,Over vijftig jaar bestaat er geen nuziek meer zonder electronica" 5222^291 Ben van Oosten is echte romanticus Briljante Prince kiest voor totaal-theater Theatre Nu laat alleen het lichaam spreken AAGSE ZOMER TOONT STAND VAN ZAKEN „NIEUWE MUZIEK" Morgen „De Langste Dag" in Seheveningen 'NST l,,rek ieven Kaf ka :htl engen ruim joen op bioscopen JNI19 CcidócSouTant ZATERDAG 20 JUNI 1987 PAGINA 19 *ij»vc li YORK De brieven iefkaarten die de auteur i Kafka tussen 1912 en schreef aan Felice de vrouw die tot jjlaal toe zijn verloofde hebben op een veiling Sotheby in New York 00 dollar (ongeveer 1,2 «n gulden) opgebracht, woordvoerder van So- deelde gisteren mee koper uit Europa komt noniem wil blijven. Frana» orgelmuziek onder auapJelin van het Haaga Orgel Kontakt door Ben van Ooaten op het Cavaillé Col- lorgel van de Waalae Kerk, Noord* einde Den Haag. Nauwelijks was Ben van Oos ten uit de .jongenskiel" ge groeid of hii gaf al orgelcon certen, altijd voor een talrijk publiek. Sindsdien heeft hij in vrijwel alle Europese landen geconcerteerd, geeft meester- cursussen en gastdocentschap pen, werd uitgenodigd voor Amerika en Canada, maakte grammofoonplaten die inter nationaal werden onderschei den en ontving in 1980 als 26- jarige vanwege zijn verdien sten voor de Franse orgelcul tuur de zilveren medaille van het Franse genootschap „Arts, Sciences, Lettres". Gisteravond bespeelde Ben van Oosten op uitnodiging van het Haags Orgel Kontakt het Cavaillé Collorgel van de Waalse Kerk aan het Noord- einde. Na afloop van het bij zonder drukbezochte concert mocht de organist uit handen van Wouter van Gooi de „Me daille Vermeil" in ontvangst nemen. Een even eervolle als verdiende onderscheiding. Franse orgelmuziek stond ook centraal op het uitgevoerde programma. Vijftig jaar gele den overleden Widor, Pierné en Vierne, 150 jaar geleden werd Guilmant geboren en deze vier reuzen hebben in Van Oosten immer een warm bloedig pleitbezorger gevon den. De concertgever koos gis teravond voor een veelheid aan composities waarbij bleek dat ook bij deze componisten niet altijd de inspiratie voor handen was om meesterwer ken te produceren. Het spel van Van Oosten bezit steeds een grote mate van expressivi teit en in de juiste zin van het woord is hij een romanticus die met stijlgevoel en muzikale smaak in zijn vertolkingen ook de tedere toets weet te ra ken. Bij al zijn veelzijdigheid maken die elementen in het spel hem tot een vertolker van Franse muziek bij uitstek. Wat is het toch jammer dat het Ca vaillé Coll-orgel in de slechte akoestiek van de Waalse Kerk staat en niet in één van de grote Haagse Kerken waarin het instrument in volle glorie zou kunnen klinken. Met dank voor de hem ver leende Franse onderscheiding speelde Ben van Oosten als toegift een humorvolle impro visatie op het Franse volks lied. ADRIAAN HAGER N HAAG In de eede Binnenhaven in eveningen begint mor- met de manifestatie Langste Dag een reeks certen, performances filmvoorstellingen die samengebracht onder noemer „De Haagse ner". Rode draad in dit ir Het Gebeuren, Haags nhuis en Ooyevaer ik georganiseerde oul- rfestival is de invloed de technologie op mu- beeldende kunst en iter. ins de twee weken duren- manifestatie vooral op l worden geconfronteerd te experimenten in mu ien theater. Victor Wen- lldirecteur van Ooyevaer 1, een van de organisato- „Wij proberen daarmee groot mogelijk publiek reiken. Als het weer blijft het deze week was, moe- we wat anders verzinnen, moeten we de voorstellin- naar theaters verplaatsen, araplu's uitdelen", itinck prijst het program maan als „zeer afwisselend j^Bevarieerd, dat kom je el- in Nederland niet tegen. kunnen het publiek neel f informeren wat er op het gebied van beeld en geluid nu aan de orde is. Maar het moet er wel moeite voor doen", voorspelt Wentinck. Wat het muziekgedeelte be treft is er tijdens de Haagse Zomer te genieten van electro- nische composities van Stock- hausen (uit de jaren vijftig), tot ter plekke ontstane muziek, zoals die onder het motto „Hoe klinkt de Hofvijver?" op 23, 24 en 25 juni bij de Hofvijver wordt gebracht. Daar worden draden over de fontein ge spannen, waarbij er door de aanraking met het omhoog spuitende water geluid ont staat. Experimenten Ooyevaar Desk noemt zich een „bureau voor nieuwe mu ziek". „Dat is de muziek van de laatste honderd jaar. Daar van proberen we de meest ac tuele zaken naar Den Haag te halen. En omgekeerd, probe ren we Haagse muziek elders gespeeld te krijgen", aldus Wentinck. In de twintigste eeuw heeft zich „een nieuwe muziekcultuur" ontwikkeld, gebaseerd op de electronica, vertelt hij. De eerste aanzetten voor electronisch geproduceer de tonen gaf de Amerikaan Cahill rond 1890. Met grote electrische generatoren maak te hij orgel-achtige klanken. „Op dat soort experimenten is het Hammond-orgel terug te voeren". De echte electronische muziek ontstond na 1950. In die tijd werden bandrecorders voor gebruik buiten de omroepstu- dio's betaalbaar. Componisten konden voortaan hun zelf ge maakte klanken als een film op magneetbanden monteren, tot ze de beoogde composities bij elkaar hadden. In 1964 kwam daar nog de synthesizer bij, de „toverdoos waar alle in strumenten uitkomen", aldué Wentinck. Computermuzikan ten gebruiken het apparaat door het aan de computer te koppelen. Negatief „De synthesizer heeft negatief op de electronische muziek ge werkt. De jaren vijftig waren juist interessant omdat de mu sici toen op zoek waren naar nieuwe klanken. De synthesi zer reproduceert alleen maar bestaande geluiden. Er is nu wel allerlei computermuziek, maar daarvan moet ik het eer ste goede stuk nog horen. De software daarvoor is nog niet genoeg uitgekristalliseerd". Volgens Wentinck zit de hui dige electronische muziek in een overgangsfase. „Over vijf tig jaar is er geen muziek meer voorstelbaar zonder electroni ca. Dat gaat dan niet op de Chriet Titulaer-manier, maar zo dat je de electronica niet meer hoort. In plaats van te blazen, maken muzikanten ge- Vlctor Wentinck: „Kunst wordt via de electronica een uitingsmiddel voor ledereen". bruik van software. De oude instrumenten zullen wel blij ven bestaan, maar de mensen zullen zich meer met de elec tronica bezighouden". De mogelijkheden van de computers zullen zich in Wen- tinck's visie zo ver uitbreiden, dat ze een deel van het crea tieve proces overnemen. Hij voorziet dat over tien tot twin tig jaar met een computer MUNTEN en tDELE METALEN '9) DEN HAAG „Wan neer we het publiek kunnen overtuigen dat moderne kunst gewoon genietbaar is zonder dat er concessies worden ge daan aan inhoud en vorm dan is de opzet voor ons geslaagd". De woorden zijn van John Reinders, directeur van Het Gebeuren, een van de drijvende krachten achter de manifestatie „De Langste Dag", mor gen in de Scheveningse Tweede Binnenhaven. Als openingsmanifestatie van het cultuurfestival De Haagse Zomer vormt De Langste Dag een afspiegeling van wat in dat festival gebeurt. Dat betekent dat vooral een over zicht wordt gegeven van de technologisch ontwikkelin- §en op het gebied van beel- epde kunst, theater en mu ziek. In de Scheveningse ha ven is er bijvoorbeeld een „live"-videoclip van Hi-Nelly en de Three Alleycats, twee Haagse popgroepen, en wordt de dag om twaalf uur beslo ten met een laser-show van beeldend kunstenaar Peter ten Wolde. Daar tussendoor zijn er optredens van compo nist-beeldend kunstenaar Pe ter Zegveld, duetten van De Didi's, een performance van beeldend kunstenaar Adri- aan Nette, brengen Narcis en NJT jeugdtheater, vaart Mie- ke Visser een video-installa tie de haven in, en geven Na omi Duveen en Eva Maassen hun visie op hoe een haven- dans er uit ziet. En dat zijn slechts enkele van de namen die op De Langste Dag te vinden zijn. daarover kan worden gecom municeerd. De hoog-ontwik kelde rekenmachine van de toekomst kan gedachten om zetten in geluiden en beelden. Wentinck: „Op die manier wordt kunst via de electronica uiteindelijk een uitingsmiddel voor iedereen. Dan zegt de computer zelfs: „Wat is dat voor een slecht idee, kun je niet met een betere komen? We zijn niet allemaal geniaal, en de resultaten bij de een zul len leuker zijn dan die van de ander". Bang voor een ver vlakking in de kunst is hij nie- t:„Er blijven genoeg mensen die daar geen genoegen mee nemen en verder blijven gaan". De organisatoren van de Haagse Zomer laten deze ont wikkelingen aan het publiek zien. „Om te tonen dat tech niek ook voor andere dan in dustriële doeleinden kan wor den aangewend", aldus Wen tinck. Hij vindt het jammer dat de smaak van het publiek is ach tergebleven bij de ontwikke lingen in de nieuwe muziek. De media hebben in Wen- tinck's visie een kans gemist door daar bij hun opkomst niet meer aandacht aan te beste den. Dat had best gekund, want de popmuziek is na de Tweede Wereldoorlog toch ook in de hele wereld geaccep teerd? Het probleem ligt vol gens de organisator dan ook bij de centrale besluitvorming in de media. Hij pleit voor „hon derd VPRO's", die de beelden en geluiden van gewone bur gers uitzenden. In de toekomst zouden componisten hun mu ziek bovendien via computer netwerken kunnen uitwisse len, zoals nu al met gegevens gebeurt. „Ik stel het idealis tisch voor, maar als we er ook maar iets van realiseren, is dat een vooruitgang. Mensen die wat wilen vertellen moet je aan het woord laten". PAUL VERSLUIS Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 20 juni DEN HAAG Plein (bulten) vanaf 12.30: Scharlatan, Gralg Eubanks, Wim Akkermans e.a.; De Rups. 20.00: Theater Kefka: 'Könlg Ubu' (mime); Paradetheater. 21.15: Thè- dtre Nu (mime); Buitenshow, 22.30: Dogtroep; Bromtol. 18.00-19.45: theatrale maaltijd; 22.00: St. Bon- tempi (performance); 22.30: The Astoria Ballroom Orchestra (mu ziek). Theater de Poort (Paviljoensgracht 18) 20.15: Gymnasium Sorghvliet: Improvisaties; Thomas More- Ariëns College: 'Fiddler on the roof en Chr. Scholengem. Zand vliet: 'Waarom U niet Therersiakerk (Westelnde) 20.00: Voc. ensemble Amicl Canticorum olv Eduard Nieland mmv sol.; wer ken van o.a. Bach en Monteverdi. Congresgebouw (Churchillpleln 10 tel. 548000) 20.15: leerl. Ballet school Paul Eliazer. Openluchttheater Zuiderpark 20.15: Dansgr. Duende. Paard van Troje (Prinsegracht 12) 21.30-03.30: Haagse Nacht van de Literatuur; met o.a. Kees van Koo- ten, Boudewijn Büch, Edgar Cairo en Bart Chabot. Omnlveraum (Pres. Kennedyl. 5) Dag. 11.00: 'De Melkweg, een eiland In het heelal'; dag. 12.00, 14.00 en 16.00: 'Darwin op de Ga lapagos eilanden'; 13.00 en 15.00: 'On the Wing; zo vrij als een vogel'. Vr., za. en zo. feest- en vakantieda gen ook 17.00 19.00 en 21.00: 'On the wing'; 20.00: 'Darwin'. VOORBURG Oude Kerk (He- renstr. 77) 20.15: Voorburgs Vo caal Ensemble olv Wilma ten Wol- de; mmv instr. ensemble en Marij ke van Klaveren (piano); werken van Sweelinck, Mozart en Brahms'). Zondag 21 juni DEN HAAG Congresgebouw (Churchlllplein 10 tel. 548000) 14.15: leerl. Balletschool Joosten. 20.00: KOAFI: 'Bittere pil'; regie Sl- mone Boelaars en Eugene Drenthe. Circustheater (Gevers Deynoot- pleln 50 tel. 558800) 12.15: Thérè- se Steinmetz, Roemeens Ork. en Andreï Serban (viool). Presentatie Plm Jacobs. Kloosterkerk (Lange Voorhout) 10.00: Residentie Bachkoor en - ork. olv Gerard Akkerhuis mmv sol. en ds. C.A. ter Linden (liturg). Op progr. BWV 75 ('Die Elanden sollen essen') van Bach. Koninklijk Conservatorium (Julia na van Stolberglaan 1. tel. 814251) 20.30: India Muziek en Dans: Yaks- hègana Theater Centrum, Manga- lore (Holl. Fest.). Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Dag. 11.00: 'De Melkweg, een eiland in het heelal'; dag. 12.00, 14.00 en 16.00: 'Darwin op de Ga lapagos eilanden'; 13.00 en 15.00: 'On the Wing; zo vrij als een vogel'. Vr., za. en zo. feest- en vakantieda gen ook 17.00 19.00 en 21.00: 'On the wing'; 20.00: 'Darwin'. Tweede Binnenhaven (Sehevenin gen) 14.00-24.00: 'De langste dag'. Openingsmanifestatie 'De Haagse Zomer'; met muziek, theater, beel dende kunst en dans. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Police Academy IV (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCI NEMA II: Crocodile Dundee (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA III: Platoon (16); 18.30, 21.15. zo. ook 16.00. Peter Pan (al); za. zo. wo. 16.00. EUROCINEMA IV: Star Trek IV (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Police Acade my IV (al); za. 24.00. EUROCINE MA II: Crocodile Dundee (al); za. 24.00. EUROCINEMA III: Een schot in de roos (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Sexboot (18); za 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Police Academy IV (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): In de naam van de rooe (12); 14.30, 18.45, 21.15; Wanted dead or alive (16). Children of a lesser god (al), Pla toon (16), The color of money (16); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah and her sisters (al). 21.15. e REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Shacking up (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN e REX: Striptease (18); vr. za. 23.30. NOORDWUK e LIDO THEATER (Pr. Bemhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Over the Top (al); za. 19 00. zo. 20.15. ma. 19.00, 21.15. dl 20.15. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075)- Pirate (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 18.45. 21.30. ma. di. 18.45, 21.30. CITY THEATER II: Mascara (12); do. vr. zo. T4.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. De Speurneuzen (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Over the top (12); vr. za. zo. wo. 15.45. No mercy (12); do. t/m zo. 19.00. Terug naar Oegstgeest; do. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-13269): The Golden Child (al); do. t/m zo. 20.00. Mona Lisa (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltie; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER e PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Police Academy 4 (al); do. ma. dl. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Back to school (al); do. ma. dl. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00. 20.00. Heartbreak ridge; do. ma. dl. wo. 20.00, vr. za. zo. 19.00, 21.30. Bambi; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Raw deal (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Silver bullet (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 ASTA 3: Laten we hopen dat 't een meisje wordt (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcen trum Babylon, tel. 471656): One flew over the cuckoo's nest (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. e BABYLON 2: Black widow (al); 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00. 21.30. BABYLON 3: Children of a lesser god (al); 14.00, 18.45, 21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Police academy IV (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30.' CINEAC 3: Critical condition (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. EUROCINEMA (Ley- weg 910, tel. 667066): The color purple (al); za. wo. 20.00. zo. 16.00, 20.00. over. dag. 13.30, 20.00. METROPOLE 1 (Carne- glelaan, tel. 456756): De naam van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. 14.00, 20.30. Filmzo merfestival 87. Le bal (16): do. Ru naway train (12Y, vr. Back to the future (al); za. Diva (16); zo. Gan dhi (12); ma. Pixote (16); di. Mask (12); wo. METROPOLE 3: Pla toon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ME TROPOLE 4: Le declin de I'empire Americain (16); 18.45. do. vr. ma. dl. ook 14.00. A room with a view (16); 21.30. (ADVERTENTIE) inkoop - verkoop gratis taxatie >aar en Voorschotbank enplein 7 9231 CG Surhuisterveen Telefoon 05124 1925 m brij ver Michel sf Saint-Pierre erleden RIJS De Franse roman- rijver en essayist Michel de nt-Pierre is gisteren op 71- je leeftijd overleden in Seville (West-Frankrijk), is van zijn familie verno- Het bekendste werk van treng katholieke schrijver LLes Aristocrates" (1954), Tin hij het leven van land- cers schildert. In al zijn ro- is en essays gaat het over rooms-katholieke geloof till de tradities ervan, die hij TJ t kracht verdedigde. ihel de Saint-Pierre heeft gtf scheidene literaire prijzen - "[regen. De bekendste was Jrote romanprijs van de lémie Francaise in 1955. (ADVERTENTIE) "tof 20juni bent u van harte welkom om kennis te maken met de eigentijdse sculpturen 'W de Colombiaanse beeld houwster I MAN MORELMS k tentoonstelling is geo/ierut van 20 juni t/m 12 juli l(JS7. 'Oii 1.00 uur tot 17.00 uur (behalve 's maandags), in Villa Ivicke Rust en Vreugdlaan 2 Wassenaar 0/75/-5929 Princo-concsrt: Nieuw Galgenwaard, Utrecht. Met: Prince (zang, gitaar), Dr. Fink (toetten), Eric Leeds (aaxo- foon), Sheila E (drums), Atlanta Bliss (trompet), Nico Weaver (gi taar), Levi Seacer (toetsen), Cat (achtergrond vocalen, dane), Greg Brooke (achtergrond vocalen, dans) en Wally Safford (achtergrondvoca len, dans). Voorprogramma: Mad house. Herhalingen: t/m maandag. Met een overrompelend totaal theater waarin een prachtige balans was gevonden tussen muziek, dans en kijkspel zette een briljante Prince gisteren het Galgenwaard stadion in Utrecht op ziin kop. Zijn show kent geen enkel zwak moment en overtreft zonder veel moei te de zeer succesvolle „Para- de"-tournee waarmee de Ame rikaan nog geen jaar geleden Europa aandeed. De „Sign Of The Times"-concertreeks is een adembenemend spektakel, minder pervers dan voorgaan de jaren, maar visueel heel aantrekkelijk. Wat je als pu bliek krijgt voorgeschoteld doet de koude rillingen, regel matig over je rug loptn. Bo vendien pakt Prince muzikaal zo sterk uit dat je soms tranen in de ogen krijgt. De Amerikaan koos tijdens deze tournee voor relatief klei ne lokaties om een persoonlijk contact met het publiek aan te kunnen gaan. Dat is ook de re den waarom er stoelen op het veld van het stadion waren neergezet. Op die manier zou het publiek optimaal kunnen genieten van alle emoties, die hij tijdens zijn show blootlegt, van de perfecte minnaar tot en met de explosieve danser. Die stoelen waren dus een heel foute keus. Op het moment dat de eerste snerpende gitaarsolo over het veld klonk als aan kondiging van het nummer „Sign Of The Times" sprong het hele stadion overeind om niet meer te gaan zitten. Bo vendien nodigde het materiaal dat Prince bracht telkens weer uit tot dansen en dan staat zo'n stoel behoorlijk in de weg. Prince, die na de tournee van vorig jaar zijn groep The Re volution ontbond, laat zich omringen door klasse muzi kanten. Vooral saxofonist Eric Leeds stuurde zijn tonen tref- Prince ...geen enkel zwak moment... zeker het publiek in. Een nummer als „Boys Girls" kon op die manier uitgroeien tot een onvergetelijk hoog standje. Sheila E bewees zich gisteravond vooral als percus- sioniste. Ze kreeg van Prince weliswaar veel ruimte om uit te pakken, maar de duizend poot bleef de show toch domi neren. Vooral zijn gitaarspel met vlijmscherpe soli in onder meer „I Could Never Take The Place Of Your Man" was zeldzaam mooi. Muzikaal was het trouwens constant smul len. Voor deze reeks heeft Prince een groot aantal num mers uitgebouwd of van een ander arrangement voorzien („Kiss") en dat heeft de songs alleen maar in positieve zin beïnvloed. „Play In The Suns hine" is een echt rock roll- nummer geworden en het is heel moeilijk om bij „House- quake" stil te blijven staan. De in perzikkleurig pak gesto ken Amerikaan had er geen enkele moeite mee het publiek voor zich te winnen. Eigenlijk al voordat het concert was be gonnen, hadden de fans mas saal besloten dat het concert niet meer stuk kon. Het pu bliek at dan ook uit zijn hand. Het volgepakte stadion zong lustig mee en haalde de aan stekers te voorschijn tijdens een bloedstollende uitvoering van „When Doves Cry" en het massaal meegezongen „Purple Rain". Tijdens de eerste toegift lieten de mensen die aanste kers aan- en uitfloepen op het ritme van „Forever In My Life". Visueel pakte de meester ook behoorlijk uit. De songs speel den zich af in een drie-dimen sionaal decor waarin de hoes van „Sign Of The Times" was verwerkt. Het had veel weg van een futuristische stad, die door een uitgebalanceerde ver lichting en bijna constant wer kende rookmachines een veel al bizar uiterlijk had. In dat decor bewoog Prince zich als een energieke danser. Wan neer hij niet achter de micro foon was te vinden of een in strument bespeelde, leverde hij, bijgestaan door drie krach tig dansende achtergrondzan gers, prachtig danswerk af. Hoogtepunt daarbij vormde de glijpartij in „Hot Thing" waar bij danseres Cat tussen de be nen van Prince doorschoot. De Amerikaan, die tijdens zijn concert diverse instrumenten bespeelde, liet niet alleen zien dat hij muzikaal op een eenza me hoogte staat, maar toonde ook dat hij creatief nog lang niet is uitgebloeid. De „Sign Of The Times"-tournee bewijst dat. HANS PIËT Het Plein in Den Haag stond deze week geheet in het teken van het Haags Zomerfestival. Meer dan vijftig muziek- en the atergroepen trachtten het Plein om te toveren tot een bruisend centrum van cultuur. Vanavond wordt het festival afgesloten met optredens van het Franse Theatre Nu (waarover hier een recensie), de Dogtroep en het Theater Kefka, dat schitterend absurdistisch theater maakt. Van harte aanbevolen. Tijdens het Haags zomerfesti val zijn veel uitingen van de mime-kunst aan de bezoeker voorbijgetrokken. Het blijkt een onuitputtelijke creatieve bron te zijn. Gisteravond het Franse mime-theater Theatre Nu, met een programma dat uit vier delen bestaat. In totaal verschillende situaties brengen zij met hun lichaam een bood schap over. Abel Abouialiton en Phillippe Minella hebben de beroemde Franse mime- speler Marcel Marceau onder hun fans weten te scharen en na gisteravond konden zij daar de bezoekers van de Parade tent aan toevoegen. In „Ani mal" brengen zij ongemerkt de puur dierlijke vormen over naar menselijk gedrag. Het spel van deze Franse artiesten blijkt duidelijk te zijn geënt op de puur klassieke balletvor- men. Veel van hun spel zit op het raakvlak van ballet en mime. Het is wonderlijk om te aanschouwen welke fantasie rijke bewegingen telkens over vloeien in een volgende hou ding. De voorstelling, die wordt aangevuld met levende muziek en muziek op de band, biedt voldoende komische mo menten om er echt met plezier naar te kijken. Theatre Nu zal vanavond nog eenmaal in de Theatre Nu met: Abel Aboualitan en Phillippe Minella in het Paradethea ter en een impressie van Dogtroep in het kader van het Haags zomer festival op het Plein, vrijdag 19 juni. Herhaling: Vanavond Paradetent optreden, die daar na weer wordt opgeborgen voor een volgende festiviteit. Na de voorstelling werd Het Plein bevolk door het Amster damse Spektakeltheater „Dogtroep". Deze groep hand haaft het principe van straat theater in zijn puurste vorm. De muziek doet middeleeuws aan. Trommels en fluiten roe pen de sfeer op van marskra mers. Het spektakel beslaat het hele Plein. In die grote speelruimte veel vuur, draken en kolderieke fragmenten. De spelers gebruiken heel een voudige hulpmiddelen zoals: harboard en houten palen en maken hier ter plekke de dé corstukken van. Het is alleen wel nodig om op tijd te zijn, want de grote massa toeschou wers benemen de laatkomers een groot deel van het kijkge not. Vanavond vinden oeide voorstelling nog eenmaal plaats waarna morgen de rust op het Plein is weergekeerd. ROB VAN DER MIJL Monumentenwet kan Burgerweeshuis niet redden DEN HAAG De Monumen tenwet biedt geen mogelijk heid om de (gedeeltelijke) sloop van het Burgerweeshuis in Amsterdam te voorkomen. Minister Brinkman (cultuur) heeft dat aan de Tweede Ka mer meegedeeld in antwoord op schriftelijke vragen van het PvdA-Kamerlid Verspaget. Bescherming van gebouwen die nog geen vijftig jaar oud zijn, laat de wet namelijk niet toe. Voor verruiming van die „leeftijdsgrens" zegt Brinkman niets te voelen. Wel wil hij daarover met de Tweede Ka mer van gedachten wisselen als de vervanging van de Mo numentenwet daar aan de orde komt Uit het antwoord blijkt dat de minister met Amsterdam overleg heeft gevoerd over een mogelijk behoud van het gebouw, waarvoor de architect Aldo van Eyck in 1964 de Ar- chitectuuiprijs van Amster dam ontving. In het overleg is komen vast te staan dat de hoofdstad pogingen in het werk stelt om met hulp van andere belangstellenden een oplossing voor het vraagstuk te vinden. Vertaler onderscheiden GRONINGEN Docent En gelse Taal- en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Gro ningen A. Mackinnon is door de regering van Joegoslavië onderscheiden met de orde van de Joegoslavische Vlag met Gouden Ster. Mackinnon kreeg zijn onder scheiding voor zijn vertalingen in het Engels van moderne Sloveense literatuur. Dit heeft de Rijksuniversiteit gisteren meegedeeld. Met zijn vertalin gen heeft hij volgens de Joego slavische regering in belangrij ke mate bijgedragen aan een bredere bekendheid van de Sloveense literatuur en cul tuur in West-Europa.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 19