Ogen van de wereld gericht op Mauritshuis BINNENLAND us wmm m u ss r&mm „Vraag naar electronica stijgt met 50 procent" Symbolisch geschenk De nieuwe Audi 90,vijf-cilinden Voor het adres van uw dichtstbijzijnde Audi dealer: 020-867651 CiidaeSowumt DONDERDAG 4IUN11987 PAGINApfp (Vervolg van de voorpagina) DEN HAAG De aan dacht van een deel van de westerse wereld is van daag gericht op het Mau ritshuis, het zeventiende- eeuwse museum dat na een grondige restauratie en ondergrondse uitbrei ding weer is heropend. Talloze media uit de wes terse landen (tot in Japan en de Verenigde Staten toe) hadden journalisten gestuurd om de officiële heropening door koningin Beatrix bij te wonen. Deze verslaggevers zullen het thuisfront ongetwijfeld ly rische verhalen vertellen over dit museum, dat de directeur van het Metro politan Museum in New York ooit omschreef als „de patriciër onder de musea, die iedereen met waardering en begrip voor Nederlandse schil derkunst moet zien". Ongetwijfeld hebben deze re portages een gunstig effect op het toeristenbezoek aan Den Haag, zo wordt algemeen ver wacht. Het zogenoemde spin off effect. Directeur H.R. Hoe- tink memoreerde dit gisteren nog eens tijdens de opening van de tentoonstelling over „zijn" Mauritshuis in het Haags Historisch Museum. De tournees van tientallen schil derijen uit het Mauritshuis door de Verenigde Staten, Ca nada, Japan en Frankrijk in de periode '82-'86 hebben bij meer dan twee miljoen kunst liefhebbers in die landen on getwijfeld de appetijt opge wekt om nog meer van de we reldvermaarde collectie uit dit museum te zien. Tijdens een bezoek aan Den Haag zet na genoeg elke toerist een bezoek aan het Mauritshuis op het programma. Vanaf komende zaterdag kan dat, want dan is het weer open voor het pu bliek. De hotels, restaurants en winkels in Den Haag zullen van die bezoeken uit binnen- en buitenland meeprofiteren, aldus de heer Hoetink. kwart meer dan voor de res tauratie naar het Maurits huis zullen komen. Ongetwij feld zullen de topstukken als Rembrandts „Anatomische Les van Professor Tulp", „Da vid en Saul", „Homerus" en enkele zelfportretten weer de aandacht trekken. Evenals het „Gezicht op Delft" van Johan nes Vermeer. Of diens „Meis jeskopje", ook wel bijgenaamd de Mona Lisa van het Noor den. Of de Stier van Potter of het werk van Frans Hals, Ruysdael, Jan Steen. Maar zelfs bezoekers die de collectie van het Mauritshuis door en door menen te kennen, heb ben nog genoeg nieuwe aan winsten te ontdekken. Deels door aankopen, deels door schenkingen werden in de af- felopen vijf jaar, die de op- napbeurt van het gebouw heeft geduurd, tien nieuwe schilderijen aan het bezit toe gevoegd. De meeste van die aankopen behoren echter niet tot de Gouden Eeuw van de Nederlandse schilderkunst, zo als het merendeel van de schilderijen uit het Maurits huis dat wel is. Het meest trots is directeur Hoetink op een werk van de zestiende-eeuwse Antwerpse schilder Jan San ders van Hemessen. Het is een allegorie op de harmonie in het huwelijk. Kassucces Het Mauritshuis als kassucces. Door het aan te passen aan de eisen van deze tijd zonder het karakter van dit classicistische gebouw aan te tasten wordt verwacht dat jaarlijks zo'n 200.000 bezoekers een Ultra-modern Bij de restauratie van het Mauritshuis is een compromis bereikt tussen de oorspronke lijke opzet als woonhuis en het gebruik ervan als museum. Volgens de heer Hoetink is het ingetogen karakter van het ge bouw versterkt door de karak teristieke eigenschappen te on derstrepen. De wandbespan ning, waarop de 350 schilderij en worden geëxposeerd, zijn donkergroen, rood en goud geel. Gordijnen versterken het huiselijke karakter. De inde ling moest grotendeels worden gehandhaafd, aldus de heer Hoetink, omdat de beknopt heid van de ruimte de flexibi liteit in het ophangen van de schilderijen beperkt. Technisch is dit ruim drie eeu wen oude museum geheel aan de eisen van deze tijd aange past: met z'n nieuwe air-condi tioning, beveiliging en verlich ting. Die verlichting kan hier en daar kritiek oproepen, want gekozen is voor ultra moderne kroonluchters. Elke luchter telt 120 vijf-watt-lamp- jes bij elkaar 600 Watt licht die de illusie van de Gou den Eeuw bij menigeen ver stoort. Volgens de heer Hoe- PHILIPS' VERWACHTING VOOR NAASTE TOEKOMST: EINDHOVEN Philips verwacht in de jaren tussen nu en 1991 op het gebied van elektronische produkten een groeiende vraag van ten minste 50 procent. „Die vraag geldt de hele wereld markt, verdeeld over particuliere consumenten, grote bedrijven zoals ziekenhuizen, telecommunicatie en laboratoria. Maar ook industrieën; denk maar aan de auto-industrie. In een auto wor den steeds meer mechanische functies vervangen door electroni ca. En dat geldt voor zo veel. De mechanische schrijfmachine wordt vervangen door een computer, de vraag naar electroni- sche produkten neemt ongemerkt, in hoog tempo toe. Het is een enorme uitdaging om dit te kunnen bijhouden. Ontwikkelingen in verdere automatisering worden hierdoor gestimuleerd, om zo efficient mogelijk te kunnen produceren", aldus Philips. De Eindhovense electronica-gigant heeft de bui tijdig zien han gen en neemt al jaren maatregelen om niet achter te blijven, met de hete adem van de concurrentie in de nek. Toch is het beeld van „de fabriek van de toekomst" nog maar van recente datum. De afgelopen week opende het Eindhovense bedrijf en kele doorgaans hermetisch gesloten deuren, om enkelen te to nen wat bij Philips wordt verstaan onder zo'n „fabriek van de toekomst" volgens het CIM-recepf Computer Integrated Manu facturing. En wat dat inhoudt. Philips maakte dat duidelijk door middel van demonstratieban den en vriendelijke uitnodigingen: „Bestel maar een aantal transport-- ging, om precies volgens opgave scheerapparaten in elkaar te zetten, met aansluitend een persoonlijke eindcontrole. Robots Robots en robotachtige machines doen het werk: ze selecteren aantallen en soorten (ronde of ovale scheerkoppen en het aantal koppen), zoeken de gevraagde kleur uit en binnen enkele minu ten liggen daar de gevraagde scheerapparaten, klaar om gede monteerd te worden: het was immers maar een demonstratie. Het gaat Philips om de wijze van aanpak, de gedachte achter de concurrentiestrijd. En dat een en ander ook gerealiseerd kan worden: „Produktiekosten moeten zo laag mogelijk zijn en op vragen uit de markt moet snel kunnen worden gereageerd; de levenscyclus van de produkten neemt immers af. Bovendien moet de kwaliteit beter zijn dan die van de concurrent". In tegenstelling tot de Japanse fabrikanten die zich pas bij grote aantallen gelukkig voelen, mikt Philips op een zo groot mogelij ke flexibiliteit in de produktie, zowel in soort als in tijd: op drachten moeten zeer snel kunnen worden uitgevoerd, ongeacht verlangde variaties. Al geeft Philips toe dat dit laatste nogal moeilijk blijft „Je stuit op verschillende moeilijkheden; onder meer, dat som mige verschillende computers niet met elkaar kunnen praten. Het is uiteraard onze bedoeling dat hierin verbetering komt, dat computers met elkaar geïntegreerd worden binnen een bepaald produktieproces". tink is deze voorziening even wel een bewijs dat het Mau ritshuis een levend museum is. Andere hedendaagse toepas singen zijn bijvoorbeeld twee twintigste-eeuwse plafond schilderingen van vijf bij vijf meter, die. de Amsterdamse kunstenaar Lataster in okto ber in de Trapzaal zal aan brengen. In de vestiaire hangt een portret van koningin Bea trix van de Amerikaanse pop art-kunstenaar Andy Warhol. Deze zeefdruk is aangebracht recht tegenover een marmeren kopie van het borstbeeld van Johan Maurits van Nassau. „Dit onderstreept juist de le vendigheid van het museum", betoogt de heer Hoetink nog eens nadrukkelijk. Injecteren Inmiddels is de bezoeker dan aangekomen in het kelderdeel, waar de broodnodige uitbrei ding is geschapen. Met twee lagen onder de grond heeft het Mauritshuis thans de beschik king over 700 vierkante meter erbij. De aardlaag werd met chemische stoffen geïnjec teerd, waardoor de grond ver steende. Hierdoor werd het mogelijk onder het voorplein extra ruimte te creëren. In deze ondergrondse nieuwbouw zijn het schilderijendepot, het studiecentrum, de koffieshop, de souvenirwinkel en de kassa ondergebracht. Als enig mu seum in ons land heeft het Mauritshuis ervoor gekozen om de bezoekers niet meer bij de ingang, maar bij de uitgang te laten betalen. Vroeger ont stond tijdens topdagen bij de ingang vaak filevorming en vertraging. Deze nieuwe maat regel moet de doorstroming bevorderen. Overigens, de toe gangsprijs (of is het nu uit- gangsprijs?) bedraagt voor vol wassenen zes en een halve gulden. Het Mauritshuis heeft nog een andere primeur. In september verschijnt een compact disc met beeld op de markt, die het Mauritshuis in samenwerking met Philips en uitgeverij Au- det heeft geproduceerd. Deze is niet alleen bestemd voor de verkoop, maar is vanaf die tijd ook te zien in het Mauritshuis zelf. Het publiek kan dan de beeldplaatspeler zelf bedienen en de duizend in eigendom zijnde schilderwerken in vele details op het beeldscherm zien. The Royal Picture Gallery zoals het Mauritshuis in het buitenland bekend staat gaat dank zij een rijk cultuur historisch verleden, een tech nisch geavanceerde ver- en nieuwbouw in het heden dui delijk weer een succesvolle toekomst tegemoet. De eerste zes weken weliswaar zonder directeur Hoetink, want hij gaat het even rustiger aan doen. Na alle hectische voor bereidingen van de afgelopen tijd gaat hij op aanraden van zijn dokter direct op vakantie. Het waren wel heel kleine plantjes die burgemeester A. Havermans gisteren overhandigde aan heer H.R. Hoetink, directeur van het Mauritshuis. Deze overhandiging was evenwel symbolis want eigenlijk schonk de burgemeester namens de stad Den Haag aan het vandaag heroper Mauritshuis twee terra cotta tuinvazen, die een plaats moeten krijgen in de hal van het museum, vazen bleken echter te zwaar om ze letterlijk ter hand te stellen. Ter gelegenheid van opening van het Mauritshuis aan het Plein is in het iets verderop gelegen Haags Historisch Mus een beknopte tentoonstelling geopend. Aan de hand van schilderijen, prenten, tekeningen en f< is de ruim drie eeuwen tellende geschiedenis van het Mauritshuis in beeld gebracht. Deze ex(~ is te zien tot en met vrijdag 26 juni. FOTO: CEES VER U moet hem wel even laten voelen wie debaasis. Als u voor het eerst in de nieuwe Audi 90 rijdt moet u wel even oppassen.Vtfent deze opzienbarende verschi|ning, met een luchtweerstandscoëtficiënt van 0.30. wordt voortbewogen door een 5-cilinder krachtbron van 136 pk. U kunt dan ook in 8,9 seconden optrekken van stilstand naar 100 km/h en de verleiding is bijzonder groot om dan snel door te stoten naar de top van 206 km/h. Maar gelukkig beschikt u. zoals een heer betaamt, over een ijzeren zelfdiscipline en weet u bijtijds gas terug te nemen. Overigens blijven er nog genoeg leuke dingen over. Zelden zag u zo'n ergonomisch verantwoorde cockpit Zelden reed u in een auto die zo exact gehoor zaamt aan de minste beweging van het stuur. En die zo feilloos tot stilstand wordt gebracht door de vier ruim bemeten schijfremmen. De door-en-door verzinkte carrosserie en de milieuvriendelijke katalysator (standaard) onderstrepen verder het progressieve karakter van deze auto. Maak 'ns een afspraak met de Audi-dealer. Dan kunt u aan den lijve ondervinden hoe het voelt om een Audi 90 te mennen. Voorsprong door techniek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16