'CeidócSouAcwit1 Schrij ver/politicus; Doorhalen wat niet verlangd wordt JEFFREY ARCHER: Jeffrey Archer 1 p ZATERDAG 30 MEI 1987 1 n nal Ie BIJ DE FOTO'S: Jeffrey Archer: Schrijven is toch geen vak voor volwassen mensen". FOTO: BR USA Vier boeken die van Archer een miljonair hebben gemaakt. FOTO: TJERK HERINGA „Een paar duizend pond", is het ant woord. Een medewerker van Archer overhandigt het bedrag op een perron van Victoria Station aan de prostituée. In de verte staat een fotograaf van het boulevardblad „News of the world" met een telelens, terwijl de vrouw een micro foontje bij zich draagt. Als de vette en veloppe van eigenaar is verwisseld, geeft ze het geld toch maar terug. „Ik heb me bedacht", zegt ze. De volgende dag staat het verhaal over vijf pagina's in het schandaalblad. Een klap voor de Conser vatieven. Een dreun voor Archer die ontkent de vrouw ook maar gezien te hebben. Maar hij trekt zich onmiddellijk terug. Voor de tweede maal in zijn car rière. Op het gazon van zijn huis in Grantchester geeft hij samen met zijn vrouw een persconferentie-met-thee voor de journalisten. Hij trekt zich te rug, zegt hij, alleen omdat hij „een be oordelingsfout gemaakt heeft". Door dat geld aan te bieden om van alles af te zijn. Het lijkt of het gegeven dat hij in zijn boek gebruikte zich tegen hem ge keerd heeft. ..Het was een set-up" zegt Archer in zijn Londense appartement. „Daar is bijna iedereen nu wel van over tuigd. Ik heb ook absoluut geen crisis in mijn gezin gehad. M'n vrouw en kinde ren wisten dat ik onschuldig was. Ik ben met een proces bezig tegen die kranten die het als feit gepubliceerd hebben. Maar nu is het verweer van News of the World dat er nergens letterlijk staat dat ik iets met die vrouw gehad heb". Ar cher lacht schamper. „Maar ik vond dat ik moest terugtreden. Als je door een pe riode van dat soort publiciteit gaat, wordt de partij daar de dupe van. En dat mag nooit. De partij gaat bij mij voor al les. Altijd". Prime-minister En de rest van zijn carrière? Hoe groot is de politieke schade? Archer: „Ik denk dat straks die bladen meer schade zullen lijden dan ik geleden heb. Nee, politiek blijft nummer één. Straks wordt het wachten of Margaret Thatcher me nodig heeft. Wachten of de telefoon gaat, want zo is de werkelijkheid, net als in mijn boek". Alle ingewijden weten dat de als pr-man begonnen Archer eigenlijk maar één grote ambitie heeft. Ooit Prime Mi nister worden. Uitgevers over de hele wereld zullen straks zitten te duimen dat het telefoontje van Thatcher niet komt. Een woordvoerder van Bruna, uitgever van zijn laatste boeken in Nederland, met een ondeugend lachje: „Ja, voor ons hoeft die politiek niet. Wij hebben liever dat Archer blijft schrijven. Een fantasti sche auteur om in je fonds te hebben". O nee, zegt Archer zelf. Zolang er poli tiek is, is er geen schrijven. „Ik vind schrijven bovendien helemaal niet leuk. Heeft u ooit een schrijver ontmoet die zei dat 't zo'n aardig werk was? Nee, het is geen serieuze baan voor een volwas sen man". Maar als? „Als ik geen functie in de politiek krijg, dan moet ik toch iets blijven doen. Dan ga ik maar weer. Ik heb nog stof voor drie boeken in m'n hoofd, en voor nog een toneelstuk". Aanstaande herfst zal zijn eerste theater stuk op het Londense Westend in pre mière gaan. „Beyond reasonable doubt", heet het. Een rechtszaal-drama waarin een advocaat zich verdedigt tegen de be schuldigingen van moord op zijn vrouw. In het tweede deel ga je in de tijd terug en valt de rechtszaalwaarheid te toetsen aan de echte. „Schrijf maar op", zegt Ar cher. „Dan kunnen uw landgenoten er straks voor naar Londen komen. They love theatre, the Dutch". De vraag of het met veertien man bezette stuk ook subsidie krijgt, wordt door hem verach telijk van de hand gedaan. „I'm a Con servative. Nee, geen subsidies voor mij. Ik deel liever mee in het financiële risico van een stuk. Dat vind ik „fair". Verlie zen zij, dan verlies ik. Verdienen zij, dan verdien ik". Hoe het ook zal gaan, iets van Jeffrey Archer horen doen we in elk geval. Schrijver en/of politicus. Doorhalen wat niet verlangd wordt. Op de drempel - nadat hij me een tip heeft geven om de Turner-collectie in de Tate Gallery aan de overkant van de Theems te gaan bekijken - moet hij toch nog even een politieke sneer kwijt. „Het is heel nor maal bij ons Conservatieven dat we boe ken schrijven", zegt hij en wijst op de grote Disraeli en op Sir Walter Scott. „Labour? Nee, bij Labour wordt er al leen over boeken gepraat". Zijn butler helpt me in m'n jas. En als ik die aan pak, zegt hij' „Thank you, sir". BERT JANSMA Ecu fanatirif KGB** e* cc - V Eiwe imitrH wctn «l» om ecu gcrotöt 1 met naam en toenaam. „Natuurlijk von den ze dat leuk", roept hij prompt. „Ik zeg toch geen kwaad woord van ze. Er zit geen plafond op de ijdelheid van po litici, onthou dat". Krankzinnig Niettemin kon je van zijn collega's in Engelse kranten opmerkingen lezen over kleine vergissingen in Archers parlemen taire feitenkennis. De een noemde het „A good yarn" (een lekker leesboek), de ander zei minachtend dat „meneer Ar cher niet het minste intellect van z'n le zers verwacht". Maar het boek was een hit en er werd een televisieserie gemaakt (die mogelijk nog naar Nederland komt) over het wel en wee van de Britse poli tieke handel en wandel. Er wordt gesjoe meld, er wordt elkaar kinderachtig vlie gen afgevangen, er wordt bijna ridicuul gemanipuleerd om in het eigen kiesdis trict de boventoon te blijven voeren. Niet schadelijk voor de politiek? Archer: „Nee, waarom? Het werd tijd dat de mensen eens wisten hoe 't allemaal gaat. Want het is waarheidsgetrouw tot de laatste letter. Het is toch ook een krank zinnig bedrijf? Die parlementariërs die hun districten helemaal in Wales of te gen Schotland aan hebben en voortdu rend heen en weer moeten reizen. Ik zou dat niet kunnen opbrengen. Maar we zit ten nu eenmaal met het systeem dat we hebben, en het heeft geen zin daar in te willen veranderen. Trouwens, neem jul lie systeem met al die partijen. Ook waanzinnig". Prostituee Er staat nog iets anders in „De eerste onder gelijken" dat frappant mag heten met het oog op wat zou komen. De con servatieve schrijver Archer laat er een Labour-voorman een verhouding met een prostituee in hebben. Een schandaal volgt, maar de Labour-politicus over leeft. Even onthouden. Inmiddels wordt Archer door mevrouw Thatcher zelf ge vraagd ondervoorzitter (deputy chair man) van de Conservatieve Partij te worden. Hij laat onmiddellijk z'n pen vallen en is weer voor iedereen zichtbaar op het politieke toneel aanwezig. Tot eind vorig jaar. Een prostituée belt hem op met het verhaal dat er gedonder komt omdat een kennis van haar zweert Archer bij haar gezien te hebben. „Ont ken dat dan", zegt Archer. Ja maar ze was bang achtervolgd te worden door de pers en ze zou liever voor een tijdje naar het buitenland verdwijnen. „Hoeveel heb je daar voor nodig?", vraagt Archer. LONDEN - „Schande", roept Jeffrey Archer, terwijl hij opstaat om me te laten weten dat het interview afgelopen is. „Disgraceful. Vier sigaretten in een interview". En dat terwijl ik, om zijn wondermooie, met peperdure schilderijen behangen flat hoog boven de Theems te ontzien, slechts een derde van m'n normale rantsoen heb weggerookt. „You should be ashamed of yourself, Sir". Hij roept het bijna. Zoals alles wat hij zegt, kort, krachtig. Of hij aan een interpellatie in de House of Commons bezig is. Hij heeft er een tegen het joviale aanleunend lachje bij. Zo van: ik ben best aardig. Maar is dat wel zo? Z'n antwoorden lijden niet aan twijfel. Hij weet het 't beste. En wie ben ik om te zeggen van niet? Jeffrey Archer leidt het leven van een van de hoofdpersonen uit z'n bestsellers. Miljoenen op de bank. Utrillo, Miro, Vuillard aan de muur. Boeken stuk voor stuk goed voor miljoe nen-oplagen. Hij rookt niet. Hij doet nog aan sport. Was eens hardloper in het na tionale Engelse atletiekteam. „In mijn soort leven moet je conditie hebben. Kan niet zonder", blaft hij bijna. Hij kijkt nog net niet naar m'n bollingen in de maagstreek. Maar ik voel 't bijna als een verwijt. Bij Jeffrey Archer moet je je wel een „loser" gaan voelen. Iemand die 't niet gemaakt heeft in de wereld. Wan neer de batterijen niet in m'n nieuwe bandrecorder willen, grijpt hij het appa raat en zet mijn probleempje in één handomdraai recht. Ik moet me steeds voorhouden dat ik écht bij een schrijver op bezoek ben. Het lijkt er niet op. Niks geen morsige ochtendstemming. Niks geen klaaglijk verhaal over dat moeilijke vak. Niks geen warhoofdig gefilosofeer over de zin van het leven. Jeffrey Archer slaat met z'n stem gedecideerd de maat, alsof hij op weg is naar iets anders. Be- langrijkers. Een gesprek tussen bewonde ring en irritatie in. Conservatief De ontvangst alleen al. In zijn werkap- partement in een torenflat aan de Pimli- co-kant van de Theems. Albert Embank ment. Met een riante blik over Londen. En vooral over de parlementsgebouwen aan de andere kant van de rivier. Want Jeffrey Archer mag dan boeken schrij ven, Westminster houdt hij scherp in de gaten. Want hij is politicus. Conserva tief. Zelfs op de achtste verdieping. Een butler zonder de klassieke attributen helpt me uit m'n jas, twee dames plegen in het riante vertrek secretaresse-werk- zaamheden. Het is tien uur 's ochtends. Jeffrey Archer maakt hoentjesfris z'n en tree uit een zijkamer. Pront en pittig. Alsof hij zo een bokspartij met de we reld aankan. Z'n Nederlandse uitgever Bruna heeft me opgedragen vooral te vragen of er een nieuw boek komt. „No sir" zegt Archer. „Eerst de politiek". De door Margaret Thatcher uitgeschreven verkiezingen zijn nakende, en Archer dient te zorgen dat hij in zijn district herkozen wordt. „Het is bij mij nooit twee dingen tegelijkertijd. Öf politiek, öf schrijven", zegt hij. „En politiek is mijn first love, mijn eerste liefde. Schrijven is toch eigenlijk geen bezigheid voor vol wassen mannen. Politiek is 't meest op windende dat er is. Het centrum van de macht, het middelpunt van het toneel. En de mogelijkheid te geloven dat je écht iets kan doen, hoe klein dat ook is. Niet te vergelijken met iets anders". Faillissement En dan te bedenken dat ik dacht, na het doorwerken van alle artikelen over Jef frey Archer, dat de politieke ambities van de Engelsman wel op een laag pitje zouden staan. Want tweemaal in zijn loopbaan is Archer (nu 47 jaar oud) uit een politieke functie teruggetreden. Tweemaal na een breed uitgemeten „af faire". In '69 werd hij het jongste lid van het Lagerhuis, in '74 trok hij zich terug. Want er hing hem een denderend faillis sement boven het hoofd. Hij had al z'n geld in een Canadese firma gestoken, Aquablast. De zaak bleek een onderne ming van flessentrekkers, die er via een financiële truc met acht miljoen pond van hun investeerders vandoor gingen naar Zuid-Amerika. Archer was blut. Hij had niets meer en 427.000 Engelse pon den schuld. Een rekensommetje leerde hem dat het met z'n parlementaire sala ris 142 trouwe dienst in het Lagerhuis zou betekenen om dat terug te kunnen betalen. Maar vijf jaar later had hij alles terugbetaald. En mocht zich miljonair noemen. Archer: „Ik had dat geld in dat bedrijf gestopt om er snel mee te verdie nen. Ik wilde mezelf financieel onafhan kelijk maken voor een politieke carrière. Let op, ik ben niet bankroet gegaan. Ik heb aan alle kanten geld kunnen lenen en dat heb ik terugbetaald". En nu komt het merkwaardigste moment uit Archers carrière: Hij is geld gaan verdienen met schrijven. Nauwelijks een bezigheid die je iemand zou aanraden om uit het fi nanciële slop te geraken. Zeker niet als je zelfs nog geen bundeltje puberale jeugd poëzie de wereld hebt ingestuurd. Maar Archer deed het. „Nee, ik had nooit ge schreven. Ik wilde ook helemaal niet schrijven. Ik had een idee voor een ver haal en daar ben ik mee naar een be vriende producer gestapt. David Niven junior. Die zei: „Dat is veel te mooi om aan anderen te verkopen. Dat moet je zélf op papier zetten". Dat heb ik ge daan. Veertien uitgevers hebben het boek geweigerd. De vijftiende nam het en haalde er een oplage van anderhalf miljoen boeken mee. Ik heb daar niet zoveel voor gekregen, maar ik ben door gegaan met schrijven. En toen heb ik het wél verdiend". Moord ted Kennedy De titel van dat eerste boek was „Not a penny more, not a penny less", een ko misch schurkenverhaal waarbij vier jon gemannen, blut na opgelicht te zijn door een financiële zwendelaar, hun geld be sluiten terug te verdienen door hem op zijn eigen wapens te verslaan. Een hu moristische verwijzing naar zijn eigen el lende. „In dat boek heb ik om mezelf ge lachen", zegt Archer. Moeilijk? „Yes sir. But the public likes it". En Archer zou steeds beter blijk geven te weten wat de mensen willen. Een cheque van 250.000 pond voor de filmrechten van zijn eer steling kwam net op tijd binnen om een schrij vers vervolg te vergemakkelijken. „Shall we tell the president" heette num mer twee. Hij beschrijft er een moordpo ging in op president Ted Kennedy en toen Jacqueline Onassis luid liet weten het idee voor het boek schandalig te vin den, werden Archer en zijn boek voorpa ginanieuws. Dan volgt „Kane and Abel", Archers grootste hit. Het parallel le verhaal van een arme Poolse immi grant die het maakt in het hotelwezen en een rijke bankierszoon uit Boston die met elkaar de degens zullen kruisen. Amerika vloog er op af. Want het was duidelijk voor de Amerikaanse markt bedacht. „Ik weet niet hoe ik aan m'n ideeën kom", vertelt Archer. „Ik weet dat ik een Pool als hoofdpersoon nam, omdat Amerika nu eenmaal een sterke binding met Polen heeft, omdat er zo veel ex-Polen wonen. Ik heb er veel re search voor gedaan, ben naar Polen ge gaan, heb me verdiept in het hotelgebeu- ren en het bankierswezen. Wanpeer ik honderd jaar geleden geleefd zóu heb ben, zou ik het waarschijnlijk in Londen en Parijs hebben laten spelen". Ik denk hardop aan Dickens' „Tale of two ci ties". „Precies" zegt Archer. „Een van m'n lievelingsschrijvers. Met Somerset Maugham, met Scott Fitzgerald, met Walter Scott. Allemaal vertellers. Ben ik ook. Schaam ik me niet voor. Ik ver koop liever miljoenen, dan alleen door wat collega's gelezen te worden. Intellec tuelen willen nog wel eens wat minach tend doen over mijn werk. Maar de kri tiek behandelt me over het algemeen ui terst aardig. Mag ook wel. Want ik ver koop". Spielberg „Kane and Abel" ging over de toonbank als de bekende warme broodjes. Er werd een tv-serie van gemaakt. „En 't ver koopt nog steeds", zegt Archer. „Elke week alleen in Engeland vijfduizend exemplaren. We naderen hier de drie miljoen. Heeft nog nooit iemand gepres teerd". Er kwam een vervolg op het boek, „The prodigal daughter" (De ver loren dochter). Vplgde „A Matter of Ho nour". Een onschuldige Engelsman en een fanatieke KGB'er en hun gevecht om een verdwenen ikoon uit het bezit van Tsaar Nikolaas II. Steven Spielberg kocht de filmrechten. Archer: „Spielberg is een goede vriend geworden. Of het een film wordt weet ik niet. Spielberg laat het er helemaal van afhangen of het script goed wordt. Hij heeft gelijk vind ik. Wat dat betreft denken we hetzelfde. Spielberg is in film wat ik ben in boe ken: een story-teller. Hoe je zoiets wordt of bent, ik weet het niet. Ik heb maar één stelregel als ik schrijf. Ik weet nóóit van tevoren hoe het verhaal zich ont wikkelt. Ik ga er van uit dat als het voor mij tijdens het schrijven verrassend is, het ook voor de lezer verrassend moet zijn. Een man als Dickens werkte in feite ook zo: Z'n romans werden als feuille tons geplaatst. Hij wist de ene week nog niet hoe het de volgende week met z'n figuren zou lopen". Archer was inmiddels multimiljonair, bezitter van een collectie kunst (zelf noemt hij die „respectabel") die in zijn huis in Grantchester en zijn Londense „penthouse" hangt. „Ik heb overal tipge vers die de kunsthandel in de gaten hou den. Ik ben gek op impressionisten. Nee, het is geen investering van me. Want ik verkoop niets". Intussen blijft Archer het wel en wee van de Engelse politiek en vooral van zijn Conservatieve Partij op de voet volgen. Hij schrijft er zelfs een nieuwe bestseller over. „First among equals" (De eerste onder gelijken), waar in hij de carrières van een aantal jonge mannen volgt in de drie Engelse partij en. De strijd om het premierschap, dat door koning Charles III uiteindelijk in handen wordt gelegd van de alliantie van sociaal-democraten en liberalen, omdat Labour en Tories elkaar in even wicht houden. Nauwelijks een uitslag die Archer graag uit z'n pen moet hebben gewurmd. „Ik zie Labour steeds meer uit elkaar vallen. De alliantie is al belangrij ker geworden, maar natuurlijk winnen de Conservatieven straks. Thatcher is een keiharde werker. Ik gebruik mijn boeken niet om m'n persoonlijke over tuigingen uit te dragen. Dat zouden m'n lezers niet van me pikken". Niettemin deed hij in '84 toen hij het schreef een aantal frappante voorspellingen, die dicht in de buurt lagen van wat er zou komen. Een gewapende botsing tussen Engeland en Khadafti, toen het Londen se ambassade-schandaal nog moest ko men. Hij voorspelt dat Thatcher in '87 verkiezingen zal uitschrijven voor eind mei, begin juni (de elfde juni vinden ze plaats), en voorspelt bovendien een der de termijn voor Thatcher, die dan niet meer zo'n riante meerderheid zal hebben als daarvóór. Archer noemt bekende po litici (Thatcher, Kinnock, Hattersley)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 21