Schipperen in
deLeidse Waag
Haagse Nacht van de Literatuur:
„Stimulans voor literaire leven"
Globe woedend op'f
Raad voor de Kun
bioscopen
I
KUNSTfieldócSomcmt
TENTOONSTELLING OVER SCHEEPVAART
INLEIDEN
Fluwelen
aanpak
Beethoven
werkt niet
Bowie in tranen
Elephant Man
is niet te koop
Jaarlijks voor 190 miljoen
aan videofilms verhuurd
Kleine Komedie
moet dicht
AMBITIEUS PROGRAMMA VAN SCHRIJVERS EN MUZIEK IN HET PAARD
Boekverko
stabiel
Maurice Bé ja10
naar Lausann
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN OEN RUN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Police Academy
IV (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook
13.45. zo. ook 16.15. EUROCINE
MA II: Crocodile Dundee (al); 18.30,
21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook
16.00. EUROCINEMA III: Platoon
(16); 18.30, 21.15. zo. ook 16.00.
Peter Pan (al); za. zo. wo. 16.00.
e EUROCINEMA IV: Star Trek IV
(al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook
13.30. zo. ook 16.00.
NACHTVOORSTELUNGEN
e EUROCINEMA I: Pol
IV (al); za. 24.00. e EUROCINEMA
II: Crocodile Dundee (al); za. 24.00.
EUROCINEMA III: Een schot in
de rooe (18); za. 24.00. EUROCI
NEMA IV: Saxboot (18); za 24.00.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Police Academy
IV (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. e LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): In de naam
van de rooe (12 y. 14.30, 18.45,
21.15; Wanted deed or alive (16).
Children of a lesser god (al). Pla
toon (16), The color of money (16);
14.30, 19.00, 21.15. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): De
aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah
and her sisters (al), 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Shacking up (16); 14.30,
19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELUNGEN
e REX: Striptease (18); vr. za.
23.30.
NOORDWIJK e LIDO THEATER (Pr.
Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Over the Top (al); za. 19.00.
zo. 20.15. ma. 19.00, 21.15. di
20.15.
KATWIJK e CITY THEATER I (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Pirate
(al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 18.45,
21.30. ma. di. 18.45, 21.30. CITY
THEATER II: Mascara (12); do. vr.
zo. 14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di.
wo. 19.00, 21.15. De Speurneuzen
(al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Over the top (12); vr.
za. zo. wo. 15.45. No mercy (12);
do. t/m zo. 19.00. Terug naar
Oegstgeest; do. t/m zo. 21.15. ma.
t/m wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); za. zo. wo.
14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-
13269): The Golden Child (al); do.
t/m zo. 20.00. Mona Uaa (12); ma.
t/m wo. 20.00.
KINOERVOORSTELUNG
Repelsteeltje; za. zo. wo. 14.00.
16!
ZOETERMÉER PROMENAI
1,2,3 (Promenade 7, tel. m
511313): Police Academy 4 (alkIt
ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30 11
zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14 r J
20.00. Back to school (al); do 1
di. 20.00. vr. 19.00. 21.30. u jtn'
14.00, 19.00, 21.30. wo. 14 0 OS
20.00. Heartbreak ridge; do. ma.( ef'
wo. 20.00, vr. za. zo. 19.00. 21J ,n 1
Bambi; za. zo. wo. 14.00.
;or
DEN HAAGe AST A 1 (Spul 27 1
463500): Raw deal (16); 14(M
19.00. 21.30. zo 13.30, i6ÏDei
19.00, 21.30. e ASTA 2: Silver t»
let (al); 14.00, 18.45. 21.30.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. e A$iJ:
3: Laten we hopen dat 't een m« ws
je wordt (al); 14.00, 19.00, 21; w
zo. 13.30. 16.00, 19.00, 21 ui
e BABYLON 1 (Winkelcentrum
bylon. tel. 471656): One flew «7^
the cuckoo's nest (16);
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16j
18.45, 21.30. e BABYLON 2: lb Bp
widow (al); 14.00, 19.00, 21.30.1 r
13.30, 16 00. 19.00, 21.30. BA|
LON 3: Children of a lesaer 1
(al); 14.00, 18.45, 21.30. za zo
18.45, 21.30. e CINEAC 1 (BuR -
hof 20. tel. 630637): Police sew
my IV (al); 14.00, 18.45, 21.30. i
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CM
AC 2: Platoon (16); 14.00, 18.(
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18i
21.30. CINEAC 3: Critical co* I i
tion (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. g
ook 14.00. EUROCINEMA (li F
weg 910, tel. 667066): The c« -
purple (al); za. wo. 20.00. zo. 16j
20.00. over. dag. 13.30, 20j
e METROPOLE 1 (Carnegien,
tel. 456756): De naam van de ri
(16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13
16.00, 18.45, 21.30. METROPO Jse
2: 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13. rit
16.00. 18.45, 21.30. ma. 14
20.30. Filmzomerfestival >7. Lel
(16Y, do. Runaway train (12) r
Back to the future (al); za D rp
(16); zo. Gandhi (12); ma. Pti tri
(16); di. Mask (12); wo. METI M
POLE 3: Platoon (16); 14.00. 16
21.30. zo. 13.15. 16.00, 16
21.30. e METROPOLE 4: La d«
de l'empire Americain (16); 18j
do. vr. ma. di. ook 14.00. Alt
with a view (16); 21.30. METI r
POLE 5: Flodder (al); za. wo. 14
zo. 13.15, 16.00. Duet for one
18.45, 21.30. do. vr. ma. dl.
14.00. e ODEON 1 (Herengracht
tel. 462400): Police academy IV
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13
16.00, 18.45, 21.30. ODEON
Dangerously close (16); 13 ar
18.45, 21.30. zo. 13.15. 16
18.45, 21.30. e ODEON 3: Nottii tA
in common (al); 13.45, 18.45, 21.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21 JP
ODEON 4: The golden child (1
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.
16.00, 18.45, 21.30. e LE PAI Va
1 (Kettingstraat 12b, tel. 65640 tr
Sophie's choice (16); 14.30, 17
20.00. e LE PARIS 2: Every w« f
has a fantasy (18); dag. v.a. 12 K
zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3:1 eb
staay girls (18); dag. v.a. 12.30.:
v.a. 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
e CINEAC 1: Firewalker (16);
00.15. CINEAC 2: Platoon (I
vr. za. 00.15. EUROCINEMA: Plki «o
ondergoed (18); za. 00.02.
lar
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: De troeteibesrt
2; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16!
CINEAC 3: Bambi; za. wo. 14 ''lc
zo. 13.15, 16.00. EUROCINEI
Peter Pan; za. zo. wo. 14.00. I
TROPOLE 4: Bambi; za. wo. 14 .i(0
zo. 14.00, 16.00.
EINDHOVEN Het advies van de Raad voor de Kunst T01
groep Globe niet meer te subsidiëren is een regelrechte po
tot moord met voorbedachte rade, aldus prof.dr. F. Slu
voorzitter van het Eindhovense toneelgezelschap. De Raad
seerde minister Brinkman het repertoiretoneel te concenti
in de Randstad. Sluijter hekelde op een persconferentie de
menstelling van de Raad voor de Kunst. „Daarin zitten al
maar mensen uit de Randstad, die geen enkele binding hel
met de regio. Wij hebben meer dan dertig jaar gezorgd vooi
goede toneelvoorziening in het Zuiden en wensen dat ook
te zetten". Sluijter wees er verder op dat de Raad voor de
enkele jaren geleden nog nadrukkelijk vaststelde dat het
staan van de regionale repertoiregezelschappen door het
niet ter discussie zou mogen worden gesteld. „Dat illustn
leen maar de wisselvallige opstelling van de Raad. Dat is
reden dat we eigenlijk al jarenlang ruzie hebben met de
..Schipperen in Leiden" is de naam van de tentoonstelling die gistermiddag in De Waag is geopend.
foto: wim van noort
werf, waar ze nog van die
oude spullen hebben", zegt
Rob Kooiman. Voorts hebben
de studenten een „opduwertje"
in bruikleen van een Leids
roeibotenverhuurbedrijf. „Ve
len wilden vroeger niet direct
overstappen van een zeilschip
naar een motorschip. Maar om
te kunnen concurreren, moest
hun schip wel sneller varen.
Om de snelheid te verhogen,
werd wel gebruik gemaakt
van een opduwertje, een klein
bootje met een motor dat het
zeilschip duwde".
Volgens de studenten vormde
het krappe budget het grote
probleem bij de samenstelling
van de tentoonstelling. Govert
Mennen: „We zijn gesponsored
door een brouwerij en door
een café in Leiden. We kon
den 3000 gulden besteden; met
dat bedrag zijn we net uitgeko
men. Op zich is het vrij weinig
geld. Gelukkig hoeven we de
gemeente niets te betalen voor
het gebouw. En panelen en
licht en dergelijke hadden we
op school, dat scheelt. Boven
dien kregen we veel mede
werking van mensen van de
Stichting Historische Haven
Leiden". „We moesten alles
overal vandaan halen, een he
leboel regelen. Wat dat betreft
was ook het samenstellen van
de tentoonstelling een beetje
„schipperen in Leiden", zegt
Rob Kooiman.
JANET VAN DIJK
LEIDEN Ze vinden het
leuk zich bezig te houden
met de geschiedenis van
Leiden. Daarom kozen
vier tweedejaars studen
ten van de Reinwardt
Academie een tentoonstel
ling over de scheepvaart
in Leiden als prakticum-
opdracht. Het resultaat
van hun inspanningen is
te zien in De Waag aan de
Aalmarkt. Gistermiddag
opende burgemeester C.
Goekoop daar de tentoon
stelling „Schipperen in
Leiden", die duurt tot en
met zaterdag 4 juli. De
Waag is geopend van
dinsdag tot en met zater
dag van 10.00 tot 17.00
uur, op zondag en maan
dag van 13.00 tot 17.00
uur.
De expositie gaat over Leiden
en de Leidse binnenvaart van
af 1850. Scheepvaart is thans
vrijwel uit de Leidse grachten
verdwenen, maar niet eens zo
heel erg lang geleden voeren
nog vele vrachtvaarders door
de stad. De tentoonstelling
gaat over de bijzondere bete
kenis van Leiden als binnen-
vaartstad en over de tijd dat
Leiden er heel anders uitzag
en de vele schepen in de
grachten een vertrouwd beeld
waren.
„De nadruk ligt op de periode
tussen 1850 en 1950", vertelt
Govert Mennen, die met me
destudenten Rob Kooiman,
Ruby Eckmeyer en Esther van
de Haterd de tentoonstelling
samenstelde. „Maar we bren
gen ook de veranderingen in
Leiden in beeld. Het dempen
van de grachten en bijvoor
beeld de aanleg van nieuwe
kanalen. Dat loopt tot 1987".
„Het is begonnen met de
marktveren", duikt Rob Kooi
man de geschiedenis in. „Met
kleine schuitjes werden de
goederen getransporteerd van
et platteland naar de stad,
waar ze op de markt werden
verkocht. Leiden bloeide op,
en de scheepvaart ook. Op de
expositie wordt de scheepvaart
van toen vergeleken met de
huidige vormen van openbaar
vervoer. Schepen voeren op
vastgestelde tijden, vastgestel
de routes en er waren vastge
stelde tarieven", zegt Rob
Kooiman.
„De Haarlemmertrekvaart
werd aangelegd in de 17e
eeuw voor het vervoer van
passagiers naar Den Haag",
vertelt Govert Mennen. „Op
vaste tijden voeren daar trek
schuiten". Dat de mensen
graag met een trekvaart reis
den, blijkt volgens hem uit het
feit dat veel gebruik werd ge
maakt van de trekschuit tus
sen Zoeterwoude en Leiden.
„Het was maar een kleine af
stand en er reed ook een post
koets. Maar de mensen vonden
een trekschuit blijkbaar com
fortabeler".
Toch won de weg het op een
gegeven moment van het wa
ter: „De schepen konden niet
meer concurreren met de
vrachtwagens".
Kijkdoos
Behalve van de ontwikkeling
van de scheepvaart in Leiden,
wordt ook een beeld geschetst
van de geschiedenis van de
scheepvaart in het algemeen,
zoals de overgang van houten
schepen naar ijzeren boten.
In De Waag zijn veel foto's te
zien die afkomstig zijn van het
Gemeente-archief. „We heb
ben ook een aantal scheepsmo
dellen", zegt Govert Mennen.
„Die hebben we in bruikleen
van het Maritiem Museum in
Rotterdam".
Bezoekers van de tentoonstel
ling kunnen ook als het ware
naar binnen kijken bij de
schepen. De studenten hebben
een soort kijkdoos gemaakt.
Wie door een „patrijspoort van
een schip" kijkt, ziet het inte
rieur van een boot. Ook staan
in De Waag materialen die
vroeger werden gebruikt in de
scheepsbouw. Ze zijn afkom
stig van een scheepswerf in
Leiden. „Dat is een heel oude
DONDERDAG 18 JUNI 1987 PAGINA
LGINA J
T«Md« concert In da Baathovaocy-
clut door hot Nod. Philh. Orfcaat
o.l.v. Anton Korojoo m.m.v. Chariotto
Bankt, Honk Smit on Toonkuntt
Utrocht. Do Doolon Rottordam.
ROTTERDAM Geen
Beethovencyclus zonder
negende symfonie. Am
sterdam kwam naar Rot
terdam om die klus te
klaren, James Conlon en
zijn Rotterdams Philhar-
monisch werden in ver
band met de concertreis
ingeruild voor Anton
Kersjes en zijn Nederlands
Philharmonisch Orkest
Een muzikaal-literair pro
gramma gisteravond in een re
delijk bezette Doelenzaal met
Goethe als auteur van het
treurspel Egmont en Schiller
met zijn ode „An die Freude".
Beethoven schreef zijn Eg-
montmuziek in 1810, door
gaans haalt uitsluitend de
ouverture de concertzaal. An
ton Kersjes bewees dat die be
perking niet geheel ten on
rechte is, de overige negen de
len zijn nauwelijks boeiend te
noemen. De dirigent die in
1983 afscheid nam van het
voormalige Amsterdams Phil
harmonisch Orkest, bleek ook
niet in staat de toneelmuziek
nieuw leven in te blazen, al
leek de forse aanpak een po
ging daartoe. De sopraan
Charlotte Margiono kweet zich
met overgave van haar on
dankbare taak.
De vertolking van de vierdeli
ge negende symfonie riep de
vraag op of een extra repetitie
niet verstandig geweest zou
zijn. Anton Kersjes pakte de
partituur als met fluwelen
handschoenen aan, zo voor
zichtig en zo weinig karakte
ristiek, zo beducht voor moei
lijke passages en zo weinig
persoonlijk. Wie ooit een Leo
nard Bernstein in dit werk
meemaakte, zo vol vuur en
zeggingskracht, wist dat aan
de Kersjes-weergave de wer
kelijke gloed ontbrak. Die in
zet van de finale bijvoorbeeld
was bleekjes, de opbouw ma
gertjes. Bovendien bezat de
vertolking teveel rafeltjes in
afwerking, bij de inzetten, bij
de slotnoten. Bij een dergelijke
aanpak verveelt die muziek en
daarvoor komt het publiek
niet naar de concertzaal.
De inzet van bas Henk Smit
miste misschien wel door het
voorafgaande inspiratie maar
gelukkig was het kwartet
Charlotte Margiono, Yvonne
Schefflers, Barry Banks en
Henk Smit als geheel accepta
bel. Daarvan was ook sprake
bij het aandeel van het Toon
kunstkoor Utrecht dat voor
deze gelegenheid werd ver
sterkt door het Utrechts By
zantijns Koor.
Het laatste concert, op 25 juni,
neemt Conlon voor zijn reke
ning, op het programma
ouverture Leonore 3, vijfde
symfonie en eerste pianocon
cert met Barry Douglas als so
list
ADRIAAN HAGER
ROME Met een zakdoek
voor zijn mond heeft de Britse
popster David Bowie dinsdag
avond een deel van zijn con
cert in de Italiaanse hoofdstad
Rome afgewerkt. Na botsingen
tussen fans en politie dreven
wolken traangas over het pu
bliek en het podium. „We
gaan door tot we er bij neer
vallen", zo hield Bowie zijn
15.000 aanhangers in het open
luchtstadion Flaminio voor.
Het was zijn tweede Romeinse
concert in twee dagen. Beide
keren zijn fans die geen kaar
tje konden bemachtigen slaags
geraakt met de politie. Bijna
50 muziekliefhebbers werden
gearresteerd; 15 politieagenten
raakten - niet ernstig - ge
wond.
LONDEN Het stoffelijk overschot van
John Merrick, beter bekend als de Ele
phant Man, is niet te koop. Ook niet voor
de Amerikaanse popster Michael Jackson,
die er een miljoen dollar voor heeft gebo
den. Dat is meegedeeld door het Londense
ziekenhuis, die de stoffelijkse resten van
de Elephant Man bewaart. „Hoewel wij
wanhopig uitzien naar geld voor onder
zoek druist het tegen onze ethische princi
pes in om het stoffelijk overschot van
John Merrick te verkopen", zei een
woordvoerder. Merrick was een Britse
man, die leed aan de zogenoemde olifants
ziekte en daardoor een ernstig mismaakt
uiterlijk had. Hij overleed in 1900. Mi
chael Jackson wilde de Elephant Man een
plaatsje geven in een griezelkamer, die hij
heeft ingericht in zijn huis in Los Angeles.
AMSTERDAM Er wordt jaarlijks voor ongeveer
190 miljoen gulden aan videofilms verhuurd. Dat
komt omgerekend neer op 36,5 miljoen verhuringen.
In één op de drie huishoudens is een videorecorder
te vinden, zo blijkt uit een onderzoek van de NVPI,
de organisatie van videodistributeurs. Het onderzoek
werd onder 8000 huishoudens gehouden van april
1986 t/m maart '87. Videofilms worden relatief veel
gehuurd door jonge gezinnen zonder kinderen. De
belangstelling neemt af naarmate het „gezin" ouder
wordt. Een kwart van de verhuurde videofilms be
hoort tot de categorie „avontuur". Daarna volgen ko
medie (21 procent), buitenlandse speelfilms (12 pro
cent) en kinderfilms (negen procent). Volgens de
NVPI toont het onderzoek aan dat video „geen por
no- en geweldsaangelegenheid is, zoals nog wel eens
wordt gedacht". Zeven procent van de verhuurde
cassettes kan bij voorbeeld maar worden gerekend
tot de categorie „Erotiek". De NVPI verwacht dat de
verhuur nog zal stijgen.
AMSTERDAM Theater De
Kleine Komedie in Amster
dam moet sluiten. Het college
van B en W heeft in het kader
van de bezuinigingen in prin
cipe besloten de subsidie van
ruim 500.000 gulden per jaar
aan „De Kleine Komedie" stop
te zetten. Het theater is zelf
„verbijsterd" over het voorne
men van B en W. Het zit mo
menteel midden in een ver
bouwing van het 200 jaar oude
onderkomen. Volgens een
woordvoerster is het een van
de best-lopende theaters van
Amsterdam. Ook vier jaar ge
leden werd het met sluiting
bedreigd. Acties konden dat
toen voorkomen.
DEN HAAG Het klinkt
misschien gek, maar het
North Sea Jazz Festival
heeft model gestaan voor
de nieuwe literaire mani
festatie die „Haagse Nacht
van de Literatuur" heet.
Een simultaanséance van
poëzie en proza op vier
podia van cultureel cen
trum het Paard aan de
Prinsegracht. Komende
zaterdag zullen daar ruim
vijfentwintig schrijvers en
dichters tussen half tien 's
avonds en ongeveer half
vier 's nachts voorlezen
uit eigen werk. Een initia
tief van de jonge literaire
stichting „De Avonden"
waar men vond dat „Den
Haag rijp is voor een grote
manifestatie op literair ge
bied".
Dat voorbeeld van North Sea
Jazz geldt de vorm van pre
sentatie van de Haagse literai
re nacht: Schrijvers op een
aantal podia tegelijkertijd. In
de tot nu toe nog nooit ge
bruikte koepel van het Paard
(een zaal van 150 man), in het
theehuis (even groot), in de
grote zaal (600 man) en op het
voor de gelegenheid uitgebrei
de terras daarachter. „We ho-
Een dat het een gezellig ver
eer wordt in de gangen van
het Paard" zegt Robert-Jan
Rueb, student literatuurweten
schap. Samen met Erik-Jan
Sint, Adriaan Bontebal en Rit-
sart Plantenga vormt hij de
stichting „De Avonden". Plan
tenga: „We kunnen een dui
zend man hebben a.s. zaterdag
en we hebben een programma
gemaakt dat een bfeed publiek
moet aanspreken. We kennen
uiteraard het Poetry-festival
in Rotterdam, maar ik vind
dat zo serieus geworden. Wij
hebben bij de keus voor een
gevarieerd aantal schrijvers
ook laten meetellen of ze leuk
zijn om naar te kijken. Naar,
zeg maar, hun podium-perfor
mance". Robert-Jan Rueb:
„We willen het publiek laten
De organisatoren van de Haagse Nacht van de Literatuur, Ritsart Plantenga, Erik Jan Sint, Robbert
Jan Rueb en Paard-medewerkster Petra Schrevelius. foto: cees verkerk
zien dat literatuur ook een
leuk medium is".
Stiller
Het was de laatste tijd wat stil
ler geworden in literair Den
Haag. De stichting Bzztoh
startte ruim tien jaar geleden
een drukbezochte serie lezin
gen van schrijvers, maar bij
die stichting verlegde het ac
cent - toen er steeds minder
subsidie kwam voor die activi
teiten - zich naar de uitgeverij.
Bzztoh organiseert nog steeds
literaire bijeenkomsten en leg
de de gemeente - nadat het
budget kortgeleden weer be
snoeid dreigde te worden - op
nieuw een reeks ambitieuze
plannen voor. Maar een grote
publieksmanifestatie ontbrak.
„Drie jaar geleden zijn we op
kleine schaal gestart met zo'n
literaire avond in het Paard"
delen Rueb en Plantenga mee.
„En we vonden dat een leuke
stad als Den Haag op literair
gebied best iets meer kon
doen. Toen we aan het organi
seren gingen en met de leiding
van het Paard aan het praten
waren over een nieuwe mani
festatie, kregen we steeds
meer signalen dat onze plan
nen goed lagen bij de gemeen
te. Daarna zijn we tot deze
grote opzet gekomen. Zo'n lite
raire nacht past ons inziens
ook bij de nieuwe centrum
functie die wethouder Duive-
steijn Den Haag wil geven.
Het past ook bij de nieuwe
kunstgebouwen die er straks
aan het Spui staan. We willen
in de toekomst doorgaan. Jaar
lijks of tweejaarlijks, dat we
ten we nog niet. Maar we den
ken dan aan een literaire
nacht die zich op diverse plek
ken in Den Haag afspeelt. In
het Paard, waar men heel
hard meegewerkt heeft aan
deze nacht, èn in die gebou
wen aan het Spui".
Muzikale acts
Het literaire optreden wordt
voortdurend omlijst door mu
zikale tussenacts met vaak ook
een literair karakter. Zo
brengt de groep Smaakstaal
met Jan Blonk teksten van
Lucebert, is er flamencomu-
ziek van de groep Capo, speelt
de groep Zampano, Rainer
Henzei, en de formatie Brook-
zus. Studenten van de leraren
opleiding Zuid West Neder
land zorgen voor de aankle
ding met literaire motieven
van het Paard, kunstenaar
Marien Vlijm zorgt voor een
speciaal katheder waar vanaf
voorgelezen wordt, en ook de
broodjes en hapjes krijgen een
literair tintje. Een greep uit de
namen van de schrijvers op de
Haagse nacht: Hermine de
Graaf, Johnny van Doorn,
Boudewijn Büch, Kees van
Kooten, Edgar Cairo, Nico
Scheepmaker, Adriaan Mor-
riën, Kees Stip, A.Moonen,
Astrid Roemer, Bart Chabot,
Tom Lanoye, J.P.Guépin, Jan
Blokker jr. Er is - op het terras
- bovendien een podium voor
amateur-schrijvers, onder wie
de Haagse ex-fotograaf, dich
ter en panfluitspeler-in-de
Hoogstraat Gerard Fieret. De
manifestatie wordt in eerste
instantie financieel mogelijk
gemaakt door de gemeente
Den Haag, daarnaast door
WVC, de provincie Zuid-Hol
land, het Anjerfonds. Daar
naast is er een stuk sponso
ring: Hotel des Indes zorgde
voor het onderkomen voor een
aantal schrijvers, de drukkerij
Conrad/Humanitas voor de af
fiches, autoverhuurbedrijf
Avis voor een busje dat au
teurs van en naar Amsterdam
vervoert, boekhandel Paag-
man leverde boekenbonnen en
catering bedrijf Taat De
Regt zorgde dat de voedselprij
zen niet uit de hand lopen.
Haagse kabel
Uniek is dat de Haagse Nacht
van de Literatuur rechtstreeks
via de Haagse kabel zal wor
den uitgezonden. In samen
werking met Lokatel wordt
het hele programma geregi
streerd met behulp van zes ca
mera's, terwijl interviewtjes
met schrijvers de programma
onderdelen aan elkaar passen.
De tv-registratie is te zien op
UHF kanaal 49, voorheen het
kanaal waarop Europa-tv uit
zond. Radio West zal eveneens
opnames maken, die waar
schijnlijk in gecompileerde
vorm zullen worden uitgezon
den.
„Een ambitieuze opzet"
beaamt Ritsart Plantenga.
„Maar er is inmiddels zo lang
gepraat over iets dergelijks in
Den Haag, dat we vonden dat
we met z'n allen het diepe in
moesten". Aan de Amsterdam
se dichter Pieter Boskma
wordt zaterdagavond boven
dien „De Avonden-litera
tuurprijs uitgereikt. „Zijn poë
zie", zegt het juryrapport
„kenmerkt zich door een grote
rijkdom aan vondsten, veelal
weergegeven in barokke beel
den, die een weidse, warm
bloedige en bizonder dynamie-
se sfeer teweeg brengt".
Robert-Jan Rueb: „Boskma's
bundel Quest wordt straks
door uitgeverij In de Knip-
scheer uitgebracht. Zaterdag
a.s. verschijnt bij uitgeverij
Vuga een gelegenheidsbundel
met het werk van bijna alle
auteurs die aan de Haagse
Nacht van de Literatuur deel
nemen plus van de tien fina
listen die werk inzonden voor
de literatuurprijs. Die prijs is
een aanmoedigingsprijs. Zoals
dit hele gebeuren het literaire
leven wil stimuleren. Litera
tuur lijkt vaak gevormd door
een ondoordringbare groep
vaste namen. Wij willen - ook
in de Literaire Nacht - debu
tanten en een aantal minder
bekende schrijvers een kans
geven hun gezicht te laten
zien".
BERT JANSMA
Kaarten voor de Haagse
Nacht van de Literatuur
kosten fl. 12,50 in de voor
verkoop en fl 15 aan de zaal.
Voorverkoop o.m. bij het be-
spreekburo van deze krant,
of telefonisch via
601838/601839.
AMSTERDAM Aan
moeilijkste periode die
boekenvak sinds de oa
heeft meegemaakt lijkt
einde te zijn gekomen,
name de verkoop van hel
gemene boek, die sinds 1 s
steeds terugliep, lijkt zich
stabiliseren. In 1986 was wé
waar nog sprake van een
ruggang van 35 tot 30 miljF'
verkochte exemplaren van£-
gemene boeken, de cijfers o#5
het eerste half jaar van 1
duiden op een verbetering
blijkt uit gegevens van het (5
ninklijk Nederlands Uitge'toO
Bond (KNUB).
10
45
00
LAUSANNE De choi
graaf Maurice Béjart is 1
plan zich met zijn „Ballet #0
de XXste eeuwna zijn t"
trek uit Brussel in Lausann#
vestigen. Lausanne probjt,
momenteel de 4,27 miljêfl
gulden rond te krijgen diel^
jart's gezelschap op jaartt r
nodig heeft. Bejart heeft 1
woord gegeven naar Lausa:
te verhuizen als het geld n
komt. Over zijn vertrek
Brussel zei de choreograaf
hij van oordeel was dat na
jaar „de zaken zich niet n» f:
verder zullen ontwikkelea
het is nu eenmaal zo in het
ven dat je verder moet. Ik b
zin om veel grotere en belai i'
rijkere dingen te gaan doen
ik denk dat mijn vaarwel 1
Brussel definitief is". Bé#
vertrekt uit de Muntschotf,v-
burg omdat ook hij zou moei p
bezuinigen en omdat hij b u
niet kon vinden met de ni*
we intendant van de België
Opera, Gérard Mortier.