Henk Badings laat na actief
leven omvangrijk oeuvre na
Dubbel-expositie in Stedelijk
Amerika en Engeland
ruzieën over actrice
kunstagenda
bioscopen
[NST
£eidóc6otwant
>-abstracten naar biennale Sao Paulo
im can tori j
zit
)orbeeldig
il
T
Radio-jubileum Pete Felleman
ONTWERPEN EN GRAFISCHE VORMGEVING
:DE
Restaurant Delphi
Zomer-
programma
Amsterdamse
Stads
schouwburg
ZATERDAG 27 JUNI 1987 PAGINA 17
HAAG De Neder-
inzending voor de
a lale van Sao Paulo, die
B ^tobertot december
gehouden, staat geheel
Dntakt >t teken van de neo-ab-
rkster te tendensen, de nieuwe
9®spi telding van de betrek-
zoel tn tussen vorm, kleur en
te. De collectie is ge-
979] id uit recente werken:
556 derijen van Rob van Ko-
0 3 ibruggen, metalen ge-
6117 panelen als schilder-
2i2j lige objecten van Han
02 installaties met kleur-
9o*en van Dirkx,
ime beelden van
po-
Peer
Veneman.
De inzending wordt samenge
steld door de Rijksdienst Beel
dende Kunst. Voor de afde
ling „Bronnen van de heden
daagse kunst", een van
Daartoe koos de dienst werk
uit de overzichtstentoonstel
ling die is gewijd aan de in
1900 in Amsterdam geboren
en in Parijs wonende en wer
kende schilder en graficus
Cesar Domela (Nieuwenhuis).
Behalve Domela is door de or
ganisatoren van de biennale
ook als bron van hedendaagse
kunst naar voren geschoven
de eerste conceptuele kunste
naar, Marcel Duchamp 1887-
1968). Deze Fransman van ge
boorte woonde en werkte in
van
n hei
-ink
321
71-89
720-4
sterie
Domcantorij onder leiding
ten Kooy zingt onder au-
l0ren n ven het Haags Orgel Kon-
O Mt medewerking van de orga-
m Jansen. Lutherse Kerk, Den
155
liteit en muzikale smaak
kenmerken van de
inks chtse Domcantorij, sinds
geleid door de oprichter
rten Kooy. Gisteravond
't vocale ensemble op in
.utherse Kerk daartoe uit-
)that digd door het Haags Orgel
lakt. In het korte bestek
dit concert wist Kooy door
:rei 'e' van composities van
jen Itz, Brahms en Britten te
.50 ijzen dat zijn koor meerde-
rtoe ,jjen beheerst, zowel muzi-
on als technisch. Maarten
was van 1950-1971 can-
io Organist te Soest, hij is do-
aan het Utrechts Conser-
ium en componeerde tal
rerken voor de eredienst,
•ich Schtltz is een compo-
die nog altijd te weinig
y. lacht van onze koren
Het mag in dit verband
orden opgemerkt dat het
ftig jaar geleden overle-
Jan Zwart was die zich
I warm pleitbezorger voor
oeuvre van SchUtz heeft
)nd. Gisteravond weer-
k psalm 116, een wonder-
bon werk in een superieure
1eu oering. Bij toeval werd in
bij de verdeling van een
jenfois in Amerika een Mis
an Johannes Brahms ont-
■ou' Het was Maarten Kooy
f vorig jaar in Utrecht de
êrlandse premiere bracht,
lam het werk mee naar de
lerse Kerk en de Mis
k een aanwinst voor het
repertoire. Brahms als
igj dirigent beheerste het mé-
tot in de vingertoppen. In
enwerking met organist
'Jansen gaf de Domcantorij
|jj£ de Mis een boeiende muzi-
eoi lezing. De menselijke
.00 i had ook de liefde van
jamin Britten, zijn opera's
iet War Requiem leveren
van het bewijs. Maar ook
iet kleinere vocale werk
t Britten zich een meester
in de gisteravond uitge-
rde composities „O be joy-
in the Lord" (1961), Antip-
„Praised be the God of
(1956) en het Te Deum
Glansrijke onderdelen
het repertoire van de
icantorij door Maarten
>y tot voorbeeldig peil ge-
Bfjcht. Organist Jan Jansen,
jaar benoemd tot organist
de Domkerk, vertolkte op
bekwame wijze composi-
van Buxtehude.
ADRIAAN HAGER
Amerika. Zijn werk bevindt
zich voor het merendeel in
het Museum of Art in Phila
delphia.
De overzichtstentoonstelling
„65 jaar abstracte kunst" van
Cesar Domela is thans in Gre
noble te zien. Eerder dit jaar
was de tentoonstelling in Pa
rijs in het Museum voor Mo
derne Kunst.
Domela kan worden be
schouwd als een voorloper
van de neo-abstracte kunst,
meent Psaul Donker Duyv-
cois van de Rijksdienst Beel
dende kunst. Hij grijpt terug
naar toepassing van kleur, lijn
en vlak zoals de eerste ab-
stracten deden evenals de le
den van de Stijl-groep.
Stradivarius:
ruim zes ton
LONDEN Een door Stradivari
us in 1692 gebouwde viool, de
„Falmouth", heeft gisteren op een
veiling van Christie's in Londen
192.500 pond (ongeveer 630.000
gulden) opgebracht. De nieuwe ei
genaar is een Westduitser, de vio
list Thomas Zehetmair. In iuni
1982 was de viool voor een bedrag
van 102.600 pond van eigenaar
verwisseld. De Italiaan Luigi Bi-
anchi verkocht gisteren de Fal
mouth, omdat hij inmiddels een
nieuwe Stradivarius heeft aange
schaft, de „Colossus". Deze is ver
kocht voor een recordbedrag van
440.000 pond (bijna 1,5 miljoen
gulden).
AMSTERDAM Pete „the voice" Felleman, uitvinder van
de hitparade in Nederland, jarenlange praatpaal voor jazz,
swing en aanverwante muzieken, viert morgenavond op de
VPRO-radio in het programma „Borat bites back" (Radio 1,
18.02-19.00) zijn vijftigjarig radio-jubileum. Felleman: „Zonder
het te beseffen kwam ik bij de samenstelling van dat pro
gramma ook op vijftig jaar jazz terecht Niet systematisch,
maar je hoort een opname van Fats Waller uit 1935 en Benny
Carter anno nu. Ze zijn beide omstreeks dezelfde tijd geboren,
alleen heeft Fats zich kapot gegeten en heeft Benny netjes
geleefd. Hij is straks op het North Sea Jazz Festival te horen."
Pete Felleman wiens stemgeluid voor generaties Nederlan
ders synoniem met iazz is, was de eerste disk-jockey in Ne
derland. In zijn jubileumprogramma van een uur last hij een
mini-programmaatje in „When swing was King". „Een typi
sche Felleman-uitvinding, zo'n kreet" zegt hij zelf. „Daarin
draai ik muziek van Stan Kenton. Helemaal „uit" die man,
iedereen zegt dat hij niet swingt, maar ik draai „Intermission
Riff" van hem en dat heb ik honderden keren afgedraaid en
ik zweer je dat ik er nog nooit stil bij ben blijven zitten".
(Vervolg van de voorpagina)
DEN HAAG Hoewel
Henk Badings zich tot het
laatst achtervolgd wist
door negatieve kritiek op
zijn functie als directeur
van het Koninklijk Con
servatorium tijdens de
oorlogsjaren, heeft hij zich
ononderbroken een harde
werker getoond.
Badings laat een omvangrijk
oeuvre na, waarin symfonisch
werk, kamermuziek en een
groot aantal werken voor
koor. De Henk Badings Stich
ting, vorig jaar in zijn woon
plaats Maarheeze opgericht,
ontfermt zich daarover. Het
gaat de stichting niet alleen
om het verzamelen van ge
drukte muziek, maar ook om
bandopnamen, grammofoon
platen, biografische gegevens
en het stimuleren van uitvoe
ringen.
Aan uitvoeringen in eigen
land heeft het Badings niet
meegezeten. De componist
voelde zich met name door de
orkestwereld geboycot, die
weinig van hem wilde weten
door zijn oorlogsverleden. In
het buitenland, met name in
Amerika, Engeland en Italië
wordt zijn werk aanzienlijk
vaker uitgevoerd.
Kritiek
Badings heeft zich altijd verzet
tegen de kritiek die op hem
werd uitgeoefend, omdat hij in
de oorlog Sem Dresden als di
recteur van het Haags Conser
vatorium heeft vervangen. De
Henk Badings: omvangrijk oeuvre.
contacten die hij met de bezet
ter had, leidde er volgens hem
alleen toe, dat hij mevrouw
Dresden vrij kon krijgen, hoe
wel zij al geïnterneerd was.
Tien dagen na de bevrijding
stond hij zijn plaats weer aan
Sem Dresden af. Juist deze
conservatoriumdirecteur bood
direct na de oorlog aan compo
sities van Badings naar Ameri
ka mee te nemen, waar zijn
werk thans nog het meest
wordt gespeeld.
Erkenning voor zijn werk
heeft Badings ook in eigen
land niettemin ruimschoots
gekregen. Na de oorlog ont
ving hij onder meer de Haagse
Johan Wagenaarprijs (1967),
de Sweelinckprijs (1972), de
Prix d'Italia (twee keer), twee
Paganiniprijzen, een onder
scheiding van de gemeente
Salzburg voor de opera Salto
Mortale, de Medaille de l'Aca-
démie Frangaise en een me
daille van de Jeunesse musica-
le.
Voorts kreeg hij een reeks
compositie-opdrachten van on
der meer de Wiener Philhar-
moniker, het Concertgebouw
orkest en het Holland Festival.
Autodidact
Henk Badings heeft zich nim
mer aan een stroming onder
worpen. Hij was autodidact en
voelde zich daardoor vrij om
te doen wat hij leuk en op dat
moment prettig vond om te
doen. Dat kon een ingewik
keld syumfonisch werk zijn,
maar ook een werkje voor een
eerstejaars leerling. Een van
zijn laatste werken, het Trio
Cosmos is erg goed door viool
pedagogen ontvangen.
Zelfs na zo'n duizend composi
ties voelde Badings zich, toen
hij al tachtig was geworden,
nog niet aan het einde van zijn
verlangen door te kunnen
componeren. En daarbij stond
voor deze componist het speel-
en luisterplezier voorop. Ba
dings onlangs: „Ik ga als het
ware in de concertzaal zitten
om naar mijn eigen werk te
luisteren".
Tijdens het tiende Internatio
nale Koorfestival in Arnhem
dat volgende week dinsdag be
gint, wordt van Badings de
Missa Antiphonica uitgevoerd,
dat speciaal voor dit festival is
gecomponeerd. In een van de
Nederlandse koobladen
schrijft Badings: „De inspiratie
voor een mis in antiphonische
stijl kreeg ik bij het horen van
een Bulgaars koor dat een der
gelijk stuk uitvoerde. De oude
Nederlandse scholen kwamen
mij weer in gedachten en u
zult zien, dat alle compositie
technieken uit die periode in
het Kyrie zijn verwerkt. Toch
wilde ik ondanks dit eerbetoon
de mis zo zingbaar houden, dat
niet alleen de topkoren haar
kunn en zingen".
Composities
De koorwereld dankt aan Ba
dings veel composities, waar
onder 21 werken voor ge
mengd koor en orkest, een Te
Deum, acht cantates en een
Marcus Passion. Ook schreef
hij voor a capella gemengd
vrouwen- ern mannenkoor
Bovendien componeerde hij
vijftien symfonieën, concerten
voor onder meer piano, viool,
cello, fluit, harp, orgel en bei
aard, opera's, balletten, elek
tronische muziek en werken
voor jeugd- en amateurorkes
ten.
AMSTERDAM Met de ten
toonstellingen „Institutioneel
ontwerpen" en „Grafische
vormgeving na 1945" levert
het Amsterdamse Stedelijk
Museum een bijdrage aan de
landelijke serie designtentoon
stellingen „Holland in Vorm".
De exposities duren van van
daag tot 20 september van dit
jaar.
Voor de tentoonstelling „Insti
tutioneel ontwerpen" zijn vijf
onderwerpen uit de sfeer van
de rijks- en gemeentelijke
overheid en twee uit het parti
culiere bedrijfsleven gekozen:
de PTT, het Nederlands geld,
de metro van Amsterdam, Ne
derlandse Spoorwegen, Schip
hol, off-shore constructies en
Rijkswaterstaat.
Aan de ene kant worden de
vertrouwde produkten waar
mee de vormgever al decennia
zijn kwaliteiten bewijst, zoals
de postzegel, kantoormeubilair
en het geld getoond. Aan de
andere kant de ontwerpen van
Rijkswaterstaat - wegen en
bruggen - waarbij (vermoede
lijk) een grens is bereikt van
het gebied van de industriële
vormgeving.
Overigens hebben de indus
triële vormgevers pas de na de
tweede Wereldoorlog wat
meer aandacht voor techni
sche produkten gekregen.
Voorheen richtten ze zich
voornamelijk op de vormge
ving van serviesgoed, glas,
meubels en textilia. Onder in
vloed van het Bauhaus, het
Amerikaanse Industrial De
sign en de snelle industrialisa
tie in Nederland kwam er ech
ter een reeks nieuwe techni
sche produkten op de markt,
waarbij ook industrieële vorm
gevers ingeschakeld werden.
Inmiddels bestaat er een heel
scala van dit soort ontwerpers.
De tentoonstelling over grafi
sche vormgeving geeft een
beeld van een vijftigtal grafi
sche ontwerpers, die sinds de
oorlog een markante bijdrage
hebben geleverd aan de ont
wikkeling van hun vak. Ook
de rol van de opdrachtgevers
komt aan bod, evenals die van
de technieken die van invloed
waren op de ontwikkeling van
het grafisch vormgeven.
rgineel werk van Hermann Hesse
ikt op tijdens Boekenbeurs
SCHED
Een mapje met
inele aquarellen en gedich-
i van de Duitse schrijver
or rmann Hesse (1877-1962),
1 arvan sommige handgesig-
r, zijn gisteravond ter vei-
aangeboden tijdens de
entse Boekenbeurs in En-
man. die het mapje had
onden in een verlaten
rderii in Frankrijk, wilde
ibekend met de waarde
ervan - laten taxeren door
veilingmeester Wijnand Stee-
mers. Deze schatte de waarde
van de tien aquarellen en de
getypte gedichten uit de twin
tiger jaren tussen de vijf- en
tienduizend gulden. Sffeemers
kon niet met zekerheid zeggen
of het bij de gedichten ging om
ongepubliceerd werk van Hes-
se. Na overleg werd overigens
besloten dat de aquarellen en
gedichten vandaag niet wor
den geveild.
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
Zaterdag 27 juni
DEN HAAQ Paard van Tro|« (Prinsegracht 12) 22.30: Sluitingsavond
met Ivy Green.
Parkeerterrein (Nwe Schoolstr.) 14.00-24.00: 'Home Market' (zelf thuis
film maken; demonstraties en presentatie apparatuur).
Haags Filmhuis (Denrteweg 56) 20.30-24 00: filmfestival 'Image Sound'.
Theeter de Poort (Paviljoensgracht 18) 20.15: Open podium.
Omnivereum (Pres. Kennedy). 5) Dag. 11.00: 'De Melkweg, een eiland In
het heelal'; dag. 12 00, 14.00 en 16.00: 'Darwin op de Galapagos eilan
den'; 13.00 en 15.00: 'On the Wing; zo vrij als een vogel'. Vr., za. en zo.
feest- en vakantiedagen ook 17.00 19.00 en 21.00: 'On the wing'; 20.00:
'Darwin'.
Houtrust 13.00-24.00- Pasar Malam Besar.
Boulevard Noord (Scheveningen) 12.00-16.00: Folkl. Balkan Dansfestival.
Zondag 28 juni
DEN HAAG Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 12.15:
Daniel Wayenberg en Louis van Dijk (plano). Presentatie Pim Jacobs
sl Antonius Abt-kerk (Scheveningseweg 235. Scheveningen) 15 00: Willi
am Byrd Vocaal Ensemble olv Nico van der Meel; werken van o.a. Schütz,
Sweelinck, Verdi en Britten.
Boulevard (Scheveningen) 14.30-15.30: Muziekver. Klein maar Dapper.
Herv. Kerk ('t Woudt) 19.00: Koor- en samenzangavond 't Woudse Kerk
koor olv Kees Edelenbos.
Zuiderpark 13.00-20.30: Parkpop; met o.a. Bombltas, Curtis Mayfield. Ici
cle Works en Los Lobos.
Parkeerterrein (Nwe Schoolstr.) 14.00-24.00: 'Home Market' (zelf thuis
film maken; demonstraties en presentatie apparatuur).
Haags Filmhuis (Denneweg 56) 20.30-24.00: filmfestival 'Image Sound'
Omniversum (Pres. Kennedy!. 5) Dag 11.00: 'De Melkweg, een eiland in
het heelal'; dag. 12.00, 14.00 en 16.00: 'Darwin op de Galapagos eilan
den'; 13.00 en 15.00: 'On the Wing; zo vrij als een vogel'. Vr., za. en zo.
feest- en vakantiedagen ook 17.00 19 00 en 21.00: 'On the wing'; 20.00:
'Darwin'.
Houtrust 13.00-23.00: Pasar Malam Besar
DEN HAaG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Raw desf (16); 14.00, 19.00,
21.30 zo. 13.30, 16.00, 19.00. 21.30. ASTA 2: Defence of the realm
(16); 14.00. 19 00, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00. 21.30. e ASTA 3: The
French lieutenant's woman (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00,
18.45. 21.30. e BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): One
flew over the cuckoo's nest (16); 14 00. 18.45, 21.30. zo 13.30, 16.00,
18.45, 21.30 BABYLON 2: Black widow (al); 14.00, 19.00. 21.30. zo.
13.30, 16.00, 19 00. 21.30. e BABYLON 3: Children of a lesser god (al);
14.00, 18.45, 21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30. e CINEAC 1 (Buitenhof 20,
tel. 630637): Police academy IV (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15. 16.00,
18.45, 21.30. e CINEAC 2: Platoon (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3 Dangerously close (16); 18.45, 21.30.
do. vr. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910. tel. 667066): The
color purple (al); za. wo. 20.00. zo. 16.00. 20.00. over. dag. 13.30, 20.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel 456756): The morning after (16);
14 00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e METROPOLE 2:
14.00, 18.45, 21.30 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. 14.00, 20.30. Film-
zomerfestival 87. Hair (12); do. Una giomata particulars (16); vr. Tootsie
(al); za. Un dimanche a la campagne (16); zo. A passage to India (12);
ma. Plenty (al); di. Ruthless people (al); wo. e METROPOLE 3: De naam
van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 45, 21.30.
METROPOLE 4: Platoon (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18 45. 21.30. METROPOLE 5: A room with a view (16); 14.00. 18.45.
21 30. zo. 13.15, 16 00, 18.45, 21.30. e ODEON 1 (Herengracht 13. tef.
462400): Firewalker (12); 13.45, 18.45, 21.30 zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. ODEON 2: Police academy 4 (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Black moon sising (16); 13.45. 18.45,
21.30. zo 13.15, 16.00, 18 45. 21.30. ODEON 4: The golden child (12);
13.45, 18.45, 21.30 zo. 13 15. 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettir»g-
straat 12b. tel. 656402): Speriamo che sia femmina (al); 12.15, 14.30.
16.45. 19 00. 21.15. (zo. v.a. 14.30). LE PARIS 2: Lovers lane (18): dag
v a. 12.15 zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3. Every woman has a fantasy (18).
dag. v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Police academy 4 (16); za. 00.15 e CINEAC 2: Platoon (16);
za. 00 15 e CINEAC 3: Sex achter tralies (18); za. 00.15. e EUROCINE-
MA: Helemaal in je blootje (18); za. 00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: De troetelbeertjes 2; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00. e CI
NEAC 3: Bambi; za wo. 14.00 zo. 13.15, 16.00. e EUROCINEMA: Peter
Pan; za. zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Police Academy IV
(al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. s LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): In de naam van de roos (12); 14.30, 18 45. 21.15; Black
Widow (al). Wanted dead or alive (16). Platoon (16), The color of money
(16Y. 14 30. 19.00. 21 15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): De aan
slag (al) 14.30, 19.00; Hannah and her sisters (al), 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52. tel. 071-125414); Stimulator (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Bordello (18); vr. za. 23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The
t/m wo 19.00. Fantasia (al); do. t/m zo. 21.15. Terug
(12); ma. di. wo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Dunderfclumpen; za. zo. wo. 14.00. De speurneuzen (al); za. zo. wo.
15.45.
WASSENAAR s ASTRA (tel. 01751-13269): Startrek IV (al); do. t/m zo.
20.00. za. zo. wo. 14.00. Betty Blue (12); ma. t/m wo. 20.00
KINDERVOORSTELLING
Startrek IV; za. zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-511313): Po-
lice Academy 4 (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00,
19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Crocodile Dundee; do. ma. di. 20.00. vr.
19.00, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. wo. 14 00. 20.00. Back to school
(al); do. ma. di. wo. 20.00. vr. za zo. 19.00. 21.30. Bambi; za. zo. wo.
14.00.
ADVERTENTIE
zaterdag en zondag
trio „live"
Verwersdijk 32 Delft
tel. 015-132982
ANDREW LLOYD WEBBERS VROUW MAG NIET OP BROADWAY SPELEN
(Van onze correspondent
Jo Wijnen)
WASHINGTON Amerika
en Engeland hebben ruzie.
En die ruzie gaat om nie
mand minder dan Sarah
Brightman, de Britse actrice
die op dit ogenblik in Lon
den de hoofdrol speelt in de
musical „Phantom of the
Opera". De musical moet
volgens de maker ervan, An
drew Lloyd Webber, zo snel
mogelijk naar Broadway in
New York worden geëxpor
teerd. De plannen daarvoor
liggen klaar en er is al een
datum voor de première
vastgesteld.
Webber eist evenwel dat Sa
rah Brightman ook in New
York de hoofdrol zal spelen.
Wat dat betreft heeft de com
ponist goed praten: hij is na
melijk met Sarah getrouwd.
Bovendien is zijn musical in
Londen een onverbiddelijk
succes en wordt de productie
door kenners van het genre als
een van de theater-hoogtepun
ten van de laatste jaren be
schouwd. Bij dat alles komt
nog dat Andrew Lloyd Web
ber een grote naam heeft. Hij
schreef zes opmerkelijk thea
tersuccessen, waaronder de
musical Evita.
Sarah Brightman mag even
wel niet in de VS optreden als
gevolg van een hoogst inge
wikkelde overeenkomst die de
Engelse en Amerikaanse ac
teursbonden in 1982 sloten.
Dat nu zeer omstreden ak
koord bepaalt dat als een Brit
se ster een grote grote rol in de
VS krijgt, een Amerikaanse
ster op zijn (of haar) beurt een
vergelijkbaar contract in het
Verenigd Koninkrijk moet
krijgen. De onmogelijke en in
artistiek opzicht onzinnige
overeenkomst heeft tot dusver
goed gewerkt, ook al worden
er regelmatig uitzonderingen
gemaakt voor sterren van ab
soluut wereldformaat.
Geen ster
En dat is Sarah Brightman
(nog) niet, zo oordelen de
Amerikanen. Die vinden dan
ook dat de hoofdrol in „Phan
tom of the Opera" door een
Amerikaanse actrice moet
worden gespeeld. Webber wei
gert daarvoor toestemming te
geven en houdt de Ameri
kaanse productie van zijn mu
sical daarom tegen, daarbij ge
steund door de Briste acteurs-
bonden. De Britten zeggen dat
„Phantom of the Opera" aan
maar liefst 150 Ameriaanse ac
teurs werk geeft.
Het meest gedupeerd zijn
vooralsnog de voornamelijk
Britse geldschieters die kapita
len in de productie hebben ge
stoken en dan ook niets kever
zouden zien dan een groot
Broadway-succes. Gedupeerd
is ook het Majestic Theater in
New York dat de show op 12
november wil laten beginnen
en, speciaal met het oog op het
onontkoombare succes ervan,
het gebouw al voor vele hon
derduizenden dollars heeft la
ten vertimmeren.
Ingewijden zeggen dat een
compromis in de lucht hangt
en dat - in afwachting daarvan
- de ruzie gewoon doorgaat
omdat er zoveel publiciteit
mee is gemoeid. Want publici
teit is in de wereld van de
showbusiness het felst begeer
de artikel.
Andrew Lloyd Webber, staat al jaren pal achter zijn vrouw Sarah
Brightman en eist nu dat zij de hoofdrol behoudt.
FOTO; AP
AMSTERDAM De stads
schouwburg in Amsterdam
heeft voor de zomermaanden
een speciaal zomerprogram-
ma onwikkeld. Daarvoor zijn
gezelschappen uit diverse
landen gecontracteerd die to
neel, dans, opera, operette,
iazz, variëté en beeldende
kunst brengen.
Uitgangspunt bij de pro
gramma-samenstelling is dat
de taal - gezien het toeristen-
seizoen - voor niemand een
hindernis mag zijn. Daarom
zijn de toneelvoorstellingen
uitsluitend engelstalig. Zij
worden uitgevoerd door het
English Speaking Theatre
Amsterdam.
In het dansaanbod zit bin
nenlandse- en buitenlandse
folklore van het Folkloris
tisch Danstheater en het Bal
let Folklorico de Mexico en
moderne dans van Dans-
kern. Het Nationale Ballet
presenteert traditiegetrouw
de jaarlijkse workshop.
Het jazzprogramma bevat ex
perimentele en traditionele
jazz met onder andere een
optreden van de Dutch
Swing College Band. Opera-
en operettevoorstellingen
worden verzorgd door onder
andere Compagnie Divas
A.C. Mexico en de Hoofdstad
Operette.
De beeldend kunstenares
Mirjam de Zeeuw exposeert
tijdens de zomermaanden in
de stadsschouwburg. De ten
toonstelling maakt deel uit
van de manifestatie Century
'87.