De lange reis van Odysseus
Residentie Orkest
sluit seizoen
overtuigend af
Duizenden bij het
RAI-operaconcert
™a8 unst
reraldine Page overleden
ïr*
oetry Park:
Manke Nelis
n Nescafé
Vlietpop promoveert naar
ere-divisie der festivals
bioscopen
CeidócSouoant
MAANDAG 15 JUNI 1987 PAGINA 9
nder
brande
branr®
y] YORK De Amerikaanse actrice Geraldine Page, die
vorig jaar een Oscar kreeg voor haar rol in „A trip to Boun-
die
et RC
gt
ordt
5, dat
n w<
I van
't RC
t el]
is zaterdag op 62-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen
een hartaanval. Geraldine Page gold als een van de belang-
ae iste Amerikaanse actrices van de laatste dertig jaar. Haar
i Bte rol speelde ze met Richard Chamberlain in Noel Co
rds' „Blithe Spirit". Wegens ziekte moest ze bij enkele opvoe
den verstek laten gaan. Geraldine Page stond op haar 17de
or het eerst op de planken van het amateur-toneel, het begin
een carrière waarin ze in meer dan 500 stukken zou spelen.
de i
veroverde de Newyorkse theater-wereld in 1952 met de off-
^{oadway produktie van Tennessee Williams' "Summer and
Haar rol in de eerste filmversie van dit toneelstuk le-
haar de eerste Oscar-nominatie op. Er zouden er nog zes
j: voor „Sweet bird of youth", „Interiors", „Hondo", „You-
big boy now", „Pete 'n Tillie" en „The Pope of Green-
Pas bij A trip to bountiful" resulteerde de nominatie ook
een Oscar. Geraldine Page trad drie keer in het huwelijk, de
<1 K)ke".
de h
Ja Ke m al met de acteur Rip Torn, en laat drie kinderen na.
Maurice Béjart
weg uit Brussel
BRUSSEL De Franse choreo
graaf Maurice Béjart, de leider van
het wereldberoemde „Ballet van de
twintigste eeuw", heeft aangekon
digd dat hij eind deze maand bij de
Brusselse Koninklijke Munt
schouwburg vertrekt. Béjart ver
trekt waarschijnlijk naar Lausanne.
Hij wil weg omdat zijn gezelschap
ook onder de bezuinigingen zal val
len die de schouwburg zijn opge
legd. De schouwburg heeft met gro
te verliezen te kampen, maar vol
gens Béjart heeft ziin balletgroep
nooit begrotingsproblemen gehad.
Daarom eiste hij dat zijn balletj
en het opera-gezelschap van elkaar
losgemaakt zouden worden.
Jachthoornkorps
HTH kampioen
Het Jachthoornkorps HTH
(Haagse Tram Harmonie) uit
Den Haag heeft zaterdag in
Zwijndrecht furore gemaakt
tijdens het nationaal concours
van de Algemene Vereniging
voor Muziekgezelschappen,
dat daar werd gehouden. In
de derde divisie, afdeling B,
werden 294 punten, en daar
mee het kampioenschap in
deze afdeling, in wacht ge
sleept met een perfecte staan
de uitvoering van „The Fra
me of Mine" en een even wel
luidende lopende vertolking
van „The Jolly Hunters".
Bommelding verstoort
Leonard Bernstein
MÜNCHEN Een uitvoering van de
Amerikaanse dirigent Leonard Bernstein
met het symfonie-orkest van de Beierse
omroep is zaterdagavond verstoord door
een bommelding. Toen de politie na de
ontruiming van de concertzaal in het mu
seum van München niets had gevonden
begon de uitvoering van Franz Schuberts
symfonie in C-dur met drie kwartier ver
traging. Wel bleek na afloop van het con
cert dat Bernsteins horloge ter waarde
van 30.000 mark was verdwenen uit de di
rigentenkamer, evenals een bedrag van
850 mark. De Duitse muziekprijs, die
Bernstein maandag in München zal ont
vangen, kan wellicht iets goedmaken.
Aan de prijs is een bedrag van 150.000
mark verbonden.
ITTERDAM Een trom-
ttist schettert „Oh, kleine jo-
Ijongen" van Manke Nelis.
it een geluidsbox klinkt de
otische muziek („La colegia-
;n. Kai van de reclamespotjes van
f ®'e scafé-koffie. Zo multi-cultu-
'staam js poetry park", het fes-
_oeni «1 Hat ffistprpn in Rotterdam
OL
dat gisteren in Rotterdam
sdsco- 0r l'en beleefde,
me, d mgemoedigd door een on-
ere ui Hands stralende zon genie-
rt Tidi i* naar schatting vijftigdui-
et nd mensen -gratis- van
it
verd
uziek, dans, theater en poë-
i „Wij bieden het publiek
Ie cor n doorsnede van de gewoon-
en gebruiken van culturele
nderheden in ons land",
projectleider Klaas Hoek-
het park aan de voet van de
•hoten romast treden honderden
chrijltiesten op. Onder hen slechts
be-|kele dichters, want Poetry
geen poëziefestival
19.j; er. „We hebben lang naar
■e 1 it. n andere naam gezocht", al-
Hoekstra, „maar Poetry
:k is zo'n bekend begrip dat
de naam uiteindelijk heb-
gehouden". Tien jaar gele-
begon het festijn als het
e. Aejeningsfeest van Poetry In-
itional. Nu wordt het los
iarvan georganiseerd door de
i georga
netto itterdamse Kunststichting.
meeste artiesten hebben
niet-Nederlandse achter-
n ooifcnd. Ook de Nederlandse
nciëe itist Chris Hinze treedt op.
is band verwerkt immers
^ra/n-ldische, Afrikaanse en West-
i. Be- ropese elementen in de mu
te; k. De afsluiting wordt ver-
t aar, rgd door Arrow, die de on-
eugd kroonde koning van de soca
teiter, wl of calypso) wordt ge
baar jerad. Net als zijn twaalf mu
it a kanten, is hij geboren in het
arafoisch gebied.
de aanwezige Nederlan
ds i\jn de klanken alleen al
erf it boeiend omdat ze onbekend
veek-m. blaar ook Westerse in-
't he'vloeden zijn te horen op Poe-
weiriry Park. Zo lijken de Rotter-
rono:damse leden van de rap-groep
lie in oonrunners de Nederlandse
uden Beastie Boys te willen worden.
rc/ereAls alternatieve „Kinderen
enke-m kinderen" treden veer-
en w n Haagse tieners, afkomstig
room t verschillende culturen, op.
paai onder Gooise „r" zingen ze
?hoo. ksten van de Surinaamse
jaren hrijfster Astrid Roemer,
geze: Vat anders is, dat went",
iven et voordeel van Poetry Park
ver- dat je er als bezoeker altijd
we 1 iets van je gading vindt. Is
k en op het ene podium niets bij-
daar inders, dan ga ie naar één
eder tn de vijf andere. Of je
haai Jeemt een kijkje op de infor-
atiemarkt, waar meer dan
lerd kraampjes exotische
sieraden, kleding, boe-
en en politieke blaadjes aan-
ieden. De drukte gaat steeds
epaard met gezelligheid. Dat
nd g« af en toe tegen je hielen
n vr ordt gereden door een kin-
ïehe erwagen, neem je dan voor
n d(
Vlietpop Festival mat City and State, Human Electrics, The Scabs, Time
Bandits, Vengeance, The Chills, Smithereens en Pretty Things. Park De Zij
de, Leidschendam. Gisteren.
Met een uitgebalanceerd programma, dat prachtig van opbouw
was, promoveerde het Vlietpop Festival gisteren in een zonover
goten park De Zijde naar de ere-divisie der popfestijnen. Wat de
vooral jonge bezoekers kregen voorgeschoteld, was een muzikaal
feest, dat tot een ongekend hoogtepunt kon stijgen, dankzij oud
gediende The Pretty Things.
Een dag eerder had het er heel somber uitgezien voor de organi
satoren. Zou ook dit festival, net als Pinkpop, in een zee aan
regenbuien omkomen? Wanneer het festijn, dat toch al schaars
wordt toebedeeld met subsidiegelden, zich inderdaad door het
weer voor een minimum aan mensen zou hebben afgespeeld,
was het inderdaad het derde en laatste Vlietpop geweest. Maar
de zon liet gelukkig volop zijn gezicht zien en dat betekende,
volgens een schatting van de politie, dat tussen de viiftien en
twintigduizend mensen voor een combinatie van muziek en zon
kozen en dus afreisden naar park De Zijde.
Je daar lekker in het gras vleien om zo van die uiterst geschikte
combinatie te genieten, was er overigens niet bij. De regen had
zijn werk grondig gedaan en dus kon het festival zijn bezoekers
slechts een drassige grasmat aanbieden. De meeste jongeren
hadden daar op gerekend en kwamen bepakt met plastic zakken
het terrein opwandelen. Anderen kon het nauwelijks schelen en
kozen voor een nat zitvlak. Een jong stel had de aardigste oplos
sing bedacht en had een palet veroverd, waardoor ze hoog en
droog zaten. Kon je eerst niet zitten omdat het te nat was, aan
het einde van het festijn was de grond hiervoor te bezaaid met
lege bekertjes en patatbakjes. Bovendien werd er op dat moment
zo lekker gemusiceerd dat het heel moeilijk was om dat, zoals
eerder die middag, onbewogen over je heen te laten gaan.
De hoogtepunten van het derde Vlietpop zaten in de staart. De
zon was al onder gegaan en het optrekkende vocht begon zich
vanaf dat moment langzaam meester te maken van ieders li
chaam. De beste remedie daartegen is natuurlijk voeten van de
vloer en hoe kan dat beter dan met dansen. De muziek van The
Chills. The Smithereens en The Pretty Things boden hiervoor
alle gelegenheid. Alle drie de groepen speelden een memorabel
concert waarbij The Pretty Things het meeste succes oogstten.
Het jonge publiek dat zich voor de twee podia had staan ver
dringen, maakte vanaf dat moment plaats voor dertigers die zich
de rock roll, rhythm blues en blues van deze Engelse groep
nog herinnerden uit hun jeugd. Zanger Phil May deed met zijn
geraspte stem oude glorie herleven en het publiek at uit zijn
hand. Het optreden kreeg een extra tintje toen de Haagse zanger
Evert Nieuwstede het podium beklom voor twee duetten met
Phil. De eerste „Red House" was afgesproken, de tweede „Route
66" gebeurde nadat Evert spontaan de microfoon greep.
The Pretty Things konden niet zomaar het podium verlaten en
moesten terugkeren voor een toegift. Dat was The Time Bandits
niet gelukt. Deze groep, geprogrammeerd als publiekstrekker,
begon een half uur later dan aangekondigd omdat er iets mis
was met het computerprogramma van de synthesizer. Hoe hard
Alides Hidding ook probeerde het publiek mee te krijgen, het
lukte hem niet. Dat gebeurde eigenlijk pas voor het eerst bij
Vengeance, die het best te omschrijven valt als hardrock in
clowneske verpakking. Echt goed gemusiceerd werd er bij The
Smithereens en The Chills. Beide groepen brachten op gedreven
manier hun uiterst onderhoudende materiaal.
Deze derde aflevering van het Vlietpop Festival, waarbij er net
zoveel muzikanten op als voor het podium waren te vinden zo
als leden van Electric Kroonenberg, de Bombitas en I've Got
The Bullits, was waarschijnlijk de laatste in park De Zijde. De
bouw van een hotel in de buurt en de zucht naar betere facilitei
ten, zal het festival volgend jaar waarschijnlijk doen uitwijken
naar een voetbalveld. Welke dat precies wordt, kon Theo van
Rijn, van de Stichting Poplife (de organisatie) nog niet zeggen.
Maar volgend jaar weten we méér.
HANS PIËT
Actie tegen wilde
bromfietstochten
RHENEN De verkeers-
groep van de rijkspolitie in het
district Utrecht is gisteren in
samenwerking met de plaatse
lijke politie opgetreden tegen
een wilde toertocht met brom
fietsen. Bij eerdere toertochten
verkeersovertredingen, on
deugdelijke bromfietsen, onbe
taald tanken en diefstallen in
tankstations.
Om een einde te maken aan
de „ongeorganiseerde" tocht
heeft de politie gisteren in
zuid-oost-Utrecht een contro
le-actie gehouden. Ten minste
twintig toerrijders werden op
de bon geslingerd voor diverse
overtredingen en twaalf brom
fietsen werden in beslag geno-
AMSTERDAM Het 27ste
RAI-concert door het Con
certgebouworkest is gister
avond uitgegroeid tot een
operafeest met vocale en in
strumentale prestaties die
door de ruim 4000 aanwezi
gen met gejubel en ovaties
werden beloond. Het werd
opnieuw geleid door de Ita
liaan Riccardo Chailly, die
uit zijn vaderland niet alleen
muziek van Rossini meenam
maar ook twee van de drie
solisten: de sopraan Lucia
Aliberti, de ontdekking van
deze avond en de tenor Willi
am Matteuzzi. De bas Jan-
Hendrik Rootering, vorig
jaar solist bij het Residentie
Orkest onder Nicolaus Har-
noncourt in het Oostenrijkse
Feldkirch, werd in Duitsland
geboren. Ze maakten allen
Operaconcert in het leader van het
Holland Festival door het Concert
gebouworkest o.l.v. Riccardo
Chailly met werken van Rossini.
Vocale solisten de sopraan Lucia
Aliberti, de tenor William Matteuz
zi en de bas Jan-Hendrik Roote
ring. RAI-gebouw, Amsterdam.
hun debuut bij het Concert
gebouworkest.
Riccardo Chailly is een diri
gent die bij al zijn concerten
enthousiasme uitstraalt en
dat was bij de Rossini-ouver-
tures uit „De barbier van Se-
villa", „L'Italiana in Algeri"
en „Guglielmo Teil" niet an
ders. De uitbundigheid en
klankrijkheid spetterden de
zaal in en het publiek genoot.
Uit de drie opera's de aria's
waarvoor het publiek breed
uit ging zitten. Noot voor
noot bekend, melodieën om
mee te zingen. De tenor
bleek in de Cavatine uit „De
Barbier" nog niet geheel en
al uit de verf te komen, maar
de zoetvloeiende klanken in
de Cavatine uit „L'Italiana in
Algeri" waren een kolfje
naar ziin hand en met zijn
stralenden hoogten kreeg hij
de zaal plat. Bas Rootering
zag zijn indrukwekkende
prestaties ook beloond met
applaus, maar de ster bleek
Lucia Aliberti in „Una voce
poco fa" uit „De Barbier" en
de aria „Salva opaca" uit
Willem Teil. Stralende, loep
zuivere coloraturen, dramati
sche gloed in de lagere regio
nen en een boeiende uitstra-
Lucia Aliberti, de ster van de
avond bij het RAI-operacon
cert in het kader van het Hol
land Festival.
ling. Volgend jaar maakt zij
haar debuut in de Metropoli
tan Opera te New York en
over enkele jaren is zij voor
Nederland onbetaalbaar ge
worden. Maar de bezoeker
van gisteravond kan dan zeg
gen: „Ik heb Lucia Aliberti
gehoord in 1987 tijdens het
RAI-concert".
ADRIAAN HAGER
De Vara-matinée's op de
vrije zaterdag in het Concert
gebouw in Amsterdam wer
den zaterdag besloten met
een concertante uitvoering
van de opera „Ulysse" van
Dallapiccola. Deze grootse
produktie, die in het kader
van het Holland Festival
werd uitgebracht, vormde te
vens de afsluiting van de Ita
liaanse operaserie „Van Mon
teverdi tot Dallapiccola". Die
serie begon met Odysseus
(Ulysse in het Italiaans) als
een stralende klassieke held
bij Monteverdi, om met een
hedendaagse variant in de
persoon van de twijfelende
en zoekende Ulysse van Dal
lapiccola een nieuwe uit
drukking te vinden. Deze
laatste van Dallapiccola's
vier opera's toont, net als in
de overige drie, de strijd van
het individu met de sterkere
machten.
De actie in de dertien delen
van deze laatste, ruim twee-
en-een-half uur durende ope
ra is zo gering, dat een con
certante uitvoering voor de
hand ligt. Dallapiccola gaat
weliswaar van een twaalf-
toon reeks uit bij dit atonale
werk, maar blijft zoveel Ita
liaan, dat hij tevens het can
tabile van de vocale lijnen,
ondanks de vaak grote toon-
sprongen, steeds weer laat
overheersen. Van alle drie de
componisten van de Weense
school, Berg, Webern en
Schönberg neemt hij elemen
ten over.
Het Radio Symphonie Orkest
kreeg de kans om zijn kwali
teiten met deze ongewoon rij
ke en gecompliceerde parti
tuur te bewijzen, en deed dat
met veel succes. Hetzelfde
kan worden gezegd van het
Groot Omroepkoor en het
jongenskoor van de Sint
Bavo. De 14 zangers en zan
geressen, die de Homerische
reis van Odysseus op weg
naar zijn Penelope vorm ga
ven, bleven grotendeels on
verstaanbaar en konden op
de lange duur ook niet steeds
de aandacht volledig vast
houden bij hun lange verha
lende teksten. Vooral op de
dramatische momenten ver
anderde dat echter sterk met
als voorbeeld het lange duet
in het twaalfde deel tussen
Jard van Nes en Charles van
Tassel en ook in de epiloog
van Ulysse door de bariton
William Murray. Zijn be
heersing van zijn uiterst
moeilijke partij was fenome
naal en ook de stem sterk en
nobel. Daar staat tegenover
dat zijn dramatische expres
sie over de gehele lijn nogal
vlak bleef. Het was het koor
dat de felste dramatische uit
barstingen voor zijn rekening
Vara-matinée in het Concertge
bouw met een concertante uitvoe
ring van de opera „Ulyssen van
Luigi Dallapiccola door Radio
Symphonie-orkeat, Groot Omroep
koor met 14 zangsolisten, het ge
heel onder leiding van Zoltan Pes-
kó. Zaterdagmiddag Amsterdam.
nam, terwijl vanuit het or
kest regelmatig met een felle
klap van de „zweep" een ac
cent werd onderstreept (en
een enkele sluimerende luis
teraar gewekt).
De spanningsboog is mijns
inziens echter te lang in deze
sterk geconstrueerde muziek,
waar veel meer in zit dan
men er zonder goede kennis
van zaken uit kan halen. Dat
bleek ook uit de vele lege
plaatsen na de pauze. Men
oordele echter zelf door van
avond vanaf 8 uur naar de
uitzending via Hilversum IV
te luisteren. Het is daarbij in
teressant om op te letten of
de ontsporing die de dirigent
na de pauze tot aftikken
noopte, geretoucheerd is of
nog goed te horen.
ERIK BESIER
Stadsgehoorzaal (Leiden): Residentie Orkest met als solist de pianist Chris
tian Zacharias. Op 13 juni.
Het Residentie Orkest dat zaterdag haar concertserie in Leiden
afsloot, staat in het komende seizoen ingrijpende veranderingen
te wachten. In september wordt de nieuwe zaal aan het Spui in
Den Haag in gebruik genomen. De 'Dr. Anton Philipszaal' moet
voor het orkest nieuwe mogelijkheden qua uitvoering openen.
Nog voor de zaaldeuren zijn geopend, is al een discussie losge
brand over de vraag welke koers het orkest in haar nieuwe om
standigheden moet gaan varen. De originele en progressieve
meer traditionele, publieksgerichte koers. In Leiden zal van
eventuele wijzigingen weinig te merken zijn. De programmering
hier was behoudend en zal dat ook blijven.
Ook op het laatste concert in de Stadsgehoorzaal werd een (ta
melijk) geijkt repertoire uitgevoerd. Dat dit een geïnspireerde
uitvoering niet in de weg hoeft te staan, werd overtuigend be
wezen door het orkest onder de bezielende leiding van de Itali
aanse gastdirigent Carlo Rizzi.
De ouverture Der Freischütz van Carl Maria von Weber vormde
een gloedvolle opening, waarbij aan de kracht van de muziek,
die maar weer eens bewijst dat Weber tot de groten uit de mu
ziekgeschiedenis behoort, alle recht werd gedaan. Met Christian
Zacharias had het Residentie Orkest een sterke solist in huis ge
haald. Zacharias, bekend om zijn voortreffelijke Scarlatti-, Mo
zart- en Schubert vertolkingen, gaf van het vijfde pianoconcert
van Beethoven een perfecte uitvoering: met een briljante tech
niek en een uitdrukking waarin hij kracht en subtiliteit met el
kaar verenigde.
Wat van de ouverture van Von Weber gezegd kan worden, geldt
niet voor de symfonie in Bes van de Fransman Chausson. In het
werk wordt te lang op hetzelfde voortgeborduurd. Het langdra
dige en uiteindelijk wat lege karakter roept associaties op met
Richard Strauss. Het mooie dat incidenteel in de muziek door
klinkt en de voortreffelijke, hoewel soms wat bombastische uit
voering konden het midddelmatige karakter van het werk niet
Nullen.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Poli
ce Academy 4 (al); 18.45, 21.30.
wo. ook 13.45. Taran en de to-
verketel (al); wo. 14.00. EU
ROCINEMA II: Police Academy
4 (al); 18.45. 21.30. wo. ook
13.45. EUROCINEMA III: Pla
toon (16); 18.30, 21.15. wo. ook
13.30. EUROCINEMA IV: Back
to school (al); 18.30, 21.15. wo.
ook 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239); Police Aca
demy 4 (al); 19.00, 21.15. wo.
ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130): In
de naam van de roos (12Y,
14.30, 18.45, 21.15; Golden
Child (12); Children of a lesser
god (al); Platoon (16); The co
lour of money (16); 14.30, 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): De aanslag (al);
14.30, 19.00; Hannah and her
sisters (al), 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Jailhouse Girls (16Y.
14.30, 19.00, 21.15.
NOORDW1JK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): The Golden
Child (12); ma. 21.15. dl. 20.15.
Over the Top (al); ma 19.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Over the top (alY. wo. 14.45,
19.00. ma. dl. alleen 19.00. De
duivel in het bloed (16); 21.15.
CITY THEATER II: The golden
child (12). ma. dl. alleen 19.00.
Taboe (16); 21.15. De Speur
neuzen (al), wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Peggy Sue
got married (al); ma. dl. wo.
20.15.
KINDERVOORSTELLING
Labyrinth (al); wo. 15.45. De
speurneuzen (al); wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): De aanslag (12);
ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Repelsteeltje; ma. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313y. Police Academy 4 (al);
ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00.
The color of money; ma. di.
20.00. wo. 14.00, 20.00. Chil
dren of a lesser God (al); ma. dl.
wo. 20.00. Bambi; wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tel. 463500): Silver bullet (al);
14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2:
Speriamo che sia femmina (al);
14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3:
Stand by me (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 1 (Winkel
centrum Babylon, tel. 471656):
Black widow (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 2: Children
of a lesser god (al); 14.00, 18.45,
21.15. BABYLON 3: Opera do
Malandro (16); 14.00, 19.00,
21.30. wo. 19.00, 21.30. CINE-
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Police academy IV (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2: Pla
toon (16); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Tough guys (al);
18.45, 21.30. di. ook 14.00.
EUROCINEMA (Leyweg 910,
tel. 667066): The color purple
(al); wo. 20.00. over. dag. 13.30,
20.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): De naam
van de roos (16); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: Le de-
clin de Pempire Americain (16);
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 3: Platoon (16Y, 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4:
A room with a view (16); 18.45,
21.30. ma. di. ook 14.00. ME
TROPOLE 5: Flodder (al); 14.00,
18.45. Duet for one (12); 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13,
tel. 462400): Police academy IV
(al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE
ON 2: The Texas chainsaw
massacre (16); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 3: Critical con
dition (al); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: The golden child
(12); 13.45, 18.45, 21.30. LE
PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Sophie's choice (16);
13.00, 16.00, 19.00. LE PARIS
2: Ecstasy girlds; (18); v.a.
12.15. PARIS 3: Taxi girls
(18); v.a. 12.30. HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1: Caravaggio;
19.30, 21.45. National velvet;
do. 15.00. A day at the races;
vr. 15.00. Zaal 2: Tu mi turbi;
19.30, 21.45. Zaal 3: dag. 19.30,
21.45. L'Assassin habite au;
ma. Le chat et la souris; di.
L'Attentat; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De troetelbeer
tjes 2; wo. 14.00. CINEAC 3:
Bambi; wo. 14.00. EURO CI
NEMA: Peter Pan; wo. 14.00.
METROPOLE 4: Bambi; wo.
14.00.