De Appel ligt niet wakker van kritiek Genesis staat muzikaal als een huis Brinkman wil verkoop Mondriaan blokkeren INDRUKWEKKENDE SHOW IN FEYENOORD-STADION Laatste concerten Residentie Orkest in Congresgebouw KUNST £eid&iQowumt BESLUIT HILVERSUM IN STRIJD MET DE WET Elisabeth Schwarzkopf geeft meestercursus in Amsterdam Erik Vos: „Iedereen de hartelijke groeten" bioscopen 'i Delftse Stadspenning*10 voor organist Piet van Amstel VRIJDAG 12 JUNI 1987PAGINaTa (Van onze parlementaire redactie) HILVERSUM Minister Brinkman van WVC zal het raadsbesluit van de gemeente Hilversum, waarin tot ver koop van het schilderij van Mondri aan werd beslist, voor vernietiging voordragen. Hij acht het besluit in strijd met de wet op het behoud van cultuurbezit. De bewindsman liet dit gisteren weten, na afloop van een ge sprek met het college van B en W in Hilversum. De minister wilde evenmin akkoord gaan met het voorstel van Hilversum om in ruil voor het schilderij de res tauratie van het schouwburgcomplex Gooiland van de gemeente over te nemen. „Ik hou niet van koppelver koop", zei de minister na afloop. „Ik heb niet zo maar geld voor zo'n res tauratie. Bovendien kan je je afvra gen of de Gooiland-restauratie priori teit verdient. Het raadhuis van Hil versum moet ook worden opge knapt". De noodzakelijke restauratie en herinrichting van Gooiland, die naar schatting 8 tot 14 miljoen gulden gaat kosten, was voor Hilversum de reden om begin april te besluiten tot de verkoop van het schilderij „com positie met twee lijnen" van Piet Mondriaan. Gerekend werd op een opbrengst van zeven miljoen gulden. Brinkman lijkt alleen bereid het raadsbesluit intact te laten, indien op korte termijn overeenstemming kan worden bereikt met de gemeente Amsterdam, die het doek eventueel wil aankopen voor het stedelijk mu seum. Hoewel hij tegen elke verkoop van het doek is liet hij weten dit nog de meest gelukkige oplossing te vin den. De onderhandelingen daarover moeten overigens nog worden ge start. De directeur van het Stedelijk Museum Wim Beeren wil de Mondri aan graag voor ons land behouden. De gemeente Hilversum zegt het bij monde van wethouder E.L. Weijers van culturele zaken te betreuren dat Brinkman niet met een duidelijk ge baar naar Hilversum is gekomen en noemt het besluit van de minister voorbarig. „Hij had eerst wel eens de onderhandelingen met Amsterdam kunnen afwachten". De gemeentè Hilversum hoopt de onderhandelin gen met de gemeente Amsterdam over de Mondriaan snel te kunnen afronden. Van de kant van Amster dam is er nog niet veel meer geko men dan alleen de bereidheid om te praten. Het kan overigens wel enige tijd du ren voordat het besluit van de Hil- versumse gemeenteraad wordt ver nietigd. Nadat Brinkman het verzoek tot schorsing bij de Kroon heeft inge diend heeft hij een jaar de tijd om zich samen met zijn collega van Bin nenlandse Zaken ervan te vergewis sen dat Hilversum inderdaad in strijd met het algemeen belang handelt bij verkoop van de Mondriaan aan het buitenland. Als beide bewindslieden het daarover eens zijn dienen zij ge zamenlijk een verzoek tot vernieti ging bij de Kroon in. Tegen de verkoop van het werk is van diverse zijden fel protest aange tekend, waarbij de nadruk werd ge legd op het feit dat het de gemeente is geschonken door het Nederlands Kunstverbond. Gevreesd wordt dat verkoop van zo'n beroemd schilderij een desastreuze uitwerking zal heb ben op potentiële schenkingen aan alle Nederlandse musea. Ook het Ste delijk Museum in Amsterdam, waar het werk nu hangt, reageerde woe dend op het besluit van Hilversum. Met zijn besluit heeft Hilversum een groot kunstwerk van Mondriaan ge degradeerd tot een betaalmiddel, al dus de bittere conclusie van Stede- lijk-directeur Beeren. AMSTERDAM De opera zangeres Elisabeth Schwarz kopf komt van 14 tot en met 20 september naar Amsterdam om in het Concertgebouw een openbare meestercursus te ge ven. Het is de tweede en te vens laatste keer dat zij een dergelijk initiatief neemt. Or ganisator Pieter Alferink heeft dit donderdag bekend ge maakt. Tijdens de cursus zal ze de „Vier letzte Lieder" van Ri chard Strauss in het openbaar doceren. Daarnaast zal zij tij dens andere sessies jong Ne derlands professioneel talent coachen. De meestercursus wordt afgerond met twee slot- concerten. Een recital op za terdagavond 19 september (Jonge Nederlandse vocalis ten) en een groots opgezet con cert op zondagmiddag 20 sep tember waar de „Vier letzte Lieder" met het Radio Sym- phonie Orkest worden uitge voerd. De voor de cursus geselecteer de studenten hoeven geen cur susgeld of reiskosten te beta len, zodat de selectie uitslui tend op basis van talent kan gebeuren. Zowel de cursus als de slotconcerten zijn toeganke lijk voor het publiek, waarmee de kosten gedeeltelijk worden gedekt. Voor de meestercursus is een comité van aanbeveling ge vormd waarin zitting hebben: firinses Christina, Elly Ame- ing, Christina Deutekom, Rudi van Dantzig, zangpeda goge Margreet Honig, de am bassadeur van de Bondsrepu bliek Duitsland in Nederland en de Nederlandse ambassa deur in Zwitserland, alsmede de directeur van het Concert gebouw. (Vervolg van de voorpagina) DEN HAAG De Appel had gisteravond een af scheidsfeestje, omdat het toneelseizoen is afgelo pen. Een seizoen dat werd overheerst door de marathon-voorstelling Faust. Eén van de ge beurtenissen, die de Raad voor de Kunst in. zijn vandaag gepubli ceerde advies aan minis ter Brinkman van WVC bestempelt als „accepta bel artistiek niveau". Niettemin vindt de Raad dat de voorstellingen van De Ap pel niet ontkomen aan opval lende gelijkvormigheid: „Het artistieke avontuur en de verdere ontwikkeling van het regie-concept lijken niet voorop te staan. Ooit maakte De Appel furore en kweekte het een eigen publiek als te genpool van de Haagse Co- medie. Het ziet er echter naar uit dat dit contrast met het „andere Haagse gezel schap" gaat verdwijnen". Conclusie: geen 380.000 gul den extra subsidie. Geen leuk nieuws voor artis tiek leider Erik Vos. Is hij geschokt? Het meisje dat voor hem de telefoon opneemt zal het vragen. Twee minuten later: „Meneer Vos doet ie dereen de hartelijke groeten. Hij zit lekker te eten en gaat morgen heel fijn met vakan tie". De strekking is duide lijk: de Raad voor de Kunst kan de boom in. Voortbestaan Zakelijk leider Van Duin wil wel iets meer zeggen, maar dan alleen over het financië le gedeelte. „Wat de Raad over de artistieke kant zegt, wil ik graag eerst zelf lezen", zegt hij. „Maar dat we geen extra subsidie krijgen, ver baast me niet zo erg. We heb ben net 380.000 gulden aan structurele subsidie gehad voor de periode tot en met het seizoen 87-88. Zonder dat extra geld, dat we natuurlijk wel heel graag hadden ge kregen, is ons voortbestaan in elk geval niet in gevaar. We zullen iets niet kunnen doen, maar wat dat precies zal zijn, weet ik nu nog niet". Over de plannen die Hans Croiset als nieuw artistiek leider van de Haagse Come- die ontvouwde, is de Raad van de Kunst heel wat beter te spreken. Ook al zijn ze nog niet helemaal uitgewerkt, duidelijk is wel dat Croiset ongeveer anderhalf miljoen gulden extra nodig heeft voor de nieuwe stijl. De ge meente Den Haag moet over 60% van dat bedrag beslissen, het Rijk over 40%. Dat laatste is geen probleem. Zegt de Raad in het advies: „De plannen bieden een wel kome aanzet om eindelijk de situatie aan de Haagse Korte Voorhout nieuw leven in te blazen. De voortvarendheid die blijkt uit de opheffing 'van de bestaande groep en het benoemen van een for mateur voor een nieuw en semble heeft de werkgroep aangesproken. Zij rekent erop dat die veranderingsge zindheid behouden blijft. De publieke belangstelling zou in de nieuwe Haagse situatie een probleem kunnen gaan betekenen, omdat de richting die het nieuwe gezelschap voorstaat, overeenkomsten vertoont met die De Appel al jaren vaart. Of daar in de na bije of verre toekomst conse quenties aan zouden moeten worden verbonden, is op dit moment niet te voorzien". Erik Vos: „ledereen de hartelijke groeten'.' FOTO: CEES VERKERK. Overspoelde De Raad zou het liefst zien dat er vijf ensembles waren met voldoende artistieke in houd en spankracht, die dan het hele land zouden doorrei zen. Maar dat zit er niet in. „Waarschijnlijk ontbreekt het op dit moment aan de ge schikte artistieke leiders en aan voldoende geschikte ac teurs en actrices. Concentra-^ tie van talent biedt het beste* uitzicht op herstel", staat er in het advies. Verder valt daarin nog te lezen dat Ne derland „de laatste jaren is overspoelde door goedbedoel de, maar niet al te beste to- neelvoorstellingen". Gunstige uitzondering is vol gens de Raad De Voorziening uit Groningen, dat drie jaar geleden nog op het punt stond te worden opgeheven. Dit gezelschap wordt geloofd, vooral omdat het de laatste jaren juist voor regionale ge zelschappen zo moeilijk is ge weest acteurs en actrices aan te trekken en aan zich te bin den. Wel waarschuwt de Raad dat De Voorziening dat taak en budget van Werk in Uitvoering heeft overgenomen geen reper toiregezelschap mag worden. Fantastisch Zeer lovend is de Raad voor de Kunst ook over Orkater, dat als opvolger van Hauser Orkater „al enkele jaren pro- dukties van wisselend gehal te, meestal boeiend, af en toe fantastisch" brengt. Eén van de stuwende krachten van Orkater is Alex van War merdam, die met zijn film Abel groot succes boekte. De Raad vindt dat Orkater nog altijd een grote vitaliteit uit straalt en de produkties een eigen kleur aanbrengen op het Nederlandse theaterpalet. De groep krijgt dan ook 192.000 gulden extra subsidie. Veruit het meste geld gaat naar De Nieuw Amsterdam (800.000 gulden) dat voor al stukken speelt over en met uiteenlopende (minderheids- )groepen in de Nederlandse samenleving en Mickery (750.000 gulden). DICK HOFLAND Concert Genesis met Phil Collins (zang, drums), Tony Banks (toet sen), Mike Rutherford (gitaar, bas), Chester Thompson (drums) en Da- rj)l Stuermer (gitaar). Feyenoordsta- dion, Rotterdam. Gisteravond. De „Invisible Tour" waar mee Genesis gisteravond het Rotterdamse Feye- noordstadion aandeed, staat vooral muzikaal als een huis. Bij elk nummer dat de groep speelt, sprin gen de vonken er vanaf. Phil Collins, die al jaren geleden de plaats innam van Peter Gabriel als zan ger, beschikt over een warme stem, waarmee hij elke compositie met veel zorg omkleedt, terwijl zo wel Paul Rutherford als Daryl Stuermer soms me morabele gitaarsoli uit hun gitaren toveren. Het strakke slagwerk van Chester Thompson vormt daarbij een onmisbare schakel, terwijl de langge rekte toetsenpartijen van Tony Banks de enige re liek zijn uit het pompeuze tijdperk waarin Genesis groot werd. De manier waarop het Engelse drietal (Thompson en Stuer mer worden voor elke tournee ingehuurd) zich op het podium beweegt, geeft de indruk dat ze daar voor hun lol staan. Het is alsof ze zo vanuit hun zonni ge achtertuinen zijn komen stappen omdat ze nu eenmaal hebben afgesproken er te zijn die avond. Niets doet dan ook vermoeden, dat ze aan het werk zijn. Het gemak waar mee Collins de teksten over de hoofden van het publiek strooit en de wijze waarop hij is gekleed (schots geruite broek en wit* overhemd met half opgestroopte mouwen) ge ven een onvervalste vakan tiesfeer. En misschien is dat ook wel zo. Perfect Toch komt alles, telkens weer, perfect uit de geluidsboxen rollen. Dat er niet aan de show zou zijn gewerkt, is natuurlijk onzin, want hoewel alles spon taan op het podium lijkt te ontstaan, is er wel degelijk over nagedacht en aan ge werkt. Als de videocamera, die het gebeuren op twee scher men aan weerszijde van het podium weergeeft, tijdens „That's All" Collins en Stuer mer in beelden vangt, gaan de voeten van beide heren sync- hroom van links naar rechts op en neer en wanneer Collins besluit even achter het drum stel plaats te nemen tijdens „Cinema Show" is er wel de gelijk gewerkt aan de welis waar te lange, maar toch knap uitgedachte solo, die hij, in sa menwerking met Chester, laat horen. Hoewel Collins de groep van zijn te pompeuze jasje ontdeed, is nog wel degelijk te herlei den dat de groep in de symfo nische hoek heeft gezeten. Wie gebruikt er tegenwoordig nog rookmachines om veronder stelde mysterie op te rakelen? Genesis dus. Dat die rook-ontwikkeling gis teravond een beetje de mist of eigenlijk de lucht inplaats van het podium inging, had met de wind te maken, daar konden de technici niets aan doen. Behalve een wat kitscherige lichtshow, was er bij Genesis van een visueel spektakel ove rigens nauwelijks sprake. De heren maken muziek en wie wat meer wil, moet maar naar de videoschermen kijken, waar niet altijd even geslaagde pseudo-surrealistische beelden worden vertoond. Die video beelden zijn overigens behoor lijk in de show geintegreerd. Het concert begon op video met een Benny Hill-scene, waarin de als portier vermom de komiek het drietal som meert dat de show moet begin nen. Eenmaal op het podium eet het publiek al snel uit hun hand. Tijdens „Domino" brengt Collins het domino principe in praktijk en het pu bliek dat zich voor en links en rechts van het podium be vindt, doet daarbij precies wat hij zegt. Collins had overigens een paar Nederlandse woorden geleerd om de communicatie tussen de toeschouwers en de groep wat gemakkelijker te laten verlo pen, maar verder dan „hi, alle maal" en „dank je wel" kwam hij niet, maar „Nederlands is ook zo'n moeilijke taal". De zanger mag dan als solo-ar tiest de meest succesvolle Ge nesis zijn, wanneer hij met de groep optreedt, is zijn aandeel niet groter dan dat van de an deren. Nummers als „Tonight Tonight" en „Home By The Sea" krijgen vooral instru mentaal prachtige uitvoerin gen. Daarbij worden de muzi kanten meegesleept door het enthousiasme van het publiek en die stimulans zorgt voor kleine, knap uitgewerkte im provisaties. Hoewel Genesis kan kiezen uit een enorm arsenaal aan mu ziek, keren ze slechts een keer echt terug in de tijd, naar 1974. De rest van het materiaal is afkomstig van „Invisible Touch" en „Genesis". Het eni ge bezwaar tegen de show, die met de toegift meegerekend een dikke twee uur duurt, is het feit dat Collins wat te veel praat. Op een mooie zomera vond zal die lol en zelfspot erin gaan als koek, maar met de lage temperatuur die gister- - avond in de Kuip werd geme ten, is de enige remedie tegen de kou, dansen. En dat kon te weinig. Dat was bij Paul Young an ders. Hij verzorgde een uitste kend voorprogramma, waarbij zijn wat geknepen stemgeluid als engelenzang op het publiek neerdaalde. Al zijn grote hits waren er in vaak heel verras sende uitvoeringen en soms voorzien van een behoorlijk emotionele lading. Het blijft een lust voor het oor om Young te horen zingen en al blijft hij die hits de komende, veertig jaar zingen, dan nog zullen ze geen moment verve len. Paul pakte het publiek dan ook in. Het zong lustig mee en de zanger werd dan ook terecht teruggeroepen voor een toegift. HANS PIËT Residentie Orkest onder leiding van Carlo Rizzi met solist Christian Za- charias speelt werken van \*i"ber. Beethoven en Chausson. Gister avond, PWA-zaal Congresgebouw. Herhaling: vanavond. Zaterdag 13 juni in Leiden. Het Residentie Orkest sluit nu zijn abonnementsconcerten in de PWA-zaal van het Congres gebouw definitief af: gister avond kwam het einde aan-de Ad-serie, vanavond is dit het geval met de Av-erie. En dan is het een „tot ziens in de nieu we muziekzaal". Helaas werd dit afscheid niet zo'n gebeurtenis als met de K- serie in het Konklijk Conser vatorium. De Franse dirigent Michel Plasson, liet het afwe ten. In zijn plaats kwam de 27- jarige Italiaan Carlo Rizzi, fi nalist in het Kondragin-^on- cours in Amsterdam en prijs winnaar in het Toscanini-con- cours in Parma. Nu is het al tijd moeilijk voor een jonge di rigent zich voor een vreemd orkest te handhaven. Het RO liet zich tegenover Rizzi dan ook niet van zijn oplettendste kant kennen, zeker niet in Weber's Freischütz-ouverture, waarin aan contrasterende op bouw nog van alles ontbrak. Het was kennelijk een afwach ten aan beide zijden. En met solist Christian Zacharias in Beethoven's vijfde pianocon cert boterde het ook niet zo best. Zacharias laat zich daar graag duidelijk gelden, waarop Rizzi niet voldoende alert in ging. Het eerste deel leed er nog al onder, maar in het ada gio kwamen de gemoederen tot rust, waarna Zacharias in het Rondo een snelle, dansante vaart inzette, die dirigent en orkest meesleepte. Maar van het inhoudelijke, waaraan dit werk zijn naam „keizercon- cert" dankt, kwam eigenlijk weinig terecht. We waren benieuwd hoe het met de symfonie van Chaus son zou vergaan. Het werk wodt niet vaak gespeeld en het behoorde ook niet tot het re pertoire van Rizzi, die het van Plasson overnam. Maar hier kwamen zijn kwaliteiten naar voren. Het orkest kreeg een mooie warme klank, Rizzi hield vrijwel streeds lijn en spanning vast, en al zou de weergave gebaat zijn met gro ter raffinement, het was alles zins acceptabel wat er te horen viel. NOES KOKEE Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Police Academy 4 (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. Taran en de toverketel (al); za. zo. wo. 14.00. zo. ook 16.15. EUROCINEMA II: Police Academy 4 (al): 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. 16.15. EUROCINEMA III: Platoon (16); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCI NEMA IV: Back to school (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Police Acade my 4 (al); za. 24.00. EUROCINE MA II: L'Amour (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Taboe III (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Back to school (al); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Police Academy 4 (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): In de naam van de roos (12); 14.30, 18.45, 21.15; Golden Child (12); Children of a lesser god (al); Platoon (16); The colour of money (16); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): De aanslag (al); 14.30. 19.00; Hannah and her sisters (al). 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52. tel. 071-125414); Jailhouse Girls (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Vanessa, het liefste meis je van New York (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): The Golden Child (12); vr. ma. 21.15. di. 20.15. Over the Top (al); vr. 19.00. zo. 20.15, ma 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Over the top (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00. ma. di. alleen 19.00. De duivel in het bloed (16); 21.15. CITY THEATER II: The golden child (12). do. vr. zo. 14.45 19 00. za. ma. di. alleen 19.00. Taboe (16); 21.15. De Speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Over the top (12); do. t/m z. 19.00. Mona Lisa (12); do. t/ m zo. 21.15. Peggy Sue got mar ried (al); ma. di. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Labyrinth (al); vr. za. zo. wo. 15.45. De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Heartbreak ridge (12); do. t/m zo. 20.00. De aanslag (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje; za. zo. ma. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Police Academy 4 (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. The color of money; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Children of a lesser God (al); do. ma. di. wo. 20 00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. Bambi; za. zo! wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel 463500): Silver bullet (al); 14.00 1 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00 19.00, 21.30 ASTA 2: Speriamo che sia femmina (al); 14.00, 18 45 21.30. zo 13.15, 16.00, 18.45 21.30. ASTA 3: Stand by me (al) 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30 16.00, 19 00, 21.30. BABYLON (Winkelcentrum Babyion, tel 471656): Black widow (al); 14.00 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00 19.00. 21.30. BABYLON 2: dren of a lesser god (al); 14.00 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00 18.45, 21.15. BABYLON 3: Op* ra do Malandro (16); 14.00, 19.00 21.30. za. zo. wo. 19.00. 21.30 CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel 630637): Police academy IV (al, 14.00, 18.45, 21 30 zo. 13.15 16.00, 18.45, 21.30 CINEAC 2 Platoon (16); 14 00, 18.45, 21.30 zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30 CINEAC 3: Tough guys (al) 18.45, 21.30. do. vr di. ook 14.00 i;~< EUROCINEMA (Leyweg 910. tel 667066): The color purple (al); za wo. 20.00. zo. 16.00, 20.00. over dag. 13.30. 20.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): De rc naam van de roos (16); 14.00 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00 18.45, 21.30. METROPOLE 2 Le 01 declin de l'empire Americain (16), 14.00, 18.45, 21.30. zo 13 15' 16.00, 18.45, 21.30. METROPd i LE 3: Platoon (16); 14.00, 18 45 J 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 45 21.30. METROPOLE 4: A room with a view (16); 18.45, 21.30. do vr. ma. di. ook 14.00. METR& POLE 5: Flodder (al); 14.00, 18.45 zo. 13.15, 16.00, 18.45. Duet for one (12); 21.30. ODEON 1 (He rengracht 13. tel. 462400): Police academy IV (al); 13.45, 1845 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 45 21.30. ODEON 2: The Texai chainsaw massacre (16); 13.45 18.45, 21.30. zo. 13.15, 1600 18.45, 21.30. ODEON 3: Criticsi condition (al); 13 45, 18.45, 21.30 zo 13 15, 16 00, 18.45, 21.30. ODEON 4: The golden child (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15 US 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402) Sophie's choice (16); 13.00, 16.00 1 19.00. LE PARIS 2: Ecstasy girlds; (18); v.a. 12.15. zo v/a 13.45.) PARIS 3: Taxi girls (18); v.a. 12.30. (zo. v/a 14 00.)' HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Caravag- gio; 19.30, 21.45. Hongaars film- if festival; za. zo. v.a. 13.00. National velvet; do 15.00. A day at the ra ces; vr. 15.00. Zaal 2: Tu mi turbi; 19.30, 21.45. za. en zo. geen voor stelling. Zaal 3: wo. do. vi 16.00. (middagvoorstelling voor een spec, prijs!), dag. (beh. za.) 19.30, 21.45. za. 20.00. Raffles sur la ville, do. Flic story; vr. Coup de torchon; za L'Emmerdeur, zo. L'Assassin habite au; ma. Le chsl et la souris; di. L'Attentat; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1. Police academy IV (16); za 00.15. CINEAC 2 Pla toon (16); za. 00.15. CINEAC 2. Kostschoolmeisjes die nooit nee zeggen; (16); za. 00.15. EUROCI NEMA De ontboezemingen van een meisje met stijl (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbeertjes 2; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00 CINEAC 3: Bambi; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: Peter Pan; za. zo. wo. 14.00. METROPOLE 4: Bambi; za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.00. Jubileumconcert ter gelegenheid van het veertigjarig organistenjubi leum van Piet van Amstel, organist van de Delftse Oude Kerk. Uitvoe renden: Haga Vocalis o.l.v. Rocus van Yperen, een ensemble van ko perblazers en slagwerk, de organis ten Bernard Bartelink, Ton van Eek, Ben Fey, Folkert Grondsma en Renó Rakier. Oude Kerk, Delft. Organist Piet van Amstel herdacht vorig jaar het feit dat hij veertig jaar verbonden was aan de Delftse Oude Kerk, gister avond werd hem in die kerk in aanwezigheid van velen een jubileumconcert aangeboden. Passend bij zijn bescheiden karakter waren er na afloop van dit concert slechts weinigen aanwezig bij de uitreiking van de Delftse Stadspen- ning door wethouder De Vries. Een blijk van waar dering en erkenning voor de verdiensten van een musicus die in de loop van de jaren zijn orgel ook steeds ter beschikking stelde van collega-orga nisten uit binnen- en bui tenland, jaarlijks terugke rende series. Centraal op dit concert stond de uitvoering van Zes Psalm fragmenten door Van Amstel ter gelegenheid van zijn jubile um gecomponeerd. De orga nist-componist heeft met dit werk een soort mozaïek van tekstgedeelten bijeengebracht, teksten uit de Statenvertaling die 350 jaar geleden gereed kwam. Van Amstel koos enke le verzen uit Psalm 119, Psalm 47 volledig, Psalm 40 een keu ze, Psalm 125, 31 en 117. In het programmaboek geeft hij een uitvoerige verhandeling over de achtergronden van dei keuze en over de intentie va zijn werk. Van Amstel spree! 55 een eigen muzikale taal, op óf toehoorder maakt die taal indruk ondergeschikt te zi; aan de woordbetekenis. De té zetting met koor, koperblazei slagwerk en orgel onderstree dat hij de woorden van psalmdichter als het ware v p onderlijnen, wil accentuer Die opzet geelt aan de Fi menten iets overdadigs, kracht van de compositie in de momenten voor koorf orgel. De voorliefde voor triangel heeft voor Van Are stel wellicht een symbolisch betekenis, in het totaalklanl 25 beeld speelt het instrumer een te nadrukkelijke rol. H werk is opgedragen aan Hi Vocalis en dirigent Rocus Yperen, een passende waarde ring voor een stijlvolle verta 20 king. Op dit concert weerklonl ook enkele composities va Van Amstel van eerdere d< turn zoals het Tweede Divert mento voor twee orgels, Twe Motetten en Toccata. Da* waar de componist zich beper kingen in de instrument Vi ,10 oplegt is hij het meest welsprf kend, bewogen en veelz? gend, dan is hij de fijnzinnig T muzikant die hij als vertolke m van orgelwerken veertig ja%ij lang is geweest. De werken van Van Amste werden gecombineerd met ee aantal composities van Lou j Vierne die vijftig jaar gelede overleed. Eén van zijn mees indrukwekkende werken is Messe Solennelle door Ha£ Vocalis uitgevoerd met de or fanisten Bernard Bartelink er ïon van Eek. Rocus van Ype ren koos voor een wat voor zichtige benadering, de ruin: tewerking van de Oude Kef' is niet ongevaarlijk. Nietten^ tO! een waardige afsluiting va' dit concert. ADRIAAN HAG0 .1! Ul ir „W

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16