Hilversum wil Brinkman
voor de rechter dagen
Bruisend theater
in circustent
op Schuttersveld
Nina Wiener
wondermooi maar
zonder verrassing
De schoonheid van het kleine bij Kurtag;
Harp- en
fluitduo
op
eenzame
hoogte
Van der Valk mag
schouwburg in
Almelo overnemen
KUNST
bioscopen
Om Mondriaan toch te kunnen verkopen
DDR ontkent verhinderen
van popconcerten
C&idócGou/uMit
VRIJDAG 19 JUNI 1987 PAGINA
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Police Academy
IV (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook
13.45. zo. ook 16.15. EUROCI
NEMA II: Crocodile Dundee (al);
18.30, 21.00. za. zo. wo ook 13.30.
zo. ook 16.00. e EUROCINEMA III:
Platoon (16); 18.30, 21.15. zo. ook
16.00. Peter Pan (al); za. zo. wo.
16.00. e EUROCINEMA IV: Star
Trek IV (al); 18.30, 21.15. za. zo.
wo. ook 13.30. zo. ook 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
e EUROCINEMA I: Police Acade
my IV (al); za. 24.00. EUROCINE
MA II: Crocodile Dundee (al); za.
24.00. EUROCINEMA III: Een
echo! In de root (18); za. 24.00.
EUROCINEMA IV: Sexboot (18);
za 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Police Academy
IV (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): In de naam
van de root (12); 14.30, 18.45,
21.15; Wanted dead or alive (16),
Children ot a lesser god (al), Pla
toon (16), The color of money (16);
14.30. 19.00, 21.15. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): De
aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah
and her sisters (al). 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Shacking up (16); 14.30,
19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Striptease (18); vr. za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Over the Top (al); za.
19.00. zo. 20.15. ma. 19.00, 21.15.
di 20.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Pirate (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45,
18.45, 21.30. ma. di. 18.45, 21.30.
CITY THEATER II: Mascara (12);
do. vr. zo. 14.45, 19.00, 21.15. za
ma. di. wo. 19.00, 21.15. De
Speurneuzen (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Over the top (12); vr.
za. zo. wo. 15.45. No mercy (12);
do. t/m zo. 19.00. Terug naar
Oegstgeest; do. t/m zo. 21.15. ma.
t/m wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); za. zo. wo.
14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The Golden Child
(al); do. t/m zo. 20.00. Mona Lisa
(12); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELUNG
Repelsteeltje; za. zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Police Academy 4 (al);
do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30
za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo
14.00, 20.00. Back to school (aft
do. ma. di. 20.00 vr. 19.00, 21.30
za. zo. 14.00, 19.00. 21.30. wo'
14.00, 20.00 Heartbreak ridge,
do. ma. di. wo. 20.00, vr. za. zo
19.00, 21.30. Bambl; za. zo. wo
14.00.
DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27, t*
463500): Raw deal (16); 14.00
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00
19.00, 21.30. ASTA 2: Silver
bullet (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA
3: Laten we hopen dat T sso
meisje wordt (al); 14.00, 19.00
21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00,
21.30. e BABYLON 1 (Winkeleen.
trum Babylon, tel. 471656): 0r*
flew over the cuckoo's nest (16)
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13 30
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2
Black widow (al); 14.00. 19.00
21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.00
21.30. e BABYLON 3: Children o(
a lesser god (al); 14.00, 18.46,
21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. t«
630637): Police academy IV (a
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1!
16.00, 18.45, 21.30. e CINEAC i
Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30
CINEAC 3: Critical condition
(al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. Oi.
ook 14.00. EUROCINEMA (Ley.
weg 910, tel. 667066): The coloi
purple (al); za. wo. 20.00. za
16.00, 20.00. over. dag. 13.30,
20.00. METROPOLE 1 (Carn*
gielaan, tel. 456756): De naam van
de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30,
METROPOLE 2: 14.00, 18/
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.'
21.30. ma. 14.00, 20.30. Filit
merfestival 87. Le bal (16); do.
naway train (12); vr. Back to th«
future (al); za. Diva (16); zo. Gan
dhi (12); ma. Pixote (16); di. Maat
(12); wo. METROPOLE 3: Pla
toon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zft
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 4: Le declin de l'emplri
Americain (16); 18.45. do. vr. ma
di. ook 14.00. A room with a
(16); 21.30. METROPOLE 5
Flodder (al); za. wo. 14.00. a
13.15, 16.00. Duet for one (12)
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ooi
14.00. ODEON 1 (Herengradi
13. tel. 462400): Police acedeq
IV (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 2: Dangerously close (16)
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.H
16.00, 18.45, 21.30. e ODEON 3
Nothing in common (al); 13.45
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.0(1
18.45, 21.30. ODEON 4: The gei
den child (12); 13.45, 18.45, 21.30
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Li
PARIS 1(Kettingstraat 12b, t*
656402): Sophie's choice (16)
14.30, 17.15, 20.00. LE PARIS 2
Every woman has a fantasy (1MKi
dag. v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45. li
PARIS 3: Ecstasy girts (18); da;
v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Firewalker (16); a
00.15. CINEAC 2: Platoon (1*
vr. za. 00.15. EUROCINEMA: Ft
kant ondergoed (18); za. 00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: De troetelbeertjal
2; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16 OG
CINEAC 3: Bambi; za. wo. 14.06
zo. 13.15, 16.00. e EUROCINEMA
Peter Pan; za. zo. wo. 14.00
METROPOLE 4: Bambi; za
14.00. zo. 14.00, 16.00.
HILVERSUM Burge
meester en Wethouders
van Hilversum gaan een
kort geding aanspannen
tegen de Staat der Ne
derlanden en met name
tegen minister Brinkman
over de voorgenomen
verkoop van het schilde
rij „Compositie met twee
lijnen" van Pieter Mon
driaan. Wanneer het
kort geding dient is nog
niet bekend.
Aanleiding voor de juridische
stap is de op 11 juni gedane
mededeling van minister
Brinkman dat hij het raads
besluit tot verkoop van het
schilderij zal voordragen
voor schorsing bij de Kroon.
De gemeente Hilversum wil
het werk verkopen om met
de opbrengst het theatercom
plex Gooiland te restaureren.
Dat is een architectonisch be
langrijk bouwwerk, dat vol
gens Hilversum hoognodig
een opknapbeurt nodig heeft.
De gemeente verwijt de be
windsman onzorgvuldig ge
drag, omdat Hilversum met
verkoop zou wachten tot ook
overleg met Amsterdam af
gerond zou zijn, waar het
doek hangt in het Stedelijk
Museum. Dit overleg wordt
nu door de minister door
kruist, stelt Hilversum. De
gemeente wil daarom zo snel
mogelijk een gerechtelijke
uitspraak over de rechtma
tigheid van de schorsings
plannen van de minister.
Daarmee wil Hilversum be
reiken zo snel mogelijk vrij
te zijn het schilderij op de
vrije markt te verkopen.
Danstheater trekt
volle zalen
in Canada
MONTREAL Het Neder-
lands Danstheater en het Ne
derlands Kamerkoor trekken
volle zalen in Toronto en Mon
treal tijdens de manifestitie
Holland in Canada. Hoewel
het straattheater „Boulevard
of Broken Dreams" de rugge-
graat vormt van de culturele
presentatie, trekt ook het offi
ciële schouwburgcircuit de no
dige aandacht. Morgen is er in
het National Art Center in Ot
tawa een gala-avond met prin
ses Margriet en mr. Pieter van
Vollenhoven als eregasten.
Twn composities van da Hongaar-
aa componist Kurtèg In da Klalna
Zaal van hat Concartgabouw ta Am
sterdam. Donderdagavond In hal
kader van het Holland Festival. Har-
haling: vanavond.
Niet zonder spanning was
vooruitgezien naar de twee
concerten met muziek van en
door de Hongaarse componist
"yörgy Kurtèg. Gisteravond
vond het eerste plaats en mor
genavond komt het tweede
concert. De in 1926 geboren
Kurtèg bleef, in tegenstelling
tot zijn vriend en medestudent
Ligeti, Hongarije steeds trouw
op twee belangrijke jaren in
Parijs na. Het duurde daarna
nog geruime tijd voor Pierre
Boulez zijn talent ontdekte en
hem aan meer internationale
bekendheid hielp. Zijn inspira
tie vindt Kurtèg zowel bij zijn
grote landgenoot Bartök als
onder meer bij Webern met
zijn korte geconcentreerde
composities en ook bij de neo
klassieke compositietechniek
van Strawinsky. Zijn composi
ties zijn gebaseerd op een on
dogmatisch en emotioneel ge
bruik van bepaalde tonenreek-
sen. Als mens en componist is
hij sterk verbonden met de li
teratuur, met name met die
van Kafka. Zijn composities
zijn overwegend kort tot heel
kort en lijken op een soort
muzikale collages met een zeer
intense lading, waaruit al het
overbodige is weggelaten. Het
sterkst komen deze kwalitei
ten tot uiting in de liederency
cli waarin een directe verbin
ding tussen tekst en muziek
wordt gelegd.
Het Residentie Orkest, met
een goede neus voor wat
nieuw en goed is, voerde in
zijn K-serie enige jaren gele
den reeds een van die cycli uit.
Gisteravond vertolkte de sop
raan Adrienne Csengery sa
men met de violist Andrès
Keiler de 39 korte stukjes, die
samen de Kafka-Fragmente
vormen. Deze compositie uit
1985/86 duurde 70 minuten in
zijn bewerking van 1987 en
valt in vier door korte pauzes
gescheiden delen uiteen. De
viool schept een virtuoos
klankdecor voor de stem die
de soms uit niet meer dan een
woord bestaande „monodra
ma's" kleurt en vertolkt. Dat
deden beide artiesten onder
het toeziend oog van de com
ponist op een perfecte wijze.
Echter alleen wie meelas kon
de essentiële Duitse tekst, vol
wijsheid, aforismen en zwarte
humor volgen. Misschien ligt
daar wel een zwak punt. Ruim
een uur luisteren naar steeds
weer afgebroken fragmenten
is op zichzelf al een opga f
die opgave is extra moeilijk f
volbrengen als men niet
strekking van ieder deeltje 1
grijpt en daarvoor is meeld
bijna onvermijdelijk.
Voor de pauze speelde i
eenzelfde mikro-kosmos
maar nu op de piano door
componist, zijn vrouw en o
beiden tezamen. Hun keuze
het onvoltooide oeuvre Jifr
kok bestond uit veel, va
contrasterende miniatuur^
die alle kleuren van de regi
boog vertoonden en ieder
hun compactheid de kü
voor een voldragen compos
in zich droegen.
Hopelijk heeft de opera
Kurtèg in opdracht voor I
seizoen 1991 voor het Muzk
theater maakt een lang*
adem en toont die aan dat
som van de vele deeltjes t»
één is.
ERIK BESlt
Een scène uit Nina Wieners optreden in het kader van het Hol
land Festival.
FOTO: LOIS GREENFIELD
Nina Wianar A Dancer* In hat kader
van hat Holland Featival. Stada-
echouwburg Amsterdam. Herhaling
morgenavond.
AMSTERDAM Voor het
optreden van het dansgezel
schap Nina Wiener Dancers
uit New York waren de ver
wachtingen terecht hoog ge
spannen. De kleine maar
prachtig uitgebalanseerde
groep van de Amerikaanse
choreografe en dansleidster
Nina Wiener was al enige ma
len eerder in ons land aan het
werk te zien, voor het laatst in
1984 op het Spring Dance Fes
tival in Utrecht, waar ze grote
indruk maakte met haar cho
reografie „Wind Devil": De
verwachtingen voor haar
nieuwe choreografie „Transat
lantic Light", die gisteravond
in het Holland Festival haar
wereldpremière beleefde, wa
ren op grond daarvan terecht
hoog gespannen.
Het programma bood drie
Wiener-choreografieën, ont
staan in 1979, 1983 en 1987. In
clusief het nieuwe „Transat
lantic Light" naar we mochten
aannemen de hoogtepunten tot
nog toe. Er werd geopend met
een reprise van „Wind Devil"
(1983), een schitterend ballet
waarin Wiener's choreografi
sche uitgangspunten een eerste
hoogtepunt vinden. Wiener
hanteert een uitgewogen ab
stracte bewegingstaal met een
sterk individueel karakter
binnen het grotere bewegings
kader van de groep. Zelden zie
je de individualiteit en de per
soonlijke karakteristieken van
de afzonderlijke danser of
danseres zo wondermooi ge
formuleerd als Wiener in
„Wind Devil" doet. Tegelijker
tijd wordt met een fraaie scha
kering van solo's, duetten,
trio's of sporadisch grotere
combinaties de indruk verme
den als zou het om geïsoleerde
solistische acties gaan. Alle
zorgvuldig gedoseerde maar
nooit doodgestileerde hande
lingen door haar vier dan
seressen en twee dansers trots,
zelfverzekerd en technisch
volmaakt uitgevoerd zijn in
„Wind Devil" volledig geïnte
greerd in wat je een loflied op
de pure dans zou kunnen noe
men.
De tweede choreografie,
„Kemo Sabe" uit 1979, is een
grappige en onderhoudende
moderne dansinterpretatie van
elementen uit de Western-fol
klore. Terwijl danseres Erin
Thompson met een zwaar aan
gezet Amerikaans accent iets
over het leven van de veeboe
ren vertelt leveren de overige
dansers bewegingsillustraties
bij haar verhaal, met als hoog
tepunt een onderdeel met rit
misch handgeklap.
De wereldpremière van
„Transatlantic Light" niet
gebaseerd, zoals tot woede van
Nina Wiener door het Holland
Festival aangekondigd, op de
schilderijen van Willem de
Kooning liet opnieuw een
schitterend uitgewogen een
heid van Wieners abstracte
uitgangspunten zien. In een
eenvoudig maar effectief to
neelbeeld van Keso Dekker
'werd een spel van ruimte, be
weging en licht opgevoerd met
opnieuw wondermooie indivi
duele acties (met name van
Valerie Bergman en Thomas
Grunewald) en sporadisch
combinaties. Maar echte ver
rassingen konden helaas niet
worden genoteerd. Met
„Transatlantic Light" lijkt
Nina Wiener haar eerder zo
verrassende choreografische
activiteit te consolideren en
perfectioneren. Schitterend
licht en evenwichtig allemaal,
maar inderdaad zonder verras
singen.
GODERT VAN COLMJON
BERLIJN De regering van de DDR heeft giste
ren een bericht ontkend dat westerse popsterren
worden geweerd uit Oost-Berlijn, tenzii zij een ver
klaring ondertekenen dat zij niet in West-Berlijn
zullen optreden. Het bericht in de Westduitse Bild-
zeitung werd bestempeld als „een leugen". Volgens
Bild had Elton John drie concerten in Oost-Berlijn
afgezegd, omdat hij zes weken ervoor en erna niet
in West-Berlijnzou mogen spelen. De DDR stelt
echter dat zij „internationale gasten" nooit vooraf
vraagt hoe zij naar Oost-Berlijn komen, noch wat
zij na hun vertrek gaan doen. In verband met het
750-jarig bestaan van Berlijn worden zowel in
Oost- als West-Berlijn popconcerten georganiseerd.
Eerder deze maand waren er drie avonden achter
elkaar botsingen tussen Oostduitse jongeren en de
politie, die bij de Muur trachtten te komen om
popconcerten aan de andere kant te kunnen horen.
West-Duitsland geeft geld aan
Amsterdam Culturele Hoofdstad
DEN HAAG West-Duitsland levert een bijdrage van
bijna twee miljoen mark aan de manifestatie Amsterdam
Culturele Hoofdstad, zo heeft het ministerie van WVC
meegedeeld. Het ministerie reageert hiermee op berich
ten waarin West-Duitsland wordt geschaard onder de
landen die laks zouden zijn met het betalen van gelden
voor Amsterdam Culturele Hoofdstad. Dat is volgens
WVC niet het geval. Uit Westduitse bronnen komt één
miljoen mark voor activiteiten die het Nederlands Thea
ter Instituut (NThl) organiseert in het kader van de ma
nifestatie. Voor het Holland Festival, dat dit jaar ook in
het kader van Amsterdam Culturele Hoofdstad wordt ge
houden, is dat bedrag 800.000 mark. Het gaat in het laat
ste geval om evenementen als de projectenreeks Van To
tem tot Lifestyle, het Internationaal Scholieren Festival
en de tentoonstelling over de schilder Oskar Schlemmer
in het Stedelijk Museum. Amsterdam Culturele Hoofdstad
kampt met ernstige tekorten.
Oosten des lands wil
repertoiretoneel behouden
ARNHEM Gedeputeerde Staten van Gelder
land en Overijssel vinden het een onverteerbare
zaak als het oosten des lands verstoken raakt van
een vast repertoiregezelschap. Dat stellen ze in
een brief aan minister Brinkman van WVC,
waarin wordt gereageerd op het advies van de
Raad voor de Kunst onder meer toneelgroep The
ater geen subsidie meer te geven. In de brief,
mede-ondertekend door de besturen van een
groot aantal gemeenten in het osten des lands,
wordt gezegd dat als Theater niet in stand wordt
gehouden de 5,5 miljoen gulden subsidie die deze
groep kreeg wel voor het theater in de regio be
houden moet blijven. De concentratie van toneel
in de Randstad, die de Raad voor de Kunst voor
stelt, vinden de oostelijk overheden „onaanvaard
baar". Als er al sprake is van een malaise in het
toneel dan geldt dat net zozeer voor de Randstad
als voor de regio, aldus de reactie.
Abbl* d* Quant, fluit an Edward
Witsenburg, harp voor do stichting
„Kunstkring Duivenvoord*", hat
darde concert in de aerie. Kasteel
Duivenvoorde, Voorschoten, gister
avond.
Vlag
Zo ziet het er dus uit, het kunstwerk van de Japanner Ay-0:6 M
driehonderd meter lange vlag in de kleuren van de regenboo
wapperend van de top van de Eiffeltoren. Het kunstwerk is'j
van de onderdelen van de herdenkingsplechtigheden, vanda 61
rond de 19e eeuwse schilder Henri Douanier Rousseau.
Tricolore triste, spektakel uit België.
FOTO: KOLLEKTIEF INS
Schuttersveld (Leiden): Kollektief
Internationale Nieuwe Scène (Bel
gië) met Tricolore Triste. Gezien op
donderdagavond 18 juni. Nog te zien
vanavond en zaterdag om 20.15 uur
en zondagmiddag om 14.00 uur.
Gisteravond was het zo ver.
Het eerste programma in de
circustent op het Schuttersveld
door de Nieuwe Scene uit Bel
gië ging van start. De Vlaamse
theatergroep is al twee keer
eerder in Leiden geweest met
een circustent. De eerste keer
was dat in 1981 met de voor
stelling 'De Herculs', een stuk
over de haven van Antwer
pen. Een jaar later, in '82,
werd 'Mutter Courage' van
berthold Brecht ten tonele ge
voerd.
Dit keer presenteerde het Bel
gische gezelschap Kollektief
Internationale Nieuwe scène
in de tent „Tricolore triste",
een spektakel over macht en
de rol die België daar in de
loop van haar geschiedenis bij
speelt. In een programma van
haast drie uur brengt de groep
komedie, blasfemie en ironie.
Tien spelers en speelsters wer
ken zich in het zweet in eea
niet aflatend tempo. De décors
zijn veelal gebouwd op wagens
zodat zij pijlsnel naar de speel
plek gereden kunnen worden.
Er is heel wat te zien tijdens
de voorstelling. Kardinalen,
koningen, galliers en maagden
spplen een belangrijke rol in
de presentatie. Zo trekt op een
fantasierijke manier de ge
schiedenis van België voorbij.
De groep straalt van levens
lust. De ene scène loopt moei
teloos over in een volgende.
Veel gezongen fragmenten
verlevendigen het gebodene.
Bijzonder sterk kwam Wim
Serlie over in zijn rol als Na
poleon. Als een tamelijk kinds
en nukkig persoon verlangde
hij dat het volk zich naar zijn
wensen schikte. Op een grote
trampoline speelt hij het leven
van Napoleon inclusief een
perfecte sterfscène.
Levende muziek, clownerie,
steltlopers, comedianten, zan
gers en danseressen wisselen
elkaar in een hoog tempo af.
Als publiek wordt je opgeslokt
door de overdaad aan klank
en kleur. De pauze na ruim
anderhalf uur is dan ook
broodnodig om alles even te
verwerken.
ROB VAN DER MIJL
ALMELO Burgemeester en
wethouders van Almelo en het
horeca-concern Van der Valk
zijn het eens geworden over de
toekomst van het cultureel
centrum De Hagen. Als de ge
meenteraad er mee instemt
gaat de schouwburg over naar
de horeca-gigant. Volgens het
gisteren gepresenteerde plan
blijft De Hagen een theater,
maar wordt het zodanig ver
bouwd dat het geschikt is voor
conferenties en congressen, fa
ciliteiten die het Van der
Valkconcern nu nog nauwe
lijks heeft. De conferenties
zullen vooral door de week
worden gehouden, terwijl in
de weekeinden theater-arran
gementen worden gegeven.
De Hagen zal honderd hotel
kamers gaan tellen. Het com
plex wordt tevens voorzien
van een zwembad, een sauna,
een restaurant en vergaderza
len. Dit najaar wil het bedrijf
met de bouwwerkzaamheden
beginnen. Als gevolg van de
verbouwing is er komend sei
zoen geen theater in De Ha
gen.
Het plan van de gemeente Al
melo De Hagen uit geldnood
aan Van der Valk over te doen
ontmoette vorig jaar veel kri
tiek. Gevreesd werd dat het
theateraanbod zou lijden onder
het privatiseren van de
schouwburg. In de onderhan
delingen met Van der Valk
heeft de gemeente Almelo be
dongen dat zij een belangrijke
vinger in de pap heeft bij het
samenstellen van het theater
programma. Zij is met twee
personen vertegenwoordigd in
de commissie die het program
ma moet vaststellen. De depu
tatie van Van der Valk is even
groot
Gouden harpklanken en zil
veren fluittonen, een ideale
combinatie door een be
proefd duo: Edward Witsen
burg en Abbie de Quant.
Voor de regelmatige concert
bezoeker die het duo op tal
van Nederlandse podia in de
loop van de jaren heeft be
luisterd lijkt het spel van
beide eminente musici nau
welijks nog verrassingen te
kunnen bieden. In kasteel
Duivenvoorde bewezen zij
gisteravond dat hun presen
taties absoluut „vlekvrij"
ziin, geen spoor van routine
of slordigheden. Iedere ver
tolking krijgt volle aandacht,
volle concentratie, zij willen
het publiek bij iedere noot
als het ware in het spel be
trekken. Als men de concert
agenda van het duo beziet is
die inzetbereidheid en dat
intense spel een vermelding
waard.
Het programma vermeldde
niet minder dan elf compo
nisten en bij de eerste aan
blik leek de samenstelling en
de volgorde bepaald door
willekeur. Wie één en ander
aan een nader onderzoek on
derwierp ontdekte de lijn,
die zag de zin van een sonate
van Carl Philipp Em. Bach
als opmaat van de Ballade
van Henk Badings. Die Bal
lade uit 1950 was trouwens
één van de meest interessan
te onderdelen van het pro
gramma. Badings is een com
ponist die de eisen en de mo
gelijkheden van het instru
ment kent en weet te benut
ten, ook van de fluit en in dit
geval inzonderheid van de
harp. In Witsenburg heeft
Badings een grandioos ver
tolker gevonden. De tachtig
jarige componist lijkt op dit
moment actiever dan ooit en
hij smaakt het genoegen dat
zijn werken niet alleen in
het buitenland veelvuldig
uitgevoerd worden maar
steeds meer ook in eigen
land. Dat werd overigens
hoog tijd.
Een ander boeiend werk uit
het veelzijdige programma
was „Voice" voor fluitsolo
(en stem) van Torn Takemit-
su. Abbie de Quant deed er
goed aan een toelichting te
geven over de opzet van de
compositie. Het talrijke pu
bliek in de Daniël Marotzaal
bleek met diep respect ver
vuld van de prestatie van de
fluitiste, technisch en muzi
kaal de weergave door een
meester-fluitiste. Het is geen
wonder dat zij een veelge
vraagd duo zijn.
ADRIAAN HAGER