Paus
steunt
verboden
vakverbond
De volste kerk op zondag
KARDINAAL: GEZIN BLUFT HOEKSTEEN SAMENLEVING
kerk
wereld
GEESTELITK LEVEN/OPINIE
Eeidóc
BELANGEN
PASTOR HARRY KUIPERS VERLAAT OMROEPPAROCHIE KRO
Aanhoudend ka f'
NA DE
"LAGERE SCHOOp
VAN DIJK'S
SCHOOLBOEKHIJ
KAMPEN
Dat is wijsheid!
BON VOOR
i SCHOOLBOEKEN
INFORMATIE
ZATERDAG 13 JUNI 1987 PAGI!
door Marinus van der Berg
„Wiens brood men eet, diens
woord men spreekt," zegt een be
kend spreekwoord. Niet iedereen
zal begrepen hebben waarom de
KRO-leiding zo terughoudend heeft
gereageerd en zaterdag j.l. niet
mee heeft willen werken aan de uit
zending van de opening van het
Maria-jaar. Zoals bekend een uit
zending die mede mogelijk werd
gemaakt door sponsoring van een
balpennenfabriek. Het is een kwes
tie van verstrekkende aard. Ik
meen dat de KRO-leiding van
moed heeft getuigd om „nee"- te
zeggen. Ik meen ook dat zij daar
mee laat zien dat de persoon van
Maria niet voor ieders karretje ge
spannen kan worden. In de loop
van de geschiedenis zijn er heel
wat beelden van Maria ontstaan.
De litanie van Maria laat dat op een
bijzondere manier zien. Maria als
troosteres, als toevlucht voor men
sen in nood, is misschien wel het
meest naar voren geschoven beeld.
Maria als Koningin van de Vrede is
een ander belangrijk beeld van Ma
ria. Er is ook een beeld van Maria
dat veel meer op de achtergrond is
gebleven. En toch is juist dat beeld
te vinden in het door miljoenen ge
zongen lied van Maria: het Magnifi
cat. In dat lied hoor ik een krachtig
sprekende vrouw. Zij noemt God
haar Redder. Een God die een die
nares uitkiest. Een God die hoog
moed en eigenwaan ontmaskert.
Een God die de machthebbers van
hun tronen stoot en arme en kleine
mensen groot maakt. Een God die
rijken heenstuurt met lege handen.
Dat is toch een lied, een taal die er
niet om liegt. Een lied dat macht
hebbers niet zo vriendelijk in de
oren moet klinken. Een lied dat het
opneemt voor de gekleineerde en
verdrukte mens. De katholieke kerk
die de persoon van Maria altijd een
belangrijke plaats heeft gegeven,
moet zich ernstig afvragen hoe zij
Haar en Haar lied doorgeeft. Het is
niet zo moeilijk om Haar lied tot
een ongevaarlijk lied te maken, dat
wel emoties oproept, maar emoties
die vrijblijvend zijn. Haar lied en
daarmee Haar persoon kunnen
ontkracht worden en dat is wel een
van de ernstigste dingen die kun
nen gebeuren. Daarvoor is Maria
een te belangrijke persoon. Zeker
in een Kerk die toch al zo over
heerst wordt door mannen. Het ge
vaar is niet denkbeeldig dat de be
slissing van de KRO door sommi
gen zal worden beschouwd als „het
zoveelste bewijs van haar anti-ka-
tholiciteit". Zonder twijfel zal de
KRO-leiding zich dit bewust zijn. Er
lijkt in toenemende mate een rela
tie te zijn tuisen sommige kerkelij
ke ontwikkelingen en economische
belangen. Een economie van de
sterksten, ten koste van de zwak
keren, is gebaat bij een ongevaar
lijke godsdienst. Een godsdienst
die zoet en dom houdt. Veel oude
re werknemers kunnen daarover
meespreken. Niet alles wat zich als
geloof aandient, hoe vroom en keu
rig ook, is geloof. We staan op
nieuw voor de uitdaging om geen
gelijk te geven aan de beroemde
woorden van Karl Marx, dat gods
dienst werkt als een opium. Er zijn
voldoende machten in onze wereld
die er baat bij hebben dat geloof
meer de ogen sluit dan opent,
meer mensen op de knieën brengt
dan doet opstaan. Er zijn voldoen
de krachten die erop uit zijn om te
laten zien dat geloven dom en ach
terhaald is. Zowel in de pers die ter
rechter als die ter linker zijde van
de maatschappij opereert meen ik
zulke krachten waar te nemen. We
dienen dit soort krachten te door
zien en bloot te leggen. Er zijn links
en rechts krachten die er geen be
lang bij hebben dat het ware ge
zicht van het evangelie gestalte
krijgt in onze samenleving. De ene
kant probeert systematisch gelo
ven, kerk-zijn, belachelijk te maken
en de andere kant weet Kerk en
geloof handig in te zetten voor ei
gen belangen. Het verhaal van Je
zus Christus, indrukwekkend be
zongen in het lied van Maria, het
Magnificat, gaat over de belangen
van arme en gekleineerde mensen,
de belangen van mensen die dak
loos en vluchteling zijn, de belan
gen van mensen, die uitgestoten
worden, omdat ze anders zijn dan
wat „normaal" heet. Het evangelie
is de stem voor de lijdende mens,
de zieke, de mens-zonder-werk, de
jongere die niet meetelt. Het evan
gelie is een oproep tot barmhartige
solidariteit. Misschien zijn er maar
weinig firma's die dit geluid willen
steunen, maar het gaat al eeuwen
lang van mond tot mond, van hart
tot hart. Het is onstuitbaar en heeft
eerder harten nodig dan satellie
ten.
PATER MKHATSHWA VRIJGELATEN
JOHANNESBURG De zwarte secretaris
van de Zuidafrikaanse bisschoppenconferen
tie, pater Smangaliso Mkhatswha, is gisteren
op borgtocht vrijgelaten. Hij werd op 14 juni
vorig jaar onder de bepalingen van de nood
toestand gearresteerd. Pater Mkhatshwa (47)
moet volgende week donderdag voor de
rechtbank verschijnen. Hij wordt beschuldigd
van illegaal wapenbezit. Mkhatshwa heeft de
beschuldiging van de hand gewezen. Hij heeft
reeds vele malen gevangen gezeten, meestal
op beschuldiging van onwettig geachte anti-
apartheidsactiviteiten. Vorig jaar augustus
verklaarde hij onder ede dat hij ditmaal ook
was gemarteld. Tijdens een verhoor had hij
geboeid en geblinddoekt 30 uur moeten staan.
De rechter beval daarop de politie de opdracht
de pater niet opnieuw te martelen.
De bisschoppenconferentie heeft kortgeleden
demonstratief Mkhatshwa, wiens termijn was
afgelopen, herbenoemd. Uit alle delen van de
wereld heeft de Rooms-Katholieke Kerk ge-
rotesteerd tegen de hechtenis van Mkhats-
iwa. De RK Kerk in Zuid-Afrika telt onge
veer twee miljoen, overwegend zwarte gelovi
gen. Zij is een van de krachtigste tegenstan- R
ders van het apartheidssysteem in Zuid-Afdri- Pa*er Smangaliso Mkhatshwa^
P'
h-
Ook deugden zijn
besmettelijk.
„LAAT MU NU EVEN AAN HET WOORD.."
GDANSK De vijfde
dag van het pausbezoek
aan Polen is de dag van
Solidarnosc (Solidariteit)
geworden. Voor een me
nigte van naar schatting
minstens een miljoen
mensen sprak paus Jo
hannes Paulus II zijn be
wondering en waarde
ring uit voor hetgeen de
inmiddels verboden vak
bond heeft nagestreefd:
bevrijding door de ar
beid. Hij onderstreepte
ook het recht van de
Poolse arbeiders op een
onafhankelijke vakbond.
's Ochtens had de paus op het
schiereiland Westerplatte een
ontmoeting gehad met enkele
duizenden jongeren. Hij riep
de Poolse jeugd op niet te be
rusten, maar zich actief in te
zetten voor de toekomst van
een rechtvaardiger en vrij
Polen.
Later op de dag bracht Jan
Pawel II een bezoek aan de
Lenin-werf waar hij bij het
door Solidariteit opgerichte
monument de in december
1970 door de politie neerge
schoten arbeiders herdacht.
Het gebied rond de Lenin-
-werf was door de politie
hermetisch afgesloten. De ar
beiders van de nachtploeg
hadden echter geweigerd de
werf te verlaten.
Onder het wakende oog van
een enorme politiemacht zei
de paus tijdens een mis in
Gdansk tegen de Poolse ar
beiders gezegd, dat zij recht
hebben op zelfbestuur. Hij
noemde de Akkoorden van
Gdansk, die in augustus 1980
tussen de pas opgerichte vak
beweging en de regering ge
sloten werden 'een manifes
tatie van het groeiende be
wustzijn van de arbeiders
met betrekking tot de sociale
en morele orde in Polen'. En
hij zei, evenals eergisteren in
Szczecin, dat de akkoorden
ook moeten worden uitge
voerd.
Tevens brak de paus op
nieuw een lans voor onder
linge solidariteit, die sterker
moet zijn dan de klassenstrijd
en hij hield zijn gehoor voor
dat menselijke arbeid een
christelijke opdracht is. Hij
herinnerde in dit verband
aan de woelige zomer van
1980, toen de werfarbeiders
in Gdansk priesters hadden
gevraagd naar de scheeps
werven te komen om biecht
te horen en de mis op te dra
gen.
Ondanks de aanwezigheid
van veel politie werd de
plechtigheid een ongedwon
gen happening. De preek
werd herhaaldelijk en met
zichtbare instemming van de
paus onderbroken door mas
sale spreekkoren die 'Soli
darnosc' riepen. Toen de me
nigte 'Leve de paus' begon te
scanderen en hem 'Honderd
jaar' toezong zei de paus:
„Laat mij nu weer even aan
het woord, want in zekere
zin spreek ik hier voor jul
lie".
Patriottisch
De bijeenkomst met de jeugd
vond plaats op historische
grond. Op 1 september 1939
om kwart voor vijf in de och
tend luidde een salvo van het
Duitse oorlogsschip 'Schles-
wig Holstein' op Westerplatte
de Tweede Wereldoorlog in.
Zeven dagen lang verdedigde
de Poolse majoor Henryk Su-
charski roet zijn 210 soldaten
tellende compagnie dit
schiereiland tegen een Duitse
overmacht van 3500 man
schappen en 65 artilleriestuk
ken. Westerplatte staat sinds
dien in de harten van alle
Polen gegrifd als een sym
bool van morele moed en pa
triottisme.
Ook gisteren werden er scho
ten gelost op Westerplatte.
Deze keer was het een ere-
salvo voor Jan Pawel II, die
in deze omgeving een drin
gend beroep deed op de va
derlandsliefde van zijn jonge
De paus wan
delt over het
monument bij
de Leninwerf
dat werd op
gericht ter na
gedachtenis
van de arbei
ders die in
1970 werden
neergeschoten
in op
fok
landgenoten. Hij vroeg hun
totale inzet voor de toekomst
van hun land. Weliswaar
toonde hij begrip voor het
feit, dat de Poolse jeugd ten
gevolge van de moeilijke ma
teriële omstandigheden vaak
geen perspectieven denkt te
ebben, hij drong er echter
op aan niet in geestelijke of
daadwerkelijke emigratie te
vluchten, doch mee te helpen
aan de opbouw van een
vreedzame en rechtvaardige
samenleving in Polen.
Later, tijdens een bijeen
komst met zieken en verple
gers, hekelde de paus het ge
bruik van drugs en de versla
ving aan alcohol en nicotine.
En hij noemde het een triest
feit, dat de gebrekkige facili
teiten waarover de gezond
heidszorg in Polen beschikt,
vaak in beslag genomen wor
den voor zwangerschapson
derbrekingen. Jaarlijks vin
den er in Polen 300.000 gere
gistreerde abortussen plaats.
LEO VAN VLIJMEN
Nieuwe kerkelijke
vredesorganisatie
VOKS opgericht
EMMELOORD De nieuwe
loot aan de stam van Neder
landse vredesbewegingen,
het Vredesoverleg Kerk en
Samenleving (VOKS), houdt
vandaag in Emmeloord zijn
eerste bijeenkomst. Het
VOKS is ruim een maand ge
leden opgericht door teleur
gestelde oud-ICTO-leden.
Jhr. mr. W.H. de Savornin
Lohman, oud-inspecteur-ge
neraal van de strijdkrachten,
die zich vorig jaar nog lange
tijd heeft beziggehouden met
een verzoeningspoging tussen
de strijdende ICTO-partijen,
omschreef het VOKS als
„een rustig en verstandig
operende vredesbeweging.
Niet een vereniging die met
grof geschut werkt, door bij
voorbeeld te zeggen dat God
de atoombom schiep." De pas
afgetreden ICTO-voorzitter
mr. J.L. Janssen van Raay
had deze opmerking gemaakt
tijdens zijn eerste optreden
bij het ICTO.
Het VOKS zal zich diep
gaand bezinnen op de grote
problemen van veiligheid en
vrede voordat ze uitspraken
doet. Volgens Lohman is
deze benadering vooral in
kerkelijk Nederland van
groot belang. „Juist omdat
het zo gemakkelijk is mensen
achter een leus te doen aan
lopen en juist in een tijd
waarin een briljant man als
partijleider Gorbatsjov op het
oog aantrekkelijke ontwape
ningsplannen op tafel legt".
De Savornin Lohman memo
reerde vanmorgen uitvoerig
de problemen die tot de op
richting van VOKS hebben
geleid, waarbij Janssen van
Raay er flink van langs
kreeg. Volgens hem heeft het
ICTO-bestuur tot drie keer
toe verzuimd „de rijen te
sluiten". Nadat begin novem
ber vorig jaar de vrede was
[esloten, schoof Janssen van
iay de mensen die het niet
met hem eens waren, alle
schuld in de schoenen. Een
maand later „boorde het be
stuur de laatste kans op een
open en eerlijk gesprek in de
grond" door een geplande
bijeenkomst te annuleren en
begin mei werd Janssen van
Raay, een „binnen en buiten
het ICTO nogal omstreden
man", tot erelid benoemd.
Dat laatste, „een belediging
van het ergste soort", sloeg
de deur dicht voor de men
sen die hoopten op een her
stel van de goede betrekkin
gen, aldus De Savornin Loh
man.
ges
Ra;
AMERSFOORT Aan 't
Zand, een straatje in de pitto
reske oude binnenstad van
Amersfoort, staat een kleine
kerk dat als enige kerk in
Nederland behalve een
kruisbeeld ook een zendmast
op het dak heeft staan. Bin
nen in het fraai gerestaureer
de kerkgebouw hangen zwa
re stangen vol schijnwerpers
- wit geschilderd, zodat ze
niet al te veel opvallen. Op
zondag worden er cameras
binnengereden, kabels uitge
legd en microfoons geplaatst-
de Amersfoortse parochie St
Franciscus Xaverius is sinds
1974 tevens de Omroepparo-
chie 't Zand. Zo'n twintig
keer per jaar zendt de KRO-
televisie vanuit deze kerk
rechtstreeks een eucharistie
viering uit. Elke keer voor
ruim honderdduizend kijkers
in Nederland en een onbe
kend aantal in België; de vol
ste kerk op zondag, een on
zichtbare parochie verbon
den door ae electronica van
het medium televisie.
Mgr.dr.H. Kuipers (66) was
een van de pastores van deze
opmerkelijke parochie. Na
tweeënhalf jaar heeft hij nu
afscheid genomen en gaat hij
met emeritaat. „Ik heb het
maar korte tijd kunnen doen
en de overgang was voor mij
ook heel groot, omdat ik ja
renlang beleidsfuncties had
bekleed in het bisdom Haar
lem. Maar ik ben achteraf
blij dat ik ja gezegd heb, toen
ze me voor de omroepparo-
chie vroegen. Hoewel je bij
een parochie als deze maar
weinig van je parochianen
ontmoet, zoeken veel mensen
per brief of telefoon contact
en in dat contact heb ik een
diep respect gekregen voor
de manier waarop heel gewo
ne mensen met hun geloof
omgaan. Daaronder zijn
mensen die, omdat ze ziek of
slecht ter been zijn, niet naar
de kerk kunnen gaan, maar
ook mensen die niet meer
naar de kerk willen gaan en
via onze parochie het contact
met het geloof toch vast wil
len houden. Ons telefonisch
pastoraat op zondagmiddag
na de uitzending hoort we
zenlijk bij onze parochie,
evenals ons KRO-radiopro-
framma Postbus 900 op dins-
agmorgen en de overwegin-
fen in het KRO-programma-
lad Studio."
De drie pastores besteden
veel tijd aan die contacten.
Voor elk telefoongesprek
wordt royaal tijd vrijgemaakt
en elke brief (van de drie
honderd per week) krijgt een
persoonlijk antwoord. „Maar
het blijft ten opzichte van
veruit de meeste kijkers en
luisteraars wel een anonieme
vorm van pastoraat. Toch
heb ik zelf een moeilijk te
definiëren'band met die on
zichtbare parochianen gekre
gen. Wanneer ik me in de
preek tot de kijkers richt,
dan richt ik me ook echt tot
hen en praat ik niet tegen
een kastje vol techniek tus
sen de cameraman en mij. Ik
weet en voel dat ik bij die
mensen op bezoek kom, bij
mensen die er toch bij willen
horen, die een houvast zoe
ken."
Emotioneel
Voordat hij omroeppastor
werd, heeft Harry Kuipers
zo'n dertig jaar lang bestuur
lijke verantwoordelijkheden
gedragen in het bisdom
Haarlem. Met de bisschops
wijding van mgr. Zwartkruis
werd hij vicaris en later vica
ris-generaal. De aanstelling
van bisschop Bomers en de
bijna gelijktijdige dood van
bisschop Zwartkruis zijn bei
de voor hem van grote emo
tionele betekenis geweest.
„Bisschop Zwartkruis was
niet alleen de behoeder van
het geloof, maar ook van het
geloven van kleine en zoe
kende mensen. Hij wilde sa
men met de mensen gelovige
zijn en tegelijk een herder
die de hand reikt. Bisschop
Bomers legt heel andere ac
centen. Bij hem krijgt de
waarheid en uniformiteit zo
veel nadruk, dat hij veel ge
lovigen maar weinig te bie
den heeft. Hij staat daarmee
midden in een richting waar
veel Nederlandse bisschop
pen voor gekozen hebben, sa
men met Rome. Het klimaat
in de katholieke kerk is
daardoor benauwender ge
worden. Het lijkt of de be
kommernis om het bolwerk
groter is dan die om het gelo
ven. Maar waarheid alleen
raakt de harten van de men
sen niet. Woorden kunnen je
koud laten als het hart niet
aan zijn trekken komt.
'Waarheid, eenheid en liefde'
was het devies van bisschop
Zwartkruis. Ik deel dat de
vies van harte, want mis
schien moet je wel zeggen dat
waarheid zonder liefde geen
waarheid is."
Trouw
Dergelijke kritische woorden
gebruikte pastor Kuipers ook
in de preek waarmee hij af
scheid nam van de omroep-
parochie.
„Maar mijn kritiek mag nooit
los worden gezien van mijn
vurige betrokkenheid. Trouw
en traditie zijn voor mij een
even wezenlijk onderdeel
van mijn relatie met geloof
en kerk. Daarbinnen probeer
ik steeds ruimte te maken
voor het besef dat er n'a'ast
het ideaal ook nog een men
selijke werkelijkheid van ge
brokenheid bestaat."
Op basis van de vele reacties
op zijn werk als omroeppas
tor overweegt Harry Kuipers
een boekje - zijn eerste - te
gaan schrijven over bidden.
„Ik heb daarover enorm veel
geleerd van de mensen die
schreven of opbelden naar
aanleiding van een uitzen
ding. Het zijn mensen die
met hun verhaal nooit in de
krant komen en ik zou dat
waardevolle door willen ge
ven. Ik heb vanuit die erva
ringen wel eens tegen kardi
naal Simonis gezegd dat hij
eigenlijk meer gebruik zou
moeten moeten van die erva
ringen van de omroepparo-
chie. Die parochie kan als
een uitkijkpost voor de bis
schoppen fungeren."
Ondanks zijn emeritaat
neemt pastor Kuipers toch
Harry Kuipers
weer een beleidsfunctie op;
hij is onlangs gekozen in de
Priesterraad van het bisdom
Haarlem. In de vertrouwens
crisis die is ontstaan door het
opstappen van het kapittel
zal een zware wissel getrok
ken worden op de nieuwe
priesterraad. „Ik hoop dat
bisschop Bomers begrijpt dat
het gaat om oprechte zorg
over de ontwikkelingen in
zijn bisdom. Er dreigt van
'Samen Kerk', de erfenis van
bisschop Zwartkruis," weinig
meer over te blijven. Het is
natuurlijk een heel zwaar
middel binnen een bisdom
wanneer een kapittel besluit
op te stappen, maar ik deel
de zorgen van het kapittel
wel."
CEES BRINKHUIZEN
UTRECHT In dankbaar
heid jegens God en in aan
vaarding van onze katholici
teit stellen wij vast: het gezin
is en blijft de hoeksteen van
de menselijke samenleving."
Dit waren de slotwoorden
van de toespraak over het
christelijk gezin die kardi
naal Simonis vanmorgen
hield op de tweede landelijke
bijeenkomst in Utrecht van
de Stichting Contact Rooms-
Katholieken.
Ondanks de crisis rond het
christelijke gezin constateer
de mgr Simonis ook een her
stel van de zin voor de diep
ste waarden van het gezin.
Weliswaar zijn de aanvallen
op het gezin spottend en grof
en is de miskenning van vele
fundamentele waarden ver
ontrustend, maar dat alles
betekent echter niet dat de
waardigheid van het gezin
alleen maar verduisterd zou
zijn. .Deze crisis biedt ook de
kans het gezin weer te doen
zijn wat het oorspronkelijk is,
aldus de kardinaal. Volgens
de Utrechtse aartsbisschop
voelt menig katholiek de
verleiding zich te laten lei
den door andere keuzes dan
waarvoor onze Kerk kiest. Er
is in deze maatschappij een
diep verzet tegen deze voor
gegevenheid, die als een be
perking van de vrijheid
wordt ervaren. Dit zijn vol
gens Simonis de culturele en
maatschappelijke gevolgen
van een fundamentele af
wending van de levende God
in onze westerse samenle
ving.
'P' vai
"Tm
vis;
DE BILT (KNMI) Het e at:
in ons land wordt vandaag *r
paald door een depressie. 'cn'
gistermiddag nog voor de P
tugese kust lag. Ze
zaakte toen vooral
noordwesten van Spanje flj 1
wat regen, en was op weg ?rJ
de Golf van Biskaje. Naar
zich laat aanzien zal de depj
sie vandaag in de loop van
dag over Frankrijk i
Duitsland trekken. Samenl.
gend hiermee wordt er bij
vooral in het zuidoosten
het land enige tijd regen
wacht. De temperatuur ligt
de middag rond 16 graden,
waait een zwakke tot mau,T
wind uit uiteenlopende nc f
tingen.
Weersvooruitzichten voor
verse Europese landen, m«
gedeeld door het KNMI, gel;
voor morgen en maandag:
Weerrapporten 12 juni 20
Ma*,
temp
Weer
Eelde
h.bew.
16
Eindhoven
zw.bew.
17
Den Helder
Lbew
16
Rotterdam
zw.bew.
18
Twente
zw.bew
18
Vlissingen
l.bew
17
Zd Limburg
17
Aberdeen
10
Athene
Barcelona
zw.bew.
21
Berlijn
regen
17
Bordeaux
h.bew.
22
Brussel
h.bew.
18
Dublin
zw.bew.
13
Frankfort
regen
14
Genève
h.bew
24
Helsinki
zw bew.
13
Innsbruck
zw bew
27
Klagenfurt
onbew.
25
Kopenhagen
15
h.bew.
23
zw.bew.
22
zw.bew.
18
Luxemburg
zw bew
17
Madrid
28
Malaga
l.bew.
22
Mallorca
onbew
27
Malta
niet ontv.
Moskou
zw bew.
22
München
h.bew
24
Nice
h bew
24
Oslo
Parijs
20
Rome
29
Split
23
Stockholm
13
Warschau
26
Wenen
l.bew
24
Zurich
h.bew.
22
Casablanca
Cyprus
niet ontv.
Istanbul
niet ontv.
Las Palmas
niet ontv.
Beiroet
niet ontv.
Tel-Aviv
niet ontv.
'ADVERTENTIE
moetje zelf
voor je schoolboel»
zorgen en betalen!
In de boekenlijst van de scha 1 t;
staat welke boeken je moet 1 Ij
ben. Van Dyk's Schoolboek! l
Kampen kan je het benodigd»
boekenpakket vlot en keurig
thuis bezorgen. Er z(jn eet 1
meerdere mogelijkheden, ie ki
natuurlijk alleen nieuwe boei)m
kopen, maar ook gebruikte e 1
boeken. Dat scheelt Je kuntl
boeken huren bü Van Dijk'c ht
Schoolboekhuis.
Bü VAN DIJK'S SCHOOLBOl jf
HUIS weten ze alles van sch
boeken en ze kopen ook ovet ör
dige boeken.
WEES WIJS... en vraag dus 1
de Schoolboekeninformatiefolfj®
aan... die is gratis... bü:
ch
Dieselstraat 1,8263 AE Kamp
Stuur deze bon op voor meer inform
Want daar word je wijzer van' In irf
envelop, adresseren aan: Van Dijk's
Schoolboekhuis. Antwoordnummer
8260 VB Kampen. (Postzegel hoeft
Bellen kan ook:
05202-15757.
Hierlangs afknippen
Ik wil meer weten oven
J Schoolboeken huren
I Nieuwe en Gebruikte
I Schoolboeken kopen
Overbodige boeken verkopen
i
Naam:
j Adre:
I P/wt.
rosiciKJt
I Plaats:
I
I Ik ga naar klas
(naam
school)
j (adres
school)
(plaats)
uir
:Hi
isei
Tic
-to