Verregend Pinkpop doet muzikaal niet onder voor vorige edities Prachtige Dosto jevski in Holland Festival De rijke verbeelding van Yon Zemlinsky Ovaties voor Schönberg Ensemble Charles de Wolff jubileert in Stadsgehoorzaal 'KUNST Moskou ontneemt dichteres staatsburgerschap CcidócSouoont DINSDAG 9 JUNI 1987 PAGINA Michael Jackson in de ban bij Jehovah's Getuigen LOS ANGELES Het Ameri kaanse hoofdkwartier van de Jeho vah's Getuigen heeft geloofsbroe der Michael Jackson in de ban ge daan. Dit gebeurde nadat al maan denlang geruchten circuleerden dat Jackson voor veel Getuigen te ver was gegaan met zijp al meer dan twee jaar oude videoclip „Thriller", waarmee hij de verdenking op zich laadde zich met occulte zaken bezig te houden. Jackson had in 1984 al beloofd de tekst van enkele liedjes te wijzigen, die Jehovah's Getuigen hun kinderen liever niet ongekuisd lieten meezingen. Beeldhouwer Rapoport overleden NEW YORK In een ziekenhuis in New York is overleden de beeldhouwer Natan Rapoport, vervaardiger van het monument dat in Warschau staat ter herinne ring aan de opstand in het getto van Warschau. Hij werd 76 jaar. Rapoport werkte in de Tweede Wereldoorlog als beeldhouwer in de Sovjetunie. Na de oorlog stelde hij de Poolse regering voor een monument te maken ter herinne ring aan het getto van Warschau. Hij maakte het uit een blok steen dat Hitier oorspronkelijk had be stemd voor een monument in Ber lijn ter ere van de overwinning van de nazi's. MOSKOU De Opperste Sovjet heeft de dissidente dichteres Iflna Ratoesjins- kaja en haar man het Sovjetburgerschap ontnomen wegens het aantasten van de goede naam van de Sovjetunie. De dich teres en haar echtgenoot zijn momenteel met toestemming van de Sovjetleiding in Groot-Brittannië, waar Ratoesjinskaja zich medisch laat behandelen aan de ge volgen van haar driejarig gedwongen verblijf in een werkkamp. De 33-jarige dichteres werd in 1983 tot zeven jaar ge vangenschap veroordeeld. In oktober vo rig jaar kwam zij na drie jaar werkkamp vrij. Nederlandse film in VS bekroond DEN HAAG De Nederlandse videofilm „Tech nology assessment: an opportunity for Europe" is in Chicago tijdens het US industrial film and vi deo-festival" bekroond met de tweede prijs, de Sil ver Screen Award. De film is gemaakt door Toon der Studio's, in opdracht van de Nederlandse Or ganisatie voor Technologisch Aspectenonderzoek (NOTA). Deze organisatie werd in 1986 door minis ter Deetman van onderwijs en wetenschappen in gesteld om de maatschappelijke gevolgen van we tenschappelijke en technologische ontwikkelingen te bestuderen. De film laat zien hoe in de afgelo pen decennia de behoefte ontstond aan onderzoek naar de gevolgen van wetenschappelijke en tech nologische ontwikkelingen en roept op tot Europe se samenwerking bij dergelijk onderzoek. De film is op 16 juni te zien in theater 't Spant in Bussum tijdens de jaarlijkse film- en videomanifestatie. AANMOEDIGINGSPRIJS VOOR PIETER BOSKMA DEN HAAG De dichter Pieter Boskma uit Amsterdam is met het manuscript „Quest" de eerste winnaar geworden van de aanmoedigingsprijs voor literair talent die de Stich ting De Avonden in Den Haag heeft uitgeloofd. De prijs, een volledig verzorgde uitgave bij een gevestigde uitgeve rij, wordt 20 juni uitgereikt tijdens de Haagse Nacht van de Literatuur in Het Paard. Voor de prijs waren 254 stukken ingestuurd door auteurs uit Nederland en België. De jury bestond uit: Adriaan Morriën, Howard Krol, Jan-Hendrik Bakker, Adriaan Bontebal en RoberGJan Rueb. Van de in zenders bleven er na een eerste beoordelingsronde tien over, die in april hun werk in Het Paard voordroegen en vervolgens nog manuscripten van ongeveer dertig pagina's instuurden voor een nieuwe beoordeling. De jury vindt dat de poëzie van Pieter Boskma zich kenmerkt door een grote rijkdom aan vondsten, die veelal weergegeven wordt in barokke beelden, weids, warmbloedig en vol beweging. Het wezen van zijn poëzie is de voorkeur voor de opgeroe pen suggestie boven de verduidelijking ervan. BAARLOO Het zat Pink pop-organisator Jan Smeets dit jaar niet mee. Eerst moest hij met zijn festival uitwijken van het vertrouwde Burge meester Damensportpark in Geleen naar Recreatie-oord De Berckt in Baarloo. En net toen hij dacht dat zijn pro gramma rond was, liet eerst The Smiths het afweten en liet daarna de Engelse groep The Mission verstek gaan omdat de bassist zich in zijn vingers had gesneden, waar door hij niet kon spelen. De grootste spelbreker van het achttiende Pinkpop Fes tival werd echter het weer. Dit jaar trof het publiek na melijk niet een zonovergoten terrein aan, zoals gebruike lijk, maar een door constante regen tot blubber vervormd grasveld. En het duurde tot na zevenen voordat het niet langer met bakken uit de he mel kwam. Hoewel de uitste kende vervanging voor The Mission, het uit Amerika af komstige Lone Justice, na vijfentwintig minuten moest stoppen omdat de regen het onmogelijk maakte om door te spelen, liet een optimis tisch Smeets het publiek we ten: „In Woodstock regende het veel harder en daar had niemand een paraplu bij zich". Captain Beefheart mag op hetzelfde Pinkpop Festi val in 1974 dan ook in de re gen hebben gespeeld, in dat jaar liet de zon zich nog vol doende zien. Pinkpop Festival. Met Fatal Flo wers, Lone Justice, In Tua Nua, HUaker DU, Chris Isaak, Iggy Pop, The Communards, Echo and the Bunnymen en Lou Reed. Recrea- tie-oord De Berckt, Baarloo. Twee de Pinksterdag. De toeschouwers gingen het slechte weer gisteren te lijf met paraplu's, regenkleding en vaak heel kunstig ver vaardigde omhulsels van plastic zakken. Andere mu ziekliefhebbers hadden grote plastic zeilen meegenomen om onder te schuilen als een zoveelste bui ziin natte drup pels op de aarde liet neerda len. Ook de tentjes aan de rand van het terrein, waarin etenswaren, kleding en oor bellen te koop waren, bleken een prima schuilplaats voor degenen, die wel op regen, maar niet op zoveel regen hadden gerekend. Al snel kwam iedereen tot de conclu sie dat een festival heel leuk is, vooral als er muzikaal zo veel kwaliteit wordt geboden als op deze achttiende editie, maar dat als het terrein dan verandert in een drassige modderpoel, terwijl je tot op je hemd nat bent, het ineens een heel stuk onaangenamer wordt. Bovendien ontnamen al die paraplu's het zicht op het podium waardoor van een visueel spektakel nauwe lijks sprake kon zijn. Smeets was echter niet van plan te stoppen en dus trokken alle negen groepen aan de meest gewillige oren voorbij. Van een recordaantaal toeschou wers was echter geen sprake. Slechts 30.000 bezoekers pas seerden de kassa's, wat bete kent dat Pinkpop financieel een flinke veer moet laten. Muzikaal stond Pinkpop 18 als een huis. De uitschieters waren het Ierse combo In Tua Nua, de Amerikaan Chris Isaak, de Engelse groep Echo and the Bunnymen en oudgediende Lou Reêd, die met een lekkere rock roll- show vanaf elf uur 's avonds niets liet merken van het feit dat hij al aardig de pensioen gerechtigde leeftijd nadert. Overigens waren de lange wachttijden tussen de groe pen ook niet bevordeljjk voor een goede sfeer. Smeets had dit jaar voor één podium ge kozen, inplaats van de ge bruikelijke twee, en als je dan koud bent tot op het bot, is elk half uur een behoorlij ke aanslag op je gestel. De groep die de meeste proble men had met het publiek was The Communards. Al na tien minuten verlieten Jimmy Sommerville co het podi um. In die tijd had de zanger alle losse spullen die op het terrein waren te vinden, naar zijn hoofd gekregen. Jimmy kwam terug en pro beerde een dialoog aan te gaan met de gooiers waarbij hij uitriep: „als je dan zo flink bent, moet je hier op het podium durven komen, dan zal ik dat lieve gezicht van je eens bewerken". Bij werd natuurlijk door het voltallige publiek uitgela chen, maar hij besloot toch de rest van zijn programma af te werken. Er bleef een vijandige stemming bestaan tussen The Communards en het publiek en toen hij na vijftig minuten aankondigde dat het de laatste song was, werd dat met veel gejuich ontvangen. Dat was bij Echo and the Bunnymen anders. Het kwartet speelde een heel sfeervolle set waarin veel nieuwe nummers zaten zoals het sentimentele „Ocean Rain", waarbij vooral de prachtige gitaarpartijen op vielen. De nieuwe songs lig gen in het verlengde van wat The Bunnymen eerder op de plaat zetten, maar ze doen wel reikhalzend uitkijken naar de nieuwe elpee. Dat zo wel Echo and the Bunnymen als het publiek even de tijd en het slechte weer vergaten, werd duidelijk toen ze een volgend nummer in wilde zetten, maar te horen kregen dat hun tijd om was. „Oh we moeten gaan", riep zanger Ian McCulloch na een uur wat verbaasd. „Tot ziens". Het publiek, dat had genoten van de warme, muzikale uit straling van het viertal nam er geen genoegen mee en bleef net zo lang om meer roepen tot ze terugkwamen. Hun toegift bestond uit een heel leuke uitvoering van het oude Beatles-nummer „Twist and Shout". Eerder die dag hadden Lone Justice en In Tua Nua veel indruk gemaakt. Het optre den van eerstgenoemde was echt veel te kort Marie McKee co stonden nog geen half uur op het podium, maar speelde met nun up tempo rock country - ge dreven gebracht en van soe pele vocalen voorzien door Marie - de sterren van de he mel. In Tua Nua zou wel eens net zo groot kunnen worden als landgenoten U2. Zangeres Leslie Dowdall deed er alles aan om het publiek de regen te laten vergeten. Met veel enthousiasme spoorde ze de toeschouwers aan mee te zin gen en kreeg dat ook gedeel telijk voor elkaar, ondanks de enorme plensbui. In Tua Nua valt niet alleen op door zijn sprankelende composi ties, maar ook door het ge bruik van de viool, die de nummers een heel eigen tin tje geeft. In „Seven Into The Sea" zorgde het instrument, bespeeld door de in witte smoking gestoken Aingeala De Burca, voor de melancho lieke sfeer die bij Ierland past Chris Isaak overtuigde met zijn Amerikaanse gitaarrock. Hoewel hij achteraf liet we ten niet zo tevreden te zijn over het concert, vlamde zijn creatieve gitaarpartijen als geen ander die dag. Hij moest Zo beleefden gisteren een groot aantal bezoekers het Pinkpop festival in Baarlo: onder een groot plastic zeil, zich bescher mend tegen de regen. foto: anp dan ook terecht terugkeren voor een toegift Wat de toeschouwer zich vooral van Iggy Pops optre den zal herinneren, is zijn voetenwerk. Waar anderen al snel adem tekort kwamen, bleef Iggy maar dansend als een bokser over het podium gaan. Zijn optreden was niet slecht, vooral de vocalen wa ren heel sterk, maar echt in drukwekkend... nee. Zijn muziek vertoonde overeen komsten met die van HUsker Dü. Dit trio trok met hun gi taren ook een muur van ge luid op, al kwamen ze vocaal veel minder uit de verf. Lou Reed sloot op geden- kwaardigde wijze het festival af. Op het terrein waren, tot groot ongenoegen van de brandweer en de beheerder, op dat moment al de nodige vuren ontstoken. Reed, die werd begeleid door een strak spelende groep had vooral gekozen voor stevige rock roll. De meester bleek hele maal in zijn element te zijn en putte muzikaal uit het beste van zijn rijke verleden. Hoewel de regen het even had laten afweten, ontkwam ook Lou Reed niet aan een bui. Het publiek had er toen echt genoeg van, waardoor hij zijn optreden beeindigde voor een handje vol mensen. HANS PIËT Met de woorden „Moordenaar! Wie is dat? Jij!" wordt de. voorstelling „Schuld und Süh- ne" (Schuld en boete) van Duitslands meest notabele ge zelschap Schaubtlhne am Leh- niner Platz uit Berlijn in een flits geopend. Wie dat begin mist, krijgt het gegeven van Dostojevski alsnog zorgvuldig uitgewerkt en prachtig ge speeld aangeboden. De regie van de Poolse cineast/theater maker Wajda is er een die niets aan het toeval overlaat. „Schuld und Sühne" vergt grote concentratie van de toe schouwer. Dat is de voorstel ling waard. De student Raskolnikov (Step- han Bissmeier) heeft een fraaie filosofische omkleding bedacht rond zijn roofmoord op een oude vrouw: hij verlost de maatschappij van een on waardige luis. Het justitieel onderzoek naar de moorde naar lijkt hem onschuldig te verklaren. Het levert in zeke re zin twee doden op: de vrouw en Raskolnikov, wiens leven niet meer is zoals het SchaubQhne am Lehniner Platz: „Schuld und Sühne" naar Fjodor M. Dostojevski. Bewerking en regie: Andrzej Wajda. Decor en kostuums: Krystyna Zachwatowicz. Met o.a. Stephan Bissmeier, Jutta Lampe, Udo Samel en Branko Samarovski. Appeltheater, Den Haag, zaterdag 8 en zondag 7 juni. was. Hij zal zichzelf moeten aangeven om met zijn schuld gevoel in het reine te komen. Regisseur Wajda doseert de di verse filosofische vraagstuk ken in het stuk nauwgezet. Binnen het in kamers inge deelde decor van Krystyna Zachwatowicz wordt steeds de plaats van handeling met een paar spots uitgelicht om de aandacht te concentreren. Het meest opvallende aan deze re gie is de rust, waarmee de handeling verloopt. Voor Jutta Lampe als Sonja een passage uit de Bijbel (over de wederop standing van Lazarus) voor leest, pauzeert zij. Wajda bena drukt daarmee Dostojevski's dilemma van geloof versus at heïsme. De scenes vloeien als het ware in elkaar over en dat gebeurt niet via de flitsende montage die theatermakers in ons land zo vaak gebruiken. De rechter van instructie die Raskolnikov zal vertellen dat hij moet bekennen, staat bij voorbeeld al vijf minuten in het donker, in de hoek die de studentenkamer voorstelt. Zo bereikt Wajda rust, die de con centratie van acteurs en pu bliek bevordert. Dat „Schuld und Suhne" van de Schaubtlhne een prachtige voorstelling is, komt niet op de laatste plaats vanwege de ac teurs en de actrice van het ge zelschap. Hun spel is super-na tuurlijk, het wordt nergens aangedikt, het lijkt nooit op het acteren, dat wij hier zo vaak zien. Naast dat sobere werk van een fantastische Jut ta Lampe en een indrukwek kende Udo Samel valt de hoofdrol van Stephan Bissmei er op. Hij weet exact de juiste toon en vaart te vinden, als Raskolnikov in een woorden waterval zijn bekentenis doet Bijna fluisterend met de zach te aandrang van iemand die overloopt van de te lang bin nengehouden geheimen, spreekt hij zijn schuldgevoel uit door de voorwerpen aan te wijzen, die bij de moord een rol speelden. Jutta Lampe kijkt achter op het toneel zwij gend toe. „Schuld und Sühne" is tot in details een geslaagde voorstel ling te noemen, waarin Wajda niet meer heeft gedaan dan het publiek te confronteren met vragen over geloof en goed en kwaad. Wat de Neder landse theatermakers en ac teurs ervan kunnen leren, is dat uiterste concentratie, je on dergeschikt willen maken aan de voorstelling en minder ac teren en meer „zijn" loont. Zou Eric Schneider, Ton Lutz, Hans Croiset of Pierre Bokma genoegen nemen met een klein bijrolletje in zo'n stuk De Duitse topacteur Branko Samarovski heeft in „Schuld und Sühne" in de rol van bur german Koch misschien zeven clausen uitgesproken. Dat ty peert de inzet waarmee een gezelschap een voorstelling tot een succes wil maken. PETER SNEL Eerste Pinksterdag was Am sterdam een ware operastad. Een niet gering aantal liefheb bers genoot 's middags in het muziektheater van de verruk kelijke Fledermaus, door Har- noncourt op een hoger niveau getild, om 's avonds in de stadsschouwburg twee korte opera's van Von Zemlinsky te gaan zien en horen. Von Zem linsky is lang uit de gratie ge weest, zowel omdat zijn werk in nazi-Duitsland verboden was als omdat hij na de oorlog te zeer in de schaduw van zijn zwager Schönberg bleef staan. Pas in de zeventiger jaren kwam een doorbraak van zijn opera's en instrumentale wer ken langzaam op gang. De Ne derlandse Operastichting gaf in 1984/85 en 1985/86 zeer ge slaagde uitvoeringen van „Der Zwerg" en „Der Kreidekreis". In het kader van het Holland Festival geeft nu de Hambur- gische Staatsoper voorstellin gen van „Der Zwerg", vooraf gegaan door een korte andere opera van Von Zemlinsky „Eine Florentinische Tragö- die". Beide zijn gebaseerd op verhalen van Oskar Wilde en gesitueerd in de renaissance van het welvarende Florence Twee opera's: „Eine Florentinische Tragödie" en „Der Geburtstag der Infantin" (Der Zwerg) van Von Zem linsky door de Hamburgische Staat soper. Stadsschouwburg, Amster dam, zondagavond. Herhaling, van avond. en van het Spaanse hof. Het toneelbeeld bij de Floren tijnse tragedie is eenvoudig en roept beelden op van Rem- brandts schilderijen door het vertoon van veelkleurige stof fen van de stoffenhandelaar - Victor Braun - die de hoofdrol speelt Een elegante vrouw die zo uit een schilderij van Klimt gestapt zou kunnen zijn, vindt via een avontuurtje met een edelman het respect en de lief de voor haar man terug als deze de medeminnaar tenslotte heeft gewurgd. De psychische ontwikkeling die man en vrouw doormaken kon uit de helaas grotendeels onverstaan bare tekst niet worden afge leid. Deze werd weliswaar in de regie adequaat uitgedrukt, maar kon alleen bij voorken nis van de geschiedenis door het publiek goed worden be grepen. De muziek golft in eindeloos opstapelende fasen gelijkmatig en evenwichtig voort en doet regelmatig den ken aan Brahms, Mahler en Wagner. Zowel het toneelbeeld als de muzikale structuur bij De Dwerg zijn veel rijker en af wisselender. Hier speelt de verwende infante - Inga Niel sen - geïnspireerd op de infan tes van de schilderijen van Ve lasquez, de hoofdrol. Zij speelt met haar nieuwste speelgoed, een dwerg, tot deze zo ge schrokken is van zijn eigen vreselijke spiegelbeeld dat hij dat niet overleeft. De infante kan daarna weer prettig ver der spelen. De muziek is hier in zijn veel kleurige schittering een ple zier voor het oor. Daarbij blijkt de schrijnende rol van de dwerg steeds weer zeld zaam indrukwekkend. Hij werd hier doorleefd neergezet door Kenneth Riegel, die voor de pauze ook reeds als edel man op het toneel was gestor ven. Met alle respect voor de fave voorstelling van de Ham- urgers is mij de dwerg van Niel Rosenshein (nu Alfred bij de Fledermaus) bij de Opera stichting als hartverscheuren- der bijgebleven dan die van Kenneth Riegel. Voor een ultgebreli agenda, ook voor de ko- mende dagen, raadplege i men „UIT", de gratis we-®1^ kelijkse bijlage van deze n1 krant. IEP het ikeir de de ALPHEN AAN DEN RIJN Elir is ROCINEMA I (Van Boetzelaer [jne straat 6. tel. 01720-20800): Polk 5, ïy 4 (al); 18.45, 21.30 'l to :erS Eu lag ce Academy wo. ook 13.45. Taran en verketel (al); wo. 14.00. ROCINEMA II: Police Acadeimlarva 4 (al); 18.45, 21.30. wo. ook rjn 13.45. EUROCINEMA III: PtofJ' toon (12); 18.30, 21.15. wo. oolaen' 13.30. EUROCINEMA IV: Bad to school (al); 18.30, 21.15. ook 13.30. iten inen de a< LEIDEN I.UXOR (Stationswei 19, tel. 071-121239); Police Act Bi demy 4 (al); 19.00, 21.15. wo ook 14.30. UDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): de naam van de roos (12 14.30, 18.45, 21.15; Over the Top (al); Golden Child (121 Children of a lesser god (al Platoon (16); 14.30, 19.00, 21.15 TRIANON (Breestraat 31. to 123875): De aanslag (al); 14.30 19.00; Hannah and her sister (al), 21.15. REX (Haarlemmer, straat 52, tel. 071-125414); Sul ka's daughter (16); 14.30, 19.00 21.15. NOORDW1JK LIDO THEATE* (Pr. Bernhardstraat 56, 01719-12800): Golden child (17 di. 20.15. De speurneuzen (a wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30, tel. 01718-74075) Over the top (al); wo. 14.4! 19.00, 21.15. di. 19.00, 21.15 CITY THEATER II: The gold* child (12); tijden zie City CITY THEATER III: Voyag home (12); tijden zie City CITY THEATER IV: Field honor (12); di. wo. 19.00, 21.15 De speurneuzen (al); wo. 14.45 VOORSCHOTEN GREENWA (tel. 01717-4354): Over the to; (12); do. t/m wo. 19.00. Pegg Sue got marriet (al); do. t/m wo 21.15. Labyrinth (al); 15.45. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); wo. 14.00 WASSENAAR e ASTRA (to 01751-13269): De aanslag (12) 20.00. KINDERVOORSTELLING Labyrinth; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENAOj c 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079 511313): Police Academy (al)21* (12); di. 19.00, 21.30. wo. 14.01 1 20.00. The voyage home - Sto Trek IV (al);di. 20.00. ChildrW11 of a leaser god (al); wo. 2O.0Q t Bamby (al); wo. 14.00. 0 ile b DEN HAAGe ASTA 1 (Spul V tel. 463500): Act of vengeanc (16); 14.00, 19.00, 21.3 ASTA 2: Wanted dead or a ve (16); 14.00, 18.45, 21.3 rw ASTA 3: Stand by me 14.00, 19.00, 21.30. BABYU 1 (Winkelcentrum Babylon, 471656): Black widow 14.00, 19.00, 21.30. BABYLÖ 2: Children of a lesser god (i 14.00, 18.45, 21.15. BABYLO 3: Soul man (at); 14.00, 19.01 21.30. wo. 19.00, 21.30. CINE AC 1 (Buitenhof 20. tel. 63063? Police academy IV (al); 14. 18.45, 21.30. CINEAC 2: P toon (16); 14.00, 18.45, 21.31 CINEAC 3: Tough guys (ai D1 18.45, 21.30. dl. OOk 14.01 EUROCINEMA (Leyweg 911 tel. 667066): The color purp (al); wo. 20.00. over. dag. 13.31 20.00. METROPOLE 1 (Came V« gielaan, tel. 456756): De nasi van de roos (16); 14.00, 18.45 21.30. METROPOLE 2: Due for one (12); 18.45, 21.30. ook 14.00. METROPOLE Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.3f hi METROPOLE 4: A room wil v< a view (16); 14.00, 18.45, 21JC METROPOLE 5: Flodder (al" 14.00, 18.45. De aanslag (a 21.00. ODEON 1 (Herengrad k< 13, tel. 462400): Police acadeitL IV (al); 13.45, 18.45, 21.3Pi ODEON 2: The golden chlfr— (12); 13.45, 18.45, 21.30. ON 3: Critical condition 13.45, 18.45, 21.30. ODEC Over the top (12); 13.45, 11 21.30. LE PARIS 1(K< straat 12b, tel. 656402): hie's choice (16); 13.00, 11 19.00. LE PARIS 2: Taxi deel 2; (18); v.a. 12.15. Pi 3: Daisy chain (18); 12.30.* HAAGS FILMI (Denneweg 56, tel. 459900): 1: 19.30, 21.45. Zaal 2: Sid Nancy; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. En cas de heur; di. Le sheriff; wo. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbsi g tjes 2; wo. 14.00. CINEAC Bambi; wo.' 14.00. EURO NEMA: Peter Pan; ma. 14.01 METROPOLE 2: Bambi; i 14.00. 14.30. zo. 13.30, 15.30. gi Het Schönberg Ensemble en de Slagwerkgroep Den Haag voerden onder leiding vanf Reinbert de Leeuw eh met' medewerking van zangsolisten fisteravond twee recente wer en van Steve Reich in Carré uit. Bij het uit 1981 stammende „Tehillim" zongen vier (mez zo-) sopranen mee. Bij het „Desert Müsic" uit 1984 zes vrouwen en vier mannen die deel uitmaken van de BBC Singers. Steve Reich trad zelf als de grote tovenaar op, d.w.z. dat hij de klankregie of wel de mixage in handen had en daardoor via microfoons het geluid van de zangers en in strumentalisten continu kon sturen, mengen en anderszins manipuleren. Dat zijn dus de zuiver technische aspecten van zijn „Minimal Music", waarbij een beperkt melodisch thema met minimale verschuivingen in timbre, textuur, ritme en toonhoogten eindeloos her haald wordt Holland Festival. Het Schönberg-en- aemble en de Slagwerkgroep Den Haag voeren o.l.v. Reinbert de Leeuw en m.m.v. zangaoliaten twee. werken uit van Steve Reich. Carré, Amsterdam. Vanavond in het Ko ninklijk Conservatorium Den Haag. Nieuw voor deze beide compo sities is de herinvoering van de menselijke stem en daar mee van een bepaalde reli- geuze of filosofische inhoud, ij Tehillan waren dat vier joodse psalmteksten, bij de De sert Music vier gedichten o.m. over muziek van William Car los Williams. Het begin van het middelste gedicht luidt veelzeggend in een eigen ver taling: Het principe van mu ziek is het steeds weer herha len van een thema, zoals het hart klopt. Bij het beluisteren van deze beide stukken staat een im mense bewondering centraal voor de geconcentreerde disci pline waarmee de vele musici Het Schönberg-Ensemble, dat gisteren veel succes oogstte met werk van Steve Reich. FOTO: BART MULDER hun gescandeerde muzikale fi guren perfect blijven repete ren. De zangers zingen vibra tieloos, hetzij met korte mid denrif-stootjes, hetzij in lange liggende noten. De verbinding in deze hele onverbiddelijk doordraaiende muziekmachine met zijn vele korte radertjes wordt grotendeels gelegd door de doorzingende sinthesizers. Tehillan vormt als het ware een opmaat tot het veel groot ser opgezette Desert-werk, dat het publiek terecht luide ova ties ontlokte. Vanavond is dit, concert in het Haagse Conser vatorium opnieuw te beluiste ren. BESIER Jubileumconcert Charles de Wolff met het Amsterdams Kamerorkest en Bachkoor Holland. Zaterdag ge hoord en gezien in de Stadsgehoor zaal in Leiden. Charles de Wolff herdenkt dit jaar zijn vijfentwintigjarig ju bileum als koor- en orkestdiri gent en tevens zijn veertigjarig organistenjubileum. Om deze jubilea op gepaste wijze te vie ren, werd een feestelijk con cert gegeven in de Stadsge hoorzaal. Onder leiding van de jubilaris werd er een Mozart- programma uitgevoerd door het Amsterdams Kamerorkest in samenwerking met het Bachkoor Holland. Met het Amsterdams Kamerorkest, dat dit jaar overigens zijn dertigja rig bestaan viert, werkt De Wolff al jarenlang samen. Ook in de Leidse Pieterskerk is het al meermalen te beluisteren geweest tijdens uitvoeringen van het Bachkoor Holland. Het jubileumconcert, dat ge heel aan W.A. Mozart was ge wijd, werd geopend met Di vertimento in D (KV 136) voor strijkers. Een bijzonder licht voetig klinkend werk, dat in hoog tempo heel luchtig ge bracht werd. Het Amsterdams Kamerorkest speelde helder en genuanceerd en articuleer de zeer accuraat. De Symfonie nr. 41 in C (KV 551), de „Jupiter", viel na zeer doorzichtige Divertimei een beetje tegen. Het klai beeld was minder helder, .j op het laatste deel na het geheel wat ingehouden n iets aan de introverte k; y terwijl het toch zo'n uitbun M werk is. Met name de aam u ten hadden wel wat feller kund. Na de pauze verscheen ooki Bachkoor Holland op het po um' om samen met het oris de Mis in c (KV 427) uit voeren. Zoals gewoon, bracht De Wolff zijn weer tot een prestatie op hoog niveau, al moet ge worden dat de gortdroge a stiek van de Stadsgehoo niet helemaal is berekend een koor van zo grote omva In de Pieterskerk is dit k veel beter op zijn plaats, solisten traden op Mariai Koopman, Ute Frühaber, 1 ter van den Berg en Pi Bartels. Vooral Mariai Koopman dwong veel resj af voor haar ongedwon maar zeer overtuigende i nier van zingen: heel soej en moeiteloos virtuoos in coloraturen. tl ANNETTE JASPflf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8