„Gelovige is tijdgenoot van Christus"
Mensenrechten in Chili
steeds meer bedreigd
kerk
wereld
weer
GEESTELIJK LEVEti/ÓPINIÉ
Japanners houden vervolggebed voor wereldvrede
RELIGIEUZE SCHREEF TWEE BOEKEN OVER KIERKEGAARD
Treurnicht probeert
scheuring in blanke
NG-Kerk te voorkomen
JUSTITIA ET PAX:
£etdóe
De toekomst van Euro]
SaidMOowuwt
ZATERDAG 27 JUNI1987
VATICAANSTAD Het wereldgebed voor de vrede dat vorig
jaar oktober in het Italiaanse Assisi werd gehouden, krijgt een
vervolg. In Japan heeft op 4 augustus op de berg Hiei bij bij de
oude keizerstad Kyoto een gebedsdienst voor alle wereldreli
gies plaats. Een delegatie van het „Comité van de religies in
Japan" heeft paus Johannes Paulus II officieel verzocht een
persoonlijk gedelegeerde naar hun land te sturen om een en
ander voor te bereiden. Het Vaticaan heeft er mee ingestemd
en stuurt een delegatie onder leiding van de Nigeriaanse curie
kardinaal Francis Arinze, voorzitter van het Vaticaanse secre
tariaat voor niet-christenen.
Tot nu toe hebben 28 religieuze leiders uit 18 landen de uitno
diging voor de bijeenkomst op de berg aangenomen. Ze verte
genwoordigen acht grote wereldgodsdiensten. De organisatoren
rekenen op nog meer aanmeldingen.
Het programma voor het Japanse vredesgebed is vergelijkbaar
met dat van Assissi. 's Morgens wordt per religie afzonderlijk
gebeden op diverse plaatsen. Elke gebedsbijeenkomst wordt af
gesloten met een oproep tot vrede. In de namiddag wordt geza
menlijk gebeden. Het is de bedoeling dat om half vier Japanse
tijd de klokken van alle christelijke kerken en boeddhistische
tempels in het land gelijktijdig luiden.
door Marinus van der Berg
„Vrienden kies je, familie niet",
is een gezegde om het verschil
tussen familiebanden en
vriendschapsbanden uit te
drukken. „Wat mag je van je
familie verwachten?" Ik heb de
indruk dat er veel mensen zijn
die eerder te veel dan te wei
nig van hun familie verwach
ten. Zij worden geregeld in hun
familie teleurgesteld. Ik hoorde
zeggen in een gesprek: „Hier
worden duizenden guldens uit
gegeven voor bruiloften en er
mag vooral niemand vergeten
worden, maar als je een crisis
hebt in je leven, sta je er alleen
voor". Zo'n uitspraak geeft te
denken. Er klinkt voor mij een
overspannen verwachting in
•door. Crisis in je leven is een
ervaring waar je niet teveel
mensen bij kunt verdragen. Al
gauw is het teveel en wordt
steun bemoeizucht. De mens in
crisis is ook zelf vaak onduide
lijk in wat hij of zij verwacht
van een ander. Er is ook vaak
een periode waarin je je afsluit.
Een periode waarin je zegt: „Ik
red me best. Het gaat goed".
Iedere crisis kent onvermijde
lijk eenzaamheidsmomenten.
Momenten waarop je onbe
reikbaar bent en ook niet be
reikt kunt worden. Hoef je dan
niets van familie te verwach
ten? Die conclusie gaat me te
snel. Niets van je familie horen
of je familie die je laat vallen
na een echtscheiding, is een
bittere teleurstelling. Familie of
een familielid kan in een tijd
van crisis zelfs wel je beste
vriend of vriendin worden zon
der wie je deze moeilijke tijd
niet doorkomt. Tijden van cri
sis kenmerken zich maar zel
den door „hulp van velen". Het
gaat meestal om enkelen. Ze
ker als de crisis van lange duur
is. Wanneer een gezin moet le
ven met een langdurig zieke in
huis is de kans groot dat maar
enkelen blijven meeleven. Fa
milies die langdurig een de
menterende vader of moeder
thuis verzorgen, kunnen daar
over meepraten. Ik geloof dat
we de verwachtingen niet te
hoog moet spannen. Boven
dien zijn er soms crises die een
familie niet onderling kan op
lossen. Daar komen alleen
maar meer ongelukken van. Er
is soms hulp van buiten nodig.
De hulp van buiten kijkt en
luistert anders en is soms in
staat om te zien wat je als fa
milielid niet meer kunt zien.
Familiebanden zijn ook in die
zin „banden" dat ze je onvrij
kunnen maken om goed te ho
ren en te zien. Als een familie
lid in crisis is, is in meerdere of
mindere mate de hele familie
in crisis. Er is niet alleen één
familielid weduwe geworden,
maar in diezelfde familie heb
ben anderen hun broer verlo
ren en de ouders hebben hun
kind naar het graf moeten
brengen. Zo heeft ieder zijn ei
gen verlies. Teveel wordt dit
niet erkend en herkend. Ik ver
moed dat mede daarom fami
lies elkaar onderling na ver
loop van tijd niet meer ver
staan. Familie is een ingewik
keld begrip. Familie is niet al
leen een ingewikkeld geheel
van verschillende soorten van
relaties, de een mag je liever
dan de ander, maar familie is
ook altijd een geschiedenis. Er
is soms zoveel in een familie
gebeurd dat voor jaren banden
zijn verbroken of beschadigd.
Familieruzies zijn hardnekkig
en langdurig. Vergeving en op
nieuw beginnen zijn mooie
woorden voor de zondag, maar
op maandag lijken ze soms
weinig kans te maken. Ik denk
dat veel ouders opgelucht
ademhalen als bij de „verde
ling" alles in pais en vree ver
loopt. Juist op die momenten
worden familiebanden nogal
eens getest. In de zomermaan
den hoop ik te werken aan een
nieuw boek over „dementie in
de familie". In dat boek wil ik
uitvoerig ingaan op het begrip
„familie". Zo gauw wordt er
gezegd: „Kan die familie dat
niet zelf?" „Ouders kunnen wel
tien kinderen ter wereld bren
gen, maar tien kinderen kun
nen niet hun ouders tot het
einde toe helpen". Of er wordt
gezegd: „Ik snap zo'n familie
niet". Die uitspraak bevat
meer waarheid dan de spreker
denkt. Inderdaad is er meer
„familie-geheim" dan vermoed
wordt. Wanneer U me wil
schrijven over de vraag: „Wat
verwacht ik van familie en wat
betekent familie voor mij?" is
uw brief hartelijk welkom. (Wll-
lemsgang 44, 7607 EB Almelo).
Als God geen
vergeving kende, zou
zijn paradijs leeg
blijven.
Arabisch spreekwoord
VOORSCHOTEN
„Toen ik begon te lezen
in de werken van Soren
Kierkegaard, dacht ik:
méér mensen zouden
moeten weten wat Kier
kegaard te zeggen
heeft". Dat is eigenlijk
de achtergrond dat er nu
twee boeken (een biogra
fie en een „kennisma
king met de mens en
theoloog Kierkegaard)
van haar in de boekhan
del liggen over deze bij
zondere Deense theo-
loog-filosoof.
Zuster Maria Veltman, domi
nicanes in Voorschoten,
wordt meteen enthousiast als
ze vertelt over haar kennis
making met Kierkegaard.
Zelf leerde ze het werk van
de markante maar vaak on
begrepen Deen kennen op
een kruispunt van haar le
ven. Ze werd getroffen door
de eerlijkheid, het analyse
rend vermogen en de gaaf
heid van karakter van Kier
kegaard. „Ik heb jarenlang
les gegeven in het voortgezet
onderwijs. Toen ik begon met
Kierkegaard, realiseerde ik
mij dat veel vragen van jon
geren over de zin van het be
staan, de onmogelijkheid om
te geloven, het besef dat er
meer is tussen hemel en aar
de dan lucht, in wezen de
zelfde vragen zijn waarmee
Kierkegaard bezig is geweest.
Bovendien, wat Kierkegaard
te zeggen heeft is in veel op
zichten heel actueel. Bijvoor
beeld voor onze houding ten
opzichte van genetische ma
nipulatie en andere vormen
van wetenschappelijk onder
zoek".
Gedachtengoed
De weg waarlangs Maria
Veltman, geboren in het
Friese Workum, tot het be
studeren van Kierkegaard
kwam is opmerkelijk. Ze stu
deerde op latere leeftijd wis
kunde en biologie, met als
bijvak filosofie. Daar leerde
ze het brede terrein van de
wijsbegeerte kennen kennen
en via haar hoogleraar werd
ze geattendeerd op Kierke
gaard.
„Ik ben naar Kopenhagen
gegaan om boeken van en
over Kierkegaard te kopen,
maar ook wilde ik boeken
hebben uit zijn tijd. Ik was
Zuster Maria Veltman
vooral geïnteresseerd in de
méns Kierkegaard. Daarom
verdiepte ik mij in de litera
tuur die een beeld gaf van de
samenleving, de cultuur en
van de kerk. Want wil ie
Kierkegaard begrijpen als
wetenschapper, maar ook als
mens, dan moet je je kunnen
inleven in het gedachtengoed
van toen'r. Zo kocht ze ro
mans, boeken over de Lu
therse Staatskerk, de twintig
dagboeken van Kierkegaard
en het complete wetenschap
pelijke oeuvre. Intussen leer
de ze zichzelf Deens, mede
met behulp van Deens-Ne
derlandse, Deens-Duitse en
Deens-Friese woordenboe
ken. „Door die woordenboe
ken, vooral die van het
Deens naar het Fries, leerde
ik de gevoelswaarde kennen
van Deense woorden. Want
het was mij vooral te doen
om de beleving achter wat
Kierkegaard zei en schreef".
Is het niet wat merkwaardig:
een katholieke religieuze die
zich met een luthers theo-
loog-filosoof bezighoudt?
„De dingen die Kierkegaard
te zeggen heeft, overstijgen
het kerk- en tijdgebondene.
Zijn haarscherpe analyse van
een kerk van geestelijken
en gelovigen die wel de
kennis hebben van geloof,
maar niet werkelijk geloven,
geldt voor alle christenen.
Bovendien heeft hij zo'n
enorme mensenkennis, zo'n
scherpe visie op het leven,
dat het verschil in kerkelijke
achtergrond wordt overste
gen; iedereen kan van hem
leren".
Voor haar is Kierkegaard de
man die haarscherp net ver
schil tekent tussen geloven
en kennis hebben van gods
dienst. Hij vocht tegen de in
zijn tijd heersende „horizon
talistische" geest in de staats
kerk, waarbij het geloof op
ging in abstracte begrippen,
zonder consequenties voor de
mens zelf. Daartegenover
stelde hij de mens die met
zijn keuzen en praktische be
slissingen met God in verbin
ding kan komen. En tegen
over intellectuele predikan
ten, die poogden met diepzin
nigheid mensen tot geloof te
brengen, zegt Kierkegaard:
„Een christelijke predikant
moet, als hij correct wil spre
ken, heel eenvoudig zeggen:
„Wij hebben Christus' Woord
dat er een eeuwig leven is".
Daarmee is de zaak afgehan
deld". Niet de diepzinnigheid
van de uitspraak is bepalend
volgens Kierkegaard, maar
het gezag van degene die iets
zegt. Mensen geloven niet in
God omdat hun predikant
zulke mooie dingen zegt,
maar omdat Christus zelf
zegt: Komt allen tot Mij.
Een andere uitspraak van
Kierkegaard in dit verband
is: „Vanuit het christelijke
gezichtspunt behoort het ge
loof tot de existentie. God
verschijnt niet in de gedaante
van een professor die bepaal
de leerstellingen uitdraagt
die eerst geloofd moeten
worden voordat men ze kan
verstaan".
Zuster Veltman laat door het
opnemen van „Een korte
overpeinzing" (1848) zien
hoezeer bij Kierkegaard het
geloof in Christus te maken
neeft met het persoonlijk,
praktisch leven: „Christus'
aanwezigheid hier op aarde
gaat nooit voorbij zolang nog
ergens op aarde een gelovige
te vinden is. Een gelovige is
tijdens zijn gelovig worden
en verder heel zijn leven een
tijdgenoot van Christus. Als
er echter geen geloof meer
op aarde is, dan is het vanaf
dat moment lang geleden dat
Christus leefde. Deze gelijk-
w?.; -
Soren Kierkegaard
tijdigheid van Christus met
het leven van iedere gelovige
is voorwaarde voor het gelo
ven".
Inspiratie
„Met mijn boeken heb ik
geen wetenschappelijke stu
dies willen schrijven, maar
meer laten zien hoe de mens
Kierkegaard leefde en dacht.
De betekenis van hem als fi
losoof en theoloog in weten
schappelijke zin behandel ik
niet. Zelf zie ik allerlei din
gen waarover hij spreekt ook
nog in een mist die langzaam
optrekt. Met mijn boeken
hoop ik te bereiken dat meer
mensen zich de moeite willen
getroosten zich „in die mist
te begeven", want wat je al
overdenkend en speurend
ontwaart, is een grote erfenis
en een bron van inspiratie en
verrijking".
Voor zuster Veltman is die
inspiratie onder meer heel
concreet geworden met be
trekking tot ontwikkelingen
in de bio-medische wereld.
„Men moet zich daar meer
dan ooit bewust zijn van de
gevaren die er heersen met
betrekking tot de menselijke
waardigheid. Die gevaren
zijn heel concreet bij alle mo
gelijkheden van het ogen
blik, bijvoorbeeld de greep op
de genen of de noodzaak van
het beproeven van nieuwe
medicijnen. Door mijn werk
op een research laboratorium
weet ik hoe „verleidelijk" de
hoe
van de
mens wordt vergeten ten
bate van „het belang van het
onderzoek". Tegen dergelijke
verleidingen waarschuwt
Kierkegaard op een voor mij
althans heel inspirerende
wijze". Binnenkort verschijnt
in het r.k.-tijdschrift „Com-
munio" een artikel over deze
materie door zuster Veltman.
Dagelijks studeert zuster
Veltman in Soren Kierke
gaard en ontdekt ze steeds
nieuwe dingen en verdiept ze
haar inzicht. Een derde boek
van haar over Kierkegaard is
dan ook niet onwaarschijn
lijk...
LÜTSEN KOOISTRA
Maria Veltman: S.A. Kier
kegaard, kennismaking
door een keuze uit dag
boekteksten, brieven en
werken. Uitgave Kok. Ma
ria Veltman: Soren Kierke
gaard, een biografische
schets. Uitgave van Go»
cum.
wetenschap kan zijn,
gauw de waardigheid va
JOHANNESBURG De ui
terst rechtse Zuidafrikaanse
politicus Andries Treurnicht,
leider van de Conservatieve
Partij, heeft zich gemengd in
het strijdgewoel in de blanke
Nederduitse Gereformeerde
Kerk in Zuid-Afrika. Treur
nicht wil dat het vorig jaar
aanvaarde omstreden rapport
'Kerk en Samelewing' wordt
„bewerkt".
De vroegere predikant bin
nen de NG-Kerk en oud-
hoofdredakteur van 'de
Kerkbode' van de NG-Kerk
verklaarde wel dat een
scheuring in de kerk met alle
mogelijke middelen moet
zien worden te voorkomen.
De rechtervleugel van de
kerk onder leiding van prof.
W. J. Lubbe eist herroeping
van de synodebesluiten van
vorig najaar. Door 'Kerk en
Samelewing' te aanvaarden
wees de synode de bijbelse
rechtvaardiging van apart
heid af en stelde het lidmaat
schap van de kerk in princi
pe ook voor niet-blanken
open. Maandag maakte de
praeses van de NG-Kerk,
prof. Johan Heyns, duidelijk
dat van herroeping geen
sprake kan zijn. De 'beswaar
des' dreigen nu met afsplit
sing. Zij komen vandaag bij
een.
Volgens een woordvoerder
van de NG-Kerk probeert
Treurnicht politieke munt te
slaan uit de controverse in de
grootste blanke kerk. 'Kerk
en Samelewing' bevat naar
de mening van Lubbe „een
duidige partijpolitieke ten
densen".
De spanningen in de NG-
Kerk weerspiegelen volgens
kerkelijke waarnemers in
toenemende mate de politie
ke verschillen binnen de
Boerenbevolking. De kritiek
van deze bevolkingsgroep op
de hervormingspolitiek van
de regerende nationale partij
van premier Pieter Botha is
de afgelopen tijd sterk toege
nomen. De Boeren menen
dat Botha te ver gaat met
deze politiek.
Praeses Heyns meent echter
dat vooral sprake is theologi
sche meningsverschillen. Als
conservatieve theologen de
betekenis van de schepping
voor de kerk onderstrepen,
hanteren ze een oud-testa-
mentische interpretatie. Ge
zaghebbende theologen wij
zen op een nieuw-testamenti-
sche „herschepping". De
kerk is naar haar wezen een
open kerk en kan zich niet
beperken tot één volk, aldus
Heyns.
Bovendonk levert eerste priester af
BREDA De eerste kandidaat van de priesteropleiding Bo
vendonk, Gerhard Bosman, is vandaag priester gewijd door
bisschop Ernst van Breda. Bovendonk, dat in 1983 werd opge
richt, is bestemd voor mannen die op latere leeftijd priester
willen worden. Hoewel de priesteropleiding officieel alleen
van het bisdom Breda is, zijn ook de andere bisschoppen des
tijds betrokken bij de oprichting. Aan Bovendonk studeren
dan ook mannen uit andere bisdommen.
Bosman (57) was, voor hij besloot priester te worden, psychia
trisch verpleger in Arnhem. Hij neeft voorts pedagogiek ge
studeerd en was elf jaar directeur van een internaat voor
moeilijk lerende kinderen Schorsmolen in Breda.
UTRECHT/BONN De
mensenrechten in Chili wor
den in toenemende mate be
dreigd. De overheid kan bur
gers zonder enige reden op
pakken. In negentig procent
van de arrestaties volgt dan
ook geen aanklacht of proces.
Tijdens het arrest wordt in
de meeste gevallen boven
dien gemarteld.
Tot deze conclusie komt een
Europese delegatie van Justi-
tia et Pax, de pauselijke com
missie voor gerechtigheid en
vrede, die de afgelopen we
ken Chili heeft bezocht. Tot
de deelnemers behoorde on
der anderen mr. Ph. Weijen-
borg-Pot, voorzitter van Jus-
titia et Pax Nederland. De uit
nog vier andere juristen be
staande delegatie heeft op
uitnodiging van Justitia et
Pax Chili en aartsbisschop
Bernadino Pinera, voorzitter
van de Chileense bisschop
penconferentie, informatie
ingewonnen en onderzoek
gedaan naar de wettelijke be
scherming van slachtoffers
van schendingen van men
senrechten. Daartoe zijn ge
sprekken gevoerd met het
bestuur van de Chileense
orde van advocaten, de vere
niging van rechters, de men
senrechtencommissie van de
regering en het „solidariteits-
vicariaat" van het bisdom
Santiago. Dit vicariaat ver
leent juridische bijstand in
geval van arrestatie, ontvoe
ring, bedreiging en marte
ling.
In het werkgebied van het
vicariaat zijn voor zover be
kend het laatste half jaar dui
zend mensen gearresteerd,
onder wie leerkrachten, vak-
bonds- en studentenleiders,
maar ook „de gewone men
sen uit de volkswijken", zo
schrijft Weijenborg-Pot in
een reisverslag in '1-2-1', het
informatiebulletin van het rk
kerkgenootschap in Neder
land. „Juist deze laatste men
sen hebben te maken met
een nieuwe, niet-zichtbare
vorm van geweld: anonieme
mededelingen waarin ze
worden bedreigd met de
dood".
Volgens de Nederlandse ju
riste toonde ook de voormali
ge aartsbisschop van Santia-
fo, Silvia Henriques, zich
eel bezorgd over de ontwik
kelingen in Chili. De advoca
ten van het solidariteitsvica-
riaat zijn voortdurend in
groot gevaar, zo vertelde
Henriques de delegatie. Hij
verklaarde echter erop te
vertrouwen dat het bewind
niet veel verder zal gaan,
omdat het vicariaat wereld
wijde steun geniet. Ook door
veel niet-kerkelijke mensen-
rechtengroeperingen in het
land is de delegatie gewezen
op het belang van het vicari
aat
Samenspel
De schendingen van de men
senrechten, zoals martelingen
en verdwijningen, zijn moge
lijk door een samenspel van
verwarrende, elkaar aanvul
lende, opheffende of tegen
sprekende wetten, aldus de
delegatie. Bij de vereniging
van rechters kregen de Euro
pese juristen ook te horen dat
een rechter recht moet spre
ken volgens de wetten van
het land en dat hen geen oor
deel toekomt over de inhoud
ervan.
Wat alles bovendien nog er
ger maakt, aldus de delegatie,
is dat op grond van die pet
ten steeds meer zaken wor
den onttrokkken aan de bur
gerlijke rechtspraak en nu
onder de militaire recht
spraak vallen. Negentig pro
cent van alle bij de militaire
rechtbanken lopende zaken
zijn gericht tegen gewone
burgers. De verdedigingsmo
gelijkheden zijn ook uiterst
gering. Controle door de bur
gerlijke rechtsmacht is bo
vendien niet mogelijk, omdat
de civiele beroepsinstanties
worden bezet door twee bur
gerlijke en drie militaire
rechters.
NederiandM Hervormd© K«rk
Beroepen te Moerkapelle: K. v.
Meijer en te Ooltgensplaat.
Aangenomen naar 's-Gravenhage-
Loosduinen: C.M. Krijger te Vlissin-
gen. Aangenomen naar Fort-Macle-
od Canada, Reformed Church of
America: W. Meijer; kandidaat te
Katwijk aan Zee. Bedankt voor Via-
nen: J. Kaai te Rhenen. Toegelaten
tot evangeliebediening: G. S ie bert.
Kinkelenburg 4, 7339 DL Ugchelen
en R. v. Til. Schuttevaer 68. 7908
GD Hoogeveen.
Toegelaten tot evangeliebediening
en beroepbaar mevrouw B. van
den Brink, Moesstraat 46, 9717 JX
Groningen en mevrouw B.G. Elgers-
ma-Gulchelaar, van Beethovenlaan
17. 3741 HW Baarn.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Noordeloos,
drs.H.van Eerden kandidaat te
Kampen. Aangenomen de benoe
ming tot predikant voor evangelisa
tie-arbeid in de classis 's Gravenha-
ge, dr.P.Schelling te Almelo (tevens
evangellsatle-arbeid).
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
Beroepen te Rouveen: R. de Graaf
te Middelburg.
Evangelisch Lutherse Kerk
Bedankt voor 's Gravenhage,
W.Bielj te Amsterdam.
elei
nen 1
)rS<
HET gaat niet goed met Europa. Dat is al langer het 2
maar de laatste jaren komen de problemen steeds dreigetn^'
op ons af, terwijl tegelijkertijd de lijst met geschilpunt
maar groter wordt. Een willekeurige greep uit de man astr
Europese moeilijkheden: het enorme begrotingsteko goh;
landbouwproblematiek, de technologische achterstand i tdsl
pan en de voortdurende (handels)crises met de Vere !st^.
Staten. Reken daarbij ook nog eens de steeds breder wo :n.g
de kloof tussen groepen van lidstaten onderling en de ^sl
nose is niet moelijk meer. De dertig jaar oude EG is i ^scl
minder één; het ideaal van een echte gemeenschap psc
achter de horizon te verdwijnen. ard*
Een van de uitgangspunten van de EG is dat de v 4TÏ
ters van de lidstaten, in samenwerking met de Eui
Commissie, het dagelijks bestuur, een gezamenlijk belei
stippelen. Als zij er ondanks marathon-vergadering!
uitkomen, worden de problemen „doorgeschoven"
bijeenkomst van staatshoofden en regeringsleiders, i
maal per jaar te houden „Europese top". Daar kunnen
op het hoogste Europese niveau, knopen worden doorgi
Wanneer de Europese leiders volgende week maand
dinsdag weer voor hun halfjaarlijkse bijeenkomst in B
bijeenkomen, wacht hen opnieuw een aantal zeer drinj
problemen die schreeuwen om een oplossing.
HeT belangrijkste vraagstuk is het begrotingstekor
dertien miljard gulden. Mede daardoor hebben de mii
van landbouw nog geen akkoord kunnen bereiken ov
prijzen in het landbouwjaar 1987/88, dat op 1 juli begint
landbouwbeleid is tot op heden het enige terrein, waaro
een gemeenschappelijke politiek sprake is. Tegelijker
het echter de molensteen om de nek van de gemeen; rVf
Aan de almaar stijgende landbouwkosten moet een halt ?nr
den toegeroepen, wil er nog enige financiële ruimte ovi 'J33
ven voor ander beleid, op weg naar de „gemeenschap i
grenzen" die voor 1992 op het programma staat. Vele
durende vergaderingen hebben een oplossing voor de
bouw echter niet dichterbij gebracht, waarmee de kans
groeid dat de lidstaten de landbouw op hun eigen I H
gaan regelen. Als dat gebeurt, valt eigenlijk de laatste
onder het gezamenlijke van de EG vandaan.
TStf
MAAR wie gedacht had dat de Belgische EG-voorzitte
dit moment deze problematiek bovenaan de agenda a
hebben geplaatst, komt bedrogen uit Als het aan de i
sche premier Wilfried Martens ligt komen de dringendi »n
blemen volgende week niet, of slechts zijdelings, aan de i
Hij geeft de voorkeur aan een fundamenteel gesprek ov
financiële toekomst van de EG. Zo'n gesprek op zich i;
tengewoon zinvol, als er tenminste een toekomst is. Ma
lang ook de staatshoofden en regeringsleiders het niel sldi
durven om knopen door te hakken; zolang is er van d )e
plande ontwikkeling van EG eigenlijk geen sprake. ak
PF
OVERIGENS is het maar de vraag of Martens in zijn
slaagt. Het staat de overige deelnemers namelijk volkfeel
vrij om heikele problemen aan te kaarten. Maar als de j?»
ministers het al vrijwel nergens over eens kunnen word
de kans dat de regeringsleiders wèl licht zien in de duis
erg klein. Misschien is er toch nog één lichtpuntje. iA
verleden konden de ministers keuzes ontlopen en besl*.
gen voor zich uit schuiven. Die speelruimte is er nu
m.eer. Als de regeringsleiders opnieuw vastlopen, zal
ropese Commissie het snoeimes moeten hanteren om
kort weg te werken. Dat is voor alle lidstaten nog
minst aanlokkelijke alternatief.
bis
ZODRA de grootste druk van de ketel is, zullen de rej
gen zich overigens ook grondig moeten bezinnen op dl ev
komst van de EG op langere termijn. Zo is er alle rede
pas op de plaats te maken bij de verdere uitbreiding v r
EG. Toetreding van Turkije en op den duur wellich m
Oostenrijk en Marokko is alleen mogelijk, als de
hindernissen definitief uit de weg zijn geruimd. Wan
eerlijk is zal moeten bekennen dat de oorzaken voor de
blemen mede liggen in de snelle groei van de gemeen ;ni
van negen naar twaalf lidstaten. Er gaapt een grote
tussen de welvarende „oude" landen en de minder
rende nieuwkomers. Voor alles moet worden vermedeifev
dit verschil wordt vastgelegd in de besluitvorming,
met zo'n officiële tweedeling is er immers geen sprake
van een Verenigd Europa.
Midden
Spanje, Portugal
Duitsland:
Overwegend zonnig. Lafcai
west-Spanje en Portuga m
gelijk een regen- of oir
eti
fia.
zuid-Fraqat
et<
Perioden met zon
DE BILT (KNMI) Het weer
wordt bepaald door een rug
van hoge luchtdruk, die de ko
mende dagen moet gaan uit
groeien tot een volwassen ho-
gedrukgebied boven centraal-
bc
bui. Middagtemperatuur ieti
sen 27 graden in zuid-I wé
land tot 30 a 35 elders. Intfai
toWe
Europa. Vandaag mag op zon
nige perioden jgerekend wor
den en het blijft het grootste
deel van de dag droog. Pas te
gen de avond kan het van het
zuidwesten uit wat gaan rege
nen. De middagtemperatuur
loopt op tot ongeveer 20 gra
den. De wind is eerst west
maar draait in de loop van de
dag naar het zuidwesten, de
kracht is matig. De neerslag
die tegen de avond kan gaan
vallen hangt samen met het
binnendringen Van warmere
lucht. De vooruitzichten voor
de komende week wijzen dan
ook op het oplopen van de
middagtemperaturen naar on
geveer 25 graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Skandina vie:
Langs de westkust en zuid
west-Zweden veel bewolking
en af en toe regen, elders pe
rioden met zon. Middagtempe
ratuur tussen 16 graden langs
de westkust tot 23 graden lan
dinwaarts.
Britse Eilanden:
In het westen en noorden be
wolkt en van tijd tot tijd regen
en motregen. Middagtempera
tuur 16 tot 20 graden. In het
zuiden en oosten hoofdzakelijk
droog en vooral in het zuidoos
ten zon. Middagtemperatuur
20 tot 25 graden.
Noordwest-Duitsland, Benelux
en noordwest-Frankrijk:
Zondag wolkenvelden, ook af
en toe zon en hoofdzakelijk
droog, maandag vrij zonnig.
Middagtemperatuur van 19
Eaden bij zee tot 25 graden
idinwaarts.
Spanje landinwaarts
graden.
Alpengebied:
2k>nnig, in het noordoi
gedeelte eerst nog bewofcei
Middagtemperatuur in dien
len van 23 graden inlan
noordoosten tot rond 28 lit
den elders. Nul-graden-pij
oplopend tot op 3500 I
meter hoogte.
Italië en Joegoslavische 1 W
In zuid-Italie en zuid-Joej »ir
vie eerst nog kans op een W
le regen- of onweersbui, cp.
gens vrij zonnig. In de mi vc
meest tussen 2o en 30 gn
w«
Weerrappor-
len 26 juni 20
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Twente
Vlissingen
Zd. Limburg
Aberdeen
Athene
Berlijn
Dublin
Frankfort
Genive
Helsinki
Innsbruck
Klagen furt
Kopenhagen
Lissabon
Locarno
Londen
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorca
Malta
Moskou
Muncben
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Split
Stockholm
Warschau
Wenen
Zurich
Casablanca
Cyprus
Istanbul
Las Palmaa
Beiroet
Tel-Aviv
regenbui
regenbui
onoew.
onbew.
rw.bew.
zw.bew.
onbew.
onbew.
b.bew.
h.bew.