Gewaden van
schilders
met de naald
Sociale rockmusical door Gripstheater uit Berlijn
~7
KUNST
£eidóc6oouMit
Hollandse meesters uit Boedapest in Utrecht
Margot
Fonteyn
op zoek naar
danspassen
EXPOSITIE CATHARUNE-CONVENT
9?
bioscopen
Openluchttheater Valkenburg
gaat nieuw seizoen in
Prince
Wim Crouwel hoogleraar
aan Erasmusuniversiteil l
ZATERDAG 6 JUNI 1987 PAGÖ
UTRECHT Vijftig
schilderijen van Hollandse
meesters uit de zeventien
de eeuw uit het Museum
voor Schone Kunsten in
Boedapest zijn even terug
in ons land. Ze zijn van 13
juni tot 19 augustus in het
Centraal Museum in
Utrecht te zien. Er zijn
ook enkele onbekende
meesters aanwezig, waar
onder een Ruitergevecht
van de Delftse schilder
Isaac Junius, het enige be
kende werk van hem.
Voor de expositie in Utrecht is
gekozen uit de 700 schilderijen
en duizenden tekeningen en
renten in Hongaars bezit,
'aaronder neemt de Holland
se kunst uit de zeventiende
eeuw een prominente plaats
in. Ook de Italiaanse scholen
vormen een belangrijk onder
deel van de collectie.
De keuze voor Utrecht werd
gemaakt in samenwerking met
het Walraff-Richartz Museum
in Keulen. Alle karakteristie
ke soorten van de Hollandse
schilderkunst en de voor
naamste scholen zijn er in ver
tegenwoordigd.
In Utrecht zal een van de wei
nige werken van Willem Buy-
tenwech hangen. Getoond
worden verder werken van de
genreschilders Adriaan van
Ostade en Jan Steen, portret
ten van Frans Hals en J.C.
Verspronck, een stadsgezicht
van Jacob van Ruysdael, een
laat werk van zijn oom Salo
mon, een landschap van de be
langrijkste italianiserende
Utrechtse schilder Jan Both,
en een genrestuk van diens
broer Andries.
De Delftse school is vertegen
woordigd met Brieflezende
Vrouw van De Hooch die het
maakte toen hij al in Amster
dam woonde. Echt Delfts is
Grafmonument van Willem
van Oranje van architectuur-
schilder Bartholomeus van
Bassen. De stillevens tonen
verschillende typen met wer
ken van onder anderen Jan
Jansz. Treek en Edwaert Coly-
er. Uit de historiekunst werd
Bijbelse Geleerde van Rem
brandt gekozen. Verder zijn
werken te zien van Rem-
brandts leerlingen Nicolaes
Maes, Aert de Gelder en Ger-
brandt van den teckhout, als
mede van Pieter de Neyn,
Frans Ryckhals en Jeronimus
van Diest.
LONDEN Er wordt een
dringend beroep gedaan op het
geheugen van Dame Margot
Fonteyn en de rest van de oor
spronkelijke bezetting van het
ballet Ondine van Sir Frede
rick Ash ton. Een beroemd
Brits gezelschap, het Royal
Ballet, wil op die manier pro
beren om het dertig jaar oude
ballet weer te achterhalen.
Het ballet werd niet op schrift
vastgelegd en de enige andere
sporen ervan zijn een stuk
film, de vergeelde kostuums
en het decor, zo zegt Anthony
Dowell, artistiek leider van
het Royal Ballet. Er wordt be
weerd dat de film van Ondine
de enige is die Dame Margot
ooit van zichzelf in aktie wil
„Sir Frederick Ashton herin
nert zich zelf zijn ballet waar
schijnlijk het best, maar op
sommige punten kan die her
innering afwijken van die van
anderen" zei een woordvoer
ster van het Royal Ballet.
Het ballet was een grandioos
succes toen het voor het eerst
werd opgevoerd in het Royal
Opera House in Londen in
1958. Margot Fonteyn danste
toen de hoofdrol als Ondine,
een watergeest die verliefd
wordt op een mens en, tegen
alle voorschriften in, met hem
trouwt.
Dame Margot is nu 68 en
woont met haar echtgenoot
Roberto Arias in Panama,
waar zij paarden fokken. Er
wordt op haar, als deskundige,
een beroep gedaan om het bal
let weer terug te vinden. Ook
andere deelnemers aan de oor
spronkelijke produktie wordt
verzocht hieraan mee te wer
ken, evenals latere vertolkers
van Ondine, zoals Svetlana
Beriosova en Nadia Nerina,
die mevrouw Fonteyn in deze
rol opvolgden.
Volgens het Royal Ballet
kreeg artistiek leider Anthony
Dowell het idee om het ballet
nieuw leven in te blazen. Hij
kreeg toestemming van Sir
Frederick Ashton (82) om de
oorspronkelijke dansers te be
naderen en aan een recon
structie te beginnen.
Sir Frederick zou dan wel het
laatste woord hebben bij een
nieuwe produktie, die gepland
is voor volgend jaar mei. Het
ballet werd voor het laatst op
gevoerd in Londen in decem
ber 1966.
Dame Margot trad nog vorig
jaar in Miami op als de konin
gin in Doornroosje en spreekt
al meer dan 25 jaar berichten
tegen dat ze spoedig zou op
houden met dansen. Haar eer
ste officiële ontkenning op dit
punt werd bekend toen ze 42
jaar was. Later heeft ze gezegd
dat ze wel van plan was ge
weest te stoppen, maar van ge
dachten veranderde omdat ze
wilde dansen met de Rus Ru-
dolf Nureyev, die naar het
westen uitweek in 1961.
SUSAN TIRBUTT
Copyright The Guardian
Herdenking Jan Zwart
AMERSFOORT In de Gro
te of Sint Joriskerk in Amers
foort wordt 27 juni herdacht
dat kerkmusicus en organist
Jan Zwart vijftig jaar geleden
is overleden. De manifestatie
omvat lezingen in de ochtend
uren, orgelbespelingen in de
namiddag en 's avonds een
concert door de Sweelinck
Cantorij uit Amsterdam. Op de
sterfdag, 13 juli, is er nog een
concert in de Oude Kerk in
Amsterdam. Drie organisten
werken ook mee aan het con
cert van de Sweelinck Cantorij
onder leiding van Willem Vo
gel.
Schilders met de naald worden ze wel genoemd. Die
„ze" zijn de mannen, die in de loop der eeuwen de kle
ding van kerkelijke functionarissen hebben versierd
met borduursels. Tot en met 28 juni is in het Utrechtse
rijksmuseum Het Catharijneconvent een expositie inge
richt van 150 kerkelijke gewaden en losse borduursels.
De tentoonstelling strekt zich uit over het tijdvak
1475-1675 en laat naast een groot aantal kledingsstuk
ken uit de eigen museumcollectie ook een reeks kost
bare gewaden zien, die afkomstig zijn uit de schatka
mers van kerken.
Een Nederlands koor
kapschild uit om
streeks 1475. De
voorstelling laat een
baldakijn zien met
daaronder drie vrou
welijke heiligen: links
Catharina met kroon
en zwaard, en onder
haar voeten keizer
Maxentius. Daarnaast
Maria met het het
Christuskind en rechts
Elisabeth van Thürin-
gen met aan haar
voeten een bedelaar.
FOTO: PERS UNIE
Catharijne Convent Utrecht: exposi
tie Schilderen met gouddraad en
zijde; kerkelijke borduurkunst van
1475-1675. Geopend: dinsdag t.e.m.
vrijdag van 10.00-17.00 uur. Zater
dag, zon- en feestdagen van
11.00-17.00 uur. Tweede Pinksterdag
(8 juni) eveneena geopend.
UTRECHT In de gewelven
onder het Catharijneconvent-
-museum is het licht door
gaans gedempt. De kostbare
gewaden van vroegere kerke
lijke hoogwaardigheidsbekle
ders, die deel uitmaken van de
permanente museumcollectie
kunnen het volle (dag)licht
slecht verdragen, omdat de
kostbare borduursels anders
zouden verbleken. Vanuit zich
zelf bezit het Catharijnecon
vent een van de belangrijkste
verzamelingen liturgische ge
waden van Europa. Nu enkele
kerkelijke schatkamers voor
deze expositie in Utrecht zijn
opengegaan is de collectie eens
te meer oogverblindend, ook
al omdat tal van borduursels
zeer veel gouddraad bezitten.
Kortom, werk van 'schilders
met de naald', die destijds
veelal verenigd waren in het
St. Lucas-gilde evenals diege
nen, die met verf en penseel te
werk gingen.
De periode, die in de Utrecht
se tentoonstelling wordt be
licht, omvat ook de Reformatie
en het ontstaan daarvan. Het
is dan gedaan met de pracht
en praal: voorgangers, die 'de
Nieuwe Leer' aanhangen en
verkondigen maken zich in
het begin weliswaar niet druk
over het kostuum, dat zij tij
dens de kerkdiensten dragen,
maar allengs treedt er een heel
duidelijke verandering op.
Aanvankelijk blijven sommi
gen - met name waar het
vroegere kloosterlingen en//of
pastoors betrof - het gewaad
van de katholieke kerk dra*
gen, terwijl anderen (leken) in
hun gewone pak voorgaan.
Maar met de komst van de 17e
eeuw verdwijnt deze gewoon
te: de (opgeleide) predikant
verschijnt in een zwart pak op
de kansel, waarmee hij zich in
niets onderscheidt "van de bo
venlaag van de bevolking, die
ook gekleed gaat - althans de
mannen - in een zwarte kuit
broek, zwarte kousen en een
zwarte jas, gecompleteerd met
een zgn. molensteenkraag.
Vrouwelijke voorgangers zijn
vanzelfsprekend volstrekt uit
den boze...
In de katholieke kerk gold (en
geldt nog steeds) een heel an
dere traditie: de priester en
zijn assistenten droegen nage
noeg altijd speciale kledij (pa
ramenten), waarvan de onder-
kleding van linnen was ver
vaardigd, terwijl de opperge
waden vaak van kostbare ma
terialen waren vervaardigd.
De kleuren van de diverse li
turgische gewaden kregen een
speciale betekenis, die in 1570
door paus Pius V voor de wes
terse christenheid werd vast
gesteld en sindsdien Nauwe
lijks meer gewijzigd is. Ter il
lustratie: wit is de kleur van
de vreugde, de reinheid en de
onschuld en is bestemd voor
de tijd van Pasen en Kerst en
voor de feest van heiligen, be
halve martelaren, waarvoor de
kleur rood is. Met rood wordt
namelijk het bloed en het vuur
gesymboliseerd en deze kleur
wordt niet alleen gebruikt ter
nagedachtenis aan martelaren,
maar ook met Pinksteren.
Paars, violet of purper zijn de
kleuren van boete en voorbe
reiding; ze worden gedragen
in de vasteh en de advent en
op andere boete- en voorberei
dingsdagen. Groen is de neu
trale kleur voor de dagen, die
geen uitgesproken feestkarak-
ter hebben. Zwart daarentegen
is de kleur voor begrafenissen,
zij het dat tegenwoordig ook
paars of soms zelfs wit gebrui
kelijk zijn. In de middeleeu
wen tenslotte droeg men de
kleur blauw op Mariafeesten;
na het Concilie van Trente
(1545-1563) werd deze kleur
evenwel verboden.
Mannen
Aan het vervaardigen van li
turgische gewaden kwamen
zowel kleermakers als (profes
sionele) borduurwerkers te
pas. Rijk bewerkte kazuivels
worden geacht een positieve
invloed uit te zullen oefenen
op de gelovigen, stelde Mat
thew Paris in de eerste helft
van de dertiende eeuw. Saskia
de Bodt, die binnenkort hoopt
te promoveren op de noord-
-Nederlandse borduurkunst
schrijft daar uitvoerig over in
de catalogus, die de Utrechtse
tentoonstelling begeleidt
Overrompelende schoonheid
leidt tot vervoering van gelo
vigen, zo schijnt de redenering
"v;
De achterzijde van een Nederlands kazuifel uit het eerste kwart
van de 16e eeuw. Een Latijns kruis (vroeger gaffelkruis?) met af
gebeeld de Kruisdraging en daaronder Ecce Homo (Ziet de
mens) en onderaan de geseling.
FOTO: PERS UNIE
van middeleeuwse kerkvor
sten te zijn geweest, terwijl,
aan de andere kant ook de
educatieve waarde wordt be
licht (door de Augustijner-her
emiet Abraham Santa Clara
(1644-1709) wanneer deze
spreekt over het „seer fraay
afbeelden (van) den Haan,
welke met syn gekraay Petrus
syne myneedigheit verweet".
Zoals gezegd werd met name
het borduurwerk verricht
door professionele atelierwer
kers (mannen!), die doorgaans
verenigd waren in het Sint
Lucas-gilde, al verschilt dat
van plaats tot plaats. In de
noordelijke Nederlanden wa
ren die vooral gevestigd in
Amsterdam, Den Haag en
Haarlem, zij het dat ook Zwol
le, Kampen, Vlissingen, Veere,
Delft, Rotterdam, Leeuwarden
en Arnhem dergelijke ateliers
kenden. Hun voornaamste op
drachtgevers waren naast de
kerkelijke autoriteiten, de ste
delijke magistratuur dan wel
belangrijke particulieren.
Want behalve fraai versierde
liturgische gewaden werd her
aldisch borduurwerk op magi
straatskussens gevraagd, even
als op stoelen en op de kleding
van stadsdienaren, op vaan
dels, buidels en tassen.
Toch zijn er borduursels voor
liturgische gewaden vervaar
digd door anderen dan profes
sionele ateliers. In het verband
van de tentoonstelling worden
de bisschoppelijke paramenten
uit de voormalige statie van
St. Bernardus in den Hoeck te
Haarlem genoemd. Met de sta
tie van St. Bernardus wordt de
Haarlemse schuilkerk bedoeld,
die in het stadsdeel 'den
Hoeck' achter de Bakenesser-
gracht lag en die in 1851 werd
opgeheven. Het borduurwerk
van deze gewaden, mijters,
kousen, handschoenen en mui
len is vervaardigd door Haar
lemse klopjes (religieuze vrou
wen), die bekend staan als 'de
Maagden van den Hoeck'. Bor-
duuractivteiten, die elders aan
strenge gilde-bepalingen wa
ren onderheven, waren voor
wat de Haarlemse begijnen be
treft reeds in 1408 door de ste
delijke overheid gesanctio
neerd, zij het dat daaraan de
uitdrukkelijke voorwaarde
was verbonden, dat dit uitslui
tend 'ten dienste Gods' mocht
gebeuren.
Hun borduurwerk bestaat uit
paramenten van vooral na
1620: het gaat om rijk gebor
duurde voorstellingen op ka
zuivels, zoals een aantal scènes
uit het leven van Maria naar
zowel een prent van Goltzius
als een altaarstuk van Perter
de Witte. Niet alle borduursels
zijn op deze manier te duiden,
maar wel die van Machteld
Bicker uit Amsterdam en die
van de Friezin Annetgen
Emingha en Aechtgen van
Veel uit Leiden, wiens lijf
spreuk was: „In den heemel
sullen wij altijt rusten, laet ons
hier wat ter eeren Gods arbeij-
den".
KLAAS GOÏNGA
W O
AMSTERDAM Het is
niet de eerste keer, dat
het Gripstheater uit Ber
lijn in het kader van het
Holland Festival een
reeks jeugdvoorstellingen
in ons land komt geven.
Niet ten behoeve van het
HF, maar tijdens het stu
dentenfestival in Amster
dam was de formatie al in
1975 in ons land te gast
met het stuk „Ein Fest ftlr
Papadakis".
Het gezelschap vindt zijn oor
sprong in het Berliner Reichs-
cabaret, dat in de zestiger ja
ren, conform de tijdsgeest, zich
toelegde op politieke kwesties
en op tumultueuze, maatschap
pelijke omwentelingen. Na
enige tijd was het elan eruit en
besloten de groepsleden in
1966 theater voor jongeren te
maken met een eveneens sterk
sociaal engagement. Zes jaar
later werd de naam Theater
ftlr Kinder gewijzigd in Grips
theater. (Grips "betekent ver
stand).
Het repertoire week toen al
sterk af van de geijkte sprook
jes in toneelvorm of van zoet
sappige stukjes over onbedui
dende voorvallen uit de kin
derwereld. Anti-autoritaire
opvoedingsmethoden waren in
de roerige zestiger jaren danig
in zwang. Dit gezelschap toon
de kinderen op het toneel die
een eigen willetje hadden en
die zich niet stoorden aan al
lerlei verstarde fatsoensnor
men en gedragscodes.
Door herkenbare situaties
weer te geven, wopdt het pu
bliek aan het denken gezet.
Aan de toeschouwers wordt
verder overgelaten, wat zij
met het gebodene doen.
De speelstijl is vaak cabare
tesk, de toneelhandeling is vol
actie: de spelers zijn in de
stukken steeds met iets doen
de. Op humoristische wijze en
met zelfspot nemen de opvoe-
renden met plezier allerhande
rolpatronen op de hak. Het is
daarom niet vreemd, dat stuk
ken van het Gripstheater ook
ver buiten Duitsland tot zelfs
in Brazilië, zijn uitgebracht.
De centrale figuur van „Li
nie 1" (10 en 11 juni in het
Amsterdamse theater Carré) is
een meisje uit de provincie,
dat naar Berlijn is afgereisd in
zanger, weer te kunnen zien.
Tijdens haar speurtocht vanaf
het station Bahnhof Zoo met
Linie 1 van de metro komt ze
met een bonte verscheiden
heid van stedelingen in aanra
king. Het duurt niet lang of ze
komt tot de slotsom, dat het le
ven in de grote stad minder
ideaal is, dan dat ze het zich
heeft voorgesteld.
MAX SMITH
Voor een uitgebreide agen- 2-°°« 2L3.u 75? JL
da. ook voor de komende „"o.'L. ma. n.óo.''i9.»
dagen, raadplege men 14.30.19.00.
„UIT", de gratis wekelijkse (l2^vr- ,/m.™a; j
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Police Academy
4 (al); 18.45, 21.30. za. zo. ma. wo.
ook 13.45. zo. ma. ook 16.15. Te-
ran en de toverketel (al); za. zo.
ma. wo. 14.00. zo. ma. 16.15.
EUROCINEMA II: Police Acade
my 4 (al); 18.45, 21.30. za. zo. ma.
wo. ook 13.45. zo. ma. ook 16.15.
EUROCINEMA III: Platoon (12);
18.30, 21.15. za. zo. ma. wo. ook
13.30. zo. ma. ook 16.00. e EURO
CINEMA IV: Back to school (al);
18.30, 21.15. za. zo. ma. wo. ook
13.30. zo. ma. ook 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Police Acade
my 4 (al); za. 24.00. EUROCINE
MA II: L'Amour (18); za. 24.00.
EUROCINEMA III: Taboe III (18Y,
za. 24.00. EUROCINEMA IV:
Back to school (al); za. 24.00.
LEIDEN a LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239); Police Academy
4 (al); 19.00, 21.15. za. zo. ma. wo.
ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130): In de
naam van de roos (12); 14.30,
18.45, 21.15; Over the Top (aly.
Golden Child (12); Children ot a
lesser god (al); Platoon (16y, 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): De aanslag
(al); 14.30, 19.00; Hannah and her
sisters (al), 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414);
Sulka's daughter (16); 14.30,
19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Sextherapie (18); vr. za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Golden child (12); za. zo.
ma. 19.00. ma. ook 21.15. dl.
20.15. De speurneuzen (al); za.
ma. wo. 15.00.
KATWUK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Over the top (aly, do. vr. za. zo.
ma. wo. 14.45, 19.00, 21.15. dl.
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
The golden child (12); tijden zie
City L CITY THEATER III: Voyage
home (12); tijden zie City I. CITY
THEATER IV: Field ol honor (12Y,
do. vr. zo. 14.45, 19.00, 21.15. za.
ma. di. wo. 19.00, 21.15. De speur
neuzen (al); za. ma wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Over the top (12); do.
t/m wo. 19.00. Peggy Sue got
marriet (al); do. t/m wo. 21.15. La
byrinth (ai); 15.45.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); za zo. ma
wo. 14.00.
WASSENAAR a ASTRA (tel.
01751-13269): Peggy Sue got mar
riet (al); do. t/m zo. 20.00. De aan
slag (12); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Labyrinth; za. zo. ma wo. 14.00.
ZOETERMEER e PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Police Academy (al); (12Y,
do. di. zo. vr. 19.00, 21.30. za. ma.
14.30, 19.00, 21.30. wo. 14.00,
20.00. West Side Story (al); do. di.
zo. vr. 19.00, 21.30. za ma 14.00,
Children of a lasser god (alfcr
di. wo. 20.00. vr. za. zo. ma 19I
21.30. Bamby (al); za. ma.
14.00. zo. 14.30.
OEN HAAGe ASTA 1 (Spul 27lhT T
463500): Act of vengeance (PLt
14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. ujrip
16.00, 19.00, 21.30. AST*! in
Wanted dead or alive (16); l4nrd<
18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, H
18.45, 21.30. ASTA 3: Stan
me (al); 14.00, 19.00, 21.30. V
ma. 13.30, 16.00, 19.00, 2 rda
BABYLON 1 (Winkelcentrums
bylon, tel. 471656): Black wi
(al); 14.00, 19.00, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 19.00, 21.30. N"
BYLON 2: Children of a lesser
(al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. aat
13.30, 16.00, 18.45, 21.15. ejS'
BYLON 3: Soul man (al); 14 „a
19.00, 21.30. za. zo. ma. wo. 19
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof ia*
tel. 630637): Police academ t/i
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. di
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. 0 t/
AC 2: Platoon (16); 14.00,
21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 11
21.30. CINEAC 3: Tough
(al); 18.45, 21.30. do. vr. dl.'
14.00. EUROCINEMA (I
910, tel. 667066): The color
(al); za. wo. 20.00. zo. ma. 16
20.00. over. dag. 13.30,
METROPOLE 1 (Camegl
tel. 456756): De naam van dei
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. s
TROPOLE 2: Duet for one
18.45, 21.30. do. vr. di. ook 1<
METROPOLE 3: Platoon
14.00, 18.45, 21.30. ZO. ma.
16.00, 18.45, 21.30. e METRO
LE 4: A room with a view
14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13
16.00, 18.45, 21.30. METRO
LE 5: Flodder (al); 14.00, 18.45
ma. 13.15, 16.00, 18.45. De
slag (al); 21.00. ODEON 1
13.15, 16.00, 18.45, 21
e ODEON 3: Critical condi
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e 0
ON 4: Over the top (12Y, 13
18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16
18.45, 21.30. LE PARIS 1(1
tingstraat 12b, tel. 656402): i IF
hie's choice (16y. 13.00, 16
19.00. LE PARIS 2: Taxi /ie
deel 2; (18); v.a. 12.15. zo. rwjwe
a 13.45.) PARIS 3: Daisy ch__,
(18); v.a. 12.30. (zo. ma. v/a 14 Bl
HAAGS FILMHUIS (Denne et
56, tel. 459900): Zaal 1: If w
21.45. Caravaggio Another 1 t
zo. 14.00. Zaal 2: Sid and Nai 'CI
19.30, 21.45. Zaal 3: wo. do. vr, ,es
16.00. (middagvoorstelling vt
een spec, prljsl). dag. (beh. vr. i '0i
19.30, 21.45. vr. ma. 19.30, 22 e
La guerre dee polices; do. Ls
cle rouge; vr. De samoerai; za.
lice; zo. LTte meurtrier, ma ia
cas de malheur; dl. Le sheriff; fai
NACHTVOORSTELLINGEN: 131
CINEAC 1: Police academj ar
(16); za. 00.15. CINEAC 2: la;
toon (16); za. 00.15. CINEA(
INasty nurses; (16); za. 00
EUROCINEMA: Sounds of
(18); za. 00.02. ja
KINDERVOORSTELLINGEN: f1?
BABYLON 3: De troetelbesi
2; za. wo. 14.00. zo. ma. 13 I
16.00. e CINEAC 3: Bambi; za. an
14.00. zo. ma. 13.15, 16 a,
e EURO CINEMA: Peter Pan;
zo. ma. 14.00. METROPOL
Bambi; za. wo. 14.00. ZO. C
14.00, 16.00. M\V
14.30. zo. 13.30, 15.30.
-de
jsto
VALKENBURG Het in 1985 gerenoveerde openluchtth m
in Valkenburg gaat aan zijn tweede volledige seizoen begil
Het eerste, na een sluiting van 20 jaar, is redelijk verlopei )e
voorstellingen werden toen door ruim 5,000 belangstellende M
zocht. Op grond hiervan verwacht het theater dit jaar een fcjjr
seizoen met zeker 35 voorstellingen te kunnen draaien, fcfe
een woordvoerder van het openluchttheater. Met een uitvoi ar
van Up with people op 13 en 14 juni gaat het nieuwe seifo
officieel van start. Daarna volgen elke dinsdagavond zogen |e
de elk-wat-wils-voorstellingen voor volwassenen, op de w<fia
dagmiddag speciale kinderprogramma's en op vrijdagavond oi
voeringen voor opera- en operetteliefhebbers. gch
s
Popster Prince en een van zijn danseressen tijdens zijn optidpi
in Dortmund. De kleine Amerikaan, die het patent heefidi
sexueel getinte liedjes, staat vanaf 19 juni voor enkele dagfbi
het Galgenwaard-stadion in Utrecht. ,H
K
iet Muj Q
d tot b| d
de Er* d
ROTTERDAM Wim Crouwel, directeur van het 1
Boymans-Van Beuningen in Rotterdam, is benoemd 1
der hoogleraar kunst- en cultuurwetenschappen aan di
suniversiteit in Rotterdam. Crouwel is benoemd aan de s
culteit maatschappijgeschiedenis vanwege de Stichting Unij a
teitsfonds Rotterdam. De universiteit acht de benoeming eflj
langrijke stap in de ontwikkeling van het vak kunst-
tuurwetenschappen in Rotterdam.
Crouwel die vanaf 1985 museumdirecteur is, was eerder h
raar technische en industriële vormgeving bij de tussenal
Industrieel Ontwerpen van de TU in Delft en docent aan <k
ninklijke Academie in Den Haag en de Rietveld Acade« s
Amsterdam.
naf4 r»
indf
L.