Fred Astaire: 'le lichtvoetige \lethusalem ran de dans Ginger Rogers: Astaire was de beste Amsterdamse fractie wil parlementaire enquête «ver Stopera-kosten Avontuur drijft Maurice Bé jart naar Lausanne Ïgï jnst |eittra concert Prince Pia Beck in ziekenhuis bioscopen Voetbaltheater EeidócSotwont DINSDAG 23 JUNI 1987 PAGINA 13 >ben i et enai be een TERDAM Het Amerikaan- lidool Prince geeft vrijdag in .ihoy'-complex in Rotterdam extra concert. Bij voldoende ggstelling zal hij ook op zater- nog een extra concert geven, daar gaan we wel vanuit", al- gisteren een woordvoerder van Ie d ^-concerts, de organisator van et si Nederlandse concerten van ietsj ice. Prince heeft de afj eutt vier uiterst succer""' lief in gegeven in hei uaigen- ■ode rd-stadion in Utrecht. Zijn Eu- se toernee, die zes weken gele- begon in Stockholm zou deze i in het Wembley-stadion in den worden afgegoten. Deze lens zijn nu uitgesteld. /ind se ieni een LEIDEN De pianiste Pia Beck is dit weekeinde met hoge koorts in het Leids Academisch zieken huis opgenomen. De koorts wordt vermoedelijk veroorzaakt door een vi rus, dat zii vorige maand moet hebben opgelopen tijdens een bezoek aan Bangkok. Voor dat bezoek was Pia Beek niet ingeënt tegen tropische ziekten en had zij ook geen tabletten, zoals tegen malaria gebrui kelijk is, bij zich. Onder zocht wordt welk virus de koorts veroorzaakt. Protest tegen sluiting van theaters AMSTERDAM De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties in Nederland (VSCD) heeft in een brief aan het gemeentebestuur van Amsterdam be zwaar gemaakt tegen de afgelope vrijdag aangekondigde bezuinigingen op de theaters De Kleine Komedie en Frascati. Zij verzoe ken „met klem" het voornemen tot sluiting van deze theaters niet uit te voeren. Volgens de vereniging leidt sluiting van één of beide theaters tot grote kapitaalvernietiging, ge zien de investeringen die de afgelopen iaren in de theaters zijn gedaan. Bovendien biedt sluiting slechts een marginale oplossing voor de financiële problemen waar het Amster dams gemeentebestuur mee kampt. Met de sluiting wordt een zeer essentieel deel van de culturele infra-structuur geëlimineerd, zo zegt de vereniging. „Don Carlos" toch naar Amsterdam AMSTERDAM Verdi's opera „Don Carlos" zal op 10 oktober toch worden uitgevoerd in het Amsterdamse Muziektheater, zij het niet onder regie van Franz Marijnen. Door het plotselinge vertrek van regisseur Franz Ma- rijnen begin april bij de Neder landse Opera was de opvoering lange tijd zeer twijfelachtig. In tendant Jan van Vlijmen ging daarna in New York, Milaan en Rome op zoek naar een huurpro- ductie. De voorstelling uit Rome die nu naar Amsterdam komt is een oude productie die indertijd door wijlen Lucino Visconti werd geregisseerd. Wie de regie nu doet is nog niet bekend. Villa van Rock Hudson verkocht LOS ANGELES De villa in Be verly Hills van de in september 1985 aan aids gestorven Ameri kaanse filmacteur Rock Hudson is voor bijna zes miljoen gulden ge kocht door een particuliere hol dingmaatschappij. De villa blijft privé-woning, maar wie er gaat wonen is niet bekend gemaakt. De huizenmakelaar sprak berichten te gen dat het door Hudsons ziekte moeite heeft gekost een koper te vinden. „Van de vele adspirant-ko- pers die er waren kon 80 procent de geschiedenis van het huis niet schelen", zo vertelde zij. De villa van Hudson telt maar twee slaap kamers want de acteur wilde zo min mogelijk logés. Kunstschilder Van Duimen Krumpelmann overleden ZEEGSE De kunstschilder Erasmus Bernard van Duimen Krumpelmann is gisteren op bijna negentigjarige leeftijd in Zeegse overleden. Van Duimen Krumpelmann vestigde zich in 1917 in het Drentse Zeegse. Hij was afkomstig uit Amsterdam. Van die stad, van zijn woonprovincie Drenthe en tal van an dere steden in binnen- en buitenland maakte hij talloze schilderijen. Van Dui men Krumpelmann begon op 15-jarigt leeftijd met schilderen. Hii exposeerde op tal van binnenlandse en buitenlandse tentoonstellingen. In het Drentse mu seum in Assen is permanent werk van Van Duimen Krumpelmann te zien. .TOP HAT, WHITE TIE AND TAILS' e d Ie song die Irving Berlin ing ioor hem schreef zou zijn »t ti rafschrift kunnen zijn: Top hat, white tie, and dis". De hoge hoed, het ritte vlinderdasje en het a okkostuum. De attribu ut en waarmee de gisteren de p 88-jarige leeftijd aan en longontsteking over- frden danser-acteur-zan- jer Fred Astaire beroemd rerd. De man die het rilrototype werd van het vc chtvoetige Hollywood, «ik orgeloos, blijmoedig en 1 legant. Als Astaire dans- leek hij lichter dan icht, leek de wereld een it glanzend succesverhaal Liia n leken man en vrouw e twee harmonieuze pei- d'*»rs voor een eeuwig be- op de dansvloer. dat terwijl de als Frederic iterlitz geboren Astaire alles ik tegen te hebben voor een ncarrière: Zijn wat schaap- itige uiterlijk, zijn verlegen H, zijn voortdurend glad iterover geplakte haren en qn al vroeg wijkende haarlijn. beroemde eerste reactie in degramstijl van een talenten- np jager in Hollywood op Astaire öTVas dan ook: „Kan niet acte- dren. Kan niet zingen. Is een beetje kaal. Kan een beetje lansen". De man moet zich laarna een leven lang voor z'n —loofd geslagen hebben, want ^Astaire bewees niet alleen Hol- ywoods meest perfecte danser je zijn, hij bleek - op latere ;r* leeftijd - zelfs serieuze rollen te vl kunnen spelen en al zingzeg- - eend ook nog eens met aarts- acc „crooners" als Bing Crosby te ïte kunnen concurreren. ati Danser-acteur Gene Kelly 2 lge over zijn collega: „Het publii iek nel geniet al wanneer hij alleen za maar over de dansvloer lóópt" En voegde er ruimhartig aan 0( toe: „Als ik de Marlon Brando, van de dans ben, dan is hij de| Cary Grant". Een groot schrij ft ver als Graham Greene zei het w anders: .Hij is de dichtste be- nadering van de menselijke >f Mickey Mouse". En Greene vatte er Astaire's lichtvoetig heid, de kunstmatigheid van de filmwerkeliikheid waarin hij optrad, zowel als zijn flapo ren mee samen. In zijn auto biografie „Steps in Time" ('59) zei Astaire over zijn dansen: „Ik heb er nooit iets mee wil len bewijzen. Ik heb het nooit gebruikt als een uitlaatklep om mij privé mee uit te drukken. Ik danste gewoon". En toen hij dat als een lichtvoetige Methu- salem op hoge leeftijd nog steeds deed, klaagde hij: „Als ze m'n shows recenseren schrijven ze niet meer of ze goed of slecht zijn, ze schrijven alleen over hoe oud ik ben". Bruiloftstaart Astaire werd op 10 mei 1899 geboren in Omaha, Nebraska, in het simpele gezin van een bierbrouwersemployee uit We nen. Maar moeder Austerlitz had grote plannen met Frede ric en zijn iets oudere zuster Adele. Op z'n vierde jaar zat Astaire al op dansles. En rond z'n tiende maakte het duo As taire z'n profdebuut Samen dansend als bruid en bruide- fom op een enorme imitatie- ruiloftstaart. Astaire in „top hat, white tie and tails", toen al. Er móest een theatercarriè re van komen en jarenlang be heersten de Astaires de plan ken van Broadway en de Ame rikaanse musicalshow. Enge land verwelkomde hen even enthousiast en een criticus van de Times schreef lyrisch: „Co lumbus mag gedanst hebben van vreugde toen hij Amerika ontdekte, hij zou hebben staan steigeren als hij ook Fred en Adele Astaire had ontdekt". In Engeland zou Astaire zijn part ner verliezen: Zuster Adele trouwde er in 1931 met Lord Charles Cavendish, zoon van de hertog van Devonshire. Vlak daarna kwam de film. In '33 deed hij een dansnummer in „Dancing Lady" tussen zijn werk door aan zijn eerste grote film „Flying down to Rio'Hij werd erin gekoppeld aan Gin ger Rogers en hun versie van de Carioca zou een rage ontke tenen. Astaire had de „rushes" van de film gezien en was ab soluut niet tevreden. Vond dat hij er vreselijk uit zag en dat zijn dansen grotesk leek. Wilde scènes overdoen. Maar de film kwam uit. werd een hit en het Fred Astaire zoals de wereld hem zal herinneren: dansend in rokkostuum en met vlinderdasje, naast Ginger Rogers in „The Barkleys of Brodway" uit 1946. FOTO: AP Ginger Rogers en Fred Astaire op een archieffoto uit 1982, nog eenmaal bijeen voor een terugblik op het tijdperk van wat wel het danspaar van de eeuw werd genoemd. FOTO: ANP HOLLYWOOD Ginger Ro gers verklaarde dat „er nooit meer iemand zoals hij" zal zijn. Voor de oude komiek George Burns was Fred Astaire „de beste, de grootste". Gregory Peck riep in de herinnering dat Astaire maar enkele maan den terug „nog steeds beschik te over de lichtvoetigheid; hij was nog even gracieus als al tijd". Het zijn enkele van de reacties op de dood van de gis teren aan de gevolgen van een longontsteking op 68-jarige leeftijd overleden Fred Astaire. „Hij was één van de meest ge talenteerde personen die ik het genoegen had te leren ken nen, aldus Ginger Rogers. „Hij was een charmante heer, met een groter gevoel voor stijl dan de meeste mannen heb ben. Ik respecteerde al die kwaliteiten in hem". President Ronald Reagan noemde Astai re „een superster", die zijn enorme talent verhulde door zijn geestigheid en ongedwon genheid. Hij was de danser bij uitstek; de danser die het er al lemaal zo makkelijk deed uit zien De danser Gene Kelly ver klaarde: „Hoewel wij één van de grootste dansers hebben verloren die ooit leefden, zal Fred Astaire altijd onsterfelijk zijn en een inspiratie voor alle dansers blijven die na ons ko men". Astaire's tegenspeler in „On the Beach", Gregory Peck, verklaarde over hem: „Hij was een waarlijk bescheiden mens, zelfs ondanks het feit dat ie dereen hem erkende als een van de grootste entertainers van de eeuw. Hij hield er niet van te praten over het succes van zijn oude films. Ik hoorde hem vaak zeggen: Wat ik het meest haat is nostalgie". „Alles wat hij deed, gebeurde met gratie en elegance: de ma nier waarop hij bewoog, de manier waarop hij sprak, de manier waarop hij zich kleed de. De laatste keer dat ik hem zag, enkele maanden geleden, bezat hij nog steeds die licht voetigheid; hij was even gra cieus als altijd. koppel Astaire-Rogers zou een nooit geëvenaard succesduo worden en de filmhistorie bin nendansen met „Shall we dan ce", „Top Hat", „Roberta", „The gay divorcee". Stuk voor stuk klassiekers van het film musical-repertoire. In de jaren vijftig speelde hij met Cyd Charisse en onze eigen Wim Sonneveld in ..Silk Stockings". Zo makkelijk als het eruit zag ging het allemaal niet. Astaire was een perfectionist Ginger Rogers herinnerde zich later. „Hij kon kwaad worden als ik niet de juiste concentratie kon opbrengen". Producer Pandro S.Berman herinnerde zich: „Het ging goed wanneer hij een echte danseres als partner had. Voor de rest was het 25 jaar oorlog." Astaire zelf is mil der. Hij vroeg tenslotte ooit Ginger Rogers terug, jaren na dat nun team opgebroken was. Dat was voor „The Barkleys of •Broadway" toen Judy Garland te ziek was voor die rol. Astai re zei: „Ginger heeft nooit echt een danseres willen worden, maar ze werkte hard. Ze heeft later nooit meer gedanst Ze zette me nogal eens voor ver rassingen. Door voor ons num mer in „Cheek to cheek" (in „Top Hat") opeens met een jurk met struisveertjes te ko men. Ik kreeg ze in m'n ogen en moest er van niezen. Het werd een knetterende ruzie. Of met een japon met grote ij zeren knoppen in „Follow the fleet". Ze sloeg me er bijna knock out mee". De luchtige, bescheiden Astai re kreeg in '49 een speciale Os car, voor zijn bijdrage aan de filmkunst Niet zomaar een eerbetoon, want de danser had wel degelijk een grote estheti sche bijdrage geleverd aan het filmen zelf. Zijn eerste erva ring met „Flying down to Rio" had hem aan het denken gezet hoe je dans op film moest laten zien. En hij zorgde dat hij daar zeggenschap over kreeg. Géén close-ups van hoofden of voe ten, niet een serie aan elkaar gemonteerde „takes". Astaire koos voor de totalen en de halftotalen, je moest hem en zijn partner in hun geheel zien dansen en de ruimte zien ge bruiken. Mooie lange lijnen. Een manier van filmen die met Astaire verdwenen is. Atoomgeleerde Astaire danste. Met steeds ver schillende partners, van wie hij Eleanor Powell, Vera Ellen en Cyd Charisse de beste vond. Met zijn eigen schaduw in „Swingtime", met acht Astai res tegelijkertijd in „Blue Skies", met een kast vol dans schoenen in „The Barkleys of Broadway", in de lucht in „The Belle of New York". En ging zingen. Zingzéggen beter gezegd. En kreeg in '59 zijn eerste grote dramatische rol van Stanley Kramer: In Nevil Shute's „On the beach" speelde hij de cynische atoomgeleerde Julian Osborne. Astaire zou nooit meer stuk kunnen en via de televisie bleef hij steeds nieuw publiek veroveren. Pri vé bleef hij uit de schijnwer pers. Zijn eerste vrouw stierf in '54 aan kanker. Zij had een zoon uit een eerder huwelijk, waarvan hij de stiefvader werd en samen hadden ze een zoon en een dochter. Pas in '84 trouwde Astaire weer met een vele tientallen jaren jongere vrouwelijke jockey. Want - be halve dansscholen - waren paarden zijn nieuwe hobby en verdienste geworden. Astaire is inmiddels de filmhis torie ingegaan. Een matige zanger, een matig acteur, maar een aardige filmpersoonlijk- heid die opeens perfect werd als hij zich ging bewegen. Soe- Eel dansend, tappend, maakte ij de wereld kleiner, over zichtelijker en mooier. De dansvloer als veilige haven. Zijn „shall we dance" werd een invitatie tot perfectie. En hij kon Ginger Rogers van een poging tot zelfmoord afhouden met de gedanste tekst: „There may be trouble ahead, but while there's moonlight and music and love and ro mance, let's face the music and dance". Lichtvoetigheid als antwoord op alle problemen. Wie zal dat na hem nog kunnen geven? BERT JANSMA Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Poli ce Academy IV (al); 18.45. 21.30. wo. ook 13.45. EURO CINEMA II: Crocodile Dundee (al); 18.30. 21.00. wo. ook 13.30. e EUROCINEMA III: Platoon (16); 18.30, 21.15. Peter Pan (al); wo. 16.00. e EUROCINEMA IV: Star Trek IV (al); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Police Aca demy IV (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. e LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): In de naam van de roos (12); 14.30. 18.45. 21.15; Wanted dead or alive (16). Children ol a lesser god (al), Platoon (16). The color ol money (16); 14.30, 19.00, 21.15. e TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): De aan slag (al); 14.30, 19.00; Hannah and her sisters (al). 21.15. e REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Shacking up (16Y, 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK s LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Over the Top (al); ma. 19.00, 21.15. di. 20.15. KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Pirate (al): wo. 14 45. 18 45, 21.30. ma. di. 18.45, 21.30. CITY THEATER II: Mascara (12); ma. di. wo. 19.00, 21.15. De Speurneuzen (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Over the top (12); wo. 15.45. Terug naar Oegstgeest; ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Mona Lisa (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltie; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2.3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Police Academy 4 (al); ma. dl. 20.00. wo. 14.00, 20.00. Back to school (al); ma di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. Heart break ridge; ma. di. wo. 20.00. Bambi; wo. 14.00. DEN HAAG# ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Raw deal (16); 14 00. 19.00, 21.30. e ASTA 2: Silver bullet (al); 14.00, 18.45. 21.30. e ASTA 3: Laten we ho pen dat 't een meisje wordt (al); 14 00. 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): One flew over the cuc koo's nest (16); 14.00. 18.45, 21.30. e BABYLON 2. Black wi dow (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Children ol a lesser god (al); 14.00, 18.45, 21.30. wo. 18 45. 21.30. e CINE AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Police academy IV (al); 14.00, 18.45, 21.30. e CINEAC 2: Pla toon (16); 14.00, 18.45, 21.30. e CINEAC 3: Critical condition (al); 18.45, 21.30. ma di. ook 14.00. e EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The color pur ple (al); wo. 20.00. over. dag. 13.30, 20.00. e METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): De naam van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. e METROPOLE 2: 14.00, 18.45, 21.30. ma. 14.00, 20.30. Filmzomerfestival 87. Gandhi (12); ma. Pixote (16); di. Mask (12); wo. e METROPOLE 3: Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30. e METROPOLE 4: Le de- clin de l'empire Americain (16); 18.45. ma. di. ook 14.00. A room with a view (16); 21.30. e ME TROPOLE 5: Flodder (al); wo. 14.00. Duet lor one (12); 18.45. 21.30. ma di. ook 14.00. e ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Police academy IV (alY, 13.45. 18.45, 21.30. e ODE ON 2: Dangerously close (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16 00. 18.45, 21.30 e ODEON 3: Nothing in common (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: The golden child (12); 13.45, 18 45, 21.30. e LE PARIS 1(Ketting- straat 12b, tel. 656402): Sop hie's choice (16); 14.30, 17.15, 20.00. e LE PARIS 2: Every wo man has a fantasy (18); dag. v.a. 12.15. LE PARIS 3: Ecstasy girls (18); dag. v.a. 12.30. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: De troetelbeer tjes 2; wo. 14.00. e CINEAC 3: Bambi; wo. 14.00. e EUROCI- NEMA: Peter Pan; wo 14.00. e METROPOLE 4: Bambi; wo. 14.00. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER F1LMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA t 1STERDAM De gemeen- ,d aadsfractie Groen Amster- r/, ra wil dat de „enorme over tel 'rijding^' van het krediet eD or de Stopera in een parle- 6c rakire enauête aan de kaak 'rit gesteld. Tijdens een Am- ei riamse commissievergade- 4V die vorige week over de Ren van de Stopera werd ge- r uden, bleek dat het project al vi ïeveer 125 miljoen gulden jel eer gaat kosten clan in de be- Vo tong van 1979 stond (306 mil- B n gulden). ictiewoordvoerder E. van j, tijn van Groen Amsterdam is mening dat de landelijke I o «vertegenwoordiging alle «n heeft zich met de „on ver in twoorde aanwending" van ii Jgeld bezig te houden. Bo le Mien kan bij een parlemen- ro enquête de rekenkamer, v gerust met extra bevoegdhe id boven water brengen wat i Mrs misschien verzonken ,be 'jft. er ra Duijn: „Het doel van de rlementaire enquête als de mocratisch instrument is het opsporen van de oorzaken van maatschappelijke misstanden. En dit doel wordt in dit geval evenzeer gediend als bij voor beeld bij het RSV-schandaal". Hij hecht er bovendien aan dat alle betrokkenen in alle open baarheid en onder ede gehoord kunnen worden door politici en deskundigen die niet uit het Amsterdamse circuit komen. Groen Amsterdam zegt weinig te verwachten van de commis sie van onderzoek die zal wor den ingesteld door de gemeente, omdat naar verwachting niet iedereen mee zal werken. Het raadsdebat over de tweede aanvullende kredietaanvraag voor het Amsterdamse stad huis/muziektheater dat voor 24 juni op de agenda stond, wordt uitgesteld. B en W van de hoofdstad hebben besloten de behandeling van deze precaire kwestie te verplaatsen tot na het zomerreces (19 augustus of 2 september). Zij gaan hiermee in op verzoeken van de fracties van de VVD en het Links Ak koord tot uitstel. De verplaatsing maakt het vol gens het college van B en W mogelijk de behandeling van de kredietaanvraag te combineren met de voordracht over de in te stellen commissie van onder zoek. Tijdens de vakantieperio de zal de samenstelling van deze commissie, alsmede de on derzoeksopdracht in overleg met de burgemeester, de meest betrokken wethouders en de fractievoorzitters worden be sproken. Ook willen B en W de raad voorstellen het vertrouwelijke karakter van de commissie- en raadsstukken op te heffen. De VVD had hierom gevraagd toen bleek dat de kosten van de Sto pera veel hoger zullen zijn dan geraamd. De uiteindelijke bouwkosten kunnen pas na vol tooiing van het project en de af loop van de lopende arbitrage procedure definitief worden vastgesteld, aldus de gemeente. De theatergroep Hollandia is druk bezig met de voorberei dingen van het voetbaltheater „Beton" In het AZ-stadion in Alkmaar. Het wordt de hele maand juli gespeeld van woensdag tot en met zondag in twee maal drie kwartier. Het stuk gaat over de tegenstelling tussen het gewone voetbalpu bliek en dat wat alleen maar tevreden is als het kan vechten en vernielen. Op de foto repe teren de acteurs een „juich- scène". FOto: anf LAUSANNE De Franse choreograaf Maurice Béjart, directeur van het Ballet van de Twintigste Eeuw, heeft zijn woordvoerders in Lausanne laten meedelen dat de verhuizing van zijn gezelschap van Brussel naar Zwit serland, is ingegeven door „avontuur" en niet door overwegingen van financiële aard of „liefde voor geza pige geborgenheid". Béjart, die zijn werkgevers in Brussel eerder op zondag van zijn voornemen op de hoogte had gesteld, zei verrast te zijn door de kracht van de reacties op zijn bekendmaking en aangedaan door de oproepen om te blijven. De 60-jarige choreograaf zei dat Parijs hem dezelfde finan ciële voorwaarden had aangeboden als die welke hij in Lau sanne had aangenomen en dat hij geen voetbalspeler was die openstond voor aanbiedingen van rivaliserende landen, maar „een minnaar en dienstknecht van de dans." Passie Lausanne is volgens Béjart een passie voor de dans aan het ontwikkelen en het verhuizen daar naartoe „is een besluit dat ik voor de eeuwige zoeker die ik ben, normaal vind". Het was Béjart die het Belgische ballet internationale allure gaf. Philippe Monfils, woordvoerder van francofoon België, vloog vorige week naar de Sovjetunie, waar Béjart op tour- née is, om de choreograaf vergeefs tot andere gedachten te brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 13