,Ik ben geen sti jlpurist''
WE ONDERBREKEN HET BMW PROGRAMMA
EVEN VOOR EEN EXTRA UITZENDING.
Delia Bosiers
lyrische verrassing
uit Vlaanderen
«J®!-
üeidó&Qowiant
CO VAN DER MEEL BOUWT AAN INDRUKWEKKENDE CARRIÈRE
Extra
treinen
David
Bowie
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.®
Theater-
kostuums
brengen
circa 70
mille op
WOENSDAG27 MEI 1987 PAGINA IS
dot!
li K&O (Leiden): Vocalisten-
optreden van tenor Nico van
Meel met Ineke Drabbe (piano),
i—oord worden werken van
uJw®1- Hindemith, Poulenc, Liszt
ugd Wolf. Vanavond, 27 mei om
[Iel
kop
si I iar vele andere zangers zich
vaai benen uit het lijf" moeten
>n om ergens een concertje
je wacht te slepen, kent de
uwelijks 30-jarige tenor
co van der Meel geen enkel
gbleem. „Een kwestie van
goede impresario", vindt
bescheiden. Maar degenen
hem maar één keer heb-
j gehoord, hetzij in een lie-
t ov|ren-recital, hetzij in oratoria
opera, vergeten hem niet
er, en dat is de werkelijke
Jen dat hij nu al bezig is aan
Rob opbouw van een indruk-
ft. lekkende carrière.
was maar „een scriptie
vijderd" van zijn doctoraal
ikunde toen hij besloot om
boeg om te gooien en de
ldfcm van zÖn roeping" te vol-
die hem heel dringend in
richting dreef van een mu-
steaple looPbaan- Nico van cler
leel *1, die in Leiden studeerde
hier nog steeds woont, had
gin al een zekere faam ver-
,e a irven als dirigent van een
merkoor dat hij bij het
idse studentengezelschap
„Collegium Musicum" for
meerde. Hij viel op door zijn
artisticiteit op het gebied van
zijn programmakeuze, maar
ook door de subtiliteit van ziin
koorklank. En dit kenmerkt
hem nog steeds als dirigent
van het „William Byrd-ka-
merkoor", het enige koor dat
hij nog dirigeert.
De rest van zijn tijd moet hij
besteden aan de voorbereiding
van zijn concerten, die hem al
in heel Europa worden aange
boden.
Hij heeft een wat zachte stem,
Nico van der Meel, maar zijn
verteltrant is levendig en spi
ritueel. Zijn beginpunt was bij
het Rotterdamse Conservatori
um. Hij studeert hier zang bij
Margreet Honig hetgeen hij dit
jaar hoopt af te ronden, en
koordirectie bij Barend
Schuurman, Arie van Beek en
Maria Kuster, waarmee hij
volgend jaar zal eindigen. „Ik
ben zo ontzettend blij dat ik
daar naar toe ben gegaan. Ik
heb er een geweldige begelei
ding gekregen, en vooral ook
de vrijheid tot een verdere
ontplooiing". Hij volgde mees-
tercursussen bij Evelyn Lear,
Ruud van der Meer en Robert
Hol.
Inmiddels heeft hij al vele
„groten onder de dirigenten"
ontmoet. Hij zong met het Ra
dio Smphonie orkest van de
Bayerische Rundfunk „L'en-
fance du Christe" van Berlioz,
onder leiding van Colin Davis.
Daarnaast nog met vele ande
ren, onder wie John Elliot
Gardiner en Allan Curtis.
Maar de grote ontmoeting was
met Harnoncourt, die hem bij
het Concertgebouworkest in
troduceerde.
„We hebben een hele tijd sa
men zitten praten. Het was
vooral een artistiek contact,
een gevoel van gelijke inzich
ten. Niet alleen inzichten be
treffende de Barok-periode,
zeker niet. Harnoncourt gaat
veel verder. Ik ben zelf geen
stijl-purist. Ik volg mijn artis
tieke geweten. Ik voel niets
voor musicologische haarklo
verijen van wat ik wèl en wat
ik niét mag. Ik heb heel duide
lijk het gevoel dat Harnon
court er net zo over denkt. Ik
weet dat hij het helemaal niet
eens was, vooral niet in de be
ginperiode, met Gustav Leon-
hardt en met Ton Koopman.
Hij is veel meer een intuïtieve
artistieke persoonlijkheid, die
heel veel weet, maar toch han
delt naar eigen inzicht. Nee, ik
voel absoluut niets voor die
vastgeklonken stijlprincipes,
zij het dan ook dat er in posi
tieve zin veel veranderd is in
de huidige uitvoeringspraktij
ken. Overigens krijg ik heel
veel uitnodigingen voor de
Passionen. Van de Johannes
Passion van onze grote Johann
Sebastian is mijn eerste plaat
opname gemaakt, uiteraard
zing ik de Evangelisten-partij.
Hij is in België opgenomen
met Sigiswald Kuyken en
komt binnenkort uit".
„Leuk vind ik ook dat de NOS
mij heeft uitgezocht om mee te
doen aan een BBC-concours in
Cardiff. Het wordt van 13 tot
20 juni door de BBC uitgezon
den. In de eerste ronde zing ik
een Höndel-Aria uit de „Mes
siah" en een uit Mozarts „Don
Giovanni", uiteraard met or
kest. Het deel met kamermu
ziek zing ik grotendeels hier
ook voor K en O, dus tijdens
mijn recital op 27 juni. Het is
voor mij althans een heel fijn
programma, en ik denk ook
voor degenen die komen luis
teren".
„In de finale van het concours
zing ik onder andere van Brit
ten „Serenade", het eerste deel
en werk dus voor tenor en
hoorn, met orkest. Ik heb dat
verleden jaar ook op de eind
uitvoering van het Conserva
torium gedaan. Het zijn prach
tige teksten. Maar wel heb ik
het gevoel dat het nu toch nog
wel meer „gerijpt" zal zijn. Ik
studeer altijd heel lang voor-
„Ik voel niets voor musicologische haarkloverijen".
FOTO: PAUL HUF
dat iets mijn „geestelijk bezit"
is. Over die „Serenade" heb ik
wel een jaar gedaan. Ik ver
heug me daar ontzettend op.
Overigens krijg ik het nog
heel druk, want ik heb al con
tracten lopen in Duitsland
(Keulen), Frankrijk (Toulou
se), Lissabon, België, Zwitser
land en Italië.
Volgend jaar zing ik weer in
De Doelen met de „Schuberti-
ade" in Rotterdam, en in het
Amsterdamse Concertge
bouw". Voorlopig is Nico van
der Meel, wat men noemt,
„onder de pannen".
BEP RIJNDERS
UTRECHT De NS zal een aantal ex
tra treinen laten rijden voor bezoekers
van de twee concerten die popzanger
David Bowie geeft op 30 en 31 mei in het
Rotterdamse Feyenoord-stadion. Volgens
NS vertrekken er tussen 16.00 en 20.30
uur elk kwartier extra treinen van Rot
terdam CS naar De Kuip. Na afloop van
de concerten - naar schatting tussen
23.00 en 23.30 uur - vertrekken er van
Rotterdam Stadion extra treinen naar
onder meer Hoek van Holland, Utrecht
CS en Amsterdam CS, waarbij op alle
tussenstations wordt gestopt.
Terwijl voor veel concurrenten de zomertijd aan
breekt, presenteert BMW een eenmalig, ingelast program
ma dat u in geen enkele gids zult aantreffen.
Want bij hoge uitzondering zal aan de succesvolle
3-serie een beperkt aantal afleveringen worden toe
gevoegd. En wel in een speciale complete uitvoering: de
BMW 316 "Edition'!
Een aangepaste versie dus, die de 316 het cachet
geeft van een topmodel uit de 3-serie.
Uiteraard beschikt de "Edition" over alle eigen
schappen waar de 316 z'n roem aan te danken heeft.
De 316 "Edition" doet daar nog een schepje bovenop.
Want, om het kort te zeggen, deze eenmalige serie staat
voor rijplezier in z'n mooiste vorm.
Wat kunt u allemaal verwachten? In ieder geval
spelen de meest geliefde BMW-accessoires de hoofdrol.
En al moet u ze natuurlijk zelf bekijken in de
showroom, een tipje van de sluier willen we alvast voor
u oplichten.
We noemen: lichtmetalen velgen, twee in het
front verzonken mistlampen en een in kunststof uitgevoer
de achterspoiler Ofwel details die stuk voor stuk zorgen
vooreen opmerkelijke kijkdichtheid. Bovendien kunt u zelf
bepalen of u alle accessoires wilt, of een selectie. In alle
gevallen blijft het prijskaartje even charmantslechtsf 750,-
meer dan de "gewone" 316.
U zult begrijpen dat dit aanbod van zeer tijdelijke
aard zal zijn: te beginnen op zaterdag 2 mei t/m 30 juni bij
elke BMW-dealer in Nederland.
Enige haast is daarom wel geboden. Immers, de
mooiste series worden zelden herhaald.
KATWIJK: VAN DER PLAS BV, AMBACHTSWEG14.2222 AL. TELEFOON 01718-26161. LEIDEN: ROB GORRIS BV, HOGE RIJNDIJK 278.2314 AL. TaEFOON 071-896000.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-208Ö0): Poli
ce academy IV (al): 13.45. 18.45,
21.30. do. zo. ook 16.15. EU
ROCINEMA II: Police academy
IV (al); 13.45. 18.45, 21.30. do.
zo. ook 16.15. EUROCINEMA
III: Platoon (12); 13.30. 18 30,
21.15. do. zo. ook 16.00. EU
ROCINEMA IV: The color ol mo
ney (al); 13.30, 18.30, 21.15. do.
zo. ook 16 00. Taran en de »o-
verketel (al); wo. t/m zo. wo.
14.00. zo. ook 16.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Police ece-
demy IV (16); za. 24.00. EU
ROCINEMA II: Body girla (18);
za. 24.00. EUROCINEMA III:
Taboe III (18); za. 24.00. EU
ROCINEMA IV: The color of mo
ney (16); za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239); Police aca
demy IV (al); 19.00, 21.15. do.
za. zo. wo. ook 14.30. LI DO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): In de naam van de
roos (12); 14.30. 18.45. 21.15.
Over the top (al); Golden child
(12); Children of e lesser god
(al); Platoon (16): 14.30. 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): De aanslag (al);
14.30, 19.00. Hannah and her
sisters (al); 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Tight delight (16);
14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Een lekker toetje (18);
vr. za 23.30.
NOORDWUK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): The mission (12);
vr. za. ma. 21.15. zo. 20.15. Fifty
two pick up (16); vr. za. ma.
19.00. di. 20.15. De speurneu
zen (al); wo. t/m za. wo. 15.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Over the top (ai) do. t/m zo.
14.45, 19.00. 21.15. ma. di.
19.00. 21.15. CITY THEATER
II: The golden child (12); tijden
zie City I. CITY THEATER III:
Night of the creeps (16); tijden
zie City I. CITY THEATER IV:
Peggy Sue got married (al);
19.00, 21.15. zo. 20.15. De
«peurneuzen (al); wo. t/m za.
wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Labyrinth (al);
wo. t/m zo. 15.45. wo. 3-6: ook
15.45. Field of honor (12); 19.00.
Irie (al); 21.15.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); wo. t/m zo.
14.00. wo. 3-6: 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Labyrinth (al);
wo. tm. zo. 20.00. wo. do. za. zo.
wo. 14.00. The trench lieute
nant's «romen (16); ma t/m wo.
20.00.
ZOETERMEER e PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): No mercy (12); do. ma
dl. wo. 20.00. vr. za zo. 19.00,
21.30. Bambie; za zo. wo.
14.00. The golden child; do. ma
dl. wo. 20.00. vr. za zo. 19.00,
21.30. za. zo. wo. 14.00. Chil
dren of a lesser God; do. ma. dl.
wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00,
21.30. za zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27,
tel. 463500): Soul man (al
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00. 21.30. ASTA 2:
Wanted dead or alive (16);
14.00. 18.45. 21.30. ZO. 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. ASTA 3:
Stand by me (al). 14.00, 19.00,
21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00,
21.30. BABYLON 1 (Winkel
centrum Babyion, tel. 471656)
Black widow (al) 14.00, 19.00,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00,
21.30. BABYLON 2: Children
of a lesser god (al) 14.00, 18.45,
21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.15. BABYLON 3: Little
shop of horrors (12) 14.00,
19.00, 21.30. wo. za. zo. wo.
19.00. 21.30. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637) Police
academy IV (al) 14.00. 18.45.
21.30. do. zo. 13.15. 1600,
18.45, 21.30. CINEAC 2: Pie-
toon (16) 14.00, 18.45, 21.30.
do. ZO. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. e CINEAC 3: Tough guye
(al) 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. EUROCINEMA (Leyweg
910, tel. 667066) The color pur
ple (al) wo. za. wo. 20.00. do. vr.
zo. 16.00, 20.00. ma. di. 13.30,
20.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan. tel. 456756) De nsam
van de root (16) 14.00. 18.45,
21.30. do. zo. 14.00. 16.15,
18.45, 21.30. Rosi's: „Carmen"
(16); zo. 11.01 METROPOLE
2: Duet for one (12) 14.00,
18.45, 21.30. do. zo. 13.15.
16.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 3: Platoon (16); 14.00.
18.45, 21.30. do. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 4: A room with a view
(16); 14.00, 18.45. 21.30. do. zo.
13.15, 16.00. 18.45. 21.30.
METROPOLE 5: De aanslag
(al) 20.30. ma. di. 14.00. ODE-
ON 1 (Herengracht 13, tel.
462400) Police academy IV (al)
13.45, 18.45, 21.30. do. zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: The golden child
(12); 13.45, 18.45, 21.30 zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Critical condition
(al) 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30.
ODEON 4: Over the top (12)
13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16 00. 18.45. 21.30. LE PARIS
1(Kettingstraat 12b, tel. 656402)
Sophie's choics (16); 13 00,
16.00, 19.00. LE PARIS 2: Dir
ty blonde (18) va 12.15. (do.
zo. v/a 13.45.) PARIS 3: Daisy
chain (18); v.a. 12.30. (do. zo. v/
a 14.00.) HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, lel. 459900) Zaal
1: 19.30, 21.45. wo. 27-05:
20.00. do. wo. 03-06: 19.30.
22.00 Kagemusha; wo. Die
Blechtrommel; do. L'empire de
Ie passion: vr. Psdre Padrone;
za. Taxkfrivec zo. Brutti, tpor-
chi cattivi. ma. The conversa
tion; di. La grande bouff, wo.
Gelukkig nieuwjaar zo. 14.00.
All's super-shuffle party; za.
24.00. Zaal 2: Sid and Nancy;
19.30, 21.45. 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. wo. 27-05: 19.30,
22.00. wo. do. vr. za. 16.00 gere
duceerd tarief. The marathon
man; wo. Dernier domicile con-
nu; do. Police Python 357; vr.
Entre onze heures minuit; za.
Razzia sur la chnouf; zo. Adieu
Poulet; ma. Un pepiilon sur Ca
psule; di. La femme flic; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Police academy IV
(16) za. 00.15. CINEAC 2: Pla
toon (16) za. 00.15. CINEAC
3: Meisjes voor extra wensen;
(16) za. 00.15. EUROCINEMA:
Meisjes In vuur en vtam (16) za.
00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De trostelbser
tjes 2; wo. za. wo. 14.00. zo.
13.30, 16.00. CINEAC: Bamb)
wo. vr. za. wo. 14.00. do. zo.
13.15, 16.00. EURO CINEMA:
Peter Pan; wo. do. vr. za. zo. wo.
14.00. METROPOLE 5: Bam-
bi; wo. vr. za. wo. 14.00. do. zo.
14 00, 16.00. HAAGS FILM
HUIS: TheNeverEndingStory;
wo. t/m za wo. 14.30. zo. 13.30,
15.30.
Leidse schouwburg: Martins Bijl.
Delia Bosiers en Jasperine de Jong.
Gezien op 26 meL
Drie in het Nederlands zin
gende vrouwen vulden de
tweede avond van de chanson-
week. Martine Bijl opende de
avond met een keuze uit de
liedjes van haar twee solothea
terprogramma's. Zij bezong ty
pes als de onderwijzeres die
haar tijd niet kan bijbenen, en
tante Nel met haar familiefo
toalbum dat ze op de vlooien
markt gekocht blijkt te heb
ben. Zwaardere onderwerpen
als verkrachting en marteling
ging zij niet uit de weg, maar
haar liedjes bleven behoorlijk
keurig en vlak klinken. De ge
zapige begeleiding, adequaat,
maar muzikaal oninteressant,
droeg daar zeker aan bij. Mar
tine mist scherpte en probeert
niet bepaald de grenzen van
haar zuivere, omfloerste alt te
verkennen.
Het optreden van Delia Bo
siers straalde direkt een war
me intimiteit uit. Hoewel de
Vlaamse zangeres veel vaker
in Nederland te zien is ge
weest, was ze voor mij en voor
een groot deel van het publiek
een onbekende. Bescheiden
noemde zij het een eer „ge-
sandwichea" te zijn tussen
„twee pièces de résistance van
het Nederlandse chanson". Bo
siers verraste met zelfgeschre
ven lyrische en beeldende tek
sten, die zeer muzikaal ge
bracht werden. Met haar na
tuurlijke, op de Leidse situatie
toegespitste presentatie wist ze
het publiek snel voor zich te
winnen. Haar stem had vooral
in de hoogte te lijden van ner
vositeit, maar ontroerde. De
intelligente, afwisselende ar
rangementen schreef zii samen
met haar uitstekende begelei
der Ben van der Linden. Een
Astrud Gilberto-achtig stuk
kon worden gevolgd door een
Vlaams volksliedje over de da
mes van Rubens. De composi
ties rijmden wonderwel met
haar tedere teksten. „Muziek
zo fijn als Lierse kant", om
haar eigen woorden te gebrui
ken.
En dan Jasperina de Jong.
Wie anders dan zij had de Ne
derlandstalige avond af moe
ten sluiten. Haar stem heeft
een enorm bereik in dynamiek
en toonhoogte en kan als voer
tuig dienen voor alle emoties
tussen lieflijkheid en giftig cy
nisme, maar wie kent naar
kwaliteiten niet. Zij zong veel
liedies uit de laatste show, „De
gekkin van de gracht", die bij
veel toeschouwers nog vers in
het geheugen lag, maar klas
siekers als 'Abah, abah, abor
tus' en Tante Cato' (met al die
heiligenbeelden op de kast)
deden naar meer oud werk
verlangen. Haar vlammende
persoonlijkheid contrasteerde
sterk met de ingetogen Delia i
Bosiers. Die extremen maak- I
ten ook de tweede avond van
de Leidse chansonweek inte
ressant.
DICK VAN TEYLINGEN
AMSTERDAM De veiling van 5000 oude
theaterkostuums in de Amsterdamse Maison
de Bonneterie heeft naar schatting 60.000 tot
70.000 gulden opgebracht. Veilingdirecteur
Gijselman is tevreden over die opbrengst
„De nodige artikelen hebben aardig wat
geld opgebracht We zijn uitgegaan van hon
derd gulden per kledingstuk en daar zijn we
boven gekomen. De gemiddelde priis lag
tussen de honderd en vierhonderd gulden.
Het hoogste bod viel gisteren op een partij
historische jasjes die 2.000 gulden opleverde.
Het viel de veiler tegen dat door bekende
acteurs en actrices gedragen kleding niet
veel opleverde. ER Werd meer gekeken
naar ae kwaliteit dan naar de naamsbe
kendheid van een kostuum.