Bisschoppen geven „rek" aan invulling katholiciteit scholen ficidócSomotif* 'nVmstüliïi?5 liïtvoeriry (jfSpm'm -s kerk wereld weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeicUeGouMMil Paus doorbreekt isolement Waldheim KARDINAAL SIMONIS „ONGELUKKIG" MET BELEID MGR. GIJSEN Zweden overweegt scheiding van kerk en staat Kirchentag geopend beroepingen Katholiek onderwijs Aanhoudend koel. DONDERDAG 18 JUNI 1987 PAGIN Osservatore: Italianen stemden voor de democratie VATICAANSTAD Volgens de krant van het Vaticaan, de Osservatore Romano, hebben de Italiaanse kiezers voor de de mocratie gestemd en daarbij de christen-democratische partij hun vertrouwen gegeven. In een commentaar, dat niet is on dertekend, schrijft de krant dat de Italianen konden kiezen tussen een communistische regering en een door de christen democraten bepaald beleid. De verkiezingsuitslag laat er vol- n twijfel over bestaan wat de Italia- Vaticaan en ook de Italiaanse RK gens het commentaar geen twijfel over bestaan wat de Italia nen hebben gekozen. Het Vaticaan en ook de Italiaanse RK bisschoppen nebben voor de verkiezingen duidelijk laten blij ken de christen-democratische partij te steunen. Paus hekelt berichtgeving over bezoek Polen VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft zich gis teren aangesloten bij de kritiek van de Poolse regering op de berichtgeving over zijn bezoek aan Polen. „Nergens is het zui ver gewijde karakter van de liturgische samenkomsten en de rust van de andere bijeenkomsten tijdens het bezoek ver stoord" aldus de paus gisteren tijdens zijn wekelijkse audiëntie. De woordvoerder van de Poolse regering, Jerzy Urban, ver klaarde dinsdag dat het bezoek door het westen was gebruikt om propaganda tegen Polen te voeren. De paus prees gisteren de „grote rijpheid van de gehele samenleving" in Polen. De nieuwe minister voor religie, Wladyslaw Loranc, noemde in een vraaggesprek het bezoek „een grote gebeurtenis voor alle Polen". De zwakheid van macht is dat zij alleen gelooft in macht. OFFICIËLE ONTVANGST 25 JUNI (Van onze correspondent Gerard Kessels ROME De paus doorbreekt het internationale isolement waarin de Oostenrijkse presi dent Kurt Waldheim terecht is gekomen. Johannes Paulus II zal Waldheim donderdag 25 juni officieel in het Vaticaan ontvangen. Waldheim is door zijn oorlogsverleden in op spraak geraakt en in de Vere nigde Staten zelfs tot ongewenst persoon verklaard. Volgens de Oostenrijkse mi nister van Buitenlandse Za ken Alois Mock is er sprake van een „buitengewoon ge baar" van de paus. Johannes Paulus II heeft Waldheim uitgenodigd „als blijk van dank voor het vele werk dat hij als secretaris-generaal van de Verenigde Naties ver zet heeft", aldus Mock. Het bezoek is gisteren door het Vaticaan officieel aange kondigd. Een nadere toelich ting is niet gegeven. Het is bekend dat Waldheim sinds hij een jaar geleden gekozen werd wanhopig in de weer is om ergens officieel ontvan gen te worden. Normaal be zoekt de nieuwe Oostenrijkse president eerst een buurland, bijvoorbeeld Zwitserland of Duitsland, en vervolgens lan den die verder weg liggen. Na een jaar lobbyen aoor Waldheim zelf en vooral ook door de christen-democraat Mock, schijnt de omstreden president niet verder geko men te zijn dan vage uitnodi gingen van enkele Arabische landen, waaronder Libië. Daaraan gevolg geven zou het isolement van Waldheim echter eerder versterken dan verminderen. Joodse organisaties in de Verenigde Staten hebben woedend gereageerd op de aankondiging dat de Oosten rijkse president Kurt Wald heim een bezoek gaat bren gen aan paus Johannes Pau lus II. „Dit is een tragedie voor het Vaticaan en een. trieste dag voor de relatie tussen katholieken en joden", zei voorzitter Elan Steinberg van het Joods Wereldcon gres. „Dit is de paus die (PLO-lei- der) Yasser Arafat ontving. Dit is de paus die weigert Is rael te erkennen. Waldheim is niet de eerste ongure per soon die de paus ontvangt. Ook bij andere joodse organi saties viel Waldheims bezoek aan de paus bijzonder slecht. „Een dergelijke ontmoeting geeft Waldheim een schijn van fatsoenlijkheid die hij niet verdient stelde Sey mour Riech van de joodse or ganisatie B'nai B'rith Inter national. UTRECHT „Dynamische katholiciteit". De rek in dat begrip is het cement waar door het gebouw van het ge organiseerd katholiek onder wijs de komende jaren blijft bestaan. Die conclusie kan getrokken worden na de in troductie van het nieuwe re glement voor het katholiek onderwijs, gisteren in Utrecht. De bisschoppen ver gaderden de afgelopen dagen over het katholiek onderwijs naar aanleiding van een con cept-reglement voor katho lieke scholen. Uitgezonderd bisschop Gijsen verwachten zij van katholie ke scholen dat ze „streven naar de gewenste katholici teit" en er blijk van geven „op die weg te zijn, met val len en opstaan". De invulling van wat katholiek is, is voor behouden aan de bisschop pen; schoolbesturen en on derwijsgevenden kunnen niet bepalen wat katholiek is, aldus kardinaal Simonis. De Nederlands Katholieke Schoolraad, de overkoepeling van de katholieke onderwij sorganisaties, wordt belast met de praktische uitvoering en controle van de bisschop pelijke voorwaarden. De kardinaal gaf er blijk van „niet zo gelukkig te zijn" te zijn met het optreden van zijn collega Gijsen. Deze heeft gebruik gemaakt van het recht om zelfstandig voorwaarden te gaan stellen aan katholieke scholen. Bo vendien wil hij niet de NKSR belasten met de uit voering van de bisschoppelij ke verantwoordelijkheid voor de identiteit, maar die zelf uitvoeren. Kardinaal Si monis: „Zes bisschoppen zijn uitgegaan van de bestaande Êluriformiteit in de katholie- e onderwijswereld, bisschop Gijsen zegt: katholieke scho len moeten in ieder opzicht duidelijk zijn. Wij kiezen meer voor een dynamische katholiciteit; een identiteit die zich ontwikkelt". De opvattingen van de Lim burgse bisschop kennende, is te verwachten dat niet alle scholen in zijn bisdom aan die nog te formuleren voor waarden willen of kunnen voldoen. Een consequentie daarvan is dat deze scholen het predikaat „katholiek" kan worden ontnomen en onder een andere vlag moe ten gaan varen. De positie van deze, niet kerkelijk er kende. scholen binnen het Kardinaal Simonis citeert uit de toespraken van de paus toen die in Nederland over het onderwijs sprak. FOTO: DIJKSTRA afgelopen vrijdag te kennen gaf het reglement niet te ac cepteren. Eerder had het be stuur van die bond in de NKSR zijn fiat gegeven. „Be stuurlijk gezien heb ik moei te met deze gang van zaken. Inhoudelijk evenzeer. Ik zie geen reden tot verontrusting zoals die tot uiting kwam in de bond vwo/avo. De eigen verantwoordelijkheid van de besturen wordt door dit re glement niet aangetast, in te genstelling tot wat de bond meent", aldus dr. Brennink- meijer. Hij en de voorzitter van de commissie die het reglement voorbereidde, mr. W.C.L. van der Grinten, meenden dat er in de praktijk van het katholiek onderwijs niet veel verandert. De wijzigingen ten opzichte van de bestaan de situatie zijn naar hun oor deel met name formeel van aard. Suggesties als zouden de bisschoppen met het re glement een „overval" op het georganiseerd katholiek on derwijs wordt erg onduide lijk. NKSR-voorzitter dr. G. Brenninkmeijer: „Die situatie hebben wij nadrukkelijk niet gewild. Door het beleid van isschop Gijsen is een nieuwe situatie ontstaan, waarvoor ik feen directe oplossingen eb". De positie van deze scholen is met name van be lang in verband met de ver tegenwoordiging ervan in het georganiseerd overleg met de overheid, onder meer over planningsbeleid. kardinaal Simonis zag geen reden om te veronderstellen dat er, behalve in het bisdom Roermond, scholen zijn die het predikaat katholiek ver liezen. „Tenzij het tegendeel blijkt van wat wij bedoelen met de dynamische katholici teit op de school, zie ik geen reden om aan dergelijke maatregelen te denken Dr. Brenninkmeijer kon wei nig begrip opbrengen voor de besturenbond vwo/avo die katholiek onderwijs willen plegen, wezen ze van de hand. Het is juist de NKSR geweest met name de bond vwo/havo die duide-# lijkheid wenste over be-* voegdheden en verantwoor delijkheden. Bovendien maakte het nieuwe kerkelijk wetboek een herziening noodzakelijk. „Niet ongelukkig" De voorzitter van de Katho lieke Onderwijsvakorganisa tie (KOV) Cees van O ver- beek zei in een reactie „niet ongelukkig" te zijn met de manier waarop kardinaal Si monis sprak over het begrip katholiciteit. „Die dynami sche opvatting geeft ons in de NKSR de ruimte om op een goede wijze de belangen van onze leden te behartigen". Hij wees er op dat voor de KOV een grens is bereikt als de bisschoppen in hun voor waarden bijvoorbeeld homo seksuelen willen uitsluiten van benoeming aan katholie ke scholen. „De KOV is van mening dat homoseksuelen benoembaar zijn en we zul len dat standpunt blijven verdedigen". Naar ziin oor deel is er voor het huidige personeel aan Limburgse ka tholieke scholen geen gevaar te duchten voor ingrijpen van mgr. Gijsen. „Het perso neel heeft een arbeidscon tract waar het bestuur zich aan heeft te houden. Als een bestuur het beleid van bis schop Gijsen wil volgen, zal dat vooral gelden voor nieuw te benoemen personeel. Zit tende personeelsleden wor den beschermd door hun rechtspositie; eenzijdige op zegging van het contract gaat zo maar niet". lii Dr. G. Brenninkmeijer FOTO: DIJKSTRA Overbeek erkent dat de NKSR en daarmee de KOV als participerende organisa tie, nu in feite een uitvoe rend orgaan is geworden van de Nederlandse bisschoppen: de voorwaarden voor katho lieke scholen worden door de bisschoppen geformuleerd en de uitvoering daarvan is toe vertrouwd aan de NKSR. „Als je een katholieke orga nisatie wilt ziin, heb je te ac cepteren dat bisschoppen be paalde onvervreemdbare rechten hebben. Zolang die voorwaarden ons de ruimte geven om ons eigen beleid te voeren is dat niet zo'n pro bleem". Overigens had de KOV lie ver gezien dat het nieuwe re glement er niet was geko men: „Wij waren in de NKSR de enige organisatie die met bezwaren zijn geko men. Het is jammer dat de bond vwo/avo nu pas met hun „nee" zijn gekomen". De voorzitter van de bestu renbond vwo/avo, J.J. Mar selis uit Voorschoten, zegt „redelijkheid" te hebben ge proefd in de uitleg van kar dinaal Simonis, ondanks de afwijzing van het reglement door zijn bond. „Tegelijker tijd zit ik met de redelijkheid van onze leden, die zich grote zorgen maken. Er wordt van ons gevraagd veel krediet af te geven, zonder dat wij eni ge invloed hebben op wat daarmee nu, maar vooral in de toekomst, mee gebeurt". De voorzitter zegt met name zorgen te hebben over de scholen in Limburg, die ge troffen worden door het zell- standig en uitgesproken be leid van bisschop Gijsen. „De situatie in Limburg kan (juri disch) buitengewoon inge wikkeld worden; ik kan het allemaal nog niet overzien. Duidelijk is wel dat we zo spoedig mogelijk proberen samen met die besturen be leid te maken". Hij verwacht niet dat de an dere besturenbonden, die hebben ingestemd met het reglement, alsnog het onac ceptabel zullen uitspreken over het reglement, zoals zijn bond wel heeft gedaan. Limburgse schoolbestuurders hebben al te kennen gegeven op geen enkele wijze mee te willen werken aan de re-ka- tholisering van scholen zoals bisschop Gijsen die van plan is door te. voeren. LÜTSEN KOOISTRA STOCKHOLM Op het Zweedse platteland, waar de dennebossen dicht en de mensen schaars zijn, is de parochie van de Lutherse kerk meer dan een verzamelplaats of een godsdiens thuis. Het is een arm van de overheid. Vierhonderd jaar lang zijn staat en kerk loten van dezelfde stam geweest. Ook nu nog markeert de torenspits van een bakstenen kerk in een dorp of een poolne- derzetting vaak het enige con tactpunt met de autoriteiten honderden kilometers in de om trek. Het is dus niet verwonderlijk dat de parochie van Stromsnas- bruk - destijds een plaatsje met 3.000 inwoners - 69 jaar geleden de geboorte optekende van Gos- ta Hedberg. Het leven van iede re Zweed wordt in de kronieken van de kerk bijgehouden van de doop tot de begrafenis. „Als ik een uittreksel nodig heb voor een rijbewijs moet ik bij de kerk zijn", zegt Hedberg, die het sy steem wü veranderen. In het parlement circuleert een wetsontwerp dat voorstelt de burgerlijke stand uit de kerk te halen en bij de belastingdienst onder te brengen. Als de wet er door komt wordt daarmee de eerste juridische wig gedreven tussen kerk en staat Eerdere pogingen om via een algemene wet een scheiding van kerk en staat af te dwingen hebben ge faald en ook het jongste voorstel heeft zoveel weerstand opgeroe pen dat behandeling is uitgesteld tot na het zomerreces. Conserva tieve tegenstanders zeggen dat de huidige vorm van registratie eeuwenlang zonder problemen heeft gefunctioneerd en dat ver andering handenvol geld kost. Bovendien maakt de verhouding kerk-staat „een belangrijk deel uit van onze cultuur. Voor veel mensen is de kerk het centrum van hun bestaan", zegt woord voerder Gote Ekstrom van de oppositionele Centrumpartij. De conservatieve partij heeft sterke banden met de boeren, die in het algemeen de kerk zeer zijn toegedaan. Hedberg, lid van de Presbyteri aanse zendingskerk die zich meer dan honderd jaar geleden van de Luthers Evangelische staatskerk afscheidde, vindt dat de maatregel al veel eerder had moeten worden genomen. Hij beschouwt de bemoeienis van de staatskerk als een inbreuk op de vrijheid van godsdienst. De kerk moet haar wereldse werk opge ven om zich te concentreren op het geestelijke, zegt hij, „de kerk moet haar roeping gestand doen". Vrije kerken De Luthers Evangelische kerk heeft sinds de 16de eeuw een overheersende positie gehad in de Scandinavische landen. In Zweden rekent de kerk 92 pro cent van de bevolking tot haar leden, hoewel een klein deel daarvan behoort tot een van de 36 andere protestantse godsdien sten die oekend staan als de „vrije kerken". Een recent on derzoek heeft echter aangetoond dat nog maar één op de tien Zweden regelmatig -minstens eenmaal per maand - ter kerke gaat, en in een brochure ten be hoeve van immigranten wordt Zweden omschreven als een van de meest ontkerkelijkte landen ter wereld. Kerk en staat zijn op allerlei ni veaus met elkaar verbonden. De inkomstenbelasting bevat een kerkbelasting die de kerken per jaar 5 miljard kronen (1,6 mil- d gulden) oplevert Niet-leden jen een vrijstelling over 70 procent maar moeten wel mee betalen aan registratie en uit vaarten, die eveneens het do mein zijn van de kerk. Ook op bestuurlijk niveau zijn de banden nauw: de regering be noemt en betaalt de bisschoppen van de 13 diocesen, en koning Carl XVI Gustaf is het officiële hoofd van de kerk. Kandidaten voor plaatselijke kerkraden worden gekozen als vertegenwoordigers van politie ke partijen. „Als Jezus een Zweed was geweest", grapt Hed berg, „had hij vijf sociaat-demo- craten, twee liberalen, vier con servatieven en een communist als discipelen gehad". Hun politieke afhankelijkheid verhindert geestelijken waar schijnlijk om actiever op te tre den in maatschappelijke kwes ties, zegt Per Arne Aglert, een liberaal. „De kerk heeft een be langrijke rol, die zij echter niet bijster goed vervult omdat zij zich niet tegen de staat kan uit spreken", verklaart Aglert in een vraaggesprek. „De bisschop pen zouden veel radicaler kun nen zijn als ze vrij waren". Kerk en staat zijn op een be paald moment in de geschiede nis door ongeveer 450 wetten met elkaar verbonden geweest. Tot de vorige eeuw moest ieder een tot een kerk behoren en minstens eenmaal per jaar ter communie gaan op straffe van deportatie. Een aantal wetten werd 100 jaar geleden door de zogenaamde Andersdenkers-wet afgeschaft, maar volledige gods dienstvrijheid werd pas in 1951 tot wet verheven. Godsdienst is als onderdeel van het dagelijks leven verbleekt, maar de kerk is nog machtig. „Zij bereikt meer mensen dan de sport, en veel meer dan de vakbonden", zegt Anders Ny- man, een adviseur van het juri dische bureau van de kerk. „Zij kan en doet veel goed werk". Veel Zweden als Nyman betreu ren de pogingen om de banden met de kerk door te snijden als de teloorgang van een tijdperk. „Driehonderd jaar geleden be stond er een totale symbiose. Al les had met elkaar te maken: Één volk, één koning, één taal, één God, één rijk. Wat over is is een ruïne van die maatschappij", vindt Nyman. ARTHUR MAX (AP) In Franfort is gisteravond met een manifestatie op het marktplein en met diensten In honderdtien protestantse en rooms-katholieke kerken de Kirchentag van de Evangeli sche Kerk in Duitsland - de grootste protestantse kerk -, begonnen. De bijeenkomst, die tot en met zondag zal du ren heeft als thema „Ziet, welk een mens". *1- jaa- tf I nviTwiIVIQO KVIH Beroepen te Garijp, G.J.Garden Ier kandidaat te Zwartemeer. Aangenomen naar Apeldoom-Het Loo, E.J.BIeumlnk te Oosterblerum en Wijnaldum. Beroepen te Stolwijk, A.Jonker te Scboonewoerd. Beroe pen te Putten, J.Veldhuizen te Rid derkerk. Gereformeerde Kerken Vrijge maakt Beroepen te Bruchterveld, drs.R.van Wijnen kandidaat te Kam pen. Beroepen te Eindhoven en Le lystad, A.de Garrelsweer. Ruiter te Ten Post en Gereformeerde Kertcen Beroepen te Noordeloos, drs.H.van Eerden kandidaat te Kampen. Be roepbaarstelling: Drs.H.van Eerden, Bulten Nleuwstraat 118-1, 8261 AZ Kampen. Christelijke Gereformeerde Ker ken Beroepen te Hutzen, D.VIsaer te Nieuw Vennep. Beroepen te Krulningen, A.F.Hon- koop te Zwijndrecht. IkAl eft nn in ee nta De bekendmaking van het standpunt van de Nederlan bisschoppen over het nieuwe reglement voor het katho! t a onderwijs heeft een betrekkelijke duidelijkheid geschapen aar! een periode van onzekerheid en onrust. Het rapport waar allemaal om draait gemaakt door de commissie-Van j i Grinten was echter zelfs gisteren, op de perseonferei *n van de bisschoppen, nog niet beschikbaar. H ak Op zichzelf kan een vertrouwelijke behandeling van cfcf porten die vérstrekkende gevolgen hebben, zinvol zijn.; erd voorbeeld als daarmee onnodige onrust kan worden voori men. Het is echter de vraag welke belangen zijn gediend: "7 de in dit geval gevoerde „geheimhouding". Het regiem Wj voor het katholiek onderwijs treft de belangen van vel bestuursleden van scholen, onderwijsgevenden, ouders en teraard leerlingen. Voor veel betrokkenen zou het een v \C zelfsprekende zaak zijn geweest als het concept-rappor, alle openheid besproken zou zijn. Het gaat immers over h kt" zelf. Dat zelfstandige organisaties in het katholiek onder er desondanks niet voor hebben gezorgd dat hun leden Jf gelegenheid kregen hun mening te zeggen, is bedenkelijj V begrijpelijk zijn dan ook de grieven zoals die leven de besturen van katholieke scholen voor voortgezet oni wijs, de bond vwo/avo. In emotionele bewoordingen en een grote beslistheid spraken zij afgelopen vrijdag uit dat reglement en het ontbreken van een normale inspraakpro dure betekenen dat de eigen verantwoordelijkheid van i wassen katholieken niet wordt erkend. Niet alleen bestn £e die de streng-katholieke hand van bijvoorbeeld bisschop! sen hebben te vrezen, ervaren dit zo. Bestuurders uit hele land zien in het reglement en de sfeer waarin er c an^ beslist is een ontkenning van hen als verantwoordelijke en tholieken die als leken in de katholieke gemeenschap,en werk willen doen, naar eigen eer en geweten. TOEN kardinaal Simonis gisteren in Utrecht zei dat uit? en c delijk niet de schoolbesturen, maar het kerkelijk leerge eve bepaalt wat wel en niet katholiek is, raakte hij de kern de bezwaren tegen het reglement. Tegelijkertijd is dal kern van diverse andere haarden van onrust in de roo 00 katholieke geloofsgemeenschap. Een deel van de katholie in ons land voelt het huidige centrale kerkelijk beleid als tenietdoen van de verantwoordelijkheid van leken zoals de afgelopen jaren is gegroeid. Die ervaring gaat bij mensen erg diep. Tot in hun ziel voelen ze zich gekwetst o iaar dat bisschoppen hun gewetensvolle overwegingen en de et leving van hun geloof niet als volwassen katholiek er)6UI nen. 'et intv T> 'reif JJE tragiek hiervan is dat de bisschoppen wier beleid w iaar standen oproept de heilige overtuiging hebben dat ze I usti plicht doen. In plaats van sémen te leven en te werken fan dienst van God en samenleving staan hoge geestelijkheid et leken tegenóver elkaar. Een droeve constatering wa- geen van de betrokkenen mag berusten. liljc b \Tr\£lT IfArtT out' flir gee gen de ech' het Voer voor uitgaanders vindt u in de 'Uit'bijlage. DE BILT (KNMI) Ons land bevindt zich morgen tussen twee depressies in. Boven Scandinavië ligt een depressie die langzaam haar greep op ons weer begint te verliezen en vanuit Engeland nadert een frontale storing die richting Frankrijk trekt Er wordt dan ook half tot zwaar bewolkt weer verwacht en er kan nog af en toe een bui vallen. Voor al in het zuiden van het land is 's middags de kans op regen ook niet uitgesloten. De mini mumtemperatuur voor de ko mende nacht wordt circa 8 graden. Morgenmiddag loopt ae temperatuur op naar onge veer 16 graden. De wind komt morgen uit zuidwestelijke richting en is zwak tot matig. Tijdens het weekeinde ziet het er naar uit dat de neerslagkans afneemt. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en zaterdag: Zuid~Noorwegen en zuid-Zwe den: Wisselend bewolkt en buien, in de middag mogelijk met onweer. Middagtempera- tuur van 13 graden aan de Noorse westkust tot 18 graden in het Gudbrandsdal en zuid- Zweden. Benelux, Denemarken,en Duitsland. At en toe zon. Vooral morgen ook nog een enkele bui. Middagtempera- tuur tussen 15 en 20 graden. Ierland en Groot-Brittannië-. Morgen nu en dan regen. Za- terdag overwegend droog en perioden met zon. Middagtem- peratuur van 14 graden aan de Schotse westkust tot 20 graden in zuid oost-Engeland. Frankrijk. Morgen in het noorden en midden veel be wolking en af en toe Overigens droog en peri< met zon. Middagtempera van 16 graden in Norma en Bretagne tot 25 graden de Riviera. Spanje en Portugal: Zonnif warm. Middagtemperal k. aan de Spaanse noord) rond 22 graden, aan de 1 dellandse zeekust en in Pa fal 25 tot 30 graden en in innenland van Spanje to: RC graden. kaï dal Alpengebied. Wisselvallig v_ nu en dan buien, in Oosten met onweer. Middagtemp tuur v&n 18 graden aan Sh< noordkant tot 23 graden pli de zuidzijde van de Alpen, du: Italië en de kust van Joegu vie. Zonnig en warm. Midd temperatuur tussen 23 ent8^ graden. WEERRAPPORT MEÜENMOKUEN Weer Hu Min I Amsterdam rw hew. 16 9 De Bilt h bew 16 9 Eelde iw bew 17 8 Eindhoven rw bew 13 7 Twente regen 15 9 Vhssingen rw.bew. 15 10 Zd. Limburg mist 14 8 Aberdeen rw.bew. 13 8 Athene onbew 31 20 Barcelona h bew 22 15 Berlijn b.bew. 16 8 Bordeaux rw bew. 18 li Brusael mist 13 7 Dublin rw.bew. 15 10 Frankfort rw.bew. 16 9 Genève regen 16 8 Helsinki onbew 13 6 Innsbruck regen 17 6 Klagen lurt rw.bejv. 17 4 Kopenhagen regen 14 9 Lissabon onbew. 29 15 Locarno h.bew. 22 9 Londen rw.bew. 16 9 Luxemburg rw.bew. 13 7 Madrid onbew. 28 Malaga onbew. 24 0 Maliorca h.bew. 23 11 Malta onbew. 28 17 Moskou rw.bew. 28 17 Mtlnchen regen 13 7 Nice l.bew. 20 13 Oslo rw.bew. 12 10 Parijs rw.bew. 14 11 Rome onbew 24 11 Split h.bew. 25 15 Stockholm h.bew 13 9 Warschau onbew 15 5 Wenen rw.bew. 17 6 Zurich regen 14 8 Casablanca h.bew. 24 19 Cyprus onbew. 31 22 Istanbul regen 31 20 Las Palraas rw.bew. 20 Beiroet niet ontv. Tel-Avlv onbew. 27 22 Dat voc Rot civi der mil kri; mo var rak vui due

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2