„Pinksteren is beseffen dat God bij je is" V v >1 kerk wereld Hoge Raad verwerpt cassatieberoep Goerees brieven lezers - £eidóc6ouAarN Enthousiasme b lil GEESTELITK LEVEN/OPINIE CcidócScHwant Hans Küng roept hulp deelstaat in voor theologe PATER EMILE GEMMEKE OVER DE MODERNE DEVOTIE tfr G1 Degradatie van het leven iog Wonderlijk verhaal ie F ZATERDAG 6 JUNI 1987 PAGi dooi Marinus van der Berg „Het is niet zo moeilijk om iets nieuws te beginnen. Het is vaak veel moeilijker om vol te houden". Enthousiasme blijkt soms niet veel meer te zijn dan een kort en fel brandend strovuurtje. De lange duur stelt heel andere eisen. Ver halen van mensen die de lange duur hebben doorgemaakt, boeien me vaak meer dan verhalen van „dit zou moeten en dat zou moe ten". Die verhalen klinken wel en thousiast en vol vuur, maar je fceet nog niet wat ze waard zijn. Als het eerste nieuwe eraf is, dan wordt het pas spannend. Dat geldt voor nieuwe initiatieven. Het geldt ook voor menselijke verhoudingen. „Geef dat we elkaar zien met nieu we ogen", staat er in een gebed. „Er staat zelfs bij: „van dag tot dag". Het is niet vanzelfsprekend dat we elkaar blijven zien met nieu we ogen. Han Fortmann schreef eens: „Wij hebben genoeg mensen met een verlicht verstand. Het verlichte hart en verlichte zintuigen zijn zeld zaam". Er is in onze samenleving meer waardering voor het verlichte verstand, kun je zeggen. Het ver stand dat redeneert, dat exact kan denken, dat onderscheid weet te maken, dat greep houdt op het le ven. Natuurlijk is een goed ver stand waardevol en met Pink steren bidden we zelfs dat ons duistere verstand verlicht mag wor den maar er is een gevaar dat verstand en hart uit elkaar raken. Soms heeft iemand met al zijn ver stand de waarheid aan zijn kant, maar vervreemdt hij anderen van zich. Ook omgekeerd kan gebeu ren dat enthousiasme blind is en niet de ander in het oog houdt. Hart en verstand kunnen niet goed zonder elkaar. Wie de lange duur wil volhouden, heeft beide nodig. Een nuchter verstand en een warm hart. Ze moeten met elkaar in ge sprek blijven. Want de lange duur kent altijd teleurstelling, weerstan den en kritische tegenstroming. Wie de lange duur wil volhouden, zonder bitter, hard en „gelijkheb berig" te worden, moet zich oefe nen in een levenshouding die krachtig en soepel is tegelijk. Een weerbare levenshouding die tege lijk ook weerloos durft te zijn. In het evangelie heet dat: je huis niet op los zand bouwen. Een huis dat zowel gastvrij is en open doet voor wie in de nacht aanklopt en tegelijk beschutting biedt tegen stormen. Pinksteren dat gevierd wordt als het begin van de Kerk, begon zo vertellen de verhalen vol enthou siasme. Van dat enthousiasme lij ken wij vaak ver af te staan. Som migen zeggen dat we zelfs dood vermoeid zijn en weer anderen spreken zelfs over stervende. Een zieltogende Kerk. Dat klinkt nogal somber. De Hervormde theoloog Van Andel, denktank van zijn kerk noemt Rex Brico hem in Elsevier, zegt in een vraaggesprek: „De Kerk verdringt wat haar te wachten staat. Men gaat zo'n beetje verder in de geest van: dat overleven we wel. Alsof er niets aan de hand is". De christelijke kerken in het Wes ten kennen veel tegenwind en afne mende interesse. Is zij in een sterr- vensfase? Nog eens extra ziek door interne meningsverschillen over vragen als „oorlog en vrede, apartheid, menselijke relaties?" Kijkend naar de interne spanningen spreken sommigen zelfs van een scheiding der geesten. Ik vind zelf dat we uiterst terughou dend moeten zijn met woorden en uitspraken die van weinig hoop ge tuigen. Wie zulke verlammend wer kende woorden uitspreekt, neemt een grote verantwoordelijkheid op zich. De kerken, die de Geest en de boodschap van Christus willen doorgeven, bevinden zich in zwaar weer. De uitdaging is om „het zwaar weer" vol te houden en niet te vluchten in een ghetto van eigen gelijk. Jezelf tot „de goeden" en anderen tot „de kwaden" rekenen. Met Pinksteren bid ik dat de Heili ge Geest ons hart en onze ogen opent voor het goede en het hoop volle dat er ook is. Ik bid dat de Heilige Geest het duistere verstand verlicht om zo de lange duur vol te houden met een milde en hartelijke levenshouding. MARINUS VAN DEN BERG ESSEN De Westduitse rooms-katholieke theoloog Hans Küng heeft de deelstaat Nordrhein-Westfalen opge roepen „beslissende tegen stand" te bieden mocht de theologe Uta Ranke-Heine- mann als gevolg van haar vi sie op de maagdelijkheid van Maria de kerkelijke leerbe- voegheid worden ontnomen. De staat mag niet slechts „toeschouwer zijn in het bin nenkerkelijke zuiveringspro ces", schrijft Küng in een brief aan minister-president Rau van de deelstaat. Ranke verklaarde op 15 april voor de televisie dat ze niet gelooft in de „biologische maagdelij ke geboort van Christus Küng wijst er in zijn brief op dat de mensen, en dan vooral de verantwoordelijke politici, moeten weten dat de visie van Ranke door andere ka tholieke theologen wordt ge deeld. Met betrekking tot de maagdelijke geboorte bestaat er binnen de rooms-katholie ke kerk een legitieme pluri formiteit van meningen, al dus Küng. Bovendien hoort het recht op vrije meningsui ting tot het onvervreemdbare recht op academische onder- zoeks- en leervrijheid. „Ik hoop dat de kwestie Ranke- Heinemnn de politici wak- kerschudt, zodat niet de ene theoloog na de andere in West-Duitsland het slachtof fer wordt van kerkelijke dwang." Ook een pad wil graag noten kraken, maar hem ontbreken de tanden. Russisch spreekwoord DEVENTER Al ver raadt de zachte ,g' in de stem van de Karmeliet Emile Gemmeke nog zijn Maastrichtse afkomst, zijn hart ligt nog steeds bij Twente en Salland. Dat blijkt alleen al door zijn intense belangstel ling voor de traditie van de moderne devotie, de beweging van Geert Grootte uit de veertiende eeuw, die in de Ijssel- streek ontstaan is. „Geert Grootte Gemeenschap" staat er ook op het bord naast de deur van de pas torie van de Broederen kerk in Deventer, waar hij de laatste twintig jaar pastor is. Wat betekent voor Emile Gemmeke Pinksteren, het feest van de Heilige Geest? En wat betekent voor hem spiri tualiteit? „Pinksteren is geen spectacu lair feest", zegt pater Emile Gemmeke onmiddellijk. „Bij Kerstmis heb je de kerststal, kerstliederen, en de tijd van het jaar. Het is koud, soms sneeuwt het. Kerstmis is een duidelijk feest om te vieren. Bij Pasen is dat al minder. Op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag wordt het lijdensverhaal van Christus verteld. En dat is nog wel te verbeelden. Maar met Pinksteren ben je wat de visuele kant betreft snel klaar." De kern van het Pinkster feest is volgens hem: dat je een licht opgaat, dat je het door hebt, begrijpen, weten dat God bij je is en dan ver der gaan. Om dat te verduidelijken legt hij de evangelieverhalen uit. „De apostelen hadden een paar jaar met Jezus rondge trokken. Na Goede Vrijdag is Christus er niet meer. Je krijgt dan de onzekerheid bij hen. Petrus wil dan naar zijn oude beroep terug en weer gaan vissen. De leerlingen wisten eigenlijk met de drie jaren, dat ze Christus gekend, hadden niet goed raad. Ze gaan weer vissen." „De evangelieverhalen ver tellen dan dat ze op een avond, toen het goed vis weer was, uit vissen gingen. De volgende morgen keerden ze terug; ze hadden niets gevan gen, en wie staat daar? Jezus. Hij geeft hen de opdracht op nieuw te gaan vissen. En de vangst was zo overvloedig dat de netten er van scheur den. Christus zegt dan tegen hen dat ze geen vissen meer moeten gaan vangen, maar mensen. Je weet genoeg, zei hij, want je hebt een paar jaar met me rondgetrokken, maar jullie hebben nog niet de Goede Geest. En daar moet je voor bidden. De leer lingen gaan daarna bij elkaar zitten, nodigen Maria er bij uit en praten erover. Ieder een vertelt de ervaringen van de laatste jaren." „Op een gegeven moment zegt Petrus dan: nu gaat me een licht op, nu heb ik het door. En dan gaan de leerlin gen de straat op om over hun ervaringen met Jezus te ver tellen. Zo is de Kerk begon nen." En dat betekent Pinksteren ook nu nog. „Dat maakt op mij altijd een sterke indruk. Mensen denken een lange tijd na over wat hun zelf overkomen is. Op een gege ven moment zeggen ze: nu heb ik het door, nu weet ik waarover het gaat, nu gaat me een licht op. Dat vind ik het centrale gegeven van het Pinksterfeest." Mensen kunnen Pinksterer varingen op verschillende momenten in hun eigen le ven meemaken. Wat ze ei genlijk al wisten, maar wat nooit goed tot hun doorge drongen is, komt dan naar boven. Emile Gemmeke: „Waar schijnlijk heeft ieder mens ervaringen in zijn leven mee gemaakt, waar je achteraf van denkt dat God daar ach ter zit, dat het zo gegaan is. Je komt tot de ontdekking dat je er toen niet aan onder door bent gegaan of er juist wel aan onderdoor bent ge gaan. Maar je bent er door heen gekomen. En God heeft daarin een rol gespeeld. Ieder keer als een mens tot dat be sef komt, is dat Pinksteren." De Kerk heeft het Paasfeest, Hemelvaartsdag en Pinkste ren liturgisch over een perio- FOTO: PERS UNIE trouw op God, maar gebruik wel de goede medicijnen." „En ze menen het alle twee", stelt Emile Gemmeke vast. „Het gaat steeds om die dub bele relatie, op God vertrou wen, maar ook op de goede medicijnen. Zo is er op de bo termarkt de spreuk te lezen: vertrouw op mensen, maar let wel goed op in wie. Dat betekent dat de basis ver trouwen moet zijn, maar dat je niet onnozel moet zijn." Vroomheid en devotie vindt pater Emile Gemmeke ook eigenlijk niet de goede woor den om aan te duiden waar het bij de moderne devotie om gaat. Hij noemt het liever „leven vanuit de binnen kant". En, zo is zijn overtui ging, als de mens van binnen de goede orde heeft, heeft dat ook zijn heilzame gevolgen voor de Kerk en de samenle ving. Laat ik het eens met een paar negatieve dingen uitleggen. Iedere vorm van schijnheiligheid, van onecht heid, van dikdoenerij, van hoogdravendheid, daar moes ten de moderne devoten niets van hebben. Een van hun grondtrekken is de sfeer van de kritische trouw. Je kunt recht hebben om kritisch te zijn, maar nooit het recht om hatelijk te zijn. Een mens moet positief staan naar an dere mensen toe, mensen vallen nooit helemaal mee, mensen vallen nooit hele maal tegen." Stemmen „Florens Radewijn, de leer ling van Geert Groote, heeft de mens vergeleken met een muziekinstrument. Je moet de snaren stemmen, niet te strak, niet te slap, niet teveel, niet te weinig. De moderne devoten wisten zelfs die sna ren precies te benoemen. De eerste is de liefde. Een mens moet weten van welke men sen hij te houden heeft, van welke dingen hij te houden heeft en waar hij af van moet blijven. De tweede is de ver antwoordelijkheid. De derde is de blijdschap. Een mens de van vijftig dagen ver deeld. „Om het beter te be- ijpen", zegt pater Gemme- Maar eigenlijk is dat niet juist. Deze drie hoogtijdagen van het christelijk geloof ho ren wezenlijk bij elkaar. „Christus is na zijn dood blij ven leven: Pasen; in aanwe zigheid van zijn Vader: He melvaart; om ons mee te de len van zijn Geest: Pinkste ren. Om te zorgen dat we dat goed zouden begrijpen, heeft de Kerk daar vijftig dagen van gemaakt. Het blijft ech ter één gebeuren." Pinksteren, het feest van de Geest. De Heilige Geest, spi ritualiteit, doorgaan, het klinkt een buitenstaander soms wat vreemd en „zweve rig" in de oren. Maar als Emile Gemmeke over spiri tualiteit praat, gaat dat teeld niet op. De laatste jaren heeft pater Emile Gemmeke zich intens verdiept in de Sallandse vroomheid. Regelmatig ver zorgt hij avonden, waarin hij praat bver moderne devotie en het gedachtengoed van de navolgelingen van Geert Groote. „Als we tot een normale en gezonde godsdienstigheid willen komen, een soort volksgodsdienstigheid, dan moet dat steunen op de eigen volksaard, de eigen mentali teit. De moderne devotie is een geesteshouding, die daar op aansluit", verklaart hij het belang ervan voor de Kerk hedentendage. Moderne devotie, wat moeten we ons daarbij voorstellen? „Nuchterheid", zegt Emile Gemmeke. „Een nuchterheid die precies aansluit op de Sal landse en Saksische mentali teit. De Sallandse boeren zijn nog steeds zo." Hij noemt als voorbeeld van die nuchter heid twee typische spreuken die in Deventer op de muren te lezen staan. Op de muur van de oude apotheek in de stad staat geschreven: „Ver heeft altijd reden om blij te zijn, zo nu en dan, maar overdrijf niet teveel. En de vierde is verdriet. Een mens die zo volgens de moderne devotie probeert te leven, die excessen probeert te vermij den, leeft voor zichzelf goed. Anderen hebben graag met hem te maken, en hij houdt ook rekening met de maat staven van anderen, en met God." „In de moderne devotie ver mijdt je ook het andere uiter ste: dingen goed praten die niet goed te praten zijn. Echt heid, authenticiteit, geen overdrijving. En als je over drijft is dat niet zo erg, maar heb het dan wel in de gaten." In die geesteshouding van de moderne devotie ziet Emile Gemmeke ook een mogelijk heid om de polarisatie in de Kerk te overwinnen. „Aan dacht voor de binnenkant van de mens, echtheid, kriti- .sche trouw, doorstoten naar de wezenlijke dingen. Dan merken mensen dat ze elkaar ontmoeten. Verschillen blij ken dan symptoomverschil- len te zijn, en niet fundamen teel." „In de moderne devotie wordt gezocht naar gemeen schappelijkheid. Bij bewegin- §en in de Kerk merk ik dat e verschillen zozeer bena drukt worden, dat de wortels waaruit ze voorkomen, ver- feten worden. Dat geldt voor ewegingen van links naar rechts, en van dogmatisch naar charismatisch. Niet het verschil van mening is bij de huidige polarisatie aan de orde, volwassen mensen denken nu eenmaal verschil lend maar het uit zijn op je eigen gelijk." Maar, voegt Emile Gemmeke er zelf ook relativerend aan toe, die geesteshouding van de moderne devotie van 600 jaar geleden is niet dè oplos sing voor de huidige gepola riseerde kerkpolitieke situa tie. „Het is wel een wijze van denken en voelen, die de po larisatie zou kunnen vermin deren". THEO KRABBE DEN HAAG De Hoge Raad heeft het cassatiebe roep van het evangeliste nechtpaar Lucas en Jen ny Goeree tegen het ar rest van het gerechtshof in Arnhem verworpen. Dit gerechtshof bepaalde in september vorig jaar dat de Goerees zich bij het uitdragen van hun boodschap niet langer be ledigend, kwetsend, deni grerend of onverdraag zaam mogen uitlaten je gens joden en aanhangers van de joodse geloofso vertuiging. Volgens mr. J.R. Fiszbajn, ad vocaat van onder meer het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI), staat door de uitspraak van de Hoge Raad vast dat de vrij heid van meningsuiting en geloofsovertuiging zijn gren zen vindt daar waar burgers zich te onzorgvuldig uitlaten over andere burgers. Verder hebben nu ook niet-joodse ei sers een juridisch belang bij het bestrijden van anti-semi- tisme. Tot nu toe konden al leen joden daar aanspraak op maken. „Het was te verwachten", al dus Jenny Goeree in een eer ste reactie op de uitspraak van de Hoge Raad. „Het ad vies van de procureur-gene raal aan de Hoge Raad loog er niet om, al hadden we door de vrijspraak van vorige week nog enige hoop. Het is nu snel afgelopen met de vrijheid van godsdienst in ons land." Zeven organisaties, waaron der het CIDI, de Anne Frank stichting en de stichting Ne derlands Auschwitz comité, spanden twee jaar geleden een kort geding aan tegen de Goerees naar aanleiding van artikelen in de nummers 10 en 12 van het gospelblad 'Evan'. Het evangelistenecht paar schreef daarin onder meer dat de joden het leed dat hun is aangedaan aan zichzelf hebben te wijten. Zowel de rechtbank in Zwolle als het gerechtshof in Arn hem bepaalden dat de Goe rees zich bij het uitdragen van hun boodschap niet onnodig grievend, kwetsend en deni grerend over joden mochten uitgelaten. Op straffe van 1000 gulden per overtreding mocht het paar de nummers bovendien niet verder ver spreiden. De publicaties in Evan leid den ook tot een strafrechtelij ke vervolging van de Goe rees. Het gerechtshof in Arn hem sprak hen vorige week echter vrij van belediging van het joodse volk. Volgens het hof is het evangelistenecht paar in het blad 'Evan' niet uit geweest op anti-semitisme of racisme en zijn hun bedoe lingen volstrekt zuiver. De gewraakte passages in Evan unnen wel worden aange merkt als beledigend en kwetsend voor het joodse volk, maar „ze moeten wor den gelezen in samenhang met de inhoud van de overige artikelen die in het bijzonder bedoelen de positie van de jo den te tekenen in het licht van de bijbel", aldus het hof. De rechtbank in Zwolle acht te de Goerees eerder wel schuldig aan belediging, maar legde hen geen straf op. i\ 3rieven graag kort en Juidelijk geschreven Oe edactie behoudt zich iet reeht voor mgezon- len stukken te bekorten Ambtenaren Het CDA-kamerlid dat voor de CFO-bijeenkomst in Zoe- termeer was uitgenodigd wist niet dat Nederland per dui zend inwoners minder ambte naren telt dan andere westerse landen. De problemen die mi nisteries en overheidsdiensten hebben doordat er ambtenaren weg moeten, verwees het ka merlid naar het overleg tussen departementsleiding en bon den omdat hem de informatie ontbrak. Ik vraag me af wat hij dan in Zoetermeer kwam doen. Alleen maar zeggen dat het kabinet nooit een bod heeft gedaan van 795 miljoen gulden. Dèt wist hij dus wel. Om de voorzitter van de CFO, Ton de Jong, te citeren: ik vind het erg verdrietig. J.S.J. Zwagerman, RIJSWIJK. Morsweg IV Een aanzienlijk deel van de Morsweg en een flink aantal woningen van de Transvaal- buurt zouden tegen de vlakte moeten, omdat daar onder de zelfde „ondraaglijke" geluidso verlast wordt geleden als in de wiik Morsweg IV. Maar dat wü men niet: er zijn dus ande re belangen in het spel. Zo heeft de gemeente Leiden een flink tekort aan bouwgrond. Bovendien veroorzaken som mige bedrijven nogal wat overlast in de binnenstad en woonwijken, met name de Be- toncentrale. Voor deze bedrij ven zou Morsweg IV een pri ma lokatie zijn, om maar niet te spreken over het financiële voordeel dat dit met zich mee brengt. De gemeente probeert als be langhebbende wanhopig de sloop te rechtvaardigen. Maar het argument geluidsoverlast is niet overtuigend omdat er dan veel meer gesloopt zou moeten worden. De te hoge verkeersdruk door vrachtver keer van betonfabriek Wer- nink is uit de lucht gegrepen. Vroeger denderden de vracht wagens over de Morsweg, maar tegenwoordig worden ze omgeleid. Van een geïsoleerde ligging van de wijle is na de ontsluiting met de Dr. Lely- laan ook geen sprake meer. Bovendien hebben diverse be woners hun standpunt over het slopen van de woningen inmiddels herzien. Dit on danks het feit dat diverse voorstanders van sloop hun toevlucht hebben genomen tot intimidatie van mede-bewo ners. Het zou prettig zijn als de raadsleden zich persoonlijk op de hooogte zouden stellen van de situatie alvorens een oor deel te vellen. A.J. Goddijn, LEIDEN. Priesterambt In zijn column in de krant van zaterdag 30 mei geeft Marinus van der Berg een uiteenzetting over de priester en het pries terschap, dat meer weg heeft van de functieomschrijving van een geseculariseerde maatschappelijk werker dan dat het enig raakvlak heeft met het priesterschap. Boven dien krijgt hij het voor elkaar ook het Tweede Vaticaans Concilie erbij te betrekken. Blijkbaar heeft de heer Van der Berg nog nooit het decreet „Presbytorum Ordinis" gele zen, een document van het Tweede Vaticaans Concilie over het ambt en het leven van de priester. Als hij dit zou hebben gelezen zou hij een be ter en objectiever beeld heb ben van de priester en het lasting niet kunnen betalen. Hoopt daarmede alsnog een miljoen gulden binnen te ha len. Als deze PvdA-voorman, die vóór de verkiezingen uit gebreid de pers haalde door zich per bakfiets naar het stad huis te laten vervoeren doch zich sinds de verkiezingen per dienstauto, een Mercedes, met chauffeur verplaatst, nu eens een gewone fiets aanschaft van zijn salaris van f 138.000 Eer jaar! Dan reist nij goed- oop en als de gewone man. priesterschap. E.J. Dauner, DELFT. Hondenbelasting Gerard van Otterloo, oud-ka bouterhoofdman en wethouder van financiën in Den Haag heeft de jacht geopend op hon denbezitters die ae hondenbe- Dan hoeven hij en ziin colle ga's ook niet meer om honden penningen te zeuren. Dan heb ben zij meer tijd om een mooi boek te lezen en is iedereen blij. Als bovendien de snoe preisjes naar Nicaraqua wor den afgeschaft dan houdt de gemeente nog geld over ook! J.H. Borsboom, ALPHEN AAN DEN RIJN. (oud-Hagenaar) '(A lES- In Medisch Contact, het vakblad van de artsen, is een kei verschenen waarin staat dat een zwangerschapsafbrt binnen zes weken na de bevruchting niet onder de ab< wetgeving valt. De redenering is dat dan de zwangers beëindiging een zogeheten „overtijdbehandeling" is. streeks de zesde week is de hartslag voor het eerst neembaar en dat ogenblik is volgens het artikel de grenjPer^al sen overtijdbehandeling en abortus. t zeei UIT standpunt is een interpretatie van de regeling zoak bees in maart door de Tweede Kamer met minister Brinkma^31 besproken. De minister gaf te kennen dat hij vindt dat F meteen na de bevruchting gesproken kan worden van zwangerschap in de zin van de abortuswetgeving. Toenfoorz. er sprake van een grens die ligt omstreeks de zestiende tkeli het tijdstip waarop de bevruchte eicel zich innestelt iignet baarmoeder. ikw; de bi De kwestie kwam in de Kamer aan de orde naar aanleièrigei van een Amsterdamse abortuskliniek, die bij de overtij eesk handelingen de vijf dagen bedenktijd waarvan sprake 11 de abortuswetgeving, niet in acht nam. De minister i zich naar aanleiding van dit feit uitgesproken over de wanneer er sprake is van abortus en zijn antwoord slootjdse 1 bij de praktijk van de abortuskliniek: bij een overtijdbel W deling is geen bedenktijd nodig. Wj* •nt P°n IN U wordt de minister opnieuw uitgedaagd zich uit te s&tse 1 ken over een standpunt van medici dat wellicht ook al ifiwaa praktijk wordt ingenomen. Leden van christelijke partij*? na' de Tweede Kamer (CDA, SGP, RPF, GPV) hebben de m ter laten weten gevallen te zijn over het artikel in Med|jet Contact en vragen om zijn mening. j ee bben In deze kolommen is naar aanleiding van de overtijdbe£"^J deling al eerder gewezen op de gevaren van de manier denken waarvan de Amsterdamse abortuskliniek, de m ter en nu ook de auteurs van het artikel in Medisch Ci blijk geven. De bedenktijd die de abortuswet voorschrij bedoeld om een afgewogen beslissing te maken. In die ai ging moet het gaan over „leven tegenover leven", althans was de bedoeling. Bij de abortus die eufemistisch overtij^ handeling wordt genoemd, hoeft die afweging niet meeii maakt te worden. Op grond van biologische criteria is e de zestiende dag blijkbaar geen sprake van leven dat waard is beschermd te worden. Nu provoceren enkele parlement en regering door die zestien dagen te verli tot zes weken. Met alweer een biologisch argument, de hartslag van het kind. IW DEZE ontwikkeling laat zien hoe het leven dodelijk sla offer wordt wanneer de betekenis ervan wordt afgero aan bepaalde biologische waarnemingen. De realiteit var leven als mysterie, dat nooit kan worden verklaard met logische formulesr wordt ontkend. Deze weg degradeert leven tot een materieel gegeven dat moet voldoen aan tenschappelijke" criteria die wisselen al naar gelang men willen. Gisteren was een vrucht van zestien dagen mens? leven, vandaag is dat volgens sommigen pas na zes wq 5 het geval. Waaraan moet het leven morgen voldoen onU leefd te mogen worden? iatv ml HeT blijft een wonderlijk verhaal: de uit de hele toegestroomde joden, maar ook „heidenen", hoorden in J zalem op pinksterdag de apostelen spreken in de eigen tj de boodschap van Gods heil was voor iedereen verstaanbjj Morgen wordt in de kerk dat wonderlijke verhaal van t duizend jaar geleden verteld en gevierd. Die viering is| bijzonder getuigenis van de gebeurtenissen van toen. mers, doordat in Jeruzalem zoveel jaren geleden de C Gods op de mensen neerdaalde, bestaat de kerk en ku mensen morgen het pinksterfeest vieren. HET kenmerkende van het pinksterfeest, de overstijO van de taal, herinnert aan dat andere verhaal in de bij over talen: de torenbouw van Ba bel. Mensen bouwden toren om daarmee tot in de hemel te komen en een stad mee te kunnen pronken. Toen stichtte God verwarrinj hun taal; de een verstond de ander niet meer en in spraakverwarring moest de bouw van de toren worden staakt. Op het pinksterfeest heft God de communicatiestoring In plaats van het contact met de hemel via een toren <Le mensen gemaakt, komt de hemel naar de aarde. In wind r vuur daalt de Geest neer. Mensen kunnen God verstaan ,t j herkennen elkaar, de gemeenschap van mensen is hen N en de eerste gemeente is geboren. HeT pinksterverhaal vertelt ook hoe niet langer alli den Gods boodschap kunnen verstaan. De hele wereld ij getuige van hoe de opgestane Heer Zijn Geest zendt alle volken en naties via de joden kunnen horen van bedoeling met mens en wereld. IN A tweeduizend jaar lijkt de Geest van onze wereld te geweken, mensen ervaren de verwarring in zichzelf en il wereld om hen heen. Het pinksterfeest van morgen kan IS eraan herinneren hoe tegen alle winden in, Gods Geest waait. Misschien niet altijd waar wij Hem verwachten, r Hij waait waarheen Hij wil. Regen en wind DE BILT (KNMI) Het weer in ons land wordt vandaag be paald door een actieve depres sie boven de Britse Eilanden. Een randstoring van deze de pressie brengt een flink deel van de dag regen of motregen. Pas vanmiddag komen er van uit het westen enkele opkla ringen het land binnen. Het wordt vandaag opnieuw niet warm, ongeveer 18 graden. De wind is overwegend zuidwes telijk en is meest matig. Aan de kust en op het IJsselmeer kan de wind af en toe vrij krachtig of krachtig zijn. Op beide pinksterdagen is er in het algemeen veel bewolking en de kans op regen is groot. Met middagtemperaturen rond 16 graden blijft het te koud voor de tijd van het jaar. Weer Max. temp Eelde iw.bew. 14 Eindhoven zw.bew. 16 Den Helder zw.bew. 14 Rotterdam iw.bew. IS Twente zw.bew. 14 Vlissingen zw.bew. 17 Zd Limburg niet on tv. Aberdeen zw.bew. 12 Athene onbew. 24 Barcelona onbew. 24 Berlijn l.bew. 20 Bordeaux l.bew. 22 Bruael zw.bew. 19 Dublin regen niet ontv. 13 Frankfort Genève zw.bew. 20 Helsinki h.bew. 18 Innsbruck zw.bew. 19 Klagenfurt l.bew. 21 Kopenhagen l.bew. 17 Lissabon onbew. 25 Locarno onbew. 25 Londen regen 16 Luxemburg l.bew. 16 Madrid Malaga l.bew. onbew. 30 28 Maliorca onbew. 29 Malta onbew. 29 Moskou zw.bew. 18 MUnchen zw.bew. 17 Nice onbew. 21 Oslo h.bew. 18 Parijs zw bew. 18 Rome onbew. 24 Split onbew. 24 Stockholm l.bew. 19 Warschau regen 15 Wenen onweer 18 Zurich zw bew. 18 Casablanca zw bew. 23 Cyprus onbew. 26 Istanbul Lbew. 27 Las Pal mas onbew. 29 Beiroet niet ontv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2