Gewaden van schilders met de naald Sociale rockmusical door Gripstheater uit Berlijn ~7 KUNST £eidóc6oouMit Hollandse meesters uit Boedapest in Utrecht Margot Fonteyn op zoek naar danspassen EXPOSITIE CATHARUNE-CONVENT 9? bioscopen Openluchttheater Valkenburg gaat nieuw seizoen in Prince Wim Crouwel hoogleraar aan Erasmusuniversiteil l ZATERDAG 6 JUNI 1987 PAGÖ UTRECHT Vijftig schilderijen van Hollandse meesters uit de zeventien de eeuw uit het Museum voor Schone Kunsten in Boedapest zijn even terug in ons land. Ze zijn van 13 juni tot 19 augustus in het Centraal Museum in Utrecht te zien. Er zijn ook enkele onbekende meesters aanwezig, waar onder een Ruitergevecht van de Delftse schilder Isaac Junius, het enige be kende werk van hem. Voor de expositie in Utrecht is gekozen uit de 700 schilderijen en duizenden tekeningen en renten in Hongaars bezit, 'aaronder neemt de Holland se kunst uit de zeventiende eeuw een prominente plaats in. Ook de Italiaanse scholen vormen een belangrijk onder deel van de collectie. De keuze voor Utrecht werd gemaakt in samenwerking met het Walraff-Richartz Museum in Keulen. Alle karakteristie ke soorten van de Hollandse schilderkunst en de voor naamste scholen zijn er in ver tegenwoordigd. In Utrecht zal een van de wei nige werken van Willem Buy- tenwech hangen. Getoond worden verder werken van de genreschilders Adriaan van Ostade en Jan Steen, portret ten van Frans Hals en J.C. Verspronck, een stadsgezicht van Jacob van Ruysdael, een laat werk van zijn oom Salo mon, een landschap van de be langrijkste italianiserende Utrechtse schilder Jan Both, en een genrestuk van diens broer Andries. De Delftse school is vertegen woordigd met Brieflezende Vrouw van De Hooch die het maakte toen hij al in Amster dam woonde. Echt Delfts is Grafmonument van Willem van Oranje van architectuur- schilder Bartholomeus van Bassen. De stillevens tonen verschillende typen met wer ken van onder anderen Jan Jansz. Treek en Edwaert Coly- er. Uit de historiekunst werd Bijbelse Geleerde van Rem brandt gekozen. Verder zijn werken te zien van Rem- brandts leerlingen Nicolaes Maes, Aert de Gelder en Ger- brandt van den teckhout, als mede van Pieter de Neyn, Frans Ryckhals en Jeronimus van Diest. LONDEN Er wordt een dringend beroep gedaan op het geheugen van Dame Margot Fonteyn en de rest van de oor spronkelijke bezetting van het ballet Ondine van Sir Frede rick Ash ton. Een beroemd Brits gezelschap, het Royal Ballet, wil op die manier pro beren om het dertig jaar oude ballet weer te achterhalen. Het ballet werd niet op schrift vastgelegd en de enige andere sporen ervan zijn een stuk film, de vergeelde kostuums en het decor, zo zegt Anthony Dowell, artistiek leider van het Royal Ballet. Er wordt be weerd dat de film van Ondine de enige is die Dame Margot ooit van zichzelf in aktie wil „Sir Frederick Ashton herin nert zich zelf zijn ballet waar schijnlijk het best, maar op sommige punten kan die her innering afwijken van die van anderen" zei een woordvoer ster van het Royal Ballet. Het ballet was een grandioos succes toen het voor het eerst werd opgevoerd in het Royal Opera House in Londen in 1958. Margot Fonteyn danste toen de hoofdrol als Ondine, een watergeest die verliefd wordt op een mens en, tegen alle voorschriften in, met hem trouwt. Dame Margot is nu 68 en woont met haar echtgenoot Roberto Arias in Panama, waar zij paarden fokken. Er wordt op haar, als deskundige, een beroep gedaan om het bal let weer terug te vinden. Ook andere deelnemers aan de oor spronkelijke produktie wordt verzocht hieraan mee te wer ken, evenals latere vertolkers van Ondine, zoals Svetlana Beriosova en Nadia Nerina, die mevrouw Fonteyn in deze rol opvolgden. Volgens het Royal Ballet kreeg artistiek leider Anthony Dowell het idee om het ballet nieuw leven in te blazen. Hij kreeg toestemming van Sir Frederick Ashton (82) om de oorspronkelijke dansers te be naderen en aan een recon structie te beginnen. Sir Frederick zou dan wel het laatste woord hebben bij een nieuwe produktie, die gepland is voor volgend jaar mei. Het ballet werd voor het laatst op gevoerd in Londen in decem ber 1966. Dame Margot trad nog vorig jaar in Miami op als de konin gin in Doornroosje en spreekt al meer dan 25 jaar berichten tegen dat ze spoedig zou op houden met dansen. Haar eer ste officiële ontkenning op dit punt werd bekend toen ze 42 jaar was. Later heeft ze gezegd dat ze wel van plan was ge weest te stoppen, maar van ge dachten veranderde omdat ze wilde dansen met de Rus Ru- dolf Nureyev, die naar het westen uitweek in 1961. SUSAN TIRBUTT Copyright The Guardian Herdenking Jan Zwart AMERSFOORT In de Gro te of Sint Joriskerk in Amers foort wordt 27 juni herdacht dat kerkmusicus en organist Jan Zwart vijftig jaar geleden is overleden. De manifestatie omvat lezingen in de ochtend uren, orgelbespelingen in de namiddag en 's avonds een concert door de Sweelinck Cantorij uit Amsterdam. Op de sterfdag, 13 juli, is er nog een concert in de Oude Kerk in Amsterdam. Drie organisten werken ook mee aan het con cert van de Sweelinck Cantorij onder leiding van Willem Vo gel. Schilders met de naald worden ze wel genoemd. Die „ze" zijn de mannen, die in de loop der eeuwen de kle ding van kerkelijke functionarissen hebben versierd met borduursels. Tot en met 28 juni is in het Utrechtse rijksmuseum Het Catharijneconvent een expositie inge richt van 150 kerkelijke gewaden en losse borduursels. De tentoonstelling strekt zich uit over het tijdvak 1475-1675 en laat naast een groot aantal kledingsstuk ken uit de eigen museumcollectie ook een reeks kost bare gewaden zien, die afkomstig zijn uit de schatka mers van kerken. Een Nederlands koor kapschild uit om streeks 1475. De voorstelling laat een baldakijn zien met daaronder drie vrou welijke heiligen: links Catharina met kroon en zwaard, en onder haar voeten keizer Maxentius. Daarnaast Maria met het het Christuskind en rechts Elisabeth van Thürin- gen met aan haar voeten een bedelaar. FOTO: PERS UNIE Catharijne Convent Utrecht: exposi tie Schilderen met gouddraad en zijde; kerkelijke borduurkunst van 1475-1675. Geopend: dinsdag t.e.m. vrijdag van 10.00-17.00 uur. Zater dag, zon- en feestdagen van 11.00-17.00 uur. Tweede Pinksterdag (8 juni) eveneena geopend. UTRECHT In de gewelven onder het Catharijneconvent- -museum is het licht door gaans gedempt. De kostbare gewaden van vroegere kerke lijke hoogwaardigheidsbekle ders, die deel uitmaken van de permanente museumcollectie kunnen het volle (dag)licht slecht verdragen, omdat de kostbare borduursels anders zouden verbleken. Vanuit zich zelf bezit het Catharijnecon vent een van de belangrijkste verzamelingen liturgische ge waden van Europa. Nu enkele kerkelijke schatkamers voor deze expositie in Utrecht zijn opengegaan is de collectie eens te meer oogverblindend, ook al omdat tal van borduursels zeer veel gouddraad bezitten. Kortom, werk van 'schilders met de naald', die destijds veelal verenigd waren in het St. Lucas-gilde evenals diege nen, die met verf en penseel te werk gingen. De periode, die in de Utrecht se tentoonstelling wordt be licht, omvat ook de Reformatie en het ontstaan daarvan. Het is dan gedaan met de pracht en praal: voorgangers, die 'de Nieuwe Leer' aanhangen en verkondigen maken zich in het begin weliswaar niet druk over het kostuum, dat zij tij dens de kerkdiensten dragen, maar allengs treedt er een heel duidelijke verandering op. Aanvankelijk blijven sommi gen - met name waar het vroegere kloosterlingen en//of pastoors betrof - het gewaad van de katholieke kerk dra* gen, terwijl anderen (leken) in hun gewone pak voorgaan. Maar met de komst van de 17e eeuw verdwijnt deze gewoon te: de (opgeleide) predikant verschijnt in een zwart pak op de kansel, waarmee hij zich in niets onderscheidt "van de bo venlaag van de bevolking, die ook gekleed gaat - althans de mannen - in een zwarte kuit broek, zwarte kousen en een zwarte jas, gecompleteerd met een zgn. molensteenkraag. Vrouwelijke voorgangers zijn vanzelfsprekend volstrekt uit den boze... In de katholieke kerk gold (en geldt nog steeds) een heel an dere traditie: de priester en zijn assistenten droegen nage noeg altijd speciale kledij (pa ramenten), waarvan de onder- kleding van linnen was ver vaardigd, terwijl de opperge waden vaak van kostbare ma terialen waren vervaardigd. De kleuren van de diverse li turgische gewaden kregen een speciale betekenis, die in 1570 door paus Pius V voor de wes terse christenheid werd vast gesteld en sindsdien Nauwe lijks meer gewijzigd is. Ter il lustratie: wit is de kleur van de vreugde, de reinheid en de onschuld en is bestemd voor de tijd van Pasen en Kerst en voor de feest van heiligen, be halve martelaren, waarvoor de kleur rood is. Met rood wordt namelijk het bloed en het vuur gesymboliseerd en deze kleur wordt niet alleen gebruikt ter nagedachtenis aan martelaren, maar ook met Pinksteren. Paars, violet of purper zijn de kleuren van boete en voorbe reiding; ze worden gedragen in de vasteh en de advent en op andere boete- en voorberei dingsdagen. Groen is de neu trale kleur voor de dagen, die geen uitgesproken feestkarak- ter hebben. Zwart daarentegen is de kleur voor begrafenissen, zij het dat tegenwoordig ook paars of soms zelfs wit gebrui kelijk zijn. In de middeleeu wen tenslotte droeg men de kleur blauw op Mariafeesten; na het Concilie van Trente (1545-1563) werd deze kleur evenwel verboden. Mannen Aan het vervaardigen van li turgische gewaden kwamen zowel kleermakers als (profes sionele) borduurwerkers te pas. Rijk bewerkte kazuivels worden geacht een positieve invloed uit te zullen oefenen op de gelovigen, stelde Mat thew Paris in de eerste helft van de dertiende eeuw. Saskia de Bodt, die binnenkort hoopt te promoveren op de noord- -Nederlandse borduurkunst schrijft daar uitvoerig over in de catalogus, die de Utrechtse tentoonstelling begeleidt Overrompelende schoonheid leidt tot vervoering van gelo vigen, zo schijnt de redenering "v; De achterzijde van een Nederlands kazuifel uit het eerste kwart van de 16e eeuw. Een Latijns kruis (vroeger gaffelkruis?) met af gebeeld de Kruisdraging en daaronder Ecce Homo (Ziet de mens) en onderaan de geseling. FOTO: PERS UNIE van middeleeuwse kerkvor sten te zijn geweest, terwijl, aan de andere kant ook de educatieve waarde wordt be licht (door de Augustijner-her emiet Abraham Santa Clara (1644-1709) wanneer deze spreekt over het „seer fraay afbeelden (van) den Haan, welke met syn gekraay Petrus syne myneedigheit verweet". Zoals gezegd werd met name het borduurwerk verricht door professionele atelierwer kers (mannen!), die doorgaans verenigd waren in het Sint Lucas-gilde, al verschilt dat van plaats tot plaats. In de noordelijke Nederlanden wa ren die vooral gevestigd in Amsterdam, Den Haag en Haarlem, zij het dat ook Zwol le, Kampen, Vlissingen, Veere, Delft, Rotterdam, Leeuwarden en Arnhem dergelijke ateliers kenden. Hun voornaamste op drachtgevers waren naast de kerkelijke autoriteiten, de ste delijke magistratuur dan wel belangrijke particulieren. Want behalve fraai versierde liturgische gewaden werd her aldisch borduurwerk op magi straatskussens gevraagd, even als op stoelen en op de kleding van stadsdienaren, op vaan dels, buidels en tassen. Toch zijn er borduursels voor liturgische gewaden vervaar digd door anderen dan profes sionele ateliers. In het verband van de tentoonstelling worden de bisschoppelijke paramenten uit de voormalige statie van St. Bernardus in den Hoeck te Haarlem genoemd. Met de sta tie van St. Bernardus wordt de Haarlemse schuilkerk bedoeld, die in het stadsdeel 'den Hoeck' achter de Bakenesser- gracht lag en die in 1851 werd opgeheven. Het borduurwerk van deze gewaden, mijters, kousen, handschoenen en mui len is vervaardigd door Haar lemse klopjes (religieuze vrou wen), die bekend staan als 'de Maagden van den Hoeck'. Bor- duuractivteiten, die elders aan strenge gilde-bepalingen wa ren onderheven, waren voor wat de Haarlemse begijnen be treft reeds in 1408 door de ste delijke overheid gesanctio neerd, zij het dat daaraan de uitdrukkelijke voorwaarde was verbonden, dat dit uitslui tend 'ten dienste Gods' mocht gebeuren. Hun borduurwerk bestaat uit paramenten van vooral na 1620: het gaat om rijk gebor duurde voorstellingen op ka zuivels, zoals een aantal scènes uit het leven van Maria naar zowel een prent van Goltzius als een altaarstuk van Perter de Witte. Niet alle borduursels zijn op deze manier te duiden, maar wel die van Machteld Bicker uit Amsterdam en die van de Friezin Annetgen Emingha en Aechtgen van Veel uit Leiden, wiens lijf spreuk was: „In den heemel sullen wij altijt rusten, laet ons hier wat ter eeren Gods arbeij- den". KLAAS GOÏNGA W O AMSTERDAM Het is niet de eerste keer, dat het Gripstheater uit Ber lijn in het kader van het Holland Festival een reeks jeugdvoorstellingen in ons land komt geven. Niet ten behoeve van het HF, maar tijdens het stu dentenfestival in Amster dam was de formatie al in 1975 in ons land te gast met het stuk „Ein Fest ftlr Papadakis". Het gezelschap vindt zijn oor sprong in het Berliner Reichs- cabaret, dat in de zestiger ja ren, conform de tijdsgeest, zich toelegde op politieke kwesties en op tumultueuze, maatschap pelijke omwentelingen. Na enige tijd was het elan eruit en besloten de groepsleden in 1966 theater voor jongeren te maken met een eveneens sterk sociaal engagement. Zes jaar later werd de naam Theater ftlr Kinder gewijzigd in Grips theater. (Grips "betekent ver stand). Het repertoire week toen al sterk af van de geijkte sprook jes in toneelvorm of van zoet sappige stukjes over onbedui dende voorvallen uit de kin derwereld. Anti-autoritaire opvoedingsmethoden waren in de roerige zestiger jaren danig in zwang. Dit gezelschap toon de kinderen op het toneel die een eigen willetje hadden en die zich niet stoorden aan al lerlei verstarde fatsoensnor men en gedragscodes. Door herkenbare situaties weer te geven, wopdt het pu bliek aan het denken gezet. Aan de toeschouwers wordt verder overgelaten, wat zij met het gebodene doen. De speelstijl is vaak cabare tesk, de toneelhandeling is vol actie: de spelers zijn in de stukken steeds met iets doen de. Op humoristische wijze en met zelfspot nemen de opvoe- renden met plezier allerhande rolpatronen op de hak. Het is daarom niet vreemd, dat stuk ken van het Gripstheater ook ver buiten Duitsland tot zelfs in Brazilië, zijn uitgebracht. De centrale figuur van „Li nie 1" (10 en 11 juni in het Amsterdamse theater Carré) is een meisje uit de provincie, dat naar Berlijn is afgereisd in zanger, weer te kunnen zien. Tijdens haar speurtocht vanaf het station Bahnhof Zoo met Linie 1 van de metro komt ze met een bonte verscheiden heid van stedelingen in aanra king. Het duurt niet lang of ze komt tot de slotsom, dat het le ven in de grote stad minder ideaal is, dan dat ze het zich heeft voorgesteld. MAX SMITH Voor een uitgebreide agen- 2-°°« 2L3.u 75? JL da. ook voor de komende „"o.'L. ma. n.óo.''i9.» dagen, raadplege men 14.30.19.00. „UIT", de gratis wekelijkse (l2^vr- ,/m.™a; j bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Police Academy 4 (al); 18.45, 21.30. za. zo. ma. wo. ook 13.45. zo. ma. ook 16.15. Te- ran en de toverketel (al); za. zo. ma. wo. 14.00. zo. ma. 16.15. EUROCINEMA II: Police Acade my 4 (al); 18.45, 21.30. za. zo. ma. wo. ook 13.45. zo. ma. ook 16.15. EUROCINEMA III: Platoon (12); 18.30, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 13.30. zo. ma. ook 16.00. e EURO CINEMA IV: Back to school (al); 18.30, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 13.30. zo. ma. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Police Acade my 4 (al); za. 24.00. EUROCINE MA II: L'Amour (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Taboe III (18Y, za. 24.00. EUROCINEMA IV: Back to school (al); za. 24.00. LEIDEN a LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Police Academy 4 (al); 19.00, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): In de naam van de roos (12); 14.30, 18.45, 21.15; Over the Top (aly. Golden Child (12); Children ot a lesser god (al); Platoon (16y, 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah and her sisters (al), 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414); Sulka's daughter (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Sextherapie (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Golden child (12); za. zo. ma. 19.00. ma. ook 21.15. dl. 20.15. De speurneuzen (al); za. ma. wo. 15.00. KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Over the top (aly, do. vr. za. zo. ma. wo. 14.45, 19.00, 21.15. dl. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: The golden child (12); tijden zie City L CITY THEATER III: Voyage home (12); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Field ol honor (12Y, do. vr. zo. 14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. De speur neuzen (al); za. ma wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Over the top (12); do. t/m wo. 19.00. Peggy Sue got marriet (al); do. t/m wo. 21.15. La byrinth (ai); 15.45. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); za zo. ma wo. 14.00. WASSENAAR a ASTRA (tel. 01751-13269): Peggy Sue got mar riet (al); do. t/m zo. 20.00. De aan slag (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Labyrinth; za. zo. ma wo. 14.00. ZOETERMEER e PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Police Academy (al); (12Y, do. di. zo. vr. 19.00, 21.30. za. ma. 14.30, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. West Side Story (al); do. di. zo. vr. 19.00, 21.30. za ma 14.00, Children of a lasser god (alfcr di. wo. 20.00. vr. za. zo. ma 19I 21.30. Bamby (al); za. ma. 14.00. zo. 14.30. OEN HAAGe ASTA 1 (Spul 27lhT T 463500): Act of vengeance (PLt 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. ujrip 16.00, 19.00, 21.30. AST*! in Wanted dead or alive (16); l4nrd< 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, H 18.45, 21.30. ASTA 3: Stan me (al); 14.00, 19.00, 21.30. V ma. 13.30, 16.00, 19.00, 2 rda BABYLON 1 (Winkelcentrums bylon, tel. 471656): Black wi (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. N" BYLON 2: Children of a lesser (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. aat 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. ejS' BYLON 3: Soul man (al); 14 „a 19.00, 21.30. za. zo. ma. wo. 19 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof ia* tel. 630637): Police academ t/i (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. di 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. 0 t/ AC 2: Platoon (16); 14.00, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 11 21.30. CINEAC 3: Tough (al); 18.45, 21.30. do. vr. dl.' 14.00. EUROCINEMA (I 910, tel. 667066): The color (al); za. wo. 20.00. zo. ma. 16 20.00. over. dag. 13.30, METROPOLE 1 (Camegl tel. 456756): De naam van dei (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. s TROPOLE 2: Duet for one 18.45, 21.30. do. vr. di. ook 1< METROPOLE 3: Platoon 14.00, 18.45, 21.30. ZO. ma. 16.00, 18.45, 21.30. e METRO LE 4: A room with a view 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13 16.00, 18.45, 21.30. METRO LE 5: Flodder (al); 14.00, 18.45 ma. 13.15, 16.00, 18.45. De slag (al); 21.00. ODEON 1 13.15, 16.00, 18.45, 21 e ODEON 3: Critical condi (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e 0 ON 4: Over the top (12Y, 13 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16 18.45, 21.30. LE PARIS 1(1 tingstraat 12b, tel. 656402): i IF hie's choice (16y. 13.00, 16 19.00. LE PARIS 2: Taxi /ie deel 2; (18); v.a. 12.15. zo. rwjwe a 13.45.) PARIS 3: Daisy ch__, (18); v.a. 12.30. (zo. ma. v/a 14 Bl HAAGS FILMHUIS (Denne et 56, tel. 459900): Zaal 1: If w 21.45. Caravaggio Another 1 t zo. 14.00. Zaal 2: Sid and Nai 'CI 19.30, 21.45. Zaal 3: wo. do. vr, ,es 16.00. (middagvoorstelling vt een spec, prljsl). dag. (beh. vr. i '0i 19.30, 21.45. vr. ma. 19.30, 22 e La guerre dee polices; do. Ls cle rouge; vr. De samoerai; za. lice; zo. LTte meurtrier, ma ia cas de malheur; dl. Le sheriff; fai NACHTVOORSTELLINGEN: 131 CINEAC 1: Police academj ar (16); za. 00.15. CINEAC 2: la; toon (16); za. 00.15. CINEA( INasty nurses; (16); za. 00 EUROCINEMA: Sounds of (18); za. 00.02. ja KINDERVOORSTELLINGEN: f1? BABYLON 3: De troetelbesi 2; za. wo. 14.00. zo. ma. 13 I 16.00. e CINEAC 3: Bambi; za. an 14.00. zo. ma. 13.15, 16 a, e EURO CINEMA: Peter Pan; zo. ma. 14.00. METROPOL Bambi; za. wo. 14.00. ZO. C 14.00, 16.00. M\V 14.30. zo. 13.30, 15.30. -de jsto VALKENBURG Het in 1985 gerenoveerde openluchtth m in Valkenburg gaat aan zijn tweede volledige seizoen begil Het eerste, na een sluiting van 20 jaar, is redelijk verlopei )e voorstellingen werden toen door ruim 5,000 belangstellende M zocht. Op grond hiervan verwacht het theater dit jaar een fcjjr seizoen met zeker 35 voorstellingen te kunnen draaien, fcfe een woordvoerder van het openluchttheater. Met een uitvoi ar van Up with people op 13 en 14 juni gaat het nieuwe seifo officieel van start. Daarna volgen elke dinsdagavond zogen |e de elk-wat-wils-voorstellingen voor volwassenen, op de w<fia dagmiddag speciale kinderprogramma's en op vrijdagavond oi voeringen voor opera- en operetteliefhebbers. gch s Popster Prince en een van zijn danseressen tijdens zijn optidpi in Dortmund. De kleine Amerikaan, die het patent heefidi sexueel getinte liedjes, staat vanaf 19 juni voor enkele dagfbi het Galgenwaard-stadion in Utrecht. ,H K iet Muj Q d tot b| d de Er* d ROTTERDAM Wim Crouwel, directeur van het 1 Boymans-Van Beuningen in Rotterdam, is benoemd 1 der hoogleraar kunst- en cultuurwetenschappen aan di suniversiteit in Rotterdam. Crouwel is benoemd aan de s culteit maatschappijgeschiedenis vanwege de Stichting Unij a teitsfonds Rotterdam. De universiteit acht de benoeming eflj langrijke stap in de ontwikkeling van het vak kunst- tuurwetenschappen in Rotterdam. Crouwel die vanaf 1985 museumdirecteur is, was eerder h raar technische en industriële vormgeving bij de tussenal Industrieel Ontwerpen van de TU in Delft en docent aan <k ninklijke Academie in Den Haag en de Rietveld Acade« s Amsterdam. naf4 r» indf L.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 10