De meester kiest
voor rap en rock
Cabaret als
uitputtingsslag
Residentie Orkest in de ban van nieuwe zaal
'KUNST
Caidóc Souoant
Huisman-museum meest bezocht
BOWIE ALS BOWIE IN UITGEBALANCEERD
ROCKTHEATER
bioscopen
MAANDAG 1 JUNI 1987 PAGINA 6
Het orkest
Jazzconcours in
Breda eindigt
internationaal
BREDA De finale van het con
cours voor amateur jazzorkesten tij
dens het zeventiende oude stijl jazz
festival te Breda wordt een interna
tionale aangelegenheid. De jury
heeft vier orkesten voor de finale
van zondagmiddag geselecteerd. Dat
zijn de Jazzin Babies uit West Ber
lijn, de Red Beans Jazzers uit het
Italiaanse Florence, de Two Banjos
Jazzband uit het Zwitserse Luzern
en de Sunnyside Jazzband uit
Amersfoort. De jury onder leiding
van Pim Kras stelde dat het hoge
muziekale peil van vorig jaar ook
dit jaar bereikt is.
Bandlid Beastie
Boys opgepakt
wegens mishandeling
LIVERPOOL Adam Horovitz, lid
van de Newyorkse popgroep Beastie
Boys, is formeel beschuldigd van mis
handeling na een rel die een abrupt
einde maakte aan een optreden van
de groep in Liverpool. De groep beko
gelde het publiek met flessen en an
dere voorwerpen, waardoor vier fans
gewond raakten. Horovitz zou van
daag worden voorgeleid. Vijf fans
werden gearresteerd wegens openlijke
geweldpleging en op borgtocht vrijge
laten. The Beastie Boys, bekend om
hun gewelddadig optreden, trekken
ondanks dat imago overal uitverkoch
te zalen.
John Landis vrijgesproken
van dood door schuld
LOS ANGELES De Amerikaanse film
regisseur John Landis en vier van zijn
medewerkers zijn niet schuldig bevonden
aan de dood van de acteur Vic Morrow en
twee acterende kinderen op de set van de
film „The Twilight Zone" in 1982. Tijdens
de opnamen stortte een helikopter boven
op de acteurs. Volgens de rechtbank was
het ongeluk echter niet te voorzien. Vol
gens de aanklaagster waren veel getuigen
a charge niet bereid te getuigen, uit vrees
dat zij door hun werkgevers de laan zou
den worden uitgestuurd als zij tegen Lan
dis getuigden. Volgens haar was Landis
wel degelijk schuldig, omdat deze veel te
ver ging in zijn streven naar realistische
opnamen waar vroeg of laat ongelukken
van moesten komen.
Sovjetpianist wint Elisabeth-concours
BRUSSEL De 28-jarige in de Sovjetunie opgeleide Andrej
Nickolski heeft het internationale Koningin-Elisabethconcours
1987 voor piano gewonnen. De winnaar van het Elisabethcon-
cours is een pianist die zich naar de mening van muziekcritici
onderscheidt door een zeer persoonlijke stijl. In 1979 won hij al
een tweede prijs op een andere internationale wedstrijd en een
derde tijdens de pianistenwedstrijd in München (West-Duits-
land). De in 1959 in Moskou geboren Nickolski debuteerde in
1977. In 1983 verliet hij de Sovjetunie en ging.hij in München
wonen, waardoor hij officieel statenloos werd. In 1984 gaf hij
zijn eerste concert in de Koningin-Elizabethhal in Londen. Hij
kreeg in de nacht van zaterdag op zondag behalve een oorkonde
een geldbedrag van 300.000 frank (ruim 16.000 gulden).
De uit 17 leden bestaande jury kende de tweede prijs toe aan de
jongste deelnemer, de 22-jarige Japanner Akira Wakabayashi.
Als derde kwam uit de bus de 28-jarige Westduitser Rolf Plagge.
De 23-jarige Belg Johan Schmidt eindigde als vierde in de wed
strijd die de gehele week duurde en via de televisie werd uitge
zonden. Begin mei had de jury de 12 deelnemers geselecteerd uit
76 kandidaten die uit 25 landen afkomstig waren.
Andrej Nickolski.
JONGERE
GARDE WINT
HARTEN
PUBLIEK IN
CABARET
MARATHON
ROTTERDAM Het
Rotterdamse Luxor-thea-
ter gistermiddag. Terwijl
Joost Prinsen en zijn pia
nist Dick van der Stoep
een deel uit hun program
ma „De firma List en Be
drog" brengen, ligt op de
trap in het theater een
vrouw half opgerold te
slapen. Bezoekers doen de
grootste moeite bij hun
pogingen een zitplaats te
bereiken haar slaap niet
te verstoren. Ze kunnen
gerust zijn, want zelfs de
nasale en snerpende stem
van Prinsen, normaal toch
goed voor een hevig ver
langen naar oordopjes,
kan haar niet aan de ar
men van Orpheus ontruk
ken.
De vrouw behoorde tot het
naar schatting tweehonderd
vijftig man tellende legioen,
dat de Cabaretmarathon 1987
van begin tot einde uitzat. Een
huzarenstukje, zelfs als daarbij
even weggedommeld werd.
Van zaterdagmiddag vier uur
(Freek de Jonge) tot zondag
middag zelfde tijd (Paul van
Vliet) kreeg het publiek maar
liefst 43 cabaretgroepen en -so
listen voorgeschoteld. Van de
932 zitplaatsen in het Luxor-
theater bleef er niet één on
verkocht, maar slechts een
deel beleefde deze uitputtings
slag van begin tot einde mee.
Het was een publiek waarvan
elke cabaretier vermoedelijk
droomt. Zelden zullen de caba
retiers zo enthousiast zijn ont
haald als afgelopen weekein
de, zelden zullen zoveel ova
ties in zo'n betrekkelijk korte
tijd door het theater gegalmd
hebben. Waarbij met name het
„onbekend talent" zich in de
goedgunstigheid van dat pu
bliek mocht verheugen.
Het waren namelijk niet zo
zeer de grote namen die de
aandacht trokken, alswel de
voor velen nog onbekenden
als Peter Lusse, Herman Fin
kers, Marijke Boon, Sjoukje
Dijkstra, het duo Zindroom, de
Berini's en Mon Cherie en de
•Herenflikken. Zij konden het
zonder ook maar enige géne
opnemen tegen een grote ver
scheidenheid aan „gearriveer
de" cabaretiers, variërend van
Mini en Maxi tot Purper, en
alles wat daar tussenin ligt.
Het cabaret in Nederland
bloeit als nooit tevoren, zo m?g
uit'deze uitputtingsslag gecon-
Herman Finkers, met zijn droge humor een van de hoogtepunten
van de Cabaretmarathon. FOTO: ARCHIEF
cludeerd worden. De invloed
van de cabaretfestivals in
Delft en Leiden, waarvan de
winnaars dit weekeinde ook
optraden, is nog steeds groei
ende, de belangstelling van
groepen en solisten die daarin
willen optreden eveneens. De
goodwill die met hun prijswin
nende optredens in de festivals
wordt gekweekt, wordt on
middellijk geïnvesteerd in
contacten met mensen als
Haye van der Heyden, Adel-
heid Roosen en Ivo de Wijs,
die met hun adviezen al van
heel wat ruwe diamanten
fraaie briljantjes wisten te ma
ken. Een proces waarvan de
Cabaret-marathon de vruch
ten plukte. De bravoure waar
mee zij dit weekeinde het pu
bliek benaderden, hun timing
en de teksten maakten het bij
na onvoorstelbaar dat de
meeste nog maar een paar jaar
bezig zijn.
Wanklanken waren er zowel
letterlijk als figuurlijk nauwe
lijks te beluisteren in Rotter
dam. De enige negatieve prijs
die je bij zo'n gebeuren als or
ganisatie betaalt is dat het tij
dens de optredens een drukte
van belang is van komende en
gaande mensen. Niemand was
gebonden aan zijn plaats,
waardoor voor velen minder
boeiende acts nog wel eens
werden verstoord door een
over de trappen struikelend
publiek.
Maar de belangrijkste vraag,
of het publiek na tientallen
uren cabaret nog de energie
kon opbrengen om te lachen,
ontroerd te worden, kritiek te
waarderen of mee te zingen,
werd gisteren positief beant
woord. De vrees van de orga
nisatie dat bepaalde groepen
en solisten ten onder zouden
gaan in een algemene verzadi
ging bleek ongegrond. Zodat
ook Paul van Vliet, die met
„zijn" theater Pepijn talloze
ionge cabaretiers de gelegen
heid gaf zich te presenteren,
als hekkesluiter mocht meede
len in de algemene waardering
voor dat vak cabaretier. Wie
er niet bij was en ook de mara
thonuitzending van de KRO
op de radio niet heeft gevolgd,
kan op de zaterdagen 12, 19 en
26 september de schade inha
len door te kijken naar de sa
menvattingen die de de KRO-
TV van het programma maak
te.
KOOS VAN WEES
LEEUWARDEN Het door particulieren opgezette Jopie Huis
man-Museum in Workum was vorig jaar veruit de best bezochte
attractie in Friesland. Met 102.000 bezoekers kreeg de schilderij
en-expositie van Jopie Huisman meer dan twee keer zoveel be
langstelling als het Nederlands keramiek-museum Het Princes-
sehof in Leeuwarden. Alle musea samen trokken in Friesland
bijna 700.000 bezoekers, 130.000 meer dan in 1985. Uit het jaar
verslag van de Friese VVV blijkt verder dat de belangstelling
voor goedkope vormen van toerisme is toegenomen. Met name
logeren-inclusief-ontbijt op een boerderij mag zich in meer po
pulariteit verheugen. Het aantal overnachtingen op de 66 adres
sen steeg vorig jaar tot vijfduizend.
David Bowie tijdens zijn openingsnummer van de „Glass Spider-tour", met telefoonhoorn in de
hand.
FOTO: ANP
Zoals ook zijn laatste elpee
„Never Let Me Down" laat
horen, kruipt David Bowie
niet langer in de huid van
anderen. Tijdens het eerste
concert van zijn wereldtour
nee, die hem over zes conti
nenten voert, kreeg het pu
bliek zaterdag in de Rotter
damse Kuip dan ook geen
Ziggy Stardust-, noch een
Thin White Duke-vermom-
ming voorgeschoteld. Zelfs
de witgekuifde Bowie uit
1983 was niet aanwezig. Wat
de toeschouwer tegenover
zich vond, was de vitale 40-
jarige rock-artiest Bowie.
Hoewel nog niet helemaal
geschoond van de laatste on
effenheden is „The Glass
Spider Tour" een veelal im
ponerende gebeurtenis, die
een mengeling van dans en
rap rock laat zien. De
show, waarvoor Nona Hen-
dryx werd ingehuurd als op
warmertje, is prachtig van
opbouw. Muzikaal staan de
composities van „Never Let
Me Down" centraal, maar
David grijpt ook terug naar
hits van weleer als „Heroes",
„Fame" en „Fashion".
Visueel worden de songs om
kleed door veelal wild bewe
gende dansers. In het eerste
deel van de meer dan twee
uur durende show krijgen zij
alle ruimte. Wanneer de
nacht inzet neemt de prach
tig uitgebalanceerde licht
show, deze taak over.
Het geheel speelt zich af on
der een „glazen", kleurrijke
spin, die met zijn naar bene
den hangende, verlichte po
ten het dak van het podium
vormt. De musici dalen aan
het begin van het concert
vanuit zijn buik af. Ook een
in rood pak geklede Bowie
volgt terwijl hij met een tele
foonhoorn in zijn hand het ti
telnummer van deze concert-
reeks zingt. Op twee video
schermen, aan beide zijde
van het podium dat de over
blijfselen van een web ver
toont, is het geheel te volgen.
Toch zal het publiek op de
tribunes het nodige hebben
gemist. De beelden, hoe in
drukwekkend ook geregis
seerd, toonden voornamelijk
de bewegingen van Bowie,
waardoor veel van de knap
door Tony Basil uitgedachte
danspassen verloren gingen.
Er is waarschijnlijk de intie
me sfeer van een zaal nodig
om het spektakel voor ieder
een tot zijn recht te laten ko
men.
Na de overdonderende en
tree waarbij het nummer
„Glass Spider" door middel
van een rap wordt gekoppeld
aan de single „Day-in Day-
„Tha Glas» Spldar Tour" mat Da
vid Bowia (zang, gitaar), Petar
Frampton (gitaar), Carloa Alomar
(gitaar), Richard Cottla (toataan),
Erdal Kizilcay (synthesizers) Car
mine Rojas (basgitaar) an Alan
Childa (drums). Dansara: Toni Ba
sil, Viktor Manoai, Malissa Hurley,
Spazz Attack, Stephen Nichols en
Constance Maria. Feyenoord Sta
dion, Rotterdam. Zaterdag en zon
dag. Voorprogramma Nona Hen-
dryx.
out" volgt de eerste opwin
ding wanneer Bowie voor
„Bang Bang" een meisje uit
het publiek haalt om mee te
dansen. Ze ontpopt zich al
snel als een elegante danse
res. Het blijkt Constance Ma
rie te zijn, die deel uitmaakt
van de dansgroep van Tony
Basil. Deze choreografe deed
in 1981 van zich spreken
door de opvallende video-
produktie „Word Of Mouth",
waarvan ook een door haar
gezongen elpee verscheen.
Op het podium gaat het er
tijdens het concert niet echt
zachtzinnig aan toe. De dan
sers combineren klassieke
danspassen met de snelle be
wegingen die veel rappers
zich eigen hebben gemaakt.
Veel teksten, die aan* het be
gin van het concert de songs
met elkaar verbinden, zijn
eveneens in een rap-jasje ge
stoken. Ook David Bowie
ontkomt niet aan de rauwe
aanpak. Zo wordt hij tijdens
„Fashion" wild heen en weer
geslingerd. Op een van de
tribunes is dan inmiddels een
levensgroot doek uitgevou
wen waarop het hoofd van
een zingende David Bowie
met de tekst „Greetings from
Asten".
Gas terugnemen
Veel gelegenheid om mee te
zingen geeft de rock roll-
ogende Bowie niet. Dat ge
beurt pas aan het eind van
het festijn, wanneer hij het
publiek aanspoort mee te
klappen. Bowie blijkt te heb
ben gekozen voor een aan
eengesloten muzikale show,
waarbij hij strak wordt bege
leid door een magistraal mu
sicerende groep. Hij neemt
daarbij ook zelf nauwelijks
gas terug. Hoogstens als hij
zich even moet verkleden en
het roer overgeeft aan de
dansers en muzikanten.
Er zijn prachtige uitvoerin
gen van onder meer „Loving
The Aliens" en „Absolute Be
ginners", het titelnummer
van de film. Het publiek rea
geert met applaus en zingt
vervolgens de eerste couplet
ten mee van het met gejuich
ontvangen „Let's Dance" en
„Fame". Als de avond is ge
vallen verlichten honderd^
wegwerp-aanstekers de Kuip
ter ondersteuning van „Shi
ning Star". Het lijkt een ster
renhemel op aarde. Het
duurt meer dan een uur
voordat Bowie voor het eer
ste het publiek toespreekt
met een „Hallo Rotterdam".
Dan neemt hij even de tijd
om zijn groep voor te stellen
en barst vervolgens los met
„Beat Of Your Drum".
Mond-microfoon
Het duurt even voor het ge
luid optimaal functioneert en
de mond-microfoon die hij
soms gebruikt om zijn han
den vrij te hebben, geeft niet
altijd een optimale weergave
van het gebodene, maar het
zijn slechts miniscule min
puntjes in het goed draaiende
Bowie-circus. Wie zich het
meest uitleeft, is gitarist Pe
ter Frampton, die de compo
sities voorziet van vlijm
scherpe soli. Zijn spel staat in
schrille tegenstelling tot de
achtergrondvocalen van de
groep. Deze zijn niet zo sterk.
Voor dat onderdeel van de
show mist Bowie de broertjes
Frank en George Simms, die
hem op zijn tournee in 1983
begeleidden. Dat het een ech
te rock rollshow is, wordt
halverwege het optreden nog
eens duidelijk wanneer het
publiek wordt getracteerd op
...een drumsolo...
Gitaar
Wanneer Bowie niet op het
podium of op de rondrijden
de stijger dansend zijn songs
begeleidt, hanteert hij de gi
taar zoals in „Time Will
Crawl". Na twee uur besluit
hij, synchroon bewegend met
de dansers, zijn concert met
het opwindend „Fame". Dan
wordt het donker op het po
dium en klinkt uit 48.000 ke
len: „Bowie... Bowie...". Als
na een aantal minuten de
lichtshow zijn spots op het
hoofd van de spin richt, ziet
het publiek een gevleugde
Bowie ofwel de rockzanger
als spin. Hij zingt drie num
mers als toegift, te beginnen
met het sentimentele „Time"
uit zijn „Alladin Sane"-perio-
de. Daarna daalt hij voor een
tweede keer langzaam af
naar het wit verlichte podi
um voor „Blue Jean' en
„Modern Love". Bowie was
in Nederland. Magistraler
dan in 1983, maar misschien
is dat iets dat van een super
ster van zijn kaliber mag
worden verwacht.
HANS PIËT
Michel Legrand:
vuurwerk als
besluit
Chansonweek
Slot Chansonweek met Michel Le
grand. Leidse Schouwburg. Muzika
le begeleiding van duo. Gezien op
LEIDEN Vrijdag nog in
New York voor 3000 man, za
terdagavond in de Leidse
Schouwburg ter afsluiting van
de Week van het Chanson: Mi
chel Legrand uit Parijs, de Ho
rowitz van de lichte muze. Hij
speelt geen piano. Dat instru
ment voegt zich geheel naar
zijn muzikale ideeën, of het nu
jazz is of licht-klassiek.
Het werd op deze wijze een
feest van de herkenning. Com
ponist van de muziek voor 150
films en vele chansons vloeit
zijn muziek alomtegenwoordig
door de ether. Op enkele be
kende thema's begon hij met
een intro om van te watertan
den, improvisaties tot in het
oneindige, waarbij hij af en toe
ruimte schiep voor de vinding
rijke bas en de melodie produ
cerende percussie, waarbij Mi
chel het vuurtje opstookte met
riedels in diverse tempi.
Hij liet het op deze avond aan
komen op internationaal re
pertoire. Hij zou geen Parijze-
naar geweest zijn als hij ook
niet had gezongen over zijn
„Premier amour", de muziek
in al zijn facetten, van dwepe
rig mijmeren tot uitspattingen
van vervoering. Hierbij schijnt
de linkerhand soms niet te we
ten wat de rechter doet, maar
zij zitten voortdurend in el-
kaars vaarwater, om niet te
zeggen waterval.
Met overgave zingend liet hij
„Once upon a time" verglijden
in „Les'amoureux d'été". Van
daar verwijlde hij uitvoerig bij
het motief van de film „Les
uns et les autres", het hart als
bindend element tussen men
sen. Als zodanig fungeert ook
de taal als hij „The windmills
of your mind" aansluit op „Les
moulins de mon coeur". Zo be
weegt „Les parapluies de
Cherbourg" onder zijn virtuo
se vingers zich tussen boogie-
woogie en tango, grenzeloos
gaaf en gemakzuchtig in het
gehoor liggend tegelijk. Van
Art Tatum tot Oscar Peterson,
il n'y a qu'un pas voor hem.
Valt dit nog onder de noemer
van de Chansonweek? Hoe
veel invloed heeft daarop de
sponsor? De Argentijnse Sosa
ging even gemakkelijk als de
Portugese Amalia Kodrigues
op de populaire toer. Dit leidt
tot een personeelsavond, waar
in Randy Newman ook bijna
paste. De Vlaamse Delia Ho
siers en Jasperina de Jong bei
telen dan wel niet aan chan
sons, maar koesteren het lied
als levenskunst. Al bijeen
bleek Claude Nougaro de eni
ge glaszuivere chansonnier.
Zonder twijfel aan Legrands
integriteit geeft hij toch toe
aan de eisen van het wereldre
pertoire. Meer muzikaal vuur
werk dan chanson. Tot besluit
van een een feestelijke week.
TON OLIEMULLER
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Poli
ce academy IV (al); 13.45. 18.45,
21.30 EUROCINEMA II: Poli
ce academy IV (al); 13.45, 18.45,
21.30. EUROCINEMA III: Pla
toon (12); 13.30, 18.30, 21.15.
EUROCINEMA IV: The color
of money (al); 13.30. 18.30,
21.15. Taran en de toverfcetel
(al); wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239); Police aca
demy IV (al); 19.00, 21.15. wo.
ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130): In
de naam van de roos (12);
14.30, 18.45, 21.15. Over the
top (al); Golden child (12); Chil
dren of a lesser god (al); Pla
toon (16); 14.30, 19.00, 21.15.
TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): De aanslag (al); 14.30,
19.00. Hannah and her sisters
(al); 21.15. e REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); Tight
delight (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): The mission (12);
ma. 21.15. Fifty two pick up
(16); ma. 19.00. -di. 20.15. De
speurneuzen (al); wo. 15.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Over the top (al); ma. di. 19.00,
21.15. CITY THEATER II: The
golden child (12); tijden zie City
I. CITY THEATER III: Night of
the creeps (16); tijden zie City I.
CITY THEATER IV: Peggy Sue
got married (al); 19.00, 21.15.
De speurneuzen (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Labyrinth (al);
wo. 15.45. Field of honor (12);
19.00. Iris (al); 21.15.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Labyrinth (al);
wo. 14.00. The french lieute
nant's woman (16); 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Soul man (al);
14.00, 19.00. 21.30. ASTA 2:
Wanted dead or alive (16);
14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3:
Stand by me (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 1 (Winkel
centrum Babylon, tel. 471656):
Black widow (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 2: Children
of a lesser god (al); 14.00, 18.45,
21.15. BABYLON 3: Little
shop of horrors (12); 14.00,
19.00, 21.30. wo. 19.00, 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Police academy IV (al);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: Platoon (16); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: Tough guys
(al); 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. EUROCINEMA (Leyweg
910, tel. 667066): The color pur
ple (al); wo. 20.00. ma. di. 13.30,
20.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): De naam
van de roos (16); 14.00, 18.45,
21.30. Rosi's: „Carmen" (16);
zo. 11.01. METROPOLE 2:
Duet for one (12); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 3: Pla
toon (16); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: A room with
a view (16); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: De aanslag
(al); 20.30. ma. di. 14.00. ODE-
ON 1 (Herengracht 13, tel.
462400): Police academy IV (al);
13.45. 18 45. 21.30 ODEON 2:
The golden child (12); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 3: Criti
cal condition (al); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 4 Over the top
(12); 13.45, 18.45, 21.30. LE
PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel.
656402): Sophie's choice (16);
13.00, 16.00, 19.00. LE PARIS
2: Dirty blonde (18); v.a. 12.15.
PARIS 3: Daisy chain (18); v.a.
12.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal
1: 19.30, 21.45. wo. 03-06:
19.30, 22.00. Brutti, sporchi
cattivi; ma. The conversation;
di. La grande bouff; wo. Zaal 2:
Sid and Nancy; 19.30, 21.45.
21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45.
Adieu Poulet; ma. Un papillon
aur I'epaule; di. La femme flic;
wo.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De troetelbeer
tjes 2; wo. 14.00. CINEAC:
Bambi; wo. 14.00. EURO CI
NEMA: Peter Pan; wo. 14.00.
METROPOLE 5: Bambi; wo.
14.00. HAAGS FILMHUIS:
TheNeverEndingStory; wo.
14.30.
Geen krant ontvangen Bel tusser
18.00 en 19.00 uur, zaterdags tusseifce
14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071
122248 en uw krant wordt nog dezelf 1
de avond nabezorgd.
Het viel het Residentie Orkest
zaterdagavond kennelijk niet
mee te concerteren in de
PW A-zaal van het Congresge
bouw, na 's morgens de eerste
proefrepetitie gehouden te
hebben in de nieuwe concert
zaal aan het Spui. Want het
verschil in akoestiek bleek nu
al evident: de PWA-zaal gort
droog, met „luistergaten" in de
zaal en op het podium, de Dr.
Anton Philipszaal, hoewel nog
van alles aan de afbouw moet
worden gedaan, nu al zeker
van een goede akoestiek, mooi
en duidelijk klinkend in de
zaal en op het podium.
Zeker - het orkest, gewend om
(te) hard te moeten spelen, zal
zich nog moeten leren aanpa-
sen, met name de blazers.
Maar de strijkers klonken
prachtig rond en vol. Hans
Vonk had voor dit proefspel
het le deel van Bruckners 4de
Symfonie (de Romantische) en
Lombard delen uit Berlioz'
Symphonie Phantastique uit
gekozen en zelden zal men
Bruckner zo vervuld van
klankschoonheid, van span
ningsbogen in de structuur
hebben gehoord.
Hans Vonk was tevreden: hij
kon het orkest in alle details
Het Residentie Orkest tijdens de eerste repetitie in de nieuwe concertzaal aan het Spui, die qua
akoestiek alle verwachtingen lijkt waar te maken.
horen en de orkestklank bond
ook mooi. Concertmeester Ja-
ring Walta bevestigde dit: de
basis is goed, men kan zichzelf
èn elkaar horen.
Misschien was de spanning
FOTO: MILAN KONVALINKA
van deze ochtend er de oor
zaak van, dat het avondcon
cert minder gelukkig uitviel.
Residentie Orkest o.l.v. Alain
bard, solisten: Charlotte Man
sopraan, Francesco d'Artegni
PWA-zaal Congresgebouw,
Haag.
speelde weinig a<fns
curaat en dirigent Lombard,
kreeg er geen vat op. Jammet^
want Mozarts Praagse SymfoW
nie (nr. 38, KV 504) bevat niél^
alleen veel geniaals, maar pas.
te bovendien precies bij wat e
na volgde: het 1ste deel roe
namelijk Don Giovanni en
Finale Le Nozze di Figaro
beide opera's die aan
ziin verbonden. De sopr;
Charlotte Mangiono zong
Contessa-aria Dove sono (Fi
ro) en de bas Francesco d'i
tegna zowel Leporello's T
ter-aria, als Don Giovanni^
Champagne-aria, hoewel beic
verschillend van stemtimbi
moeten zijn. Beter vonden i
beide solisten in de Verdi-j
a's: de sopraan héél mooi iiger
Desdemona's Wilgenlied eniei
Gebed (Otello), de bas indrutya^
wekkend in de grote aria vau^
Koning Philips (Don Carlost^
Het zijn beide jonge stemmofej
met grote toekomst
NOES KOK]