„H^t is de vraag of de kerk zich moet aanpassen aan de menselijke zwakheden" rs Selectie maakt mensen niet beter kerk wereld }wee Vaderdag beroepingen JONGERENPROTEST IN PYJAMA 99 99 naar een anderescha van dijk's p' schoolboe: kampen 1 bonvoor^ schoolboeke informatie tEESTELIJK leven/opinie £cidóe6oti/icmt ZATERDAG 20 JUNI 1987 PAG! door Marinus van der Berg ,,lk zou me er niet gemakkelijk toe laten verleiden om te de monstreren voor het behoud van een kerkgebouw, een school of voor het niet sluiten van een zwembad. Maar in dit geval heb ik het ervoor over - en dat is een enorme stap voor mij - met een spandoek de straat op de gaan „Vader moet blijven!" De schrijfster Joke Forceville- Van Rossum heeft in haar ei gen gezin gemerkt wat het is als kinderen hun vader moeten missen. Zij schreef daarover een boekje: „Een eiland kan niet huilen" en daarin schreef zij: Vader moet blijven! Ook juist morgen op vaderdag zul len zowel moeders als kinde ren dat weer voelen. Op school wordt er met enthousiasme ge werkt aan een surprise voor vaderdag, maar hoe moet dat dan met de kinderen die geen vader meer hebben. Of van wie de vader niet meer in hun huis woont? Misschien is er een vervangende vader, een oom, een broer, een buurman. Hoe wel vader natuurlijk nooit hele maal vervangen kan worden. Er zijn op het ogenblik ver schillende inzichten als het gaat om opgroeien zonder va der. Als Joke Forceville de straat op wil gaan met haar bord: „Vader moet blijven", dan is het niet ondenkbaar dat er een tegendemonstratie ont staat. Het begrip „vader" is niet eenduidig. Veel hangt sa men met onze eigen herinne ringen en ervaringen. De schrijver Franz Kafka schrijft in zijn: „Brief aan mijn vader" wat voor een angst hij voor zijn vader heeft. Alleen al het den ken aan zijn vader, doet zijn hand trillen. Hij kan haast geen letter op papier krijgen. Er klinkt weinig genegenheid voor zijn vader in door. Vaders voor wie kinderen wel ontzag heb ben maar die niet door hun kinderen worden bemind. Bazi ge vaders met tyrannieke trek ken. Zulke vaders zal Joke Forceville niet bedoelen. Ik vermoed dat ze zich zal aan sluiten bij een demonstratie te gen zulke vaders. Zou zo'n de monstratie tegen „bazige va ders" veel deelnemers trek ken? Ik weet het niet. Ik heb de indruk dat het vaderschap de laatste jaren een nieuw ge zicht heeft gekregen. Wie op een boerderij is opge groeid, zoals ik, heeft het voor recht gekend van een altijd aanwezige vader (en moeder). Ik noem dat een voorrecht. Zo wel voor mezelf maar ook voor mijn vader. De meeste vaders verkeren veel buitenshuis. Sommige vaders zien hun klei ne kinderen nauwelijks op groeien. „Ze lagen nog in bed als ik wegging en sliepen al als ik weer thuiskwam," zei een oudere vader me eens. „Ik heb het daar nu soms moeilijk mee." Het lijkt me een voor recht om veel van de kleine momenten in het opgroeien van een kind van dichtbij te mogen meemaken. Het is voor een kind een voorrecht om een aanwezige vader te kennen. Sommige vaders zijn wel aan wezig, dat wil zeggen in huis, maar niet echt. „Je bent er nooit voor de kinderen", krij gen ze wel eens te horen. Ik zou willen zeggen „vader moet niet alleen blijven", „vader moet er ook echt zijn". Er is de laatste jaren gelukkig veel ten goede veranderd als het gaat om bezoekregelingen voor kin deren na een echtscheiding. Maar soms worden allerlei on verwerkte gevoelens tussen de partners over de hoofden van de kinderen heen uitgevoch ten. De een of de ander palmt het kind in. Voor een kind kan er zo een groot innerlijk con flict ontstaan en een onveilig levensgevoel. Het gaat mij er niet om lichtzinnig te oordelen over de vaak pijnlijke en moei lijke beslissing van twee men sen om uit elkaar te gaan, maar er is wel een groeiend besef hoe diep dit kan ingrij pen in het leven van kinderen. Nieuwe partners worden soms juist door de kinderen afgewe zen. Ze kunnen soms wel „als een vader" worden maar zel den „vader". Vaderdag en moederdag zijn niet voor ie dereen een feestdag. Integen deel soms. Met Joke Forceville denk ik: „vader moet blijven", maar dan hoop ik vooral op vaders voor wie je als kind ge voelens van genegenheid kunt hebben. Een vader die naar je uitkijkt, die op je wacht, die je nieuwe kansen geeft, als je het verknoeit hebt, die je vertrou- i wen geeft, die je stimuleert. Het woord „vader" roept dan geen „afstand" op, maar een „thuis-gevoel". MARINUS VAN DEN BERG Avondmaalsverbod Rotterdamse homoseksuelen blijft DOORN De hervormde synode kan er niets tegen doen dat de beroepsinstantie van de kerk de Schotse ge meente in Rotterdam het recht heeft gegeven om twee homoseksuele mannen van het avondmaal te weren. Dat bleek uit de woorden van se cretaris-generaal dr. R. Mooi,, gisteren bij de behandeling van de geruchtmakende kwestie-Rotterdam. „Kerkor- delijk is alles goed gegaan", aldus dr. Mooi, „maar inhou delijk vind ik het een bijna ondenkbaar besluit". Synode- praeses ds. H. Huting zei dat de Generale Commissie voor het Opzicht door de synode is ingesteld om finale uitspra ken te doen in kerkelijke be roepskwesties. Het komt de synode niet toe de uitspraken van deze commissie nog weer eens te beoordelen. Overi gens heeft de Rotterdamse kwestie tot een versnelde hervormde meningsvorming over homofilie geleid. Totnu- toe is er geen synodale uit spraak over de vraag of ho moseksualiteit in de bijbel wordt veroordeeld of niet. De synode besloot gisteren nu zo snel mogelijk tot een uit spraak te komen. Slechts een doodt de olifant, maar het hele volk eet ervan. Soedanees spreekwoord JONGE PRIESTER NA STUDIE OP ROLDUC: TEGELEN Even wa nen we ons terug in het Rijke Roomse Leven. Je roen Berkemeijer (30), zwart kostuum, priester boord, heeft plaats geno men in een fauteuil, si gaartje in de ene, kopje koffie in de andere hand. Een kapelaan op huisbe zoek. Inderdaad, Jeroen Berkemeijer, telg uit een gegoede Zwolse familie, zou onmiddellijk kunnen figureren in het „Dag boek van een herders hond". De tijd lijkt even stil te heb ben gestaan, al kan de pas gewijde priester realiteitszin niet worden ontzegd. „Vroeger stond een priester op een voetstuk. Die tijd is voorbij. Ook in Limburg. Je gaat nu veel meer op voet van gelijkheid met elkaar om. Dat betekent niet dat ik tijdens een huisbezoek, als het ter sprake komt, de men sen het kerkelijk standpunt onthoud, maar vaak weten ze dat dikwijls toch wel. Het grote probleem van deze tijd is de ontkerkelijking. De zon dagse gang naar de kerk is verdwenen. Daar moet iets aan gedaan worden. Het mid delpunt van het christelijk leven is en blijft de eucharis tieviering. Wanneer dat weg valt, valt ook het geloof weg". Vorige week werd Jeroen Berkemeijer na een studie van negen jaar aan het semi narie Rolduc in Kerkrade door bisschop Gijsen tot priester gewijd. Een zeer be wuste keuze. Bisschop Gijsen schenkt klare wijn en Rolduc kan worden gezien als zijn paradepaardje. En hoe men ook over de persoon van de bisschop denkt, niet ontkend kan worden dat het bisdom Roermond elk jaar een stij gend aantal priesters afle vert, in een tijd waarin het aantal roepingen sterk af neemt. Toen Jeroen Berke meijer zich tien jaar geleden aanmeldde telde Rolduc 50 studenten, nu 70, een langza me doch gestage stijging. Goudschaaltje De kersverse kapelaan hij is in die hoedanigheid werk zaam in Tegelen kan ove rigens niet worden be schouwd als een Gijsen- adept. Hij weegt z'n woorden op een goudschaaltje; dege nen die krasse uitspraken uit z'n mond verwachten, ko men bedrogen uit. In zijn vi sie is er voor vrijwel iedereen plaats in een grote katholieke kerk. „Ik wil niet polarise ren", stelt hij nadrukkelijk, nadat hij een trekje van zijn sigaar heeft genomen. Zelfs na veel omtrekkende bewe gingen van de interviewer laat hij zich niet uit de tent lokken. Wel wil hij kwijt dat er van bisschop Gijsen in de media een onjuist beeld wordt geschetst. „Hij kwam regelmatig op bezoek en ken de alle studenten. Maar de één komt voor de buitenwe reld pastoraler over dan de ander. De bisschop bekijk ik echter niet alleen van de menselijke kant, maar vooral vanuit m'n geloofsvisie". En die geloofsvisie houdt in dat hij trouw is aan de bis schoppen als opvolgers van de apostelen. „In geloofsza ken dragen de bisschoppen de verantwoordelijkheid. Christus heeft de apostelen de opdracht tot verkondiging gegeven. En dat is door de eeuwen heen doorgegeven. Van geslacht op geslacht. Dat is voor mij van doorslagge vende betekenis". Maar de bisschoppen zijn toch verdeeld. Mgr. Ernst van Breda is een heel andere persoon dan dr. Gijsen. „Ja, nu licht je twee steentjes uit het mozaïek. De één houdt van rood, een ander van groen en een derde geeft de voorkeur aan een blauw steentje. Samen vormen ze echter een geheel, de wereld kerk. Een veelkleurig mozaï ek". Bisschop Gijsen is van me ning dat homoseksuelen, on gehuwd samenwonenden, ge scheiden mensen, vrouwen die de pil gebruiken en belas tingontduikers, niet ter com munie kunnen gaan. Deelt u die visie? „Ja, die visie deel ik, maar ik weet dat dit heel gevoelig ligt. Men moet niet per se re gelmatig ter communie. Het is geen plicht. Een ieder zal voor zichzelf moeten uitma ken of hij aan de communie deelneemt. Christus geeft zichzelf helemaal in de eu charistie onder de gedaante van brood en wijn, dat bete kent dat men héél voor hem moet verschijnen. Daar moet je naar toe groeien. Je moet je leven zo inrichten dat je op een verantwoorde wijze ter communie kunt gaan. De weg die de kerk daarvoor aanwijst, is het sacrament van boete en verzoening". Maar wanneer al die catego rieën worden uitgesloten, blijven er maar weinig over. „De kerk verkondigt eeuwi ge waarden. Het is de vraag of de kerk zich moet aanpas sen aan de menselijke zwak heden. Zij heeft als taak dat gene wat Christus verkon digd heeft, onverkort aan de mensen voor te houden. De mens moet groeien in z'n ge loof, dat is geen gemakkelij ke weg. En dat gaat gepaard met vallen en opstaan. Maar we moeten wel steeds het uit eindelijke doel voor ogen houden". Volgens berichten zou er in Limburg sprake zijn van twee kampen: pro en contra Gijsen. „Dat valt reuze mee. De mentaliteit in Limburg is an ders dan in de rest van ons land. Problemen worden niet zo op de spits gedreven. Men probeert in alle gevallen de onderlinge solidariteit te be waren". Terug naar het begin. Want hoe is Jeroen Berkemeijer, middelste zoon uit een gezin van vier kinderen, in Rolduc terecht gekomen? Min of meer bij toeval, zo blijkt. Na een werkweek in Rolduc en een gesprek met Jeroen Berkemeijer: „Je moet je leven zo inrichten dat je op verantwoorde wijze ter communie kunt gaan. De weg die de kerk daarvoor aanwijst, is het sacrament van boete en ver zoening". FOTO: PERSUNIE mgr. Gijsen aldaar rijpte de gedachte om priester te wor den. In september 1977 zette hij z'n eerste schreden op Rolduc, een studie die, inclu sief een stoomcursus Grieks en Latijn en een stage van een jaar in de parochie, 10 jaar in beslag zou nemen. Hoe kijkt u terug op die pe riode? „Het eerste jaar heb ik me er echt thuis gevoeld. Daarna werd het moeilijker met de studie. Het was voor mij een zware opleiding. Soms heb ik het heel moeilijk gehad. Ik heb niet opgegeven, omdat ik voelde dat ik door moest gaan en daarvoor ook de kracht kreeg. Ik wilde pries ter worden, dat zou je een roeping kunnen noemen". Naast de studie worden de studenten ook door middel van gebed en meditatie voor bereid op hun latere werk. Jeroen Berkeméijer, voor de voorgrond, tijdens de plechtigheden rond zijn priesterwijding vorige week in Kerkrade. De studenten moeten zich houden aan een strikte da gindeling, van een onbezorgd studentenleven is geen spra ke. De dag begint om zeven 's morgens met een morgenge bed, meditatie en een mis. Om kwart over acht staat het ontbijt op het programma, gevolgd door colleges van ne gen tot één uur. Middageten en daarna is tot de vesper van 10 voor zes gelegenheid voor studie en persoonlijk ge bed. „Er heerst geen kadaverdis cipline hoor", relativeert Je roen Berkemeijer. Iedereen heeft een sleutel van het huis. Maar, en dat moet ik ook toegeven, het is voor deze tijd wel strenger dan men gewend is". Tijdens z'n diakenwijding, een jaar geleden, legde hij de celibaatsgelofte af. Een zware opgave? „Ik zie het zelf als een lo gisch uitvloeisel van het feit dat ik Christus wil volgen; Christus was immers zelf ook ongehuwd. Daarnaast ben ik meer beschikbaar naar alle mensen toe. Maar dat is meer een praktische overweging. Het celibaat is ook een ver wijzing naar een leven dat over de dood heengaat. Het huwelijk is een goede instel ling, maar daar heb ik be wust afstand van gedaan om Christus te volgen, zoals hij van me vroeg". Bisschop Gijsen zei dat een priester 24 uur per dag be schikbaar moet zijn, z'n hele leven lang. Dat is een hele opgave. „In je mens- zijn ben je ver anderd. Je deelt in het pries terschap van Christus. Dat heeft enorme consequenties. Het zal niet eenvoudig zijn. Met vallen en opstaan zal ik Christus proberen te volgen, daar heb ik Ja" op gezegd. Maar ik hoef het niet alleen te doen. Ik zal kracht ont vangen van God om m'n roe ping te volbrengen". KEES VAN OOSTEN SYNODE HERVORMDE KERK: Meer inzicht in achtergrond standpunten over euthanasie DOORN De hervormde kerkleden moeten duidelij ker inzicht krijgen in de theologische keuzen die ten gronslag liggen aan de stand punten over euthanasie van een absoluut nee tot een ja, mits in hun kerk. Een motie met deze strek king werd gisteren door de synode van de Hervormde Kerk aangenomen. Het mo- deramen had voorgesteld de gereformeerde rapporten over euthanasie, vergezeld van reacties van een her vormde commissie naar de gemeenten te sturen. Naar het oordeel van dr. S. Meijers uit Leiden worden in die rapporten de geestelijke ach tergronden van het euthana sieprobleem niet duidelijk ge noeg getekend. Verduidelij king daarvan dient het ge sprek over euthanasie, waar toe de synode de hervormde gemeenten wil oproepen. Het verschijnsel euthanasie is naar het oordeel van dr. Meijer vooral een gevolg van het geseculariseerde denken. Daarover had hij echter niets gelezen, evenmin over de theologische visie die steekt achter de in het gereformeer de rapport gehuldigde opvat ting dat „euthanasie onder bepaalde voorwaarden in het licht van het evangelie niet onverantwoord behoeft te te zijn". Hii en andere leden van de behoudende Gereformeerde Bond, spraken hun absolute „neen" uit over euthanasie. Het leven is een gave Gods en alleen Hem komt toe de grens van het leven te bepa len, aldus woordvoerders van de Bond. Dr. K. Gunning, arts, vroeg van de kerken meer aandacht voor de mo gelijkheden van pijnbestrij ding, waardoor pijn als mo tief voor euthanasie minder voor komt. Een zorgvuldige persoonlijke begeleiding van lijdende en stervende men sen doet de vraag om eutha nasie ook verminderen, meende hij: „de vraag om euthanasie is een schreeuw om hulp". Dr. H. Vreekamp, studiese cretaris voor de relatie joden christenen vroeg meer aan dacht voor wat joden te zeg gen hebben over euthanasie. „Orthodoxe en liberale joden hebben bij hun afwijzing van euthanasie »een maximale eerbied voor het leven en een maximale zorg voor de menselijke nabijheid van mensen die stervende zijn of ernstig lijden. Bij de vragen van leven en sterven is het in de joodse traditie niet de medicus die de finale beslis singen neemt, maar eerder de rabbijn, in overleg met de arts. Naar ziin oordeel dienen de kerken deze uitgangspun ten te betrekken in hun oor deelsvorming. Volgens dr. F. Mooi, secretaris-generaal, past deze vraag in de motie- Meijers die werd aangeno men. De synode besloot uiteinde lijk de gereformeerde rap porten ter bespreking naar de hervormde gemeenten te sturen, waaraan toegevoegd het nog te schrijven rapport over de achterliggende keu zen bij de verschillende standpunten. Nederlands* Hervormd* K*rfc Aangenomen naar Rotterdam-zuid, parttime, J.de Heer te Gemert en Boekei. Gereformeerd* K*rk*n Aangenomen naar Amsterdam-Slo- tervaart-Kadorp, parttime, drs.H.Spoelstra, bijstand in het pas toraat, kandidaat te Amsterdam. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Oosterland, A.Bac te Bodegraven. Bedankt voor Katwijk aan Zee en Nieuwerkerk (Zld), J.Mijnders te Veenendaal. Bedankt voor Barne- veld en Wageningen, G.Mouw te Genemuiden. HILVERSUM Selectie kost mensenlevens, het maakt mensen niet be ter. Daaroih zijn wij te gen selectie voor de ge boorte. Dat zegt de groep „Jongeren voor het Le ven", die vandaag in Utrecht een zogenaamde Genenmanifestatie houdt. Deze manifestatie richt zich vooral op de negatieve gevolgen van genetisch onderzoek op ongeboren kinderen. Ge kleed in pyjama en ge wapend met wekkers om aan te geven dat de samenleving in slaap is gevallen bood de groep vanmorgen een petitie aan bij het Kli nisch Genetisch Centrum in Utrecht. „De normen die de samenle ving aanlegt voor het aborte ren van kinderen met afwij kingen worden steeds rui mer", zegt woordvoerder Bernard van den Bosch. „Zo blijkt dat de druk van artsen en onderzoekers op ouders bij wie een kind met een sterke afwijking geconstateerd wordt, groot is. Bij 95 tot 99 procent volgt inderdaad abortus. Er is uitgerekend dat de kosten van de levenslange verzorging van een gehandi capt kind gemiddeld veertig keer zo hoog zijn als die van onderzoek en abortus. Wij vrezen dat de overheid in de toekomst prenataal onder zoek verplicht gaat stellen en dat bijvoorbeeld een genen- paspoort wordt ingesteld, waarin van ieder mens staat wat hij erfelijk „waard is". Momenteel heeft de regering nog geen standpunt over dit soort dingen ingenomen. Wie bepaalt dus welke kinderen mogen blijven leven? Begrijp me goed, wij onderschatten de problemen van echtparen die een verhoogde kans op een gehandicapt kind hebben niet, maar we vragen hen wel met nadruk om hierbij stil te staan". De organisatie Jongeren voor het Leven bestaan twee jaar en hebben van zich laten spreken door ongewone pro testmethoden. Ze delen bij hun acties jonge boompjes uit en houden stille tochten. Ze organiseerden onder meer tandemtochten, nachtwakes, handtekeningenacties en voorlichtingsavonden. Ook de tientallen plaatselijke co mités hebben hun eigen acti viteiten. Hoewel de discussie rond abortus verstomd lijkt,' blijft deze groep ertegen age ren. Ze noemen zich echter geen protestgroep: „We wil len niet ergens tégen zijn, maar ergens voor", zegt be stuurslid Petra Blokhuis. „Ons doel is op te komen voor het leven van ieder mens, ook voor dat van men sen die nog niet geboren zijn. Maar daarbij proberen we al tijd het positieve te bena drukken". De groep ontstond in 1985 na een stille tocht langs de abor tuskliniek Bloemenhove. Ze willen de problemen niet ontkennen, maar pleiten voor maximale hulp aan moeder èn kind. „We zijn geen specifiek christelijke groep", vertelt Petra Blok huis. Iedereen die vindt dat het leven beschermd moet worden, kan lid worden". Af en toe zon DE BILT (KNMI) Eet pressie die gisteren en j1 afgelopen nacht met vee gen ons land passeerde lj boven West-Duitsland en verder in oostelijke ricl weg. Vanmorgen is er in** wel het gehele land nog bewolking en kan er hieV" daar nog wat regen of eei kele bui vallen. In de loop van de middag er ook opklaringen en is j toe de zon te zien, vooral i westelijk provincies. Het i1 loopt vanmiddag op tot veer 16 graden. De wi meest matig en komt noordwest tot noord. Aa: Hollandse en Zeeuwse ku3al de wind eerst nog af ec'nt krachtig. Morgen zijn er p. 1 den met zon en is er r-"®1 kleine kans op een enk Het wordt morgenmiddag graad of 17. WEERRAPPORT HEDENMORGQ Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Twente Vlissingen Zd. Limburg Aberdeen Athene Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Lissabon Locarno Londen Luxemburg Madrid Malaga Mallorca Malta Moskou Mtlnchen Nice Oslo Parijs spT Stockholm Warschau Wenen Ztlrich Casablanca Cyprus Istanbul Las Palm as Beiroet Tel-Aviv Max temp regenbui regen zw.bew. h.bew. rw.bew. zw.bew. regen zw.bew. Lbew. regen regen h.bew. regen l.bew. regenbui regenbui zw.bew. zw.bew. zw.bew. regenbui h.bew. ADVERTENTIE JEN Moetje zelf voor je schoolboel zorgen en betale erl In de boekenlijst van de schthe staat welke boeken je moet ben. Van Dijk's Schoolboeèud Kampen kan je het benodigi on boekenpakket vlot en keurij oe thuis bezorgen. Er zijn amt meerdere mogelijkheden, iejet j natuurlijk alleen nieuwe bo 'de kopen, maar ook gebruikte aa boeken. Dat scheelt Je kunt m boeken huren bij Van Dijk's Schoolboekhuis. P Bij VAN DIJK'S SCHOOLÖ HUIS weten ze alles van sc >°r boeken en ze kopen ook o*enl dige boeken. WEES WIJS... en vraag dn» de Schoolboekeninformatie! aan... die is gratis... bij: ÏKHli SN l Dat is wjjsheid!. Dieselstraat 1,8263 AE Ka" Stuur deze bon op voor meer infr^ Want daar word je wijzer van! InL— envelop, adresseren aan: Van Dijk'f Schoolboekhuis, Antwoordnumn» 8260 VB Kampen. (Postzegel hoef: fcn Bellen kan ook: 05202-157 BI i-Hierlangs afknippen Ik wil meer weten over Schoolboeken huren Nieuwe en Gebruikte Schoolboeken kopen Overbodige boeken verkopen Fl Ik ga naar klas (naam school) (adres school) (plaats)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2