en de toverstaf van de Bakkers moeten stunt Edah met banen bekopen „Image and Sound 1987 E Qtidóo. Sou/iant vrijdag 19 juni i987 pagina 11 JAZZFILMS IN FILMHUIS Tarkovsky compleet in Moskou TURNHOUT De import door Edah van in België gebakken brood kan bij de Nederlandse bakkerijen leiden tot een omzetdaling van maximaal vijf pro cent En dat zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor de werkgelegenheid in die sector. Tot die con clusie komt de woordvoerder van Edah, J. Wolt Edah betrekt sinds woensdag brood van bakkerij De Rotonde in het Belgische Turnhout, ongeveer veertig kilo meter ten zuiden van Eindhoven. Die gloednieuwe fabriek is een dochteronderneming van bakkerij De Duif in Hel mond waarvan Edah, dat eveneens in Helmond is gevestigd, al jarenlang de beste klant is. Besprekingen om De Duif, waar honderd mensen werken, met Edah te laten fuseren zijn in een vergevorderd stadium, aldus Wolf. Edah verkoopt het in België gebakken brood voor 1,59 gul den. Dat is 31 cent beneden de in Nederland geldende mini mum broodprijs. Omdat het gaat om geïmporteerd brood is er echter geen vuiltje aan de lucht. „Als alle klanten die ge wend zijn bij ons een goedkopere broodsoort te kopen over schakelen op het Belgische brood, wat ik overigens niet echt verwacht, aan leidt dat in de Nederlandse bakkerij wereld tot een omzetdaling van maximaal vijf procent. Dat is best veel, temeer daar de Nederlandse bakkerijen het toch al moeilijk hebben", zegt woordvoerder Wolf. Hij voegt daar in één adem aan toe dat de Nederlandse bakkers deze pntwik- keling over zichzelf hebben afgeroepen door een veel te hoge minimum broodprijs vast te stellen. Starre houding Edah verwilt de Nederlandse Bakkerij Stichting een starre houding. „Enkele jaren geleden zijn we ook gestart met de import van goedkope melk uit België. Die konden we ook aanbieden beneden de vastgestelde minimumprijs. De bran che reageerde onmiddellijk door die minimumprijs te verla- 1 gen. Op die manier is bereikt dat de import van melk bin- nen redelijke grenzen is gebleven. Dat had met het brood j ook gekund", aldus Wolf. i De Rotonde in Turnhout kan wekelijks 360.000 broden bak ken. Uitbreiding is mogelijk, maar vooralsnog zal dat niet nodig zijn, verwacht Wolf. De bouw van de bakkerij heeft enkele miljoenen guldens gekost. Hoeveel precies wil de woordvoerder niet zeggen, evenmin welk deel van dat be- drag direct afkomstig is van zijn bedrijf. „Details daarover I houden we liever voor ons. De concurrentie heeft er niets i mee te maken". Volgens Wolf moest Edah wel besluiten tot de bouw van een nieuwe fabriek in Turnhout, omdat er in België in de be- i staande bakkerijen onvoldoende capaciteit beschikbaar was j om daar op grote schaal brood van te betrekken. Belangrijk i is naar zijn mening ook dat in de nieuwe fabriek brood wordt gebakken met een Nederlandse receptuur. „Smaak is s een heel gevoelig iets. Daarom waren we op zoek naar een bakkerij die op onze aanwijzingen brood wilde bakken. De Belgen voelden er niets voor om op grote schaal te investe- ren, dus die weg liep dood." Stilzwijgen Toen de beslissing eenmaal was genomen dat De Duif in j Turnhout een nieuwe fabriek zou bouwen (aanvankelijk met stevige garanties ten aanzien van de afname door Edah en later met een aantrekkelijke fusie in het vooruitzicht) i hulde het supermarkt-concern zich naar buiten toe in diep stilzwijgen. „We hebben geen enkele poging in het werk ge- steld om na de broodoorlog in 1985 en de daarop volgende ij uitspraak van het Europese Hof vorig jaar november op- nieuw een gesprek aan te knopen met de Nederlandse Bak kerij Stichting „We geloven niet meer dat de minimum broodprijs, die naar s onze mening veel en veel te hoog is, kan worden verlaagd. Daar komt bij dat we tijdens zo'n overleg ons alternatief om in België brood te gaan bakken, op tafel hadden moeten leg gen en daar voelden we helemaal niets voor. De stichting zou dan ongetwijfeld op alle mogelijke manieren zijn gaan dwarsliggen. We hebben daarom bewust gekozen voor een stille, geheime weg". Woensdag verraste Edah iedereen met een paginagrote advertentie in zowat elke Nederlandse krant. Toch wil Wolf niet praten over een overval. „Het was meer een big surprise". De concurrentie heeft inmiddels al de nodige vraagtekens gezet bij de kwaliteit van het produkt. Met name de ver sheid zou wel eens wegens de lange aanvoerlijn vanuit Bel gië te wensen kunnen overlaten, zo wordt gezegd. Wolf wuift die kritiek schouderophalend weg. „Dat slaat nergens op. Of het brood nu uit Turnhout komt of uit Helmond, het maakt absoluut niets uit. Bovendien is de kwaliteit van ons j brood, net als dat van de Nederlandse bakkers, tegenwoor- j dig van dien aard dat het zeker twee dagen vers blijft." Lokkertje Een ander punt van kritiek, dat het goedkope brood voor Edah niet meer is dan een lokkertje om klanten binnen te 1 krijgen, zegt Wolf niet helemaal te kunnen ontkennen. „Er s hoeft geen misverstand over te bestaan, we hopen op deze ij manier natuurlijk ook meer klanten te krijgen. Wij doen het ij zo, anderen geven meer service of komen met de waren aan ii huis". Wolf ontkent wel dat de fabriek in Turnhout, waar 25 men- ij sen werken, in staat wordt gesteld met verlies te werken, ij „Dat is pertinent niet waar. De Rotonde heeft net als elk ij ander onderdeel van ons concern een bepaalde winstop- j dracht". Meer wil Wolf hier niet over zeggen. Wel laat hij jj doorschemeren dat die winstopdracht voor De Rotonde erop jj neerkomt dat het bedrijf ten minste quitte moet spelen. De jj winst moet dan komen van de andere produkten die de klanten meteen ook maar kopen als ze voor een goedkoop j' brood bij één van de 300 supermarkten binnenstappen. Dexter Gordon Als opwarmertje in de week voor het North Sea Jazz Festival draait het Haags Filmhuis vier films over jazz. Op 5 juli is „Round Midnight" te zien, de film van Bertrand Tavernier, met in de hoofdrol jazzmusicus Dexter Gordon. Gordon komt ook op het North Sea en daar blijkt hij in de voorverkoop al een trekpleister van jewelste. Op 6 juli is er „Jazz on a sum mer's day", Bert Stern beroemde registratie van het Newport Jazzfestival van 1958 (met o.m. Louis Armstrong). Op 7 juli volgt Shirley Clarks „The connection", vooral interssant om het gebruik van jazzmuziek bij de beelden. Slotfilm in de kleine jazzcyclus is Francis Coppola's „The Cotton Club", ook al mooi aansluitend op North Sea jazz omdat sterren als Cab Calloway en een aantal van de tapdansende „hoofers" straks in het Congresgebouw ook in die historische club furore maakten. De films draaien om 19.30 en 21.45. Nicholson terug in „Cuckoo's Nest" Opvallendste re-release deze zomer (waarin uiteraard de Filmzomer '87-serie in het Metropole-theater voor een helebóel mooie ouwetjes zorgt) is het na tien jaar op nieuw uitbrengen van „One flew over the cuckoo's nest". De Tsjechische regisseur Mi- los Forman werd er in één keer wereldberoemd door, Jack Nicholson een van de duurste sterren van Holly wood, producent Michael Douglas zeer rijk en vader Kirk nogal nijdig omdat hij de film eerder niet van de grond had gekregen. De Jack Nicholson boomlange William Redfield, die de „doofstomme" Indiaan in de inrichting in de film speelde, overleed kortgele den. .gptJV/it" Mens Robots en animatie-figuren In ..Return u. «- Mens versus monster In „Return of the Jedl - k feem de eerste tien minu- er itsn van „Raiders of the greiv ost Ark": De camera ambi jdt door de donkere jhaduwen van een oer- oud een antieke graf- 'end* wbe binnen, we ontwij- g. ij en met dodelijke kracht mij eerkomende stenen prof leerpunten, de held van uder film komt boven een rini af€rond te bangen, lordt daarna bedreigd ir een enorme rollende „Of een, kan het gevaar ont- uchten, maar valt dan ^njki ijna in handen van een boze wildemannen, go] ïtvlucht via een klassie- var e achtervolgingsscène te tloop jet om uiteindelijk via ™eein vliegtuig echt in vei- iid te komen. Tien jjjfembenemende minuten, zoe lede goed voor een Oscar Alk 1 onvoorstelbare miljoe- en aan de bioscoopkas- hLe 's over de hele wereld. be oe film je zo iets? Antwoord: Jpecial effects". Een tover- oord in het Hollywood van indaag waar alles mogelijk i kt Het Haags Filmhuis be- eedt via een retrospectief ierj ödacht aan het fenomeen. In kader van „Image and 1 1987": een uitgebreide •nning met demonstraties lezingen naar wat er nu en aks mogelijk is met film, vi- >raj 0, en digitale technieken. se; et op de achtergrond de vra- !e in: Verliest film van video? s eemt de computer straks 'nJ ollywood over? Rechts: George Lucas, de man aan de basis van Industrial Light and Magic, de tovenaars van Hollywood. „Special effects" centraal in eaï oltergeist drifog een voorbeeld: het waren vier woordjes in het ipt, maar het kostte weken om die op film te 'fctten tegen een uiteindelijke Kvp van 250.000 dollar. „En net huis implodeert" stond er Ink in het Engels in Ste- ven Spielbergs script van poltergeist". Vier woordjes e de climax aangaven waar- een huis in een buitenwijk elkaar stortend wordt weg- mïi(K0|en in een soort „black ropiWe', een zwart gat in de Ti» ijiimte. Zet dat maar overtui- 191 -nd op filmmateriaal, dat fssio ama vele meters groter ge ssen ojecteerd zal worden. We nde dat je bij een slecht op- gu! imaakte acteur op film de i nu orreltjes van de pancake bij 198 ij» van spreken al haar- 500! «erp kan zien zitten. Vraag jfen et elke acteur die last heeft :aan Q een pukkeltje op z'n ge- nde cht de camera is genadeloos. Maar de makers van „Polter geist" vonden een oplossing. Er werden miniatuur-model len van het huis gebouwd, met bedrading aan het meubilair, de muren en de ramen, waar door ze weggetrokken konden worden in een soort stofzui gertunnel. Om zekerheid te hebben bij de opnames werden er nog twee man klaargezet met een soort luchtdruk-gewe ren om af te schieten in het in stortende miniatuurhuis. De camera die het moest opnemen draaide 360 beeldjes per secon de, die weer vertraagd zouden worden tot vijftien seconden op het witte doek. Hoogspan ning op de miniatuurset, want de camera zou met die snel heid er de hele filmlading door hebben kunnen draaien voor er iets opgenomen was. En voor die prijs de hele „im plosie" nóg eens maken, was onmogelijk. In vijf seconden stond het erop. In de bioscoop was de scène in een vloek en een zucht voorbij. Maar het leek echt. Na de opnames schraapten 'de effectenmakers de restanten van hun weken lange werk bij elkaar en zet ten ze in een perspex-omlij- sting. Die staat nu bij Steven Spielberg thuis op de piano. En - tussen haakjes - goed voor alweer een Oscar-nomi natie. De mensen die verant woordelijk waren voor die scè nes met „special effects", èn Rechts: Zo werden de opnames gemaakt voor de enorme „Snow- walkers" In „Star Wars": perfecte miniaturen van nabij vanuit de vloer gefilmd. FOTO: PR voor de effecten in - films die stuk voor stuk tot de meest be zochte aller tijden behoren - „Star Trek", „Back to the fu ture", „Cocoon", „E.T.", „Star man", „Indiana Jones and the temple of doom" zijn te vinden in een bedrijf dat begon in een oude loods in San Fernando Valley. Naam: Industrial Light and Magic. Oprichter: George Lucas. Oorlogsschip Er is een tijd geweest dat elke filmmaatschappij zijn eigen „special effects"-afdeling had. Er werd op allerlei fronten ge dokterd en geëxperimenteerd. Maar wanneer je nu de resul taten ziet, kan je niet anders dan een beetje lachen. Zelf zag ik in '69 in Hollywoods Uni versal Studio's een miniatuur van een oorlogsschip, drijven de in een grote vijver, waar omheen in het water een soort dieptebommeties ontploften en dat zelf ook kanonnetjes kon afschieten. Het werd gebruikt voor korte scènes in de goed kope „run of the milT'-actie- en oorlogsfilms van de studio. Die films zijn waarschijnlijk nauwelijks meer aan te zien, die modellen waren toen al be lachelijk van voorkomen. Een ander simpel voorbeeld: ge sprekken of achtervolgingen, gefilmd vanuit auto's. Zelfs bij de oude meester Hitchcock herken je de achtergrond-pro jectie en zie je de auto in kwestie op een wel zeer merk waardige manier door het ver keer zwaaien. De films van Ray Harryhausen Jason and the Argonauts" is een beroem de) waren inventief, vernieu wend. Harryhausen mengde live-action (klassieke filmop names) met via de één-beeld- èamera gefilmde animatie. Hij nam een acteur op die in het luchtledige stond te slaan en mengde die beelden later met via de stop-motion opgenomen animatie-beelden van een mi niatuurmonster dat zogenaamd tegen de man aan het knok ken was. Interessant, maar het bleef iets lachwekkends, on echts houden. Tpen filmer George Lucas aan zijn eerste „Star Wars"-film begon'- de film beleeft z'n tienjarig jubile um - had geen enkele studio Mens en s-f modellen In .,SU zo'n afdeling meer. Lucas be sloot tot de oprichting van In- dustral Light and Magie omdat zijn futuristische versie van de Graal-legende alleen maar ge maakt kón worden via die „special effects". Wat die „fir ma" daar - onder leiding van John Dykstra die het vak leer de van Douglas Trumbull bij „2001: a Space Odyssee" - in korte tijd ontwikkelde was fe nomenaal. Bestaande technie ken werden geperfection- neerd. Miniaturen zagen er ook van een paar centimeters afstand gezien gedetailleerd en perfect uit Voor de „matte"- technieken (geschilderde ach tergronden op een soort glas plaat waardoor dure of decors overbodig zijn, en die later sa mengevoegd worden met de ,Jive-action"-beelden) werden de beste mensen overal van daan gehaald (o.m. van Dis ney) en er werd verder ge dacht. En Lucas haalde bij ILM een generatie jonge vak broeders binnen die thuis wa ren in computer-technologie. Na het succes van Lucas' film „American Graffitti" zag de studio (20th Century Fox) wel iets in Lucas, zijn ideeën en zijn script, al had niemand enig idee hoe groot zijn succes uiteindelijk zou zijn. Lucas ook een prima zakenman - vroeg 40 procent van de even tuele winst en een laag salaris. Fox keek alleen naar dat lage salaris en dacht „Ach wat winst, we mogen blij zijn als we quitte spelen". In juni '77 bracht de film in de eerste week al meteen drie miljoen dollar op in Amerika. Eind au gustus van dat jaar was dat al honderd miljoen dollar. De ba sis voor een eigen filmimperi um van George Lucas en de zijnen. Computerbeelden Inmiddels staat Lucasfilm aan de basis van zo'n beetje alle nieuwe ontwikkelingen in filmland. Hoofdzaak werd het tijdens „Starwars" ontwikkel de principe van de computer gestuurde camera, die het mo gelijk maakt miniatuursets op allerlei manieren te fotografe ren zonder „out of focus" te raken. Het klassieke model bouwen werd steeds nauwkeu riger uitgewerkt: Inmiddels heeft ILM er duizend ge bouwd. Soms van een paar ons, soms van honderden pon den. Soms met duizenden lich* tjes erin, gekoeld via een eigen air-conditioning systeem. Er wordt geen techniek onge bruikt gelaten, achtergrond- projectie, voorgrondprojectie, matte-technieken en pure te kenfilmtechnieken waarmee oneffenheden -worden bijge werkt. Het nieuwste van het FOTO'S: PR nieuwste ziin de digitale effec ten, waarbij een computet beelden kan maken die in ge tallen zijn vastgelegd en die direct op film gezet kunnen worden. Met gebruik van voor de ruimtefotografie gebruikte technieken kunnen computers studio-opnames „afbreken" in onderdelen en „opslaan" en daarmee nieuwe beelden creeëren en „printen" (dezelf de techniek als bij het maken van gemanipuleerde beeldvig-y netten op tv wordt gebruikt). George Lucas, inmiddels aan het werk aan zijn film „Wil low" en aan een derde „India na Jones", over digitale tech nieken: „Eén aspect is het ge luid. De „input" van een pro- duktieproces in een digitaal systeem vastleggen. Daar wer ken we aan. Dan is er het digi tale beeld, het gebruik van computers om beelden te for muleren. We zijn bij ILM nu ook bezig ons te bewegen op het gebied van „high resolu tion' -video en hoe je dat in combinatie met film kan ge bruiken. Video-technologie is over de hele breedte verder dan film. Alleen wat die „reso lutie" betreft, loopt video ach ter". Ter verklaring: video met die hoge „resolutie" kan op dit moment de kwaliteit van 35mm film benaderen. Het wordt een mogelijkheid om die techniek met filmopnames te combineren. Bovendien zouden met dat principe 35mm films voor distributie vastge legd kunnen worden op video banden, of electronisch gedis tribueerd kunnen worden naar landen en bioscopen, waardoor de duizenden kapi tale en kwetsbare „prints" van een film overbodig worden. Film en video zijn nog ver meende concurrenten. Hoe ze zich ten opzichte van elkaar zullen gaan verhouden is nog de vraag. Een aantal specialis ten laat er tuSSen 26 juni en 3 juli in het Haags Filmhuis z'n gedachten over gaan in „Sound and image". Eén ding is zeker: niemand hoeft bang te zijn dat de techniek het écht overneemt. Creativiteit blijft de hoofdzaak. In Hollywood en elders. Er is geen film een succes geworden zonder een goed verhaal. Zonder een ori ginele gedachte erachter. De toverstaf van de techniek zal wel steeds geavanceerder ge zwaaid worden. Om zinnetjes als uit Spielbergs „Polter- geist"-script waar te maken; Maar ongelooflijk blijft het. BERT JANSMA Meer informatie over de speci fieke programma-onderdelen van „Image and Sound" tele fonisch op te vragen bij Haags Filmhuis, 070-459900. zou grotendeels in Italië op genomen worden en daar door te duur zijn. Weisz was er al mee langs verschillende producenten geweest. Inmid dels heeft Gys Versluys' Ri verside Pictures zich ont fermt over het project van zes miljoen gtolden. Versluys is blijkbaar erg gelukkig met Weisz (maker van o.m. „Charlotte"). En hij kan het weten, want Weisz heeft voor hem net de film „Ha- vinck" gemaakt. Voor „Langs lijnen van geleidelijk heid" worden nu intyernatio- nale co-producenten gezocht. De hoofdrol zou voor Renee Soutendijk zijn. „Het achterhouden van films bestaat niet meer in de Sov jetunie en wij zullen er voor zorgen dat er geen films meer in de archieven ver dwijnen". Aldus Elem Kli- mov, de nieuwe baas van de Russische filmbond. Hij liet dat weten tijdens een pers conferentie voor het van 6 tot 17 juli lopende internatio nale filmfestival van Mos kou. Daar zullen, aldus Kli- mov, alle films van de regis seur Andrej Tarkovski wor den vertoond. Dus ook de films die hij in het Westen heeft gemaakt. „Wij hebben „Nostalghia" en „The Sacrifi ce" gekocht," zo zei Klimov. Jammer dat Tarkovsky in zijn eigen land eerst jaren lang geen films kon maken, voor die laatstgenoemde twee moest uitwijken naar het westen en Rusland pas direct na zijn dood - afgelopen jaar - opeens weer aandacht had voor de verloren zoon. Maar goed, daar kan nieuw eman Klimov niets aan doen. FILM BLIK door Bert Jansma Toch Couperus-film van Frans Weisz? Het leek er lange tijd op dat Frans Weisz' plannen voor het verfilmen van de Louis Couperus-roman „Langs lij nen van geleidelijkheid" in de onderste la van zijn bu reau waren beland. De film Frans Weisz

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 11