na
het innemen van de zo langzamerhand
historisch geworden lepel levertraan.
Rossini's Messa Solenne door het Tea
tro Comunale de Bologna onder muzi
kale leiding van Riccardo Chailly in de
Amsterdamse Nieuwe Kerk moet toch
wel aan hooggespannen verwachtingen
kunnen voldoen, zo zullen de vele
koorminnaars gedacht hebben. Het
werd echter een tegenvaller zaterdaga
vond in de hoofdstad.
Operacomponist Rossini schreef zijn
Messa in 1863 na een mentale inzin
king. Vier jaar later herschreef hij het
weA met tegenzin tot een symfonische
mis. Het bloed kruipt waar het niet
gaan kan, het resultaat was een thea
traal werk met een geestelijke tekst
Voor de uitvoering van een Mis is de
kerk de aangewezen plaats maar in het
kader van het Holland Festival vormde
de Mis geen onderdeel van de eredienst
maar werd een gewoon concert.
Het oog kwam veel te kort. Werd dat
goed gemaakt door het oor? Zeker niet,
alleen in het middenschip van de kerk
kwam de uitvoering in de juiste ver
houding, in de zijbeuken werd het
klankbeeld vertekend. Het leek alsof
Chailly, toch een vakman, met één
feen raad wist. De bezieling ontbrak of
wam niet over en het koor had met
name in de aanvang zwakke momen
ten. Italië is het land van bel canto, de
solisten kwamen echter stuk voor stuk
niet uit Italië. Onbegrijpelijk en alleen
te verdedigen als zij grote sterren zou
den zijn. Dat zijn zij niet, tenminste niet
in deze uitvoering. Wellicht dat de her
haling vanavond meerdere pluspunten
te bieden heeft
ADRIAAN HAGER
Da Munt-Opara utt Brutaal paalt „La Finta Gi
ardinira" van Mozart ondar (aiding van Sylvaln
Cambarling, Stadaachouwburg Amstardam,
zaterdagavond.
De uitvoering door de Opera van Brus
sel, zaterdagavond in de Schouwburg
van Amsterdam van „La Finta Giardi
nira", een jeugdwerk dat Mozart op 18-
jarige leeftijd schreef, valt alleen in su
perlatieven te beschrijven. Het verhaal
echter van de vermomde tuinierster
heeft niets om het lijf. Drie vrouwen
doen moeilijk tegen drie mannen, die
alles in het werk stellen om hen te ver
overen. Een koboldje, elegant gespeeld
door een dwergmeisje, betovert en ont
tovert de paren in het bos, in de bomen
en zelfs zwevend in de lucht. Regisseur
en decorontwerpers Karl-Ernst en Ur
sula Herrmann ontwierpen een koste
lijk stukje bos, bestaande uit jonge po
pulieren op een soort grasveld met ech
te zwarte aarde aan de achterzijde en
een beekje als afscheiding met de or
kestbak. Daar werd naar hartelust in
gepoedeld, met name door Serpetta -
door Elzbita Szmytka - die qua uitbeel
ding associaties opriep met de badende
kuise Suzanna.
De belichting van dit bos suggereerde
perfect de stemmingen vanaf de aller
vroegste morgen, met allerlei natuurge
trouwe vogelgeluiden en krekels, via
het heetst van de dag tot de avond en
zelfs de nacht
De zangers die dit tragi-komische lief
desspel droegen, waren allen even goe
de acteurs als zangers en beeldden nun
veelvuldige vervoeringen en woede
aanvallen vol vuur en dwaasheid uit
De drie jonge Polen, Elzbita Szmytka,
Joanna Kozlowska en Marek Torzews-
ki waren daarbii de primi inter pares.
De régie zit zo boordevol vondsten en
kleinigheden dat men, - aldus Mortier,
en ik ben geneigd hem te geloven -de
eerste keer nog niet de helft opmerkt.
Het Italiaans werd daarbij zo duidelijk
uitgesproken, dat het voor de kenners
te volgen was. Omdat toch het acteren
en zingen heel direkt de taal en de mu
zikale wendingen volgde, waren een
vertaalde projectie-tekst ergens boven
of naast het toneelbeeld, geen luxe ge
weest, zij het dat het natuurlijk afbreuk
doet aan het totaalbeeld.
In deze opera zit eigenlijk alles wat
men later in Mozarts veel bekendere
opera's terugvindt, met misschien als
hoogtepunten de septetten die de eerste
en de tweede acte afsluiten. Het enige
punt van kritiek geldt niet de verruk
kelijke uitvoering, maar wel de jonge
componist zelf, die zich weinig beper
kingen oplegde, en een simpel vernaai
wat al te lang uitwerkte. Dinsdagavond
volgt de enige herhaling.
ERIK BESIER
Het Teatro Comunale di Bologna
•peelde La Rondine van Puccini in
het Muziektheater. Zondagavond.
Gisteravond speelde het Mu
ziektheater, badend in het late
zonlicht, nog eens zijn sterke
architectonische troeven uit
Deze avond werd door het or
kest, koor en solisten van het
Teatro Comunale di Bologna
de opera „La Rondine" van
Puccini uitgevoerd. Deze uit
voering aan het einde van het
Holland Festival had tevens
tot doel het feit, dat Amster
dam dit jaar culturele hoofd
stad van Europa is, extra luis
ter bij te zetten.
Van de uit 1917 stammende
opera is de derde acte recente
lijk omgewerkt naar een latere
versie van het libretto om de
operette een opera-allure te
geven. Voor twee in de orke
stratie ontbrekende aria's is
een pianobegeleiding gemaakt.
La Rondine, de zwaluw, was
geheel in de schaduw geraakt
van de veel bekendere opera's
van Puccini, waar de muziek
herhaaldelijk naar verwijst.
Het wordt ook in deze oer-Ita-
liaanse uitvoering van de ope-
ra uit Bologna geen sterk
werk, met name omdat de ba
lans toch nog al eens doorslaat
naar erg gemakkelijke en sen
timentele wijsges. De hele aan
pak was er éen van het grote
f ebaar naar een oude succes-
ormule, en viel als zodanig
buiten de Belgisch-Nederland
se door regisseurs gedomineer
de Muziektheater-trend. De
Italianen hebben het gegeven
niet getracht meer gewicht te
geven dan het heeft en er een
vrolijke romantische kermis
van gemaakt. Ze hebben zon
der meer de prijs van de rijks
te en kleurigste decors van dit
jaar verdiend. Alle drie de ac-
tes kregen een uitbundige fin
de siècle uitbeelding, die het
publiek terecht tot applaus
verlokte. Ook de massa-iY
in de meer Siciliaanse dan al
rijse nachtclub met zijn
gasten was levensecht. Di ^vi
gie was overigens puur t m
tioneel met van achter
grote souffleurshok recht
net publiek toe gezongen [rtpi
a's. En natuurlijk waren i
sterren, die hun belang
heid bewezen door zo luid
gelijk te zingen en die n^er
mee hun stem hoorbaar sc
hadden berokkend. De sol ,t j^C
waren zoals dat betaamt i amiT
Italianen, met uitzonde ,n jj,
van de Roemeense Ileana Qrc|e,
trubas, die de hoofdrol, na n(jer
minder gelukkig begin, ^ei
overtuigend zong. Als in a ramn
re opera's van Puccini gin
ook hier om een vrouw jncj,
door haar grote liefde iur
verlaten. Op het tweede
zong Lucetta Bizzi een p|^
en knap geacteerde dief
De overige zangers, op 1
Coni, als Rambaldo na,
den wat minder en mu
den, net als het orkest,
Thomas Fulton, eerder a
kommerd dan met veel gi
voor nuancering en ai
king. ERIK BES
DEN HAAG Parkpop
is met zijn zevende editie
een festival geworden dat
niet meer mag worden ge
mist. Het biedt de ideale
combinatie tussen gezel
ligheid, zon en muziek.
Bovendien begin je zo
langzamerhand tot een
minderheid te behoren als
je besluit niet naar dit
gratis toegankelijke festijn
te gaan. Zo brak het
grootste familiefeest ter
wereld gisteren alle re
cords toen meer dan
200.000 bezoekers kozen
voor de muzikaal meest
gevarieerde springplank
voor ontluikend talent
Zelfs de organisatoren wa
ren overrompeld en kon
den na afloop alleen nog
maar uitbrengen dat ze
vreselijk gelukkig waren.
Als ze vandaag bijgeko
men van de emoties
zichzelf een schouder
klopje geven, is dat volko
men terecht, want wat het
publiek kreeg voorgescho
teld stond als een huis.
Muzikaal was het een aan
eenschakeling van hoog
tepunten terwijl aan de
gezelligheid geen einde
leek te komen.
Kwalitatief sprongen vooral
de groepen op het eerste podi
um eruit. Daar overtrof Dea
con Blue, als eerste, alle ver
wachtingen. Het uitbrengen
van een goede elpee wil name
lijk nog niet zeggen dat die be
lofte ook in levenden lijve
wordt waargemaakt De vijf
Schotten leverden echter de
te opening,
val ooit heeft gehad en veel
organisatoren moeten met ja
loerse blikken hebben toege
keken hoe de muzikanten het
publiek overrompelden met
hun combinatie van sentimen
tele ballads en up tempo-num
mers. Zou de rest van het pro
gramma die groep nog kunnen
overtreffen?
Het Zuiderpark stond op dat
moment al bol van de mensen,
terwijl het festival nog geen
uur oud was. Van een lang
zaam aangroeiende menigte,
was dit jaar dan ook absoluut
geen sprake. Even rustig over
de markt slenteren, behoorde
in die vroege uren al tot de
onmogelijkheden. Hoewel
Parkpop vooral een jong pu
bliek trok, waren alle leeftijds
groepen vertegenwoordigd.
Vaders en moeders kozen met
hun peuters de nog behoorlijk
drasige grasmat voor een al
ternatieve picknick, terwijl de
ouderen, gewapend met stoe
len, een ideaal plekje kozen
om het gebeuren eens op hun
gemak gade te slaan. Voor wie
niet in het koude gras wilde
gaan zitten, bood de dikke fes
tivalkrant de ideale oplossing.
Zomer
Nu had Parkpop wel alles
mee. Niet alleen net program
ma zag er aantrekkelijk uit.
ook de weersomstandigheden
waren de meest ideale voor
een festival. Je zou kunnen
zeggen dat met Parkpop de zo
mer begon. Hoewel de zon vol
op scheen, werd het door een
licht briesje niet te warm.
Toch was het bier in een re
cordtijd uitverkocht 's Mid
dags om vier uur was er op de
drie verkooppunten in het
park geen druppel meer over
en moest de exploitant alle zei
len bijzetten om nieuw bier
aan te laten rukken.
Zoals elk jaar voltrok het ge
beuren zich in een uiterst ge
moedelijke sfeer. Hoewel het
af en toe behoorlijk moeilijk
was om je door de mensenmas
sa van het ene naar het andere
podium te wringen, viel er
geen onvertogen woord. De
enige keer dat het een klein
beetje uit de hand liep, was tij
dens Def Leppard. Daar speel
de zich voor het podium een
kortstondige knokpartijaf. Een
teveel aan bier en wat flauw-
fevallen mensen waren daar
e oorzaak van. De EHBO had
overigens een rustig dagje.
Slechts zo'n vijftig mensen be
hoefden te worden behandeld
in verband met snij- en
schaafwonden en een klein
meisje werd als gevolg van een
val naar het ziekenhuis ge
bracht De organisatie verliep
verder vlekkeloos. De actie
om geen blik mee te nemen,
wierp zijn vruchten af en de
sluizen die aan de ingangen
waren aangebracht voorkwam
dat illegale handelaren het fes
tivalterrein konden betreden.
Alle lof ook voor de honder
den vrijwilligers, die er mede
voor zorgden dat het publiek
optimaal van het gebeuren
kon genieten.
Collectanten
De organisatie was niet zo blij
met de collectanten, die bij de
ingangen geld ophaalden voor
Parkpop. Het was een illegale
actie, die een halt werd toege
roepen toen een aantal veilig
heidsmensen er achter kwam
wat er gebeurde. Hoeveel geld
er is opgehaald is onbekend,
maar dat het niet in de Park
pop-kas terecht komt is zeker.
De „collectanten" verdwenen
net zo vlug als ze gekomen
waren, zonder een cent achter
te laten.
Het festival kreeg niet alleen
een recordaantal mensen te
verwerken, ook de belangstel
ling van radio en televisie was
optimaal. Zowel de IKON, de
VARA als het NOS-journaal
maakten opnamen. De IKON
brengt in september of oktober
een programma op het scherm
waarin het kleinste (Pyramide
Pop in Winterswijk) en het
grootste festival (Parkpop) met
elkaar worden vergeleken. De
VARA-tv, die razend enthou
siast was over het gebeuren,
besteedt aan het festijn ruim
schoots aandacht in de uitzen
dingen van „Zomerpop".
Het programma verliep keurig
op tijd totdat de Amerikaan
Steve Earle (gewapend met
achttien gitaren) het podium
wilde betreden. Hij had zijn ei
gen (buizen)versterkers mee
gebracht en omdat er een de
fect zat in de omschakeling
van 110 naar 220 volt, ging er
iets mis. Het gevolg was een
twintig minuten durende ver
traging. Heel erg was dat niet
want op het eerste podium
speelde op dat moment The
Sound de sterren van de he
mel. Het viertal zette een ge
dreven concert neer en be
hoorde met Deacon Blue, de
Bombitas, Curtis Mayfield, Ka-
trina Se The Waves en Los Lo
bos tot de hoogtepunten van
Parkpop 1987.
Voor wie er oren naar had,
werd er overigens behoorlijk
wat politiek bedreven door de
muzikanten. Deacon Blue stip
te de werkeloosheid aan, Cur
tis Mayfield trok fel van leer
tegen drugs en wapenbezit en
That Petrol Emotion stortte de
ene na de andere politieke
boodschap over de hoofden
van het publiek uit.
De clowns Pico Se Paco ston
den er ondertussen in hun ei
gen tent wat verloren bij. Ze
vertoonden hun grappen veel
al voor slechts een handje vol
De enorme mensenzee, gezien vanaf een van de podia.
mensen. Dat niet veel kinde- um twee. Hoewel Icicle Works
ren de tent opzochten, had met
de ouders te maken, die hun
kroost scherp in de gaten hiel
den.
Roest
Hoewel het uit Engeland af
komstig Def Leppard geen on
verdienstelijk concert speelde
(roest van een paar jaar niet
spelen moest even worden
weggewerkt), koos het meren
deel van het publiek voor Cur
tis Mayfield op het andere po
dium. Bij de Amerikaan
swingde het de pan uit met
een combinatie van jazz, soul,
funk en gospel. Gesteund door
een fantastisch spelende groep,
waarin vooral bassist Billy
Scott opviel, kweekte hij met
zijn prachtige stemgeluid en
niet onverdienstelijke gitaar
spel, de intieme sfeer van een
klein zaaltje. Het gevolg was
dat de massa aan zijn lip hing
en hij moest dan ook, net als
The Sound voor hem was
overkomen, terugkeren voor
een toegift. De Bombitas (lek
kere sax, perfecte combinatie
van stemmen) hadden eerder
die dag met vrolijke, strak ge
speelde rock Se roll de menigte
behoorlijk opgehitst. Zij speel
den een aanzienlijk beter con
cert dan Icicle Works op podi-
icle Works
muzikaal doortimmert in el
kaar stak, is de groep geen fes
tival act. Dat kan van Katrina
The Waves niet worden ge
zegd. Katrina had er duidelijk
zin in. Ze liet niet alleen blij
ken over een gouden stem te
beschikken, maar ook een ge
weldig gitariste te zijn. Hoewel
de platen wat mat klinken,
zorgde de groep met hun zon
nige powerpop, voor heel wat
opwinding.
Aparte afsluiting
Los Lobos en Trouble Funk
boden ieder op eigen wijze een
heel aparte afsluiting van een
uiterst geslaagd Parkpop. Aals
laatste te moeten optreden is
nooit leuk omdat een groot
De popster Curtis Mayfield, tel van leer trekkend tegen drugs
en wapenbezit.
FOTO'S: CEES VERK
deel van het publiek het )$5
meestal voor gezien ha
Maar zoals Parkpop 1987
alle fronten de bestaande i
ten doorbrak, gebeurde
ook bij Los Lobos en Tra
Funk. Het publiek bleef
gewoon nog even hangen
werd als dank getracteerd
dansmuziek. Voor podium 1145
op Mexicaanse wijze, voor 2.1S
dium twee op de Amerikai
funk-manier met Go Go.
publiek verliet dan ook d
send het Haagse Zuiderpar^
En wat uiteindelijk overbl |J|
was een enorme berg romi
die vandaag dogr de jutter
opgeruimd. De enige concli
die na afloop kon wordep
trokken, was dat de Parkc 900
organisatoren zichzelf had 903
overtroffen. Vooral John
Vueren (verantwoorde
voor de groepen) had zijn tl
ven uitgespeeld met de hl
van een meester. Hij had 1
alleen een uiterst aantrek
lijk pakket samengesti
maar het bovendien uitge*
lanceerd over de twee po
verdeeld. Het zal niet geiffl
kelijk zijn dit een volg»
keer te evenaren, maar
zeiden we na de vorige afle
ring ook. Verrassingen zijn 121
wereld nog niet uit Parkpo
daar het beste voorbeeld v;
HANS PT