Sipke de Jong kwart eeuw dirigent Haags Matrozenkoor Bijzonder toneel in Panorama Mesdag -Brabanders spelen in Beethovenserie „KINDEREN ZIJN EEN WONDER OM MEE TE WERKEN" 3JNST C^idócSoutant Monique van de Yen beste actrice in Seattle met „Iris" wee zomer- festivals Haagse mnenstad $5 bioscopen RO-Theater maakt schelmenopera'Voor nieuwe schouwburg Kamer akkoord met privatisering van PC Hooftprijs DONDERDAG 11 JUNI 1987 PAGINA 15 "jrijsvoor Quist useon-architect Wim Quist echts), onder meer verant- oordelijk voor het naadloos in kaar overgaan van het Haags „neentemuseum en het Muse- i, kreeg gisteren uit handen n commissaris der koningin in ijd-Holland mr. Schelto Patijn i Culturele Prijs van Zuld-Hol- nd 1986 uitgereikt. Dat ge- iurde tijdens een thema-avond m de culturele raad van Zuid- oiiand over „cultuur en kwali- lt" In het Haags Gemeentemu- um. De prijs van 1987 was Dor kunstenaar Co Westerik, i volgens de raad een con- ant hoge kwaliteit toont in zijn FOTO: JEROEN DE JONG AMSTERDAM Monique van de Ven is op het internationale filmfestival in Seattle uitgeroepen tot ,3este Actrice" voor haar rol als vee-arts in de film „Iris". Zij kreeg voor haar rol de Golden Space Needle Award. Het filmfestival in Seattle wordt in Amerika wel gezien als een opening van Europese films naar de Amerikaanse markt. Er deden zo'n dertig films mee aan het festival. Vorig jaar werd „De Aanslag" van Fons Rade makers daar uitgeroepen tot ,3este Film". „Iris" werd geregisseerd door Mady Saks en kwam op 26 maart van dit jaar in de bioscopen. Monique van de Ven was niet zelf in Seattle bij de uitrei king van de prijzen. Zij is op dit moment in Am sterdam waar zij meespeelt in de nieuwe film van Dick Maas „Amsterdamned". Monique van de Ven. HAAG Twee zomer- jtivals dit jaar moeten de nnenstad van Den Haag de imende weken in het mid- 'lpunt van de culturele be- ngstelling plaatsen. Morgen- rond begint met een voorstel- ng van „Tricolor Triste" van ING Internationale Nieuwe Scè- op het Malieveld het Haags imer Festival, dat een dag ter met een manifestatie in Hofvijver officieel wordt «opend door wethouder Ver- jyn Lunel. Als het Zomerfes- val zaterdag 20 juni wordt af sloten met een optreden van Dogtroep, start een dag la- <t in de haven van Scheve- ngen De Haagse Zomer, een uziek-, film- en theater-festi- al dat op 4 juli wordt afgeslo tei Iet Haags Zomerfestival >lt zich voornamelijk af op Plein in Den Haag. Even- voorgaande jaren staan a aar theatergroepen uit vele inden, die met opzienbarende Ij® ecors en aankleding en tame- jk onconventionele voorstel- ingen een breed publiek rv achten te vermaken. Dat ge- u leuren speelt zich zowel af op raat als in de tenten die ge urende het festival op het lein staan opgesteld. Hoogte- iten beloven de optredens het Spaanse acrobatische /Juifircus Circ Perillos (zaterdag zondag), de Italiaanse Leo Bassi (maandag en zjcAnsdag) en van het Duitse )v« heater Kefka (zaterdag 20 ee uni) te worden. Maar ook bui- tij* en deze sterren van het tent- n straattheater valt er veel te lieten. Zo verzorgt het team 'an theater Korzo dagelijks in Ie Bromtol een show vol ver- iingen, die elke dag wodt igonnen met een uitgebreide ni theatermaaltijd", waaraan vei vordt deelgenomen door ac- Kleurs die eveneens voor ver- ley lijsterende acts zullen zorgen. m Programmaboekjes zijn te krij- bij het kantoor van het ral, onder sociëteit De vet Vitte aan het Plein. et, Iiagse Zomer >e Haagse Zomer, een samen- ,cc erking tussen het Haags nc. 'ilmhuis, Het Gebeuren en de M lichting Ooyevaer Desk, be- m int zaterdag 21 juni met de m lanifestatie De Langste Dag, i de tweede Scheveningse x innenhaven. Vorig jaar werd het strand in Scheveningen e Zon Gestrand" uitge smeerd, en het succes daarvan 'i^eft doen besluiten iets der- ijks nu in de haven te doen. betekent vernieuwend, iventioneel theater, mu- ek en beeldende kunst in een iving waar men dat nor- nooit aantreft. M#üe invloed van technische itwikkelingen op diverse Unstvormen als film, theater, afjtuziek en video staat centraal li J de Haagse Zomer. Het pu- S» liek kan kennismaken met unstenaars die artisticiteit technologie combineren tot een kwalitatief beter stwerk te komen. Zo is een iderdeel van „De Haagse Zo- M ier" het „Imagine and Sound- V "tival" in het Haags Film- flWis, dat een overzicht geeft an de ontwikkelingen in de udiovisuele industrie. Dit ge- iurt door film- en videovoor- allingen, presentaties, lezin- sn en discussies. Er wordt indacht besteed aan onder ïjneer zelf films maken en spe- 'al effects. 'U n de recensie over de voor telling „Benjamin in het le- er" in de krant van gisteren per abuis de naam vermeld «ntfan zanger-acteur Han Römer. >it moest Bart Römer zijn. lectificatie DEN HAAG „Opvoe den is geen emmer vul len maar een vuur ont steken en aanwakke ren". Aldus de man die vijfentwintig jaar lang vele muzikale vuren heeft ontstoken en aan gewakkerd: Sipke de Jong, dirigent van het (bijna) zestigjarige Haags Matrozenkoor. Komende zaterdag wacht hem in het gebouw Gouden Wieken aan de Scheve- ningseweg in Den Haag tussen 19 en 21 uur een aantal verrassingen, zul len talrijke oud-koorle den en vrienden hem komen feliciteren en zal hij met zijn koor een deel uitvoeren van het pro gramma dat aan het eind van deze maand in het Tsjechische Prachatice en in Praag zal weer klinken. Sipke de Jong is met zijn jon gens jong gebleven, hij oogt jonger dan de doorsnee-vut ter. „Ik kan nu alles doen waar ik als docent koordirec tie en schoolmuziek aan het conservatorium en als mu ziekleraar aan de Dalton Scholengemeenschap geen tijd voor had. Ik kan nu op een breed terrein muzisch bezig zijn, ik heb bijvoor beeld een grote liefde voor de beeldende kunst Maar mijn allergrootste liefde was en is het Haags Matro zenkoor, van dat koor ben ik bezeten. Ik hoor altijd ieder een zeggen dat er zoveel ver- anderdis en dat de wereld zo slecht is geworden, ik zeg dat Sipke de Jong spoort tijdens ei het wonder van de schepping onveranderd is gebleven. Kinderen zijn toch wonderen van de schepping. Kijk eens hoe zo'n knaapje adem haalt om met een pracht van een toon Bach te zingen, een wonder om te zien en te ho ren. Misschien heeft de mensheid verleerd zich te verwonderen over kleine dingen, over simpele dingen. Kinderen zijn eent, zijn puur en daarom hou ik zo van kin deren. Natuurlijk, ook bij de jongens is in de loop van de jaren de mentaliteit veran derd, maar daar heb ik geen moeite mee. Voorwaarde is wel dat je ge- repetitie „zijn" Haags Matrozenkoor aan tot grote prestaties. FOTO: TJERK HERINGA naar Moskou, maar dan moet ik wel meer jongens van ca. 7, 8 en 9 jaar hebben. Uit gangspunt is dat zij graag willen zingen en dat de ou ders er in geloven. Het mooiste kado voor mijn jubi leum is de aanmelding van die jongens. Dat kan telefo nisch (252460) of bij een repe titie op maandagmiddag van 5 tot 6 uur in het Schakge- bouw aan de Raamstraat". Kerkmusicus Sipke de Jong nam 25 jaar geleden het Haags Matrozen koor over van Kees Stolwijk. In die dagen een katholiek steund moet worden door de ouders, dat ie een goed be stuur moet hebben en over voldoende jongens moet kun nen beschikken. Gelukkig heb ik door de jaren heen al tijd goede contacten met de ouders gehad, ik heb 24 jaar met een voortreffelijk be stuur gewerkt en ook in het huidige bestuur is de sfeer uitstekend, het koor is ver rijkt met Gregor Bak als pri ma begeleider maar, en dan komt 't de „reservebak" aan jongens is te klein. Volgend jaar viert het Haags Matro zenkoor het zestigjarig be staan en op het programma staat ondermeer een reis koor, nu zijn alle jongens die willen zingen welkom. De Jong: „Confessioneel noch sociaal wil het Haags Matro zenkoor een elitair ensemble zijn. In voorkomende geval len werken wij wel mee aan kerkdiensten, daar heeft nie mand moeite mee. Ik in het minst, ik ben in hart en nie ren kerkmusicus. Het pro bleem van dit koor is natuur lijk de grote doorstroming en dat brengt met zich mee dat er goede en matige „wijnja ren" zijn. Vorig jaar ging in verband met de kernramp de Moskou-reis niet door en dat heeft leden gekost. Dan blijkt dat je als koor kwetsbaar bent en moet je roeien met de riemen die je hebt. Maar wii hebben vele goede jaren gekend en gezongen onder dirigenten als Bruno Walter, Maderna, Dorati en met Die Haghe Sanghers onder Bou- lez. In november zingen wij met Die Haghe Sanghers bij de opening van de Grote Kerk, de premiere van „Kin derkruistocht" van Jean Lambrechts op tekst van Berteld Brecht' Het Haags Matrozenkoor is in Nederland het enige onver valste jongenskoor. Een koor dat altijd uit het hoofd zingt, in tien talen kan zingen, een koor dat in Sipke de Jong een dirigent heeft die op handen wordt gedragen. „Verlangens? Ik hoop straks weer meer a capella-werken te gaan zingen en wij willen nog wel eens uitgenodigd worden door het Residentie Orkest. Maar het belangrijk ste is dat het koor gezond en levensvatbaar is. Het jubi leumconcert ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan op 28 mei 1988 zal klinken als een klok". ADRIAAN HAGER F Act/K«rngro«p Bijzonder* Projek- ten: „Opue III", een collage van vier stemmen. Concept: Paul van der Kruk. Deel van de compositie en muzikaal advies: Henk fan der Meu ten. Met Die van Duin, 8andra Me erander, Theo Nijland en Rosana van der Wagt. Panorama Mesdag, gisteravond. Herhalingen vanavond an morgenavond; in de Japanse tuin in Cling end eel op woensdag 17 t/m zaterdag 20 junL Het aardige van een theater- projekt op lokatie is dat de omgeving de indruk kan ver sterken. Dan levert het werk een verrassend resultaat op, dat anders, in een theater, niet bereikt zou worden. Het F Act/KBP-projekt gaat nog een stapje verder: „Opus III" reist langs diverse lokaties. De voorstellingen verschillen der halve vanwege akoestiek én ambiance. Opus III heeft als subtitel „een collage van vier stemmen". Die van Duin, Sandra Macran- der, Theo Nijland en Rosana van der Wagt geven een ge luidsimpressie binnen een de cor. Zij staan in een vierkant rond die gemakkelijke ligstoe len, waarin het publiek is neergevlijd. De opbouw van de compositie is grofweg verdeeld in ensemble- en sologedeelten. De eerste zijn weer onder te brengen in meerstemmige har monieën en kwartetten waarin elk een inbreng heeft om een effect te bereiken. Voor zover „Opus III" thuis te brengen is in een bekend kader, zou je het een synthese kunnen noe men van hetgeen Cas de Ma- rez, de Bobby McFerrin e.i- sembles en de moderne wer ken voor kamerkoor op de po dia brengen. Maar dan anders. De gekozen lokaties spelen na melijk een bijzondere rol in de uitvoering, vandaar dat „Opus III" muziek noch theater is, maar louter muziektheater. In Panorama Mesdag zit het pu bliek naar het uitzicht vanaf het Seinpostduin anno 1880 te kijken. Daar vormen de klan ken een geluidsdecor dat de suggestie wekt van zee, zee meeuwen, scheepsmotoren en -toeters. Het panorama komt daarmee op een haast onwer kelijke manier tot leven, te meer omdat niet zichtbaar dui delijk is waar de geluiden van daan komen. De te overbrug gen afstand tussen de zangers, die de dertig meter benandert, suggereert de weidse ruimte die op het schilderij is vastge legd. In de oude ronde hal van mu seum Boymans-van Beunin- gen, waar ik „Opus III" vorige maand zag en hoorde, was de nagalm aanzienlijk groter. De zang en de zichtbare expressie van de spelers had daar een massaler resultaat. Daar leek het alsof het marmer de ijle klanken verhief tot een sacra le zang. Theo Nijlands bluesso lo viel daar ook uit de toon. In Panorama Mesdag niet Aards leed past bij de haven, zoals Mesdag, Breitner en an deren die in het panorama vastlegden. Ook de weeklan ken van Rosana van der Wagt krijgen in Mesdag hun beelden mee: zij vocaliseert de diepe emotie van de vissersbevol king. De prachtige stem van Sandra Macrander mist in Mesdag de echo, maar valt op door zijn zuiverheid, net als die van de acteur Die van Duin. „Opus III" is een emotionele compositie, waarin veel ni veaus worden aangeraakt De sfeer varieert van profaan tot haast klassiek. De beeldende muziek blijkt het zowel in een zaal als vanonder een duin te doen. Het kwartet zal nog ver rassende ontdekkingen doen in de Japanse tuin of in dat zwembad in Amsterdam. PETER SNEL .Rosanna van der Vugt in het Panorama Mesdag in „Opus lil". FOTO: BEN VAN VUGT ^Jtel Brabant* OrfcMt oJ.v. And ré tgéwmwl in h*t **r*t* concert jt 5 d* Beethovencyclus van h*t l R-**" Philh. OrfcMt 8ollat d* pie- «Ronald Brautigam. D* Do*len, et Rotterdamse publiek lust 'een muzikale koekjes van igen deeg, zelfs bij een Bee- "ftf lovenPr°gramma. Als die deeg" niet geklopt is door het -•'gen Philharmonisch Orkest, laar zoals gisteravond door «et Brabants Orkest, dan blijft dat publiek massaal weg. Chauvinisme? Het was voor dirigent James Conlon en zijn orkest kiezen of delen: de drie concerten van de Beethoven- cyclus voor eigen rekening ne men of die interessante con certreis van twee weken door onder meer Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Frankrijk en Tsjechoslowakije maken. De keuze zal niet echt moeilijk zijn geweest en Het Brabants Orkest en het Ned. Philhar monisch Orkest (17 juni) ble ken gaarne bereid naar De Doelen te komen. Dirigent André Vandernoot en Het Brabants Orkest hebben iarenlang een verhouding ge had maar daaraan komt een einde. De zestigjarige Belg wordt in september chefdiri gent van het Symfonie-orkest van de RTBF te Brussel, terug in zijn geboortestad. Wat hij ook met Het Brabants Orkest bereikt moge hebben, toch geen verfijning, geen klank cultuur, geen perfecte afwer king. Ten minste, het concert van gisteravond leverde daar van niet het bewijs. De weer gave van de Ouverture „Die Geschöpfe des Prometheus" kreeg te maken met de over- akoestiek van De Doelenzaal dat alleen voorkomt als de zaal matig gevuld is. Dan gaan de blazers overheersen en is het klankevenwicht zoek. Curieus i Equ< s do- voor vier trombones door Beethoven in 1812 gecompo neerd. Twee van die werkjes werden op zijn begrafenis ge speeld, dat was vijftien jaar la ter. Zoals gezegd curieus en echt niet meer dan dat. De vierde symfonie uit 1806 heeft vele voetangels en klemmen, het orkest stapte én in de voe tangels én in de klemmen. Voortreffelijk solist was Ro nald Brautigam die in het vierde pianoconcert bewees dat hij tot een internationaal niveau is uitgegroeid. Lyrisch, kernachtig, boeiend en leven dig pianospel door een muzi kale persoonlijkheid die zo langzamerhand bewijst dat hij niet alleen uit het goede hout maar ook uit een zeldzaam soort hout is gesneden. ADRIAAN HAGER Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RUN EURO CINEMA I (Van Boetzeiaerstraat 6, tel. 01720-20800): Folic* Academy 4 (al); 18.45. 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. Taran *n da to verketel (al); za. zo. wo. 14.00. zo. ook 16.15. EUROCINEMA II: Poflc* Academy 4 (al); 18.45. 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. 16.15. e EUROCINEMA III: Platoon (16); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo ook 16.00. EUROCI NEMA IV: Back to achool (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCiNEMA I: Polic* my 4 (al); za. 24.00. EUROCINE MA II: L'Amour (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Taboo III (18Y, za. 24.00. EUROCINEMA IV: Back to achool (ai); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Polic* Academy 4 (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): In de naam van de rooe (1214.30, 18.45, 21.15; Golden Child (12); Children of leeeer god (al); Platoon (16); The colour of money (16); 14.30, 19.00, 21.15. e TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah and her eistere (al). 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414); Jeilhoue* Girls (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Vanessa, het liefste meis je van New York (18); vr. za. 23.30. NOORD WUK LIDO THEATER (Pr. Bemhardstraat 56, tel. 01719- 12800): The Golden Child (12); vr. ma. 21.15. di. 20.15. Over the Top (al); vr. 19.00. zo. 20.15, ma 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Over the top (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00. ma. dl. alleen 19.00. De duivel in het bloed (16); 21.15. CITY THEATER II: The golden child (12). do. vr. zo. 14.45 19.00. za. ma. di. alleen 19.00. Tahoe (16Y, 21.15. De Speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Over the top (12); do. t/m z. 19.00. Mona Uaa (12); do. t/ m zo. 21.15. Peggy Sue got mar ried (al); ma dl. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Labyrinth (al); vr. za. zo. wo. 15.45. Oe speurneuzen (al); za zo. wo. 14.00. WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-13269): Heartbreak ridge (12); do. t/m zo. 20.00. De aanslag (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje; za zo. ma. wo. 14.00. ZOETERMEER e PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 070- 511313): Police Academy 4 (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. The color of money; do ma. dl. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Children of a leaser God (aly, do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. Bambi; za zo. wo. 14.00. OEN HAAGe AST A 1 (Spul 27. tel. 463500); Silver hullet (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Spertamo ch* sia femmina (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. e ASTA 3: Stand by me (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. e BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656); Black widow (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. e BABYLON 2: Chil dren of a lesser god (al* 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30. 16.00, 18.45, 21.15. e BABYLON 3: Ope ra do Malandro (16); 14.00, 19.00, 21.30. za zo. wo. 19.00, 21.30. e CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Polic* academy IV (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e CINEAC 2: Platoon (16); 14.00, 18 45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. e CINEAC 3: Tough guy* (alY. 18.45, 21.30. do. vr. di. ook 14.00. e EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The color purple (al); za wo. 20.00. zo. 16.00, 20.00. over, dag. 13.30, 20.00. e METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): D* naam van d* rooe (16); 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: L* declin de Pempire Americain (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e METROPO LE 3: Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e METROPOLE 4: A room with a view (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. e METRO- POLE 5: Flodder (al); 14.00, 18.45. zo. 13.15, 16.00, 18.45. Duet for on* (12); 21.30. e ODEON 1 (He rengracht 13, tel. 462400): Police academy IV (al); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. a ODEON 2: The Tum chainsaw massacre (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e ODEON 3: Critical condition (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e ODEON 4; The golden child (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. a LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402): Sophie'* choice (16); 13.00, 16.00, 19.00. a LE PARIS 2: Ecstasy girlds; (18); v.a. 12.15. zo. v/a 13.45.) a PARIS 3: Teal girls (18); v.a. 12.30. (zo. v/a 14.00.) a HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900Y. Zaal 1: Careveg- gio: 19.30. 21.45. Hongaars film- festival; za. zo. v.a 13.00. National velvet; do. 15.00. A day at the rs- cm: vr. 15.00. Zaal 2: Tu ml turbl; 19.30, 21.45. za. en zo. geen voor stelling. Zaal 3: wo. do. vr. za 16.00. (middagvoorstelling voor een spec, prijs!), dag. (beh. za) 19.30, 21 45. za. 20.00. RafflM sur la villa; do. Flic story; vr. Coup de torchon; za L'Emmerdeuf, zo. L'Assassin habits au; ma. L* chat et la souris; di. L'Attentat; wo. NACHTVOORSTELUNGEN: a CINEAC 1: Police academy IV (16); za 00.15. a CINEAC 2: Pla toon (16); za 00.15. a CINEAC 3: Koet school meisjes di* nooit nee *«99«n; (16); za 00.15. a EUROCI NEMA: De ontboezemingen van een meisje met atijl (18); za 00.02. „i ROTTERDAM Het Rotterdamse toneelgezelschap RO-Thea- ter werkt aan de produktie van een opera geïnspireerd op de „anarchistische schelmenromans" van ae Rotterdamse schrijver Willem van Iependaal voor de opening van de nieuwe Rotter damse schouwburg volgend jaar april. POL, zoals de opera gaat heten is volgens regisseur Jos Thie „de tragedie van een Rotter damse jongen die zich uit de sloppen omhoog weet te werken en een succesvolle carrière als zakenman opbouwt. Om dan te ont dekken dat er meer is in het leven. Altijd meer". Het verhaal is gebaseerd op de boeken van Van Iependaal en dan met name Polletje Piekhaar en Lord Zeepsop. De muziek voor de produktie, waarin geen enkel woord normaal gesproken wordt, wordt geschreven door Herman van Veen en Erik van der Wurff. Volgens Van Veen zullen er wat betreft de muziek twee niveaus zijn: het volkse niveau, waarin een soort volksmu ziek de overhand heeft, en de hogere sociale lagen, waarin klas sieke motieven verwerkt zullen worden. Voor de belangrijkste rollen heeft het RO-Theater Huub van der Lubbe, leadzanger van de popgroep De Dijk, Maijol Flore, Ramses Shaffy en Lex Goudsmit aangetrokken. Volgens Thie en zijn mederegisseur Antoine Uitdehaag onttrekt POL zich aan elke vergelijking met allerlei vormen van mu ziektheater die momenteel in Nederland worden gerealiseerd. Het is geen musical, omdat alle tekst wordt gezongen, en geen opera omdat het verhaal op een veel modernere en veel snellere manier wordt verteld. De produktie van het stuk, dat vanaf 15 april volgend jaar enige weken te zien zal zijn in de nieuwe schouwburg, kost ongeveer een half miljoen gulden. Thie en Uitdehaag hopen op een zodanige publieke belangstelling dat POL langer kan worden vertoond dan de enkele weken in de Parijs kan alsnog naar Brandt Corstius (van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Tweede Kamer gaat in meerderheid ak koord met de afschaffing van de P.C. Hooftprijs als staatsprijs voor de letteren. De verantwoordelijkheid voor de toekenning van die prijs zal worden overgedragen aan een aparte stichting. WVC-minister Brinkman wil het prijzenbedrag, dat door de overheid wordt bijgedragen, verhogen van tien- naar vijftien duizend gulden. Het besluit om de PC Hooftprijs te „privatiseren" volgt na een slepende discussie over Brinkmans weigering de staatsprijs aan de schrijver Brandt Corstius toe te kennen, omdat deze zich „kwetsend" over het Nederlandse volk had uitgelaten. Nu het predikaat „staatsprijs" verdwijnt vervalt ook de formele verant woordelijkheid van de regering voor de toekenning. Voor minis ter Brinkman is dat maar beter ook, want het is al geruime tijd bekend dat een volgende jury opnieuw Hugo Brandt Corstius voor de PC Hooftpriis zal voordragen. Die heeft overigens in het verleden al diverse keren laten weten de prijs niet meer te zul len aanvaarden. De bewindsman ondervond gisteren tijdens het overleg in de Kamer ook nauwelijks weerstand tegen zijn plan, een speciaal fonds de taak te geven om culturele omroepproducties met fi nanciële bijdragen te stimuleren. Het fonds, dat in de nieuwe Mediawet is opgenomen, krijgt jaarlijks zeven miljoen uit de WVC-pot. Voor zowel de nieuwe letterenprijs als het dit jaar op te richten cultuurfonds geldt, dat sponsoring van derden door Kamer en minister van harte worden verwelkomd. Met een ruimer budget zal het stimuleringsfonds meer mogelijkheden krijgen om het aandeel cultuur op tv wat verder op te vijzelen. Wat de PC Hooftprijs betreft wil minister Brinkman het idee van PvdA'er Niessen, om sponsorgelden aan te wenden voor herdrukken van eerdere prijswinners, op zijn departement laten onderzoeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 15