Mesdag-museum verwaarloosd' Segovia gaf gitaar een hoger aanzien U Geestigheid en stijl in Triumph der Liebe KUNST £eidóe6ooui/nt Scheveningen Cabaretprijs voor VDQS Poetry Eregeld voor jonge Turkse dichter Big band-leider Sammy Kaye overleden HAGENAARS VRAGEN AANDACHT VOOR UNIEKE COLLECTIE bioscopen £2 DONDERDAG 4IUNI1987 PAGINA®?^ Wallraff hoeft boete niet te betalen MÜNCHEN De Westduitse journalist en schrijver Günter Wallraff hoeft de boete van ruim 75.000 gulden die hem wegens het publiceren van vertrouwelij ke uitspraken was opgelegd, niet te beta len. De onderaannemer Hans Vogel uit Oberhausen heeft zijn aanklacht tegen Wallraff laten vallen. In zijn boek „Ganz unten" („Ik, Ali") had Wallraff gesprek ken met Vogel afgedrukt die hij heime lijk op de band had opgenomen toen hij als Turks gastarbeider bij Vogels firma werkte. Overigens leidden Wallraffs onthullingen tot een proces tegen Vogel. De koppelbaas werd wegens belasting ontduiking en overtreding van de ar beidswetgeving veroordeeld tot een ge vangenisstraf van 15 maanden en een boete van ruim 10.000 gulden. Leni Riefenstahl publiceert mémoires BONN De 84-jarige Westduitse cine- aste Leni Riefenstahl, wier documentai res over het „Derde Rijk" de wereld een beeld moesten geven van een „nieuw Duitsland", publiceert binnenkort haar mémoires. Het blad „Bunte" gaat vanaf volgende week Riefenstahls mémoires uitgeven en legt deze week uit hoe het de vroegere beschermelinge van Hitier er in 1981 toe kreeg de pen op te nemen. De maakster van de beroemde film „Triomf der wil", over het congres van de nazi-partij in 1934 in Ntlrenberg, ver haalt daarin over haar loopbaan, haar liefdes en haar relatie met de „Fuhrer" vanaf 1932. Adolf Hitler, zegt ze, had haar verteld „geen enkele vrouw te kun nen liefhebben voor hij zijn werk had voltooid". Zanger veroordeeld STOCKHOLM De Zweedse rockster Joey Tempest, zanger van de hardrock-groep Europe, is wegens ontduiking van militaire dienst veroordeeld tot een boete van 100.000 kronen (ruim 32.000 gulden). Tempest, die met Europe de hit „The final countdown" maakte, moest in juni vorig jaar in militaire dienst, maar kwam niet op. Volgens zijn manager was hij toen ernstig ziek als ge volg van een allergie. Hij zei dat een doktersverklaring was opge stuurd, maar dat het document de autoriteiten niet had bereikt. De rechter hield rekening met Tempests ziekte en legde daarom geen gevangenisstraf op. Tempest zal de 227 dagen verplichte mili taire dienst later vervullen. Franse literatuurprijs voor Jelena Bonner PARIJS De „Prix de la Liberté" (Prijs van de Vrijheid), een literatuur prijs in Frankrijk voor dissidente au teurs, is dit jaar toegekend aan Jelena Bonner en aan de Poolse schrijver Adam Zagajewski. Mevrouw Bonner, de echtgenote van de Sovjet-winnaar van de Nobelprijs Andrej Sacharov, krijgt de prijs voor haar boek „Gedeelde balling schap", dat een verslag geeft van de ja ren die zij en haar man als ballingen in Gorki hebben doorgebracht. Zagajews ki, die momenteel als balling in Parijs leeft, is bekroond voor zijn essay-bundel „Solidariteit, Eenzaamheid". Aan de Prix de la Liberté is geen geldbedrag verbonden. De jury stond onder voorzit terschap van de Frans-Roemeense au teur Eugen Ionesco. Acteur Will Sampson (53) overleden HOUSTON De Amerikaan se filmacteur Will Sampson, vooral bekend door zijn rol als de stomme indiaan in de film „One flew over the cuckoo's nest", is gisteren op 53-jarige leeftijd overleden nadat hij ruim een maand eerder een hart-long-transplantatie had ondergaan. Naast zijn bekende rol als stomme vriend van Jack Nicholson in de filmver sie van de roman van Ken Ke- sey speelde Sampson onder meer in de films „The white buffalo" (1977) „Orca" (1977), „Alcatraz: The whole shocking story" (1978) en recentelijk in „Poltergeist II: The other side". DEN HAAG Voorheen Don Qui Shocking (VDQS) krijgt de Scheve ningen Cabaret Prijs 1987. Met het programma „In stituut Zwagerman" heeft de groep de beste cabaret prestatie van het afgelo pen seizoen geleverd, al dus de jury. Die bestond uit Jurriaan Fransman, Anita Löwenhardt, Jacques d'Ancona en Carla e pi ingesteld door de Stichting Delfos. De prijs werd in 1983 Scheveningen Bad, ter gele genheid van de 100ste geboor tedag van de in 1939 overleden cabaretier Louis Davids. Hij trad regelmatig in het Kur- haus op en maakte het liedje „Een weekend in Schevenin- ten" tot een evergreen. De cheveningen Cabaret Prijs werd eerder toegekend aan Herman van Veen, Martine Bijl, Jenny Arean en Adèle Bloemendaal. VDQS bestaat uit Fred Florus- se, George Groot, Jacques Klö- ters, Pieter van Empelen en Joke Bruijs. Het gezelschap krijgt de prijs op 22 november uitgereikt in het Circustheater in Scheveningen. De uitrei king zal door de TROS op ra dio en TV worden uitgezon den. ROTTERDAM Het Poetry Eregeld, een on derscheiding die door de organisatie van het Rot terdamse dichtersfestival Poetry International wordt toegekend aan dichters die door hun werk in politieke moei lijkheden zijn gekomen, gaat dit jaar naar de jonge Turkse dichter Nevzat Ce- lik. De onderscheiding (een bedrag van tienduizend gulden) wera woensdagavond in De Doelen in Rotterdam symbolisch in ontvangst genomen door de Russische dichteres Irina Ra- tuschinskaya, aan wie vorig jaar het Poetry Eregeld werd toegekend. Celik werd in maart 1980 door de Turkse au toriteiten opgepakt omdat hij betrekkingen zou onderhou den met de in Turkije verbo den linkse organisatie Dev Sol. Hij zit sindsdien in gevangen schap en is meerdere malen gefolterd. In het al jaren sle pende proces tegen hem is de doodstraf geëist. Begin dit jaar ging hij voor enige tijd in hon gerstaking omdat hij ziin post niet meer ontving. Celik be gon tijdens zijn gevangenschap met dichten. Er zijn inmiddels twee bundels van zijn hand verschenen. RIDGEWOOD De Ameri kaanse big band leider Sammy Kaye, verantwoordelijk voor succesnummers als „Harbor lights" en „There will never be another you" is op 77-jarige leeftijd aan kanker overleden. Kaye vestigde zich in 1938 in New York en werd daar vrij snel populair met een optre den onder de naam „Swing and sway with Sammy Kaye en het radioprogramma „Sun day Serenade". In de jaren vijftig had hij bij alle drie de grote radio-omroepen een ei gen muziekprogramma. Vanaf de jaren dertig stond hij veer tig jaar lang aan het hoofd van een succesvolle big band, die verschillende grote hits scoor de. Kaye, die klarinet en saxo foon speelde, leidde zijn band tot vorig jaar, toen hij zich te rugtrok en de artistieke lei ding overdroeg aan Roger Thorpe. DEN HAAG Het Mes- dag-museum aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag lijkt een stiefkindje te zijn. In elk geval een stiefkind van het publiek, maar misschien ook een beetje van de directie en de overheid. De rijke col lectie, door de in 1915 overleden Hendrik Wil lem Mesdag bijeenge bracht, krijgt niet de aan dacht die ze verdient, zo luidt de klacht van K. de Poel, gepensioneerd leraar kunstgeschiedenis en on bezoldigd promotor van het museum. Hij trekt als vrijwilliger aan de bel. Een staf heeft het Mes dag-museum niet echt: be halve de beheerder wer ken er twee suppoosten en een part-time schoon maakster. Bij de naam Mesdag denkt het publiek alleen aan het Panora ma van Mesdag aan de Zee straat. „Als je Mesdag-museum zegt, maak je eigenlijk reclame voor het Panorama' aldus be heerder W. Moorman. Er moet iets worden gedaan om het aantal van 5.000 bezoekers per jaar te verhogen, stellen De Poel en hij. Onverteerbaar vinden ze dat er wel veel aandacht is voor het onder dezelfde directie vallende Mauritshuis aan het Plein, dat onlangs voor 14 mil joen gulden werd gerenoveerd. Het werd vanmorgen feeste lijk heropend. In dezelfde week weigerde de directie een persfotograaf de toegang tot het Mesdag-museum. De be langstelling was op dat mo ment ongewenst. Den Haag De rijksoverheid wil van het Mesdag-museum af. In de in middels aanvaarde museum nota staat dat het moet worden overgedragen naar de gemeen te Den Haag. Maar het rijk en Den Haag zijn het nog niet eens over de financiële en per sonele voorwaarden. Zolang de onderhandelingen nog niet rond zijn, valt het museum nog onder de verantwoorde lijkheid van het rijk. Van die zorg zeggen De Poel en Moorman niet veel te mer ken. „Ik vind dat de collectie van het Mesdag-museum wordt verwaarloosd. Alle schilderijen zijn smerig. Er zit een vieze blauwe waas over heen. Een enkel stuk is op on deskundige wijze gerestau reerd, zoals „Buiig weder" van Maris, dat jaren in de kelder lag. Veel werken hangen los in de vaak wat beschadigde lijsten. En het is zo'n belangrij ke verzameling! Ze bestaat uit meer dan 300 werken uit de Haagse en Barbizonse school, bij voorbeeld Mauve, Israels, Rousseau, Courbet, Corot, Mil let en natuurlijk Mesdag zelf. Vorig jaar werden er 17 wer ken aan het Haags Gemeente museum uitgeleend voor de tentoonstelling „De school van Barbizon". Nu zijn er 14 Man- chini's tijdelijk uitgeleend aan Dordrecht, waar een aan deze Italiaan gewijde expositie is. Het Mesdag-museum is een paradijsje voor mensen die de ontwikkelingen in de schilder kunst uit de vorige eeuw wil- Het Mesdag-Museum aan de Laan van Meerdervoort. len bestuderen." aldus De Poel. De restaurator, J. Susijn, stelt echter dat de schilderijen „in ieder geval technisch in orde" zijn. „Om het behoud ervan hoeft niemand zich zorgen te maken, al zitten er zoals over al zwakke broeders tussen. Ook zijn er schilderijen te vaak gerestaureerd en dat is ook niet goed. Met die vernis lagen moet je heel voorzichtig zijn, soms vormen ze een we zenlijk onderdeel van het schilderij, dragen ze tot het ka rakter bij. Die blauwe waas ontstaat door het klimaat in het gebouw. Daar zou wel iets aan moeten gebeuren. Als je de werken schoonmaakt, zit het er na een maand weer op. Het heeft nu geen zin. Het is ook niet zo belangrijk. Er wordt altijd weer over gezeurd dat de werken in het Mesdag er zo slecht uitzien, maar de toestand is helemaal niet zo dramatisch. De lijsten zijn wel rotdingen ja, maar wij bekom meren ons in de eerste plaats om het behoud van de wer ken. Natuurlijk is het beter als ze op een mooiere manier worden gepresenteerd, maar wij hebben geen tijd. Met één collega moet ik voor vier mu sea zorgen". Onder handen De collectie van het Mesdag museum zal, zo blijkt uit een brief van Tweede Kamerlid S. van Heemskerck, in de toe komst toch onder handen wor den genomen. Maar dan moet wel duidelijk zijn of de verza meling in het wat krakkemik kige, lekkende en voor sommi ge toeristen moeilijk te vinden pand aan de Laan van Meer dervoort blijft of dat ze elders wordt ondergebracht. De koninklijke familie wil het vroegere werkpaleisje aan het Voorhout verkopen en de ge meente Den Haag heeft er wel oren naar om de Mesdag-col lectie en de Bredius-coïlectie daar samen onder te brengen. De onderhandelingen zijn druk gaande, maar nog lang niet afgerond, aldus WvC. Er komt in elk geval een stichting „Behoudt de Mesdag collectie". Dat is een initiatief van Mesdag-kenner Johan Poort, schrijver van het boek „Hendrik Willem Mesdag, schilder in Den Haag". Poort zal in juli pas meer bekendma ken, omdat hij de volop in gang zijnde renovatie van het Panorama van Mesdag niet wil doorkruisen. Er moeten immers fondsen worden ge worven. Intussen bereidt de voorzitster van de gemeenteraadsfractie van D66, C. van Herwaarden, een werkbezoek van raadsle den aan het Mesdag-museum voor. De raadsleden kunnen net als de schaarse bezoekers niet alleen naar de kostelijke collectie schilderijen kijken, maar ook naar andersoortige kunstvoorwerpen, waaronder een rijke collectie keramiek van de Jugenstil-kunstenaar Colenbrander. Ze werden door Mesdag's vrouw Sientje verza meld. Onlangs herstelden de mede werkers van het Mesdag-mu seum op eigen houtje de spe ciale Mesdag-kamer in oude luister. Grote Japanse en Chi nese vazen werden uit de op slag gehaald, een tapijt van Colenbrander (waarschijnlijk het enige dat er nog is), twee levensgrote kraanvogels van brons, rijk versierde stoelen uit de 17de en 18de eeuw, een beeld van een treurende Christus en van een dansende faun. Volgens De Poel werden deze spullen dertig jaar gele den opgeborgen, omdat het .museum gemoderniseerd moest worden. „Nu de kamer weer op orde is gebracht, kan de bezoeker eindelijk weer zien hoe zo'n pronkkamer er in de vorige eeuw uitzag." zegt hij. MEESTER-GITARIST OVERLEDEN Andres Segovia zoals hij twee jaar gelden werd gefotografeerd tijdens een recital. F0T0. ANP MADRID Vingers die over de snaren dansen, ogen die scherp hun be wegingen volgen en een bijna kinderlijke glimlach van voldoening aan het slot van het spel. De tallo ze minnaars van de klas sieke gitaar die de vele honderden recitals van Andres Segovia bijwoon den zullen deze herinne ring bewaren aan de man die de verwaarloosde en bijna vergeten klassieke gitaar een geëerde plaats in de concertzalen bezorg de. Segovia overleed dinsdag op 93-jarige leeftijd in zijn huis in Madrid. Bijna in het harnas, want nog geen maand geleden was hij nog bezig met een toer- nee door Amerika. Tijdens een recital in New York kreeg hii hartklachten, waarna hij werd opgenomen in het ziekenhuis. Wanneer hij de snaren beroer de en de eerste tonen liet klin ken, leek het of Segovia zojuist een schitterend instrument had ontdekt waaraan hij, als door een wonder dat hii zelf niet kon verklaren, de schitte rendste akkoorden ontlokte. Het leven van de op 18 februa ri 1894 in Linares, in het zon nige Andalusië, geboren Spaanse virtuoos is één lange periode geweest van liefde tus sen mens en instrument. Al op zeer jonge leeftijd ontstond zijn passie voor de gitaar. Als jongen van een jaar of vijf, hij werd door een oom en een tante in Granada opgevoed, luisterde hij graag naar de vu rige zigeunermuziek van zui delijk Spanje en de vrolijke Spaanse „zarzuela", een luchti ge opera. Onder de invloed hiervan besloot hij reeds op zeer jeugdige leeftijd zien voortaan uitsluitend aan de muziek te wijden. Zijn familie was niet muzikaal en zij pro beerde dan ook hem van het idee af te brengen en hem er toe te bewegen een prakti scher beroep zoals dat van apotheker te kiezen. Ten slotte kreeg hij zijn zin en mocht hij vioolles nemen; geen gitaar, want in dit „ellendige instru ment" zagen zijn opvoeders al helemaal geen toekomst voor de jonge Andres. Zijn leraar pakte de zaak flink aan - „zo flink dat ik hem en de muziek ging haten", zei hij eens. Hij probeerde daarna de piano, maar dit instrument kon hem niet erg bekoren. „Ten slotte koos ik de gitaar omdat zelfs in de ruwe handen van de stadsmensen de melancholieke klank en de schoonheid ervan behouden blijven". Toen hij geen leraar kon vin den die hem beviel, besloot hii zichzelf les te geven. Terwijl Segovia zich uitsluitend hier mee bezig hield, ontwikkelde hij geleidelijk zijn eigen tech niek. Hoger aanzien Terwijl hij een steeds grotere perfectie bereikte, raakte Se govia bezeten van één verlan gen - een hoger aanzien te ge ven aan de gitaar, die sommige mensen beschouwden als een instrument dat alleen geschikt was voor het café. Hij zag de gitaar als een edel instrument dat hij uitermate geschikt achtte om ermee op concertpo dia werken van meesters der klassieke muziek te vertolken. Het probleem was echter dat het repertoire voor de klassie ke gitaar zich beperkte tot en kele stukken van Paganini, Fernando Sor of Giulianini. Toen hij echter in aanraking kwam met muziek voor luit van Johann Sebastian Bach openden zich nieuwe perspec tieven. Op 15-jarige leeftijd gaf Sego via in Granada zijn eerste openbare uitvoering voor een gehoor dat hoofdzakelijk be stond uit nieuwsgierige en sceptische mensen. Stap voor stap kwam hij evenwel dichter bij zijn doel en binnen enkele iaren had hij in Spanje veel bekendheid en waardering ge kregen. Hij gaf toen ook reci tals in andere Europese lan den. Later ging hij ook naar landen buiten Europa. „Ik heb in mijn leven vier be langrijke doelen gesteld: op de eerste plaats de gitaar verlos sen uit het getto van de fla menco, wijn en vrouwen. Ver volgens de gitaar een repertoi re verschaffen, de schoonheid van het instrument tonen en ten slotte het instrument zijn intrede te laten doen op de conservatoria, scholen en uni versiteiten", zei Segovia vaak. Niemand zal ontkennen dat hij hierin is geslaagd. Tal van componisten hebben gehoor gegeven aan zijn verzoek mu ziek voor gitaar te maken, zo als Heitor Villa-Lobos, Manuel de Falla, Joaquin Rodrigo, Al- bert Roussel, Alexander Tans man en de Amerikaanse toon dichter Castelnuovo-Tedesco, die ziin Platero y Yo speciaal aan Andres Segovia opdroeg. Toscanini werd een g< vriend en Strawinsky liet zich lovend uit over de subtiele be koring die Segovia van zijn gi taar deed uitgaan. Leerlingen Het duurde niet lang of Sego via begon leerlingen aan te trekken. Hij stichtte in Enge land en Italië scholen voor se rieuze gitaarleerlingen en hij gaf ook nog lessen als hij op tournee was. Een aantal van zijn leerlingen kreeg interna tionale bekendheid. Voor Se govia was de gitaar een klein orkest met grote mogelijkhe den van klank en ritme. Zijn zeer kostbare instrumenten liet hij door een gitaarbouwer in Madrid maken. Ze werden vervaardigd uit edele hout soorten, zoals ebbehout, roze- hout en mahonie - „een syn these van hetgeen het bos voortbrengt", zei hij. Segovia trouwde op jonge leef tijd. Uit dit huwelijk, dat door echtscheiding werd ontbon den, kwamen een zoon en een dochter voort. In 1962 her trouwde hij. In 1970 kreeg hij op 75-jarige leeftijd nog een zoon. Hij genoot dan ook tot op hoge leeftijd een uitstekende gezondheid en zat nog boorde vol plannen. „Mijn gebed luidt als volgt: Heer, ik ben een groot, zeer groot zondaar. Ik verdien de hemel niet. Sta mij toe dat ik nog een poosje hier beneden blijf'placnt de grote virtuoos met gevoel voor hu mor te zeggen. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Police Academy 4 (al); 18-45, 21.30. za. zo. ma. wo. ook 13.45. zo. ma. ook 16.15. Ta- ran en de toverketel (al); za. zo. ma. wo. 14.00. zo. ma. 16.15. EUROCINEMA II: Police Acade my 4 (al); 18.45, 21.30. za. zo. ma. wo. ook 13.45. zo. ma. ook 16.15. EUROCINEMA III: Platoon (12); 18.30, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 13.30. zo. ma. ook 16.00. EURO CINEMA IV: Back to school (al); 18.30, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 13.30. zo. ma. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Police i my 4 (al); za. 24.00. EUROCINE MA II: L'Amour (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Taboe III (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Back to school (al); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Police Academy 4 (al); 19.00, 21.15. za. zo. ma. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): In de naam van de roos (12); 14.30, 18.45, 21.15; Over the Top (al); Golden Child (12); Children of a lesser god (al); Platoon (16); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah and her sisters (al), 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414); Sulka's daughter (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Sextherapie (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Golden child (12); za. zo. ma. 19.00. ma. ook 21.15. di. 20.15. De speurneuzen (al); za. ma. wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Over the top (al); do. vr. za. zo. ma. wo. 14.45, 19.00, 21.15. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: The golden child (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: Voyage home (12); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Field of honor (12); do. vr. zo. 14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. De speur neuzen (al); za. ma. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Over the top (12); do. t/m wo. 19.00. Peggy Sue got marriet (al); do. t/m wo. 21.15. La byrinth (al); 15.45. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); za. zo. ma. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Peggy Sue got mar riet (al); do. t/m zo. 20.00. De aan slag (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Labyrinth; za. zo. ma. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Police Academy (al); (12Y, do. di. zo. vr. 19.00, 21.30. za. ma. 14.30, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. West Side Story (al); do. di. fesei zo. vr. 19.00, 21.30. za. ma. 14.1, 19.00, 21.30. The voyage I Star Trek IV (al); do. di. 20.00.7 19.00. za. ma. 14.00, 19.00. j 14.30, 19.00. No mercy (12); vr. t/m ma. 2li Children of a lesser god (a!);f di. wo. 20.00. vr. za. zo. ma. 1" 21.30. Bamby (al); za. ma. 14.00. zo. 14.30. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, 463500): Act of vengeance (if 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. 13i_ 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 5' Wanted dead or alive (16); 14.(J' 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.4, dan 18.45, 21.30. ASTA 3: Staniwhtl me (al); 14.00. 19.00. 21.30. f ma. 13.30, 16.00, 19.00, BABYLON 1 (Winkelcentrum i bylon, tel. 471656): Black wfczijn (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. b 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BYLON 2: Children of a li (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 3 13.30. 16.00. 18.45, 21.15. BYLON 3: Soul man (al): toarer AC 2: Platoon (16); 14.00, 21.30. zo. ma. 13.15, 16.00, 18/. 21.30. CINEAC 3: Tough (al); 18.45, 21.30. do. vr. 14.00. EUROCINEMA (Ley™ 910, tel. 667066): The color puriTWI (al); za. wo. 20.00. zo. ma. 16.tk r 20.00. over. dag. 13.30, 20.?llttp] METROPOLE 1 (Carnegiela. u tel. 456756): De naam van de Pia (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. nk S 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. N h0U( TROPOLE 2: Duet for one (lLrmi 18.45, 21.30. do. vr. di. ook 14. „tt.r METROPOLE 3: Platoon 14.00, 18.45, 21.30. ZO. ma. 13. WP 16.00, 18.45, 21.30 METROPjd Br( LE 4: A room with a view (in de 14.00, 18.45, 21.30. zo. ma. 13_uen 16.00. 18.45. 21.30. METROPL roii LE 5: Flodder (al); 14.00, 18.45.J?(Dr ma. 13.15, 16.00, 18.45. De «peg 0 slag (al); 21.00. ODEON 1 (Hde w< rengracht 13, tel. 462400): Poli academy IV (al); 13.45, 18.U hr( 21.30. zo. ma. 13.15. 16.00, 18.;, 21.30. ODEON 2: The goldfter °l child (12); 13.45, 18.45, 21.30. Jer ma. 13.15, 16.00, 18.45, 21.hr de ODEON 3: Critical condibL de: (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. nL_la. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. 0[ «ST ON 4: Over the top (12); 13fHe 18.45, 21.30. zo. ma. 13.15, 16É>gte I 18.45, 21.30. LE PARIS 1(K laati tingstraat 12b, tel. 656402): SoLtc™ hie'a choice (16); 13.00, 16.V,,. 19.00. LE PARIS 2: Taxi g deel 2; (18); v.a. 12.15. zo. ma rea a 13.45.) PARIS 3: Daisy chegt (18); v.a. 12.30. (zo. ma. v/a 14%w i HAAGS FILMHUIS (Denneiw,, 56, tel. 459900): Zaal 1: 19. y 21.45. Caravaggio Another wei1 zo. 14.00. Zaal 2: Sid and Nam 19.30, 21.45. Zaal 3: wo. do. vr. 16.00. (middagvoorstelling een spec, prijs!), dag. (beh. vr. ri 19.30, 21.45. vr. ma. 19.30, 22J La guerre des polices; do. Le d cle rouge; vr. De samoerai; za. IV lice; zo. L'Ete meurtrier; ma. I cas de malheur; di. Le sheriff; NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Police 1 (16); za. 00.15. CINEAC 2: I toon (16); za. 00.15. CINE/" I Nasty nurses; (16); za. EUROCINEMA: Sounds of i (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelt» 2; za. wo. 14.00. zo. ma. 13J 16.00. CINEAC 3: Bambi; za. vj 14.00. zo. ma. 13.15, EURO CINEMA: Peter Pan; I zo. ma. 14.00. METROP' Bambi; za. wo. 14.00. zo. i 14.00. 16.00. 14.30. zo. 13.30, 15.30. Holland Festival: „Triumph der Lie be" van Marivaux door Schaubiihne am Lehniner Platz uit West-Berlijn. Regie: Luc Bondy. Met Jutta Lampe, Imogen Kogge en Peter Simoni- schek. Theater Carré Amsterdam, gisteravond. Herhalingen: vanavond en morgenavond. AMSTERDAM Stalles en parterre in Theater Carré in Amsterdam zijn geheel vrijge maakt voor het immense decor van „Triumph der Liebe", ont worpen door Karl-Ernst Her rmann. Een halfronde, meters hoge en haast levensechte haag omsluit een eveneens rond bassin met 40.000 liter water. Middenin op een soort van eilandje staat een ruïne van een ldassiek bouwwerk, met restanten van staande en omvergevallen Griekse zuilen. Het is de van de buitenwereld afgesloten lusthof en geheime wijkplaats van de filosoof Her- mokrates en zijn zuster Leon- tine. Beiden hebben zich hier tegen de boze wereld en de verlokkingen van de liefde willen beschermen door zich celibatair geheel aan de filoso fie en de literatuur te wijden. Als pleegzoon hebben ze een jonge, verstoten prins in hun midden opgenomen. Prinses Leonida wil deze prins (Ernst Stötzner) rehabiliteren en be minnen, en daartoe bedient ze zich van een effectieve list: ze zorgt ervoor dat zowel Her- mokrates als zijn zuster en de prins op haar verliefd raken door zich beurteling als man en vrouw voor te doen. Na tal van verwikkelingen be reikt Leonida haar doel. Al zijn zowel de filosoof als diens zuster de slachtoffers. Ze heb ben al hun principes en lang gekoesterde levensstijl van zich af geworpen (soms letter lijk, zoals het moment waarop Hermokrates zijn boeken in het water smijt), omdat ze to taal in de ban zijn geraakt van de liefde en van het voorgeno men huwelijk met een en de zelfde Leonida. Diep teleurge steld blijven ze als verliezers met een gebroken hart achter, als hun pleegzoon met Leonida nuwt en teruggaat naar het Hof. De moraal: dë vraagt haar prijs. Maar nog altijd beter dan een reld, waar alleen de overheerst en het gevoel zettelijk verdrongen wordt Jutta Lampe speelt Leo™ als iemand die weet waL_ wil, zonder een gluiperige trigante of dubieuze vei ster te zijn. Ze behoudt eigenwaarde en gaat maar eervol te werk. De fijnde levensvormen en kwereld van de filosoof enj/ zuster Leontine, die niet sluiten op de dagelijkse 1 teit,worden zeer koket to ting gebracht. Hun dikwij rëele reacties worden geestig weergegeven door* O pectievelijk Peter Simonisi C en Libgart Schwarz. De vertolkers moeten s door het halfdiepe water den om elkaar te vinden een pauze van ongeveer tl tig minuten waarin het w dn wordt weggepompt is het lat makkelijker elkaar te bejve] ken. De motieven zijn bei en iedereen houdt zich meer zo nodig - figuurliik sproken - op zijn eilar^l schuil. Deze voorstelling hi de Schaubühne am Lehnimi Platz werd gisteren in C terecht ovationeel ontvang™.*, MAX SMITH J.E Fragment uit „Triumph der Liebe" door Schaubühne am Lehniner Platz met Jutta Lampe Peter Simonischek. FOTO: JAAP PIEF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 18