Na hemelvaart is
de ruimte niet leeg
kerk
wereld
Geertsema hekelt uitspraak
rechter in zaak Goeree
ficidócSommi'
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Edward Kennedy op audiëntie
Punt achter de zaak
&MU>e.Qowiarit
X
WOENSDAG 27 MEI 1987 PAGIN, l
Hoger beroep tegen kardinaal ingetrokken
AMSTERDAM De PSP'er Henk Branderhorst heeft zijn
hoger beroep in het kort geding tegen kardinaal Simonis in
getrokken. Het is hem en zijn raadsman mr. B.E.J.M. Tomlow
onmogelijk gebleken in deze zaak samen te werken met de
raadsvrouwe van het COC, mr. A. Bierenbroodspot. Dit meldt
het juninummer van het homo-infoblad de Gay Krant. Het
COC en Branderhorst spanden begin dit jaar afzonderlijk een
kort geding aan tegen kardinaal Simonis wegens diens uit
spraken over homofilie. Volgens Branderhorst zijn herhaalde
verzoeken om de krachten te bundelen en op die manier kos
ten en energie te sparen door Bierenbroodspot van de hand
gewezen. Bierenbroodspot vindt de zaak te belangrijk en wil
die zelf in handen houden", aldus een COC-woordvoerder.
Moeder Teresa opent Vaticaans tehuis voor daklozen
VATICAANSTAD Moeder Teresa opent nog dit jaar de
deuren van het Vaticaan voor de daklozen in Rome. Paus Jo
hannes Paulus II zelf heeft het plan al goedgekeurd om een
„tehuis voor de armsten der armen" in de schaduw van de
Sint Pieterskerk te bouwen, vertelt moeder Teresa in een in
terview met het Italiaanse rooms-katholieke tijdschrift II Sa-
bato. Het idee voor het tehuis in het Vaticaan is geboren tij
dens het bezoek van de paus aan moeder Teresa begin vorig
jaar. De 77-jarige religieuze hoopt dat de paus zaterdag al de
eerste steen zal leggen voor het nieuwe tehuis, dat onderdak
moet bieden aan ruim zeventig mensen.
Het aantal daklozen in Rome is de afgelopen jaren gestegen
tot ruim tweeduizend, zo wordt geschat.
Kunst is de leugen die ons
in staat de waarheid te
herkennen.
Raad van Kerken
schrijft
Nederlandse
moslims
AMERSFOORT De Raad
van Kerken heeft de moslims
in Nederland een groet ge
schreven ter gelegenheid van
het einde van de Ramadan,
de officiële vastenmaand van
de moslims. „Moge uw vasten
u gesterkt hebben in de over
tuiging, dat de mens niet al
leen van brood leeft, maar
van alles wat uit de mond
van de Heer voorkomt", al
dus de werkgroep islam van
de sectie interreligieuze ont
moeting van de Raad.
De raad laat zich zijn groet
lovend uit over ontwikkelin
gen tot gelijkberechtiging
van moslims in Nederland.
„Er is ons veel aan gelegen
dat u hier in vrijheid en
waardigheid uw godsdienst
kunt beleven." Verwezen
wordt in dat verband naar de
oprichting van de Islamiti
sche Omroep Stichting, het
participeren van veel mos
lims aan de gemeenteraads
verkiezingen en het tot stand
komen van het overlegor
gaan moslims-christenen. In
dat laatste orgaan zijn kerken
en landelijke moskee-organi
saties vertegenwoordigd.
Remonstrantse
predikant
P.D. Tjalsma
overleden
EPE De remonstrantse
emeritus predikant dr. P.D.
Tjalsma uit Epe is op 89-jari-
ge leeftijd overleden. Tjalsma
genoot vooral in de kringen
van de Remonstrantse broe
derschap, maar ook daarbui
ten, grote bekendheid.
Tjalsma werd in 1923 predi
kant bij de Remonstrantse
gemeente van Nieuwkoop,
►aarna stond hij in Gouda,
Leiden, Rotterdam en Den
Haag, waar hij 17 maart 1963
met emeritaat ging. Acht jaar
na zijn ambtsaanvaarding, in
1931, promoveerde Tjalsma
aan de Rijksuniversiteit van
Leiden op een proefschrift
getiteld „Zondebesef en zon-
deleer, psychologisch dogma
tische studie".
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Axel, J. Maasland te
Elim. Aangenomen: naar Overdin-
kel, mevrouw W.C-Remme, kandi
date te Veenendaal; naar Blaricum,
A.W. Berkhof te Hoogland.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Geleen: drs.W.BIs-
schop te Bredevoort; te Birdaard
c.a., P.Dijkstra, kandidaat aldaar,
die dit beroep heeft aangenomen;
te Apeldoorn. J.van der Klis te Die-
men-Watergraafsmeer. Bijlmer.
Aangenomen naar Scheveningen.
A.S. Rienstra te Harderwijk.
Gereformeerde Kerken vrijge-
Bedankt voor Hoogeveen en Vee
nendaal. C.J.de Ruijter te Rotter
dam-centrum.
Door prof. dr. K. Runia
(Theologische Hogeschool Kampen)
Morgen is het hemel
vaartsdag. Ik denk dat ik
zonder overdrijving kan
zeggen dat deze feestdag
niet één van de populair
ste in de kerk is. Het
aantal mensen dat naar
de kerk gaat, is niet zo
groot. Men krijgt dan
ook vaak het gevoel dat
deze dag er een beetje bij
„aanhangt".
In zekere zin is dat altijd zo
geweest. Het is als laatste
feest toegevoegd aan de
christelijke kalender. Pas in
de vierde eeuw begon de
kerk de hemelvaart apart te
vieren. We lezen daarover
voor het eerst in het reisver
slag van de non Aetheria, die
vertelt van zo'n hemelvaarts
feest in Jeruzalem. Maar het
schijnt nooit diepe wortels
geslagen te hebben. In de En
gels-sprekende wereld is het
een gewone werkdag. In
geen enkele kerk worden er
aparte diensten voor gehou
den. Het evangelie van de
hemelvaart komt pas op de
volgende zondag ter sprake.
Ik vermoed dat deze „magere
viering" het samenhangt met
de plaats die de hemelvaart
zelf in de bijbel heeft. Eigen
lijk wordt het feit zelf maar
twee keer genoemd, beide
keren in boeken van Lukas.
Aan het eind van zijn evan
gelie lezen we dat Jezus zege
nend van zijn discipelen
„scheidt". Meer staat er niet.
Sommige handschriften voe
gen er nog aan toe: „En hij
werd opgenomen in de he
mel", maar men is het er al
gemeen over eens dat dit een
latere toevoeging van een of
andere overschrijver is.
De enige plaats waar het dui
delijk gezegd wordt is in het
tweede boek van Lukas, de
Handelingen der Apostelen.
Daar lezen we ook van het
afscheid van de discipelen.
Jezus w^rdt voor hun ogen
„opgenomen", maar onmid
dellijk onttrekt een wolk
Hem aan hun ogen. Of de
leerlingen toen zelf al begre
pen hebben dat het hier om
een vertrek naar de hemel
gaat is nog de vraag. Eigen
lijk blijkt dat pas uit de woor
den van de engelen: „Deze
Jezus, die van u opgenomen
is naar de hemel, zal op de
zelfde wijze wederkomen, als
gij Hem ten hemel hebt zien
varen' (1:11).
Verder komt de hemelvaart
in geen enkel boek van het
Nieuwe Testament voor.
Lukas
Er zijn dan ook nogal wat
theologen die denken dat het
verhaal van de hemelvaart
een eigen compositie van Lu
kas is. Lukas kende natuur
lijk de verhalen uit het Oude
De hemelvaart, gravure door Pleter H. Schuts, 1733
Testament over de „wegne
ming" van Henoch, de
vreemde „dood" van Mozes
en de „hemelvaart" van Elia.
Ook wist hij als Griek van de
Romeinse legenden over Ro
mulus (de stichter van Rome)
en keizer Agustus, die beide
ook ten hemel gevaren zou
den zijn. Het is verder opval
lend dat we ook in al die ver
halen lezen van wolken, op
varen, onzichtbaar worden,
getuigen die erbij zijn, enz..
Lukas zou deze elementen
hebben opgepakt en toege
past op het afscheid van Je
zus.
Hij zou daar een dubbele
theologische bedoeling mee
gehad hebben. In de eerste
plaats wilde hij zijn lezers op
deze manier een soort plaatje
van Jezus' „verhoging" bie
den. In de tweede plaats wil
de hij ingaan tegen een over
spannen wederkomstver
wachting. Hij wilde als het
ware ruimte scheppen voor
de geschiedenis, die hij op
deze manier uitspant tussen
hemelvaart en wederkomst.
In deze ruimte is er dan ook
plaats voor het werk van de
Heilige Geest en van de mis
sionaire kerk.
Het is duidelijk dat dit niets
anders is dan een weten
schappelijke hypothese (ver
onderstelling). Ze heeft haar
oorsprong in het feit dat
slechts één bijbelschrijver de
hemelvaart nadrukkelijk
noemt. Maar is dat inderdaad
voldoende grond voor zo'n
hypothese? Soortgelijke argu
menten worden ook gebruikt
tegen de historiciteit van de
maagdelijke geboorte. Die
komt ook maar bij twee
evangelisten voor (Matth. 1
en Luk. 1) en zal dus ook wel
een 'theologisch' verhaal zijn.
Maar op deze manier is het
aantal keren dat iets ge
noemd wordt beslissend voor
de werkelijkheid ervan.
Het is trouwens nog de vraag
of er in feite niet veel meer
over gesproken wordt in het
Nieuwe Testament. Het is op
vallend hoe de gedachte van
de verhoging van de Opge
stane een heel grote rol
speelt en telkens weer ge
noemd wordt. We komen
haar bij voorbeeld tegen in
Rom 8:34, Phil. 2:9-11; Col.
1:16-23; Matth. 28:18-20;
Openb. 4 en 5; enz. In de apo
stolische prediking is die ver
hoging in ieder geval wel een
kernmoment. Vandaaruit
verbaast het ons dan ook niet
dat de hemelvaart een plaats
heeft gekregen in de Aposto
lische Geloofsbelijdenis, waar
ze onmiddellijk verbonden
wordt met de woorden: „zit
tende aan de rechterhand
van God, de almachtige Va
der". Jezus is verhoogd in de
hemel en heeft deel gekregen
aan Gods koninklijke heer
schappij over de wereld. Hij
heeft nu inderdaad alle
macht ontvangen in hemel
en op aarde (Matth. 28: 18).
Wederkomst
De engelen, waarvan Lukas
ons in Handelingen 1 vertelt,
wijzen de discipelen op de
wederkomst. Er is een duide
lijk verband tussen hemel
vaart en wederkomst. He
meivaart betekent: heengaa»
vertrek; wederkomst is te
rugkeer. Ook in het Apostoli
cum wordt onmiddellijk ge
zegd: "vanwaar Hij komen
zal om te oordelen de leven
den en de doden".
Maar is in dat licht de hemel
vaart eigenlijk niet een droe
vige zaak? Want betekent ze
niet dat we het nu zonder Je
zus moeten doen? Dat we he
lemaal alleen zijn in de grote,
angstwekkende ruimte van
de geschiedenis? Als dat in
derdaad het geval was, zou
den we hemelvaart nooit als
„feest" kunnen vieren. Het
zou meer op een begrafenis
gaan lijken dan op een feest.
Toch hebben Jezus' eigen
leerlingen het zo allerminst
beleefd. Het evangelie van
Lukas eindigt met de woor
den: „En zij keerden terug
naar Jeruzalem met grote
blijdschap, en zij waren
voortdurend in de temepl, lo
vende God".
Waarom dat zo was? Omdat
Jezus vlak voordat Hij weg
ging aan deze leerlingen op
nieuw gesproken had van de
belofte van de Heilige Geest,
die komen zou na zijn heen
gaan. Hij zei tegen hen dat ze
bekleed zouden worden „met
kracht uit den hoge". De
ruimte van de geschiedenis is
dus helemaal niet leeg. Ze is
gevuld met de Geest, die tien
dagen na de hemelvaart
wordt uitgestort en die blijft
tot aan het einde van de ge
schiedenis, tot aan de weder
komst. En omdat die ruimte
gevuld is met de aanwezig
heid van de Geest is het ook
de ruimte van de kerk. God
blijkt nog grote plannen met
deze wereld te hebben. Hij
wil dat zijn Zoon een volk
krijgt dat Hem dient en dat
in zijn dienst er op uitgaat
om anderen Ook te roepen tot
het komende Koninkrijk.
Vlak voor zijn hemelvaart
heeft Jezus zelf die opdracht
aan zijn leerlingen gegeven:
„Gij zult mijn getuigen zijn,
beginnende te Jeruzalem, en
dan in geheel Judea en Sa
maria, tot aan de einden der
aarde" (Hand. 1:8).
Kerkgeschiedenis
De kern van de hele wereld
geschiedenis is sinds de he
melvaart dan ook de kerkge
schiedenis. Zij is de spil waar
het allemaal om draait. Ik re
aliseer me dat dit vreselijk
eigenwijs, zelfs arrogant
klinkt. Maar op grond van
het hemelvaartsevangelie
kunnen we het niet anders
zeggen. Wij leven onder de
grote boog, die gespannen
staat tussen hemelvaart en
wederkomst. Onder die boog
speelt de hele geschiedenis
zich af. Als we de gewone ge
schiedenisboeken opslaan, le
zen we dat die geschiedenis
bepaald wordt door de ko
ningen en de keizers, de ge
neraals en de dictators. De
jaartallenboekjes staan vol
van hun namen. Maar de bij
bel tekent een heel ander
beeld. Het is het beeld van de
gemeente van het Lam, ver
volgd en geslagen, soms zelf
ook vervolgend en slaand,
vaak onderling strijdend,
meestal veel te weinig mis
sionair. En toch de gemeente
van het Lam! Het is daarom
ook deze gemeente die de ge
schiedenis werkelijk bepaalt,
omdat ze het volk is van
Hem die de geschiedenis met
zijn doorboorde handen leidt
naar zijn doel.
We zien Hem niet, en hebben
Hem toch lief. Hij is ver weg,
en tegelijk is Hij dichtbij,
want zijn evangelie gaat
voortdurend met ons mee en
zijn Geest vertelt ons telkens
weer van zijn liefde.
Misschien zouden we toch
eens wat meer aandacht aan
de betekenis van de hemel
vaart moeten geven. In de
Grieks-Orthodoxe Kerk zin
gen de koren op het feest van
de hemelvaart: „Toen Gij de
economie (bedeling) van ons
heil had voleindigd, o Chris
tus onze God, en het aardse
met het hemelse had vere
nigd, toen zijt Gij in heerlijk
heid opgenomen. Maar Gij
zijt niet van ons gescheiden,
nee, veeleer inniger bij ons
gebleven, en Gij roept allen
die U liefhebben toe: Ik ben
nog met u en niemand is te
gen u".
(Van onze
parlementaire redactie)
DEN HAAG Hoezeer
VVD-senator Molly
Geertsema het ook on
eens is met het echtpaar
Goeree, toch vindt hij
dat zij het volste recht
hebben om hun visie
over homoseksualiteit en
aids te verspreiden. De
uitspraak van de presi
dent van de Zwolse rech
ter, die verspreiding van
het blad Evan met het
gewraakte artikel over
homoseksuelen en aids
verbood is volgens
Geertsema „waanzin
nig". Hij acht dat verbod
in strijd met de vrijheid
van meningsuiting.
Geertsema doet zijn uitspra
ken in een interview dat het
homomaandblad De GAY
Krant met hem had ter gele
genheid van zijn aanstaande
vertrek uit de actieve land-
spolitiek. Op 23 juni neemt
hij afscheid als VVD-senator.
Geertsema kwam in april in
het nieuws toen hij de Goe-
rees een brief zond, waarin
hij hen „van harte" aids toe
wenste. Dat was zijn reactie
op het pamflet van het echt
paar waarin zij homoseksue
len de schuld geven van de
verspreiding van deze ziekte.
In het afscheidsinterview
motiveert Geertsema die
brief door er op te wijzen dat
de Goerees met die bewering
volstrekte onwaarheid spre
ken. Maar omdat discussieren
daarover met hen geen zin
heeft, is de enige manier om
aan te tonen dat hun bewe
ring een grove leugen is, het
feit dat ze zelf als hetero-
sexuelen ook aids krijgen, al
dus Geertsema.
Hij uit echter forse kritiek op
het kort geding dat naar aan
leiding van hun beweringen
tegen het echtpaar werd aan
gespannen en de uitspraak
van de rechter daarover.
„Met zijn uitspraak heeft de
rechter de vrijheid van me
ningsuiting aangetast. Hij
heeft in feite gezegd dat je al
strafbaar bent als je een leu-
fen verkondigt. Nou, dan
ebben we wel een vertien
voudiging van de rechterlijke
macht nodig, als alle leugens
vervolgd kunnen worden",
meent de scheidende VVD-
senator.
Geertsema zegt de uitlatin
gen van de Goerees, hoe on
juist ze ook zijn, absoluut niet
beledigend te vinden voor
homoseksuelen. Volgens hem
zijn de opmerkingen van
kardinaal Simonis, waarte
gen vruchteloos een kort ge
ding werd aangespannen, dat
evenmin. Geertsema meent
dat de kardinaal liegt als hij
homoseksualitiet een afwij
king noemt, maar liegen is
voor de Nederlandse wet niet
verboden. „In mijn ogen is de
uitspraak van de rechter in
de zaak-Goerees dan ook een
waanzinnige geweest. Maar
ja, we hebben een onafhan
kelijke rechterlijke macht Ik
zou alleen willen dat er wat
verstandiger mensen inza
ten", aldus Geertsema.
Senator Edward Kennedy en negentien familieleden zijn gisteren in Rome in audiëntje ontvan
gen door de paus. Kennedy was dit weekeinde in Polen en heeft met de paus uitvoerig gespro
ken over Polen, dat volgende maand voor de derde maal door de paus zal worden bezocht.
FOTO: AP
SI
EeN meerderheid van de Tweede Kamer is vóór beëii er
ging van het pensioen van de weduwe Rost van Tonninj
Maar door verdeeldheid in alle grote fracties is niet dé
eiste twee derde meerderheid te bereiken. Voor verandei
van de bestaande pensioenwet is niet de gebruikelijke
derheid van de helft plus één voldoende, maar is een n» |e
derheid van honderd van de honderd vijftig kamerleden i
dig. Ui
J #e
Al ruim een half jaar studeert de Tweede Kamer op de
gelijkheid een einde te maken aan het pensioen van de
duwe. Zij krijgt dat pensioen omdat haar overleden man, rt
vóór en tijdens de Duitse bezetting een leidende rol vervi i
in de NSB, voor die fascistische partij enkele jaren lid vai gj
Tweede Kamer is geweest. Dat recht op pensioen voor
weduwe van de NSB'er stuit veel Nederlanders tegen C
borst en vooral voor oorlogsslachtoffers is het een schriji u
de zaak.
JUIST daarom echter is de vraag gewettigd of we die e.
lijke kwestie nog langer in de publiciteit moeten laten <j
sudderen daarmee oude wonden voortdurend open jj,
tend of dat we de weduwe maar in haar sop moeten h «t
gaarkoken. Wij menen dat het best een streep onder dei
getrokken kan worden.
BlJ het geruchtmakende kamerdebat over deze kwestie
november van het vorig jaar was er géén twee derde ra
derheid in de Kamer te vinden voor beëindiging van
pensioen. Niet alleen blijkt dat ook nu niet het geval te
maar niets wijst er op dat die meerderheid over een jaar
gehaald zal kunnen worden. Het is daarom niet verstat
toch nog een initiatiefwetsontwerp over de pensioenbeëii p
ging in te dienen. Zo'n wetsontwerp gaat onvermijdelijk P
lange, openbare procedure doorlopen, waardoor de kwi 0
nog lange tijd de gemoederen zal bezighouden. Een voor i L
landgenoten zeer pijnlijke ervaring, terwijl de voorspel!
uitkomst zal zijn dat het wetsontwerp de eindstreep toch
zal halen.
De beslissing, die de fracties van CDA en VVD inmidj
hebben genomen, zal niet eenvoudig zijn geweest, maar in D
gegeven omstandigheden lijkt die wel de beste. Beide frac in|
hebben met tegenzin besloten de zaak te laten rusten in
besef dat verdere acties toch tot niets zullen leiden.
PvdA, die met een initiatiefwetsontwerp het pensioen van p
weduwe wil beëindigen, hoewel het zeker moet worden
acht dat al de opwinding, de pijn en het lijden uiteinde
toch tevergeefs zal blijken te zijn, laadt met dat besluit
zware verantwoordelijkheid op zich. De socialistische fra
zou er beter aan hebben gedaan te luisteren naar de oud-* I'
zetsman Schakel, die hoe pijnlijk ook hij het pensioen
de weduwe ervaart
een welgemeend advies heeft gegeven: „Makkers, zet
punt achter deze zaak".
Wolkenvelden.
DE BILT (KNMI) Op de
Noordzee bevinden zich wol
kenvelden die morgen ons
land zullen bereiken. Een
noordwestenwind zorgt voor
de aanvoer van koele lucht.
Het storingsgebied uit het zui
den trekt weg naar het oosten;
in de komende avond en nacht
kan hierbij vooral in het zui
den van het land nog een re
gen- of onweersbui vallen.
Morgen overdag valt er moge
lijk een bui. Een zwak lage
drukgebied zal gedurende en
kele dagen boven ons land
blijven hangen, waardoor de
wind van de Noordzee blijft
waaien. Doordat zich geleide
lijk een rug van een hoge-
drukgebied ontwikkelt, dat
zich boven de noordelijke At
lantische Oceaan bevindt, is
met een draaiing van de wind
naar het noordoosten een lich
te stijging van de temperatuur
mogelijk.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor donderdag en vrijdag:
Zuid-Scandinavië, Denetnar-
kenPerioden met zon en kans
op een bui. Middagtempera-
tuur ongeveer 12 graden.
Groot-Brittanië, Ierland. Pe
rioden met zon en plaatselijk
een bui. Middagtemperatuur
van 12 graden in Schotland tot
17 in het zuidoosten van Enge
land.
Benelux: Perioden met zon en
af en toe een bui. Middagtem
peratuur omstreeks 16 graden.
Duitsland Half tot zwaar be
wolkt en enkele buien, vooral
in het zuiden. Middagtempera
tuur omstreeks 18 graden.
Alpengebied. Zwaar bewolkt
en perioden met regen. Mid
dagtemperatuur ongeveer 17
graden. Nulgradengrens rond
2500 meter.
Frankrijk. Half tot zwaar be
wolkt en in midden- en noord-
Frankrijk plaatselijk een bui.
Middagtemperatuur van 15
graden aan de Kanaalkust tot
22 aan de Riviera.
Spanje, Portugal: Flinke perio
den met zon. Middagtempera
tuur van 18 graden aan de
Golf van Biscaje tot 25 in het
zuiden.
Italië, Joegoslavische kust
Half tot zwaar bewolkt en
Elaatselijk regen- of onweers
uien. Middagtemperatuur on
geveer 23 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
ve
Weer Hu
Min
ic
Amsterdam
20
11
De Bilt
h.bew.
21
9
Eelde
l.bew.
19
5Ï l
■d
Eindhoven
22
11
e.
Den Helder
17
1» j
Rotterdam
h bew.
21
9
te
21
8
I
Vlissingen
twbew
21
11
Zd Limburg
regen
23
11
Aberdeen
motregen
11
6
,v
Athene
onbew
15
Barcelona
mist
15
Berlijn
onbew
20
8
'P
Bordeaux
twbew.
21
u
Brussel
regen
23
13
Dublin
rw bew.
16
9
1
Frankfort
twbew
24
10
ge
Genève
niet ontv.
Helsinki
niet ontv.
ee
Innsbruck
26
8
1(
Klagenlurt
onbew.
21
6
Kopenhagen
mist
20
7
Lissabon
h bew.
22
13
Locarno
niet ontv.
Londen
l.bew
23
10
Luxemburg
motregen
23
12
Madrid
h.bew.
24
9
Malaga
l.bew.
30
19
Mallorca
twbew.
25
12
ie
Malta
onbew.
24
13
Moskou
regen
zw.bew.
5
2
li
MUnchen
20
6
Nice
h.bew.
20
13
ai
Oslo
regen
20
7
Parijs
regen
24
12
Rome
mist
23
11
ÏN
Split
23
11
Stockholm
15
2
D
Warschau
1 bew.
18
S
Wenen
i bew.
19
8
Zurich
niet ontv.
Casablanca
22
16
i
Cyprus
zw.bew.
24
17 i
ib
Istanbul
twbew.
21
14
Las Pal mas
l.bew.
23
18
Cl
Beiroet
niet ontv.
i
Tel-Aviv
h.bew.
24
1»
rL